עמוד 34 מתוך 50

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל - מחיאת כף בשבת מתוך דביקות

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 8:39 am
על ידי פלוריש
שמשון כתב:
קובץ אליבא דשמואל.pdf

בסוף קובץ אליבא דשמואל דן על ריקוד וסיפוק בשמחת תורה, והביא את הערת הגרש"א בספר ארחות שבת, ש"מטו משמיה" של רבי יהושע מקונטא שמותר למחוא כפיים בתפילה בשבת דרך דביקות.
כאשר ראיתי זאת בארח"ש לראשונה תהיתי האם הגרש"א שמע זאת בעל פה (וממי?) או שראה זאת באיזשהו ספר. לפני כמה זמן, אגב חיפוש דבר אחר, זיכני ה' למצוא את המקור - שו"ת עני בן פחמא לר' ישראל ניסן קופרשטוק (או"ח סי' סה):
שמעתי ממו"ר הרב הגאון הצדיק ר' ישראל יהושע זצל"ה זי"ע אבד"ק קוטנא בעהמ"ח סי"י כאשר למדתי אצלו בילדותי בק"ק קוטנא והייתי יושב בש"ק על שלחנו הק' והייתה דרכו בקודש בכל פעם להתעורר וצעוק בקול "רבונא דעלמא כולא" ואח"כ בלשון אשכנז "האר פון דיא גאנצע וועלט" ובשעת התעוררות היה מכה כף על כף והשמיע קול.
ואז הי' איש אחד למדן מופלג וי"א מכת הפרושים מק"ק מזריטש הי' נעצר בק"ק קוטנא על תורה ועבודה והי' דרכו לבוא בש"ק אל שולחן מו"ר הרה"ג הנ"ל ובביאתו לביתו ושמע הקולות והספקת כפים הרכין א"ע ולחש לאזניו הק' בזה הלשון: רבי הלא אין סופקין נאמר.
והשיב לו הרה"ג בזה בלשון (עי אז פאטש זיך פאטש זיך) ואין בזה שום איסור חלילה.
והבנתי אח"כ דבריו הקדושים דהא דאיתא במשנה ביצה (דף לו ע"ב) ובש"ע או"ח (סי' שלט סעי' ג) דאסור להכות כף אל כף משום גזירת תיקון כ"ש, ואף שהרמ"א ז"ל כתב שם שנוהגין להקל אבל דברי התוספות ידוע שם במקומו דאף דאיך דבטל הטעם לא נתבטלה הגזירה אבל כ"ז הוא כשיש שייכות לעניין הגזירה דהיינו כשהולך בכוונה להכות כף על כף להשמיע קול, אבל באם שלא עשה מחמת שום כוונה לזה רק מחמת התעוררות לבו נתעוררו אבריו בתנועה להכות בע"כ בודאי שלא עשה איסור דרבנן בזה.
וניחא לי בזה דברי הירושלמי שהביא שם הרי"ף ז"ל בסוגיה דביצה הנ"ל בהמעשה דר"מ ורבי - דר"מ אמר הותר שבת ורבי צעק מי הוא שבא לרדות אותנו בביתינו ושמע ר"מ קלי' וברח. ולכאורה קשה, מה כעס רבי ער"מ כי מה הי' ר"מ יוכל לדון אותם לכף זכות כיון שלדעתו גם כלאחר יד אסור עיי"ש בהירושלמי, אבל להנ"ל ניחא דרבי הי' כועס למה ר"מ לא דן אותם לכף זכות אשר לא עשו זאת רק מחמת התעוררות הלב משמחה של מצוה ואין כאן שום איסור.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 11:40 am
על ידי י. אברהם
מלשונו "אז פאטש זיך פאטש זיך" משמע שלא היה מודע שעושה כן

וכמו שסיפר נכדו "ועומק עיונו היה מבהיל וקיים באהבתה תשגה תמיד כפי דרשת רז"ל. והרבה פעמים היו רגליו מוליכים אותו לעזוב את ביתו לסבב את השוק מבלי ידע את אשר עמו, וגם הרבה פעמים את בניו לא הכיר ושאל אותנו מי אתם".

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 2:30 pm
על ידי שמשון
גליון רוממות לסוכות

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 7:39 pm
על ידי לייטנר
נוטר הכרמים כתב:בחפצי לשתף את החברים שיחי' בדיון הבא.

ת"ח גדול ממש, עבר על חלקים גדולים מהספר, ובתוך תגובתו אמר לי: אתה מוכרח למחוק שני קטעים מסוימים בספר, בהם אתה ממש מבזה את ר' שמואל! נדרכתי מאוד, ואז הוא מציג לי את הקטעים.


שוב הניסיון להכניס את גדולי ישראל ל"מיטת סדום" שתתאים לכולם.
(בעבר, היה כאן גם ניסיון להמעיט ממידת קנאותו, והם הם הדברים).

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' ספטמבר 26, 2018 7:43 pm
על ידי לייטנר
שייף נפיק כתב:ואם בסוכות עסקינן, כשהייתי אצלו אבלח"ט, עמד על ריבוי תמונות הצדיקים בסוכה, שכך ראוי להיות בבית בעצם, כי מהותם של הקשוטים מלבד הנוי, ענינם גם בתשבו כעין תדורו, וכן אמר שאין מניעה מלהכניס ארונות גדולים וכו' כי תשבו כעין תדורו. שנים חלפו מאז, ואינני יודע כמה אני מדייק, אך כמדומה שכך אמר.


כך גם סיפרו בני הרב מצד האמת, ובוודאי בסטנדרטים של התארים בימינו - שדנו בהם באשכול זה רבות - היה ראוי להציב לפני שמו שורה שלמה של תארים, אך הוא היה שייך לדור אחר (ולציבור אחר, ואכמ"ל) נריה:

כשהושלמה מלאכת הכנת הסוכה ונתלו הסדינים הלבנים על הדפנות, הזדרז אבא לתלות נוי סוכה: תמונה גדולה של ירושלים, ובמרכזה הר הבית, ותמונות רבותיו הרב קוק, הרב חרל"פ, אביו הרב פתחיה מנקין ור' אריה לוין. מוקף בתמונות אלה שהעביר מחדרו הרגיש "תשבו כעין תדורו"

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 03, 2018 2:02 pm
על ידי נוטר הכרמים
"בלבבי לבה וכף אך, על מות ציר נאמן אשר לא קם עוד כמוהו" (פיוט ליום שמחת תורה הנאמר קודם ההפטרה).

לוח התיקונים לספר בלבת אש

עמ' פט בסוף העמוד בסוף הקטע ד"ה אולם: [אולם העירוני שאין הדברים מדויקים, ובאמת היו כמה הזדמנויות גם במהלך השנים האחרונות ממש בהם ראה לנכון לשוב ולספר מעשה זה].
עמ' ק קטע אחרון שורה שלישית, קרו פרשת יתרו, צ"ל קראו.
עמ' קח בסוף הקטע המתחיל בהספדו: (דברי הגר"א אינם נמצאים בפירושו למשלי שם אלא להלן בפס' יז).
עמ' קע בקטע המתחיל וכך תיאר שורה חמישית, שהיה זה צ"ל היה זה
עמ' קעד בקטע המתחיל יש כמה שורה שניה למשוף צ"ל למשוך.
עמ' קצג בקטע הראשון סוף שורה שלישית: כך דבר יום ביומו בבחינת אני ד' לא שניתי, ובלבת אש היה מרעים בקולו 'אני ד' אלקיכם'.
עמ' רב בקטע המתחיל ונראה שזהו גם כצ"ל.
עמ' רג בתחילת הקטע כהקרבת קרבן חסר: בתפילה כהקרבת.
עמ' רכז בסוף קטע המתחיל פרשה מיוחדת המילים "ואחד מהם היה עולם מלא" כפולות.
עמ' רצז עמ' קכא בהערה: במקום שליט"א, זצוק"ל.
עמ' רצט בסוף הקטע המתחיל בערך למחוק 'בלי מזרון ובלי כלום'.
עמ' שמז הערה קמט שורה שלישית לעקוף צ"ל לעקוב
עמ' שצ הערה קסט שורה שלישית. שלשים יום צ"ל ארבעים יום
עמ' תלג בהערה למטה המשך של הערה קפט כולה כפילות – למחוק.

הוספות:

על מה שכתבנו באקדמות מילין לבאר מטבע הלשון שטבעו חכמים לכנות את הבור שאינו במקרא ובמשנה ל'עם הארץ', דהיינו כההיא דאיתא בב"ק (ט, ב): גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא. והיינו שזהו לשון כיבוי ועמימות האש, והבאנו מדברי הערוך, יעו"ש.

האיר הג"ר שמואל נוסבום שליט"א שבזה נתבאר לו מה שנתקשה בכמה לשונות קדמונים שמופיע 'שעמיותו גרמה לו' (עי' ריטב"א ור"ן פסחים מט, ב ורמב"ן חגיגה כב, א מלשון תשובת רב שרירא גאון].

הערה קנד, חיפוש מקור הדברים המיוחסים לרבינו הגר"א על 'שמח בחלקו'.

העירוני לדברים המובאים בספר חומש הגר"א פר' האזינו (לב, ט).
"הגאון רבי חיים מוולוז'ין היה מתקשה במאמר התנא דבי אליהו (פ"א) שאחת ממידותיו של הקב"ה היא המדה של שמח בחלקו, וכי מה שייך לומר על הקב"ה שהוא שמח בחלקו, הלא לד' הארץ ומלואה.
שטח הגר"ח שאלתו לפני רבו הגר"א וזה השיבו ממקרא שלנו, "כי חלק ד' עמו", ר"ל מהו חלקו של הקב"ה אשר הוא שמח בו תמיד 'עמו'.
פירוש הדבר שהקב"ה שמח בישראל בכל מצביהם, ואף אם לפעמים יורדים ממדרגתם הרוחנית שוכן הוא אתם בתוך טומאותם, ולא יטשם ולא יעזבם. שמח הוא איפוא בחלקו במה שבחר לו את ישראל לעם, ולא יטשם ולא ימירם לעולם ועד". (חפץ חיים עה"ת בהערות מעשי למלך, וכן מביא ר' לייב בן החפץ חיים ב'דוגמא מנימוקי אבא' אות ז מפי אביו). [הרב שמואל רודרמן, ב"ב; הרב ברויאר, ביתר עילית ועוד רבים].

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 7:51 am
על ידי סעדיה
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 8:05 am
על ידי עפר לרגלם

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 9:23 am
על ידי בן ירושלים
סעדיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

גונב לאזני שהספר על שבת מוכן אבל מסרו אותו לאחד היחיד מתלמידיו כדי לעבור על הכל.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 1:38 pm
על ידי אותה אבקש
קראתי את הספר בנהירו עילאה פעם ופעמיים בחנות ועוד כמה פעמים בבית והתפעלותי הרקיעה שחקים, אין מילים להביע...
מומלץ!!!

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' אוקטובר 24, 2018 11:34 pm
על ידי קרית מלך
נמכר בימים אלו בדוכנים של בלוי במחיר מוזל 40 ש"ח עם פגמים קלים בכריכה

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:01 am
על ידי האמת והשלום
שמעתי מחבר שר' שמואל אויערבאך כתב ספרים בש"ס ופוסקים וכויוצ"ב ושמר אותם תחת ידו,והייתי מאוד מעונין לדעת האם הולכים להדפיס בזמן הקרוב את הספרים שלו.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 1:55 am
על ידי שומע ומשמיע
האמת והשלום כתב:שמעתי מחבר שר' שמואל אויערבאך כתב ספרים בש"ס ופוסקים וכויוצ"ב ושמר אותם תחת ידו,והייתי מאוד מעונין לדעת האם הולכים להדפיס בזמן הקרוב את הספרים שלו.

כבודו יעיין לארכו ורחבו של האשכול עדכונים בעניין.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' אוקטובר 28, 2018 4:41 am
על ידי האמת והשלום
שומע ומשמיע כתב:
האמת והשלום כתב:שמעתי מחבר שר' שמואל אויערבאך כתב ספרים בש"ס ופוסקים וכויוצ"ב ושמר אותם תחת ידו,והייתי מאוד מעונין לדעת האם הולכים להדפיס בזמן הקרוב את הספרים שלו.

כבודו יעיין לארכו ורחבו של האשכול עדכונים בעניין.

קשה עליי המלאכה ביותר...

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' נובמבר 29, 2018 7:38 pm
על ידי נוטר הכרמים
גליון רוממות לחנוכה ובתוכו מאמרים מיוחדים על מרן זיע"א.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 9:40 pm
על ידי רוצה לעיין
כבוד חכמי המקום הע"י
מה ידועל לכם על עדות ראש הישיבה זיעוכי"א
שהרבנית בילא הינדא היתה מדלקת נרות חנוכה

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ג' דצמבר 04, 2018 11:33 pm
על ידי בן ירושלים
בן ירושלים כתב:
סעדיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

גונב לאזני שהספר על שבת מוכן אבל מסרו אותו לאחד היחיד מתלמידיו כדי לעבור על הכל.

רבינו הגר"ע אויערבאך הביע פליאתו בשבוע שעבר מדוע הספר על שבת מתעכב והרי ר' שמואל כתב את כולו. בררתי ולצערי עדיין הכל תקוע סביב מפתחות וכדומה. כולנו תקוה שנזכה בקרוב לאור תורתו בעניני שבת.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 6:18 pm
על ידי משוש דורים
בן ירושלים כתב:
בן ירושלים כתב:
סעדיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

גונב לאזני שהספר על שבת מוכן אבל מסרו אותו לאחד היחיד מתלמידיו כדי לעבור על הכל.

רבינו הגר"ע אויערבאך הביע פליאתו בשבוע שעבר מדוע הספר על שבת מתעכב והרי ר' שמואל כתב את כולו. בררתי ולצערי עדיין הכל תקוע סביב מפתחות וכדומה. כולנו תקוה שנזכה בקרוב לאור תורתו בעניני שבת.


טוב הכלב החי מן האריה המת.
כשהדפיס הגר"ש את ספרו דרכי שמואל (חלק ראשון) גמר לכותבו שבוע לפני היא"צ של הרבנית, ובמאמצים מרובים הודפס ויצא לאור ליום היא"צ, כולל כתיבת תוכן עניינים מורחב, ע"י תלמידו רבי דוד גולדשטוף.
ועתה...

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 7:37 pm
על ידי אוצר החכמה
נכון שזה פסוק אבל בהקשר שהבאת זה לא נראה ראוי. צריך לומר כשהיה הארי החי עמנו וכולי.

(ואני יודע את הגמרא בשבת ואינו דומה).

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 7:41 pm
על ידי אבק פורח
נ"ל שיש כאן ט"ס וכוונתו היתה לכתוב טוב לכלב החי מן האריה המת. כמו שהוא לישנא דקרא וא"ש הכל.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 7:46 pm
על ידי אוצר החכמה
לא הבנתי.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 05, 2018 8:39 pm
על ידי נוטר הכרמים
משוש דורים כתב:
בן ירושלים כתב:
בן ירושלים כתב:
סעדיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

גונב לאזני שהספר על שבת מוכן אבל מסרו אותו לאחד היחיד מתלמידיו כדי לעבור על הכל.

רבינו הגר"ע אויערבאך הביע פליאתו בשבוע שעבר מדוע הספר על שבת מתעכב והרי ר' שמואל כתב את כולו. בררתי ולצערי עדיין הכל תקוע סביב מפתחות וכדומה. כולנו תקוה שנזכה בקרוב לאור תורתו בעניני שבת.


טוב הכלב החי מן האריה המת.
כשהדפיס הגר"ש את ספרו דרכי שמואל (חלק ראשון) גמר לכותבו שבוע לפני היא"צ של הרבנית, ובמאמצים מרובים הודפס ויצא לאור ליום היא"צ, כולל כתיבת תוכן עניינים מורחב, ע"י תלמידו רבי דוד גולדשטוף.
ועתה...
לפי המידע המוצק שבידי, העכבות כבר סודרו, והספר בעימוד פחות או יותר. נקווה שבחודש הקרוב נראה באורו אור.

אגב, שמעתי ממו"ר הכ"מ פעמים רבות את סיפור ההוצאה לאור של דרכ"ש ו'קפיצת הדרך' של ר' דוד גולדשטוף ור' לייזר רוטר.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 06, 2018 11:42 am
על ידי סעדיה
בן ירושלים כתב:
בן ירושלים כתב:
סעדיה כתב:
נוטר הכרמים כתב:וגולת הכותרת, הספרים מכתב ידו על שבת וראש השנה, שהתעכבו בגלל עריכת מפתחות ועומדים לצאת בקרוב ממש.

עבר קציר כלה קיץ....

גונב לאזני שהספר על שבת מוכן אבל מסרו אותו לאחד היחיד מתלמידיו כדי לעבור על הכל.

רבינו הגר"ע אויערבאך הביע פליאתו בשבוע שעבר מדוע הספר על שבת מתעכב והרי ר' שמואל כתב את כולו. בררתי ולצערי עדיין הכל תקוע סביב מפתחות וכדומה. כולנו תקוה שנזכה בקרוב לאור תורתו בעניני שבת.

ומדוע מתעכב הספר שכבודו כותב על הגר"ש זצ"ל [כפי הנשמע בין החיים]?

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ו' דצמבר 07, 2018 12:16 am
על ידי בן ירושלים
עוד חזון למועד בעז"ה. וזאת ההזדמנות לבקש ממי שיש בידו אי אילו דברים (מסמכים, תמונות, סיפורים מכלי ראשון, הנהגות וכו') הקשורים לרבינו הגר"ש זיע"א לשלוח אלי למען יעמדו לימים רבים .
אך זאת אומר, למרות שהכרתי את רבינו זצ"ל עשרות שנים הדברים ששמעתי והעובדות שנחשפתי אליהם מכל גווני הציבור העמידו את רבינו באור יקרות מפעים בעוצמתו: גדלות נפש בתורה, בחינוך, בחסד, במסירות, ועל כולנה בענוה בדרגה שלא נתפשת.
ולואי ונזכה להעביר זאת נכונה לדור שהכיר ובודאי לדור שלא זכה להכיר.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 12:23 am
על ידי פלוריש
ראיתי אמש מכתב שכמדומני לא הובא כאן באשכול, על נאמנות במעשרות, בספר 'הקלין שבדמאי' לרב נעם אלימלך ארן.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ד' דצמבר 12, 2018 11:28 pm
על ידי נוטר הכרמים
פלוריש כתב:ראיתי אמש מכתב שכמדומני לא הובא כאן באשכול, על נאמנות במעשרות, בספר 'הקלין שבדמאי' לרב נעם אלימלך ארן.

אכן כן, הסכמה עם תוספת של דברי תורה חשובים. [לא אוכל להעלות את ההסכמה כי היא מצויה אצלי בקובץ עם חומר נוסף שלא ניתן לפרסום].

המחבר הוא ת"ח עצום ושקדן צנוע, מיקירי בני ברק, אחיו של הרב מרדכי נחמן ארונובסקי בעל נפלאות מתורתך, שחזר לשם המקורי של המשפחה.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 13, 2018 8:31 am
על ידי איש וילנא
פלוריש כתב:ראיתי אמש מכתב שכמדומני לא הובא כאן באשכול, על נאמנות במעשרות, בספר 'הקלין שבדמאי' לרב נעם אלימלך ארן.

יש באוצר

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 8:02 pm
על ידי נוטר הכרמים
לרגל יום השנה הכ"ט לרבנית ע"ה החל ביום השבת הבעל"ט.

מצו"ב גליון 'רוממות'

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 9:43 pm
על ידי בן ירושלים
לע"נ הרבנית אשת רבינו ע"ה אציין מספר דברים בקצרה. שנים על גבי שנים בסעודה שלישית היו מגיעים בחורים ואברכים לאכול. מחמת צניעותה היתה יושבת במטבח סמוך לפינת האוכל ומקשיבה בשקיקה לכל מילה. רק במצבים שהיה בחור אחד שהתארח הרבנית היתה יושבת בקצה השלחן.
כמה וכמה סיפורים שמעתי על כך שרבינו עשה ככל יכולתו לשמחה.
לבחורים היה איתה קשר בשני דברים: במוצאי שבת כשרבינו שלח אותנו חזרה לישיבה (לפעמים אחרי 5-6 שעות) הרבנית היתה נותנת לנו כסף לנסיעה ,(ואוי לו למי שפעם רצה להחזיר...)ב. את השידוכים שבקשנו שהרב יברר היינו מתקשרים לרבנית לשמוע תשובות.
כשהגעתי להזמין את הרב לאירוסי זה כלל גם את הרבנית כמובן. רבינו רמז לי שאזמינה באופן אישי, וזה היה חידוש גדדול כי פא"פ כמעט לא דברנו איתה מחמת צניעותה.

רבינו והרבנית לא זכו לזש"ק, והרבה תפילות שפכו על כך (ואכ"מ). רבינו גם היה מבקש שיתפללו עליהם. שמעתי על שלשה שמהם רבינו בקש (ודאי שהיו עוד, רק עליהם שמעתי): הגאון ר' שמואל אהרן יודלביץ בעל המעיל שמואל שגם היארצייט שלו בי"ד בטבת תשל"ט! הגאון ר' ועלועל צ'צ'יק תלמידו של מרן הגרי"ז והגאון המופלא המקובל ר' אברהם משה המבורגר מחה"ס חידושי ר' אברהם משה.

Re: חשך אור העולם! מרן רבינו שמואל איננו!!!!

פורסם: ה' דצמבר 20, 2018 10:01 pm
על ידי איש_ספר
בן ירושלים כתב:רבינו והרבנית לא זכו לזש"ק, והרבה תפילות שפכו על כך (ואכ"מ). רבינו גם היה מבקש שיתפללו עליהם. שמעתי על שלשה שמהם רבינו בקש (ודאי שהיו עוד, רק עליהם שמעתי): הגאון ר' שמואל אהרן יודלביץ בעל המעיל שמואל שגם היארצייט שלו בי"ד בטבת תשל"ט! הגאון ר' ועלועל צ'צ'יק תלמידו של מרן הגרי"ז והגאון המופלא המקובל ר' אברהם משה המבורגר מחה"ס חידושי ר' אברהם משה.

איש_ספר כתב:הזכירו כאן את שמחתו של רבי שמואל בילדים על אף כאבו האישי. שמעתי לפני איזה שנים, מאיש נאמן ששמע מר' נחום רוגוזניצקי ר"י מאורות התורה בטלזסטון, את העובדה הבאה:הר' נחום ואשתו יבדל"ח היו ידידים קרובים מאד של ר' שמואל ואשתו. שנים הרבה אחרי חתונתם לא נפקדו, לא הם ולא ר' שמואל ואשתו, יחד היו הם מתפללים זע"ז בכותל המערבי בקבר רחל ובמערת המכפלה, שופכים לב כמים איש על צרתו שלו ועל צרת זולתו. לכשנפקדו ר"נ ואשתו, באו הם במבוכה, כיצד יספרו זאת לר' שמואל ואשתו שעדין לא זכו, בסופו של דבר מספר ר' נחום, "היתה שמחתם של רש"א ואשתו גדולה משלנו..."!

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:42 pm
על ידי סעדיה
בן ירושלים כתב:עוד חזון למועד בעז"ה. וזאת ההזדמנות לבקש ממי שיש בידו אי אילו דברים (מסמכים, תמונות, סיפורים מכלי ראשון, הנהגות וכו') הקשורים לרבינו הגר"ש זיע"א לשלוח אלי למען יעמדו לימים רבים .

השמועה ברחוב היא שספרו של כבודו לקראת גמר, האם חברי הפורום יזכו לספוילר?

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 2:45 pm
על ידי הפצת המעיינות
סליחה (לא למדתי ליבה) מה זה ספוליר???

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 3:04 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
למה סליחה?
אבל גם מבלי ללמוד ליב"ה אתה יכול להבין מדבריו כאן שהכוונה לסוג של "דוגמא" מתוך הספר הנזכר (כך לכאורה).

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 5:21 pm
על ידי ארזי ביתר
הפצת המעיינות כתב:סליחה (לא למדתי ליבה) מה זה ספוליר???

גילוי של פרט מתוך עלילה, שעלול לחבל בהנאה של אלה שעדיין לא ראו אותה. החלופה העברית שקבעה האקדמיה: קלקלן.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' דצמבר 30, 2018 6:36 pm
על ידי בן ירושלים
סעדיה כתב:
בן ירושלים כתב:עוד חזון למועד בעז"ה. וזאת ההזדמנות לבקש ממי שיש בידו אי אילו דברים (מסמכים, תמונות, סיפורים מכלי ראשון, הנהגות וכו') הקשורים לרבינו הגר"ש זיע"א לשלוח אלי למען יעמדו לימים רבים .

השמועה ברחוב היא שספרו של כבודו לקראת גמר, האם חברי הפורום יזכו לספוילר?

"לקראת גמר" -- מוגזם מאד, אבל ב"ה מתקדם.
ישנו פרק "על הראשונים" - התיחסויות רבינו לגדולי הדורות הקודמים מהראשונים עד האחרונים שאותם לא ראה והכיר.
וישנו פרק "ועל האחרונים" - התיחסויות והקשר בין רבינו לגדולי הדור, ותלמידי חכמים מופלגים (שחלקם היו חביריו) שחלקם לא ידועים ברבים (אנשי ירושלים של מעלה).
טעימה קלה -
רבינו סיפר כי שאל את מרן הגרי"ש אלישיב שמאחר וכתיבת החידושי תורה גוזלת ממנו זמן רב כיוון שמשקיע בה מאד "שחושב האם לשים את הפסיק כאן או כאן" ובזמן הזה הלא יכול הוא ללמוד מאות דפי גמרא האם עדיף שלא יכתוב. והשיב לו הגרי"ש שמי שיש לו את התכונה הזאת ומוצא טעם בכתיבה עדיף שיכתוב. וסיפר רבינו שכשראה הגרי"ש "שהייתי משתאה" [שהלא דרכו של הרב אלישיב ודאי לא היתה בכך] הוסיף במעין התנצלות "אני נולדתי בלי היצה"ר הזה'" .
פעם דיבר בשבח הרב אלישיב והתמדתו והתבטא שהוא מתמיד כ"כ "שאפשר להתפוצץ ממנו"

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 8:34 pm
על ידי נוטר הכרמים
רשימה שכתבתי היום לעצמי, ומיגו דזכי וכו'.


ריחיים שטוחנות מן


הפציע ויצא לאור ספר חדש מתורת רבינו בעל הדרכי שמואל' זצוק"ל, 'שיחות ליל שבת קודש' / שמות ויקרא כולל עניני ארבע פרשיות. טרם עיוני בספר קראתי בשום לב את ההקדמה מלאת התוכן של 'תלמידיו כבניו', והנה צדו עיניי את הפתיחה להקדמה, קטע לא ארוך מדברי הזוה"ק פר' ויחי (ריז א). אז הנה 'תפסו' לי את ה'ציטוט' הזה. לפני שבועיים – בשבת קודש - מצאתי את הקטע הזה באקראי, והעתקתיו למשמרת עבור המאמר הבא. הרי הוא לפניכם.

"סליק רבי אבא ידוי על רישיה ובכה ואמר ר"ש ריחייא דטחנין מניה מנא טבא כל יומא ולקטין ליה כמה דכתיב הממעיט אסף עשרה חמרים והשתא ריחייא ומנא אסתלקו ולא אשתאר בעלמא מיניה, בר כמה דכתיב קח צנצנת אחת ותן שמה מלא העומר מן והנח אותו לפני יי' למשמרת, ואלו באתגלייא לא כתיב אלא למשמרת לאצנעותא השתא מאן יכיל לגלאה רזין ומאן ינדע לון".

אכן זוהי ההרגשה המלפפת אותנו בכל עת, איה הן אותם ריחיים שטוחנות מן טוב כל יום. מפורסם שר' חיים עוזר אמר את ההגדרה הזאת על החפץ חיים לאחר פטירתו, שהוא היה 'צנצנת המן' במן היה ניתן לטעום את כל הטעמים שבעולם, כל אחד היה טועם לפי מושגיו ורצונותיו, וגם בספרי הח"ח ניתן לטעום את כל הטעמים שבעולם. הלמדן מוצא את סיפוקו ב'ליקוטי הלכות', בבאר מים חיים, וב'ביאור הלכה', כל איש ישראל מוצא 'משנה ברורה' והלכה ברורה במקום אחד, ומתחזק בהתעוררות ובמוסרים שבעשרות הספרים, והנידח והחייל בצבא הרוסי מאמץ את ה'נדחי ישראל' וה'מחנה ישראל' אל חיקו ללחם חוקו.

החפץ חיים, בזמנו, התבטא על הסבא מסלבודקה ואמר, "אני מחבר ספרים ואילו הוא בורא אנשים", ונקט כדוגמא את ר' אברהם גרודז'ינסקי זצוק"ל.

הימים נוקפים, שבועות וחודשים חולפים, ואיננו פוסקים להתוודע לעוד ולעוד יהודים יקרים שחשים כי הינם חבים לר' שמואל את עולמם הרוחני.

רבינו זצוק"ל לא עסק בכתיבת ספרים, הוא השקיע מעל ומעבר ב'לבנות' אנשים מן המסד עד הטפחות. מה שמפעים כאן זה לא הריבוי הכמותי של האנשים, כמו הפסיפס הרב-גווני ממנו עשויה הקשת הרחבה הזו. תלמידי חכמים מובהקים, בעלי תלמוד ומורי הוראה, יגיעי תורה ועמלי כפים. לא היה לרבינו חותם ותבנית 'כזה ראה וקדש' שתבע והטביע אותו בתלמידיו. מכל אחד ציפה להוציא את אישיותו – ממנו עצמו. מושלמת יותר, מנוצלת יותר, וממומשת יותר.

בפני כל אחד הציב סולם אחר המוצב על קרקעית מצבו וכשרונותיו היחודיים והבלעדיים כפי שקלט ואבחן בפגישתו הראשונה עמו. רבים חשו כי הוא מכירם לעומק יותר מאשר הם עצמם. הכרתו העמוקה היתה משופעת וגדושה במידה של עין טובה מהולה באופטימיות אדירה ובאימון רב. הוא ציפה מכל אחד להרבה, וטרח להחדיר לו זאת בכל הזדמנות.

מכל אחד דרש משהו אחר. מאחד, הבנה והתעמקות, מחבירו, ידיעות ובקיאות. מהשלישי, לעבד את מידותיו. מהרביעי, להשקיע בעבודת הלב. אולם אם נרצה להכליל ולתמצת את התביעות נוכל להגדיר, הוא לא נתן לך מנוחה אם אינך עושה די למצות את עצמך ואת כוחותיך.

אגב, פעם התבטא כי בלימוד ה'עיון' אדם מוציא לפועל את כל כוחות נפשו, במקביל, מה שאין כן בלימוד מהיר ובקיאותי. לדבריו, את לימוד העיון יש ליתן בראש מעייניו, ואילו ללימוד הבקיאות יש 'לגנוב' זמנים.

גם באופן רשמי, היה ברור לכל תלמידי הישיבה כי אין להקיש, ולכל בחור יש יעוד אחר. פעם התבטא בחריפות על בחור, כי איננו מצפה ממנו כי יצא תלמיד חכם, אך הוא משקיע בו שיצא בלעב'ת שלא שונא אברכים. על אחר אמר כי הוא מחזיק אותו בישיבה בשביל התפילות וה'מוסר' עליהם הלה היה מקפיד ביותר.

וכך זכה לשמש דוגמא ומופת ל'חכם הרזים', כפי הסברו של הרמב"ן במלחמות (ברכות מד, א מדפי הרי"ף), וז"ל,
אבל הוא מיסודי חכמה שרמז להם שראוי לברך ברכה זו על חכם גדול שנכללו בו כל הדעות כענין שאמר הכתוב ביהושע בן נון איש אשר רוח בו ודרשו בספרי שיכול להלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד שאין ברכת חכם הרזים אלא מן הטעם המפורש בגמרא לפי שאין דעותיהם דומות והקב"ה יודע רזי עולם ותעלומות סתרי כל חי והוא שאמר משה אלהי הרוחות כמדרש חכמים לפיכך אמר להם שראוי לברך ברכה זו על חכם גדול שהוא כללי בכל הדעות ובכל החכמות והוא שיהיה המברך כמותו חכם גדול מכיר בהן ובמראה פרצופותיהן שיש בהם מדות הללו.

קשה למצוא רב שמצא מסילות והתנחל כל כך בליבות תלמידיו לטוב ולמוטב. כמעט שלא היה בחור בישיבה שיכול היה להשאר אדיש וחסר עמדה לגביו, או שהעריץ ונמשך אחריו לדבקה בו, או להיפך. לא בכדי אמר מו"ר הגרמ"י ליפקוביץ זצוק"ל, כי בדורינו 'רב ותלמיד' ניתן לראות אצל ר' שמואל.... (שמעתי מכמה שבדידם הוה עובדה לפני עשרות בשנים).

היה לו מרחב של שפות בהם יכול היה לשוחח עם תלמידים ואנשים, ותמיד היתה מתלווה לזה 'זיסקייט' של חריפות של הבנה עם טוב לב. בניגוד למה שניתן לחשוב כי היה קנאי ומצומצם באופקי מחשבתו, ככל שזה נגע בפן האישי והאנושי, יכולת ההכלה שלו היתה מופלאה ונדירה, כאשר יעידון רבים.

'הממעיט אסף עשרה חמרים' אל צקלונו, אל תוכו, אל נשמתו. לעולם לא ימוש.

----

ועוד הרגשה ביחס ל'מן'.

כאשר אני מנסה לדמיין לעצמי את 'אוכלי המן', שיכלו לכוין במחשבתם בעת אכילתו ולטעום בו בכל הטעמים שבעולם, חולפת בי מחשבה, האם אמנם הם הפעילו את המנגנון הנפלא הזה, וכל בוקר מחדש אכלו מטעמים ומעדנים אחרים, או שמא לא, טעמו היה שווה בכל יום כמות שהוא בטבעו – 'כטעם לשד השמן', כפי שאכן משתמע בפשטא דקרא...

הזדמנתי פעם לביתו של עשיר מופלג המתגורר בגאולה, ועל שולחנו בשבתות סועדים רבים מתלמידי הישיבות. 'כסעודת שלמה בשעתו' ממש, מעדני מלכים ותפנוקי מעדנים, מבחר וכמויות שלא מעלמא הדין. האורחים נבוכים אל מול השפע הגדול, וחוככים בדעתם במה להתמקד ועל מה לוותר... רובם נוטלים מכל דבר קצת... כדי שלא לפספס.
העתקתי את מבטי לכיוונו של בעל הבית שמן הסתם עם השנים קנה לו איזה 'הבנה' וטעם במה שמוגש בביתו תמידין כסדרן. והנה 'כל העולם כולו ניזון בזכות חנינא בני, וחנינא בני די לו בקב חרובים משבת לשבת'. לכולם – שלא חיסר בעולמו דבר', ולעצמו, הגעפליטע פיש שהכינו לו במטבח עם ה'זופ' וה'שטיקל 'קוגל'.

תהיתי האם יש כאן הנהגת סגפנות ופרישות. על פניו המדושנות והמעונגות של בעל הבית לא היה נראה כך. כאשר נסיתי להגדיר לעצמי מה ההבדל בין בעל הבית לאורחים יצאה לי ההגדרה הבאה. כולם אורחים פה, התפריט העשיר הנדיר המוצע לפניהם אינו שלהם, ולכן הינם מנסים ליטול כמה שיותר, 'כבי הילולא דמיא חטוף ואכול'. העשיר – הכל שלו, הפת מונחת בסלו בכל עת, ומה הלחץ לחלק את ההנאה בין הרבה מאכלים?

כמדומה שזה מה שהיה במן, די היה בהרגשה שאין מחסור, ובכל רגע נתון אפשר לטעום את כל הטעמים שבעולם. אם צריך באמת לטעום, זה לא שלך, וזה לא קבוע, אלא אתה אורח לרגע.

זה מה שחשנו אצל רבינו. הרי לא היתה קריאה אשר שגבה ממנו. כל התורה היתה פרוסה בפניו, נגלה ונסתר, על כל מכמניה. אולם מעולם לא היה נראה כי כדי להתענג בתלמודו הוא מוכרח לתבל את שיעוריו בכל העשירות הזאת ולטייל במרחבים האדירים של תלמודו. הדיוק בלשון הגמ', ה'קנייטש' המקומי ברשב"א מילא את כל הרמ"ח ושס"ה, ולא נותר בו צורך להביא ממרחק לחמו.

כך גם היה בשיחותיו, היה חוזר ושונה שוב ושוב, את הדברים שתפסו וקנו שביתה בלבבו ובעבודתו, ולא התעייף מעולם.

כמה מתאים עליו מה ששמעתי מהמשגיח ר' דן סגל שליט"א שאמר בשם ר' שמואל רוזובסקי זצוק"ל, שביאר את דברי הגמרא בשבת (פח, ב), "ואמר רבי יהושע בן לוי: מאי דכתיב לחיו כערוגת הבשם כל דבור ודבור שיצא מפי הקדוש ברוך הוא נתמלא כל העולם כולו בשמים. וכיון שמדיבור ראשון נתמלא, דיבור שני להיכן הלך? הוציא הקדוש ברוך הוא הרוח מאוצרותיו, והיה מעביר ראשון ראשון, שנאמר שפתותיו שושנים נוטפות מור עבר, אל תקרי שושנים אלא ששונים". למה להעביר את הדיבור הקודם?
אלא שלמרות הריבוי העצום של דיבורי התורה שהיו בסיני, 'כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש', בכוחו של כל דיבור בודד למלאות את חללו של כל העולם בבשמים ללא שום שיור!!

וזה היה רבינו, כל דיבור של תורה מילא את רוחו ואת אוצרותיו ללא שיור. וכך גם כל תפילה, כל מעשה חסד והטבה, וכל צרה ומצוקה של תלמיד...

----

'ראשו מגיע השמימה', למעלה למעלה מהשגתנו הדלה, ועם זאת 'מוצב ארצה'. היה נכנס ראשו ורובו ושולחנו בתוך הבעיות של אחרים, בנבכי הגשמיות והעפרוריות, אך תדיר היה נראה לנו כי היא לא דבקה בו. כאן היתה ההרגשה שהוא מעל. כמה שהיה חי עמנו בעולמנו הילדותי כבחורים צעירים, יורד אל רמתנו ואל שיחנו, כביכול, אך היה כ'נשר בין תרנגולים' כהגדרתו הנפלאה של ר' י. ב. פרידמן, ממש כך.

בכלל היה מרומם מכל אבק של עפר, נמיכות ושפלות. כמדומה שהמפתח לכך הוא לשונו הזהב של מהרח"ו ז"ל בספר שערי קדושה בביאור שרשי המידות וזל"ק
"יסוד העפר ממנו מדת העצבות בכל פרטיו, ותולדותיה אחת, והוא העצלות לקיים התורה והמצות מפני עצבונו על השגת קניני הבלי העולם הזה, או על היסורין הבאים עליו ואינו שמח בחלקו בשום דבר, גם עינו לא תשבע עושר".

רבת שבעה נפשו עונג ותתדשן נשמתו בנאות דשא בבוסתני הפרד"ס הגדולים. בכל המצבים והרפתקאי דעדו עליו היה שמח בחלקו הטוב ובנחלתו ששפרה עליו, ובהיכלו כולו אומר כבוד, נופת צופים וכל טעם.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ש' ינואר 05, 2019 11:45 pm
על ידי בן ירושלים
לקראת היארצייט של המהרי"ל דיסקין, מעשה שוידאתי היום מבעל המעשה:
בתקופה האחרונה בחיי רבינו התפרסם סרטון שבו רבינו מדבר על קערה של פסח ומעיד על יחוסה למהרי"ל דיסקין וערכה רב וממליץ לאספנים לקנות אותה. רבים תמהו מה ראה רבינו ל"שטות" זו להיכנס לעסקי היודאיקה.
בעל המעשה מספר שמעשה שהיה כך היה. משפחה נכבדה ומיוחסת בירושלים החזיקה ברשותה את הקערה, ובשעה שנזקקה לעזרה כדי לחתן את אחד מצאצאיה של אלמנה מבנות המשפחה. הם פנו לסוחר יודאיקה בהצעה שיקנה זאת. הסוחר שמע מהם שרבינו מכיר את הסיפור ובקש שרבינו יעיד על נאמנות היחוס למהרי"ל דיסקין. כשפנו לרבינו הסכים מיד והציעו לו לכתוב מכתב וגם שיצלמו אותו כדי שזה ישפיע על קונים. הוא הסכים ללא היסוס לעשות כן. לאחר שהסרטון התפרסם, פנה סוחר היודאיקה לרבינו והתנצל שבגללו רבינו השפיל עצמו והיו שלעגו על כך. רבינו לא הבין: "הרי עשיתי זאת בשביל להחיות אלמנה, ואין בזה שום בעיה...". לאחר מכן רבינו דחק בו שיקנה בעצמו את הקערה ובזכות העזרה לאותה אלמנה הוא רק ירויח מהעסקה. ואכן הסוחר קנה את הקערה במחיר גבוה ולצד זה קנה מהמשפחה עוד כמה פריטים קטנים. ראה זה פלא שאת הפריטים הקטנים מכר במכירה פומבית ושילמו עליהם סכומים גבוהים בהרבה מהערכה הראשונית שלהם, והרווח מהם כיסה גם את עלות הקערה.

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: א' ינואר 06, 2019 1:04 am
על ידי דעת_האברך
הרב "נוטר הכרמים" שליט"א, יישר כח עצום על הדברים הנפלאים שזיכית אותנו בהם, ומיגו דזכי לחבריה זכי לנפשיה...

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' ינואר 10, 2019 1:08 pm
על ידי איש הגבעה
יום ההצלה של מרן רבי שמואל אויערבאך זצ"ל יום פטירת הבבא סאלי
מה היה הסיפור במדוייק?

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

פורסם: ה' ינואר 10, 2019 7:31 pm
על ידי נוטר הכרמים
איש הגבעה כתב:יום ההצלה של מרן רבי שמואל אויערבאך זצ"ל יום פטירת הבבא סאלי
מה היה הסיפור במדוייק?

זכיתי פעם לשמוע את הסיפור מרבינו זצוק"ל בעת רצון בלי כל הפרטים, הוא רק תיאר 'ממש משכו אותי בשרוול משם'.

התיאור הופיע פעמיים בשנה האחרונה בעיתון 'הפלס', בראשונה, ציטוט של דברי רבינו זצוק"ל באיזה כינוס ב'יד שרה' שהתקיים בדיוק בתאריך ד' שבט, ורבינו הזכיר ממש בקצרה את הענין. בשנית, במוסף 'נפלאותיו' שיצא לקראת חג הסוכות האחרון הופיע תיאור כל פרטי הענין על פני עמוד שלם בתחילת הגליון, עם אימות הפרטים אצל בעל המעשה הרב הגאון ר' שלמה קלופר מרמת שלמה.