מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יעקובזון
הודעות: 69
הצטרף: ג' אוקטובר 25, 2011 9:57 pm

האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי יעקובזון » ג' מאי 22, 2012 3:13 am

בחג השבועות הציבור הניעור בלילה עושה קידוש אחר התפילה, וכאן מתעוררת שאלה שידוע שאם קובע סעודתו על מזונות חייב לברך המוציא וברכת המזון, ואילו רואים המון עם שמזלזלים בזה ואוכלים כמות של כמה וכמה סעודות ומברכים מזונות ועל המחיה
האם מישהו שמע על היתר לנהוג כך נא יביא מקורות לעניין

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי כרם » ג' מאי 22, 2012 4:01 pm

כמדומני, שההגדרה "קובע סעודתו על מזונות", אינו מדויק. הדין הוא דוקא בפת הבאה בכסנין (שברכתו מזונות) אם אכל כשיעור קביעות סעודה מברך המוציא וברהמ"ז. אבל אינו כלל בכל מיני מזונות, כי במעשה קדירה כגון דייסא וכדו' שברכתו מזונות, אין נפק"מ כמה אוכל. ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' מאי 22, 2012 4:46 pm

כרם כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.

מתקנות הגרי"ח זוננפלד לנהוג כך בקידושים.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ד' מאי 23, 2012 2:33 pm

עשוי לנחת כתב:
כרם כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.

מתקנות הגרי"ח זוננפלד לנהוג כך בקידושים.

אלא שלדעת מרן הגריש"א ע"י האפייה הוי כפהב"כ.

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ד' מאי 23, 2012 8:12 pm

שמעתי פעם כמדומני בשם החתם סופר ששיעור שביעה של המוציא תלוי בכל אדם ואדם ולא בג או ד ביצים
מי שיכול לאשר או להכחיש שמועה זו אנא יכתוב

גם זה הבל
הודעות: 344
הצטרף: ג' ינואר 11, 2011 10:42 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי גם זה הבל » ה' מאי 24, 2012 12:44 am

עיין וזאת הברכה בירור הלכה ט' והוא העלה שם שהעיקר קביעות שלו, אך אם אחרים קובעים עליו והוא לא הולכים אחרי קביעות העולם. עיי"ש.

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' מאי 24, 2012 3:05 pm

רבינו הגודל כתב:שמעתי פעם כמדומני בשם החתם סופר ששיעור שביעה של המוציא תלוי בכל אדם ואדם ולא בג או ד ביצים
מי שיכול לאשר או להכחיש שמועה זו אנא יכתוב


הלא המ"ב עצמו בקס"ח מביא דעה כזו, כמדומני בשם הגר"א.

ס''ק
הודעות: 199
הצטרף: ה' דצמבר 15, 2011 1:28 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי ס''ק » ג' מאי 29, 2012 5:10 pm

עשוי לנחת כתב:
כרם כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.
מתקנות הגרי"ח זוננפלד לנהוג כך בקידושים.

סליחה על השאלה, מנא לך הא? ואולי זה תקנה של הגרמ"א בלויא?

עשוי לנחת
הודעות: 2759
הצטרף: ב' יוני 20, 2011 11:10 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי עשוי לנחת » ג' מאי 29, 2012 5:20 pm

ס''ק כתב:
עשוי לנחת כתב:
כרם כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.
מתקנות הגרי"ח זוננפלד לנהוג כך בקידושים.

סליחה על השאלה, מנא לך הא? ואולי זה תקנה של הגרמ"א בלויא?

כך גילוי לי מן שמיא!

[הכל בסדר???]

רבינו הגודל
הודעות: 76
הצטרף: ו' דצמבר 23, 2011 2:26 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי רבינו הגודל » ד' מאי 30, 2012 10:29 pm

עשוי לנחת כתב:
ס''ק כתב:
עשוי לנחת כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.
מתקנות הגרי"ח זוננפלד לנהוג כך בקידושים.
סליחה על השאלה, מנא לך הא? ואולי זה תקנה של הגרמ"א בלויא?

כך גילוי לי מן שמיא!

[הכל בסדר???]
יש לבדוק שמעתי שקוגל ירושלמי של היום הוא באפייה ולא בבישול ולכן יש לחוש

אפרקסתא דעניא
הודעות: 2450
הצטרף: ש' אוקטובר 23, 2010 8:36 pm

Re: האם יש היתר לאכול כמה כביצים ולברך מזונות ועל המחיה?

הודעהעל ידי אפרקסתא דעניא » ה' מאי 31, 2012 7:55 pm

כליל השלמות כתב:
אפרקסתא דעניא כתב:
כרם כתב:ושמעתי פעם שזה המקור ל"קוגל" בקידושים, שאין דינו כפת הבאה בכיסנין אלא כמעשה קדירה סתם, וכמה שיאכל ממנו לעולם ברכתו מזונות ועל המחיה.

אלא שלדעת מרן הגריש"א ע"י האפייה הוי כפהב"כ.

לגבי דבר כמו סופגניות, לכולי עלמא ברכתו לעולם "מזונות" ו"על המחיה", אף שנאפה.


מה? סופגניות שטוגנו זה הרי מחלוקת ראשונים, הובאה אף בשו"ע, וכתבו האחרונים להקל ולברך מזונות, אך סופגניות שנאפו הן לחמניות גמורות ומברכים עליהם המוציא ובהמ"ז, אא"כ הן מתוקות באופן נרגש (מאוד, לאשכנזים), ולא אכל שיעור קביעות סעודה.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 199 אורחים