מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ד' ינואר 04, 2012 3:16 am

ידועה הגמרא במנחות מא,א

דמלאכא אשכחי' לרב קטינא דמיכסי סדינא, אמר ליה קטינא קטינא, סדינא בקייטא וסרבלא בסיתוא, ציצית של תכלת מה תהא עליה. אמר ליה ענשיתו אעשה. אמר ליה בזמן דאיכא ריתחא ענשינן. אי אמרת בשלמא חובת גברא הוא, היינו דמחייב דלא קא רמי, אלא אי אמרת חובת טלית הוא, הא לא מיחייבא. אלא מאי? חובת גברא הוא, נהי דחייביה רחמנא כי מיכסי טלית דבת חיובא, כי מיכסי טלית דלאו בת חיובא היא מי חייביה רחמנא? אלא הכי קאמר ליה: טצדקי למיפטר נפשך מציצית.

ומה שאמרו שלא מענישים רק בעידן ריתחא, היינו דווקא על מצות ציצית וכדו' שאינו חייב בה כל זמן שאינו לובש, אבל במצות עשה שכבר חייב בה ואינו עושה ודאי מענישים. כך כתב בפירוש בשו"ת (חוות יאיר סימן קסו) "ובכה"ג א"ל רב קטינא למלאכא ענשיתו אעשה, ג"כ הכוונה דאינו עשה בהחלט, שהרי אם אין לו טלית בת ד' כנפות פטור, רק שמצד הסברא ראוי לו להביא עצמו לידי חיוב, וכו' משא"כ בעשה דרמיא עלי' שאינו מניח תפילין ונוטל לולב, פשיטא דמענישין מן השמים, שהרי ב"ד מכין אותו לקיימן עד שתצא נפשו".

וכך מוכח מהרבה מקומות.

אבל ראיתי (בחידושי הריטב"א ראש השנה טז,ב ד"ה ואמר רבי יצחק כל שנה) "והלא יום זה יום הדין ואמר הקב"ה שנתרצה לפניו בשופר שנזכה בדין כאדם המתרצה בקרבנו ומתכפר לו, וכשאנו פושעין במצוה זו, אנו נענשין לא מפני מצוה זו, דהא לא ענשי בית דין של מעלה אעשה אלא בעידן ריתחא (מנחות מא,א), אלא כי בביטול ריצוי זה ומצוה זו בטל קרבן ובטלה כפרת עונותינו הקודמין, ומתחייבין בדין כמי שחטא ואינו מביא קרבנו שאמרה תורה.

רואים מדבריו שאפילו בעשה כמו שופר שזה מצוה חיובית אין מענישים רק בעידן ריתחא. וצע"ג

צh33
הודעות: 472
הצטרף: א' אוקטובר 02, 2011 12:20 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי צh33 » ד' ינואר 04, 2012 2:28 pm

לכאורה דברי הריטבא מחוורים הרי איך אפשר שעל מצות עשה שאין עליה מיתה שהרי אינה מחיבי מיתות בי"ד יקבל עונש של מיתה (למשל מיתה ה"ה מלקות וכיוצב"ז) על כרחך עידן ריתחא.

המצפה לישועה
הודעות: 65
הצטרף: א' דצמבר 11, 2011 11:14 am

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי המצפה לישועה » ד' ינואר 04, 2012 3:02 pm

צh33 כתב:לכאורה דברי הריטב"א מחוורים הרי איך אפשר שעל מצות עשה שאין עליה מיתה שהרי אינה מחיבי מיתות בי"ד יקבל עונש של מיתה (למשל מיתה ה"ה מלקות וכיוצב"ז) על כרחך עידן ריתחא.


כוונתך לומר שהריטב"א דיבר על עונש בעולם הזה, ועל זה כתבת שכך נראה שהרי אין על זה שום עונש שמפורש בתורה. וזה מה שכתב הריטב"א בענין כל שנה שאין תוקעין בתחילתה רשה בסופה על ידי צרות, שאין הטעם מפני ביטול מצות שופר שהרי בעולם הזה לא מענישים על עשה, אלא הפירוש שכיון שאין תוקעים לא התכפר להם העבירות שחטאו ולכן יהיה להם צרות.

לגוף הדבר מה שכתבתי
המצפה לישועה כתב:כך כתב בפירוש בשו"ת (חוות יאיר סימן קסו) "ובכה"ג א"ל רב קטינא למלאכא ענשיתו אעשה, ג"כ הכוונה דאינו עשה בהחלט, שהרי אם אין לו טלית בת ד' כנפות פטור, רק שמצד הסברא ראוי לו להביא עצמו לידי חיוב, וכו' משא"כ בעשה דרמיא עלי' שאינו מניח תפילין ונוטל לולב, פשיטא דמענישין מן השמים, שהרי ב"ד מכין אותו לקיימן עד שתצא נפשו".
הייתי צריך לציין מה שכתבו התוספות שם: ענשיתו אעשה. כי האי שאין אדם חייב לקנות טלית המחוייב אם אין לו, אבל עשה גמור אפילו בית דין שלמטה היו מכין אותו עד שתצא נפשו.

אמנם מתוך דברי הגמרא שם נראה יותר כהריטב"א שלאחר המעשה של רב קטינא שואלת הגמרא אי אמרת בשלמא חובת גברא הוא, היינו דמחייב דלא קא רמי, אלא אי אמרת חובת טלית הוא, הא לא מיחייבא. אלא מאי חובת גברא הוא, נהי דחייביה רחמנא כי מיכסי טלית דבת חיובא, כי מיכסי טלית דלאו בת חיובא היא מי חייביה רחמנא. אלא הכי קאמר ליה, טצדקי למיפטר נפשך מציצית.

ומוכח שבהתחלה הבינה הגמרא שהוא תבע אותו על ביטול מצוה, ואף על פי כן אמר לו שאין מענישים אלא בשעת ריתחא, רק הגמרא שואלת שאין כאן חובה ואם כן שלא יענישו כלל ומשיבה שבכל אופן אין לו לעשות טצדקי להיפטר, ומשמע לכאורה שגם בעשה גמור כהבנת הגמרא בהתחלה לא מענישים על עשה.

אמנם לא הבנתי מה שאל רב קטינא את המלאך "ענשיתו אעשה" מנין לו שמענישים, הרי המלאך בסך הכל הוכיח אותו על שאינו מקיים מצוה.
ואם הוא רק שאל אותו לידיעה, מנין לריטב"א שהכוונה על עונש בעולם הזה, אולי על עונש בעולם הבא, וכוונתו האם על מצות ציצית שאין חובה ללבוש אותה מענישים למי שאינו מכניס את עצמו לחיוב וכמו שפירשו התוספות.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי סעדיה » ב' מרץ 28, 2016 1:28 pm

כ"ה דעת הגר"א (ביאורו למשלי פרק ה' פסוק ה' ופסוק כ"ב).

לוי
הודעות: 153
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2012 10:17 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי לוי » ג' מרץ 29, 2016 12:25 am

יישר כח על הידיעה החשובה מדברי הריטב"א.

מכבר התפלאתי על לשון הרמב"ן בשער הגמול (אות י' בחי' הרמב"ן מהדו' מערבא) שכתב ופעמים שיסורין באין על ביטול תורה וכן כל כיוצא בזה, והן ביטול מצוות עשה, כמו שאמר רב קטינא למלאך שנתגלה לו וכי ענשיתו אעשה, אמר לי אין בעידן ריתחא ענשינן, לפיכך מי שבאו עליו יסורין ופשפש ולא מצא בעצמו עבירה וחטא שיש בידו ידיעה תחילה וסוף, יתלה היסורין בביטולי מצוות העשה שאינו מזדרז לעשות אותן כראוי אלא מתעצל בהן בעשייתן ובקיומן, עכ"ל.

לכאו' משמעות דברי הרמב"ן היא כחידושו של הריטב"א.

חכם הרזים
הודעות: 122
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2011 8:59 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי חכם הרזים » ג' מרץ 29, 2016 2:57 am

הדברים עתיקין
וכבר מתבאר כן מדברי הרמב"ן בשער הגמול ואינו תח"י כעת.
שו"ר שכבר הביאו כאן את דברי הרמב"ן.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי רון » ג' מרץ 29, 2016 8:32 am

צh33 כתב:לכאורה דברי הריטבא מחוורים הרי איך אפשר שעל מצות עשה שאין עליה מיתה שהרי אינה מחיבי מיתות בי"ד יקבל עונש של מיתה (למשל מיתה ה"ה מלקות וכיוצב"ז) על כרחך עידן ריתחא.

לא מובן מה שכתבת, אטו בעונש מיתה איירינן, רק המדובר על כך שיקבל עונש כאן, ומהו העונש זה כבר מסור בידי אל דעות כלשון הר"מ, ומה ענין מיתה לכאן, והלא אמונים אנו על דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא שאם יעשה רצון ד' יצליחנו שכרו, ואם לאו יכריתנו עונשו

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מרץ 29, 2016 4:07 pm

לוי כתב:יישר כח על הידיעה החשובה מדברי הריטב"א.

מכבר התפלאתי על לשון הרמב"ן בשער הגמול (אות י' בחי' הרמב"ן מהדו' מערבא) שכתב ופעמים שיסורין באין על ביטול תורה וכן כל כיוצא בזה, והן ביטול מצוות עשה, כמו שאמר רב קטינא למלאך שנתגלה לו וכי ענשיתו אעשה, אמר לי אין בעידן ריתחא ענשינן, לפיכך מי שבאו עליו יסורין ופשפש ולא מצא בעצמו עבירה וחטא שיש בידו ידיעה תחילה וסוף, יתלה היסורין בביטולי מצוות העשה שאינו מזדרז לעשות אותן כראוי אלא מתעצל בהן בעשייתן ובקיומן, עכ"ל.

לכאו' משמעות דברי הרמב"ן היא כחידושו של הריטב"א.

מאיפה המשמעות, מממה שהזכיר ביטול תורה?

לוי
הודעות: 153
הצטרף: ב' נובמבר 05, 2012 10:17 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי לוי » ג' מרץ 29, 2016 4:36 pm

הרמב"ן לא רק מזכיר ביטול תורה, אלא מפרש בזה את דברי הגמ' שמי שבאין עליו יסורין ופשפש ולא מצא בידו חטא, יתלה בביטול תורה.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: עונש על עשה שלא בעידן ריתחא - חידוש עצום בדברי הריטב"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' מרץ 29, 2016 4:50 pm

לוי כתב:הרמב"ן לא רק מזכיר ביטול תורה, אלא מפרש בזה את דברי הגמ' שמי שבאין עליו יסורין ופשפש ולא מצא בידו חטא, יתלה בביטול תורה.

הוא מזכיר את הגמ' לעיל מיני'?


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 260 אורחים