עמוד 4 מתוך 6

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 7:34 pm
על ידי באר בשדה
במחילה, הצעתו החלופית לזהות המצולם כהגאון הראגאטשאווער, מלמדת על מדת הבנתו...

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 10:54 pm
על ידי שיף
באר בשדה כתב:
במחילה, הצעתו החלופית לזהות המצולם כהגאון הראגאטשאווער, מלמדת על מדת הבנתו...

הקישור חסום
אולי אפשר להעלות
בכל אופן הרוגוטשובר ודאי זה לא [אמנם גם לו היה קסקט וזקן לבן כמו עוד רבים וטובים]
אולי הוא התכוון שכמו שזה לא הרוגטשובר כך זה לא הח"ח..

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ג' דצמבר 29, 2020 11:35 pm
על ידי גיזונטע קאפ
צריך להכיר את סגנונו של האיש, כוונתו היא שאם כל הזיהוי לח"ח הוא בגלל הקסקט, אז אולי זה הרוגוטשובער, שגם הוא הלך עם קסקט.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 6:03 am
על ידי רציני
תולדות כתב:
אראל כתב:הנכדים מכחישים התמונה:
https://www.yiddish24.com/interviews/12/31330


דומני, שכהיום אין לנכדים שום יתרון על אחרים, בקביעת זיהויו של המצולם.

לא מדובר באנשים שזוכרים את החפץ חיים, או שראו תמונות שלו יותר ממה שראו אחרים.
זה סתם הרגשה.

יש להם את הבגדים שלו והם מזהים לפי זה וכן מהסובבים אותו.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 7:52 am
על ידי באר בשדה
רציני כתב: . . וכן מהסובבים אותו.

בדבריו שם (03:53) מבהיר כי (אף להם) זהות הסובבים אינה ידועה.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 1:14 pm
על ידי חרט
גיזונטע קאפ כתב:צריך להכיר את סגנונו של האיש, כוונתו היא שאם כל הזיהוי לח"ח הוא בגלל הקסקט, אז אולי זה הרוגוטשובער, שגם הוא הלך עם קסקט.

יותר מדוייק, הוא אומר: אין זה סוג הקסקט עמו הלך הח"ח, אלא זה "קסקט גבוה" שכמוהו הלך הרוגוטשובער כפי שנראה בתמונות אחדות. ולכן, אם נשפוט לפי הקסקט, עלינו להסיק שזה הרוגוטשובער.
בהמשך הוא מסכים עם המראיין/השואל, שפאותיו של הרוגושטובער היו גדולות עבות ומפוזרות, שלא כפאותיו של הישיש המקוסקט שבתמונה.
מעניין, שהוא מציין שהקסקט של הח"ח קיים ונמצא ברשות המשפחה.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 2:40 pm
על ידי לבי במערב
הסבור כי חובשי־הקסקט אינם מחליפים כובעם מזמן לזמן (ובמילא, גם יחבשו לעולם 'קסקט גבוה' ולא 'נמוך', חילוקים שאליבא דאמת אין בהם כל ממש) - איני יודע כיצד להגדיר את בורותו.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 2:44 pm
על ידי גימפעל
לבי במערב כתב:איני יודע כיצד להגדיר את בורותו.

נדמה לי שהגזמת עם הכינוי בורות,
אך לגופו של עניין, עדיין לא הוכח ולו הוכחה אחת שזה הח"ח.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 2:54 pm
על ידי לבי במערב
יתכן שהגזמתי.
לענין חוסר הראיות - גא"מ, אך בהקצנה לצד השני גם אין טעם...

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 3:16 pm
על ידי גיזונטע קאפ
לבי במערב כתב:הסבור כי חובשי־הקסקט אינם מחליפים כובעם מזמן לזמן (ובמילא, גם יחבשו לעולם 'קסקט גבוה' ולא 'נמוך', חילוקים שאליבא דאמת אין בהם כל ממש) - איני יודע כיצד להגדיר את בורותו.

מנין לך שאין בהן ממש, כמו שיש חילוק בין קולפיק לשטריימיל, יתכן שבליטא של אז היו סוגי קסקטים שכל אחד נועד לאוכלוסייה אחרת, ולמשל העניים הלכו בקסקט נמוך, ואת זה הוא יודע שהח"ח רצה ללכת עם קסקט של עניים,

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 3:26 pm
על ידי לבי במערב
מהכרות עם חובשי קסקט, למשל (על ההבדל בין 'קאלפיק' ל'שטריימל' כל ילד חסידי יודע; את ה'הבדלים' בין סוגי הקסקטים תוכל לראות, מן הסתם, בשוק הקרוב...).

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 4:22 pm
על ידי גיזונטע קאפ
לבי במערב כתב:מהכרות עם חובשי קסקט, למשל (על ההבדל בין 'קאלפיק' ל'שטריימל' כל ילד חסידי יודע; את ה'הבדלים' בין סוגי הקסקטים תוכל לראות, מן הסתם, בשוק הקרוב...).

אנחנו מדברים על הקסקטים של לפני 100 שנה, הם לא קיימים בכלל היום

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 4:35 pm
על ידי חרט
סח לי פעם יהודי מבוגר (כבר ז"ל), כי בעבר ניכרים היו למשל בני הישיבות הקדושות מרעיהם בני הישיבות התיכוניות.
בעוד בני הישיבות היו חובשים את הקסטקט שלהם כשהמצחיה צמודה לכובע, התיכוניסטים היו מותחים את המצחיה.
מקווה שמובן.
מסתבר שכמו היום, היתה משמעות לגובה הקסטקט, הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים לייחס לה, ולא רק מקרה.
וכמו שכיום כל אחד יכול להבחין בין כובע עגול לבין "סאמט", ומבין שזו לא בחירה מקרית בחנות של החובש את המגבעת הזאת או הזאת. ומי שיודע יבחין היטב גם בין כובע עגול ירושלמי לפולני (עם/בלי שקע) - וכנ"ל.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 4:36 pm
על ידי חרט
להשוואה
(ויש לדון על הקסטקט בכנסיה הגדולה)

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:00 pm
על ידי לייטנר
לבי במערב כתב:הסבור כי חובשי־הקסקט אינם מחליפים כובעם מזמן לזמן (ובמילא, גם יחבשו לעולם 'קסקט גבוה' ולא 'נמוך', חילוקים שאליבא דאמת אין בהם כל ממש) - איני יודע כיצד להגדיר את בורותו.

viewtopic.php?p=494688#p494688

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:38 pm
על ידי לבי במערב
הרב 'לייטנר', מה רצונו של מר להוכיח משם?

הרב 'גיזונטע קאפ', אין טעם למחלוקת במציאות; יואיל נא מר לכתת רגליו אל השוק הקרוב, ולשוב עם תוצאות (די־צפויות).

הרב 'חרט', כ"ז מלבד הפשוט כנ"ל.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:39 pm
על ידי רציני
חרט כתב:להשוואה
(ויש לדון על הקסטקט בכנסיה הגדולה)

לכאורה בתמונות של החפץ חיים רואים בקנייטש [מקווה שככה כותבים] של הקסקט שהוא לא כל כך ישר אלא יש לו שתי שקעים, מה שאין כן של הרוגצ'ובר שהוא ישר. [אבל התמונות מאוד מטושטשות].
האם לזה התכוונת שכתבת להשוואה?

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:41 pm
על ידי לבי במערב
במחילה, ראה מר מימיו קסקט מקרוב?

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:46 pm
על ידי רציני
לבי במערב כתב:במחילה, ראה מר מימיו קסקט מקרוב?

אם התכוונת אלי. קסקט כזה אף פעם לא ראיתי.
אבל תראה את של הרוגצ'ובר ונראה שזה קשה. מה שאין כן של החפץ חיים שנראים השקעים באותו מקום בשתי התמונות.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:49 pm
על ידי לבי במערב
ובכן,
המצחי' עשוי' מבד קשיח קמעא, ועם השנים הוא מתבלה ומתרכך (פעמים שמלכתחילה אינו נוקשה יתר על המדה).
מיקום השקעים (אם קיימים) אין בו סודות עמוקים, וטעמו מפני מבנה הכובע.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 5:56 pm
על ידי רציני
לבי במערב כתב:ובכן,
המצחי' עשוי' מבד קשיח קמעא, ועם השנים הוא מתבלה ומתרכך (ופעמים שמלכתחילה אינו נוקשה יתר על המדה).
מיקום השקעים אין בו סודות עמוקים, וטעמו מפני מבנה הכובע.

אז אין ראיה.
וגם התמונה לא כל כך ברורה כדי להגיד שיש שמה שקעים.
אבל אחר כך ראיתי שכוונת הרב חרט שליט"א היא על הגובה.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 6:19 pm
על ידי בריושמא
קראתי את הדיונים המעמיקים בקסקט, וכדי להגיע להכרעה בשאלה הקשה הניצבת לפנינו, אני מציע:
א. לשלוח את הקטסט למז"פ. יש שם מחלקה מיוחדת שמתמחה בטבעם ובטיבם של הקסטקטים.
ב. לערוך בדיקת MRI לקסקט הנידון.
ג. לערוך בדיקת DNA לקסקט הנידון.
ד. לערוך בדיקת פחמן 14 לקסקט הנידון.
אחת מבדיקות אלה בוודאי תגיע להכרעה ברורה.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 6:23 pm
על ידי רציני
בריושמא כתב:קראתי את הדיונים המעמיקים בקסקט, וכדי להגיע להכרעה בשאלה הקשה הניצבת לפנינו, אני מציע:
א. לשלוח את הקטסט למז"פ. יש שם מחלקה מיוחדת שמתמחה בטבעם ובטיבם של הקסטקטים.
ב. לערוך בדיקת MRI לקסקט הנידון.
ג. לערוך בדיקת DNA לקסקט הנידון.
ד. לערוך בדיקת פחמן 14 לקסקט הנידון.
אחת מבדיקות אלה בוודאי תגיע להכרעה ברורה.

תודה על המחמאות.
לא כתבת לעשות בדיקת ריח לקסקט, כי כבר רוב האנשים בימינו לא מריחים כהוגן, [ואולי זה רק מצטרף לסניף כמו הטענה שכבר אין בליעות בכלים].

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 7:18 pm
על ידי אראל
סיפור נפלא על תמונה מהחפץ חיים, והאיך שהשתדל הח"ח לאבד הצילום:
[מתוך שיחת האדמו"ר מקאלוב וומבס"ג לרפו"ש שליט"א, עם הגרד"צ שוסטל שליט"א ר"י לייקוואד]

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 7:55 pm
על ידי לייטנר
לבי במערב כתב:הרב 'לייטנר', מה רצונו של מר להוכיח משם?

באתי לחזק את דבריך

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ד' דצמבר 30, 2020 7:55 pm
על ידי לבי במערב
ייש"כ.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ה' דצמבר 31, 2020 4:41 pm
על ידי הולשטיין
אראל כתב:סיפור נפלא על תמונה מהחפץ חיים, והאיך שהשתדל הח"ח לאבד הצילום:
[מתוך שיחת האדמו"ר מקאלוב וומבס"ג לרפו"ש שליט"א, עם הגרד"צ שוסטל שליט"א ר"י לייקוואד]

300 רובל נראה מופרך. לא שמענו על צלם (מה גם עני) שנתעשר מתמונות כאלו, ולא מסתבר שסכום כזה היה מזומן בכיסו של הח"ח. במקורות אחרים מתואר ששילם על הנגטיב , ולא הוזכר הון עתק.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ה' דצמבר 31, 2020 5:04 pm
על ידי הוה אמינא
אולי 300 קאפיקות, וגם זה מופרז ביחס לימים ההן.
מצד שני תמונות היו כ"כ נדירות ומקצוע הצלמנות כ"כ קשה ומורכב, שאולי כך עלתה תמונה.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 12:09 am
על ידי פרנקל תאומים
חרט כתב:סח לי פעם יהודי מבוגר (כבר ז"ל), כי בעבר ניכרים היו למשל בני הישיבות הקדושות מרעיהם בני הישיבות התיכוניות.
בעוד בני הישיבות היו חובשים את הקסטקט שלהם כשהמצחיה צמודה לכובע, התיכוניסטים היו מותחים את המצחיה.
מקווה שמובן.
מסתבר שכמו היום, היתה משמעות לגובה הקסטקט, הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים לייחס לה, ולא רק מקרה.
וכמו שכיום כל אחד יכול להבחין בין כובע עגול לבין "סאמט", ומבין שזו לא בחירה מקרית בחנות של החובש את המגבעת הזאת או הזאת. ומי שיודע יבחין היטב גם בין כובע עגול ירושלמי לפולני (עם/בלי שקע) - וכנ"ל.

בישיבות הקטנות חבשו קסקטים, ואילו התיכוניסטים של ''המזרחי'' חבשו ברטים (ברט הוא בלי מצחייה).

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 2:50 am
על ידי חרט
אכן חבשו ברטים בתיכוניות. אבל כנראה דיבר על תקופה אחרת.
ודיבר על קסקט ולא ברט.
הוא תיאר לי שבישיבת קול תורה הלכו עם קסקטים כמו בישיבות התיכוניות.
מצורפות תמונות להמחשה ולהבהרה.
תמונת נער עם קסקט "ישיבתי".
לצד תמונת ישיבת קול תורה בימיה הראשונים, התלמידים חובשים קסטקט "תיכוניסט". (מאחור משמאל, יש אחד עם קסקט ישיבתי).

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 9:52 am
על ידי לייטנר
זה לא הנושא של האשכול, וזה די מגוחך.
אבל אולי כדי לחסוך זמן, תתארך את התקופה בה ניתן היה לזהות בין ישיבות לפי המצחיה בקסקט שחבשו תלמידיהן?

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 10:37 am
על ידי חרט
אותו מספר/מעיד, תיאר ביקור בקול תורה בסביבות שנת תשט"ו.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 11:06 am
על ידי לייטנר

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 1:16 pm
על ידי חרט
לא הבהרתי מספיק:
הוא אמר לי שבקול תורה חבשו קסקטים כמו בישיבות התיכוניות / בני עקיבא, ולא כמו בישיבות הקדושות.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 1:59 pm
על ידי פרנקל תאומים
לייטנר כתב:אז לא ישיבות תיכוניות...

הנה תמונות מאותה תקופה מ'היישוב':
viewtopic.php?p=367279#p367279
viewtopic.php?p=658053#p658053
viewtopic.php?p=314358#p314358

ראיתי הרבה תמונות עתיקות מ''הישוב'', ושם באמת נראה שחלק חבשו ברטים וחלק קסקטים. נראה שבתקופה הישנה יותר הרוב היו עם ברטים ובתקופה המאוחרת יותר כולם (או כמעט כולם) היו עם קסקטים.
וזה מובן לאור ההטרוגניות של המשפחות ששלחו לשם.

אתה לא זוכר את הברט כמאפיין של בחורי המזרחי לעומת הקסקט האגודאי?

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 3:56 pm
על ידי מסתכל מן הצד
שמעתי מתושב מונטריאל, שהוא הכיר יהודי קשיש (חילוני) שם בעיר, שמקורו מראדין. והוא זוכר את הח"ח.
הוא סיפר לו, שהח"ח היה בטבעו אדם "עצבני" (לדבריו), והיה רגיל לאחוז בה"דאשיק" (הקסקט) שלו ולחכך בו במצחו כל הזמן.
זה גרם שהקסקטים שלו היו נשחקים מהר מאוד והיה צורך להחליפם לעתים קרובות.
את הקסקטים הישנים היו זורקים על ה"בוידעם". וכאשר נפטר הח"ח נבזז העלייה וכמה אנשים חטפו משם קסקט לעצמו.
כנראה היה להח"ח הרבה מאוד קסקטים במשך שנותיו.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 8:04 pm
על ידי גיזונטע קאפ
מסתכל מן הצד כתב:שמעתי מתושב מונטריאל, שהוא הכיר יהודי קשיש (חילוני) שם בעיר, שמקורו מראדין. והוא זוכר את הח"ח.
הוא סיפר לו, שהח"ח היה בטבעו אדם "עצבני" (לדבריו), והיה רגיל לאחוז בה"דאשיק" (הקסקט) שלו ולחכך בו במצחו כל הזמן.
זה גרם שהקסקטים שלו היו נשחקים מהר מאוד והיה צורך להחליפם לעתים קרובות.
את הקסקטים הישנים היו זורקים על ה"בוידעם". וכאשר נפטר הח"ח נבזז העלייה וכמה אנשים חטפו משם קסקט לעצמו.
כנראה היה להח"ח הרבה מאוד קסקטים במשך שנותיו.

הבן של הח"ח מספר שאביו לא היה נוטל ידים לפני התפילה, כי שמר את ידיו, ולא היו אצלו ידים עסקניות.
קצת צורם הביטוי הנ"ל על קוה"ק הח"ח.
אם זה היה יותר מסתבר שזה היה משום דאורייתא קא מרתחא ביה, והיה צריך זאת לרכז את מוחו בלימודו
בכל מקרה תמוה שבזזו את בית הח"ח לאחר פטירתו, כשבני משפחתו עדיין גרו שם

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 8:30 pm
על ידי לבי במערב
לסו"ד - לדאבון לב, בד"כ בימי ה'שבעה' רבה המבוכה וההמולה, ויש ביכולת החפצים בכך ליטול מכל הבא לידם.

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 9:22 pm
על ידי תבא
גיזונטע קאפ כתב:קצת צורם הביטוי הנ"ל על קוה"ק הח"ח.

מאד צורם וראוי למחוק
גם אם זה 'כלשונו' של ישיש חילוני

Re: התמונה המיוחסת לח"ח - שלו?

פורסם: ב' ינואר 04, 2021 9:28 pm
על ידי לבי במערב
לא זכיתי להבין מה 'צורם' בביטוי זה.

הלז תיאר את אשר התרשם למראה־עיניו.
לנו יש ביאור 'טוב (ומובן) יותר' בהנהגת־קדשו; אך האם משום כך יש למחות ו'לצנזר' את הרושם שהתקבל בעיני הרואים?!