הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
צביב
הודעות: 1142
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי צביב » ו' ספטמבר 14, 2018 10:36 am

במכתב הסכמת הגרש''ד לספר מועדי השם,
ביאר מנהגו, שאין מקום בארץ ישראל למנהג שלא לסכך בפלפונים, כי הנסרים מכוסים בטיט וסיד.

( היום יש מרפסות המכוסות בפרגולות קבועות, לכאורה צ''ע)

אליעזר בלוי
הודעות: 240
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ו' ספטמבר 14, 2018 2:35 pm

איש_ספר כתב:לפני כעשרים וחמש שנה נסתלק בתאונת דרכים הגה"צ סובר הרזים ר"מ בן שמעון זצ"ל.
פטירתו היתה מאורע מזעזע ומדאיב מאד.
הס"ק שהיה ידידו ורעו הספידו ברגש ובבכי.
במובן רב, יש לראות בדבריו הנאמרים שם, מתיאור של דמותו שלו.
קבלתי ממשפחת הצדיק הקלטה מן ההספד ע"מ להעלותה בזה.
הספד הגאון המקובל ר' שריה על אבא.mp3

אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

אברך
הודעות: 307
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ו' ספטמבר 14, 2018 5:34 pm

איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

מה שנכון נכון
הודעות: 8280
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ש' ספטמבר 15, 2018 8:34 pm

אליעזר בלוי כתב:אודה מאוד אם אפשר להוריד גם התמליל אם יש

ההספד נדפס בלנפש תדרשנו ח"ב עמ' רלא-רלד ובהבדלים קלים בראש ס' שמן המשחה ח"ד של הרב בן שמעון.
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב א' ספטמבר 16, 2018 8:49 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 16, 2018 1:36 am

אברך כתב:
איש_ספר כתב:
אברך כתב:שנה טובה גמח"ט.
איך נהגו אצל הגרש"ד זצ"ל באמירת י"ג מידות בהוצאת ס"ת, האם אמרו במנין? או שנהגו כהגר"א?
אומרים. ככלל, המנין בימים נוראים היה (ועודנו!) מנין רחב יותר שכלל מתפללים רבים שהתפללו עמו רק בימים הנוראים, כיון שכך הוא חש עצמו יותר מוגבל לעומת מה שהנהיג במנין הקבוע שלו. את הנימוק הזה הוא נתן לעובדה שהקהל אומרים את "וכתוב" ו"ובספר". אע"פ שבמנין שלו לא אומרים. (גם לדוד ה' אורי וישעי, לא אומרים במנין שלו ואילו במנין של הימים נוראים אומרים, אמנם שם הוא נימק מפני שה' אורי זה ר"ה וישעי זה יו"כ, אבל צ"ע אם עיקר הנימוק הוא לא כנ"ל).


אחזור שוב על השאלה, כיון שזה חשוב לי למעשה, איך נהג הגר"ש כשהציבור כולו אמר י"ג מידות או "וכתוב" "לדוד" וכדומה, האם אמר עמם, או שתק כמנהגו?

תודה למשיבים.

י"ג מדות ראיתי שאמר. "וכתוב" ו"בספר", קרוב לודאי שלא אמר. "לדוד" כנראה לעיתים כך לעיתים אחרת, לפי כוחו.

אברך
הודעות: 307
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » א' ספטמבר 16, 2018 8:31 am

ייש"כ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ספטמבר 16, 2018 10:34 pm

ז"ל הרב חמ"י (הספר שהס"ק היה אדוק בו בכל נפשו) במוסרו לשבת תשובה

יח) ועל כולם להוכיחם בחטא הלשון אשר הוא מצוי בראש כל חוצות שכל אחד מדבר סרה על חבירו ותהי בפיו כדבש למתוק כי ימצא מקום להתכבד בקלון חבירו ולצרור ולגלות על ערות מום חבירו, והן בעונותינו הרבים והעצומים הנטורי קרתא העומדים על הפרץ לגדור כל פרצה ידם במעל ראשונה וכל אחד שמח לאיד חבירו מן קנאת איש ברעהו, ומהם יראו וכן יעשו יתר דלת העם ושננו לשונם לדבר נבלה וישלחו חץ לשונם בכל רחובות קריה עד אשר יפלו חללים רבים עד שפך דם עליהם, ועל מדה כזו אין מענישין כלל, לית דין ולית דיין על זאת ונעשה להם כהיתר.

אויה לי אהא עלי מה תשתוחחי נפשי ומה תהמי כי בסבה זו אנו יושבים במחשכים בגלות החל הזה זה כמה שנים רעים ומרים, כי אם נחרבה בית תפארתנו בראשונה ובשניה בעון זה קל וחומר שלא יבנה כל כמה שמדה זו מצויה בינינו, ועינינו רואות שמידי יום ויום היא הולכת וגוברת בכל המקומות, וזאת היתה סיבה לרבים מיראי ה' וחושבי שמו לבחור תמיד בהתבודדות בראות הנזק הנמשך מחבורתם, אף כי ההתחברות הוא ענין הכרחי להשגת השלימות בנפש כענייני תפילה ותלמוד תורה מכל מקום יצא שכרם בהפסדם זה יען כי עון זה גורם גם השחתת התפילה והתורה, ואם נבוא הע"יר לבאר בפרטות כל הרעות המצויות ונמשכות ממדה זו, אילו כל הימים דיו והרקיעים גוילין לא יספיקו לכתוב כל הפרטים.

אברך
הודעות: 307
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ב' ספטמבר 17, 2018 12:30 am

איש_ספר כתב:ז"ל הרב חמ"י (הספר שהס"ק היה אדוק בו בכל נפשו) במוסרו לשבת תשובה


מצו"ב דבריו בשבח הספר בהתלהבות.
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 3838673D3D

פרי יהושע
הודעות: 2709
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי פרי יהושע » ב' ספטמבר 17, 2018 8:11 am

נשאלתי מה הייתה תגבובתו על כך שהרמ"א כתב שבשבתות נוהגין לאחר התפילה.

ובפשטות יש לומר שמיירי במי שבלאו הכי מאחר כשאר העם, ולדעת שו"ע רק אינו מצווה מן המובחר ולא בדיעבד כהרמב"ם, ומה שהביא מהרי"ל שהכהנים עצמן היו מאחרים (גם אם נסמוך על כך כמקור לרמ"א שלא הביא אלא את דברי המרדכי התמוהים מביום השבת דמיירי לעניין מוסף), הלא לא היו בעי אלא לאחר עלה"ש ולא זמן משיכיר ויכלו להגיד ק"ש מקודם לנץ והתמיד במקום תפילה בנץ .

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' ספטמבר 17, 2018 1:48 pm

פרי יהושע כתב:נשאלתי מה הייתה תגובתו על כך שהרמ"א כתב שבשבתות נוהגין לאחר התפילה.



הס"ק הקדיש לשאלה זו מאמר שלם בספרו י"ג מאמרות. רצ"ב

י''ג מאמרות.PDF
(545.25 KiB) הורד 38 פעמים

ישראל אליהו
הודעות: 1226
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' ספטמבר 17, 2018 2:06 pm

אברך כתב:
איש_ספר כתב:ז"ל הרב חמ"י (הספר שהס"ק היה אדוק בו בכל נפשו) במוסרו לשבת תשובה


מצו"ב דבריו בשבח הספר בהתלהבות.
https://www.jumbomail.me/he/Downloads.a ... 3838673D3D

ע"פ זכרוני ההתלהבות שם היא מגנות המחלוקת, או בשבח השומע חרפתו ואינו משיב. משהו כזה..
וציטט דברים בשם החמ"י.

אברך
הודעות: 307
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי אברך » ב' ספטמבר 17, 2018 2:10 pm

הורדתי את כל מה שלא נוגע לחמדת הימים, הרב מסביר בלהט כמה חשוב הספר חמדת ימים, וכמה חשוב ללמוד בו לפני כל חג שהוא מלהיט על כל פרט ופרט.
לפני ואחרי הוא אכן עסק בענינים אחרים.

שמר
הודעות: 431
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 2:30 am

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי שמר » ב' ספטמבר 17, 2018 10:47 pm

האם בבית מדרשו אמרו האדרת והאמונה ביוה"כ\בש"ת (כמו מהרי"ל או כמעשה רב)?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' ספטמבר 20, 2018 8:31 am

ביו"כ אמרו, בש"ת לא (א"י אם בדווקא).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 21, 2018 1:30 pm

איש_ספר כתב:
איכה יועם כתב:כעת עולה בזכרוני איך שהזהיר פעם כי לדעתו זמן קריאת שמו"ת דוזאת הברכה מסתיים אחר שהחלו לקרוא בפרשת בראשית ואעפ"י שהוא רק ממנהגא שלא יקטרג השטן, וסיים 'ואלו שקוראים אחרי כן לא יוצאים' כשעד הרגע אני נרעד להזכר באיזו חרדה ממש אמר זאת, ביטול דינא דגמרא!

כ"ה בכה"ח סי' רפה אות כו ממט"י (עיאש) שם ס"ק ד וכ"ה ברוח חיים (פלאג'י) ס"ק ד. והאריך בזה בבירור הלכה שם ס"ק לו, ושם מאי שנא משאר הקריאות שמ"מ אפשר עד יום ג.

שו"מ דברי הס"ק עשירים במקום אחר. בהסכמתו לספר אוצר שנים מקרא ואחד תרגום (לאופר)

ד. ובענין מתי הוא סוף זמן קריאת וזאת הברכה, הנה לאלה הסוברים שבעלמא הוא עד מנחה, כאן ישתנה הדין מדמתחילים מיד קריאת בראשית, אם כן נגמר הזמן של וזאת הברכה כבר אז, ואף שקריאה זו של בראשית אינה מדינא אלא ממנהגא, מ"מ מדמברכים עליה ולהגר"א במעשה רב אות רל"א אף עולה חתן בראשית למנין ה' קרואים, בודאי דנקרא זה שהתחילו בפרשה אחרת, ולדעה בשו"ע שם דאפשר בעלמא לסיים עד שמחת התורה מדאז מסיימין התורה, גם עבר זמנה מרגע שסיימו החתן תורה, אפילו אם לא התחילו עוד בחתן בראשית, דהרי כבר סיימו התורה.
לא נשאר להסתפק אלא לדעה שבעלמא אפשר עד כניסת רביעי בשבת, אולי סבירא לה לדעה זאת גם הדעה דעד שמחת תורה לחומרא, וממילא אין כאן הקולא דעד רביעי בשבת, ואף אם ת"ל דדעה זו דעד רביעי בשבת לא סבירא לה דעת דעד שמח"ת אפילו לחומרא, יש להסתפק אולי גם לעצמה סוברת דלגבי וזאת הברכה אין הקולא דעד רביעי בשבת, מדכל דין זה דעד רביעי בשבת יצא להם מדין ההבדלה שאפשר עד אז. ואם כן נהי דכל הפרשיות נתקנו לקרא בשבתות השנה אם כן יש לדמותן לדין ההבדלה, מה שאין כן בפרשה זו שעיקרה נתקן לקרותה ביום טוב ולא בשבת, ואף כשחל ש"ת באר"י בשבת וקוראים אותה בשבת, ואין זה מדין השבת, אלא מדין היום טוב, ואם כן כמו שליו"ט אין דין השלמה בהבדלה ג' ימים, כמו שכתבו האחרונים, ולכל היותר יש דין רק של יום אחד, דהיינו באסרו חג, אם כן ה"ה דגם פרשת ברכה לא יוכל להשלים אלא רק באסרו חג, וכבר כתבתי מעט אודות נושא זה בספרי "זה השלחן" ח"א סי' רפ"ה, וראיתי כעת ששם הגעתי למסקנות שונות מעט, עיי"ש.


דורשי יחודך
הודעות: 455
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' ספטמבר 21, 2018 1:34 pm

האם לפי דעת הגרש"ד, מיד שסיימו במנין שאני מתפלל, כבר אינני יוצא?
לכאורה הדבר מחודש, סוף סוף יש מקומות רבים שעוד לא סיימו, ומהכ"ת שתלוי כל אחד ואחד היכן מתפלל והאם שמע כבר את סיום התורה. ומדוע לא ייקרא עדיין שהוא משלים את פרשיותיו "עם הציבור" מאחר ואלפי יהודים עדיין עסוקים בקריאת פ' וזאת הברכה?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 21, 2018 1:40 pm

הנה עוד קטע מאותה הסכמה, הקשורה לענין כולו

ג. ועוד יש להעיר, במה שאני רואה מכמה וכמה שקובעים סדר קריאת שמו"ת בשבת אחר הצהרים ויש מהם שהפריזו עוד ומתחילים בשבת בשעת קריאת התורה (וממילא אין שומעים גם קריאת התורה) וגומרים אם בשבת אחה"צ, ואם ביום א' ב' וג' לאחר השבת, והכל בקביעות גמורה של ימים ושנים. והנה הכל חפצים לקיים הכל עצהיות"ט אלא שלאו כו"ע דינא גמירי, ומהם שלא ראה מימיו דיני שמו"ת בשו"ע, ומהם מי שאינו יודע גם איה מקום כבודם בשו"ע. ולכן יש לעוררם על זה בשפה ברורה ובנעימה ודברי חכמים וכו'.

דראשית כל הרא"ש בפ"א דברכות אות ח' כתב דאם לא השלים קודם אכילה ישלים אחר אכילה. ולא ביאר עד מתי אפשר, אך בנו הטור כבר כתב להדיא בסי' רפ"ה, דאחר מנחה כיון שמתחילין אחרת עבר זמנה של זו, וכן כתב להדיא בספר שבילי אמונה להר"מ אלדבי נכד הרא"ש, דאם התפלל מנחה ולא קרא הפרשה עליו נאמר מעוות לא יוכל לתקון (בנתיב השביעי). ובודאי ימצא כן בעוד ראשונים אם יחפשו בהם. ויותר מזה דמפשטות דברי התר"י בברכות פ"א נראה דתיכף שהשלימו הקריאה בבוקר בביהכנ"ס כבר עבר זמנה, ולשיטה זו יתפרשו דברי המדרש שהובאו בסוף ב"י לסי' רפ"ה בצוואת רבי לבניו שלא יאכלו לחם בשבת עד שיקראו הפרשה, דר"ל שלא יאכלו לחם בליל שבת, ולא כאשר רגיל לפרש דר"ל בשבת בבקר. ולפי זה איך אפשר לקבוע הנהגה באופן קבוע לקרוא או לגמור הפרשה אחר תפילת מנחה, בשעה שלגדולי הראשונים לא יוצאים אז אפילו בדיעבד. ואף לשיטה שהובאה בב"י שם ומשם לשו"ע סעי' ד' בשם י"א דאפשר להשלים עד יום ד' (ולא עד בכלל) הלא הם בעצמם כתבו שאינו אלא בדיעבד (וכ"ה במ"ב שם ס"ק י"א), והרי קיי"ל בסימן תקי"ז סעיף ב' דבדבר של בדיעבד אם רגיל בכך אינו חשוב בדיעבד. וכן הוא במ"ב סי' נ"ח ס"ק י"ט.

והנה אנחנו אומרים בוידוי דרב ניסים גאון ביום כפור קטן, וגם עבירות רעות עשיתי, וקשה וכי יש עבירות טובות עד שהוצרך לומר רעות, ופירשתי, דאין הכי נמי דכל עבירות שיש עכ"פ הנאה גופנית בעשייתן, כגון שאוכל מאכלות אסורות או ביאות עריות וכיוצא, הם נקראים עבירות טובות, שעל כל פנים בשמים יצרפו בזה לזכותו אחד מני אלף שלא יכל לעמוד נגד יצרו והרי בשר ודם, אבל עבירות רעות הן עבירות שאין כל הנאה אפילו כל דהו בעשייתן, כגון לבישת השעטנז שיכול לעשות לו בדיוק כזה בגד שלא יהיה בו שעטנז בצווארו ואין לו שום הנאה מזה, וכן בעניננו שמא שקורא הפרשה לאחר שעבר זמנה וקורא אותה בתור השלמה באופן קבוע אין לו שום הנאה מזה, ובאותו זמן ממש הרי יכל לקרוא הפרשה של השבוע שקוראים כעת בשבת הבאה והיה מקיים מצוה לכתחילה כמצוותה, דהיינו לרוה"פ המתירים כבר לקרוא הפרשה הבאה, אחר מנחה. ואם כן הרי זו עבירה רעה ממש. ודי להעיר בענין זה.


איש וילנא
הודעות: 57
הצטרף: ה' אוגוסט 20, 2015 10:05 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש וילנא » ו' ספטמבר 21, 2018 1:48 pm

אולי מישהו יכתוב ממנהגי רבינו זת"ע בענין חג הסוכות וארבעת המינים ועניני דיומא, והיה לו ולנו לברכה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10899
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' ספטמבר 21, 2018 2:16 pm

במוריה החדש: קונטרס "והוא באחד" על מצוות קריאת שמע.
רצ"ב
מוריה 23 מאמר דבליצקי.pdf
(244.7 KiB) הורד 41 פעמים

--------
פתיחה ממערכת הקובץ
Untitled Extract Pages_עמוד_1.jpg
Untitled Extract Pages_עמוד_1.jpg (260.54 KiB) נצפה 289 פעמים

הקדמה קצרה מהמלבה"ד
Untitled Extract Pages_עמוד_2.jpg
Untitled Extract Pages_עמוד_2.jpg (203.59 KiB) נצפה 289 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 9179
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הגה"צ רבי שריה דבליצקי זלל"ה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ש' ספטמבר 22, 2018 8:38 pm

דורשי יחודך כתב:האם לפי דעת הגרש"ד, מיד שסיימו במנין שאני מתפלל, כבר אינני יוצא?
לכאורה הדבר מחודש, סוף סוף יש מקומות רבים שעוד לא סיימו, ומהכ"ת שתלוי כל אחד ואחד היכן מתפלל והאם שמע כבר את סיום התורה. ומדוע לא ייקרא עדיין שהוא משלים את פרשיותיו "עם הציבור" מאחר ואלפי יהודים עדיין עסוקים בקריאת פ' וזאת הברכה?


יעויין במאמרו של הרב שמואל ישמח בירחון האוצר תשרי תשע"ט שהאריך בסוגיא זו (כולל דעת מרן זצ"ל)
viewtopic.php?f=7&t=31425&p=487260&hilit=%D7%99%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%9F#p486216


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מתפעל, ענני ו־ 23 אורחים