מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שמונה ותשעה בטבת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' ינואר 02, 2012 8:26 am

שמונה ותשעה בטבת

מאת הרה"ג אריה הכהן פלשניצקי שליט"א מח"ס 'אתקינו סעודתא' ו'שערי בית המדרש'

בעוד שלגבי עשרה בטבת הדברים ברורים וידועים לכל כמפורש בנביא וגם בספרי הפוסקים מדוע מתענים, הרי שלגבי שמונה ותשעה בטבת אין הדברים ידועים כ"כ, וע"כ ביריעה הקצרה שלפנינו נשתדל בעז"ה להביא בקצרה מה שאירע בימים הללו.

כתב השו"ע: אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם וכו' באחד בניסן מתו בני אהרן, בעשרה בו מתה מרים ונסתלק הבאר וכו', בח' בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך והיה חושך בעולם ג' ימים,

בחודש טבת שלוש תעניות זו אחר זו. על שלוש פורעניות שבאו על ישראל שמיני, תשיעי, ועשירי בטבת, התעניות של ח' וט' נקראים תעניות צדיקים ואין מתענים בהם אלא יחידים בלבד, ואילו התעניות של עשרה בטבת תענית לכל הציבור.

ב-ח' בטבת תענית צדיקים, שבו תורגמה התורה ליוונית על פי גזירת תלמי מלך יון. והיה אותו היום קשה לישראל כיום שנעשה בו העגל לפי שלא היתה יכולה להתרגם כל צרכה. ואותו היום שגמרו כל שבעים ושנים הזקנים לתרגם את התורה ליוונית. יום ח' בטבת היה, והיה זה יום קשה לישראל מאד ואם כי הכל ראו באותו היום גם את מעשה ה' כי נורא הוא, את כל אשר הוא עושה עם עמו ועם חכמיו ששומר את כל צעדיהם, והיה הדבר לפלא בעיני הגוים וחכמיהם. שתלמי המלך ביקש להתעלם בתורת ישראל וחכמיה, כינס שבעים ושנים זקנים והכניסם בשבעים ושנים בתים, ולא גילה להם על מה כינסם, ונכנס אצל כל אחד ואחד ואמר להם כיתבו לי תורת משה רבכם [ביוונית], נתן הקב"ה בלב כל אחד עצה והסכימו כולם לדעה אחת. ולא מצאו כל שינוי בין תרגומו של זה לתרגומו של זה. אפילו באותם המקומות שנתכוונו הזקנים לשנות בתרגום מן המשמעות הידועה כולם לדעה אחת נתכוונו. וכשם שיצא מתחת ידו של זה כך יצא מתחת ידו של זה וכך מכל שבעים ושניים הזקנים. והיה הדבר הזה לקידוש ה' גדול וקידוש שם ישראל וחכמיו. אעפ"כ היה היום הזה יום קשה כיום שנעשה בו העגל. וכך לשון חכמים ב"מגילת תענית", שמונה בטבת נכתב התורה היוונית בימי תלמי המלך, והחושך בא לעולם שלושה ימים. משל למה הדבר דומה? לארי שניצוד וכלאוהו הסוגר. קודם שנכלא היו הכל יראים מפניו ובורחים, עכשיו הכל באים ומציצים בו ואומרים: היכן גבורתו של זה. כך התורה, כל זמן שהיא נתונה בידי ישראל ומתפרשת ע"י חכמיה בלשונה, לשון הקודש,] הכל חרדים מפניה ומיראים להטיל בה דופי, וכו', כיון שכלאו את התורה בתרגום יווני – כאילו ניטלה יראתה ממנה. וכל הרוצה בא ומציץ בה וכל הרוצה בא ופוגם, ולפיכח דימוהו חכמים מאורע זה ליום שנעשה בו עגל, וכשם שהעגל לא היה בו ממש ועובדיו חשבוהו לממש, כך אין בתרגום ממש של תורה. אעפ"כ כל הגוים שרואים אותו מדמים בנפשם שכבר יודעים את התורה ואומרים על התרגום זאת התורה, והרי כבר ידענוה וזהו שאמרו חכמים: "והחושך בא לעולם שלושה ימים", אפשר שרמזו בכך שעם חשכת היום הזה יום ח' בטבת כבר נתמלאו שלושה ימים של חשיכה שבאים רצופים בחודש זה. תשיעי. ועשירי בטבת.

תשעה בטבת

כתב השו"ע: אלו הימים שאירעו בהם צרות לאבותינו וראוי להתענות בהם וכו' באחד בניסן מתו בני אהרן, בעשרה בו מתה מרים ונסתלק הבאר וכו', בח' בטבת נכתבה התורה יונית בימי תלמי המלך והיה חושך בעולם ג' ימים, ובט' בו לא נודע איזו היא הצרה שאירעה בו וכו'. והקשה בט"ז תימה גדולה מדוע כתב השו"ע שלא נודע איזו היא הצרה שאירעה בו הא איתא בסליחות (של י' בטבת) שבט' בטבת מת עזרא הסופר וצ"ע רב [והרי איתא בסליחות: זועמתי בתשעה בו בכלימה וחפר חשך מעלי מעיל הוד וצפר, טרף טרף בו הנותן אמרי שפר הוא עזרא הסופר וכו']?

בפ' עיון תפילה לסידור אוצר התפלות כתב: בכל בו סי' כג' ובאורחות חיים להרא"ה מלוניל כתבו, בט' בטבת מתו עזרא הסופר ונחמיה בן חכליה. בשלהי מגילת תענית נזכר שגזרו תענית בט' בטבת וסיבת התענית לא נזכר שם, וקשה לומר שמיתת עזרא ונחמיה היתה הסיבה לתענית הזאת. כי לא מצאנו שגזרו שום תענית על מיתת אדם גדול אלא על הריגת גדליה בן אחיקם, לפי שאז פסקה מלכות מישראל לגמרי, והיה נחשב כחורבן בית המקדש. גם אין להבין כוונת הפייטן "זועמתי ב-ט' בו בכלימה וחפר", איזו חרפה וכלימה היא לנו מיתת הצדיקים, הלא סוף כל אדם למות ואפי' משרע"ה מת? ואפשר לומר שגזירת התענית לא היתה בשביל מיתת עזרא אלא בשביל שבמיתתו פסקה נבואה מישראל כי מלאכי זה עזרא ונשארנו כצאן בלי רועה, אבל מדוע לא זכרו רבותינו במגילת תענית שם את הסיבה הזאת לגזירת התענית? אלא ברור אצלי שסיבת התענית היא ענין אחר שלא היה ראוי לפרסמו, ועיי"ש עוד מה שכתב.

הגאון ר' ברוך פרענקיל בהגהות לשו"ע כתב: נ"ב מצאתי בכת"י שבט' בטבת נפטר שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בצרה גדולה בזמן הפרידים, נקבע יום מיתתו לתענית עולם בירושלים. ועוד כתב שם טעם לתענית זו: ובספר הקבלה להראב"ד מובא שבט' בטבת נהרג ר' יוסף הלוי הנגיד בנו של ר' שמואל הלוי. גם קהל גראנאטה וכל הבאים מארצות רחוקים לראות תורתו וגדולתו נהרגו וכו' יעויין שם. ואחרי זה כתב בזה הלשון, ועוד מימי רבותינו הקדמונים שכתבו מגילת תענית גזרו תענית בתשעה בטבת ולא ידענו על מה הוא, מכאן ידענו שכונתו לרוח הקודש ליום זה.

נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ג' ינואר 03, 2012 7:40 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שמןונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » ג' ינואר 03, 2012 2:57 am

ר' משה שפירא מסר מאמר ארוך בעניין הג' ימים הללו שנה שעברה בשיחתו לפרשת ויחי
אם תשיג השיחה תרווה נחת

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' ינואר 03, 2012 7:39 am

איתא בשו"ע או"ח סי' תקפ,א שח' בטבת הוא יום תענית כיון שבו תרגם תלמי את התורה ליוונית, וט' בטבת הוא יום תענית ולא נודע מה היה בו, ועשרה בטבת היה המצור של נבוכדנצר על ירושלים.

ובנוגע ליום ט' בטבת, הנה במג"א ובט"ז שם מקשים, שהרי מפורש בסליחות לעשרה בטבת שבט' בטבת הוא יום פטירת עזרא [וי"א אף נחמיה]. ויש שאמרו שרק בסליחות בנוסח אשכנז נמצא כן.

ובספר תורת משה לחת"ס בדרוש לז' אדר כתב לבאר, שעזרא הסופר התיר לכתוב בכתב אשורית, והטעם שראה שנשתכח הלשון ולא היו כותבין התורה בכתב שלנו, וע"י זה גרם שלא תשתכח תורה מישראל. וכן אמרו חז"ל ראוי היה עזרא ליתן את התורה על ידו, וא"כ כמו שמצינו שמיתת משה בז' באדר, הגן על עם ישראל בימי המן, ה"ה היה יום פטירת עזרא יכול להגן על עם ישראל.

עוד הביא שם החת"ס דברי ספר 'קרנים' שבכל שנה ושנה ביום עשרה בטבת דנים בשמים את הדור האם יהיה ראוי שיבנה בו ביהמ"ק, וכמו שהיה בשנה של המצור על ירושלים. אמנם מכיון שלא העריכו מספיק את עזרא ולא הודיעו צער אבידתו שהיה שקול ליום פטירת משה רבינו, לכן לא מועיל לנו יום זה. וכן מה שכמאה שנה לאחר מכן תרגם תלמי המלך את התורה ליוונית, וירד חשך לעולם שלשה ימים, והטעם משום שע"י שמתרגמים את התורה ליוונית נשאר רק פירוש המילות, וכל דרשות חז"ל לא שייכים יותר, וכן כל הרמזים שיש באותיות ובתגין, פוקע מן התורה. וזה היה טעם היוונים בתרגום, אכן אם היתה זכות עזרא שהחזיר לישראל את כל התורה כמו שנמסרה, עם כל הדרשות ופנימיות התורה, לא היה עולה בידם לתרגם את התורה.

ולפי"ז ביאר שם שזו כוונת השו"ע שביום ט' בטבת לא נודע מה היה בו, שזה עצמו שלא ידעו מה היה בו זה הצרה הגדולה ביותר, וכמוש"נ.

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

תענית תשעה בטבת

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' דצמבר 31, 2014 2:04 am

מצורף מאמר מסיני
קבצים מצורפים
צום תשעה בטבת סיני.pdf
(667.27 KiB) הורד 313 פעמים

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: שמןונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי היא שיחתי » א' ינואר 08, 2017 12:14 am

היא שיחתי כתב:ר' משה שפירא מסר מאמר ארוך בעניין הג' ימים הללו שנה שעברה בשיחתו לפרשת ויחי
אם תשיג השיחה תרווה נחת

מעט דבש
הודעות: 3987
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי מעט דבש » א' ינואר 08, 2017 12:28 am

שיעור הגר"מ שפירא זצ"ל

פרשת ויגש תשע''ה.pdf
(161.16 KiB) הורד 336 פעמים

בר ישראל
הודעות: 199
הצטרף: א' ספטמבר 18, 2016 8:37 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי בר ישראל » א' ינואר 08, 2017 2:14 am

נוטר הכרמים כתב:שמונה ותשעה בטבת

מאת הרה"ג אריה הכהן פלשניצקי שליט"א מח"ס 'אתקינו סעודתא' ו'שערי בית המדרש'


תשעה בטבת
הגאון ר' ברוך פרענקיל בהגהות לשו"ע כתב: נ"ב מצאתי בכת"י שבט' בטבת נפטר שמעון הקלפוס שהושיע את ישראל בצרה גדולה בזמן הפרידים, נקבע יום מיתתו לתענית עולם בירושלים. ועוד כתב שם טעם לתענית זו: ובספר הקבלה להראב"ד מובא שבט' בטבת נהרג ר' יוסף הלוי הנגיד בנו של ר' שמואל הלוי. גם קהל גראנאטה וכל הבאים מארצות רחוקים לראות תורתו וגדולתו נהרגו וכו' יעויין שם. ואחרי זה כתב בזה הלשון, ועוד מימי רבותינו הקדמונים שכתבו מגילת תענית גזרו תענית בתשעה בטבת ולא ידענו על מה הוא, מכאן ידענו שכונתו לרוח הקודש ליום זה.


ביחס לדברי הרה״ג ר׳ ברוך פרענקיל זצ״ל כדי לעיין במאמרו של פרופ׳ שניאור ליימן בנושא (אנגלית) - http://leimanlibrary.com/texts_of_publi ... Tebeth.pdf

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי הוגה » ב' דצמבר 17, 2018 12:49 pm

נוטר הכרמים כתב: ועוד כתב שם טעם לתענית זו: ובספר הקבלה להראב"ד מובא שבט' בטבת נהרג ר' יוסף הלוי הנגיד בנו של ר' שמואל הלוי. גם קהל גראנאטה וכל הבאים מארצות רחוקים לראות תורתו וגדולתו נהרגו וכו' יעויין שם. ואחרי זה כתב בזה הלשון, ועוד מימי רבותינו הקדמונים שכתבו מגילת תענית גזרו תענית בתשעה בטבת ולא ידענו על מה הוא, מכאן ידענו שכונתו לרוח הקודש ליום זה.

נמצא שעד אז התענו על דבר העתיד להיות, ופלא.

יאיר אתמר
הודעות: 1276
הצטרף: ד' יולי 24, 2019 8:19 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי יאיר אתמר » ג' דצמבר 22, 2020 10:29 pm

36. The Scroll of Fasts The Ninth of Tebeth.pdf
(1.8 MiB) הורד 210 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2713
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: שמונה ותשעה בטבת

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ג' ינואר 03, 2023 5:26 pm

נוטר הכרמים כתב:
ובנוגע ליום ט' בטבת, הנה במג"א ובט"ז שם מקשים, שהרי מפורש בסליחות לעשרה בטבת שבט' בטבת הוא יום פטירת עזרא [וי"א אף נחמיה]. ויש שאמרו שרק בסליחות בנוסח אשכנז נמצא כן.


הסליחות נוסח ספרדי, אשר משם יש ששואבים שנפטר בט' טבת, ועפ"ז מתרצים קו' הט"ז האיך פסק המחבר 'לא נודע' הרי בסליחות תירצו כבר את הקושיא. אמנם הסליחה ההיא 'שעה עליון' של י' בטבת, נכתב ע"י יחיאל מונדולפו (אם נאמין לדברי 'תולדות השירה והפיוט'), וחי כמה שנים אחרי פטירת הב"י.
הוספה: החלטתי לבדוק בסידור ראשון לספרדים שיש בדפוס, והוא משנת רפ"ד (הב"י נולד בשנת רמ"ח ונפ' בשנת של"ה) ושם יש את הסליחה שעה עליון, ונמצא שטעה בזה מח' תולדות השירה והפיוט. ונמצא שאין לדחייה זו קיום. ועי' יפה ללב שגם ביאר דברי הפיוט של שעה עליון שנפ' עזרא הסופר בי' בטבת, למרות שהיה אפשר לפרש באופן אחר.

ומ"מ בספר יוחסין כתב שעזרא הסופר וחגי זכריה ומלאכי כולם נפטרו בי' בטבת


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 288 אורחים