יאיר כתב:ספרן כתב:הריהו מסודר באטלס עץ חיים, התקופה הקדומה (א) מיד בתחילתו עיי"ש "שולשלת משפחת הלפרין".
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143496&&page=16
מה תגיד עכשיו חכם באשי?
[כעת אני נזכר שראיתי את זה בעבר].
איש_ספר כתב:שמעתי מבנו של ר' נחום יואל, שאביהם כתב משהו על היחוס לסדה"ד אבל הם יודעים שזה לא מדויק.
בקיצור, היחוס הזה ידוע במשפחה אבל הם אינם יודעים לסדרו.
כד.
אולי יש שזוכרים שר' רפאל הלפרין הוציא ספר על בראשית, והגר"נ יצא נגדו במכתב חריף.
אבל יש המשך.
רפאל רצה להוציא ספר על שמות.
הוא רצה לבוא לר' ניסים לשאול אותו מה ניתן לעשות כדי שיוכל להוציא ספר כשר.
הוא ביקשני לבוא עמו והלכתי. לא זוכר כבר איך בכלל הגעתי לזה. לפני כן לא הכרתי אותו.
[דומני שהוא הלך קודם להגרש"א שטרן והוא ביקשני להשתתף בזה].
כל בני הבית וכל המקורבים אמרו לנו שחבל על זמננו. זה לא יילך.
אבל הרב מדה אחרת היתה עמו.
הוא אמר בוודאי אפשר לתקן. צריך למנות מישהו מטעם בתי הדין של בני ברק [שלו ושל הרב וואזנר] שיבקר כל חלק בספר,
ורפאל הלפרין יתחייב למחוק ככל אשר יורוהו.
ואם הממונה יאשר שהכל כדת, הוא יתן לו מכתב תמיכה והסכמה. והרב וואזנר הסכים לזה.
הרב שאל אותי אם אני מסכים להיות ממונה מטעמו, והסכמתי.
הוא הדריך אותי לקבל סכום גבוה לשעה, כיאות לממונה מטעם בתי דין.
ושלא להתרפס כלל וכלל. [ר' רפאל היה אדם מאד עוצמתי ותובעני. זה לא היה קל].
עברתי על כל פרשה בספר, ומחקתי כיד ה' הטובה.
רק הוצרכתי להסביר לו מדוע. אבל הוא נהג מאד יפה.
אני לא מאריך בפרטים הטכניים שלא חשובים כל כך.
הוא כמעט גמר את שמות והיו לו כבר סקיצות לויקרא, אבל הוא נפטר טרם סיים, והמשפחה החליטה לגנוז.
לקראת סיום הספר, הוא קרס ואיבד הכרה. כך נשאר עד לפטירתו.
בני המשפחה חששו אולי היתה פגיעה בכבוד הרב, איזו התבטאות נגדו.
ביקשוני לבוא עמם לבקש מחילה, שיסיר קפידתו.
הרב הרגיע אותם מאד שאין לו שום קפידה, ואדרבא הוא הרי בא לתקן.
וכל כך ניסה לתת להם הרגשה נעימה, שאמר להם שבעצם למד עמו כילד והם היו בגדר חברי ילדות וכדומה.
Chortkov כתב:יאיר כתב:ספרן כתב:הריהו מסודר באטלס עץ חיים, התקופה הקדומה (א) מיד בתחילתו עיי"ש "שולשלת משפחת הלפרין".
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?143496&&page=16
מה תגיד עכשיו חכם באשי?
[כעת אני נזכר שראיתי את זה בעבר].
זה לא כ"כ מדוייק.
מציץ כתב:דבר פלא מצאתי בספרו של רפאל הלפרין 'זירות חיי' (סיפור חייו), שכשעשה בארה"ב האבקויות, קרא לו אחד מהאדמו"רים ואמר לו שעושה בזה קידוש השם והיה רוצה לבוא לאצטדיון לראות אותו בהאבקותו, אבל אין זה נאה לאדמו"ר לשבת באצטדיון, אבל יצפה בטלויזיה, ואחר ניצחונו קרא לו האדמו"ר ואמר לו שיש לו נשמה גבוהה, ובא לעולם להביא כבוד לישראל ולקדש את השם, ועוד הוסיף, שצפה בתחרות וגרמה לו נחת רוח בנצחונו.
יואל שילה כתב:מציץ כתב:דבר פלא מצאתי בספרו של רפאל הלפרין 'זירות חיי' (סיפור חייו), שכשעשה בארה"ב האבקויות, קרא לו אחד מהאדמו"רים ואמר לו שעושה בזה קידוש השם והיה רוצה לבוא לאצטדיון לראות אותו בהאבקותו, אבל אין זה נאה לאדמו"ר לשבת באצטדיון, אבל יצפה בטלויזיה, ואחר ניצחונו קרא לו האדמו"ר ואמר לו שיש לו נשמה גבוהה, ובא לעולם להביא כבוד לישראל ולקדש את השם, ועוד הוסיף, שצפה בתחרות וגרמה לו נחת רוח בנצחונו.
ביאור הדבר הוא פשוט, האבקויות הרב הלפרין היו שנים בודדות אחר השואה, בעוד רבים מיהודי אמריקה נשאו את ההשפלה עמוק בתוכם, ופתאום מופיע יהודי וחובט בגויים החזקים והגיבורים, ומנצח אותם תוך כמה שניות בבעיטות מופלאות, אין לשער ואין לתאר מה שזה עשה לאותם סחופים ודוויים.
הרב הלפרין הקפיד להופיע בחלוק לבן עם מגן דוד, וכשהסיר את החלוק נותר בבגד האבקות עם מגן דוד.
האמרגנים הציגו אותו כ'בחור ישיבה המתאבק', שהרי למד בישיבת חברון [18 שעות ביממה], והקפיד ללמוד מדי יום גם בהיותו מתאבק, ואצל האנשים הללו הדויים והסחופים הוא ממש ייצג את נצחון התורה, ובפרט שהקפיד לקרוא פרק תהילים על הבמה לפני כל תחרות.
סבתות ורבנים רכשו כרטיסים ומילאו את האולמות עד אפס מקום עבור כמה שניות של התרוממות הרוח, ונצחון יעקב על עשיו - נצחון איש הרוח על החומר, נצחון התורה על עמלק.
גולת הכותרת שלו היה בנצחון על אלוף העולם הקודם - הנס שמידט, גרמני ענק - עמלק במיטבו, שהלפרין הצליח לנצחו, ומיידית לאחר הכרזת הנצחון - הגרמני בא מאחוריו והחל לחנוק אותו עד שבחמלת השם עליו השתחרר ממנו, וראה שהרצפה זרועה כסאות שבורים שהקהל היהודי זרק על הגרמני.
כנס לראש הזה והבן מה הוא קידוש השם באותה תקופה.
חיימשה כתב:לא היה מסוגל לנוח ולשקוט לרגע
עמקן כתב:טיב דברי הלפרין ידוע. ופלא שכבודו, שאינו כ"כ פתי בד"כ כלל, מאמין למה שהוא סיפר על עצמו. האם זה סביר שמי שפעם למד 18 שעות ביממה פרש מלימוד ועסק בהתאבקות.
יואל שילה כתב:עמקן כתב:טיב דברי הלפרין ידוע. ופלא שכבודו, שאינו כ"כ פתי בד"כ כלל, מאמין למה שהוא סיפר על עצמו. האם זה סביר שמי שפעם למד 18 שעות ביממה פרש מלימוד ועסק בהתאבקות.
אני ממש לא פתי, ובעוד הרב הלפרין חי כתבתי לו מכתב חריף ביותר, אולם הנידון היה האם זה באמת קידוש השם בקנה מדה שלנו אלא מדוע אותו רב אמריקאי ראה בזה קידוש השם,
יואל שילה כתב:אינני יודע אם הסיפור על הקידוש השם הוא אמין, ושמא הוא רק דמיון של הרב הלפרין כפי שדמיין את עידוד החזו"א להכנס לתרבות הגוף, במה שהחזו"א אמר לו שיעשה קידוש השם בכל מה שיעשה, אלא רק באתי לבאר כיצד יתכן במציאות שלהם להבין מה היה נחשב קידוש השם בעיניהם.
"ומה היתה דעתו של ה"חזון איש" על המעבר מלימוד תורה לפיתוח הגוף" - שאלנו את הלפרין. "אני התיעצתי אתו גם על כך. שאלתי אותו אם אפשר לקדש את השם בצורה זו. הוא ענה לי שאם אהיה יהודי נאמן ודאי שאוכל לקדש את השם".
ואכן הלפרין קידש את השם ואת שם מדינת ישראל בצורה שאולי אף אחד מלבדו לא עשה זאת. לימים, כשהפך למתאבק מצקועי, ולהופעותיו נהרו רבבות, היה ה"רבי המתגושש" - הכינוי שניתן לו - לשם דבר. הופעתו נסכה גאווה לאומית על אלפי בני נוער ואף מבוגרים, ולא אחד חזר ליהדות עקב הופעות אלו (הצופה, י' ניסן תשט"ז, עמ' 2).
חלמישצור כתב:יואל שילה כתב:אינני יודע אם הסיפור על הקידוש השם הוא אמין, ושמא הוא רק דמיון של הרב הלפרין כפי שדמיין את עידוד החזו"א להכנס לתרבות הגוף, במה שהחזו"א אמר לו שיעשה קידוש השם בכל מה שיעשה, אלא רק באתי לבאר כיצד יתכן במציאות שלהם להבין מה היה נחשב קידוש השם בעיניהם."ומה היתה דעתו של ה"חזון איש" על המעבר מלימוד תורה לפיתוח הגוף" - שאלנו את הלפרין. "אני התיעצתי אתו גם על כך. שאלתי אותו אם אפשר לקדש את השם בצורה זו. הוא ענה לי שאם אהיה יהודי נאמן ודאי שאוכל לקדש את השם".
ואכן הלפרין קידש את השם ואת שם מדינת ישראל בצורה שאולי אף אחד מלבדו לא עשה זאת. לימים, כשהפך למתאבק מצקועי, ולהופעותיו נהרו רבבות, היה ה"רבי המתגושש" - הכינוי שניתן לו - לשם דבר. הופעתו נסכה גאווה לאומית על אלפי בני נוער ואף מבוגרים, ולא אחד חזר ליהדות עקב הופעות אלו (הצופה, י' ניסן תשט"ז, עמ' 2).
הדברים - "א וודאי רפאל'קה אז דו איזט בליבן בי יידישקיט ווסט דו מקדש השם זיין" - גם בספרו "במחיצת החזון איש", עמ' 169. ושם גם עדותו על מפגשיו באותה תקופה עם האדמו"ר מקלויזנבורג, האדמו"ר מבובוב, הרבי הריי"צ ור' אהרן קוטלר. לדבריו כולם עודדו אותו בדרכו.
לא אצטט, רק אקשר אליו, והחפץ בכך יעיין שם.חלמישצור כתב:א' כרמי פרסם לאחרונה מאמר מעניין . . ואין לצטטו בפורום זה . .
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 179 אורחים