מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכה בטעות

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בעל הבית
הודעות: 3
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 1:25 am

ברכה בטעות

הודעהעל ידי בעל הבית » ד' ינואר 11, 2012 1:16 am

כתב הרמב"ן בראשית פרק מח פסוק יז על הפסוק וירא יוסף כי ישית אביו וגו' וירע בעיניו וגו' והנכון בעיני כי חשב שטעה אביו בהם, ואם היתה ברכתו בבלי דעת לא תבא ברכתו עליהם כי איננה ברוח הקדש כראוי, וכאשר אמר לו ידעתי בני ידעתי, נתפייס עכ"ל ויש לתמוה א"כ מה הועיל יעקב עצמו כשלקח הברכות מעשו, דיצחק סבר דעשו הוא וא"כ לא תבוא ברכתו עליו וכמ"ש רמב"ן כאן.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: ברכה בטעות

הודעהעל ידי ס''ק » ד' ינואר 11, 2012 1:34 pm

עיין פי' רבינו שמשון הירש ע"ה דבאמת לא הצרך שיחולו עליו, העיקר שלא יבואו ליד עשו, והוא עצמו קבל ברכותיו פעמיים: גם ברוך יהיה, וכן אח"כ וא-ל שד-י יברך אותך וכו' ויתן לך את ברכת אברהם וכו'.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: ברכה בטעות

הודעהעל ידי הגהמ » ב' ינואר 16, 2012 9:22 pm

יתכן שהואיל ליעקב הסכמת אביו שאמר אח"כ 'גם ברוך יהיה'. ויש אתי בכתובים תירוץ אחר לברר מהות הברכה שקיבל יעקב מיצחק ע"פ המבואר ברש"י עה"פ ויברך אלקים את יצחק, ונלאיתי להעתיקו כאן שלא במקומו ועוד חזל"מ.

הוגה
הודעות: 1346
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: ברכה בטעות

הודעהעל ידי הוגה » ג' ינואר 17, 2012 10:46 am

הגהמ כתב:יתכן שהואיל ליעקב הסכמת אביו שאמר אח"כ 'גם ברוך יהיה'.

כנראה זהו מבואר במד"ר שם (פרשה ס"ז פיסקא ב'):
"א"ר לוי לפי שהיה אבינו יצחק מתפחד ואומר תאמר שלא עשיתי כשורה שעשיתי את שאינו בכור בכור, כיון שאמר את בכורתי לקח, אמר יאות ברכתי.
אמר ר"א אין קיום הגט אלא בחותמיו, שלא תאמר אלולי שרימה יעקב באביו לא נטל את הברכות, ת"ל גם ברוך יהיה:

לפי ר' לוי י"ל שנתכוין לברך את הבכור, לאו דוקא את עשו, לכן כיון שהודה עשו שלקח את בכורתו, א"כ חלה הברכה על יעקב... "יאות ברכתי".
וגם לפי ר"א י"ל, כיון שאין הקיום אלא בחתימה, וחתם יצחק "גם ברוך יהיה", א"כ שוב חלה הברכה דוקא על יעקב (וכמ"ש ר' הגהמ).

כעת מה יומתק האמור יחד עם דברי הרמב"ן הנ"ל כפתור ופרח, כי קשה למה כפל יעקב ליוסף "ידעתי בני ידעתי" יאמר "ידעתי בני" שהוא הבכור ותו לא?
אלא יוסף טען לו שהברכה לא תחול בבלי דעת, אמר לו יעקב "ידעתי בני" - אני כבר ידעתי זאת מברכת אבי יצחק אלי שהוצרך לחזור ולומר "גם ברוך יהיה" שברכה לא תחול בבלי דעת... וגם "ידעתי" - שמנשה הוא הבכור וא"כ זה כן בדעת...

[וע"ע רמב"ן שמות ג' י"ח: "אולי ידרוש הרב (א.ה. רש"י שם) כי יוסף אמר פעמים פקד יפקוד להגיד שהיתה מסורת בידו מאביו...". עד"ז אולי י"ל ה"נ שכפל "ידעתי בני ידעתי" לומר שיש מסורת בידו מאביו לזה שברכה לא תחול בבלי דעת...].


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 348 אורחים