מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

העיקר המעשה ולא הביקורת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ו' פברואר 10, 2012 9:49 am

שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

שמר
הודעות: 756
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי שמר » ב' פברואר 13, 2023 12:30 am

ולהעיר באתי מדברי הגמ' ב"מ ל:
"דתני רב יוסף (שמות יח-כ) והודעת להם זה בית חייהם את הדרך זו גמילות חסדים [(אשר) ילכו זה ביקור חולים בה זו קבורה ואת המעשה זה הדין אשר יעשון זו לפנים משורת הדין: אמר מר (אשר) ילכו זה ביקור חולים היינו גמילות חסדים".

ובבן יהוידע פירש
"ונראה לי בס"ד על פי מה שאומרים בשם מהר"ד ז"ל מה ענין דברים אלו הכא בדברי יתרו שבא לתת עצה למנות דיינים? ופירש הענין שנתן עיצה בדברים אלו כדי למעט התביעות ודין ודברים מביניהם דמנהגו של עולם הבטלנים שאין להם עסק מתעוררים לעשות תביעות ודין ודברים זה בזה ועל דבר קל יעשו מריבה ודין ודברים כי בטלנים הם וממציאים להם דברים לעסוק בהם הן מצד נזקין הן מצד חרופים וכיוצא ועל כן אף על פי שימנה להם דיינים הרבה לא יספיקו לדון את דיניהם אך אם הם בעלי מלאכות קשה להם לפנות ממלאכתם כדי לעסוק בדינא ודיינא ולכן אפילו אם יש לזה שהוא בעל מלאכה טענה לתבוע את חבירו בדין מוחל ואינו תובע.
ולכן יעץ אותו שיצוום לעסוק באומנות ולא יהיו בטלנים ועל ידי כך יתמעטו תביעות שלהם בפני הדיינים ויספיקו להם הדיינים שממנה עליהם עד כאן דבריו בתוספת קצת.
ובזה מובן מה שאמר 'בֵּית חַיֵּיהֶם' כי בית קאי על החנות ומקום שעושה בו האומנות שאינו יכול לזוז ממנו כדי לילך לבית דין ועל ידי כך תתמעט התביעות שלהם בפני בית דין",
עיי"ש עוד מש"כ.

נמצא א"כ שעצתו של יתרו התחילה עוד קודם ל"ואתה תחזה".

ובאמת צ"ב דברי המדרש שהביא רש"י.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 13, 2023 6:21 am

גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

ולמה לא נקרא פרעה הרשע בשם יתרו על שייתר פרשה בתורה "מי ה אשר אשמע בקולו" אלא וודאי הרבה סיפורי דברים באו בתורה אך לא נקראו בשם תורה עד שנאמרו למרע"ה על הר סיני, ויוצא מכל זה פרשת יתרו מואתה תחזה ואילך שהוא גופיה ייתר פרשה זו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ב' פברואר 13, 2023 6:35 pm

מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 13, 2023 9:25 pm

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ב' פברואר 13, 2023 9:32 pm

גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 14, 2023 11:34 am

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 14, 2023 11:35 am

זיז שדי כתב:
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

מה ההגיון להתחיל קריאה בתורה מאמצע ענין? פשוט שהם לא התחילו ב"ואתה תחזה" אלא מקודם, ואם הפרשיה נקראה "ואתה תחזה" למרות שלא משם התחילה זו רק ראיה לדברי הפותח.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 14, 2023 2:43 pm

כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

אדם, נח, אברהם, אבימלך, יצחק, יעקב, לבן, יוסף, פרעה, שר המשקים, וכהנה רבות.

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 14, 2023 2:44 pm

כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
גאולה בקרוב כתב:שמעתי הבוקר וורט נחמד בשם האמרי אמת,
"למה נקרא יתרו, ע"ש שייתר פרשה אחת התורה, ואתה תחזה",
ולכאורה כל התחלת הפרשה גם כלולה, ולמה רק מאתה תחזה?
אלא שלפני כן הוא ביקורת, ולא חכמה לצעוק ולהעיר, ורק מה שחשב והציע איך לתקן נקרא על שמו...

למען האמת, אם מישהו יכול להנפיק רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא, לכאורה שם של אחד מהם הוא 'ואתה תחזה'

מה ההגיון להתחיל קריאה בתורה מאמצע ענין? פשוט שהם לא התחילו ב"ואתה תחזה" אלא מקודם, ואם הפרשיה נקראה "ואתה תחזה" למרות שלא משם התחילה זו רק ראיה לדברי הפותח.

אולי תוכל להשיג לי הרשימה, ונראה.
אל תגיד 'פשוט' לדבר שאתה לא יודע.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 14, 2023 4:11 pm

הפשיטות נובעת מהמשפט הקודם שכתבתי "מה ההגיון להתחיל באמצע ענין"
נערך לאחרונה על ידי כדכד ב ג' פברואר 14, 2023 4:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 14, 2023 4:11 pm

זיז שדי כתב:
כדכד כתב:
זיז שדי כתב:
כדכד כתב:מי ה' אשר אשמע בקולו זו לא פרשה. זה חצי משפט.
מה שאין כן דברי יתרו.
כל השוואה אך למותר

האם אתה רוצה רשימת רשעים ואנשים אחרים שהרבה יותר מדבריהם בתורה? אבימלך, לבן, עשיו, פרעה (בחלומו ודיבורו ליוסף ואחיו) מרגלים, דתן ןאבירם, וכהנה רבות.

הב לי רשימה של אדם אחד, צדיק או רשע, שיש בדבריו ובמעשיו בכדי פרשה שלמה מלבד בלעם ויתרו (וכמובן משה רבנו).
אין הכונה לפרשת שבוע או שלנו או של בני א"י, אלא הכוונה לפרשה פתוחה או סתומה.גם דברי יתרו ומעשיו אינם עולים לכדי פרשה שלמה של פרשת שבוע.

אדם, נח, אברהם, אבימלך, יצחק, יעקב, לבן, יוסף, פרעה, שר המשקים, וכהנה רבות.

נח- נאמרה פרשה על שמו ושכחתי מקיומה מקודם
לגבי האישים האחרים - האםאפשר אולי להצביע על פרשה שאמר/ כתב/ עשה אחד מהאישים שברשימה זו או שלא ברשימה זו?

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 14, 2023 9:06 pm

נח לא נקרא בשם יתר, לגבי אבימלך יש לנו את כל הפרשה של לקיחת שרה ודבריו לה' וכל הפרשה של 'ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך'' לבן יש את כל סוף פרשת ויצא, אליעזר עבד אברהם יש את כל דבריו בחיי שרה, כל תחילת וישב דברי יוסף, כל חלומות פרעה, כל דברי יהודה בפרשת ויגש, וכהנה רבות

במסתרים
הודעות: 1783
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי במסתרים » ג' פברואר 14, 2023 9:12 pm

זיז שדי כתב:רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא

יש לעיין במובא כאן והלאה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p= ... e35#p97900

זיז שדי
הודעות: 549
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 14, 2023 9:22 pm

במסתרים כתב:
זיז שדי כתב:רשימה של שמות הפרשיות לבני מערבא

יש לעיין במובא כאן והלאה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?p= ... e35#p97900

אם אכן הרשימה שם נכונה אז טעיתי בהשערתי, אך אני רואה שהרבה פותחים באמצע עניין.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: העיקר המעשה ולא הביקורת

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 15, 2023 5:41 pm

זיז שדי כתב:נח לא נקרא בשם יתר, לגבי אבימלך יש לנו את כל הפרשה של לקיחת שרה ודבריו לה' וכל הפרשה של 'ויהי בעת ההיא ויאמר אבימלך'' לבן יש את כל סוף פרשת ויצא, אליעזר עבד אברהם יש את כל דבריו בחיי שרה, כל תחילת וישב דברי יוסף, כל חלומות פרעה, כל דברי יהודה בפרשת ויגש, וכהנה רבות

נח לא ייתר את הפרשה
לא הוא יזם את מבול והתיבה אלא ה' ציווה עליו לעשות כן
כל הדמויות היחי'דות שהזכרת אין בדבריהם כדי פרשה שלמה גם לא פרשה פתוחה או סתומה


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים