מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
חרט
הודעות: 436
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי חרט » א' מאי 19, 2024 12:13 pm

ארי שבחבורה כתב:
צופה_ומביט כתב:
ישעיהו לוריא כתב:כב’ דן כך בכל קוץ ותג בדברי מר שושני. ולו יהי גדול כמו הרב קניבסקי, למשל. וכי יש החוקר ודן בכל קוץ שבדבריו?! ואפילו בראשונים, הדקדוקים הם בדרך כלל בלשונות שלהם, לא בפסיקים ובהדגשות בכתב יד.

עניתי באישי.

חבל. כולנו היינו שמחים לקרוא את דברי מר.

צו"מ אינו "דן" בכל קוץ ותג, אלא מפענח כתב חידה.
סביר להניח שאילו הרב קניבסקי היה מניח גם כתבי חידה שכאלו, ובודאי אם רק רק כתבים מסוג זה, ההעמקה בכל קוץ ותג היתה ביתר שאת.
על אחת כמה וכמה שפיענוח הכתבים היא במטרה לפענח לא רק את תוכנם, אלא נסיון לפענח גם את חידת האישיות העומדת מאחורי הכתבים.
כך שההשוואה והדימוי לעיסוק בכתבי גדולים וראשונים, אינה במקומה.

ארי שבחבורה
הודעות: 1350
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » א' מאי 19, 2024 1:56 pm

יפה מאוד.
אני מוכרח לציין שהכישרון של הרב הצופה פשוט מופלא והפענוחים שלו מרתקים וגם משכנעים.

איש-קראקא
הודעות: 139
הצטרף: ה' ספטמבר 15, 2022 2:14 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי איש-קראקא » א' מאי 19, 2024 8:34 pm

תוכן כתב:
אני הכרתי אחד, שכל דבר שהיה לומד היה יכול לומר ישר והפוך. הכל בכל מכל כל, היה מסוגל לחזור על הודו אחורנית בעל פה, יותר מהר מי שאדם רגיל אומר אותו כסדרו.

לפי מה ששמעתי, היום הוא בבית משוגעים.

חסרים עילויים בכלל ישראל?
[/size]
[/quote]
בע"ה
איני יודע למי כבודו מתכוון,
אבל אני זוכר אחד בשם ר' פינחס בלייך - הוא היה מסתובב בוויליאמסבורג, כמדומני שהוא עדיין חי איתנו - שהיה בעל כשרון עצום ונורא הוא היה אומר אשרי הפוך, היה יכול לומר למי ששאלו אותו באיזה יום בשבוע הוא נולד, ועוד כמה דברים גאוניים, אבל מעל הכל היה כותב מכתב הפוך הוא היה מתחיל עם חתימתו ךיילב סחניפ - היה לי מכתב ממנו - אין לשער באיזה זריזות הוא כתב, ממש לא יאומן.
בקיצור לא אלמן ישראל...

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' מאי 19, 2024 8:35 pm

צופה_ומביט כתב:הצעת ביאור בס"ד והתוכן העולה והמסתעף בס"ד בקובץ המצורף.

בס"ד הוספתי כעת לקובץ הנ"ל הרחבה נוספת וחשובה בעניין הדין [שני חלקיו/שלביו] והרחמים [באופניהם השונים] והמסתעף, המשך ישיר למה שנתבאר כבר [בקובץ הנ"ל] ועוד העמקה ופירוט בו, ומתבארים בזה בס"ד כמה דברים שזה יסוד עניינם.
אני מצרף אותה כאן בקובץ [נפרד] למעוניינים.
קבצים מצורפים
‏‏לקובץ על עת רצון והמסתעף - הרחבה נוספת בעניין הדין והרחמים וביאורי עניינים בזה בסד.docx
(26.55 KiB) הורד 55 פעמים

ישעיהו לוריא
הודעות: 512
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ב' מאי 20, 2024 7:52 am

חרט כתב:
ארי שבחבורה כתב:
צופה_ומביט כתב:
ישעיהו לוריא כתב:כב’ דן כך בכל קוץ ותג בדברי מר שושני. ולו יהי גדול כמו הרב קניבסקי, למשל. וכי יש החוקר ודן בכל קוץ שבדבריו?! ואפילו בראשונים, הדקדוקים הם בדרך כלל בלשונות שלהם, לא בפסיקים ובהדגשות בכתב יד.

עניתי באישי.

חבל. כולנו היינו שמחים לקרוא את דברי מר.

צו"מ אינו "דן" בכל קוץ ותג, אלא מפענח כתב חידה.
סביר להניח שאילו הרב קניבסקי היה מניח גם כתבי חידה שכאלו, ובודאי אם רק רק כתבים מסוג זה, ההעמקה בכל קוץ ותג היתה ביתר שאת.
על אחת כמה וכמה שפיענוח הכתבים היא במטרה לפענח לא רק את תוכנם, אלא נסיון לפענח גם את חידת האישיות העומדת מאחורי הכתבים.
כך שההשוואה והדימוי לעיסוק בכתבי גדולים וראשונים, אינה במקומה.


כה היטבת להגדיר. ודפח’’ח.
ושוב, יישר כוחו של החכם הכולל צופה ומביט, על פענוחיו המנומקים, המעלים תוצאות כה מיוחדות.
במיוחד מאמרו האחרון על עת רצון.

מטה עז
הודעות: 97
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 20, 2024 10:52 am

יהודי ירושלמי יליד צרפת, מספר שמשפחתו מפריז, ומר שושני היה מתארח אצלם בביתם. היו ליהודי זה אח ואחות ויום אחד אומר מר שושני לאביו של הנ"ל כי מלאך המוות מסתובב בביתם, וכנראה שהבן ימות בקרוב, וכך הווה...
ואז אמר לו מר שושני כי עתיד להיוולד להם בן נוסף, וכך הווה, והוא אותו יהודי ירושלמי הנ"ל לאוי"ט.

ע"כ שמעתי

בריושמא
הודעות: 1353
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' מאי 20, 2024 11:41 am

מטה עז כתב:יהודי ירושלמי יליד צרפת, מספר שמשפחתו מפריז, ומר שושני היה מתארח אצלם בביתם. היו ליהודי זה אח ואחות ויום אחד אומר מר שושני לאביו של הנ"ל כי מלאך המוות מסתובב בביתם, וכנראה שהבן ימות בקרוב, וכך הווה...
ואז אמר לו מר שושני כי עתיד להיוולד להם בן נוסף, וכך הווה, והוא אותו יהודי ירושלמי הנ"ל לאוי"ט.
ע"כ שמעתי


נפלא. מאוד.
ומה קרה לאחות של הבן שמת בקרוב? היא חיה או מתה? האם מלאך המוות לא ראה אותה אפילו שהוא הסתובב בביתם?

פרנקל תאומים
הודעות: 4493
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' מאי 20, 2024 1:39 pm

מטה עז כתב:יהודי ירושלמי יליד צרפת, מספר שמשפחתו מפריז, ומר שושני היה מתארח אצלם בביתם. היו ליהודי זה אח ואחות ויום אחד אומר מר שושני לאביו של הנ"ל כי מלאך המוות מסתובב בביתם, וכנראה שהבן ימות בקרוב, וכך הווה...
ואז אמר לו מר שושני כי עתיד להיוולד להם בן נוסף, וכך הווה, והוא אותו יהודי ירושלמי הנ"ל לאוי"ט.

ע"כ שמעתי


ממש אליהו הנביא זכור לטוב. אשרי מי שראה אותו בחלום..

הפצת המעיינות
הודעות: 1242
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ב' מאי 20, 2024 1:58 pm

ואני שמעתי מהיהודי הנ"ל שלא הבין לאיזה צורך סיפר ר"ה פרלמאן שהבן הולך למות.
עד שקלט שזה בא מלבו הרחום, שידע שיוולד להם בן נוסף וחשש שכשיספר להם לא יאמינו לו ויחשבו שסתם רוצה לנחם אותם, ולבו לא עמד בצערם העתיד לבא, לכן הקדים לספר על המיתה כדי שיאמינו לו על הלידה "והוא נורא למתבונן"!

בריושמא
הודעות: 1353
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בריושמא » ב' מאי 20, 2024 2:21 pm

מטה עז כתב:יהודי ירושלמי יליד צרפת, מספר שמשפחתו מפריז, ומר שושני היה מתארח אצלם בביתם. היו ליהודי זה אח ואחות ויום אחד אומר מר שושני לאביו של הנ"ל כי מלאך המוות מסתובב בביתם, וכנראה שהבן ימות בקרוב, וכך הווה...
ואז אמר לו מר שושני כי עתיד להיוולד להם בן נוסף, וכך הווה, והוא אותו יהודי ירושלמי הנ"ל לאוי"ט.


אולי המעשה הנורא הזה רמוז באיזו מחברת של שושני? בטח יש רמז באיזו שורה. למשל או"א = אח ואחות.
או מהמ"ב = מלאך המוות מסתובב בביתם.
וה' יעזור וירחם על עמו ישראל ויבולע המוות לנצח וימחה ה' דמעה מעל כל פנים.

הברכות
הודעות: 170
הצטרף: א' אוגוסט 05, 2012 10:54 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי הברכות » ב' מאי 20, 2024 2:29 pm

ספר חדש
נגלה.PNG
נגלה.PNG (409.53 KiB) נצפה 3219 פעמים

נגלה2.PNG
נגלה2.PNG (407.96 KiB) נצפה 3219 פעמים

מטה עז
הודעות: 97
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ב' מאי 20, 2024 4:48 pm

הפצת המעיינות כתב:ואני שמעתי מהיהודי הנ"ל שלא הבין לאיזה צורך סיפר ר"ה פרלמאן שהבן הולך למות.
עד שקלט שזה בא מלבו הרחום, שידע שיוולד להם בן נוסף וחשש שכשיספר להם לא יאמינו לו ויחשבו שסתם רוצה לנחם אותם, ולבו לא עמד בצערם העתיד לבא, לכן הקדים לספר על המיתה כדי שיאמינו לו על הלידה "והוא נורא למתבונן"!


לכל המלגלגים למיניהם וכל שום וחניכא דאית לכו ולדכוותייכו, מכאן ולהבא למפרע: אשמח להפנותכם ליהודי הנ"ל היושב בירושלים לאורך ימים ושנים טובות.

ולעצם הדבר: לא ברור על מי אתם מלגלגים?

עלי? סיפרתי מה שסיפר לי אותו יהודי על משפחתו (וכעת אנשים צמאים לשמוע סיפורים על שושני).
על היהודי הנ"ל? בתור מה? יש לכם הוכחה שהוא משקר? שלא היה לו אח? (עם כל הכבוד, למרות שזה סיפור משונה, הוא זה שהכיר את שושני אישית, ולא אתם, שמנסים למתג אותו מחדש).
על אדון שושני? נו נו... חילכם לאורייתא

לעניות דעתי הודעות לגלוג כאלה מורידות את הרמה של הפורום

כל טוב

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' מאי 20, 2024 6:18 pm

צופה_ומביט כתב:
‏‏בן.png
‏‏בן.png (290.58 KiB) נצפה 3111 פעמים

מכאן בראש העמוד.

פענוח בס"ד:
בן ב"פ כו, נגלה בכתב ונרמז בע"פ, ג' בשיווי גמור, ראשון = 1) שונה 2) נפרד לשנים 3) שונים. בזמן שאין

בזמן שאין
כעת [בשתי מילים] הוא מפרש את התוכן הרעיוני של העניין:

דברים שאמרתי לפניכם טעות הן בידי. לא כתוב כאן "בזמן שאין". כתוב כאן "רזין עלאין".


ואמנם יש להפלא על ס"ד מופלאה בדבר שהוא טעות. ויש ליישב.
ועכ"פ אולי היה בגדר מגלגלין זכות. איני יודע.
עכ"פ את העובדא כתבתי כעת.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15703
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 20, 2024 6:37 pm

ג"א מצטרף לדברי הרב מטה עוז. ושבעתים יוקם על המלגלגים על עבודתו המופלאה של החכם המופלא צופה ומביט. יכול לחשוב כל אחד בליבו כרצונו על עבודה זו והזמן המוקצה לה, אבל הודעות כמו 'אנשים כאן השתגעו' וכו', הם גובלות בחוסר נימוס של ממש. מילא אם היינו מזהים תנועה של עיסוק בכתבי שושני, היה מקום לדון ע"כ, אבל כשמדובר בעבודה (תקראו לזה שקידה, תחביב או אובססיה, זה לא ממש משנה לצורך הדיון) של איש אחד העושה כן לעצמו, לא מבקש תרומות ולא פרסים, ועוד מניח את עבודתו כאן לכל דורש, זה ממש מגונה בעיני.

וכ"ז מבלי לומר מילה ע"כ שהמושא לחיצים הוא החכם המופלא צו"מ, אשר לצד כל מעלותיו הכבירות, הרי הוא טוב ומטיב לכל אחד ומושיט עזרה בספ"י כפי כשרון ידיו הברוכות וכו' וכו'.

לא נעים לי לעמוד בשער אבל ההכרח לא יגונה.

ואחרי שהוברר שאשכול זה כולל סיפורים ודברי תורה של מר שושני, הרי כל מי שאין לו נחת מזה ומזה, יאסוף רגליו מכאן.

נ"ב, מש"כ כאן פלוני שאני הק' אסרתי לדון בדרכי האיש, להד"ם, כוונתי היתה שהפלפול סביב כמה משפטים שנאמרו בסרט, מיצה עצמו, בטח כשמדובר בעניני כיעור. אם יש למישהו משהו חדש, הוא מזמן להציעו כאן לטובת המתעניינים.

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי דרומי » ב' מאי 20, 2024 9:15 pm

אפשר להסתכל ע"ז גם כתוכחה מגולה הנובעת מאהבה והערכה:

דוקא כיון שהרב המפענח שליט"א הוא ברוך כשרונות בלי עין הרע, ונהנים לקרוא את הגיגיו ורעיונותיו בכל הנושאים, יש המביעים בקול את תמיהתם המהולה בצער מסויים על כך שבמקום להחכים בענינים העומדים ברומו של עולם, הוא משקיע את מרצו בענינים עמומים כאלו.

ולא כתבתי את דעתי שלי בענין זה, אלא רק ללמד זכות על אלו שנהגו בחוסר נימוס כו', שכוונתם לטובה. וה' יראה ללבב.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מאי 21, 2024 1:12 am

אמת ויפה כתבת הרב דרומי, ואכן כך כתבו לי מחכמי הפורום ורבניו גם באישי עוד קודם, ואף קיבלתי את הדברים והודיתי עליהם.
מקוה להתייחס לכל זה בהמשך בעז"ה.

לבינתיים עוד חידוש חביב [מחברת 24 עמוד 3]:

‏‏חידושי תורה בשבת.png
‏‏חידושי תורה בשבת.png (105.38 KiB) נצפה 2906 פעמים


פענוח בס"ד:
בלא חדוש ------, בשבת מעטר לאו"א בחדושיו -------[לפיכך] אוא תיראו עי שבתותי תשמורו = לימוד

הנ"ל עם הערות וביאורים בס"ד:
[אי אפשר לבית המדרש] בלא ח[י]דוש (חגיגה ג, א), בשבת מעטר לאו"א [לאביו ואמו] בחדושיו [לפיכך] [איש] או"א [אמו ואביו] תיראו ע"י [על ידי] שבתותי תשמורו = לימוד [ושמרתם זו משנה (רש"י ויקרא כב, לא, דברים ד, ו), ושמרתם ועשיתם (שם) - לימוד על מנת לעשות (כלה רבתי גמ' רפ"ח), ועוד בחז"ל. אמנם צ"ב, כי בפשטות "ושמרתם" נאמר על לימוד של שמירה וחזרה, לא של חידוש, ושמרתם זו משנה, שינון, ולא תלמוד, חידושים].

א. הרמז בפסוק:
מדגיש מילת "תיראו", אולי מצא בה רמז לעטרה. ובפשטות – מה שהביא בסוף העמוד הקודם שם – שמיד אח"כ כתב חידוש זה: "מה שעשתה יראה עטרה לראשה". ראשית חכמה יראה. הרי שיראה עושה עטרה לראשה, ומהי העטרה? החכמה. וא"כ מה שמעטרין לאביו ואמו [בעולם העליון, בשמים] בחידושי תורתו [חכמה] היינו לעשות להוריו כמעשה היראה [יראת שמים], וזהו הרמז "איש אמו ואביו תיראו".

וראה להלן שיסוד הדברים בזוהר, והאר"י מצא להם רמז בפסוק של מצות כיבוד או"א [דבר הלמד מעניינו: כיבוד – עטרה] הסמוך לשבת בעשרת הדברות, וכאן הוסיף ח"ש רמז מהפסוק של מורא ג"כ, שלכאורה לא קשור בעניינו [מורא לאו היינו עטרה] אבל לפנינו שגם כאן נסמך לשבת, ועוד יותר מעשרת הדברות – כי כאן הוא בפסוק אחד ובו' החיבור, ואדרבה, דייקא כאן נרמזת גם העטרה עצמה [תיראו] ושזוכים לזה על ידי לימוד תורה בשבת [שבתותי "תשמורו"].

ב. אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש:
המדובר כאן זו הגמרא בחגיגה ג, א [ח"ש עוסק שם לפניו ולאחריו בגמרא חגיגה שם]:
תנו רבנן, מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר (בן) חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, אמר להם מה חידוש היה בבית המדרש היום, אמרו לו תלמידיך אנו ומימיך אנו שותין, אמר להם אף על פי כן אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש, שבת של מי היתה, שבת של רבי אלעזר בן עזריה היתה, ובמה היתה הגדה היום, אמרו לו בפרשת הקהל, ומה דרש בה וכו'.

וח"ש מציע שהטענה "אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש" היא במיוחד לגבי שבת. דבר זה מובא בשערי תשובה סימן רצ סק"א: "וע"ש [בא"ר] בשם של"ה שלא ירבה כו' אדרבה חייב אדם לחדש חידושי תורה כמ"ש בזוהר (עיין ח"ג קעג, ב) דבמוצאי שבת בחזרת נשמה יתירה למקומה שואל אותה הקב"ה מה חידוש אמרת בתורה כו'. ובמח"ב [מחזיק ברכה] בשם דעת חכמה בשם האר"י שאם מחדש בתורה מעטרין לאביו באותו עולם (ג"ז בזוהר שם קעד, א), לכן נסמך כיבוד למצות שבת. ומי שאינו בר הכי לחדש ילמוד דברים שלא למד עד הנה". ובמשנב שם סק"ג: "כתבו הספרים בשם הזוהר שמצוה על האדם לחדש חידושי תורה בשבת. ומי שאינו בר הכי לחדש ילמוד דברים שלא למד עד הנה".

בשע"ת הנ"ל מביא מהזוהר שגם בלי ענין העיטור לאב [ואם], מצוה לחדש בשבת, ומראה ח"ש שזה לא רק זוהר אלא גמרא [לדעתו: מפורשת], שעל דרשה של שבת אמרו שאי אפשר שלא יהיה בה חידוש. ומהו ה"אי אפשר"? זהו האי אפשר, כי מיירי בשבת ומצוה לחדש. והחכם הדורש בשבת בוודאי דורש [גם] מהנשמה יתירה שיש בו, והיא מחדשת בתורה כשם שהיא חדשה ונוספת. ולכן היה פשוט לרבי יהושע שבודאי היה חידוש דייקא, כי היתה זו דרשה של שבת, ובוודאי שהחכם חידש חידושים ולא רק למד דברים ישנים. וזהו "אי אפשר".

ג. מעטרין לאביו ולאמו בחידושיו:
ומקשר לזה ח"ש את דברי האר"י [המובאים בשע"ת ויסודם בזוה"ק כנ"ל] שכשאדם מחדש בתורה בשבת מעטרים לאביו ולאמו בעולם העליון בחידושיו.

בלשון האר"י שמביא השע"ת, וכן בזוה"ק, נזכר רק אביו, ובאמת הוא הנסמך בעשרת הדברות לציווי על שבת: זכור/שמור [לשון לימוד?] את יום השבת לקדשו [בעיסוק בקודש, ובכלל זה לימוד תורה, רמב"ן] – כבד את אביך [והכבוד הוא העטרה שמעטרים אותו].

אבל ח"ש מביא בפשיטות שמעטרין גם את האם, וכן הוא במקור הדברים בליקוטי תורה יתרו: "הנה סמך מצוה זו [כבוד אב ואם] לשבת, והוא כי חייב לחדש דברי תורה בשבת [כזוהר הנ"ל], וכשהבן מחדש דברי תורה מעטרין את האב בעטרות בעוה"ב, לזה סמך שהרוצה לכבד את אביו ואימו יזכור ביום השבת ויחדש דברי תורה, וזהו כבודם האמת". וכך הביא הכף החיים (פאלאג'י, סימן כט אות ב): "המחדש חידושי תורה בשבת מעטרים לאביו ואמו בעלמא דקשוט כאמרם זכרונם לברכה, וכן [אולי צ"ל לכן] תלמיד חכם אשר נגע יראת אלהים בלבו, יאזור חיל להשתדל לחדש איזה דבר אי בר הכי הוא לחדש, ובתנאי שיהיו על דבר אמת, דאם חס ושלום שאינו אמיתי, שתיקותו יפה מדבורו והעדר טוב ממציאותו, ועל כל פנים ילמוד דבר חידוש שלא ידע עדיין. (ועיין להרב מחזיק ברכה סימן ר"ץ, ועיין בספר דעת חכמה שער השבת פרק י')". [וראה בזה ביסוד ושורש העבודה שער ח אות יב דברים נפלאים ומתוקים ומעוררים ומה נקרא חידוש לפי ערך כל אדם].

ו[ממילא]מקשר זאת ח"ש לפסוק השני שנאמר על אב ואם, מצות המורא, וששם [ודוקא שם, שלכאורה לא עוסק בכבוד] נרמז גם העיטור ["תיראו" וכנ"ל] וגם שהוא על ידי לימוד בשבת [שבתותי "תשמורו" כנ"ל].

ואמנם יושם לב שגם כאן הסמוך לשבת הוא האב דוקא [ויובן בזה הפלא מדוע כאן הפוך הסדר מבמצות הכיבוד בעשה"ד]: ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו. ואולי עיקר העיטור הוא לאב, שהוא שהיה חייב בחייו בתלמוד תורה ובעיקר ללמד את בנו תורה [ובדר"כ גם לימדו תורה], אבל מאותה סיבה שנשים במאי זכיין זוכה גם האם [בדרך סניף וממילא] לעיטור זה, דרך האב והבן, שהמתינה עליהם מבית המדרש וגידלה את הבן לתלמוד תורה. [ברכות יז, א: נשים במאי זכיין? באקרויי בנייהו לבי כנישתא, ובאתנויי גברייהו בי רבנן, ונטרין לגברייהו עד דאתו מבי רבנן].

אמנם מצד פשט הפסוק כתוב כאן שהאם גדולה בזה מן האב: איש אמו ואביו תיראו [על ידי] ואת שבתותי תשמורו. מעטר [תיראו] את אמו וגם את אביו. ואולי יובן על פי הגמרא הנ"ל שאומרת על זה: "גדולה הבטחה שהבטיחן הקדוש ברוך הוא לנשים יותר מן האנשים, שנאמר (ישעיהו לב, ט) נָשִׁים שַׁאֲנַנּוֹת קֹמְנָה שְׁמַעְנָה קוֹלִי בָּנוֹת בֹּטְחוֹת הַאְזֵנָּה אִמְרָתִי".

ובשבט מוסר (פרק מ) מביא מהזוהר שלא רק בשבת אלא בכל יום שאדם מחדש חידושי תורה מעטרין את אביו בעולם העליון. ועוד נשמע משם שזה גם באביו שלא לימדו תורה כלל, והניחו רשע כמותו, ורק ע"י חכמים אחרים למד תורה, ומשמע ששייך לעצם מה שהביאו לעולם [אביו מביאו לחיי העולם הזה]:
"איתא במדרש רות הנעלם (זהר חדש רות מב, א): מעשה ברשע שהיו דנין אותו בייסורין ובגיהנם ביותר על רוב פשעיו שעשה, והניח בן רשע כמותו, וחכם אחד הכניסו בבית המדרש ולמדו תורה, ואותו מת נתגלה לההוא חכם בחלום ואמר לו, מן היום שידע בני פסוק אחד הקילו לי מדיני, כיון שקרא קריאת שמע הסירו וסלקו דיני מעלי בין ביום בין בלילה פעם אחת, כי דנין את הרשעים בגיהנם ז' פעמים בכל יום, דהיינו שלשה פעמים ביום וד' פעמים בלילה, וכיון שזכה לקרות תלמוד אצל המלמד הסירו מעלי כל דין מכל וכל, וכאשר נתחכם וקראו אותו רבי נתנו והתקינו לי כסא בין הצדיקים בגן עדן, ובכל יום ויום שמחדש שום חידוש בתורה [בפיו] מעטרין אותי בעטרות גדולות וחשובות מאד של הצדיקים, אשרי חלקו של המניח בן בעולם הזה עוסק בתורה".

ולפי זה אולי אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש גם בכל יום ויום, שכן לא יתכן שהת"ח לא ידאג לאביו בעולם העליון [ובכלל זה גם בחיי אביו, מעטרין את נשמת אביו למעלה]. ואולי בכלל הזה גם אמו, שכן גם היא הביאתו לעולם הזה ביחד עם אביו, ומאי שנא.

ואולי יתכן להציע שבחידושי תורה של כל יום ויום מעטרין רק לאביו [ובמיוחד אם לימדו תורה], ובחידושי תורה של שבת מעטרין גם לאמו [שהביאתו לעולם, ובפרט אם גידלה אותו לתלמוד תורה והמתינה עליו וכו' כנ"ל]. ואולי לכן בפסוק שרומז בו ח"ש את הדבר [שהוא יותר מפורש מהפסוק שהביא האר"י, כי בפסוק זה נרמזת גם העטרה וגם הלימוד כנ"ל] הקדים את אמו לאביו, כי אמו היא המיוחדת בזה לשבת, משא"כ האב זוכה לזה גם ביום חול.

ד. הקשר לחידוש המסוים שאמר ראב"ע באותה שבת:
בהאמור יובן הקשר לגמרא בחגיגה שם, לגוף החידוש שאמר ראב"ע באותה שבת:
"הקהל את העם האנשים והנשים והטף, אם אנשים באים ללמוד נשים באות לשמוע טף למה באין, כדי ליתן שכר למביאיהן".

הטף נותנים שכר למביאיהן, והוא כעין הבן שמחדש בתורה בשבת ונותן שכר לאביו ואמו, מביאיו לעולם, שמעטרים אותם בחידושיו [גם אם כל זכותם הוא עצם מה שהביאוהו לעולם].

ה. הקשר לתגובת רבי יהושע לחידוש שאמר ראב"ע באותה שבת:
בכך יובן גם מה שאמר רבי יהושע על ראב"ע כששמע את החידושים שחידש באותה שבת:

בגמרא שם מובא [אחרי חידוש נוסף של ראב"ע שאמרו לרבי יהושע]: "בלשון הזה אמר להם, אין דור יתום שרבי אלעזר בן עזריה שרוי בתוכו". דור יתום היינו כשההורים כבר נפטרו. וכשראב"ע נמצא בעולם ומחדש – אין הדור יתום, כי הבנים מפרנסים את ההורים וכאילו ההורים עודם בחיי חיותם. שכר למביאיהן.

ובמכילתא שמות יג מובא [על החידוש הנ"ל של ראב"ע טף למה באין וכו']: "אמר להם, איזה דבר חדש יתר על זה, הריני כבן שבעים שנה ולא זכיתי לדבר זה בלתי היום [*], אשריך אברהם אבינו שאלעזר בן עזריה יצא מחלציך, אין הדור יתום שרבי אלעזר בן עזריה שרוי בתוכה".

אשריך אברהם אבינו שיצא זה מחלציך. במה אשריו של אברהם אבינו? כי גם אותו מעטרים בחידושי התורה של ישראל בשבת, שכולם בניו, כי הוא אבינו [והכוונה בכ"ש ליצחק וליעקב, שקרובים יותר בדורות אל הבנים], ובפרט כאשר זהו חידוש מיוחד במינו כזה כמו שאמר ראב"ע באותה שבת, חידוש שלא שמע כמותו רבי יהושע כל חייו [איזה דבר חדש יתר על זה, לא זכיתי לדבר זה בלתי היום].

ולציין עוד שראב"ע היה מיוחד ב"זכות אבות", ורק משום כך נבחר לנשיא, שרק משום כך דרש באותה שבת (ראה כל זה בברכות כז, ב – כח, א ומפורש שם בגמרא גופא שזו הכוונה כאן בחגיגה שבת של מי היתה). ובאותו המעשה כאשר רצו למנותו לנשיא הלך להימלך באשתו [כהקדמת אמו לאביו, נשים לשמוע, ובמאי זכיין באתנויי גברייהו ונטרין לגברייהו, וכעת תצטרך להמתין יותר והוצרך להסכמתה].



[*] באגב, זהו מראה מקום חשוב לענין הדיון בכוונת בן זומא הרי אני כבן שבעים שנה ולא זכיתי וכו', והרי יש על זה גמרא בברכות (כח, א) שדייקה לשון זה וכיוונה בו שאהדרו ליה תמני סרי דרי חיורתא, ומה יסבירו כאן בדברי רבי יהושע?


מצ"ב גם בקובץ, למעוניינים באופן זה.
קבצים מצורפים
‏‏חכם שושני על חידושי תורה בשבת.docx
(131.64 KiB) הורד 49 פעמים
נערך לאחרונה על ידי צופה_ומביט ב ג' מאי 21, 2024 6:36 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' מאי 21, 2024 10:17 am

צופה_ומביט כתב:ובמכילתא שמות יג מובא [על החידוש הנ"ל של ראב"ע טף למה באין וכו']: "אמר להם, איזה דבר חדש יתר על זה, הריני כבן שבעים שנה ולא זכיתי לדבר זה בלתי היום, אשריך אברהם אבינו שאלעזר בן עזריה יצא מחלציך".

תוספת קטנה בס"ד:

א. "שאלעזר": כאן אינו קוראהו "רבי", ולהלן מיד כן, והסיבה י"ל כי כאן שהוא כמדבר אל אברהם אבינו אין מן הראוי להכתיר את הבן בתארי כבוד בפני האב [וכעין מה שמצינו בהזכרה לפני הקב"ה]. אמנם לפי משנ"ת ש"אשריך אברהם" הוא העיטור של האב בחידושי התורה של הבן, יומתק עוד, שכל זה מחמת היות האב אביו שלימדו תורה ולמצער מי שהביאו לעולם, דהיינו שחלק האב בזה הוא מקודם שנעשה בנו רבי מחדש חידושי תורה (עיין לשון המדרש הנעלם לעיל: "וכאשר נתחכם וקראו אותו רבי וכו' שמחדש שום חידוש בתורה" וכו'), ולכן בהקשר זה מתאים שלא להזכיר את הבן כ"רבי", דחלק ה"אשריך אברהם אבינו" קשור עם מה "שיצא זה מחלציך", שקודם להיותו רבי.

ב: "יצא מחלציך": מדויק לפי משנ"ת שאינו תלוי ב"לימדו תורה" אלא בעצם מה "שיצא זה מחלציך". ולכן הגם שכתב הרמב"ם באגרת [לרבי עובדיה הגר] שכל ישראל בניו של אברהם מצד שכולנו תלמידיו, בני אמונת היחוד ודרך השם שלימד ופרסם, ושעל כן גם גרים יכולים לומר עליו אבינו, ואין שום הפרש בינינו לבינם בזה, עיי"ש, עכ"ז הלשון כאן "שיצא זה מחלציך".

חרסון
הודעות: 1183
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי חרסון » ג' מאי 21, 2024 4:00 pm

ישר כח!

משוש דורים
הודעות: 943
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' מאי 21, 2024 5:52 pm

גא"מ לחזק את ידי הרב צו"מ שליט"א, במערכותיו הנפלאות, איני יודע אם זה של ח"ש, אבל המערכות לכשעצמן יפות וסדורות, שימד"נ.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2296
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' מאי 23, 2024 2:36 am

הרב צו"מ שליט"א.

איש המסתורין עודנו נסתר מעינינו. אך אילו זכות יש לו להליץ יושר, ודאי שמעכ"ת הוא מהראשונים... אין דרך להגזים בתיאור חשיבות פועלך לגילוי תורתו. ודברים נפלאים אתה מגלה לעינינו משם. חילך לאורייתא.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' מאי 23, 2024 2:33 pm

מכאן עמוד 1.

‏‏ברכת כהנים.png
‏‏ברכת כהנים.png (513.84 KiB) נצפה 2315 פעמים

במקרה הזה, ח"ש מוליך אותנו בהילוך מחשבתו לפי הסדר ובביאור [יחסי לשא"מ], ומפליא לעשות.
הוא מוכיח את דבריו בהוכחות חזקות, בונה את הדברים במהלך ברור, ומגלה בברכת כהנים יסוד עצום ונורא שלא העלינו על דעתנו שמונח בו.
ולאחר שהראה אותו, אין גבול לעומקו ולחשיבותו.


פענוח בס"ד:

עיקר ב"כ = יברכך, יאר, ויחנך (-/+ א' יחננו ויברכנו יאר פניו אתנו סלה), וע"י, ישא ה' פניו אליך (פניו היינו פנים
מ"מ יש פנים זועפות [לפיכך] באור פני מלך חיים [משום ש] הסתרתי פני מהם, מיד והיה לאכֹל -------- רק בהר ה'. יֵרָאה כ"ז את פני ה' ---- [לפיכך] יש שראוי לשרות ע"ש – אלא שאין דורו ראוי
לכך = בהסתר פנים – [לפיכך] גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע. – כי אתה = (פניך) עמדי. ----- אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה..



הצעת ביאור והתוכן העולה בס"ד בקובץ המצורף.
קבצים מצורפים
‏‏חכם שושני על ברכת כהנים.docx
(424.44 KiB) הורד 71 פעמים

יעל
הודעות: 231
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי יעל » ה' מאי 23, 2024 9:33 pm

יש מאמר על שושני מאת יצחק הורוויץ בגיליון החדש של בקהילה.
כבר בגיליון פסח שושני הוזכר קצרות במאמר פרי עטו על יהודי מונטווידאו במוסף הכסף.
מטעמי זכויות יוצרים, אני כמובן לא מעלה את החומר.
יהיו הערות אחדות להעיר. כנראה לא לפני שבת.

כמו כן, מחר במוסף שבת של מקור ראשון, אמור להיות מאמר מאת חננאל ויוחאי רוזנברג,
שניים מבניו של פרופ' שלום רוזנברג ז"ל.
יש לעת עתה חלק מן המאמר באתר מקור ראשון.

רציני
הודעות: 899
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי רציני » ה' מאי 23, 2024 10:18 pm

צופה_ומביט כתב:מכאן עמוד 1.

‏‏ברכת כהנים.png

במקרה הזה, ח"ש מוליך אותנו בהילוך מחשבתו לפי הסדר ובביאור [יחסי לשא"מ], ומפליא לעשות.
הוא מוכיח את דבריו בהוכחות חזקות, בונה את הדברים במהלך ברור, ומגלה בברכת כהנים יסוד עצום ונורא שלא העלינו על דעתנו שמונח בו.
ולאחר שהראה אותו, אין גבול לעומקו ולחשיבותו.

פענוח בס"ד:

עיקר ב"כ = יברכך, יאר, ויחנך (-/+ א' יחננו ויברכנו יאר פניו אתנו סלה), וע"י, ישא ה' פניו אליך (פניו היינו פנים
מ"מ יש פנים זועפות [לפיכך] באור פני מלך חיים [משום ש] הסתרתי פני מהם, מיד והיה לאכֹל -------- רק בהר ה'. יֵרָאה כ"ז את פני ה' ---- [לפיכך] יש שראוי לשרות ע"ש – אלא שאין דורו ראוי
לכך = בהסתר פנים – [לפיכך] גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע. – כי אתה = (פניך) עמדי. ----- אם אין פניך הולכים אל תעלנו מזה..


ייש"כ גדול
ב' אופנים:
א' שהברכה בישא פניו זה שאפילו בשעת זעם זה ברכה שמסתכל עלינו ולא 'הסתרת פנים'.
בחז"ל יש מחלוקת האם הכוונה בפסוק 'ישא' זה פנים של טובה או של זעם. ולפי המפרש זעם הכוונה ישא = יוציא. יסיר הכעס. [עיין תוספות נדה ע ב ד"ה כתוב]. וכאן זה פשרה בחז"ל מצד אחד 'ישא' בצורה חיובית ומצד שני 'פניו' של זעם.
ב' שלכאורה זה כפול 'ישא פניו' עם 'יאר', אלא שאיך שישא זה לא ברכה, לכן צריך לברך 'יאר' שהרי יש פנים של זעם.

מטה עז
הודעות: 97
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ו' מאי 24, 2024 7:25 am

יעל כתב:יש מאמר על שושני מאת יצחק הורוויץ בגיליון החדש של בקהילה.
כבר בגיליון פסח שושני הוזכר קצרות במאמר פרי עטו על יהודי מונטווידאו במוסף הכסף.
מטעמי זכויות יוצרים, אני כמובן לא מעלה את החומר.
יהיו הערות אחדות להעיר. כנראה לא לפני שבת.

כמו כן, מחר במוסף שבת של מקור ראשון, אמור להיות מאמר מאת חננאל ויוחאי רוזנברג,
שניים מבניו של פרופ' שלום רוזנברג ז"ל.
יש לעת עתה חלק מן המאמר באתר מקור ראשון.


וכך מסופר שם: "עו"ד דניאל שנורמן, היה אחד האנשים הקרובים ביותר לשושני. גבריאל שנורמן, בנו, למד כילד גמרא עם שושני. הוא סיפר לנו שבעת פגישתו הראשונה של אביו עם שושני, בשטרסבורג לפני המלחמה, האב היה פעיל בתא סטודנטים יהודים באוניברסיטה, ושושני – שלא היה מוכר להם – הופיע משום מקום והציע ללמד אותם. הם הסכימו, וכשושני שאל "מה ללמד", ענו לו "מה שתרצה". שושני אמר להם "אם כך, בואו נתחיל מהתחלה", ובמשך שישה חודשים לימד אותם רק את המילה "בראשית"".

סיפור זה מזכיר לי מעשה ששמעתי מתלמיד חכם ירושלמי ליטאי שורשי נכבד, תלמיד פוניבז' ובריסק מהדור הקודם, שסיפר ששמעו הבחורים כי הרבי מקלויזנבורג במשך כל השנים, דורש בכל יום ויום מימי החנוכה, פלפול ארוך בסוגיית כבתה אין זקוק לה, והשתוממו הבחורים על למדנות שכזו, לדרוש שיעור כללי חדש, בכל יום ובכל שנה באותה סוגיה, והלא אם כך, אין זה אלא גאון הגאונים שאין כמוהו, והחליטו שמוכרחים לנסוע לצאנז. לשמוע את הפלפול במו אזניהם.
ויהי כי סיימו הבחורים הליטאים את הדלקת הנרות בזמנה, נסעו חיש מהרה לנתניה להדלקה המאוחרת יותר, והאזינו ברוב קשב לפלפול האדמור, ואז הבינו כי אמנם אכן נכון כי בכל יום מתחיל הפלפול בסוגיית כבתה אין זקוק לה, אך אינו נסוב באמת על הסוגייה עצמה, אלא שמשם הוא נוסע ומפליג ומטייל בגאונותו בכל מרחבי הש"ס והתורה, אך אין זה פלפול בסוגיה אחת כפשוטו כפי ששמעו וסברו בתחילה, ונחה דעתם.
ונראה כי זה מסביר את עוצמתו ואת דרך הרצאותיו של מר שושני, שהיה יודע (ככל הנראה) בגאונותו להתחיל ממשהו אחד, וליצוק לתוכו אינספור משמעויות אסוציאטיביות (כדוגמת לימוד המילה בראשית במשך חצי שנה).
(בהמשך הסיפור סיפר אותו ת"ח שלאחר הפלפול שיחק האדמור בסביבון, ואף אחד לא הבין את חוקי המשחק שלו,מתי הוא מפסיד ומתי הוא מרוויח, עד שלבסוף היה מסיים לפתע ומחלק כל המטבעות, וגענדיקט). ע"כ שמעתי.

רונן
הודעות: 146
הצטרף: ו' ינואר 31, 2014 1:27 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי רונן » ו' מאי 24, 2024 10:03 am

מאמר בנושא, מאת הרב יהודה זייבלד שליט"א

https://hamakom.social/%D7%97%D7%99%D7% ... A9-%D7%A1/

מטה עז
הודעות: 97
הצטרף: ה' דצמבר 28, 2023 8:19 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מטה עז » ו' מאי 24, 2024 10:12 am

רונן כתב:מאמר בנושא, מאת הרב יהודה זייבלד שליט"א

https://hamakom.social/%D7%97%D7%99%D7% ... A9-%D7%A1/


יפה מאוד

דברים של טעם

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 24, 2024 12:15 pm

יעל כתב:מחר במוסף שבת של מקור ראשון, אמור להיות מאמר מאת חננאל ויוחאי רוזנברג,
שניים מבניו של פרופ' שלום רוזנברג ז"ל.

שלחו לי צילום של המאמר.

שני דברים קטנים:

א. הזכירו שם את הפורום שלנו והפענוחים שבו, ותשח"ח להם.

ב. מובא שם מכתב שממנו נפתרת חידת "פנחס שנפ" שהבאנו למעלה.
מתברר שהיה לשושני תלמיד במונטווידאו בשם "אלטער פנחס שנאפ" [schnapp]. א"כ המדובר באיש קיים וקרוב אל שושני, שזה שמו, ולא בהמצאה של שושני לאיזה צורך/רעיון.
כמובן שצריך להבין מדוע שושני מסדר מחדש את שמו סח פ"נ, ומה רוצה בכל הקטע ובסימוני האותיות, ומדוע כותב גם את עצמו שם, ומתחיל את כל הקטע במילה שושני. וגם איך כל זה קשור למה שעוסק שם באותו המקום, שעל כן עסק בזה שם [והרחיק והפריד לסוף השורה בקצה העמוד, כעין "גליון"].

ובכן, נזכיר שוב, זה התמלול לגביו:
שושַנִי, סח פ"נ שנפ
שנפ = נפש. פנחס שנפ

הצעת פענוח:
אנכי הקטן [וגם אחרים לעיל, בנפרד] חשבתי שסח הוא גימ' של "הלל" עם האותיות [ולכן סימן את האות ח, כי במקור זו ה', ורק עם האותיות היא ח], ו-פ"נ [בכוונה כתב בר"ת] הוא תחילה וסוף של "פרלמן".
א"כ שמו המקורי של שושני עצמו רמוז במילה פנחס. [לדעתי זו "ראיית זהב" ששושני הוא הלל פרלמן, אבל מן הסתם המערערים יטענו שהיא לא מוכרחת ומי יודע למה התכוון כאן וכו'].
וממשיך שושני ומראה קשר גם בשם המשפחה: [את המילה שנפ (הראשונה) הדגיש אולי כדי לסמן לרמז שירמוז בה, או כדי לומר שזהו כתיב עברי של המילה, בלי הא' המקובלת ביידיש, שנאפ, וכפי שחתם את שמו אותו אדם].
אפשרות אחת: שושני + פ"נ [שני שמות המשפחה, הכינוי והמקורי] הנוטריקון = שנפ [הגם שעבור כך צריך להפוך את הסדר של פנ ל-נפ, סוכ"ס זהו רק רמז, ורק לגבי שם המשפחה, ובשם הפרטי אכן נשמר הסדר פנ]
אפשרות שניה: שושני הלל פרלמן [כאשר מעלים את ה' של הלל לערכה העשירי: נ (יש דבר כזה ברמזי גימטריה מורכבים)] הר"ת = שנפ [שהוא ממש שם המשפחה של פנחס].
ובכן, היה לשושני תלמיד בשם זה, ושושני מצא כאן רמז בשמו ובשם התלמיד לכך שיש ביניהם קשר, ושום דבר לא במקרה, אלא שניהם קשורים זה בזה [הן בשם הפרטי והן במשפחה והן בכינוי].
כדרכו לראות [מיד] בכל דבר אותיות ורמזים וקשרים נסתרים ואמונה גדולה בהשגחה פרטית ובקדושת לשוה"ק ואותיותיה.
מה שכתב שנפ = נפש, אולי לרמוז שנפשו קשורה בנפשו, ואולי כמעלה שיש לשם מיוחד זה, שהוא אותיות נפש. אולי לתלמיד זה היה רצון ללמוד, ונפש במקרא פירושו גם רצון, ואולי כאומר שפנחס זה הוא "בעל נפש". בכל מקרה, זה לא דבר שבעל רמז שכבר עוסק בשם הזה ירשה לעצמו לפספס ולא להדגיש, ששם משפחה זה הוא אותיות נפש, ודאתא לידו שם זה לדרוש אותו - ציין באגב גם את הדבר [הבולט] הזה. וכאמור, אולי [ומסתבר] שגם מצא קשר בין זה לבין אישיות אותו פנחס בעל השם.
[גם אם צודקת ההשערה ש-שנפ = הר"ת שושני הלל פרלמן, א"כ כשמסדרים כרונולוגית לפי סדר חייו ואיזה שם קדם לאיזה, הרי: הלל פרלמן שושני = הר"ת כסדרן נפש].
וסיים עם השם של התלמיד, פנחס שנפ, שכלפיו מכוונים כל הדברים כאן.
[בכת"י היה נראה לי שיש גרש מעל המילה שנפ האחרונה, כך: שנפ'. והיתה לי הצעת הסבר לזה. אבל לאור הנ"ל שהיה לו תלמיד כזה, לכאורה אי"ז גרש אלא קצהו השמאלי של קו ההדגשה של המילה שנפ בשורה העליונה, אולי יצא כך משום שהוא ממש בקצה הדף].

השייכות של קטע לזה למה שעסק בו שושני באותה השורה:
ההצעה שלי:
בתחילת אותה שורה שם שושני לב לכך שהאותיות המקיפות את ש-מואל אליעז-ר [החומה שלו] הן הר"ת של שם אשתו שושנה רוזנברג, [וזהו אום אני חומה, שרוי בלי חומה וכו'].
ומיניה וביה רואים שיש תופעה מעניינת דומה גם אצל שושנה רוזנברג [בעצמה] = שושנה הר שושן/ים, תחילתה שושן וסופה שושן.
אז יש כאן שושן, ויש כאן אותיות מקיפות כחומה, ויש לשושני תלמיד פנחס שנפ - ואצל שושני לא צריך יותר מזה:
במוחו זה הבזיק מיד שגם אצל תלמידו פנחס שנפ רואים תופעה מעניינת בחומה של שמו:
פנחס שנפ
מתחיל ונגמר באותן אותיות, בתמונת ראי.
ומי באמצע? חס ש [= הלל שושני (גימטריאות מורכבות ור"ת - מונַחות אצל שושני בעצם הראיה שלו, הוא אפילו לא צריך "לחשוב" עליהן, הוא "רואה" אותן)]. מה חסר? פרלמן - נו, הרי פ"נ זה תחילה וסוף של פרלמן.
[ואולי גם נרמז כאן שהוא חומה לתלמידו, כי אותיות ה"חומה" של תלמידו רומזות לשם משפחתו שלו].
ומיד שרבט בצד - בקצה אותה שורה את כל הרמז הזה.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 24, 2024 12:40 pm

אגב, אותו תלמיד כותב לו בסוף המכתב [תרגום מיידיש]:
אני מבקש מכם בכניעה ובבושת פנים שתשתמשו בכוחכם הגדול ובהשפעתכם הגדולה לבקש רחמים והמתקת הדינים עבור הכלל ועבור כל הנצרכים בפרט.
אני מסיים את דבריי עם התקוה שתקבלו את בקשתי שיוצאת מעומקא דלבא.

גביר
הודעות: 2818
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי גביר » ו' מאי 24, 2024 1:07 pm

כאן -
https://mr-shoshani.co.il/booklets/1ch1/

מובאת הטענה לפיו 'האבטיפוס והמנטור של מר שושני היה רש"ט גפן'

אם כי אפשר לטעון שהפריז קצת [מה גם שרש"ט גפן מעולם לא הסתיר את זהותו, משפחתו ידועה עד היום] מכל מקום ההנחה לפיה הושפע שושני ממנו נראית לכאורה מסתברת.
האם ניתן להבחין בהשפעה כזו, אם אכן היתה קיימת, במחברות?

בריושמא
הודעות: 1353
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בריושמא » ו' מאי 24, 2024 3:19 pm

צופה_ומביט כתב:ובכן, נזכיר שוב, זה התמלול לגביו:
שושַנִי, סח פ"נ שנפ
שנפ = נפש. פנחס שנפ


הרב צופה ומביט,
אני צופה ומביט בפענוחיך. מרחם ומשתאה. גם בוכה.
וכדי להדגים לך מדוע אני בוכה ומרחם ומשתאה - אכתוב לך.
אתה פענחת - סח, עם קו תחתי מתחת לאות חי"ת.
ובכן, טעות גדולה היא.
הקו הוא מעל האות פ' בשורה הבאה.
דבר רגיל ושכיח בכתבי יד - קו מעל אות.
דבר רגיל ושכיח בכתבי יד לציון ראשי תיבות.
על כן - כתוב בשורה הבאה:
שנפ = נפש פנחס שנפ, וקו עילי מעל האות נ וקו עילי מעל האות פ, וקו עילי מעל האותיות שנפ.
על כן השורה הזאת פשוטה בתכלית: שנפ = נפש פנחס שנפ.
וכך הלכו להם כל הפלפולים והדרשות והגימטריאות ושאר ירקות.

אנא, הנח.
אין שום חכמה יתירה במחברות הללו.
ההתעסקות במחברות הללו היא ביטול תורה. הא ותו לא.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 24, 2024 3:31 pm

הרב הגדול בריושמא, רבי אלופי ומיודעי,
מבלי להיכנס לשאלה מדוע אני עוסק [מדי פעם ולע"ע] בפענוחים מהמחברות, זה לפעם אחרת, ואני עדיין בעל חוב בזה למעלתו, לא שכחתי.
רק אומר בנוגע לדוגמה הזו, שאיני מסכים.
אני קצת מכיר את כתיבתו וסימוניו.
בשום מקום ח"ש לא מסמן ר"ת או דבר כלשהו בקו עילי. בטח לא מעל מילה שלימה.
הוא כן מסמן ר"ת בגרש מעל אות, וכאן זה לא מתקיים.
ולא הלך לו שום דבר לשום מקום, כי לאור ההצעה של מעלתו אין שום פשר וקשר לכל הכתוב כאן, ולא ארחיב ואפרט.

בריושמא
הודעות: 1353
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי בריושמא » ו' מאי 24, 2024 5:04 pm

צופה_ומביט כתב:בשום מקום ח"ש לא מסמן ר"ת או דבר כלשהו בקו עילי. בטח לא מעל מילה שלימה.
הוא כן מסמן ר"ת בגרש מעל אות, וכאן זה לא מתקיים.
ולא הלך לו שום דבר לשום מקום, כי לאור ההצעה של מעלתו אין שום פשר וקשר לכל הכתוב כאן, ולא ארחיב ואפרט.


א. לכל כלל יש יוצא מן הכלל.
ב. אם עד עתה לא ראית קו עילי - והנה הוא נמצא כאן לפנינו - אולי יש עוד קוים עילאיים כאלה במחברות הללו?
הרי לא מצינו אינו ראיה. אולי עתה תחפש וגם תמצא, לקיים יגעת ומצאת - תאמין.
ג. מי אומר שיש קשר לכל הכתוב? אולי הוא שרבט מושגים ומילים כהכנה לטיוטה? ככה לימדו אותנו בבית הספר היסודי. ברצונך
לכתוב חיבור יפה - זרוק על הנייר רעיונות כמו שהם באים לך במוחך ואחר תארגן אותם לטיוטה, ואחר תערוך אותם. אינני אומר שכך
הוא עשה, אבל אולי.

בכל מה שכתבת - כתבת קונספציה. אתה מחליט באיזו דרך כתב שושני. וכידוע כל קונספציה פסולה.
אם רוצים להבין דברי פלוני - צריכים לבוא טבולה ראסה. נקיים מכל מחשבה ומכל החלטה.
כך ראוי לעשות גם כאן.
וה' יורנו דרך אמת.

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' מאי 24, 2024 5:55 pm

עניינא דיומא, פרשת השבוע [בהר]:

‏‏שמיטה דרבנן.png
‏‏שמיטה דרבנן.png (399.2 KiB) נצפה 1615 פעמים

פענוח בס"ד:

פלא אמרו בעלי תוס ------ שבזהז, לא מתקיים וצויתי את ברכתי בשנה הששית -- דמת אין שביעית. ותקון דרבנן = קרבן, בבחינת שחקו על משבתֵה, 2 חלות בסוריא
2 יו"ט בחול. זכרה ירושלים ימי עניה, לזכר מקדש. כסבורה אני שאני מקבלת שכר על שתיהן = על זהירותי וחבתי, – ויראתי מהכשל [לפיכך] על מצוה ועל סייג, על ד"ת ועל ד"ס.


לענ"ד ח"ש מתרץ כאן שאלה גדולה שיש [והיתה לי מזה שנים רבות] בענין הזה, ושאלה נוספת שהקשו המפרשים על מדרש איכה, ולומד את העניין בצורה נפלאה, ועל כולנה - מושיט אותו בקנה ממדרש מפורש.

ביאור ותוכן הדברים בס"ד מצ"ב בקובץ למעוניינים.
כתבתי בחופזי כדי להספיק לשלוח לפני שבת, ואנא לדונני לזכות.
קבצים מצורפים
‏‏חכם שושני על שמיטה דרבנן.docx
(339.41 KiB) הורד 72 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1072
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מגדל » ש' מאי 25, 2024 9:50 pm

בריושמא כתב:אין שום חכמה יתירה במחברות הללו.
ההתעסקות במחברות הללו היא ביטול תורה. הא ותו לא.


צופה_ומביט כתב:עניינא דיומא


באחד מספריו של מיכה גודמן (כמדומני זה על הרמב"ם), הוא כתב על מחקר שערכו בארץ. לקחו קבוצת אנשים שלא התפללה מעולם, וביקשו מהם להתפלל\להשתתף-בתפילת שחרית. אני כבר לא זוכר מה בדיוק הייתה מטרת המחקר, בכל מקרה, ביקשו מהם לדרג את קטעי התפילה לפי רמת הריגוש שחשו בעת תפילתם. התפילה שסומנה כמרגשת ביותר על ידי המתפללים - שמותר לציין כי אינם מבינים מילה וחצי מילה בארמית - הייתה בריך שמיה.

מן הדרום
הודעות: 728
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 11:26 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי מן הדרום » ש' מאי 25, 2024 11:12 pm

מתוך עלון קיבוץ סעד בשבוע שעבר-
לפניכם קטע מקורי שנכתב בעלון שלנו לפני למעלה משבעים שנה, המדווח על ביקורו של בן-שושן )"שושני" בסעד.[ ג' כסלו תשי"ג, 21.11.1952[
לשבת פרשת חיי שרה בא אלינו ד"ר בן-שושן שנשלח אלינו מטעם המרכז לתרבות. כפלא היה בעינינו שמרצה מקבל על עצמו להרצות וללמד בשבת אחת שבע פעמים, ובכל פעם בעניין אחר. אך כל מי שזכה והשתתף בהרצאותיו-שיעוריו שוב לא התפלא. מעולם לא נתקלנו באיש אשר כזה, המקיף כל שטחי התרבות וחובק זרועות עולם במחשבתו הבהירה, בשיטות לימודיו ובכושר הסברה כזה. השבת שימשה אפוא פתיחה בלבד, ובשלושת הימים שלאחריה התקיימו מדי יום ביומו חוגים לקהלת –משלי – חבקוק, שמונה פרקים להרמב"ם ופילוסופיה כללית. חברים אצו רצו מן העבודה לשמוע תורה מפיו, ואפילו חברים שאינם ערים בדרך כלל לפעולות תרבות באו – ונהנו. בסיכום ניתן לומר, שאף כי ד"ר בן שושן נתן לנו רק מקצה המזלג מכל אשר לו, הרי יספיק מעט זה להדריכנו בגישתנו ללימוד ולמחקר. לגבי המקרא – דייקנות בשפה ובסגנון, ובתוכן – נאמנות להיגיון הפנימי, הם הם המפתח היחידי להבנת ספר הספרים. ולגבי כל שטחי המדע האחרים – דייקנות בהגדרה, אבחנה בין עיקר לטפל ומשפט זהיר ובלתי פזיז, ועל הכל – ראשית מחקר – פליאה, וראשית פליאה – מחקר. לימדנו רבנו בן-שושן כיצד יכול הלימוד והמחקר השכלי והמדויק ביותר להפוך לחוויה עמוקה. תודתנו לו ותודתנו למרכז לתרבות אשר שלחו.

הוסיף בוקי ברט-הקטע אינו חתום, אך כנראה שכתב אותו עורך העלון דאז, אבי מורי, יהודה בר"ט

צופה_ומביט
הודעות: 4780
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' מאי 29, 2024 2:23 am

התלבטתי אם לכתוב, מכמה וכמה טעמים. אבל מסיבה הכמוסה עמדי החלטתי הפעם לחיוב. [וככה"נ לא יהיו עוד בעתיד הנראה לעין עתה].

מי שלא רואה בזה דברי ח"ש, וסבור שאין בדבריו כלום, עכ"פ יראה בזה את דבריי [ומה אכפת לו אם התעוררתי אליהם מדברי ח"ש], ולפחות אליהם יוכל להתייחס.
כמובן, אם גם במאמרים ששלחתי אין כלום, וגם הם רק בגדר ביטול תורה, נא יודיעוני ואחדל לבטל את זמני וזמנכם.

אני מודיע מראש:
זהו מאמר בעניינים שברומו של עולם ממש. וממילא הוא עמוק, וכבד, וארוך (26 עמודים).
אני מניח אותו כאן רק עבור המעוניינים באמת.



‏‏משל.png
‏‏משל.png (349.58 KiB) נצפה 1000 פעמים

פענוח בס"ד:
משל אא שיתאים בכל פרטיו [לפיכך] מ-כ'-ש-ו'-ל [לפיכך] שלום רב לאֹהבי תורתך ואין למו מ-כ-שול [לפיכך] חוח עלה ביד שכור ומשל.. [מפני ש] דליו שוקים.. – [לפיכך] ליזהר

הנ"ל עם מעט הערות פענוח בס"ד:
משל א"א [אי אפשר] שיתאים בכל פרטיו [לפיכך] מ-כ'-ש-ו'-ל [לפיכך] שלום רב לאֹהבי תורתך ואין למו מ-כ-שול [לפיכך] (משלי כו, ט) חוח עלה ביד שִׁכּוֹר ומשל.. [מפני ש] (שם ז) דַּלְיוּ שוקַים.. – [לפיכך] ליזהר.


הצעת ביאור ותוכן הדברים בס"ד בקובץ המצורף.
קבצים מצורפים
‏‏חכם שושני על משל ומכשול.docx
(388.2 KiB) הורד 74 פעמים

יהושפט
הודעות: 925
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי יהושפט » ד' מאי 29, 2024 8:32 am

צופה_ומביט כתב:התלבטתי אם לכתוב, מכמה וכמה טעמים. אבל מסיבה הכמוסה עמדי החלטתי הפעם לחיוב. [וככה"נ לא יהיו עוד בעתיד הנראה לעין עתה].

מי שלא רואה בזה דברי ח"ש, וסבור שאין בדבריו כלום, עכ"פ יראה בזה את דבריי [ומה אכפת לו אם התעוררתי אליהם מדברי ח"ש], ולפחות אליהם יוכל להתייחס.
כמובן, אם גם במאמרים ששלחתי אין כלום, וגם הם רק בגדר ביטול תורה, נא יודיעוני ואחדל לבטל את זמני וזמנכם.

הרב המופלא צו"מ, לא קראתי את כל מה שהעליתם כאן [אני לא עומד בקצב...], רק זעיר פה וזעיר שם, אבל אכתוב את התרשמותי מהמעט שקראתי
אני מאלו שסקפטיים מאד האם ח"ש אכן התכוון לביאורים העמוקים שאתה מעלה בדבריו, ומהיכרות עם כשרונותיך הגאוניים, אני די בטוח שגם אם אצור טקסט רנדומלי בסגנון ח"ש או בכל סגנון אחר, תוכל לבארו הפלא ופלא כיד ה' הטובה עליך, אבל האמת שכבודך יקר בעיני בהרבה מזה של שושני, ובשונה מכתיבותיו, דבריך הם נהירים וברורים ומלאים טעם וחכמה, ומה לי אם ח"ש התכוון אליהם או לא, כך שביטול תורה ודאי אין כאן, ואדרבה.

ונתנו ידידים
הודעות: 1181
הצטרף: ה' יולי 14, 2016 9:27 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי ונתנו ידידים » ד' מאי 29, 2024 10:29 am

אנסה להיות שופרו של הרב צופה ומביט.
גם לי הקטן אינו ברור שכל דבריו נכללים בדברי מר שושני, אם כי נראה לי שהגרעין של דבריו בדרך כלל צודק.
גם אני לא מצליח לעמוד בקצב בקריאת חיבוריו, אבל אני מודה לו שהוא מעלה את הכל בקובץ כך שאני מוריד את הכל ומקווה להגיע אליו.
הרב צו"מ הוא עמקן נפלא כידוע ומנתח את כל מה שלומד בבהירות ובהעמקה. הוא גם ידען גדול בהרבה מקצועות עד שאני מתפלא כל פעם מחדש מהיקף ידיעותיו.
[ונראה לי מהכרותי הדל איתו כאן ואני מהסס לומר כן שאין הוא מורגל בחיבור מערכות כמו שהוא עושה בכתבי מר שושני ובדרך כלל כוחו הוא יותר בניתוח והעמקה מאשר בחידושים וחיבורים, ואם טעיתי אבקש ממנו סליחה ומחילה.]
צו"מ אינו לוקח את ידיעותיו וחידושיו ומסמיך אותם על דברי מר שושני, אלא מה שקורה הוא שהוא מקבל השראה ענקית מכתבי מ"ש וזה מעודד ומעורר את מוחו ומוחו פרה ורבה בהיקפים שלא היה לו לפני זה. (בין אם זה היה בכונת מ"ש ובין אם לא מ"מ זכות יש לו שיצאו על ידו דברים אלו לעולם.)
והבל הוא לומר שגם אם תיצור טקסט רנדומלי זה יקרה.
ולכן מרגיש הוא מחויבות ממתנת ה אליו להמשיך ולעסוק בכתבים האלו כי רק כך הוא מגיע לידי חידושיו הנפלאים.

דרומי
הודעות: 9120
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי דרומי » ד' מאי 29, 2024 1:46 pm

כשאשה בא ומספרת על פטי' בעלה (ל"ע ול"ע) ורצונה להינשא אנו מאמינים לה משום שהחשש שמא יבוא הרוג ברגליו גורם לדיוק וחקר האמת עד הסוף. דייקא ומינסבא. מילתא דעבידא לאיגלויי.

כך כאשר מפענחים איזה כתב חידה של חכם מוסמך וברור, יש תמיד מסגרת שגורמת לאדם לחשוב פעמיים. ויש גם תמיד החשש שמא יתגלה מכתב ידו של אותו חכם, או מתלמידיו הקרובים וכדומה, איזה משהו יותר ברור בענין זה, מה שיאמת או יסתור את התיאוריה המקורית שבנינו.

לעומת זאת במקרה כאן עושה רושם שיש מגרש חופשי לגמרי, החכם בעצמו אלמוני ולא ברור, כתביו עוד יותר מעורפלים, אין שום סיכוי ריאלי שיתגלה לפתע איזה משהו מוסמך, ברור, חד משמעי. תמיד נישאר עם הערפול והמסתורין, אולי כן ואולי לא. לענ"ד בכזאת מסגרת חופשית אין לדורש שום פחד ושום מורא, הוא יודע שאיש לא יצליח לסתור את דבריו או לאמתם, זה אופייה של המסגרת חסרת הגבולות הזאת.

ולענ"ד, אין לך רחוק מהאמת מאשר מסגרת חופשית כמו זו. ואם שגיתי את"מ והוא רחום וגו'.

טפח
הודעות: 103
הצטרף: ד' נובמבר 16, 2011 12:15 am

Re: מונסיור (מר) שושני - איש מסתורין

הודעהעל ידי טפח » ד' מאי 29, 2024 2:24 pm

יהושפט כתב:הרב המופלא צו"מ, לא קראתי את כל מה שהעליתם כאן [אני לא עומד בקצב...], רק זעיר פה וזעיר שם, אבל אכתוב את התרשמותי מהמעט שקראתי
אני מאלו שסקפטיים מאד האם ח"ש אכן התכוון לביאורים העמוקים שאתה מעלה בדבריו, ומהיכרות עם כשרונותיך הגאוניים, אני די בטוח שגם אם אצור טקסט רנדומלי בסגנון ח"ש או בכל סגנון אחר, תוכל לבארו הפלא ופלא כיד ה' הטובה עליך, אבל האמת שכבודך יקר בעיני בהרבה מזה של שושני, ובשונה מכתיבותיו, דבריך הם נהירים וברורים ומלאים טעם וחכמה, ומה לי אם ח"ש התכוון אליהם או לא, כך שביטול תורה ודאי אין כאן, ואדרבה.

מניין נובעת ההעזה לשפוט את טיב ואיכות מלאכתו של צו"מ, ואת הזיקה שלה אל תורתו של שושני, אם אפילו לא טרחת לקרוא את דבריו קריאה ראשונית?
יתר על כן. מדוע הנך סבור שמישהו מתעניין בהתרשמותך מן המעט שלא קראת?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 195 אורחים