מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושיא

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

קושיא

הודעהעל ידי שליטא » ד' ינואר 18, 2012 7:23 pm

אשתי שאלה אותי מדוע שלמה המלך גנז את ספר הרפואות רק בשביל ענין התפילה והרי ידוע שפיקוח נפש דוחה שבת וכ"ש תפילה

והרי בוודאי שהיו אנשים במצב של פיקוח נפש שהיו זקוקים לספר הרפואות??

ולא שמענו ששלמה גנז רק את הרפואות שאין בהם פיקוח נפש...

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' ינואר 18, 2012 7:30 pm

וודאי כוונתך לחזקיהו המלך שגנז ספר רפואות.כמבואר בפסחים נו א.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 18, 2012 7:34 pm


יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 18, 2012 7:37 pm

רש"י ברכות י:
שגנז ספר רפואות - כדי שיבקשו רחמים.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי שליטא » ד' ינואר 18, 2012 7:46 pm

כן הכוונה לחזקיהו המלך...

ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' ינואר 18, 2012 7:50 pm

שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...

והשוה לדברי הרד"ק בפירושו לספר מלכים-ב' כ,ג: ...ובדרש, "והטוב בעיניך עשיתי" - שגנז ספר רפואות שעשה שלמה...
ואולי מכאן נבעה הטעות.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי שליטא » ד' ינואר 18, 2012 7:52 pm

אכן אכן (אבל לא ידעתי את המקור לכך אלא ידעתי ששלמה כתב את ספר הרפואות ובלבלתי בין העניניים)

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי יאיר » ד' ינואר 18, 2012 7:57 pm

א.גם רוחניות של אדם הוא בגדר "פיקוח נפש" (וגדול המחטיאו מן ההורגו, הוי אומר רוחניות הרבה יותר חשובה ומצינו מלבד ג' עבירות שאדם רשאי למסור עצמו על כל מצוה בתורה) וחזקיה ראה בחכמתו שכן ראוי לעשות (וכנראה יש עוד פרטים (עמוקים) בענין שחסרים לנו) והודו לו חכמים.

ב.יתכן שהמחלות היו מחלות שלא בגדר פיקו"נ ולא כל המחלות. (ועיין בלינק לעיל).

ג.הבלבול עם שלמה המלך כנראה נובע ממה שכתבו הרמב"ן ועוד (עיין בלינק) ששלמה המלך ע"ה הוא שכתב את ספר הרפואות.
(לכאורה כאן יהיה ק"ק, דשלמה - "החכם מכל אדם" ואיך או האם יתכן שטעה בדבר? [וכדמצינו ב"לא ירבה"]. שמעתי בילדותי ואיני יודע אם יש לזה מקור (אם צריך בכלל) ששלמה המלך ידע על החשמל ויכל לעשותו אך ידע שהדבר יביא לירידה רוחנית וכו' כדחזינן בדורנו ה"י ולכן לא גילה זאת שום אופן שהוא).
[כ' לפני שראיתי דברי ר' ארי]

בגולה
הודעות: 1346
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי בגולה » ד' ינואר 18, 2012 8:02 pm

בחיפוש באוצר "ספר הרפואות" ו"פיקוח נפש", עולים 15 תוצאות ומהם שהקשו זאת, יעו"ש.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי הבונה » ד' ינואר 18, 2012 8:11 pm

דעת הרמב"ם בפי' המשנה (תרגום ר"י קאפח):
הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות. ספר רפואות, היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו, כגון מה שמדמין בעלי "הטלסמאת" שאם עושין "טלסם" בסדר מסוים מועיל לחולי פלוני וכיוצא בזה מדברים האסורים, ומחברו לא חברו אלא על דרך הלימוד בטבעי המציאות לא כדי להשתמש במשהו ממה שנכלל בו, וזה מותר כמו שיתבאר לך שדברים שהזהיר ה' מלעשותם מותר ללמדם ולדעת אותם, כי ה' אמר לא תלמד לעשות ובא בקבלה אבל אתה למד להבין ולהורות. וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו. ואפשר שהיה ספר שיש בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך, ומשקין אותו כך, וגורם למחלה זו וזו, ורפואתו בכך וכך, שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים שיצילוהו, וכאשר קלקלו בני אדם והיו הורגין בו גנזו. ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה. ולא הייתי צריך לסתור פירוש זה הגרוע לולי פרסומו.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' ינואר 19, 2012 12:57 am

שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!

שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי יאיר » ה' ינואר 19, 2012 1:00 am

וכמובן שהדברים גם תלויים אם זו גזירה בטיט או גזירה בדם שאז לא ניתן לבטלה בשום אופן.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' ינואר 19, 2012 1:23 am

יאיר כתב:וכמובן שהדברים גם תלויים אם זו גזירה בטיט או גזירה בדם שאז לא ניתן לבטלה בשום אופן.

וכמובן שאם נגזר בדם, גם ע"י ספר הרפואות א"א היה לבטל את הגזירה.. מסתמא...

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' ינואר 19, 2012 8:24 am

עשוי לנחת כתב:
שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!

שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]

אולי ניתן למצוא את הטעם לכך בדברי הצל"ח (ברכות י,א), וז"ל: נלע"ד שחזקיה הזכיר מה שמדה כנגד מדה ראוי שישלח לו הקב"ה רפואה... וכן ר' לוי שאמר שגנז ספר רפואות, והיה כוונתו כדי שיבטחו בהקב"ה וממנו יבקשו מרפא למכאובם ברחמיו - כן ראוי שהקב"ה ירחם עליו ויתרפא, עכ"ל, ולפי זה ניתן לומר שהסיבה לכך שזה לא קורה בפועל היא מכיון שאנחנו לא בוטחים בקב"ה במאה אחוז, ופשוט.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ה' ינואר 19, 2012 9:11 am

ויש בנותן טעם לציין כאן לדברי המהרש"א בח"א קידושין כט ע"ב [ע"ד הגמ' הידועים שמספרת "כי הא דרב יעקב בריה דרב אחא בר יעקב שדריה אבוה לקמיה דאביי, כי אתא חזייה דלא הוה מיחדדין שמעתיה, א"ל אנא עדיפא מינך תוב את דאיזיל אנא. שמע אביי דקא הוה אתי, הוה ההוא מזיק בי רבנן דאביי, דכי הוו עיילי בתרין אפי' ביממא הוו מיתזקי, אמר להו לא ליתיב ליה אינש אושפיזא, אפשר דמתרחיש ניסא. על בת בההוא בי רבנן, אידמי ליה כתנינא דשבעה רישוותיה, כל כריעה דכרע נתר חד רישיה. אמר להו למחר אי לא איתרחיש ניסא סכינתין" ע"כ.]
"אפשר דאתרחש ניסא כו' ק"ק דהיאך דחה אביי אותו למקום סכנה על הספק דשמא יתרחש ניסא וגם אם יתרחש ניסא יהיו מנכין לו מזכיותיו כדאמר בעלמא וי"ל דודאי סמך אביי על חסידותו ושמתוך תפלתו לא יהיה ניזוק ויהרוג את המזיק ואין זה מקרי נס אלא שאמר דשמא קודם תפלה יתרחש ניסא וינכו לו מזכיותיו ומשום ספק זה אין למנוע הודאי שיהרוג אותו ולזה יתיישב דא"ל למחר אי לא איתרחש ניסא כו' שהיה מתרעם עליהם שלא תלה הדבר בתפלתו אלא בניסא והבאתם אותי לידי מדה זו שמנכין לי מזכיותי ודו"ק" עכ"ל.
ושמעתי פעם מאדם גדול שמבואר כאן בדברי המהרש"א שאדם שנענה ע"י תפילה אי"ז בגדר נס אלא ממש דרך הטבע!

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי בן אליהו » ה' ינואר 19, 2012 3:33 pm

יסוד הדין של פקוח נפש הוא חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה. אם חזקיה לא היה גונז ספר רפואות הייתה מתבטלת באופן טוטאלי התפילה ,הפנייה להשם ,והרגשת התלות בו. ולא היה מתקיים באף אחד בטל ממנו תפילה אחת כדי שיתפלל תפילות הרבה כך שאין כאן מקום לדין פיקוח נפש.
תירוץ נוסף {קרוב לראשון אך לא זהה}: "ה' עיניך הלא לאמונה" ידועים לכולם דברי הרמב"ן בסוף פרשת בא, ואין מן הצורך להביאם. האמונה בהשם היא יסוד היהדות. גניזת ספר רפואות נבעה מחשש שעל ידי מציאות ספר רפואות המשענת של האנשים תהיה עליו ולא על השם ולאט לאט תיכרת האמונה מישראל ח"ו. כשהמדובר ביסוד היהדות יש לומר שאין מקום לדין פיקוח נפש

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי שליטא » א' ינואר 22, 2012 9:35 pm

הבונה כתב:דעת הרמב"ם בפי' המשנה (תרגום ר"י קאפח):
הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות. ספר רפואות, היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו, כגון מה שמדמין בעלי "הטלסמאת" שאם עושין "טלסם" בסדר מסוים מועיל לחולי פלוני וכיוצא בזה מדברים האסורים, ומחברו לא חברו אלא על דרך הלימוד בטבעי המציאות לא כדי להשתמש במשהו ממה שנכלל בו, וזה מותר כמו שיתבאר לך שדברים שהזהיר ה' מלעשותם מותר ללמדם ולדעת אותם, כי ה' אמר לא תלמד לעשות ובא בקבלה אבל אתה למד להבין ולהורות. וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו. ואפשר שהיה ספר שיש בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך, ומשקין אותו כך, וגורם למחלה זו וזו, ורפואתו בכך וכך, שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים שיצילוהו, וכאשר קלקלו בני אדם והיו הורגין בו גנזו. ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה. ולא הייתי צריך לסתור פירוש זה הגרוע לולי פרסומו.


ואוו זו מחלוקת קיצונית בין הראשונים - מפחיד ביותר!!

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי שליטא » א' ינואר 22, 2012 9:37 pm

עשוי לנחת כתב:
שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!

שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]


קשה הרי חזל אומרים תוחלת ממושכת מחלה לב (אין לי פנאי לעיין בציטוט המדויק), זה הסומך על תפילתו וצ"ע

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' ינואר 22, 2012 9:52 pm

ליתר דיוק הגמרא אומרת שזה המאריך בתפילתו ומעיין בה (לעומת מפיש ברחמי ששרי) ורש"י מסביר שמתוך שמעיין סומך שתתקבל.

שליטא
הודעות: 701
הצטרף: ב' אוגוסט 30, 2010 7:41 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי שליטא » א' ינואר 22, 2012 10:56 pm

אכן אכן וה"ג קשיא שהרי אסור לסמוך על התפילה שתתקבל וצ"ע

משה ששון
הודעות: 158
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 11:04 pm

Re: קושיא

הודעהעל ידי משה ששון » א' ינואר 22, 2012 11:23 pm

שליטא כתב:
עשוי לנחת כתב:
שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!

שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]


בשם בנו רבי ישראל דרוק שמעתי שעד חזקיה לא היה חולה שנתרפא (יש גירסא כזו)
הרי שהועיל בגניזה למצוא רפואה יותר
קשה הרי חזל אומרים תוחלת ממושכת מחלה לב (אין לי פנאי לעיין בציטוט המדויק), זה הסומך על תפילתו וצ"ע

שמעתי שאלה בפרשת וארא כיצד משה רבינו סמך על תפילתו

ובקושיא כאן י" ל שלא סמך על ספר רפואות, ותלה כל חייו ברצון השי"ת, (ולא על תפילתו)
[וע"ע בברכות י' התולה בזכות עצמו וכו']


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים