מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מָן

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

מָן

הודעהעל ידי עמקן » ש' פברואר 04, 2012 8:44 pm

בתורה מָן הוא עם קמ"ץ. מיזה טעם בא"י נוהגים להגות מַן עם פת"ח גם אצל דוברי אידיש. האם יש מסורת אחרת לזה שלא כהנדפס בחומשים או שהוא טעות בעלמא?
נערך לאחרונה על ידי עמקן ב א' פברואר 05, 2012 1:43 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מָן

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ש' פברואר 04, 2012 9:32 pm

אם כוונתך לשאול מדוע בלשון הדבור בהברה אשכנזית אומרים מן כאילו הוא בפתח ולא בקמץ, אין זו המילה היחידה, למשל המילה כלל אומרים אותה כמנוקדת בפתח.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: מָן

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' פברואר 06, 2012 2:14 pm

עמקן כתב:בתורה מָן הוא עם קמ"ץ. מיזה טעם בא"י נוהגים להגות מַן עם פת"ח גם אצל דוברי אידיש. האם יש מסורת אחרת לזה שלא כהנדפס בחומשים או שהוא טעות בעלמא?

מה שצריך לבדוק הוא, האם גם באמצע פסוק הוא מנוקד בקמץ או שמא רק באתנחתא וסוף פסוק.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: מָן

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ב' פברואר 06, 2012 2:27 pm

אכן, מאד מסובך לבדוק. אבל ניסיתי לבדוק, ולפי עניות דעתי מעיון מעמיק בחומש עולה, כי אכן, מנוקד בקמץ גם שלא באתנחתא וס"פ

חיימקה
הודעות: 1307
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: מָן

הודעהעל ידי חיימקה » ב' פברואר 06, 2012 3:11 pm

עי' נחמיה ט כ "ומנך לא מנעת מפיהם" בפתח המם

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: מָן

הודעהעל ידי ס''ק » ד' פברואר 08, 2012 3:09 pm

מן הוא שם עצם, כמו יָד תָּם מָר וכו' כמו שכבר הזכירו למעלה.
ולכן הניקוד הבסטיסי של המ' הוא קמץ, בין באתנח ובין במרכא, ויכול לפעמים להשתנות לפתח בסמיכות פנימית [דהיינו בתוך מילה או מקף].
היו שרצו להוכיח מזה שהאשכנזים היו הוגים בדורות עברו את הקמץ בדומה לפתח- אמנם הרי השיבוש הזה קיים גם בקמץ חטף (קטן) כמו ב"וכן למר" שהספרדים אומרים "וכן למור".

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: מָן

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' פברואר 08, 2012 3:20 pm

איסתרא בלגינא כתב:אכן, מאד מסובך לבדוק. אבל ניסיתי לבדוק, ולפי עניות דעתי מעיון מעמיק בחומש עולה, כי אכן, מנוקד בקמץ גם שלא באתנחתא וס"פ

מדוע מסובך לבדוק? אם יש בידך את תוכנת פרוייקט השו"ת (בר אילן) אתה יכול לחפש שם 'מָן', בתוספת ניקוד.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: מָן

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ד' פברואר 08, 2012 3:26 pm

הַמַּאֲכִלְךָ מָן בַּמִּדְבָּר
וַיִּשְׁבֹּת הַמָּן מִמָּחֳרָת בְּאָכְלָם מֵעֲבוּר הָאָרֶץ וְלֹא הָיָה עוֹד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל מָן וַיֹּאכְלוּ מִתְּבוּאַת אֶרֶץ כְּנַעַן בַּשָּׁנָה הַהִיא
וַיַּמְטֵר עֲלֵיהֶם מָן לֶאֱכֹל
וַיִּקְרְאוּ בֵית יִשְׂרָאֵל אֶת שְׁמוֹ מָן וְהוּא כְּזֶרַע גַּד לָבָן וְטַעְמוֹ כְּצַפִּיחִת בִּדְבָשׁ

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17373
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מָן

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 08, 2012 3:32 pm

מה קררה לכם איסתרא כתב באירוניה.

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: מָן

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ה' פברואר 09, 2012 2:05 pm

ס''ק כתב:מן הוא שם עצם, כמו יָד תָּם מָר וכו' כמו שכבר הזכירו למעלה.
ולכן הניקוד הבסיסי של המ' הוא קמץ, בין באתנח ובין במרכא, ויכול לפעמים להשתנות לפתח בסמיכות פנימית [דהיינו בתוך מילה או מקף].
היו שרצו להוכיח מזה שהאשכנזים היו הוגים בדורות עברו את הקמץ בדומה לפתח- אמנם הרי השיבוש הזה קיים גם בקמץ חטף (קטן) כמו ב"וכן למר" שהספרדים אומרים "וכן למור".


מר הוא דוגמא הפוכה, שנקוד פתח ונקמץ וס"פ ואתנח, וסימן לדבר הִנֵּה לְשָׁלוֹם מַר לִי מָר הראשון פתוח והשני קמוץ.
אבל דוגמא לדבר שבסמיכות נעשה פתח אפשר שיש במילת קו ישעיה י"ח ב' גּוֹי קַו-קָו ולפירש"י שם הוא ש"ע ולא פועל והנה הראשון פתוח מפני הסמיכות, וכמוהו יהיה לפי"ז גם וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ שם ל"ד י"א. אלא ששם ג"כ כח י' צַו לָצָו צַו לָצָו קַו לָקָו קַו לָקָו ואינו סמוך וצ"ע.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: מָן

הודעהעל ידי ס''ק » ב' פברואר 20, 2012 8:25 pm

איסתרא בלגינא כתב:מר הוא דוגמא הפוכה, שנקוד פתח ונקמץ וס"פ ואתנח, וסימן לדבר הִנֵּה לְשָׁלוֹם מַר לִי מָר הראשון פתוח והשני קמוץ.
אבל דוגמא לדבר שבסמיכות נעשה פתח אפשר שיש במילת קו ישעיה י"ח ב' גּוֹי קַו-קָו ולפירש"י שם הוא ש"ע ולא פועל והנה הראשון פתוח מפני הסמיכות, וכמוהו יהיה לפי"ז גם וְנָטָה עָלֶיהָ קַו תֹהוּ שם ל"ד י"א. אלא ששם ג"כ כח י' צַו לָצָו צַו לָצָו קַו לָקָו קַו לָקָו ואינו סמוך וצ"ע.

מר זה הוא מלש' מרירות ולא מלש' "אבא מארי".
ועוד צ"ע בנטה עליה קו תהו ואבני בהו, בשלמא אבני בהו ב' רפה מפני שהיא אחר צירי [הברה פתוחה], אבל למה ת' דתהו רפה, והלא לפניו שוא נח. ואולי ראי' מכאן דשני תיבות במקף נחשבות כאחת, ובתיבה א' כה"ג השוא נע מפני שהוא בין מתג לטעם.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 376
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: מָן

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' פברואר 20, 2012 9:06 pm

בענין הרגילות לומר מַן בפת"ח,
ראיתי בלוח דבר בעתו על איש צדיק שהיה מזהיר תמיד את המון העם לומר שבָט בקמ"ץ, ולא בפת"ח, וכפי שמנוקד בפסוק (זכריה א ז) 'בְּיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לְעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא חֹדֶשׁ שְׁבָט', ואכן זכה למות ביום זה.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: מָן

הודעהעל ידי ס''ק » ב' פברואר 20, 2012 9:38 pm

הנאמן בפקדונו כתב:בענין הרגילות לומר מַן בפת"ח,
ראיתי בלוח דבר בעתו על איש צדיק שהיה מזהיר תמיד את המון העם לומר שבָט בקמ"ץ, ולא בפת"ח, וכפי שמנוקד בפסוק (זכריה א ז) 'בְּיוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לְעַשְׁתֵּי עָשָׂר חֹדֶשׁ הוּא חֹדֶשׁ שְׁבָט', ואכן זכה למות ביום זה.

ואף אני מזהיר לומר "שבט" הש' בשוא נע, שכן הוא מנוקד בפסוק הנז'.

בברכה המשולשת
הודעות: 14188
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מָן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' פברואר 21, 2012 9:17 am

ס''ק כתב:מן הוא שם עצם, כמו יָד תָּם מָר וכו' כמו שכבר הזכירו למעלה.
ולכן הניקוד הבסטיסי של המ' הוא קמץ, בין באתנח ובין במרכא, ויכול לפעמים להשתנות לפתח בסמיכות פנימית [דהיינו בתוך מילה או מקף].
היו שרצו להוכיח מזה שהאשכנזים היו הוגים בדורות עברו את הקמץ בדומה לפתח- אמנם הרי השיבוש הזה קיים גם בקמץ חטף (קטן) כמו ב"וכן למר" שהספרדים אומרים "וכן למור".


גם האשכנזים אמרו פעם מור ולא מר, יעויין במעשה הגאונים.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 275 אורחים