מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2101
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' מאי 04, 2012 2:29 pm

המעיין היטיב בדברי ספר חינוך (מצווה ער"ב) יראה שכתב במצוות כה"ג לישא הבתולה בזה"ל ונוהג בארץ בזמן הבית והעבודה כי אז יתמנה כהן גדול לא במקום אחר. ולכאורה מדבריו משמע שרק בארץ ישראל יש מצווה כזאת ואם ייצא הכהן גדול מארץ ישראל לחוץ ישראל מאיזה סיבה שיהיה לא יהא עליו מצווה לישא הבתולה. ומלבד שיש בזה נפ"מ לגבי קיום מצווה זו יש גם נפ"מ לענין האיסור עשה שלא יבעול הכהן גדול את שאינה בתולה דלפ"ז מותר לו לעשות כן בחוץ לארץ. הראיתם דבר מוזר כזה או הנשמע כמוה?

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי בעלזער » ו' מאי 04, 2012 4:58 pm

איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.
ועל ביאה ללא קידושין יתכן שאין כל איסור עליו.

ולעצם העניין איני יודע אם יש דבר כזה שהכה"ג יוצא לחוץ לארץ. אם מפני שצריך את הציץ כדי לכפר ועוד כמה וכמה דינים וצ"ב.

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2101
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' מאי 04, 2012 5:39 pm

בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

כגון אם מתה אשתו?

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' מאי 06, 2012 8:53 am

הרי כתב הרמב"ם שאסור לכה"ג לצאת מירושלים (כלי המקדש ה, ז, בדפוסים)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מאי 06, 2012 10:29 am

בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

היכן ראית שאסור לכה"ג לשאת שתי נשים?
רק ביום הכיפורים אסור לו שיהיו שתי נשים (עי' יומא ריש פ"ק), אבל זה משום 'בעיה צדדית', דכתיב 'וכיפר בעדו ובעד ביתו', על בית (אשה) אחת מכפר. אך אין האיסור אינו איסור מגופו.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי בעלזער » א' מאי 06, 2012 10:52 am

עיין בחינוך מצוה רע"ב ומה שאמרו שאינו נושא שתיים נשים לעולם, ובמנחת חינוך שם, כן הוא דעת הר"מ כאן פי"ז הי"ג והראב"ד השיג עליו דדוקא ביום הצום נאסר בשתי נשים אבל כל השנה מותר, וכו וכו'.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי חכם באשי » א' מאי 06, 2012 10:56 am

תודה. זה חידוש עבורי.

הבונה
הודעות: 1129
הצטרף: ד' מרץ 09, 2011 6:05 pm

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי הבונה » א' מאי 06, 2012 11:32 am

לשון הראב"ד בהשגתו: לא מתחורא זאת הסברא, שלא אמרו במס' יומא אלא ביתו אמר רחמנא ולא ב' בתים, ואפשר שלא נאסר בב' נשים אלא ביו"כ שמא ימשוך לבו אחריהן ויבא לידי טומאה, אבל הדעת נותנת כן כדי שלא יצטרך לגרש ערב י"כ, אלא שאני מוצא וישא לו יהוידע נשים שתים ויולד בנים ובנות.
ולכאורה דברי הרמב"ם נסתרים מכתוב מפורש.
אמנם במרכה"מ מיישב באופן פשוט ונפלא, שלפי ענין הכתובים יהוידע השיא למלך יאשיהו ב' נשים שכך נאמר שם:
בֶּן שֶׁבַע שָׁנִים יֹאָשׁ בְּמָלְכוֹ וְאַרְבָּעִים שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם וְשֵׁם אִמּוֹ צִבְיָה מִבְּאֵר שָׁבַע:
וַיַּעַשׂ יוֹאָשׁ הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְדֹוָד כָּל יְמֵי יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן:
וַיִּשָּׂא לוֹ יְהוֹיָדָע נָשִׁים שְׁתָּיִם וַיּוֹלֶד בָּנִים וּבָנוֹת:


ובתולדות אדם על הגר"ז מולאז'ין מביא חידוש זה, וקוצף על מפלפל אחר, שטען כי אין כל חידוש בדבר פשוט כזה, ואין מה לצטט חידוש נטול חריפות שכזה.

ספרים
הודעות: 69
הצטרף: ה' מרץ 01, 2012 5:10 pm

Re: לקיחת הבתולות רק בארץ ישראל

הודעהעל ידי ספרים » ב' מאי 21, 2012 2:39 pm

ר_חיים_הקטן כתב:
בעלזער כתב:איך ישא אשה בחו"ל כאשר אסור לכה"ג לישא שתי נשים.

כגון אם מתה אשתו?


עד כמה שזכור לי חייב הכהן גדול לישא אשה ואם מתה אשתו עוד בהיותו בארץ מדוע לא נשא אשה טרם יצא לחו"ל אלא א"כ תאמר שיצא עם אשתו לחו"ל ושם מתה אשתו אך דבר זה רחוק מאוד - וחוץ מזה שכבר כתב לך הרב בברכה שאסור לכהן גדול לצאת מירושלים.

אם כי שלשון החינוך באמת קצת קשה דמלשונו משמע שזה נוהג אלא בארץ ולפי מה שכתבו כאן הרי זה נוהג גם בחו"ל ורק אין כזה היכי תימצי וצ"ב.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים