מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

"אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו?

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 10:48 am

כתיב: "ויקרבו ימי ישראל למות ויקרא לבנו ליוסף ויאמר לו אם נא מצאתי חן בעיניך שים נא ידך תחת ירכי ועשית עמדי חסד ואמת אל נא תקברני במצרים. ושכבתי עם אבותי ונשאתני ממצרים וקברתני בקבורתם ויאמר אנוכי אעשה כדבריך. ויאמר השבעה לי וישבע לו וישתחו ישראל על ראש המטה" (בראשית מז,כט-לא).
ויש לעיין מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו והרי כבר הבטיחו על כך הקב"ה במפורש קודם ירידתו למצרים (לעיל מו,ב-ד): "ויאמר אלוהים לישראל במראות הלילה... אל תירא מרדה מצרימה... אנוכי ארד עמך מצרימה ואנוכי אעלך גם עלה..." וכפי שמפרש שם רש"י (וכן פירשו רשב"ם וראב"ע) – "הבטיחו להיות נקבר בארץ"?
ואין לומר שהקב"ה אמנם הבטיחו שיקבר בארץ ישראל אך לא הבטיחו שזה יקרה מיד לאחר מותו, ולכן הוצרך יעקב לבקש מיוסף שיקברנו בארץ ישראל מיד לאחר מותו – שכן הקב"ה פתח את דבריו במילים "אל תירא מרדה מצרימה" המורות על כך שבדבריו אלו בא הקב"ה להפיג את חששותיו של יעקב מפני הירידה למצרים וכפי שכותב ה'חזקוני' – "אין אומרים 'אל תירא' אלא למי שהוא מתיירא", ואם כן עד כמה שיעקב חשש מפני קבורה במצרים אפילו לזמן מועט וכפי שחזינן הכא אזי בהכרח צריך לומר שהקב"ה הבטיחו שיקבר בארץ ישראל מיד לאחר מותו – דאי לאו הכי במה הפיג הקב"ה את חששו של יעקב? וכן כתב ה'אור החיים' להדיא, וז"ל: "ואנוכי אעלך גם עלה" – שיעלהו משם לבל יקבר בארץ מצרים - שהוא המורא שהיה ירא כמו שכתבנו למעלה, עכ"ל, וצ"ע.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 05, 2012 11:01 pm

ארי שבחבורה כתב:ואין לומר שהקב"ה אמנם הבטיחו שיקבר בארץ ישראל אך לא הבטיחו שזה יקרה מיד לאחר מותו, ולכן הוצרך יעקב לבקש מיוסף שיקברנו בארץ ישראל מיד לאחר מותו.

כך פירש הריב"א.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 11:11 pm

התואיל להעלות לכאן את דבריו?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 05, 2012 11:15 pm

איני יודע מקומו. כן ראיתי ב"אוצר מפרשי הפשט" ועמך הסליחה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 05, 2012 11:44 pm

הסיבה לכך שביקשתי זאת היא מפני שתירוץ זה מוקשה בעיני מן הטעם שכתבתי לעיל, וצ"ע.

משכיל אל דל
הודעות: 221
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 6:56 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי משכיל אל דל » ו' ינואר 06, 2012 12:59 am

חשבתי שאולי בא רק לעשות חסד עם יוסף.
כי המפרשים שואלים למה השביע את יוסף, וכי לא האמין לו? ומתרצים שזה יסייע לו מול פרעה שייאלץ לאשר לו את המבצע כדי לקיים את השבועה (אחרת יהיה פטוטר מלקיים את השבועה שנשבע שלא לגלות לעולם שלא ידע לה"ק)
א"כ י"ל שכל ההשתדלות מלכתחילה מופנית למטרה זו:
יעקב ידע שיוסף יעשה השתדלות כי זה רצון אביו,
וידע שייתקל בקשיים מול פרעה
ורצה להקל מעליו, ולכן קרא לו והשביעו, ומעתה השבועה היא העיקר וכל השאר טפל.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' ינואר 06, 2012 10:22 am

משכיל אל דל כתב:חשבתי שאולי בא רק לעשות חסד עם יוסף.
כי המפרשים שואלים למה השביע את יוסף, וכי לא האמין לו? ומתרצים שזה יסייע לו מול פרעה שייאלץ לאשר לו את המבצע כדי לקיים את השבועה (אחרת יהיה פטוטר מלקיים את השבועה שנשבע שלא לגלות לעולם שלא ידע לה"ק)
א"כ י"ל שכל ההשתדלות מלכתחילה מופנית למטרה זו:
יעקב ידע שיוסף יעשה השתדלות כי זה רצון אביו,
וידע שייתקל בקשיים מול פרעה
ורצה להקל מעליו, ולכן קרא לו והשביעו, ומעתה השבועה היא העיקר וכל השאר טפל.

וכיצד יעקב ידע שהקב"ה רוצה לעשות זאת ע"י יוסף ולא בדרך אחרת? ואפילו על הצד שהקב"ה אכן רוצה לעשות זאת ע"י יוסף אזי אפשר לסמוך עליו שהוא יסיר את כל המכשולים מדרכו גם ללא עזרתו של יעקב?

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי איש שלום » ו' ינואר 06, 2012 10:36 am

ארי שבחבורה כתב:התואיל להעלות לכאן את דבריו?

בבקשה
http://www.otzar.org/aspcrops/11762_95_ ... 612012.asp
http://www.otzar.org/aspcrops/11762_96_ ... 612012.asp

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' ינואר 06, 2012 10:53 am

תודה.
לא הבנתי מה החילוק בין שני התירוצים - שהרי עלייה מיד היינו עליית הגוף ועלייה לאחר זמן היינו עליית העצמות.
על כל פנים דבריו תמוהים בעיני וכפי שכתבתי לעיל.

חיים
הודעות: 1224
הצטרף: ש' מאי 08, 2010 10:58 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי חיים » ו' ינואר 06, 2012 11:12 am

ארי שבחבורה כתב:לא הבנתי מה החילוק בין שני התירוצים - שהרי עלייה מיד היינו עליית הגוף ועלייה לאחר זמן היינו עליית העצמות.

לכאורה התירוץ השני מתייחס לעובדה שיעקב עבר חניטה, כך שאין הבדל בין עלייה מיד לעלייה לאחר זמן מבחינה זו.
אך אני לא בטוח שאכן לא קיים הבדל זה בחניטה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ו' ינואר 06, 2012 1:45 pm

קיבלתי בדוא"ל:
ניתן ליישב בפשיטות שיעקב ביקש מיוסף להיקבר במערת המכפלה דווקא - דבר שלא הובטח לו בפירוש, או שביקש לסדר את סדרי הלוויה - כגון שרק בניו ישאו את מיטתו ואפילו לא נכדיו (עי' רש"י נ יג).
אך נראה שבלא"ה לק"מ, שהרי גם בחזרתו מחרן אמר לו הקב"ה (לא ג) "שוב אל ארץ אבותיך ואהיה עמך", ואעפ"כ כששמע שעשיו יוצא לקראתו - "ויירא יעקב מאד ויצר לו" ( לב ח), וכפי שפירש"י שם (לב יא) - "שמא משהבטחתני נתלכלכתי בחטא", וה"ה הכא, ואף לפרשנים שרמזו לחיסרון בכך שיעקב פחד (עיין ב'דעת זקנים' שם על אתר בפירוש הנפלא שהביאו בשם הרב אליאב הכהן) מ"מ לא מצאנו שטענו לפגם בהכנות שעשה יעקב לקראת המפגש עם עשיו - חלוקה לשני מחנות וכד', הרי שגם כשהקב"ה מבטיח אין זו סיבה שלא לעשות השתדלות בדרך הטבע.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » א' ינואר 08, 2012 2:06 am

ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?

איש שלום
הודעות: 109
הצטרף: א' נובמבר 20, 2011 2:46 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי איש שלום » א' ינואר 08, 2012 9:35 am

יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?

עיין בבעל הטורים סוף הפרשה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 09, 2012 10:08 am

איש שלום כתב:
יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?

עיין בבעל הטורים סוף הפרשה.

ישר כח.
אך במחילה, לאיזה פס' כוונתך?
(אם כוונתך לפס' כה "שלא ידחקו את הקץ" וכי אסור היה להם לעלות מיד בתום 7 שנות הרעב?)

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' ינואר 09, 2012 8:33 pm

יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?

בפשטות יש לומר שיעקב ובניו דקדקו כן מכך שהקב"ה אמר ליעקב "ואנוכי אעלך גם עלה" ולא 'ואנוכי אעלה עמך גם עלה' בדומה למה שאמר בתחילת דבריו "אנוכי ארד עמך", ומזה הבינו יעקב ובניו שחזרתם לארץ ישראל לא תתבצע מיזמתם הם אלא מיזמתו של הקב"ה ומשום הכי נקט הקב"ה לשון זו המורה על כך שהקב"ה הוא זה שיעלה את יעקב ובניו ממצרים. וכפי שאנו יודעים - את יעקב העלה הקב"ה לארץ ישראל מיד לאחר מיתתו ואילו את בני ישראל יעלה הקב"ה ממצרים רק מאות שנים לאחר מכן ביציאת מצרים...
נערך לאחרונה על ידי ארי שבחבורה ב ב' ינואר 09, 2012 10:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 09, 2012 8:47 pm

כל', זה היה בבחינת ציווי (שלא יעלה בחייו)?
והאם לפי"ז, יוסף ואחיו לא עלו משום יעקב?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי לייטנר » ב' ינואר 09, 2012 9:03 pm

יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?


הפתרון נמצא בסוף פרשת ויגש - התהליך שבו היחידים שגרים על אדמה "משלהם" וממומנים לכל חייהם הם הכהנים ומשפחת יעקב, ולכן "ובני ישראל פרו...".

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי יאיר » ב' ינואר 09, 2012 9:09 pm

לייטנר כתב:
יאיר כתב:ומדוע יעקב ובניו לא שבו לא"י לאחר שבע שנות הרעב?


הפתרון נמצא בסוף פרשת ויגש - התהליך שבו היחידים שגרים על אדמה "משלהם" וממומנים לכל חייהם הם הכהנים ומשפחת יעקב, ולכן "ובני ישראל פרו...".

יפה.
אך מה עם קדושת הארץ ומעלתה?
(ובזהר מובא שליעקב היה אוכל גם בשנות הרעב (וסיבת הירידה היתה אחרת, כך שלא נראה שהיה חסר לו משהו בא"י - לדעת הזהר).

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: "אל נא תקברני במצרים" - מדוע הוצרך יעקב לכל ההשתדלות הזו

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ב' ינואר 09, 2012 10:09 pm

יאיר כתב:כל', זה היה בבחינת ציווי (שלא יעלה בחייו)?
והאם לפי"ז, יוסף ואחיו לא עלו משום יעקב?

עיין שוב בהודעתי המתוקנת.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 189 אורחים