מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון ר' דב לנדו שליט"א

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 12:47 pm

איש_ספר כתב:שאלת בור שלצערו ל"ע בחו"ב יותר ממחצית השעה: האם ההכרעות בחו"ב יועדו להלכה, או שהן כההיא דב"ב: אין למדין הלכה לא מפי וכו' ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה, כלומר איך היה מגיב הגרח"ג לנסיון להוציא מתוך ספרו את הדינים העולים ולפרסמם בסגנון של קיצור הלכות?!

תשובת בור: אחרי שכבר נעשה מעשה ע"י הגר"י בויאר, לומר שהגר"י בויאר הוציא ההלכות מחו"ב כיוון שלא ידע את מהות ההכרעות בחו"ב, הוא כמו לומר על הגר"י נויבירט שלא הבין שהגרשז"א אמר לו דברים "דרך עיון" ולא התכוון להלכה ולמעשה.
זה מלבד שהלא החו"ב הלא הוא ע"ד חזו"א.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ג' ינואר 03, 2017 1:10 pm

לעומקו של דבר כתב:
איש_ספר כתב:שאלת בור שלצערו ל"ע בחו"ב יותר ממחצית השעה: האם ההכרעות בחו"ב יועדו להלכה, או שהן כההיא דב"ב: אין למדין הלכה לא מפי וכו' ולא מפי מעשה עד שיאמרו לו הלכה למעשה, כלומר איך היה מגיב הגרח"ג לנסיון להוציא מתוך ספרו את הדינים העולים ולפרסמם בסגנון של קיצור הלכות?!

תשובת בור: אחרי שכבר נעשה מעשה ע"י הגר"י בויאר, לומר שהגר"י בויאר הוציא ההלכות מחו"ב כיוון שלא ידע את מהות ההכרעות בחו"ב, הוא כמו לומר על הגר"י נויבירט שלא הבין שהגרשז"א אמר לו דברים "דרך עיון" ולא התכוון להלכה ולמעשה.
זה מלבד שהלא החו"ב הלא הוא ע"ד חזו"א.

הגרד"ל גם כותב בבירורי דברים, כי סברות למדניות והלכתיות מתחלפות מיום אל יום, וע"כ אי אפשר להציג הדברים כפסקי הלכות ברורים. וא"כ לפי אמירה/שיטה זו יש כאן סיבה חזקה שלא לעשות 'קיצור הלכות' מתוך חיבור למדני ועיוני, לא רק מפני שנאמרו בהיבט למדני ופחות הלכתי, אלא גם כי הסברות הללו עצמן עלולות להשתנות מיום אל יום. וכאשר תציג זאת בספר קיצור הלכות, הרי קבעת מסמרים כי ההלכה אחת היא וברורה כשמלה, והלא (גם) על זה יצא הקצף
נערך לאחרונה על ידי דודי צח ב ג' ינואר 03, 2017 1:17 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי דודי צח » ג' ינואר 03, 2017 1:14 pm

יש להעיר בעניין נוסף חשוב:
בעוד שחיידר החזונאישניקים, יש בהם כאמור זלזול בעולם ההלכה הקלאסי של המשיבים הקלאסיים ופוסקי הזמן המקובלים, כי הם כביכול לא מספיק למדנים ועמקנים כמותם להכריע הלכה בסברא ברורה.
הנה בחוגים הישיבתיים הרגילים, ובפרט בחוגי בית בריסק, אומרים אותו דבר ממש על משנת החזון איש (ותלמידיו), כלפי עצם כוחם/כוחו בלמדנות. לדבריהם, מדובר בלמדנים בינוניים, ושטחיים, ובסברות קלות לוקחים על עצמם לחלוק על הקודמים, נעדרים הם מלהבין הגדרות עמוקות. וכפי שהגדיר לי אחד מנכדי הגרי"ז כנגד ספר הגליונות על הגר"ח, שהתרעם על ה'חוצפה' הזו להדפיס זאת לרבים. כשביקשתי ממנו שיחדד לי את הטענה, כי הלא מדובר על גדול מאותו דור, אשר בוודאי רשאי לחלוק בשקלא וטריא ככל העולה על דעתו. אמר לי: הלא המרחק והפער משיטת הלימוד של החזו"א לשיטת הלימוד של הגר"ח - הוא גדול ביותר, והרי זה כמו שתדפיס 'גליונות' של רב הונגרי על חידושי רבינו חיים הלוי.

'רב הונגרי' במבט המשפחה הסאלווייציקית המיוחסת...
הווי אומר, באותו 'נוסח' ממש שבבית מדרש הבני-ברקי מבקרים את כלל עמודי ההלכה בדורנו, הנה באותו מטבע ונוסח ממש מבקרים בבית מדרש הבריסקאי [ובעקבותם גם בקרב למדני פונוביז' מיר וחברון ודומיהם] את משנת לימודו של מרן החזו"א, כלומדות רדודה ובטוחה בעצמה.

יושב בשמים ישחק, ואין איתנו יודע עד מה

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 1:37 pm

אני רק הערה: קיצור הלכות נכתב ע"י הגרח"ג, ויצא לאור ע"י רי"ב.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 1:49 pm

דודי צח כתב: החזונאישניקים, יש בהם כאמור זלזול בעולם ההלכה הקלאסי של המשיבים הקלאסיים ופוסקי הזמן המקובלים, כי הם כביכול לא מספיק למדנים ועמקנים כמותם להכריע הלכה בסברא ברורה.

המצאות גרידא, שמשקפים אולי שולי קדרה, הטענה היא לא שמי שלא נולד בקסבה של רשב"ם לא למדן, אלא שרוב הלומדים וחלק גדול מהמורים לא לומדים בעיון דרך הסוגיות, אלא מתחילים את הלימוד בספרי ליקוטים, ולא לומדים באופן עיוני לאסוקי שמעתתא. והפלפול הישיבתי אינו לאסוקי שמעתתא ולכן לא תורם מספיק לאותו אחד שהיה בחור ישיבה ועתה הולך להיות מורה הוראה, אלא רק גורע, שמעלה כל מיני סברות למדניות לא מספיק מבוססות, שטובות כדי ליישב את התוס' רי"ד הידוע או את הרמב"ם הקשה או את הס"ד של המקשן, אבל לא לאסוקי שמעתתא. בריסקער שרוצה להיות מו"ץ צריך רק לצום ארבעים יום כדי לשכוח את כל מה שעשה עד עכשיו כדי שיוכל להתחיל ללמוד בראש הלכתי ולהסתדר עם הב"י והשו"ע.
ז"א אין טענה שמישהו לא מוכשר, לא מעמיק, לא למדן, אלא שלא הולך בדרך של אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא כמו שהלכו הראשונים, הב"י, הש"ך, המג"א, הגר"א, המ"ב, ושאר גדולי הפוסקים אשר מפיהם אנו חיים.
נערך לאחרונה על ידי אדם קדמאה ב ג' ינואר 03, 2017 1:52 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 1:49 pm

כדי שלא יהיה באוויר, קונטרס הגרממ"ק הנ"ל הועלה כאן בפורום פעם?

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 1:51 pm

שמעתי מפי א' מגדולי רה"י בדורנו, המקורב מעט לחוגי החזוא"י הגדרה ממצה מאוד: החזונישניקים מחזיקים כמובן שאפשר לחלוק על החזו"א, אבל רק להם מותר, ל'זר' אסור, ודפח"ח, הפוך בה דכולא בה.
מכאן תשובה האמיתית לחילוק בין ששכ לקיצו"ה (שכידוע, במענה לשאלת אי"ס, הגרח"ג הוא שכתב ואישר את הספר).
לגבי משאו של 'אפשר' שאכן הציג יפה את תמצית ההשקפה החזואישניקית מבית הגרד"ל, יש הרבה מה להאריך, אבל ההשואה המופרכת לעבדקני צופאיוף מקוממת, כלום רבבות האברכים הנמנים על בני הישיבות מעלתם על הציבור הסלובודקאי היא כמותית בלבד?? ניכר שהכותב חי בבועה הסלובדקאית עד היום וכנראה מעודו לא נכנס למיר או פוניבז', הרי בכל פרמטר של איכות הציבור הכללי לא נופל בכלום מאותה קהילה, זאת גם לפי הקריטוריונים של הגרדל, אני מדבר על רצינות ואסוקי שמעתתא ועמל ולימוד ברצף וכו' וכו' הרי אין כאן תחילתה של משוואה בכלל, ברור שכשרוצים לעמוד על אופן ההתקבלות של הדברים בקרב ציבור בני התורה א"א להסתכל על הענין מתוך בועה מצומצמת והציבור התורני הכריע היטב בשאלה הזו מכל הצדדים.
גם הטענה כאילו מכח קטנותו המספרית של נושאי דגל השקפת הגרדל הם נמצאים בעליונות של הבירור היא טענה אוילית, ניכר שהכותב רחוק מעולמם של הישיבות בהם מתנהלת סינטזה במהלך כל השנים בין כל הדרכים והשיטות, צא ושאל אברך פוניבז'אי מה רע בשיטה הזו ותתפלא לשמוע משנה מסודרת להפליא.
זאת מלבד עצם הבעיה בהנחלה לרבים של דרך 'ריהטת הסוגיא דלא כהרשב"א' שגם אם היה אחד מיוחד בדורותיו שהצליח לעיין באופן מיוחד וגם להתקבל במידה ידועה בקרב תופשי התורה, עדיין אין בזה בכדי להצדיק דרך שלימה וכוללת לרבים 'יחידים', אין לי פנאי להאריך אבל ידוע שגם בקרב תלמידי החזו"א לא היתה תמימות דעים בנושא, והגרנ"ש זללה"ה עצמו יוכיח ואכ"מ.
לגבי ה'אמת' שבירכת בה את הגרד"ל, הדברים אך לשחוק (כל 'אמת' 'אמת' תפסיה לההוא גברא...), וכבוד א' הסתר דבר, אבל במחילה, לא נולדנו היום ואני מכיר הגאון שליט"א הרבה שנים, לא אאריך בענין ורק זאת ששחוק עשה לנו כביכול כן הם הדברים, למכיריו באמת יש מה להשיב ואניח הקולמוס בזה לע"ע.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 1:55 pm

או בנוסח חזו' כפי ששמעתי עתה מאחד, פעולת הגרח"ג בספרי הגרי"ב הוא כפעולת החזו"א בספרי רק"כ ור"ז שפירא.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 1:56 pm

קיצור הלכות נכתב ככתבו וכלשונו ע"י הגרח"ג, והרי"ב הוציאו מסיבות מובנות.
הכלל הידוע "מיעוט מכיר את הרוב, רוב לא מכיר את המיעוט", הוא זה שהוליד את כל הכתבינו לעניני חרדים שבטוחים שהם מכירים ומבינים מה קורה אצל החרדים, ולמה הרבנים עושים כך, ומה ההבדל בין היתר מכירה לאיטר וחמורה.
אין הנושא בכלל מי צודק, אלא רק מה ההלוך ילך ומה רוחו.

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 1:57 pm

אדון קדמאה,
עם יד על הלב, כשנפגשים עם מורה הוראה שאינו נמנה על הציבור המצומצם הנ"ל שאכן לומד בעיון הסוגיא והנו"כ כראוי ומעמיד בירור הלכה בהיר משורש הדין עד להכרעה למעשה, האם היחס שונה????
או שאולי: אז הביטול והזלזול מתגבר כי ה'סכנה' ממנו יותר גדולה?
אל תענה לי מה דעתך האישית ה'פלורליסטית' אלא מה יגיבו הגרד"ל וחוגו?!
בעצם אל תענה בכלל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 1:59 pm

אדם קדמאה כתב:קיצור הלכות נכתב ככתבו וכלשונו ע"י הגרח"ג, והרי"ב הוציאו מסיבות מובנות.

מעניין, למה לא חששו בזה לגניבת דעת? כמובן בהדגשת הסיבות המובנות.

מחולת המחנים
הודעות: 3252
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' ינואר 03, 2017 2:02 pm

לעומקו של דבר כתב:או בנוסח חזו' כפי ששמעתי עתה מאחד, פעולת הגרח"ג בספרי הגרי"ב הוא כפעולת החזו"א בספרי רק"כ ור"ז שפירא.

אם כן כיצד הוציא הרי"ב השגות על הרק"כ, האם מותר לחלוק על החזו"א?

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 2:06 pm

אסיר ציון כתב:אדון קדמאה,
עם יד על הלב, כשנפגשים עם מורה הוראה שאינו נמנה על הציבור המצומצם הנ"ל שאכן לומד בעיון הסוגיא והנו"כ כראוי ומעמיד בירור הלכה בהיר משורש הדין עד להכרעה למעשה, האם היחס שונה????
או שאולי: אז הביטול והזלזול מתגבר כי ה'סכנה' ממנו יותר גדולה?
אל תענה לי מה דעתך האישית ה'פלורליסטית' אלא מה יגיבו הגרד"ל וחוגו?!
בעצם אל תענה בכלל.

תודה על דבריך, איש נחמד ומכבד.
אני אכן לא מייצג את השולי קדרה, הנמצאים בכל קבוצה, שרוחשים שנאה ובוז לכל מי שהוא לא הם עצמם, זה לא מיוחד לחזואי"ם, אלא לכל קבוצה אנושית, מימין ומשמאל, וגם בתוך המחנה החרדי, בין חסידויות פלגים וזרמים. אבל זה נשאר בשוליים.
כמובן שזכות הלימוד בעיון שמורה לכל יהודי באשר הוא... ומי שאינו מבין זאת הוא אומלל, הטענה היא לא שרק בקסבה של רשב"ם לומדים בעיון לאסוקי אליבא דהלכתא, אלא ששם מחנכים לזה כשיטה, ואצל אחרים לא, וכמובן שמאות ואלפים מכל מחנה ופלג וזרם עושים זאת בכחות עצמם בכשרונותיהם ובדרכם, אבל הם כיחידים שמתעלים מעל הכלל, כי אין חינוך לזה, ולכן הציבור הליטאי הכללי לא מצמיח מורי הוראה בסדר גודל של השטייגן שלו, ומקבלים עליהם מורי הוראה שאינם חניכי הציבור הנ"ל כמו הרב אלישיב הרב וואזנר הגרשז"א ושאר פוסקי הדור. מו"ץ ממוצע בציבור הרחב הוא אברך חסידי שגרס טור ב"י או אברך ליטאי שמשנן ספרי ליקוטים, וכמובן שיש גדולים וענקים, אבל הם יוצאי דופן. שים לב מהיכן הגיעו מורי ההוראה הצעירים יותר.

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 2:14 pm

אין כאן גניבת דעת מהסיבה הפשוטה שמי שמכיר את הגרי"ב יודע בעצימת עיניים שהוא לא יוציא כלום ק"ו שלא 'קיצור הלכות' מבלי שהגרח"ג יעמוד מאחורי זה באופן כ"ש, ובכלל צרכני הספר המועטים יודעים כולם הנ"ל בדרך זו או אחרת.
נקודה נוספת, הרבה יש להאריך במה שעשו שיטה שלימה מ'אין לנו כח להכריע' ו'אפשר דיש כאן חשש...' וכדו' עד שמרחיקים גאוני עולם שאכן יש להם הכרעה ופסיקה, אבל אם עוד בדור הגרח"ג היה מישהו בסדר גודל שלו שעוד הכריע כן לפעמים, מי שמכיר המצב היום בקרב מורי ההוראה החזואנישים יודע שהמצב כ"כ חמור עד שיש להגרדל להזדעק על 'שכחת התורה' שנהיתה (אם היה כאן עניינים כ"ש של 'אמת', כמובן).

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 2:20 pm

באמת? 'שולי קדרה'?
אני דברתי על נשוא האשכול ותלמידיו, ואתה יודע בדיוק את התשובה האמיתית.
אבל ניכר שגם אתה לא באמת מכיר את הציבור הישיבתי וכולליהם, נכון שאין מחנכים להכריע במחלוקות של רברבתא ונכון שאין מחנכים ללמוד סוגיא לבד עם קצת ראשונים ולכתוב דינים העולים, אבל אכן ישנם עשרות ומאות מורי הוראה יוצאי הישיבות והכוללים שלומדים היטב וההלכה נהירה להם משורשיה והציבור שותה דבריהם בצמא, וגם מתחנכים לאורם ועדיין משום מה אתה מוצא יותר מורי הוראה בציבור הכללי. 

מעט דבש
הודעות: 4040
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 03, 2017 2:37 pm

נראה שאין טעם לדון עם הרב 'אדם קדמאה', כיון שלא זכיתי להגיע להסתכלותו המעמיקה. ולכן איני ממתין כבר לתגובתו. המסר הובן.

לא אהיה עתה, אלא ככתב לענייני חרדים, לצורך בעלי התשובה המרובים פה כנראה באשכול, שעדיין לא זכו להסתופף בצל החוג בעלי העיון העמוק.

ובכן, ראשית, איש לא השווה בין חידושי הגרשז"א לחידושי הגרח"ג, כשם שאיש לא השווה בין חידושי הגר"ח לחידושי הגרש"ש.

הנידון כאן היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

כמדומה שאיש לא טען שדרכו של החת"ס או הנודע ביהודה בלימוד הוא אותו דרך של החזו"א. ואעפ"כ, לא שמענו מעולם השגה כללית על כלל הכרעותיהם בהלכות החמורות ביותר שבתורה. אם יש השגה ספציפית טרח החזו"א להעלותה עלי ספר. מעולם לא היה ביטול גמור לכל הכרעותיהם מחמת שדרך לימודם שונה.

כלפי שש"כ (כשניכר שהנידון הוא לא שש"כ אלא הגרשז"א), יש כאן התייחסות כללית להכרעותיו, שאין לו סמכות להכריע.

ובכן אציג דוגמא אחת מתוך חידושים וביאורים על מסכת שבת, ומעניין מה היה בעל קונטרס 'בירור דברים' מגיב אילו היתה הכרעה זו כתובה בשמירת שבת כהלכתה.

==============

במ"ב (שיט, סב) כתב:
הקולט שומן הצף ע"פ החלב [שקורין סמעטענע] גם זה הוא בכלל בורר ע"כ יזהר שכשיגיע סמוך לחלב יניח קצת עם החלב ואז שרי וכמ"ש סי"ד וה"ה להיפוך שיטול קצת מן החלב עם השומן הזה [אבל ליקח השומן בצמצום אסור אפילו דעתו לאכול לאלתר שהרי הוא לוקח בכף]

ובחידושים וביאורים (שבת יד, כ) נתקשה, מה בין זה, לבין כל אוכל בכף או מזלג. וכתב שכאן שאני, "שיש כאן צורך בכף להפרדת השומן, וזה דרכו" (חילוק זה כתבו עוד אחרונים, ראה שש"כ פ"ג הערה קמא).

ומכל מקום סיים, שלדעתו גם זה חשיב דרך אכילה, ומותר.

הנה לנו הכרעה בדאורייתא, נגד המשנה ברורה, ומסברא בעלמא, שבהחלט יש מקום לדחותה, וכמו שהסכימו עם המשנה ברורה אלו שלא זכו להגיע למדרגת עיונו של הגרח"ג, הלא הם האג"מ (א, קכד) ומנחת יצחק (א, עו; ט, לב) שהובאו בשש"כ (פ"ג הערה קמא).

אם צריך עוד דוגמאות, בל"נ אוסיף. אך בצורת הדיון כאן נראה שלא תהיה בכך שום תועלת.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 2:52 pm

מעט דבש כתב:
הנידון כאן היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

זו בדיוק הטעות שלך, שלא זה היה הנדון של אלו שהתווכחו עם השש"כ
וכפי שמוכיחה הדוגמא שלך שאינה שייכת לנושא כלל

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15692
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 03, 2017 2:52 pm

אני מתנצל עם התגובות שלי לא משתלבות עם קודמי, משום שטרם הספיקותי להשלים קריאת דבריהם ועמם הסליחה.
דבר ידוע שכל חוג רואה בדרכו, דרך המלך, ורואה את דרכו עדיפה בכללות על זולתו וכמאמר החכם, דרך איש ישר בעיניו.
ולכן כשליטאי רואה חסיד בעלז למשל, המשוכנע בעדיפות שיטתו, אע"פ שכמובן אינו מקבל הנחה זו, ואע"פ שלעיתים הוא שולל את דרכו, ואף עשוי ללעוג למקצת מהנהגתו, מ"מ הוא מקבל בהבנה מלאה את מחשבתו של החסיד. מאידך ישנם חוגים שהמחשבה שלהם על עליונותם, נתפסת בעיני הבריות כמשהו פתאטי ונלעג ולעיתים יתר מכך, למשל המחשבה של חוגי אשלג, שסודות הקבלה מצויים בבתי מדרשם, מביאה את כולם לידי גיחוך, ואף להגדרות חריפות הלקוחות מתחום הרפואה. אע"פ שיתכן שלפני שמונים שנה מי שרצה לפתוח פתח בחכמת הקבלה, היה צריך להזדקק למשפחת אשלג, כיום הפכו הם לבלתי רלוונטים. חוג שלם של לומדי קבלה בעיון, בכמות ובאיכות גדל והתפתח והותיר אותם מאחור. כמובן מדובר בדוגמא בודדת ובמשל בלבד.

תהליך דומה אירע בתחום של אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, בעבר מי שרצה לברר איזה שאלה בהלכות רבית היה לו איזה נחיתות, כנראה מוצדקת, שהביאה אותו לחפש דבר הלכה אצל חוגי חזו"א, כיום ?! בהחלט יהיה מעניין לשמוע דעות נוספות, אבל איש לא חושב שמהם תצא הוראה, הנה כי כן הספר של ר"מ גלבר נתיבות שלום על רבית, עולה בכל פרמטר על ספרו של הרב שיילנזוון, שאפילו את שמו איני זוכר. ומי מדבר על תרו"מ, שהחוג ראה עצמו כבעה"ב יחיד עליהם, והיום ישנם ת"ח, מביהמ"ד של הרב אפרתי, כמו הרב רייכנברג, הרב טבאל ועוד, שעולים עליהם בהיקף, בידע, ובכל תחום. וכך גם בשר בחלב בעיון, בעבר ידעו שצריך לשאול את ר"מ בויאר, היום ישנם אברכים בכולל פוניבז' המייתרים לגמרי את הצורך. בלשון המעטה. וכך בכל תחום שהוא. הצירוף של לימוד אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, עם הלמדנות הישיבתית, מביא לתוצאות ברוכות שאינן מצויות במקו"א. אני מתאר לעצמי את הגיחוך העולה על פני חלק מהקוראים למקרא הדברים, אכן על גיחוך פתאטי זה אנו לועגים. המחשבה המופרכת שהוראת הדין הופקדה רק בידם, היא כנראה מביאה אלינו שלל חיבורים מצחיקים, שרק מחמת כבודם לא אנקוב בשמותם, של מחברים הכותבים בכל חלקי התורה, בסגנון של "הכרעות" וחתימת הדין, כנראה מתוך מחשבה שאין להם רשות להפטר ממנה ולהניחה לאחרים שאינם ראויים לה. המצב כ"כ חמור, שהמילה "הכרעה" בעצמה הפכה במקומות רבים לבדיחה עצובה.

ישאל הקורא עבור מה אני משחית את זמן הכתיבה, שאלה טובה, אין לי הכרעה בזה.

מעט דבש
הודעות: 4040
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 03, 2017 2:59 pm

אדם קדמאה כתב:
מעט דבש כתב:הנידון כאן (=באשכול) היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

זו בדיוק הטעות שלך, שלא זה היה הנדון של אלו שהתווכחו עם השש"כ
וכפי שמוכיחה הדוגמא שלך שאינה שייכת לנושא כלל

לא אמרתי שזה היה כל הנידון. אמרתי שזו היתה אחת מהטענות, ועל טענה זו דנתי כאן באשכול.

ואין לי אלא לצטט את לשון כבודו לעיל בנוגע לשש"כ: "הכתפים הרחבות שלקח לעצמו להחליט בשאלות של דאוריתא".

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי נשר » ג' ינואר 03, 2017 3:05 pm

לגבי ההבדל בין דרך הישיבות לדרך תלמידי החזו"א,

לענ"ד יש כאן שני נידונים(עשיתי סדר לעצמי בעקבות הדברים שהועלו כאן)

א. דרך הלימוד בעיון.
הדיוק בלשונות הראשונות, העמדת ה"יסוד" בסוגיא, וכמבון הסברות עצמן איזו לרחק ואיזו לקרב,
בכל אלו ההבדל ניכר בין הישיבות ובין ביהמ"ד הנ"ל.

ב.פסיקת ההלכה.
מי יכול לפסוק הלכה ואיך פוסקים הלכה.

מי יכול לפסוק.
א. בשביל לפסוק הלכה צריך ללמוד היטב הסוגיא בעיון הגמרא עם הראשונים, ובנקודה זו גם בעולם הישיבות הסכימו שהפוסק צריך ללמוד היטב בעיון הסוגיא.

המשקל של הפוסקים.
ב. כמה מחויבים לדברי האחרונים וכמה צריך להתחשב בדעתם כאשר הסברא והמסקנא שעלתה מן הסוגיא אינה עולה בקנה אחד עם דבריהם.
בעולם הישיבות למשל נוקטים שכל מילה של המשנ"ב יש לה תוקף שאי אפשר לחלוק עליה, ומן הסתם זו הסיבה שרבים מן הלמדנים מושכים ידיהם מלימוד עד ההלכה למעשה,
ואילו בביהמ"ד של תלמידי החזו"א היחס אל האחרונים פחות מחייב כאשר הסברא או המסקנה מן הסוגיא שונה מן הכתוב.

לכן אצל המוצי"ם הישיבתיים, (המוכשרים והלמדנים - כן, יש כאלה אבל לא הרבה)תמצא הוראות ברורות ופסקים מידיים, והדברים לא משתנים בכל יום, כי יש איזו מחויבות לדברי האחרונים, ולא כל סברא שכתובה באחרונים צריכה בדיקה מחדש אם אכן כך עולה מן הראשונים.


אשמח לשמוע האם טעיתי.


אולי לכן תמצא אצל החזו"אניקים נטיה לחומרא יותר מאשר אצל הפוסקים האחרים, שזה נובע גם מירא"ש כמובן, אבל גם מזה שאף פעם אין הכרעה ברורה וחדה, כי אין פוסק שאפשר לסמוך עליו אלא הכל צריך להיות מתוך העיון וממילא בדאורייתא החשש תמיד קיים אולי אפשר לומר אחרת.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 3:22 pm

מעט דבש כתב:
אדם קדמאה כתב:
מעט דבש כתב:הנידון כאן (=באשכול) היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

זו בדיוק הטעות שלך, שלא זה היה הנדון של אלו שהתווכחו עם השש"כ
וכפי שמוכיחה הדוגמא שלך שאינה שייכת לנושא כלל

לא אמרתי שזה היה כל הנידון. אמרתי שזו היתה אחת מהטענות, ועל טענה זו דנתי כאן באשכול.

ואין לי אלא לצטט את לשון כבודו לעיל בנוגע לשש"כ: "הכתפים הרחבות שלקח לעצמו להחליט בשאלות של דאוריתא".

המשפט הנ"ל הוא כותרת ולא הגדרה, לא כל עיסוק בתורה (=אוריתא) הוא כתפים רחבות.
ולגבי דברי אי"ס, אין לי אלא להסכים, שדברים השתנו והציבור גדל ומתפתח גם בריבית וגם בזרעים, וחבל שיש כאלו שלא רואים זאת, ואין העובדה הזו צריכה לטשטש את ההבדל שעדיין קיים בכלל בין הלומדים בצורה עיונית לבין אלו שלא, בלי קשר לחוגים ופלגים.

מעט דבש
הודעות: 4040
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 03, 2017 3:32 pm

אדם קדמאה כתב:ולגבי דברי אי"ס, אין לי אלא להסכים, שדברים השתנו והציבור גדל ומתפתח גם בריבית וגם בזרעים, וחבל שיש כאלו שלא רואים זאת, ואין העובדה הזו צריכה לטשטש את ההבדל שעדיין קיים בכלל בין הלומדים בצורה עיונית לבין אלו שלא, בלי קשר לחוגים ופלגים.

אז עם מה נשארנו בסוף הויכוח?
שצריך ללמוד בצורה עיונית, ויש כאלו שעושים זאת, ויש כאלו שלא, בלי קשר לחוגים ופלגים...
עם מסקנא זו הסכימו כל באי האשכול מלכתחילה; כל הנידון היה מי עושה זאת ומי לא. ומסקנא זו אינה אלא סטייה מן הנושא.

אדם קדמאה
הודעות: 148
הצטרף: ש' יוני 27, 2015 10:54 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אדם קדמאה » ג' ינואר 03, 2017 3:36 pm

לא זכור לי שהתווכחתי עם מישהו על זה
רק תיקנתי מי שטען שטענת החזואי"ם שרק הם למדנים כי זה מגיע מהאויר הצח שברשב"ם או מהגנטיקה שלהם
ואמרתי שהם מחנכים בשיטה ללמוד בצורה מסויימת שרבים אחרים לא מחנכים כך
מה עושים הרבים וכמה הם או לחלק ציונים אישית - יעשה כל אחד כמנהגו, לא זה היה הנושא
(אבל, בגדול זה לא נשמע כל כך טוב לטעון שאחרי כמה עשרות שנים וגידול של עשרות אלפי אברכים גם לנו יש ת"ח לא פחות טובים)

בתבונה
הודעות: 1307
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי בתבונה » ג' ינואר 03, 2017 3:58 pm

דודי צח כתב:יש להעיר בעניין נוסף חשוב:

הווי אומר, באותו 'נוסח' ממש שבבית מדרש הבני-ברקי מבקרים את כלל עמודי ההלכה בדורנו, הנה באותו מטבע ונוסח ממש מבקרים בבית מדרש הבריסקאי [ובעקבותם גם בקרב למדני פונוביז' מיר וחברון ודומיהם] את משנת לימודו של מרן החזו"א, כלומדות רדודה ובטוחה בעצמה.

יושב בשמים ישחק, ואין איתנו יודע עד מה

רוב הציבור הישיבתי לא מחויב לשום דבר ופשוט משתמשים בשכל ישר המשותף למין האנושי, ולדעת כלל הציבור החזון איש עצמו היה למדן ועמקן וכו', אבל המחקים כבר לא באותה דרגה , אותו דבר גם לגבי בית בריסק, התפתחה תופעת בתי יתומים וממשיכים וכו',
אגב הבאת דוגמא קיצונית של נכד מוזר, גם נכדי הרב מבריסק (אלו מתוכם שיודעים ללמוד) סבורים שהחזון איש עצמו ודאי היה עמקן ולמדן מאין כמותו.
אולי הם יותר מזלזלים בממשיכים האחרים אולי כקונקורנציה או שזוהי מראה מול פניהם

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 5:14 pm

[quote="אדם
ולגבי דברי אי"ס, אין לי אלא להסכים, שדברים השתנו והציבור גדל ומתפתח גם בריבית וגם בזרעים, וחבל שיש כאלו שלא רואים זאת, .[/quote]

אני רוצה רק להזכיר ש'אלה שלא רואים זאת' הם נשואי האשכול, כך שבאמת לא ברור למה נכנסת לעניין בכלל.

אסיר ציון
הודעות: 47
הצטרף: ב' דצמבר 29, 2014 3:40 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אסיר ציון » ג' ינואר 03, 2017 5:18 pm

ואחר המחילה, אין באופן יחסי בציבור החזואניקי יותר מורי הוראה מאשר בשאר הציבור, הן באיכות והן בכמות, ואולי להיפך.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ג' ינואר 03, 2017 7:55 pm

דודי צח כתב:

הגרש"ז כתב בתחילת הספר (תחת ההסכמה) בזה הלשון: רואה אני חובה להדגיש, שכל המובא בשמי בתוך ההערות הוא רק להעיר את המעיין ולא למעשה


מי שמכיר את הספר, רואה שלמעלה זה פסקי הלכות, ולמטה זה דיונים הלכתיים עם צדדים להקל ולהחמיר. לכן פשוט לי שמה שכתב הגרש"ז לא לסמוך למעשה הוא רק על המובא בשמו בההערות, אך מה שמובא בגוף הספר, זה הלכה למעשה לבית היהודי

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי כח עליון » ג' ינואר 03, 2017 8:39 pm

אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי ישא ברכה » ג' ינואר 03, 2017 9:02 pm

היות והנושא המרכזי באשכול הוא ציבור תלמידי החזו"א, אני הקטן מתבונן על כל גישות דרכים וקבוצות בציבור החרדי. ואכתוב בקצרה את התרשמותי מציבור זה.

אין ספק כי חוג תלמידי החזו"א הוא אחד הקבוצות היפות בציבור המאמינים בבורא ותורתו. קבוצה שאם ננתח בכלים סטיסטיים יש בה אחוז גבוה מאד של ת"ח מובחרים מהזן שבקיאים בחלקים נכבדים מתורת ה' לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא, יש בה אחוז גבוה של יראי אלוקים באמת, יש בה אחוז של מאמינים הפרושים מהנאות עוה"ז ומוסרים עצמם על שמירת ההלכה בדקדוק, יש מהם בעלי אמונה המבינים באמונתם ויודעים מה להשיב לאפיקורס, יש בהם בעלי דעת ומחשבה, וכהנה עוד מעלות רבות. וגם אם נבדוק דמדד הגדולים יש להם בהחלט במה להתפאר הם בהחלט אם נתבונן על רשימת המפורסמים שהם הוציאו בעשרים שנה האחרונות, יחסית לכמותם באוכלסיה הדתית.

כמובן שיש להם גם חסרונות, ואמנה כמה מהם. א' גאוות יחידה מוגזמת. הם בטוחים כי האמת אצלם במאה אחוז, וכל דרכם אמת אמת ואין צד שני, ובזה הם גם מפספסים את המעלות שיש לאחרים וגם לצערינו בזים לעובדי ה' אחרים שאינם בדיוק בדרך שלהם. ב' חיקוי חיצוני של החזו"א בכל מיני תחומים, אם בכתיבה/בהנהגות/וכו', חיקוי שלא נכון לעשות. ג' כהמשך לאות א' הם בטוחים כי כל התורה נמצאית אצלם ואין לחכמים אחרים מה להוסיף להם בתורה ועבודה. ד' עיסוק מועט מידי [לטעמי] בחובת הלבבות, [אצל ההמונים שם ספר מוסר הוא אמונה וביטחון, ואין עיון מעמיק ביסודות האמונה וחובות הלבבות בעבודת ה'. אם כי חייבים בהחלט שזה לא דבר מוחלט ויש בענן זה כמה סוגים, ואדרבה יש כמה מהם שהם מעיינים גדולים באמונה ואכמ"ל] ומ"מ חסר שם בדגש על הקשר של האדם עם בורא עולם.

מעלות יחודיות מאד: הוא הבריאות השכלית והיכולת הפרקטית, ההגיון הוא עמוד מרכזי מאד בחייהם ובמשנתם [אם כי יש מקומות שסותמים את ההגיון בעיקר אל מול החזו"א ולא רק..], אפשר לראות כי כמעט כל תלמידי החזו"א יש בהם יחודיות מיוחדת בכח השכלי שלהם, והם משמשים גם יועצים בענינים שונים. ובנקודה הזו הם מופלגים מאד כידוע.
וביותר: היכולת להיכנס לפרטיקה, היות וידיעת המציאות היא מחויבת לידיעת ההלכה וכד' החזו"א הנדעים, יש בהם יחס כובד להבנת המציאות, ובאופן כללי חזונשניק מצוי הוא מבין יותר מאברך ממוצע בהתנהלות העולם הזה.

קנין דעת
הודעות: 68
הצטרף: ג' מרץ 04, 2014 2:03 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי קנין דעת » ג' ינואר 03, 2017 9:18 pm

כח עליון כתב:אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי

צריך לזכור, שהתפתחות משמעותית של מורי הוראה למדנים הגיעה בין השאר מקרב בני החבורה שנתגדלו ונתרוממו ע"י הגרש"א באיתרי (דובר כמה וכמה פעמים בפורום) וביניהם ר"ש גלבר, ר"א איזנטל, ר"מ פטרובר ועוד...

מעט דבש
הודעות: 4040
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' ינואר 03, 2017 9:21 pm

מכיון שהויכוח ביני לבין 'אדם קדמאה' בענין שש"כ נקטע שוב ושוב בהודעות אחרות, ונהיה בלבול מי אמר מה, כך שההודעות לא הובנו, אמרתי להציג כאן את הויכוח בשלמותו.
אדם קדמאה כתב:הביקורת לא היתה "בעצם" כלפי הגרשז"א, אף שכמובן היתה ביקורת גם עליו. עיקר הביקורת היתה על חוסר הזהירות (לדעת כותבי החוברת) של המחבר וחוסר הדקדוק בפרטים קטנים והכתפים הרחבות שלקח לעצמו להחליט בשאלות של דאוריתא. (נכון שחלק מהטענה היתה גם שהגרשז"א הוא לא פוסק יחיד, ואי אפשר לפרסם ספר לכל העם ולהסתמך רק עליו במקום מקורות יותר מקובלים - בשנת תשכ"ו או מתי שלא יצא השש"כ הראשון - , אבל הטענה הזו לא כ"כ התקבלה, וכיום הרבה אנשים מבינים שאדם יכול להיות תלמיד מובהק של הגרשז"א וזה מספיק כדי לסמוך עליו בכל דבר גם נגד מ"ב וחזו"א וכו', וכן של הגרי"ש או של אחרים שהתקבלו לפוסקים מובהקים שיש להם עמידה לעצמם. אם כי עדיין יש כמובן הסוברים אחרת).


אדם קדמאה כתב:מה שכתבת שכל א' עושה קולות בדאוריתא, אינו נכון כלל, סברות בעלמא בתוך הלימוד כ"א יכול להעלות, ורגילים בסברות מחודשות פורמלית כשנסמכות על דקדוק הסוג', אבל להלכה להקל מסברא בדאוריתא אין רגילים כלל. והגרשז"א התייחד בזה שמחדש הרבה קולות מסברא, לא מתוך דקדוק הסוג', אלא מתוך הגדרת הענין כפי שנראה בעיניו, פעם עברתי על שלחן שלמה לסדר השו"ע ונפעמתי מכמות החידושים המקוריים והמחודשים.


מעט דבש כתב:אולי לא להקל בציורים חדשים, אבל בהחלט מכריעים בין ראשונים מסברא. וספר חידושים וביאורים מלא מזה.
ואם תאמר שאין זה להלכה - צא וראה ב'קיצור הלכות' שפוסק הלכה למעשה על פי הכרעות אלו.

ובזמנו, כתב הגרמ"מ קארפ שליט"א קונטרס נגד 'קיצור הלכות' על תרומות ומעשרות, ורוב ההשגות היו על כך, שהכריע בין ראשונים על סמך סברותיו (ושמעתי שחזר בו מקונטרס זה).

...ומעתה יש לדון, מה בין 'שמירת שבת כהלכתה' או הכרעותיו של הגרנ"ק, לבין 'קיצור הלכות' שגם הוא מכריע בהחלטיות, ובלשון פסוקה, ובהחלט בנידונים של דאורייתא שנחלקו בהם ראשונים.

ולא נותר בידינו אלא החילוק בין זהות המחברים, ותו לא.


אדם קדמאה כתב:תמיד ידעתי שמי שלא מבין מתבייש להגיד לא הבנתי, אבל עדיין לא הורגלתי לכך שהוא אומר שלא נותר בידינו הסבר ומכאן שאין הסבר.
ואומרים שהסיבה שלא אומרים ק"ש בחושך, משום שכשאינך יכול להבחין בין תכלת לכרתי עדיף שתשתוק.


מעט דבש כתב:רק מעניין, שאחרי כל התגובות הארוכות והמפורטות שלך באשכול, זו התשובה (או יותר מדוייק: ההתחמקות) שמצאת לנכון להגיב על החילוק בין 'שמירת שבת כהלכתה' לבין 'קיצור הלכות'.

אולי כבודו ירד קצת מההר אל העם, ויואיל קצת לבאר למה בקיצור הלכות מותר להכריע בין ראשונים בהלכות טבל (מיתה בידי שמים), ואילו לשש"כ אסור להכריע בין אחרונים באיסור סקילה?
(החילוק בין זהות הכותבים כבר נכתב על ידי, ועל זה הגבת מה שהגבת).

===========

ואם נדבר יותר עניינית, וכדרך שנעשה בקונטרס 'בירור דברים' (שמשום מה לא הסתפק בקביעה חד משמעית 'שכשאינך יכול להבחין עדיף שתשתוק', אלא טרח לבאר ולהביא דוגמאות רבות), נפרט את טענות קונטרס 'בירור דברים':

בתחילת דבריו הוא מונה את התנאים הנצרכים לחיבור ספר של פסקי הלכות:
א. דייקנות.
ב. שלא לסטות מספרי הפוסקים המפורסמים.
ג. לכתוב מתוך אימה ויראה, ולא בגישה קלילה.
ד. לפרסם טעויות שטעה, שלא יטעו אחריו.
ה. לקביעת הלכה בעניינים מסופקים, נדרשת גדלות נעלה בתורה.
ו. למדנות.

לדעתו תנאים אלו אינם קיימים במחבר ספר 'שמירת שבת כהלכתה'.

ומכאן הוא מביא דוגמאות לטענותיו. חצי מטענותיו הם מקומות שבשש"כ לא דייק בהבאת דברי המ"ב (חצי מהדוגמאות הן שהמ"ב כתב שיש מקום להחמיר - והושמט בשש"כ); בכל המקומות בהחלט יש לשש"כ מקום לסמוך על אחרונים אחרים, וכל ההשגה היא שנטה מהמ"ב.

החצי השני של טענותיו, הם מקומות שפסק בשש"כ מסברא, ולדעת 'בירור דברים', אפשר לומר אחרת (וברוב המקומות נראה שמסכים שיש לזה מקום בסברא, אלא שאין זה מוכרח. ואחרי שבמהדו"ב הגרשז"א הסכים עם רוב רובם של פסקים אלו, הרי שטענה זו נחלשה מאד. יכול הגרד"ל להשיג - ואף בחריפות - על הגרשז"א, אבל העומד מן הצד הרי יודע שהגרשז"א בהחלט ראוי להוראה גם בדאורייתא).

אין ב'בירור דברים' כמעט טענות על הכרעה בין ראשונים - ומחמת הסיבה הפשוטה, שבדרך כלל האחרונים כבר דנו והכריעו, ובשש"כ לא הביא אלא את האחרונים שהכריעו.

המקום היחיד שהשיג ב'בירור דברים' על שש"כ בהכרעה בין ראשונים, הוא בענין מעקה של מצוה, שבביאור הלכה כתב שהריטב"א מיקל, אך סתימת שאר ראשונים להחמיר, ובשש"כ הביא שגם בתוס' רא"ש ראב"ד ומאירי מקילים, ועל סמך זה הקיל. ועל זה השיג ב'בירור דברים' שלא היה לו לנטות מדברי הביאור הלכה, גם אחרי ראשונים אלו (ראשונים שנדפסו מחדש וכו'). לא נראה שהטענה כ"כ חמורה, על מי שהקיל כריטב"א, תוס' רא"ש, ראב"ד ומאירי.

===========

ועתה נעבור ל'קיצור הלכות' על תרו"מ.

בסדר זרעים אין לנו משנה ברורה. וגם אין כמעט אחרונים. כך שנידונים רבים לא נידונו באחרונים, וצריך לדון על הכרעה בין ראשונים. והמעיין במקורותיו של 'קיצור הלכות' (שרובן מתבססות על 'חידושים וביאורים'), יראה הכרעות בין ראשונים לרוב, ועוד יותר מכך - פסקים מחודשים שנולדו לפי הדרך שבה למד ב'חידושים וביאורים' את הסוגיא, אף שבהחלט אפשר ללמוד אחרת (ומי שישווה את 'קיצור הלכות' ל'דרך אמונה' יווכח בכך בקלות).

והדרן לקמייתא - מה החילוק בין שש"כ לבין 'קיצור הלכות'? המעיין בקונטרס של הגרמ"מ קארפ, יראה טענות קשות יותר מאשר השמטת 'ויש מקום להחמיר' של המשנה ברורה; פסקים מוחלטים לקולא, על אף שיש ראשונים שמחמירים (ואם נשתמש בלשונך לעיל בנוגע לשש"כ: "הכתפים הרחבות שלקח לעצמו להחליט בשאלות של דאוריתא").

התשובה שכתבתי היא - ההבדל בזהות הכותבים (ראה סעיפים ה' ו' שלמעלה).

אם יש הסבר אחר - אשמח לשמוע. סתימת פיות (ובפרט אם היא נעשית בצורה מתנשאת) אינה משכנעת איש.


אדם קדמאה כתב:מעט דבש, בשביל להבין את החילוק צריך להבין קצת בדרכי הלימוד, אדם שכותב שאם אינו מבין ממילא מוכרח שאין שום חילוק וההבדל עבור הסטייפלר והגרד"ל ועוד מאה כמותם (ויש מאה כמותם) הוא רק זהות הכותב, מזלזל באינטלגנציה של אחרים ושל עצמו, ואין טעם להסביר לו כי לא יבין. בתור התחלה ראה בסעיף ה' של גזל"ט לעיל**. להשוות את דרך הלימוד של חו"ב להגרשז"א זו פשוט בדיחה עלובה, (בעיני שני הדרכים קדושות וטהורות, ומה שאין השוואה לא משום שזה צודק וזה לא, אלא משום שפשוט זה לא דומה בשום צורה, ומי שטוען שההבדל הוא שמו של האיש, דומה למי שהביא אי"ס לעיל שטוען שהרב גרוס הוא "רב שלוימה זלמן'דיג").


**גם זו לטובה כתב:(ה) החו"ב מכריע בין ראשונים, וע"פ נפסק בקיצור הלכות וכמו שהראה במישור הגרממ"ק, ואילו הגרשז"א ובית מדרשו לא יעיזו להטיל כסותם בין הקדמונים, ומבחינתם החו"ב הוא בעל התעוזה וכו', ומאידך גרשז"א הכריע בדאוריתא בסברא שאינה מוכרחת, וע"פ נפסק בשש"כ והגרד"ל מחה ע"ז בתוקף והביא דוגמא מהדבקת חור בגרב ובאמת בשש"כ מהד"ב תוקן מעט.
בקיצור אמרים ההבדל לא רק בין האישים.


מעט דבש (תגובה ל'אדם קדמאה') כתב:כנראה שלא שמת לב מה הנושא.

הנושא לא היה דרכי הלימוד, איזו מהן ראויה ואיזו לא.

הנושא היה - האם אפשר להקל כיום מסברא בדאורייתא. אחת הטענות שנכתבו כאן נגד שש"כ היא, שאינו ראוי להכריע בנושאים דאורייתא, כשהדבר נעשה מסברא.

ועל כך באה תגובתי, שבקיצור הלכות - ע"פ חידושים וביאורים - מכריע גם מכריע בין ראשונים בדאורייתא מסברא דיליה, כשאפשר בהחלט לדחות את סברתו.

ועל כך החילוק הוא בהחלט זהות הכותבים. וכשאני כותב 'זהות' אין הכונה למספר הזהות, אלא למה שכתבתי לעיל בשם קונטרס 'בירור דברים' שלקביעת הלכה בעניינים מסופקים, נדרשת גדלות נעלה בתורה, ולמדנות.

וכמובן, שבעיני תלמידי החזו"א, רק מי שצעד בדרכם הוא העונה לקריטריונים אלו. ותול"מ.


אדם קדמאה כתב:זו בדיוק הדוגמא למה אין טעם להסביר למי שלא מבין.
זה כמו להסביר לכתבינו לעניני חרדים מה ההבדל בין מאמר ארוך ומפורט ומנומק של רב א' לבין מאמר שנראה אותו דבר של רב ב'.
אתה חוזר על שלך, ומוכיח שלא הבנת את ההבדל בשיטה, אותה מזהים גם בלי למדוד את הכותב או לדעת את זהותו.
בתור התחלה, האם לא מובן לך ההבדל בין הכרעה בין פוסקים ואפילו ראשונים, שזו חובתו של הפוסק, ובין המצאת חילוק וחדוש מסברא בדאוריתא?


מעט דבש כתב:הנך כותב גבוהה גבוהה ('זר לא יבין' 'כשאינך יכול להבחין בין תכלת לכרתי עדיף שתשתוק', וכו'), אבל כשיורדים איתך לפרטים, לפתע נהפכים הדברים לנידונים פשוטים, שלמרבה הפלא, כל אחד מבין אותם, גם מי שלא קיבל את סודות התורה איש מפי איש עד לחזו"א.

בינתיים (כמובן הכל 'בתור התחלה') העלית נקודה אחת: יש הבדל בין הכרעה בין ראשונים, לבין חילוק מסברא בעלמא בנושאים דאורייתא.

ועתה ענה לי אתה בכנות (במקום שאטרח להביא לך דוגמאות): האם אין בחו"ב חילוקים מסברא בדאורייתא?


אדם קדמאה כתב:הרב המתוק מדבש, שלא תבין לא נכון, אין בכוונתי לזלזל באינטלגנציה שלך, יש לך אדם שעשוי להבין אלא שאינו רוצה להבין. ולא עניתי לך אלא כמדתך, שהחלטת שאם אתה לא רואה חילוק אות הוא שאין חילוק ושלום על ישראל. להגדיר בהכללות דברים שאינם לפנינו ותלויים בהשתכלות ובהיכרות מעמיקה על חיבורים שלמים, אין טעם, יכול אדם שירמוז דבר ואחר המכיר יבין ע"פ הרמז, אבל להגדיר הכל כדי להיכנס לפולמוס לא יביא תועלת. תאר לעצמך שאתה מנסה להסביר לבעל תשובה שחזר בתשובה אתמול מה היא שיטת ר' חיים מבריסק, והוא מתעקש אתך שאין שום הבדל בין ר' חיים מבריסק לר' שמעון, מי שמכיר טוב את שניהם יבין ע"י רמז, אבל מי שיתעקש ויטען שיש לו המון דוגמאות מכאן ומכאן (ושאין לדבר גבוהה גבוהה, ולגבי המשפט שאתה אומר בתור התחלה יש לו דוגמא משערי ישר שהיא בדיוק כמו מה שהבאתי מר' חיים וכו'), חבל על הזמן להיכנס איתו לפולמוס שאין לו קץ שיחזור בסופו של דבר לנקודת ההתחלה. בעיני המדמה בין סוג חידושי הגרשז"א לבין חידושי החו"ב בהכרח אינו מכיר לפחות אחד מהם, וא"כ אין טעם לנסות להתפלמס. שא ברכה וינק דבש כל ימי חייך.


אדם קדמאה כתב:קיצור הלכות נכתב ככתבו וכלשונו ע"י הגרח"ג, והרי"ב הוציאו מסיבות מובנות.
הכלל הידוע "מיעוט מכיר את הרוב, רוב לא מכיר את המיעוט", הוא זה שהוליד את כל הכתבינו לעניני חרדים שבטוחים שהם מכירים ומבינים מה קורה אצל החרדים, ולמה הרבנים עושים כך, ומה ההבדל בין היתר מכירה לאיטר וחמורה.
אין הנושא בכלל מי צודק, אלא רק מה ההלוך ילך ומה רוחו.


מעט דבש כתב:נראה שאין טעם לדון עם הרב 'אדם קדמאה', כיון שלא זכיתי להגיע להסתכלותו המעמיקה. ולכן איני ממתין כבר לתגובתו. המסר הובן.

לא אהיה עתה, אלא ככתב לענייני חרדים, לצורך בעלי התשובה המרובים פה כנראה באשכול, שעדיין לא זכו להסתופף בצל החוג בעלי העיון העמוק.

ובכן, ראשית, איש לא השווה בין חידושי הגרשז"א לחידושי הגרח"ג, כשם שאיש לא השווה בין חידושי הגר"ח לחידושי הגרש"ש.

הנידון כאן היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

כמדומה שאיש לא טען שדרכו של החת"ס או הנודע ביהודה בלימוד הוא אותו דרך של החזו"א. ואעפ"כ, לא שמענו מעולם השגה כללית על כלל הכרעותיהם בהלכות החמורות ביותר שבתורה. אם יש השגה ספציפית טרח החזו"א להעלותה עלי ספר. מעולם לא היה ביטול גמור לכל הכרעותיהם מחמת שדרך לימודם שונה.

כלפי שש"כ (כשניכר שהנידון הוא לא שש"כ אלא הגרשז"א), יש כאן התייחסות כללית להכרעותיו, שאין לו סמכות להכריע.

ובכן אציג דוגמא אחת מתוך חידושים וביאורים על מסכת שבת, ומעניין מה היה בעל קונטרס 'בירור דברים' מגיב אילו היתה הכרעה זו כתובה בשמירת שבת כהלכתה.

==============

במ"ב (שיט, סב) כתב:
הקולט שומן הצף ע"פ החלב [שקורין סמעטענע] גם זה הוא בכלל בורר ע"כ יזהר שכשיגיע סמוך לחלב יניח קצת עם החלב ואז שרי וכמ"ש סי"ד וה"ה להיפוך שיטול קצת מן החלב עם השומן הזה [אבל ליקח השומן בצמצום אסור אפילו דעתו לאכול לאלתר שהרי הוא לוקח בכף]


ובחידושים וביאורים (שבת יד, כ) נתקשה, מה בין זה, לבין כל אוכל בכף או מזלג. וכתב שכאן שאני, "שיש כאן צורך בכף להפרדת השומן, וזה דרכו" (חילוק זה כתבו עוד אחרונים, ראה שש"כ פ"ג הערה קמא).

ומכל מקום סיים, שלדעתו גם זה חשיב דרך אכילה, ומותר.

הנה לנו הכרעה בדאורייתא, נגד המשנה ברורה, ומסברא בעלמא, שבהחלט יש מקום לדחותה, וכמו שהסכימו עם המשנה ברורה אלו שלא זכו להגיע למדרגת עיונו של הגרח"ג, הלא הם האג"מ (א, קכד) ומנחת יצחק (א, עו; ט, לב) שהובאו בשש"כ (פ"ג הערה קמא).

אם צריך עוד דוגמאות, בל"נ אוסיף. אך בצורת הדיון כאן נראה שלא תהיה בכך שום תועלת.


אדם קדמאה כתב:
מעט דבש כתב:הנידון כאן היה אחד ויחיד: למי הסמכות להכריע בדאורייתא, ולמי לא.

זו בדיוק הטעות שלך, שלא זה היה הנדון של אלו שהתווכחו עם השש"כ,
וכפי שמוכיחה הדוגמא שלך שאינה שייכת לנושא כלל.


מעט דבש כתב:לא אמרתי שזה היה כל הנידון. אמרתי שזו היתה אחת מהטענות, ועל טענה זו דנתי כאן באשכול.
ואין לי אלא לצטט את לשון כבודו לעיל בנוגע לשש"כ: "הכתפים הרחבות שלקח לעצמו להחליט בשאלות של דאוריתא".


אדם קדמאה כתב:המשפט הנ"ל הוא כותרת ולא הגדרה, לא כל עיסוק בתורה (=אוריתא) הוא כתפים רחבות.
נערך לאחרונה על ידי מעט דבש ב ג' ינואר 03, 2017 10:15 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' ינואר 03, 2017 9:41 pm

הרב קדמאה, אני חייב לומר שלא הבנתי על מה התווכחת בכל האשכול הזה.

פרי יהושע
הודעות: 3162
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי פרי יהושע » ג' ינואר 03, 2017 11:05 pm

אני מוכרח להצטרף ולהביע את מלא הערכתי לתגובתיו הענייניות בכלל ובפרט של הרב מעט דבש וכמובן גם במקרה זה.

הוה אמינא
הודעות: 1468
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי הוה אמינא » ג' ינואר 03, 2017 11:33 pm

כח עליון כתב:אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי


מאוד לא מדויק לענ"ד.
וכי מהיכן יצאו כל מורי ההוראה והרבנים המורים למעשה לפני החזון אי"ש? וכי לא היו רבנים פוסקים בליטא? ברוסיה הלבנה? הם לא היו חניכי ישיבות? הם למדו בנוסח אונגארן או בקלויזים חסידיים??
פשוט שלמדו בישיבות ליטא לאסוקי שמעתתא גם כן. והגר"ח מבריסק היה רב עיר [ואמנם בעצמו לא רצה לפסוק, אבל היה בוחן את אלו שהגיעו להוראה ומראה להם איך להשתמש בלומדות בכל שאלה הלכתית], והגרח"ע גם כן. וכל דייני בית דינו, ועוד רבים מספור.
וכשהועלו עצמות הישיבות לארץ ישראל, הלכו באותה דרך, עוד לפני שהושפעו מהחזון איש המצטנע בד' אמותיו.
אפשר לעשות רשימה של כל רבני הערים בארץ ולמצוא כמה מורי הלכה היו מהישיבות מהיום הראשון שלהם. והם לא היו פחות אחראיים ומקיפים מהמוצי"ם של היום. אדרבה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15692
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ג' ינואר 03, 2017 11:43 pm

בסערת העופות מכשרות בד"ץ עה"ח, שהללו טוענים שיש כאן שאלה של טריפה מה"ת והללו מכשירים, עמד בראש הטוענים לפסול, ר' נחום יברוב בעל ד"ס, לדבריו ברשותו עופות רבים מכשרות הבד"ץ, המוכיחות את טענתו. אחד מגדולי המורים מהחוג הידוע, סייר במשחטת בד"ץ והתרשם שאין מקום לערעור על הכשרות. טענו בפניו שקודם שהוא חורץ דין, מוטב שיסור לביתו של הר"נ ויראה את אשר תח"י, או לכה"פ ישמע את טענותיו, אך הלה השתמט מכך. והדבר פלא, על ריבית דרבנן מחברים קונטרסים שלמים ואילו שאלה על עוף מה"ת, מכריעים בצורה כזו. האם יתכן שרק משום שהערעור לא יצא מבית מדרשם, אין כאן אפילו מקום ספק? ודאי לא יתכן.

ובלשון ברורה יותר: א"א לברך בנימוס על פריחת מורי הוראה מחוגים נוספים, אבל בפועל להתעלם מקיומם לחלוטין באופן גס כזה אשר אינו ענין לנימוס אלא לשאלות חמורות של או"ה.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי כח עליון » ד' ינואר 04, 2017 12:02 am

קנין דעת כתב:
כח עליון כתב:אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי

צריך לזכור, שהתפתחות משמעותית של מורי הוראה למדנים הגיעה בין השאר מקרב בני החבורה שנתגדלו ונתרוממו ע"י הגרש"א באיתרי (דובר כמה וכמה פעמים בפורום) וביניהם ר"ש גלבר, ר"א איזנטל, ר"מ פטרובר ועוד...


אמת מה נהדר
הגרש"א מתהלך לאורו ורוחו של החזו"א (בלימוד, בלימוד!). שמעתי בענין זה רבות, אברר ואצטט.

כח עליון
הודעות: 561
הצטרף: ה' דצמבר 08, 2016 8:08 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי כח עליון » ד' ינואר 04, 2017 12:14 am

הוה אמינא כתב:
כח עליון כתב:אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי


מאוד לא מדויק לענ"ד.
וכי מהיכן יצאו כל מורי ההוראה והרבנים המורים למעשה לפני החזון אי"ש? וכי לא היו רבנים פוסקים בליטא? ברוסיה הלבנה? הם לא היו חניכי ישיבות? הם למדו בנוסח אונגארן או בקלויזים חסידיים??
פשוט שלמדו בישיבות ליטא לאסוקי שמעתתא גם כן. והגר"ח מבריסק היה רב עיר [ואמנם בעצמו לא רצה לפסוק, אבל היה בוחן את אלו שהגיעו להוראה ומראה להם איך להשתמש בלומדות בכל שאלה הלכתית], והגרח"ע גם כן. וכל דייני בית דינו, ועוד רבים מספור.
וכשהועלו עצמות הישיבות לארץ ישראל, הלכו באותה דרך, עוד לפני שהושפעו מהחזון איש המצטנע בד' אמותיו.
אפשר לעשות רשימה של כל רבני הערים בארץ ולמצוא כמה מורי הלכה היו מהישיבות מהיום הראשון שלהם. והם לא היו פחות אחראיים ומקיפים מהמוצי"ם של היום. אדרבה.


נראה לי שהנידון לא מחודד בינינו.
הטענה היא שעולם הישיבות חניכי הגר"ח והגרש"ש הגרא"ו ובהמשך הגרש"ר והמסתעף, התרגל ללמוד לומדע'ס, ולא התעסק במקצוע ההוראה (רק החברונער'ס בסגנונם). הפוסקים בעיירות הם לא חניכי הישיבות, ואלוז'ין, לא הישיבות. הגרמ"פ הגרשז"א והגרי"ש לא חניכי הישיבות
החזו"א העמיד בית מדרש להלכה, אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ציבור יקר שבראש מעיניו דקדוק הלכה (זוהתה חומרה חדשה) הדבר הזה הוא עצום ונפלא, אין לו להקב"ה אלא ד' אמות של הלכה.
המוצ"ים של היום פוסקים ומשפיעים לאור הלומדע'ס, הם מוסרים חבורא בעניני הלכה, ולא מתעסקים בדימוי מילתא למילתא כבמשך הדורות בכל זמן ספרי השו"ת. אלו ואלו דברי אלוקים חיים. אבל התיקון הגדול הזה נעשה ע"י החזו"א.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15692
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 04, 2017 12:16 am

כח עליון כתב:
קנין דעת כתב:
כח עליון כתב:אחרי הכל
ההתפתחות של מורי הוראה ישיבתיים למדניים, התפתח בעקבות הבית מדרש החי של החזו"א ותלמידיו.
החזו"א השפיע רבות על הטיית ציבור בני הישיבות לדקדק בהלכה עם לומדות, ולא כדרך שהיה מדורות להשאיר את ההלכה לפוסקים ואת הלומדע'ס לישיבות.
עכשיו רק נשאר להתוכח האם העיקר זה תלמידי החזו"א (בירור אחר בירור) והשאר זה 'בררה'. או שהעיקר זה הזרם המרכזי והחזו"א היה מורה דרך (חלקי, זמני, או לאו דוקא) ותלמידיו הם רק מכח התמדת התנופה (עד שיתערו בזרם המרכזי) ---- זהו סיכומו של כל ויכוח קהילתי, מי המשפיע ומי המרכזי

צריך לזכור, שהתפתחות משמעותית של מורי הוראה למדנים הגיעה בין השאר מקרב בני החבורה שנתגדלו ונתרוממו ע"י הגרש"א באיתרי (דובר כמה וכמה פעמים בפורום) וביניהם ר"ש גלבר, ר"א איזנטל, ר"מ פטרובר ועוד...


אמת מה נהדר
הגרש"א מתהלך לאורו ורוחו של החזו"א (בלימוד, בלימוד!). שמעתי בענין זה רבות, אברר ואצטט.
לא רציתי לנגוע בנקודה זו מהטעם המובן, וכיון שהוזכר עתה: אכן כבר נכתב למעלה שדרך לימודו של הגרד"ל, עכ"פ מהנראה בספריו, אינה דרכו של החזו"א כלל, ולאידך גיסא, ו דרכו של הגרש"א אותה הנחיל לתלמידיו דומה מאד לסגנונו של החזו"א. במיוחד בנקודה של בירור סוגיה לפרטיה בלא להניח שום דבר בלתי מבורר בתכלית העיון עד להוראת הדין. אפשר לראות למשל את בירורו המופלא על שיטות הראשונים בדין פרשיות פו"ס, בקובץ של תלמידו הגר"מ פטרובר המצוי באוצר. ועוד.

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' ינואר 04, 2017 12:21 am

קודם ייש"כ לרב מעט דבש על דברים נכוחים
ויש בנותן טען להביא את מכתבו של ר' דוב על קו התאריך,
עי' כאן
viewtopic.php?f=7&t=17593

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: הגאון ר' דב לנדו שליט"א

הודעהעל ידי אב בבינה » ד' ינואר 04, 2017 12:45 am

לעומקו של דבר כתב:כדי שלא יהיה באוויר, קונטרס הגרממ"ק הנ"ל הועלה כאן בפורום פעם?

נמצא באוצר
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?85178&
ע"פ חשבון בשנת תשמב היה רממ"ק צעיר מאוד. בערך 25.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים