מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' ינואר 13, 2012 12:14 am

ידוע רש"י בזבחים צא, שכותב שאין בכך בעיה של פס"ר, ונידון כ"לא מתכוון".
והמקובל שם להבין בדבריו, שהואיל ואפשר ע"י טיפין דקים מותר גם בטיפין גסים.
והוא מחודש בסברא, אלא שכבר נמצא כך בשלטי גיבורים, והאריך בזה מרכבת המשנה.
ובספר בית ישי לגרש"פ שליט"א וכן בנתיבות שלום לגרשי"ג שליט"א הציעו שכוונת רש"י דוקא במזלף טיפין דקים.
והנה השינוי בין רש"י לפנינו, לרש"י בדפו"ר ונציה ר"פ, ותראה שהאמת כגרש"פ והגרשי"ג:
רש"י לפנינו:
ואם תאמר פסיק רישא ולא ימות הוא?
אפשר דמזליף ליה בטיפין דקות מאד, הלכך אי נמי מכבה בטיפים גסות דבר שאין מתכוין הוא.

רש"י בדפוס ונציה:
"ואם תאמר פסיק רישא ולא ימות הוא, ואפשר דאיזליף ליה בטיפין דקות מאד, הילכך אי נמי מכבה בטיפים גסות דבר שאין מתכוון הוא".

ושוב מוכח כמה חשוב תחילה לבדוק גירסאות,
ואע"ג שאינודבר עיקרי, ואין לעשות ממנו "עסק" גדול, מ"מ כשנתקלים בדבר תמוה ודאי שלפני שאומרים פילפול כדאי להשקיע שניה בבדיקת גירסה.

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי פרי_העץ » ו' ינואר 13, 2012 12:55 pm

ראה את הנוסחא בדפוס ונצי' השלישי הנדפס בשנת ש"ח עם ההגהה
http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct&doc_number=001263289
בתחתית העמוד יש קישור לסריקת המסכת חומרים דיגיטאליים: ebook-001263289
נמצא בעמוד 92

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' ינואר 14, 2012 10:59 pm

לפרי העץ,
אני לא מצליח להגיע דרך שם,
אולי תוכל להעתיק לי, אם לא ארוך?
סליחה על הטירחה, לשם מצוה

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי אליהוא » ש' ינואר 14, 2012 11:25 pm

כבר קדמם בהג' הגר"א שבת ק"ג ע"א.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' ינואר 15, 2012 7:41 am

תודה רבה לאליהוא על הציון להגהות הגר"א, מאד נהנתי.
"כבר כיוונו" כוונתך לדברי הנתיבות שלום שרש"י בזבחים מדבר שאין פסיק רישיה.

לפרי העץ,אקווה שלא טירחה גדולה עבורך.

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי בגולה » א' ינואר 15, 2012 7:55 am

פרי_העץ כתב:ראה את הנוסחא בדפוס ונצי' השלישי הנדפס בשנת ש"ח עם ההגהה
http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct&doc_number=001263289
בתחתית העמוד יש קישור לסריקת המסכת חומרים דיגיטאליים: ebook-001263289
נמצא בעמוד 92
קבצים מצורפים
זבחים.jpg
זבחים.jpg (234.25 KiB) נצפה 4566 פעמים

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » א' ינואר 15, 2012 1:50 pm

לא הבנתי אם רש"י מדבר רק שזילף טיפין דקות, א"כ איך פתאום קרה שכיבה את האש בטיפין גדולות?
אגב מה שהביאו כאן את דפוס ונציה השלישי, זה ראיה לסתור, שהרי בדפוס ונציה השלישי תוקן שם (בכתב יד) שצ"ל מזליף במקום אזליף.
גם לא בדיוק הבנתי איך משתנה משמעות דברי רש"י בין מזליף לאיזליף.

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי בגולה » א' ינואר 15, 2012 3:32 pm

בדפוס השלישי המצורף נראה שמחקו את המ' - ונשאר דזליף.

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » א' ינואר 15, 2012 8:16 pm

בגולה כתב:בדפוס השלישי המצורף נראה שמחקו את המ' - ונשאר דזליף.

לא כי, אלא מחקו את האלף וכתבו במקומה, מ"ם.
חוץ מזה, מה ההבדל בין מזליף לזליף???

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' ינואר 15, 2012 10:39 pm

לרש"י לפנינו: אפשר דמיזליף= ניתן לזלף בדקות, ולכן מותר גם בגסות
לרש"י ונציה דפו"ר: ואפשר דאיזליף= ואפשר (מילת פתיחה לתירוץ), שמדובר כאן במקרה שזילף באמת טיפות דקות, בדוקא.

כהן
הודעות: 539
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי כהן » ב' ינואר 16, 2012 2:22 pm

בראבי"ה הביא מדברי רש"י את החידוש שפס"ר תלוי במעשה בעצם ולא בכל מקרה ודלא כהנ"ל

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' ינואר 17, 2012 1:20 pm

יישר כח לכהן שהאיר עיננו, ואכן כך נמצא בראבי"ה ח"א סי' קצד, בתחילתו, בשם רש"י.
ראבי"ה חלק א - מסכת שבת סימן קצד:
ותו דגרסינן בפרק כל התדיר אמר שמואל המתנדב יין מביא ומזלפו על גבי האישים, ופריך והא קא מכבה כבויי, ומשני לה כר' שמעון, ופירש רבינו שלמה כיון דאפשר בטיפות דקות אפי' כי עביד גדולות שפיר דמי, משמע מדבריו אפילו ברור שישליך גדולות.

בקיצור, בעקבות ציון זה ירד הבטחון שלי במה שכתוב בדפו"ר ונציה, למרות שמאד נשמע הגיוני ונכון, אבל מה נעשה שראבי"ה ראה רש"י כלפנינו?

אחשדרפנטובסקי
הודעות: 234
הצטרף: א' אוקטובר 09, 2011 1:10 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי אחשדרפנטובסקי » ג' ינואר 17, 2012 7:27 pm

גם בלא הראבי"ה, לא הצלחת להסביר, אם כוונת רש"י לפי איך שסברת מעיקרא, הוא דוקא במזלף טיפות דקות. אז איך מסיים רש"י שאפילו בזילף טיפות גדולות דבר שאין מתכוון הוא? הרי אתה מפרש דבריו שהוא לא מזלף כלל טיפות גדולות. לכן לא הבנתי דבריך מעיקרא כלל. ואני רק כופל מה שכבר כתבתי למעלה, ומשום מה לא התייחסת.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' ינואר 18, 2012 12:21 am

אם התכוונת אלי, הריני להסביר בשמחה:
לרש"י לפנינו, (וכראבי"ה) בגלל שניתן ע"י טיפין דקות, מותר לו לשפוך על המזבח טיפין גסות.
לרש"י ונציה (והבנת רבינו הגר"א, ועוד), מדובר שמשתדל לשפוך טיפין דקות, וגם אם יצא לו בטעות שנשפך טיפין גסות, או שהצטברו ביחד לגסות וכיבו, אין בכך בעיה בגלל שאינו מתכוון לכך.

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ד' ינואר 18, 2012 7:49 pm

לא הבנתי הראיה מהראבי"ה נגד הגר"א.
גם את הראבי"ה ניתן לפרש כנ"ל:
ופירש רבינו שלמה כיון דאפשר בטיפות דקות, אפי' כי עביד גדולות (כלומר אם יצא לו בדיעבד גדולות) שפיר דמי.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' ינואר 18, 2012 10:09 pm

אולי הבעיה בי שלא הבנת, מפני שלא ציינתי גרשיים.
דברי הראבי"ה שהובאו לעיל הם כוללים את המשפט: "ומשמע מדבריו אפילו ברור שישליך גדולות",
ולכא' כוונתו, שברור=פסיק רישא, שיהיו גדולות.
וצ"ע עדיין, והשי"ת יאיר עיננו.

יש כת"י לרש"י זבחים? מסתמא באונ', והוא טירחה גדולה להגיע שם ולבדוק...

פרי_העץ
הודעות: 171
הצטרף: ד' מאי 11, 2011 10:20 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי פרי_העץ » ד' ינואר 18, 2012 11:53 pm

כת"י הספריה הלאומית B33
הספריה הלאומית B33.jpg
הספריה הלאומית B33.jpg (36.83 KiB) נצפה 4457 פעמים

מקור:http://aleph.nli.org.il/F/?func=direct&doc_number=000044143
בתחתית העמוד יש קישור לסריקה דיגיטלית של הכ"י חומרים דיגיטאליים: 44143-manuscripts, הדף המבוקש נמצא בעמוד 208.


בכת"י פריס הגירסא כלפנינו למעט המלה "מאד" וכדלהלן: ואם תאמר פסיק רישיה ולא ימות הוא איפשר דמזלף ליה בטיפין דקות הילכך אי נמי מכבה בטיפין גסות דבר שאין מתכוין הוא. ועל אף שבסגנון הכתיבה של כת"י פריס האות א' והאות מ' מאד דומים ובנקל אפשר להחליף בינם, אולם בכת"י זה הגרסא היא ללא יו"ד ולא שייך לגרוס דאזלף.

מאיר חכמים
הודעות: 537
הצטרף: ד' יוני 02, 2010 2:50 pm

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי מאיר חכמים » ש' ינואר 21, 2012 11:08 pm

כת"י הספריה הלאומית:
א. מה הפירוש "דמזליף ליה יפה בטיפים וכו'"?
ב. מה הפיענוח של המילה שלקראת סוף השורה העליונה (הילכל אי נמי מ..ה בטיפי'). לפנינו ברש"י אמורה להיות שם המילה "מכבה", ואפילו אם נאמר שהאות שלפני האחרונה היא ב' (מצינו ב' כזו בצילום הנ"ל), עדיין אי אפשר לקרוא את האות שלפניה כ "כ".

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: גירסת דפו"ר ונציה ברש"י זבחים על פס"ר במזלף יין ע"ג האש

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ש' ינואר 21, 2012 11:49 pm

והשאלה גם כמה הפרש שנים יש בין כת"י ז לדפו"ר-ונציה, ואולי לא מיוחס ממנו בהרבה.
עכ"פ אם יש כת"י יותר ישנים, יכול לעזור יותר.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 336 אורחים