עמוד 4 מתוך 6

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 9:44 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:כמו עוד מאמרים של שנרב, שטחי מלא שנאה וחצאי אמיתות.
הרבנים וגדולי ישראל לא עובדים אצל נדב שנרב ואינם מחוייבים להוציא קונטרסים בסגנון בו הוא חושק. וגם אם הוא חושב שהקונטרס שהוא הוציא בתור נער בעניין הגיוס זקוק לתשובה אז זהו שפשוט לא.

אד הומינם קלאסי.

אוצר החכמה כתב:שטחי מלא שנאה וחצאי אמיתות.

ד. אין מגוחך מתמיכה ברבנים הליברלים שהזכיר שאולי יודעים מדע ואולי לא אבל אינם מחוייבים לתורה"ק והדבר דומה לשליחת סנדלר לאליפות כדורגל כי הוא מבין בעור ו"יכול לקחת אחריות" על הכדור.

הרבנים שהזכיר שנרב בסוף המאמר אינם "כוס התה שלי", בלשון המעטה, אבל נראה שהביטוי שלך ביחס אליהם אינו אלא שטחי מלא שנאה וחצאי אמיתות.

ביחס לשאר דבריך, ברור שהדבר הראשון הנדרש מפוסק הוא הבנת המציאות. לצד הדוגמאות שהביא שנרב, אני יכול להביא עוד דוגמאות באותו סגנון.
ב"ה אין צורך להשוות את עבודתו של פרופ' למתמטיקה לפסיקתו של אחד מגדולי הדור. אם הפרופ' יטעה בתיאוריה כלשהי, הדבר לא ישפיע על השואל כהוא זה.

לגבי כבוד תורה, כמובן ואכמ"ל.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:16 pm
על ידי אוצר החכמה
א. אד הומינם אינו דבר פסול כשהוא צודק. כשנדב שנרב משחרר מאמר אחר מאמר התוקף את החרדים המסקנה אחת.

ב.
רבנים שהזכיר שנרב בסוף המאמר אינם "כוס התה שלי", בלשון המעטה, אבל נראה שהביטוי שלך ביחס אליהם אינו אלא שטחי מלא שנאה וחצאי אמיתות.


איני יודע מה הוא כוס התה שלך. אבל אתה יכול לעשות בדיקה קטנה אודות התבטאויותיהם של בני לאו ויובל שרלו בכל תחום אפשרי ולומר אם דברי מלאי שנאה או משקפים את המציאות העצובה.

למשל חיפשתי ומצאתי ומה דעתך על ההתבטאות הזאת?
לשנאת הגויים של הרב דב ליאור יש השפעה הרסנית, וסופה שהיא הופכת לפסקי הלכה המתירים את דמו של מי שאינו יהודי. אין לתת לגיטימציה לפסיקה הקנאית, והוא מנמק את דבריו: "במקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב". הרב בני לאו


ג. הדבר הראשון הנדרש מפוסק הוא יראת שמים. השני הוא ידיעה רבה בתורה. והשלישי הוא הבנת המציאות. שלושת הדברים האלה נחוצים ובסדר הזה. שכן הראשון הוא משהו שחייב להיות בעצם עצמו של הפוסק. בשני הוא יכול להיעזר באחרים ובספרים אבל עדיין הוא חייב שיהיה לו בסיס רחב. ובשלישי בהחלט יש מקום שייעזר באחרים ואין חובה שיהיה בקי בכל תחומי המציאות והמדע. ידיעה נרחבת במדע יכולה להועיל אך אינה הכרחית.

איזה כף שמתימטיקה היא מדע מופשט, אפשר לטעות ככל שנרצה ולייטנר יגיד שזה לא נורא!

לגבי כבוד תורה. כמובן!! אחרי שהתקפתי את הרבנים אני מכבד אותם!

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:23 pm
על ידי לייטנר
א. אזכור חוברת של שנרב לפני שנים רבות שלא בהקשרה, הוא בהחלט אד הומינם שאינו במקומו.
ב. האמירה שהרבנים הנ"ל אינם מחוייבים לתורה, היא בדיוק מה שרמזתי ביחס לכבוד התורה...
ג. ברור שאיננו מצפים שפוסק יכיל את כל הידע הקיים בעולם. חובתו של הפוסק היא הכרת המציאות. כיצד יעשה זאת ובמי ייעזר? זה כבר השלב הבא.
ד. השוואת כהנת לפונדקית, היא לא תמיד חיובית, ואם האמירה שיש גם פרופסורים למתמטיקה שטועים מרגיעה אותך, היא אינה יותר מאשר נחמת טיפשים.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:25 pm
על ידי נוטר הכרמים
בנוגע להשקפת עולמו של מרן הגרי"ש זיע"א. ברצוני להביא כאן את מכתבו הידוע שרבים וטובים רואים בה צוואה רוחנית לדור, ויובא כאן במסגרת דברי הגרי"י קאלמנוביץ שליט"א. [אקוה כי לא יאשימוני שוב ב'קב חומטין', וזאת מב' סיבות, הן כי זה כתגובה להעמדת צד מתריס בסוגיא אקטואלית, והן כי אם מותר לצטט את 'נדב שנרב' בעניני השעה, לא תהא כהנת כפונדקית].

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:34 pm
על ידי אוצר החכמה
לייטנר כתב:א. אזכור חוברת של שנרב לפני שנים רבות שלא בהקשרה, הוא בהחלט אד הומינם שאינו במקומו.
ב. האמירה שהרבנים הנ"ל אינם מחוייבים לתורה, היא בדיוק מה שרמזתי ביחס לכבוד התורה...
ג. ברור שאיננו מצפים שפוסק יכיל את כל הידע הקיים בעולם. חובתו של הפוסק היא הכרת המציאות. כיצד יעשה זאת ובמי ייעזר? זה כבר השלב הבא.
ד. השוואת כהנת לפונדקית, היא לא תמיד חיובית, ואם האמירה שיש גם פרופסורים למתמטיקה שטועים מרגיעה אותך, היא אינה יותר מאשר נחמת טיפשים.


א. לא קראת את המאמר. נכון?
ב. אם אני נתפס על כבוד התורה של הרב בני לאו, מילא.
ג. הסכמת. כמו שהזכרתי כנראה הידע על העננים לא כ"כ רלוונטי לנושא.
ד. לי יש כבוד לחכמים באשר הם. גם לפרופסורים למתימטיקה ולפיסיקה. ומה שאני לומד מהטעות הוא מה שהיה צריך ללמוד, שכל אדם טועה הן בתחום התמחותו והן שלא בתחום התמחותו, ורק שחצנים מנופפים בטעיותיהם של אחרים ובפרט כשהם גדולים מהם הרבה מונים כיחס בין הגריש"א לבין נדב שנרב.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:41 pm
על ידי בברכה המשולשת
לייטנר כתב:א. אזכור חוברת של שנרב לפני שנים רבות שלא בהקשרה, הוא בהחלט אד הומינם שאינו במקומו.
ב. האמירה שהרבנים הנ"ל אינם מחוייבים לתורה, היא בדיוק מה שרמזתי ביחס לכבוד התורה...
ג. ברור שאיננו מצפים שפוסק יכיל את כל הידע הקיים בעולם. חובתו של הפוסק היא הכרת המציאות. כיצד יעשה זאת ובמי ייעזר? זה כבר השלב הבא.
ד. השוואת כהנת לפונדקית, היא לא תמיד חיובית, ואם האמירה שיש גם פרופסורים למתמטיקה שטועים מרגיעה אותך, היא אינה יותר מאשר נחמת טיפשים.


א. במקרה הזה החוברת רלוונטית, כי הוא בעצמו מתייחס לסוגיא הזו בהרחבה במאמר זה.
ב. צר לי- אך מי ש"פוסק" שמותר לכהן שאינו יכול לעמוד לשאת כפים מטעם של כבוד הבריות (אך כשזה מגיע לגירוש של אלפי יהודים מביתם וביטול מצוות יישוב א"י הוא "פוסק" שאסור למחות) ושקובע את המחיצה בבית הכנסת שלו מתחת לגובה המותר אפילו לפי המקילים ושיוצא בדברי ביזוי נגד גדולי הרבנים (מכל החוגים) ומי ש-"מתיר" לעיוור לגעת במוצעת לו וש"פסק" שחברה מעורבת היא לכתחילה וכו' וכו' אינם ראויים לכבוד תורה.
ג. כמדומני שעל זה אין חולק

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:43 pm
על ידי לעומקו של דבר
בברכה המשולשת כתב:ה. לא רק הגרשז"א, מצאנו כגון זה גם אצל כל הפוסקים כמעט (איני זוכר כרגע דוגמא לפסק בלי בירור מציאות. וכאמור התשובה הנ"ל של הגריש"א אינה דוגמא מתאימה כ"כ)

ברור שכל רב מברר את המציאות. אבל הגרשז"א היה מיוחד בזה, ולכל רב יש את הייחודיות שלו (כמדומני שיבדל"א הגרש"א כתב על זה ועל כך שהיה הראשון בבירור הבעיות ההלכתיות המתחדשות לעומקם, נמצא אולי בהקדמות לספרי הגרשז"א).

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:45 pm
על ידי בברכה המשולשת
לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ה. לא רק הגרשז"א, מצאנו כגון זה גם אצל כל הפוסקים כמעט (איני זוכר כרגע דוגמא לפסק בלי בירור מציאות. וכאמור התשובה הנ"ל של הגריש"א אינה דוגמא מתאימה כ"כ)

ברור שכל רב מברר את המציאות. אבל הגרשז"א היה מיוחד בזה, ולכל רב יש את הייחודיות שלו (כמדומני שיבדל"א הגרש"א כתב על זה ועל כך שהיה הראשון בבירור הבעיות ההלכתיות המתחדשות לעומקם, נמצא אולי בהקדמות לספרי הגרשז"א).


ייש"כ גדול על ההבהרה החשובה. אכן, בדיוק בגלל זה כתבתי מלכתחילה "כגון", אבל אה"נ שהניסוח שלי לא היה ברור מספיק. (אם כי כמדומני שזו היתה בדיוק גם דרכם של הצי"א ושל מרן הגר"ש ישראלי)

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:47 pm
על ידי לעומקו של דבר
הבהרה קטנה למי שמשום מה לא מבין, הספר דברי אגדה הוא מאלף להבנת משנתו האידאולוגית הכללית של הגריש"א, עם יחס לבעיות התקופה. יש בו ייחודיות כיוון שהוא נאמר לא לאחר שנכנס להנהגת הציבור החרדי אלא עשרות שנים קודם (לאלו הסבורים ש(יתכן ו)היה שינוי).

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:50 pm
על ידי לעומקו של דבר
בברכה המשולשת כתב:
לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ה. לא רק הגרשז"א, מצאנו כגון זה גם אצל כל הפוסקים כמעט (איני זוכר כרגע דוגמא לפסק בלי בירור מציאות. וכאמור התשובה הנ"ל של הגריש"א אינה דוגמא מתאימה כ"כ)

ברור שכל רב מברר את המציאות. אבל הגרשז"א היה מיוחד בזה, ולכל רב יש את הייחודיות שלו (כמדומני שיבדל"א הגרש"א כתב על זה ועל כך שהיה הראשון בבירור הבעיות ההלכתיות המתחדשות לעומקם, נמצא אולי בהקדמות לספרי הגרשז"א).


ייש"כ גדול על ההבהרה החשובה. אכן, בדיוק בגלל זה כתבתי מלכתחילה "כגון", אבל אה"נ שהניסוח שלי לא היה ברור מספיק. (אם כי כמדומני שזו היתה בדיוק גם דרכם של הצי"א ושל מרן הגר"ש ישראלי)

שאלה נעכסית, למה לא זכה הצי"א לתואר מרן? סתם.
(כלומר, אתה כמדומני ייחודי מבין הכותבים כאן המקפיד לכתוב על אדירי התורה תארים כגון 'מרן'. רק שזה גורם שלפעמים תשמיט...)

===
נ"ב האינטרנט שלי מסונן בין השאר בשביל שלא אוכל לראות דברי הבל כגון של נ"ש.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 10:55 pm
על ידי סעדיה
לעומקו של דבר כתב:
בברכה המשולשת כתב:ה. לא רק הגרשז"א, מצאנו כגון זה גם אצל כל הפוסקים כמעט (איני זוכר כרגע דוגמא לפסק בלי בירור מציאות. וכאמור התשובה הנ"ל של הגריש"א אינה דוגמא מתאימה כ"כ)

ברור שכל רב מברר את המציאות. אבל הגרשז"א היה מיוחד בזה, ולכל רב יש את הייחודיות שלו (כמדומני שיבדל"א הגרש"א כתב על זה ועל כך שהיה הראשון בבירור הבעיות ההלכתיות המתחדשות לעומקם, נמצא אולי בהקדמות לספרי הגרשז"א).

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:00 pm
על ידי לעומקו של דבר
אגב, ספרי 'הערות'. מה יש לכם לומר עליהם? מי כתבם? ומה רמת דיוקם? באיזה אופן הגריש"א היה סומך עליהם? ומהי המהדורה החדשה?

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:10 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:
לייטנר כתב:א. אזכור חוברת של שנרב לפני שנים רבות שלא בהקשרה, הוא בהחלט אד הומינם שאינו במקומו.
ב. האמירה שהרבנים הנ"ל אינם מחוייבים לתורה, היא בדיוק מה שרמזתי ביחס לכבוד התורה...
ג. ברור שאיננו מצפים שפוסק יכיל את כל הידע הקיים בעולם. חובתו של הפוסק היא הכרת המציאות. כיצד יעשה זאת ובמי ייעזר? זה כבר השלב הבא.
ד. השוואת כהנת לפונדקית, היא לא תמיד חיובית, ואם האמירה שיש גם פרופסורים למתמטיקה שטועים מרגיעה אותך, היא אינה יותר מאשר נחמת טיפשים.


א. לא קראת את המאמר. נכון?
ב. אם אני נתפס על כבוד התורה של הרב בני לאו, מילא.
ג. הסכמת. כמו שהזכרתי כנראה הידע על העננים לא כ"כ רלוונטי לנושא.
ד. לי יש כבוד לחכמים באשר הם. גם לפרופסורים למתימטיקה ולפיסיקה. ומה שאני לומד מהטעות הוא מה שהיה צריך ללמוד, שכל אדם טועה הן בתחום התמחותו והן שלא בתחום התמחותו, ורק שחצנים מנופפים בטעיותיהם של אחרים ובפרט כשהם גדולים מהם הרבה מונים כיחס בין הגריש"א לבין נדב שנרב.


א. האם שנרב הזכיר את חוברתו הידועה במאמר הנ"ל?!.
ב. אם אני נתפס כמגן על הנ"ל, אבוי לי. כשאמרתי שהם אינם כוס התה שלי התכוונתי שאיני מזדהה עם דבריהם, פסיקתם וכד'. אעפ"כ האמירה ש"אינם מחוייבים לתורה"ק" מעבירה אותם באלגנטיות לצד הרפורמי. נראה לי שהם מרגישים בתוך המחנה, ולא מחוצה לו.
ג. גם לי נראה כך, אבל לא קראתי בפנים.
ד. הבעיתיות של שנרב בניסוחיו היא לא חדשה, וכמדומני שכבר דנו באי אלו אשכולות בכך. אני מסכים איתך שחיפוש טעויות של פוסקים (כגון, הנ"ל בג') אינה תקינה, בלשון המעטה (דוגמא קיצונית לעניין היא הספר נגד אג"מ). התייחסתי לשאלה העקרונית שבה בעיקר דן שנרב. שאלה שגם אתה התייחסת אליה בהשואה בין ר' שלמה זלמן לרב אלישיב.


כבר זמן רב לא כתבתי הודעות מסוג זה. בעיקר כי אינני רואה תוחלת בדיונים מסוג זה.
בלנ"ד, אשתדל לא להגיב עוד לנ"ל.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
בברכה המשולשת כתב:ב. צר לי- אך מי ש"פוסק" שמותר לכהן שאינו יכול לעמוד לשאת כפים מטעם של כבוד הבריות (אך כשזה מגיע לגירוש של אלפי יהודים מביתם וביטול מצוות יישוב א"י הוא "פוסק" שאסור למחות)

הפסיקה שלו אינה מטעם כבוד הבריות. אלא לאחר שהניח שדין עמידה הוא רק מדרבנן, ס"ל שבכה"ג אפשר לסמוך על השבו"י שהתיר (ראה בה"ט ושע"ת קכח, כה). וז"ל "התשובה של הרב ריישר עמדה מול עיני בעת לימודי את שאלת הכהן הנ"ל. ידוע לי שיש פוסקים שחלקו על השבות יעקב (כמו פנים מאירות, חלק ב סימן קפו, נודע ביהודה מה"ק או"ח סימן ה, בית מרדכי חלק ב סימן ג). אולם הכלל בעניינים אלה שבמילי דרבנן כדאי וראוי לסמוך גם על דעת מיעוט. הצער של הכהן משמש מקור של ממש לחיזוק הפסיקה המאפשרת לו לברך את עמו ישראל באהבה".

אולם יל"ע במה שכתב שם להוכיח שדין עמידה הוא רק דרבנן מדברי הרב אריה לייב. וז"ל:

המשמעות של "למדו מפי השמועה" (שכתב הר"מ) הוא שזהו דין מדרבנן, הנלמד באסמכתא מן הפסוקים. כך כותב במפורש הרב אריה לייב, בעל טורי אבן (מאה 18, ליטא) בחידושיו למסכת מגילה (כד ע"ב): כהן שיש בידו מומין לא ישא את כפיו. מה"ת בעל מום נושא ומדרבנן גזרו דלא וה"ט מפני שהעם מסתכלין בו. תדע דהא בגמ' אמרינן מומין דאמרו בפניו ידיו ורגליו ואי מה"ת שאר מומין נמי לא. ועוד דאמ' סומא בא' מעיניו לא ישא את כפיו ואם הי' דש בעירו מותר והא סומא באחת מעיניו נמי בעל מום הוא. ואי מה"ת בעל מום לא כי דש בעירו מה הוי, אלא ש"מ מדרבנן הוא מפני שהעם מסתכלין בו וכי דש בעירו תו לא מסתכלין בו. והכי אמרינן להדיא בפ"ד דתענית (דף כ"ו) אקרא דלשרת ולברך בשמו וכו' דאסמכתא נינהו. עכ"ל.

ולפלא שהשמיט את סוף דבריו של הרב אריה לייב. וכך כתוב בטו"א: והכי אמרינן להדיא בפ"ד דתענית (דף כ"ו) אקרא דלשרת ולברך בשמו וכו' דאסמכתא נינהו. ומה דק"ל מהא על פ"ז דסוטה (דף ל"ח) וסוגיא כה תברכו בעמידה יתבאר בחידושי שם. עכ"ל.
כמעט מפורש בדבריו כאן שס"ל שעמידה הוא דין מה"ת. וכך מתבאר גם ב"חידושי שם" היינו בספרו האחר של אותו הרב אריה לייב הנקרא גבורת ארי בתענית שם. אמנם סוף הדברים שם חסר, אך נראה ברור מה דעתו ע"ש.
וצע"ג.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:34 pm
על ידי לעומקו של דבר
וצע"ג.

?!...

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:36 pm
על ידי בברכה המשולשת
מה שנכון נכון כתב:
בברכה המשולשת כתב:ב. צר לי- אך מי ש"פוסק" שמותר לכהן שאינו יכול לעמוד לשאת כפים מטעם של כבוד הבריות (אך כשזה מגיע לגירוש של אלפי יהודים מביתם וביטול מצוות יישוב א"י הוא "פוסק" שאסור למחות)

הפסיקה שלו אינה מטעם כבוד הבריות. אלא לאחר שהניח שדין עמידה הוא רק מדרבנן, ס"ל שבכה"ג אפשר לסמוך על השבו"י שהתיר (ראה בה"ט ושע"ת קכח, כה). וז"ל "התשובה של הרב ריישר עמדה מול עיני בעת לימודי את שאלת הכהן הנ"ל. ידוע לי שיש פוסקים שחלקו על השבות יעקב (כמו פנים מאירות, חלק ב סימן קפו, נודע ביהודה מה"ק או"ח סימן ה, בית מרדכי חלק ב סימן ג). אולם הכלל בעניינים אלה שבמילי דרבנן כדאי וראוי לסמוך גם על דעת מיעוט. הצער של הכהן משמש מקור של ממש לחיזוק הפסיקה המאפשרת לו לברך את עמו ישראל באהבה".

אולם יל"ע במה שכתב שם להוכיח שדין עמידה הוא רק דרבנן מדברי הרב אריה לייב. וז"ל:

המשמעות של "למדו מפי השמועה" (שכתב הר"מ) הוא שזהו דין מדרבנן, הנלמד באסמכתא מן הפסוקים. כך כותב במפורש הרב אריה לייב, בעל טורי אבן (מאה 18, ליטא) בחידושיו למסכת מגילה (כד ע"ב): כהן שיש בידו מומין לא ישא את כפיו. מה"ת בעל מום נושא ומדרבנן גזרו דלא וה"ט מפני שהעם מסתכלין בו. תדע דהא בגמ' אמרינן מומין דאמרו בפניו ידיו ורגליו ואי מה"ת שאר מומין נמי לא. ועוד דאמ' סומא בא' מעיניו לא ישא את כפיו ואם הי' דש בעירו מותר והא סומא באחת מעיניו נמי בעל מום הוא. ואי מה"ת בעל מום לא כי דש בעירו מה הוי, אלא ש"מ מדרבנן הוא מפני שהעם מסתכלין בו וכי דש בעירו תו לא מסתכלין בו. והכי אמרינן להדיא בפ"ד דתענית (דף כ"ו) אקרא דלשרת ולברך בשמו וכו' דאסמכתא נינהו. עכ"ל.

ולפלא שהשמיט את סוף דבריו של הרב אריה לייב. וכך כתוב בטו"א: והכי אמרינן להדיא בפ"ד דתענית (דף כ"ו) אקרא דלשרת ולברך בשמו וכו' דאסמכתא נינהו. ומה דק"ל מהא על פ"ז דסוטה (דף ל"ח) וסוגיא כה תברכו בעמידה יתבאר בחידושי שם. עכ"ל.
כמעט מפורש בדבריו כאן שס"ל שעמידה הוא דין מה"ת. וכך מתבאר גם ב"חידושי שם" היינו בספרו האחר של אותו הרב אריה לייב הנקרא גבורת ארי בתענית שם. אמנם סוף הדברים שם חסר, אך נראה ברור מה דעתו ע"ש.
וצע"ג.


כתר"ה ציטט את חתימת ה-"תשובה."
אני התייחסתי לתחילתה (וגם לרמז בסופה על כבוד הבריות)
וברור שגם אחרי השיקול של כבוד הבריות צריך יתד להיתלות עליה, והוא מצא את השבו"י (אולי בגלל חיבתם שלו ושל חבריו לתשובת השבו"י בעניין כיסוי ראש וד"ל)

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ב' אוגוסט 15, 2016 11:42 pm
על ידי נשר
נוטר הכרמים כתב:בנוגע להשקפת עולמו של מרן הגרי"ש זיע"א. ברצוני להביא כאן את מכתבו הידוע שרבים וטובים רואים בה צוואה רוחנית לדור, ויובא כאן במסגרת דברי הגרי"י קאלמנוביץ שליט"א. [אקוה כי לא יאשימוני שוב ב'קב חומטין', וזאת מב' סיבות, הן כי זה כתגובה להעמדת צד מתריס בסוגיא אקטואלית, והן כי אם מותר לצטט את 'נדב שנרב' בעניני השעה, לא תהא כהנת כפונדקית].



ישר כח ר' נוטר הכרמים שליט"א.

חיפשתי את מכתבי הגריש"א, אבל זה הרבה יותר מוצלח.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 12:27 am
על ידי פרי יהושע
יורשה לי להוסיף תגובה למאמרו של שנרב. [יש כמובן הרבה להאריך אבל אתייחס לנקודה אחת כעת]

כמדומני התפיסה הזו על עליונתה של המדע קצת פסה היום, היום יודעים שאמת פנימית שנחצבת מהאדם היא עליונה בהרבה מכל זה, כיון ובין וכה המדע לא הצליח להגיע לאמת אפסולטית וכיום הוא גם לא מתיימר להגיע.

זה בדיוק אותה אמת אותה אנו מצפים מגדולי התורה, רוממות האדם הניצבת לפנינו למי שזכה להכיר אדם כהרב אלישיב ז"ל יהיה מדען או לא היא הקובעת, כמובן אם הכלים של האדם יהיו המדע ישתמש במדע, יהי כליו השירה או כלי אחר ישתמש בהן, אבל מה שקובע זה האמת הפנימית והטהרה שבלב, שאת זה מי שזכה להרגיש מרגיש ומי שלא לא.

גם התורה עצמה אינה נמדדת בכך, צא וראה מה שכתב המהר"ל במקומות הרבה, שגדולי ישראל אינם רופאים, מעולם לא הייתי בטוח שהבחינה של המדע [גם לא של הגרשז"א והפקקים של הבקבוק] בנוגע להלכה תמיד מצדיק את עצמו, התורה ניתנה לאדם ולמבט הטבעי שלו וידע מדעי לפעמים אינו שייך ואפי' מקלקל, ושוב, אם זו כבר התפיסה של העולם, ממילא גם זו התפיסה של האדם התורני, וכעת לא נכון יהיה להתנתק מכך.

אבל מדע אינו עומד בבסיסה של התורה, וק"ו לא בבסיסו של האדם.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 1:20 am
על ידי פלתי
נשר כתב:
פלתי כתב:סיפור קצת שונה, אבל יש דמיון משהו. שמעתי מבעל המעשה שהיה בחור ישיבת אור שמח של חוזרים בתשובה. והנה עם פרוץ מלחמת לבנון השניה, הרגיש אותו בחור שהוא רוצה להשתתף במלחמה. רבותיו בישיבה ניסו להניאו ולשכנעו שעדיף לישב וללמוד, שבודאי יביא תועלת יותר גדולה. אבל הוא בשלו, לא קיבל את דעת הרבנים. עד שהסכימו כולם שאותו בחור ילך לשאול את דעת הגריש"א זצ"ל, ומה שהוא יגיד, כך יהיה.
אותו בחור התדפק על דלתו של הרב והרב בעצמו פתח את הדלת, הבחור סיפר לו שהוא מרגיש צורך לילך למלחמה, ושהרבנים בישיבה מתנגדים, ושהוחלט לשאול את פי הרב מה לעשות. הגריש"א מיד אמר לו, תעשה מה שאתה מרגיש. עד כאן מפי בעל המעשה.


האם בשנת תשס"ו היה שייך שהרב אלישיב יפתח בעצמו את הדלת?

כבר תיקנתי בפנים הראשונה. תודה.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 1:26 am
על ידי גבול ים
לעומקו של דבר כתב:הבהרה קטנה למי שמשום מה לא מבין, הספר דברי אגדה הוא מאלף להבנת משנתו האידאולוגית הכללית של הגריש"א, עם יחס לבעיות התקופה. יש בו ייחודיות כיוון שהוא נאמר לא לאחר שנכנס להנהגת הציבור החרדי אלא עשרות שנים קודם (לאלו הסבורים ש(יתכן ו)היה שינוי).

מומלץ לך לברר אצל בני משפחת מרן זצ"ל את היחס הנכון לספר דברי אגדה.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 1:48 am
על ידי אום אני חומה
אענה כאותו גביהה בין פסיסא..

הנחת היסוד של שנרב היא שכביכול בסתירה שבין תורה למדע התורה נמצאת בבעיה, אלא שהאמת היא להיפך, אנו שומרים את התורה כי כך מסרו לנו אבותינו שקיבלו מאבותיהם עד משה רבינו קיבל אותה ישירות מהקב"ה בסיני (ועיין עוד אגרות וכתבים לרב וולבה מכתב רל), ומעתה אם נמצאה איזו סתירה למדע אז או שהמדע טועה כפי שלעיתים מתברר או שאפשר ליישב את הקושיה באופן כלשהו. הנושא הזה מעולם לא הטריד את הגריש"א כי הוא לא למד את התורה מחמת אישור מדעי וגם לא היה עוזב אותה עקב אי-אישור מדעי. (בניגוד לאפיפיור, שכן חשוב לו לקבל גושפנקה מדעית, ראו מה בין בני לבן חמי). אלא מאי, ישנם יהודים יקרים שמחפשים תשובות, נו, נשלח להם רבנים מדרג נמוך, ואם לא יעזור אז ישנם כאלו שמומחים יותר (הרב נויגרשל, הרב ענבל האב והבן, הגרי"ש זילברמן וכו'). לשכנע את שנרב וחבריו? אנחנו לא ממש מחפשים את זה, כי גם הם לא ממש מחפשים את האמת.. ואם תשאל האי אין תשובה מספקת - לא נורא, עוד תהיה בעתיד..

הטענה מהעננים מלמדת רק על חוסר בסיסי בהבנת הנקרא של הכותב, הרי הגרי"ש עצמו אומר כתנאי קודם לתשובתו שצריך לברר את המציאות לאמיתה.
הטענה מהגרח"ק לא מובנת, מדובר בדברי אגדה ללא שום נפקות הלכתית, והוא רק מצטט.

כבר התקיים דיון בין חכמי ישראל בקשר לקדמות הזוהר כפי ששנרב עצמו ציין, ואנחנו קבלנו על עצמנו את הכרעת הגר"א והאר"י וכל גדו"י שהיו חכמים וידענים לא פחות מחכמי האקדמיה ובכ"ז קבלו את כל הזוהר ככתבו וכלשונו. ושערי תירוצים לא ננעלו (אינני בקי בסוגיה זו אבל כמדומה שבספר 'בן יוחאי' לאחד המשכילים יישב רבות מהקושיות)

בענייני השקפה חרדית. דבר ראשון, זה שקר לטעון שרבנים גדולים לא כתבו השקפה חרדית מסודרת, הנה למשל הגר"צ מרקוביץ' ב'בנתיבות האמונה' שלו או הרב וולבה או ר"ז סורוצקין ועוד, וגם בעיתונות החרדית מאז ישנם מאמרים שנכתבו ע"י גדו"י. לגדולי ישראל אין את הזמן וכנראה גם לא כ"כ חשוב לשווק את השקפת עולמם לציבור שבחוץ אלא לציבור שבפנים, שלומד את עיקרי הדברים מדברי גדולי ישראל בעצמם מפיהם בדרשותיהם או מפי כתבם במכתבים לרוב, והרחבתם (כן, רק הרחבה, כי תורף הדברים כבר כתוב בקריינא דאיגרתא או מכתבים ומאמרים)ע"י רבנים או פובליציסטים. והראיה, שכל דרדק חרדי יודע בדיוק את עיקרי ההשקפה כולל מימרות מהרב שך וכו'.

ואני חוזר שוב, כל זה כגביהה בין פסיסא..

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 2:03 am
על ידי ניים ושכיב
המאמר שלינקקתי התסיס לכיוון אחר לגמרי ממה שניסיתי לכוון אתכם אליו במשפט שכתבתי.

ככלל, המאמרים של שנרב ידועים כפרובוקטיביים, ואין מה לדון על השאור שבעיסתו [ההבלים שכתב כדי להתסיס] וכפי שביערוהו יפה הראוצה''ח ודעימיה.

התכוונתי לנקודה אחת שהיתה קשורה לויכוח הקודם באשכול- משום מה גדול''י לא מבארים לנו באר היטב את דעותיהם בעניני השעה, כדרך שמבארים בשאר עניני התורה. זה מה שמאפשר את הויכוח באשכול האם הגרי''ש התיר למישהו אי פעם להתגייס, ובכלל, את אופיין של המחלוקות הגדולות שגוזרות את ציבור שומרי המצוות למגזרים.

ההסבר המתבקש הוא שאם ידונו בדברים הללו בצורה המקובלת, הנזק יהיה רב על התועלת, בבחינת דברים הללו אסור לאומרן בפני ע''ה.
והתוצאה היא שההשקפה שהתגבשה בלבו של כאו''א אינה חתומה בחותמו של כה''ג.

בשורה התחתונה, לא ברור לי מה בדיוק דעותיהם [החלוקות] של גדול''י בהרבה נושאים חשובים, וגם לא למה חשוב להסתיר אותן.

קיוויתי שיתפתח על זה דיון, ואולי אזכה להוסיף קצת הבנה בזה לפי מך ערכי.

[טיפה התייחסו לזה לעיל בתגובות, אבל בעוניי לא נחה דעתי כלל]

כעת שבתי ונמלכתי, שכל ההסברים בדעתם, ממילא אינם לא מפיהם ולא מפי כתבם, ושאם צריך להסתיר את הדברים, צריך גם לא לדון בהם פה.
א''כ תנוח לה התסיסה במקומה, ויחזור האשכול למסלולו.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 2:13 am
על ידי לעומקו של דבר
השאלה שאלה אבל ניסחת אותה בהגזמה. יש הרבה דברים כתובים. בעיקר באגרות (קוב"א, אגרות רי"ז הלוי, קריינא דאיגרתא, מכתבים ומאמרים)
בעניין ישיבות תיכוניות וכדו' ו'שיטת הישיבות' יש הסברה נפלאה במכתבים שנדפסו במכתב מאליהו.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 2:18 am
על ידי שומע ומשמיע
הרב ניים ושכיב
איפה ראית שהרחיבו דבריהם במקומות אחרים, הלכתיים?
כך היא המידה תמיד, ליבא לפומא לא גליא. ולעולם יישאר מקום להתווכח. בפרט בדברים אלו שייתכן אלף בני אדם שאומרים מילה מסויימת, וכל אחד יצטייר בלבו משהו אחר.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 4:07 am
על ידי איטשע טבריאנער
מענין לענין באותו ענין,
סיפור נאה סיפר לי יהודי בעל המעשה, -שומר תו"מ קלה כבחמורה [חרדי משלנו] גויס בתקופה אחרי מל' ששת הימים, ונאמר לו שיוטל עליו תפקיד לסייר בהר הבית.
הלה עלה והעלה השאלה קדם הגריש"א, מה יעשה כדת, הרב נתן לו הנחיות כיצד לנהוג בקדושה וטהרה וההכנה הראויה, והוסיף לבל ינסה לקבל היתר מהמפקד להמנע מלקיים הפקודה, כי אחריותו על כתפיו לקיים הדבר לפי גדרי ההלכה, משא"כ אם הדבר יעשה בידי אחר, מי יידע אם ישמור כראוי.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:08 am
על ידי פרי יהושע
ניים ושכיב כתב:המאמר שלינקקתי התסיס לכיוון אחר לגמרי ממה שניסיתי לכוון אתכם אליו במשפט שכתבתי.

ככלל, המאמרים של שנרב ידועים כפרובוקטיביים, ואין מה לדון על השאור שבעיסתו [ההבלים שכתב כדי להתסיס] וכפי שביערוהו יפה הראוצה''ח ודעימיה.

התכוונתי לנקודה אחת שהיתה קשורה לויכוח הקודם באשכול- משום מה גדול''י לא מבארים לנו באר היטב את דעותיהם בעניני השעה, כדרך שמבארים בשאר עניני התורה. זה מה שמאפשר את הויכוח באשכול האם הגרי''ש התיר למישהו אי פעם להתגייס, ובכלל, את אופיין של המחלוקות הגדולות שגוזרות את ציבור שומרי המצוות למגזרים.

סודות ההשקפה נמסרין בלחישה מגדול לגדול, שדברים הללו אסור לאומרן בפני ע''ה. מדי פעם פורחת לה איזו שמועה לאויר העולם, עד מפי עד, עד מאחורי הפרגוד בעצמו, שאינה מזרזת אלא למזורזין, ותוכנה הוא בערך הנח להם למגזרנו, אם אינם נביאים בני נביאים הם. ולעיתים אנו זוכים ומתפרסם איזה פתקאויל, ע''י מי שבפניו נכתב ובפניו נחתם, ובו כתוב פחות או יותר, גזירה היא מלפני, קבלוה משעשעי דת. ואם מישהו רוצה שלא יהא שומע מפי המתורגמן, לפי שאינו דומה השומע מפי הרב לשומע מפי התלמיד, פוגש הוא באותם שהם אפר תחת כפות רגלי הצדיקים, ויושבין על מפתחי לבן של ישראל, ונדמין לו כהר גבוה, ואין מניחין אותו ליכנס. ואז, כדי שלא להשאיר הנייר חלק והשכל ריק, בא לו הגביהא בן פסיסא התורן ומנצח את בני אפריקי ומצרים בטענות שבודה לו מלבו.

מה אנחנו, עדר של ברברים שלא יכול להשיג האמת על בוריה ונמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו?

משום מה, כל מה שאני מדבר איתו על זה [ואפי' שנרב במאמרו] באמת סובר ככה, לא שהוא עצמו ברברי חלילה, אלא כל השאר, ואין ברירה אלא להנהיגם כעדרי צאן.
וכך הולך לו כל אחד ומגבש לו דיעה מהרהורי לבו ומהרהורי הגביהות שקדמו לו, ונתלה באילן גדול.
ורק אני האידיוט היחיד שלא יודע דעת ריבוניו, ומה פתאום תפסו להם פלך שתיקה דוקא בדברים שהנשמה תלויה בהם.

תקוותי היא שיתפתח על זה דיון, ואולי אזכה להוסיף קצת הבנה בזה לפי מך ערכי.

[טיפה התייחסו לזה לעיל בתגובות, אבל בעוניי לא נחה דעתי כלל]


[הבנו מיד שלזה כוונתם בהבאת המאמר אבל כיון והיה מתסיס ברמת העיקרון היו חייבים להתייחס גם מנקודה גבוהה יותר].

לעצם הנידון, גם בהלכה אם לדבר על הרב אלישיב מעולם הוא לא ראה צורך להגיד את אשר עם לבבו כשלא נשאל, גם זה חלק מהפנימיות של גדו"י שליבם לפומא לא גליא.
אולם באמת שבעניני השעה לפעמים יותר מכל דבר אחד בוחרים גדו"י לשמור על עמימות מסוימת, מהרבה סיבות, אחת מהן כי הן אמיתות שלא שייך לדון עליהם בכלים רציונאלים אלא מבחינת לבי אומר לי, כך הוא בדיוק ביחס לגיוס בני הישיבות, וק"ו אם מדובר על שינוי גישה [אם ביחס לגיוס או ביחס ליציאה לעבודה וכדו'], שבזה בוודאי מתערבים עוד שיקולים לשמור על עמימות כדי שלא חלילה יהפכו דברים ללגטימים יותר מהצורך המוכרח, [דהיינו הימצאות בתוך דנימקה של רצף חברתי מסוים], אין ספק שרק החכמה והאחריות העצומה להמשך קיומו של עם ישראל היא המנחה והמנווטת את דרכם של גדולי ישראל בבואם לסוגי' רגישות כאלו, וכל מי שמכיר יודע שלא רק שאין כאן ריח הססנות או חוסר אננטלגנטיות, אלא אדרבא יש כאן חכמת לב עצומה.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:13 am
על ידי ניים ושכיב
לעומקו של דבר כתב:השאלה שאלה אבל ניסחת אותה בהגזמה.
אתה צודק. העייפות שהיתה בי בשעת הכתיבה והתסכול שהצטבר בי, הולידו את מבול המליצות הנפוחות ההוא. כעת שדעתי צלולה עלי, שבתי והנפתי על הודעתי את חרב הקיצוצים, ובכלל עקרתי את שאלתי מן השורש.

לדעת הרב לעש''ד כן מבארים השקפה בהרחבה, ולדעת הרב שומ''ש גם הלכה לא מבארים בהרחבה.
ראו נא בהודעתי שערכתי שהתחרטתי ולדעתי אין טעם לדון בכל זה. רק אודיעכם שתשובותיכם לא הניחו את דעתי, כי במחלוקת ביניכם אני סובר הפוך מכם, דהיינו בענין ההשקפה אני סובר כהרב שומ''ש שמשנ''ת בספרי האגרות איננו מספיק, ובענין ההלכה, אני סובר כהרב לעש''ד, שאמנם הם לא מבארים כ''כ בשו''תים הקצרצרים שמתפרסמים מהם בספרי קיצורי ההלכות, אבל הם מבארים יפה יפה בספרים ובשיעורים.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:23 am
על ידי פרי יהושע
ניים ושכיב כתב:
לעומקו של דבר כתב:השאלה שאלה אבל ניסחת אותה בהגזמה.
אתה צודק. העייפות שהיתה בי בשעת הכתיבה והתסכול שהצטבר בי, הולידו את מבול המליצות הנפוחות ההוא. כעת שדעתי צלולה עלי, שבתי והנפתי על הודעתי את חרב הקיצוצים, ובכלל עקרתי את שאלתי מן השורש.

לדעת הרב לעש''ד כן מבארים השקפה בהרחבה, ולדעת הרב שומ''ש גם הלכה לא מבארים בהרחבה.
ראו נא בהודעתי שערכתי שהתחרטתי ולדעתי אין טעם לדון בכל זה. רק אודיעכם שתשובותיכם לא הניחו את דעתי, כי במחלוקת ביניכם אני סובר הפוך מכם, דהיינו בענין ההשקפה אני סובר כהרב שומ''ש שמשנ''ת בספרי האגרות איננו מספיק, ובענין ההלכה, אני סובר כהרב לעש''ד, שאמנם הם לא מבארים כ''כ בשו''תים הקצרצרים שמתפרסמים מהם בספרי קיצורי ההלכות, אבל הם מבארים יפה יפה בספרים ובשיעורים.


ההפך הוא הנכון, השקפה לעולם לא תתבאר ע"י הגדול רק ע"י אחרים מכל הסיבות שלעיל הא למה הדבר דומה לאדם שינתח את צפוני ליבו ואת תכונתיו קבל עם ועדה, אבל דברים שבהלכה זה תלוי לפעמים זמן לקצר לפעמים זמן להאריך.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:30 am
על ידי פרי יהושע
נוטר הכרמים כתב:בנוגע להשקפת עולמו של מרן הגרי"ש זיע"א. ברצוני להביא כאן את מכתבו הידוע שרבים וטובים רואים בה צוואה רוחנית לדור, ויובא כאן במסגרת דברי הגרי"י קאלמנוביץ שליט"א. [אקוה כי לא יאשימוני שוב ב'קב חומטין', וזאת מב' סיבות, הן כי זה כתגובה להעמדת צד מתריס בסוגיא אקטואלית, והן כי אם מותר לצטט את 'נדב שנרב' בעניני השעה, לא תהא כהנת כפונדקית].


לא הבנתי את הקשר שבין דבריו של הגרי"ש במכתבו לסוגי' האקטולית כלשונך, האם מדבריו אלו עולה בבירור כמו שכתב הרב עומש"ד ודומיו שממילא לא יתכן שיאמר "שגיוס זה מצוה". [אגב הרב עמשל"ד וחבריו לא טורחים לנמק את דבריהם חוץ מלנפנף בהבל ורעות רוח וכדו' הם כמעט דומים "לגדולים" שבמאמרו של שנרב].

ואפורפו "שיכתוב הסטוריה", לפעמים עפ"י הודעותיו של מלך ירדן בקשר "להר הבית" "וההיסטוריה שלו" נדמה עוד מעט שהערבים בעצמם ישכחו למה הם בחרו בהר הבית בתור מקום למסגד "אל אקצה", גרסה ערבית למתרחש אצלנו.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 9:00 am
על ידי בברכה המשולשת
איטשע טבריאנער כתב:מענין לענין באותו ענין,
סיפור נאה סיפר לי יהודי בעל המעשה, -שומר תו"מ קלה כבחמורה [חרדי משלנו] גויס בתקופה אחרי מל' ששת הימים, ונאמר לו שיוטל עליו תפקיד לסייר בהר הבית.
הלה עלה והעלה השאלה קדם הגריש"א, מה יעשה כדת, הרב נתן לו הנחיות כיצד לנהוג בקדושה וטהרה וההכנה הראויה, והוסיף לבל ינסה לקבל היתר מהמפקד להמנע מלקיים הפקודה, כי אחריותו על כתפיו לקיים הדבר לפי גדרי ההלכה, משא"כ אם הדבר יעשה בידי אחר, מי יידע אם ישמור כראוי.


וסיפור דומה שמעתי אני הקטן מהגרא"ח שרמן שהיה היה אז הרב הצבאי האחראי שם (ותיאר גם את שאלות ההמשך ששאל את הגריש"א ואת התשובה. כמדומני שהבאתים באשכול אחר)

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 10:24 am
על ידי אוצר החכמה
זה רעיון כללי הנכון גם למקומות אחרים. לדוגמה כשנצרך לנסוע בשבת לצורך פקו"נ עדיף שיעשה יר"ש הנזהר לעשות את הנצרך ולא יהודי אחר המזלזל.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 10:45 am
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:זה רעיון כללי הנכון גם למקומות אחרים. לדוגמה כשנצרך לנסוע בשבת לצורך פקו"נ עדיף שיעשה יר"ש הנזהר לעשות את הנצרך ולא יהודי אחר המזלזל.

נכון, אבל לא נגיד לרופא ירא"ש לקחת את כל התורנויות בשבת...

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 10:50 am
על ידי אוצר החכמה
נכון. אבל גם במקרה הזה לפי הסיפור לא מדובר על זה שיקח את תורנותם של אחרים אלא שלא יבקש להשתחרר מהמוטל עליו.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 4:18 pm
על ידי תבא
אוצר החכמה כתב:נכון. אבל גם במקרה הזה לפי הסיפור לא מדובר על זה שיקח את תורנותם של אחרים אלא שלא יבקש להשתחרר מהמוטל עליו.


וכמובן בהנחה שהצורך אמיתי, ולא כמו ההיתרים המתחדשים שביקור משפחתי נחשב פיקוח נפש.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 5:03 pm
על ידי לייטנר
אוצר החכמה כתב:נכון. אבל גם במקרה הזה לפי הסיפור לא מדובר על זה שיקח את תורנותם של אחרים אלא שלא יבקש להשתחרר מהמוטל עליו.

ברור, שאם לא כן יידרשו ירא"ש בראש ובראשונה לפעילויות אלה, וד"ל.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 6:53 pm
על ידי אוצר החכמה
לא מובן לי למה אתה לועג על הסיפור.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 6:54 pm
על ידי לייטנר
חלילה.
לא עלה בדעתי ללעוג לסיפור.

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 6:54 pm
על ידי אוצר החכמה
אז כנראה עלי?

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 6:55 pm
על ידי לייטנר
חלילה לי

Re: על אלה חשכו עיננו - מרן הגרי"ש אלישיב זצלה"ה

פורסם: ג' אוגוסט 16, 2016 8:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שהרב לייטנר התכוון לרמוז לפסק המפורסם בשם הגרשז"א בזה (בכיוון של דברי הרב לייטנר לעיל)