ארי שבחבורה כתב: אולם לא מצאתי אף אחד שמקשר בין שלושת חלקי הפסוק בצורה כה מושלמת כפי שעושה זאת הרב מאיר להמן זצ"ל
ארי שבחבורה כתב:כתיב: "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג כי לא אצדיק רשע" (שמות כג,ז). פירושים רבים נאמרו על פסוק זה, אולם לא מצאתי אף אחד שמקשר בין שלושת חלקי הפסוק בצורה כה מושלמת כפי שעושה זאת הרב מאיר להמן זצ"ל, וכך הוא מפרש:
"...חכמי התלמוד הורונו: מי שהורשע בבית-דין פה אחד יוצא זכאי – כי אין לך אדם שאי אפשר ללמד עליו זכות, ואם בית-דין זה דן אותו פה אחד לחובה יש להסיק מכך שהיתה להם לדיינים איזו דעה קדומה לרעתו ועל כן הוא יוצא זכאי. ברם, נשאלת השאלה: הלא בכל זאת יתכן גם מקרה כזה שלא תהיה לדיינים שום דעה קדומה כלפי הנאשם ואף על פי כן יבואו כולם לכלל מסקנה שהוא חייב – כיצד יש לנהוג אז? אם יאמרו כולם 'חייב' הרי יצא זכאי בה בשעה שהוא חייב? היה עולה איפוא על דעתנו שבכדי שלא יפטר החייב מעונשו המגיע לו רשאים שניים מן הדיינים להוציא פסק-דין מנוגד להכרתם הפנימית, ואחד מהם יאמר 'נקי' והשני' צדיק' כדי שאפשר יהיה להרשיעו בדין. לפיכך אומר ה' יתברך: "מדבר שקר תרחק" – אל תפסוק דין בניגוד למצפונך, "ונקי וצדיק אל תהרוג" – ואל תגרום להריגתו של אדם רק על ידי הביטויים "נקי" ו"צדיק" – ובאשר לרשע שייפטר מעונשו, לזאת כבר אדאג אני: "כי לא אצדיק רשע" – מובטח לכם שהוא בוא יבוא על עונשו הראוי לו".
('רבי יוסלמן' עמ' 43-44)
ס''ק כתב:בגמרא שבועות ל' ל''א למדו את כל הפסוק כולל הל' שקר על הב"ד והדיינים, ע"ש.
ולכפילות נקי וצדיק, ז"פ מאד, נקי הוא ע"פ האמת- מבחינה אובייקטיבית, וצדיק הוא ע"פ מה שפסקו שהוא צדיק, שהצדיקוהו, דהיינו ע"פ הנתונים שבידינו. ולפיכך דרשו מזה חז"ל שהיוצא חייב מב"ד ואמר א' יש לי ללמד זכות- מחזירין אותו שנא' ונקי אל תהרג, והיוצא זכאי ואמר א' יש לי ללמד חובה- אין מחזירין, שנא' וצדיק אל תהרג. -וע"ז אמר קרא כי לא אצדיק רשע. [כ"ז מפי' רש"ר הירש זלל"הה].
יאיר כתב:קק"ל בפירוש זה מדוע צריך שני ביטויים? (נקי, צדיק) מספיק אחד. (מלבד שפשט הפס' נקי וצדיק אל תהרוג הוא צדיק באמת ובאמת התקשיתי בפס' זה ואשמח אם יש למי להוסיף ובפרט עפ"י הפשט).
ס''ק כתב:בגמרא שבועות ל' ל''א למדו את כל הפסוק כולל הל' שקר על הב"ד והדיינים, ע"ש.
ולכפילות נקי וצדיק, ז"פ מאד, נקי הוא ע"פ האמת- מבחינה אובייקטיבית, וצדיק הוא ע"פ מה שפסקו שהוא צדיק, שהצדיקוהו, דהיינו ע"פ הנתונים שבידינו. ולפיכך דרשו מזה חז"ל שהיוצא חייב מב"ד ואמר א' יש לי ללמד זכות- מחזירין אותו שנא' ונקי אל תהרג, והיוצא זכאי ואמר א' יש לי ללמד חובה- אין מחזירין, שנא' וצדיק אל תהרג. -וע"ז אמר קרא כי לא אצדיק רשע. [כ"ז מפי' רש"ר הירש זלל"הה].
ולפ"ז מה שאנו קורין לצדיקים בשם זה, אף שהוא מבחינה סובייקטיבית, מפני שבאמת הכרתנו וידיעתנו אינן שלמות, ורק הקב"ה יכול להעיד מי הוא "נקי" באמת וטהור לבב.
יאיר כתב:שמעתי פירוש "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג" -אל תקבל עדות שקר ו[אז] נקי וצדיק אל תהרוג. היש יודע מי פירש כך?
יאיר כתב:שם פירשו (הרבה דרשות) רק על "מדבר שקר תרחק" והסברך על נקי וצדיק נכון אך שאלתי היתה בהקשר הפירוש שהובא לעיל.
שמעתי פירוש "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג" -אל תקבל עדות שקר ו[אז] נקי וצדיק אל תהרוג. היש יודע מי פירש כך?
ארי שבחבורה כתב:יאיר כתב:שמעתי פירוש "מדבר שקר תרחק ונקי וצדיק אל תהרוג" -אל תקבל עדות שקר ו[אז] נקי וצדיק אל תהרוג. היש יודע מי פירש כך?
גם לגבי זה - ראה פירושו של ריב"ש על אתר ותמצא נחת.
המהדיר כתב:ארי שבחבורה כתב: אולם לא מצאתי אף אחד שמקשר בין שלושת חלקי הפסוק בצורה כה מושלמת כפי שעושה זאת הרב מאיר להמן זצ"ל
פירוש זה מצוי כבר ב'שלל דוד' לר"ד זינצהיים בפרשתן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 213 אורחים