הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 09, 2012 4:10 pm
בודאי שאין כונתי לעשות סחורה בעמלם של אחרים, אין לי רעיון יצירתי (והממשק פה הוא קבוע כידוע), אולי אם הדברים יגיעו למעשה, הכסף יוקדש למטרות צדקה.
החשש שמישהו יקח מפה את החומר וילך לפרסם, מאידך אני לא חושב שזה חומר כ"כ מבוקש.
----------
האדר"ת ביומנו כותב כך:
קצ. הרב ר' דוב בער זעליג מרגליות נ"י האבד"ק דאנקערע , אמר לי במה שנסתפק בעובדא שבא לידו שסופר רצה לכתוב השם של א-ל נא רפא לה, ודימה שהוא כותב מלת אל נא תהי כמת ולא קידשו כלל, ורוצה לדון בזה שבכה"ג מבטל מחשבתו עתה את הדיבור של ראשית כתיבתו שמקדש כל השמות, ואמר בזה סברות לבנות ולסתור - ושוב אמר שזה דומה להא דמשום חולין שפסול משום מתעסק כבזבחים מ"ו, ב', לענין שחיטת קדשים, ויש להוסיף דבנד"ד ק"ו הדברים משם, דשם גם סתמא כשר משום דאתנו ב"ד דלא לימא לשמו כי היכי דלא לומר שלא לשמו כבריש זבחים , משא"כ בקדושת השמות הקדושים לא מצינו שתקנו חז"ל כן, ודאי י"ל דכיון דצריך דווקא לשמה וגם סתמא לא מהני , ודאי דמתעסק פסול.
ואני השבתיו שכה"ג מצינו לענין הזכרת מעין המאורע בשבת ויו"ט שפסקו האחרונים בסי' רס"ח ובסי' תפ"ז, לענין שאם לא ידע כלל שהוא יו"ט אינו כלום, וה"נ באכל מצה ולא ידע כלל שהוא ליל פסח עש"ה בסי' [תע"ה ס"ד] ואמר לי שגם הוא העיר מזה.
והגאון המנוח ר' ראובן הלוי זצ"ל הגאבד"ק דעננבורג השיבו דהראי' מזבחים נחמדת אבל מהא דמצה אין ראיה. ואני לא הבנתי דבריו, דהא היינו הך, דהא דמצה למדו הפוסקים מהך דזבחים , שמוכח מזה דמתעסק גרע מבלא כוונה.
וממילא א"ש, דאף את"ל דקדושת השמות כחול היא ג"כ מותר למוחקו - וע' בפוסקים שדימו קדושת שם חול לשם קודש, כמו מקדיש בע"מ למזבח.
-------
האדר"ת מביא עוד הרבה שיחות מענינות משמו.
--------
יצאתי לחפש מי הוא זה ואי זה הוא, והעליתי חרס. באהלי שם (עמ' 39) מביא שבדענקרא כיהן חכם בשם רבי אליהו שלום דב זעליקמאן, והשנים הם אותם שנים.
אדם הבקי בתולדות רבני לטביה, טען שבודאי יש כאן טעות ברישומי האדר"ת, והדמיון קרוב: דב בער זעליג = דב זעליגמאן. הדברים נראו כנכונים אבל עדין ליבי נקפני האם אכן כך. (אין פלא אם האדר"ת יטעה, משום שאם האדר"ת חשב שהוא יודע את שמו אז בודאי לא תשאל אותו כאשר פגש בו...(
והנה בזכות האוצר הכביר, מצאתי שנשתמר בידנו פניתו של אותו שואל ששלח את השאלה הזו בדיוק לר' מאיר שמחה, האור שמח! והדברים נדפסו מתוך כתב ידו שהיה מונח בספרית הרב בוקסבוים, בספר הזכרון נטעי שמואל שי"ל בקנדה, ושם אכן מופיע שמו, אליהו שלום דב זעליקמאן!
מה שמשונה כאן, שהלה שאל גם את ר' ראובלה בעל ראש לראובני ושוב את ממלא מקומו האור שמח???? או שיש כאן איזה טעות.
-----------
ואגב מה זה?
אני השבתיו שכה"ג מצינו לענין הזכרת מעין המאורע בשבת ויו"ט שפסקו האחרונים בסי' רס"ח ובסי' תפ"ז, לענין שאם לא ידע כלל שהוא יו"ט אינו כלום,
לאיזה פוסקים כונתו?