שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות. ספר רפואות, היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו, כגון מה שמדמין בעלי "הטלסמאת" שאם עושין "טלסם" בסדר מסוים מועיל לחולי פלוני וכיוצא בזה מדברים האסורים, ומחברו לא חברו אלא על דרך הלימוד בטבעי המציאות לא כדי להשתמש במשהו ממה שנכלל בו, וזה מותר כמו שיתבאר לך שדברים שהזהיר ה' מלעשותם מותר ללמדם ולדעת אותם, כי ה' אמר לא תלמד לעשות ובא בקבלה אבל אתה למד להבין ולהורות. וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו. ואפשר שהיה ספר שיש בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך, ומשקין אותו כך, וגורם למחלה זו וזו, ורפואתו בכך וכך, שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים שיצילוהו, וכאשר קלקלו בני אדם והיו הורגין בו גנזו. ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה. ולא הייתי צריך לסתור פירוש זה הגרוע לולי פרסומו.
שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!
יאיר כתב:וכמובן שהדברים גם תלויים אם זו גזירה בטיט או גזירה בדם שאז לא ניתן לבטלה בשום אופן.
עשוי לנחת כתב:שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!
שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]
הבונה כתב:דעת הרמב"ם בפי' המשנה (תרגום ר"י קאפח):הלכה זו היא תוספתא, אבל ראיתי לפרשה ג"כ לפי שיש בה תועליות. ספר רפואות, היה ספר שהיה בו סדר רפואות במה שאין מן הדין להתרפות בו, כגון מה שמדמין בעלי "הטלסמאת" שאם עושין "טלסם" בסדר מסוים מועיל לחולי פלוני וכיוצא בזה מדברים האסורים, ומחברו לא חברו אלא על דרך הלימוד בטבעי המציאות לא כדי להשתמש במשהו ממה שנכלל בו, וזה מותר כמו שיתבאר לך שדברים שהזהיר ה' מלעשותם מותר ללמדם ולדעת אותם, כי ה' אמר לא תלמד לעשות ובא בקבלה אבל אתה למד להבין ולהורות. וכאשר קלקלו בני אדם ונתרפאו בו גנזו. ואפשר שהיה ספר שיש בו הרכבת סמים המזיקין כגון סם פלוני מרכיבין אותו כך, ומשקין אותו כך, וגורם למחלה זו וזו, ורפואתו בכך וכך, שכשיראה הרופא אותם המחלות ידע שסם פלוני השקוהו ונותן לו דברים נגדיים שיצילוהו, וכאשר קלקלו בני אדם והיו הורגין בו גנזו. ולא הארכתי לדבר בענין זה אלא מפני ששמעתי וגם פירשו לי ששלמה חבר ספר רפואות שאם חלה אדם באיזו מחלה שהיא פנה אליו ועשה כמו שהוא אומר ומתרפא, וראה חזקיה שלא היו בני אדם בוטחים בה' במחלותיהם אלא על ספר הרפואות, עמד וגנזו. ומלבד אפסות דבר זה ומה שיש בו מן ההזיות, הנה ייחסו לחזקיה ולסיעתו שהודו לו סכלות שאין ליחס דוגמתה אלא לגרועים שבהמון. ולפי דמיונם המשובש והמטופש אם רעב אדם ופנה אל הלחם ואכלו שמתרפא מאותו הצער הגדול בלי ספק, האם נאמר שהסיר בטחונו מה', והוי שוטים יאמר להם, כי כמו שאני מודה לה' בעת האוכל שהמציא לי דבר להסיר רעבוני ולהחיותני ולקיימני, כך נודה לו על שהמציא רפואה המרפאה את מחלתי כשאשתמש בה. ולא הייתי צריך לסתור פירוש זה הגרוע לולי פרסומו.
עשוי לנחת כתב:שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!
שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]
שליטא כתב:עשוי לנחת כתב:שליטא כתב:כן הכוונה לחזקיהו המלך...
ה"ג קשה וכי בקשת רחמים דוחה פיקוח נפש?!
שמעתי פעם מרבי מרדכי דרוק זצ"ל שמוכח מכאן שתפילה מועילה במאה אחוז!!!
כי אם זה לא היה במאה אחוז מועיל, הרי חזקיהו המלך הוא רוצח...
נתאר לעצמנו עומד יהודי ומבקש ממנו את ספר הרפואות כי הוא על סף מות, אך חזקיהו אינו מוכן לכך כי הוא כעת הולך לגנזו.
לכאו' הוא רוצח?!
אלא ודאי דתפילה מהני במאה אחוז!!!
[וכנראה שאנחנו לא מתפללים במאה אחוז, אבל יהודי שירגיש שאין לו על שום דבר להשען הוא יתפלל במאה אחוז, ותפילה של מאה אחוז מועילה במאה אחוז.]
בשם בנו רבי ישראל דרוק שמעתי שעד חזקיה לא היה חולה שנתרפא (יש גירסא כזו)
הרי שהועיל בגניזה למצוא רפואה יותר
קשה הרי חזל אומרים תוחלת ממושכת מחלה לב (אין לי פנאי לעיין בציטוט המדויק), זה הסומך על תפילתו וצ"ע
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים