כידוע נחלקו גדולי הדור האחרונים האם ניתן לחלל שבת במקום פיקוח נפש, בשליחת בקשת תפילה מצדיק עבור החולה, וראה שו"ת מהרש"ם ח"ג סי' רכה.
והנה במגילה: "ויעבור מרדכי", ודרשו חז"ל שהעביר יום ראשון של פסח בתענית.
ובפרקי דרבי אליעזר נמצא שהיה "ויכוח" בזה בין מרדכי ואסתר, והטענה היתה: "אם אין ישראל גם אין פסח".
ולכאורה רואים מכאן שמבטלים מצוות רבות של ליל הסדר עבור השתדלות רוחנית, תענית ותפילה למען המצב.
ומ"מ יש לחלק, שבמגילה:
א. פיקוח נפש של כל ישראל
ב. ביטול מ"ע, ולא עבירה על לא תעשה
ג. אולי הוראת שעה של מרדכי, גדול הדור מהסנהדרין
ומ"מ יתכן שניתן ללמוד משם את העיקרון, שהשתדלות רוחנית נחשבת כהשתדלות חשובה ביותר למען המצב.