מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בהר סיני או באוהל מועד – שמיטה אצל הר סיני?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

בהר סיני או באוהל מועד – שמיטה אצל הר סיני?

הודעהעל ידי בעלזער » ה' מאי 10, 2012 3:19 pm

דעת הראב"ע ובעקבותיו הרמב"ן שלאחר שנבנה המשכן, האוהל מועד, שוב לא דיבר השם עם משרע"ה על ההר סיני, ומכוח זה התקשו להסביר א"כ איך יתכן שפרשת בהר נאמרה בהר סיני ולא באוהל מועד, וכתבו לדחוק ולתרץ אין מוקדם ומאוחר בתורה, ופרשת בהר נאמרה לפני פרשת ויקרא בטרם נבנה האוהל מועד.

ואני שואל.

א. מדוע לו לראב"ע לומר בזה אין מוקדם ומאוחר בתורה, ומדוע שלא נתרץ פשוט יותר, שהפרשיות נכתבו לפי הסדר שמסרם משה לישראל, ומשה רבינו ע"ה מסר להם לישראל את פרשת 'בהר' לאחר שמסר להם פרשת ויקרא (וכפי שכותב להדיא ראב"ע).

ב. מדוע רש"י בחר לסתום ולא לפרש דבר זה, והאם ניתן לומר שדעת רש"י הוא שפרשת בהר נאמרה אחר פרשת ויקרא וגם לאחר הקמת האוהל התייחד הדיבור עם משרע"ה על ההר ולאו דווקא באוהל מועד ודלא כדעת ראב"ע והרמב"ן.
גם מלשונו של רש"י בפרשת כי תשא ועוד משמע שטרם נבנה האוהל מועד נמסר לו למשה פרשת משפטים תרומה ותצווה. ותו לא.

אם מישהו יוכל להחכים אותי בנידון, או להפנות אותי למקום הנכון אודה לו מאוד.

ספרים
הודעות: 69
הצטרף: ה' מרץ 01, 2012 5:10 pm

Re: בהר סיני או באוהל מועד – שמיטה אצל הר סיני?

הודעהעל ידי ספרים » ב' מאי 21, 2012 12:43 pm

לכאו' עד כמה שבדקתי יתכן בהחלט שרש"י סובר שגם לאחר הקמת המשכן דיבר השם עם משה בהר סיני ועימי רבות בכתובים בנושא ועוד חזון למועד בעז"ה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים