מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

המתנה בין בשר לחלב

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גם זה הבל
הודעות: 346
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי גם זה הבל » א' מאי 20, 2012 1:16 am

הב"י כותב שהדבר נראה כחוכא, ואם הראשונים לא נהגו לא מוזכר בב"י מה דינו. וכן קצת מדויק שבתחילת דבריו מעתיק שהיה להן לנהוג כמנהג הספרדים וכו' "וכן עשו". [כל זה היה רק הערה ולא לקבוע בו מסמרות ובפרט שלא למדתי סוגיא זו על בוריה].
[התכונתי לומר שבדין שחייבים לעשות כמקום שבא לשם לא מצינו אשכנזי שיעשה כן, ומה שכן מצינו אצל הספרדים שאף קהילות שלא נהגו כן קודם שינו מנהגם הוא משום שקיים בלבול והת מתייחסים כאילו הם חלק מאותן קהילות שקיבלו ע"ע את מנהגי מרן הב"י.]
בוודאי שהיו לו דרכים לקבוע את ההלכה אבל אם הדרך לקבוע את ההלכה עוקרת מנהגים ופסקים קודמים אז גם לאחמ"כ יש בכח הלכה לעקור פסק ומנהג קדום כשהוא סותר להלכה. [אלא דלגבי בשר בחלב הוא לא סותר ברוב הפעמים את ההלכה.]

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי מורה צדק » א' מאי 20, 2012 1:59 am

כדאי שתלמד את הסוגיא כראוי (בין בב"ח ובין קבלת הוראות מרן).

לא קיים שום בלבול בקרוב עדות המזרח, כל קהילה ידעה בדיוק מה נהגו ומה לא נהגו, ואלו ששינו זה משום שצריכים לשנות. והיו גם כאלה שלא שינו.

הב"י כבר כתב שאינו בא לשנות את המנהגים.

רב פעלים
הודעות: 156
הצטרף: ש' ינואר 14, 2012 9:47 pm

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי רב פעלים » ד' מאי 23, 2012 1:12 pm

ב"ה

מאמר על השיטות השונות בהמתנה בין בשר לחלב: http://www.smicha.co.il/gallery/sikumim ... ies-42.doc

למאי_נמ?
הודעות: 784
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ש' אוקטובר 27, 2012 10:58 pm

הרב 'אוצר החכמה' כתב:א. מנין לנו שאתריה דר"א הכוונה גם אחרי מותו, דלמא היינו בחייו או אפילו אחרי מותו כל עוד שהמורים שעמדו אחריו היו מתלמידיו ובית דינו והורו כמוהו, אבל איפה נשמע שלא יכול ר' יוחנן למשל אם יתמנה לרב בלוד מאתים שנה אחרי ר"א הגדול להורות אחרת, ולמה לא ייקרא אז המקום אתריה דר' יוחנן.

בדיוק בדף היומי (שבת יט:) הייתה גמרא שנראית תומכת בשיטת המו"צ: "ההוא תלמידא דאורי בחרתא דארגיז כרבי שמעון, שמתיה רב המנונא. והא כרבי שמעון סבירא לן (י"ג: ליה)! - באתריה דרב הוה, לא איבעי ליה למיעבד הכי". כלומר אע"פ שרב המנונא פסק כר"ש (כמש"כ להדיא המאירי, וכ"ה לגרסת הרי"ף הנ"ל: "ליה"), מ"מ נדה אותו מפני כבודו של רב, (אלא שאפשר שאין להורות כן, אך מותר לאדם בביתו לעשות כר"ש, וצ"ע). ומסתמא דברו בזה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17489
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm
שם מלא: משה דביר

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' אוקטובר 28, 2012 7:24 am

כיוון שהיו תרי רב המנונא, תלמיד רב ותלמיד רב חסדא, עיין בסדה"ד, מה הראייה שהיה בזמן מופלג אחרי רב ולא בחייו או זמן קצר אחר מותו שעדיין נהגו תלמידיו כדבריו וכמ"ש. ולשון המאירי שלא עשו כן אלא לכבודו של רב ובמקומו משמע קצת שאין דין באמת לנהוג באתריה כדבריו וצ"ע.

ואולי לפי גירסת רש"י שקושיית הגמרא לא מדעת רב המנונא אלא מהא שפסקינן האידנא (כמו שהביא רש"י וציינו לצה א) וא"כ ע"כ שזה זמן מופלג אח"כ ויש לדחות.

למאי_נמ?
הודעות: 784
הצטרף: ב' מרץ 19, 2012 2:28 pm

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי למאי_נמ? » ב' אוגוסט 26, 2013 10:24 pm

הרב 'אוצר החכמה' כתב:אולי בהזדמנות זאת יבאר לנו הרב מו"צ מה באמת הפשט ברעיון הזה שא"י אתריה דמרן.
(אני מתאר לעצמי שבספרי הגר"ע יוסף יש דיון על העניין אבל אולי תביא לנו כאן תמצית ותשובות)

א. מנין לנו שאתריה דר"א הכוונה גם אחרי מותו, דלמא היינו בחייו או אפילו אחרי מותו כל עוד שהמורים שעמדו אחריו היו מתלמידיו ובית דינו והורו כמוהו, אבל איפה נשמע שלא יכול ר' יוחנן למשל אם יתמנה לרב בלוד מאתים שנה אחרי ר"א הגדול להורות אחרת, ולמה לא ייקרא אז המקום אתריה דר' יוחנן...

וע"ע viewtopic.php?f=17&t=14849

דניאל
הודעות: 942
הצטרף: ה' אפריל 11, 2013 10:14 pm

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי דניאל » ב' אוגוסט 26, 2013 11:08 pm

אני מצטער בעניין הנידון באשכול זה כבר זמן רב.
דרכה של תורה היא שכל הכותב ספר קמים אחריו חביריו או תלמידיו ומגיהים ומוסיפים ושואלים ודורשים וכן האשכנזים אף שקיבלו עליהם פסקי הרמ"א צא וחשוב בכמה מקומות השיגו עליו נושאי כליו, ואילו הספרדים ע"פ שיטת הגרע"י כביכול נסתתמה תורה ח"ו קבע הגרע"י את דברי הב"י במסמרות נטועים וסגר את הפתח לבל יוכל שום אדם לחלוק.

גם זו לטובה
הודעות: 2307
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ג' אוגוסט 27, 2013 2:50 am

בברכה המשולשת כתב:אברך צעיר ויקר שאל אותי כך: מנהג משפחתו להמתין שלוש שעות בין בשר לחלב. משפחתו היא מצאצאי מגורשי ספרד באיטליה- האם יש מקור למנהג כזה אצל חכמי ספרד?
אני השבתי לו שאני מכיר תשובה של הגאון רבי דוד פארדו, שהיה מחכמי הספרדים באירופה (ואח"כ בא"י) שכתב כן.
האם יש מקורות נוספים לכך?


זכורני שברי"ו איתא ג' שעות, ומקובל שזה ט"ס. וצ"ל ו' שעות.

בברכה המשולשת
הודעות: 10371
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: המתנה בין בשר לחלב

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוגוסט 27, 2013 9:50 am

המקור לג' שעות אכן איננו ברבינו ירוחם, אלא בדברי חלק מרבותינו ראשוני אשכנז (והארכתי בכך במאמר מיוחד שהעליתי באתרא קדישא הדין, כמדומני באשכול זה עצמו)


חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים