מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' אוגוסט 13, 2012 1:23 pm

הייתה עליו כתבה לפני כחצי שנה ויותר בהמודיע.

המחבר חי בכפר תזנית שבמרוקו, מחבר ס' אבקת רוכל שני כרכים - דרושים בעניינים שונים,
וכדרכם של חכמי מרוקו בולל בדרושיו זוהר, ש"ס וראשונים, פוסקים, אגדה, ועוד...

ארונו עלה לארץ, ובמצבתו מוזכר "המקובל האלוקי".

והאם מישהו יודע על מהדורה חדשה של ספריו?

יש למישהו משהו להוסיף? [נ.ב. אני לא בונה על הרבה]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 13, 2012 2:41 pm

לפני כמה שנים הופיע מהדורה חדשה מספרו ושם תולדות חייו. אל ההוצאה נלווה מסע פרסומי גדול הכולל עלונים וכו' המספרים בשבח הצדיק ונפלאותיו.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' אוגוסט 13, 2012 2:52 pm

הוצאת הספריה הספרדית?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 13, 2012 3:13 pm

לא נראה לי.

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי עוקר הרים » ב' אוגוסט 13, 2012 8:04 pm

מתוך הספר "ארזי הלבנון" (ואנונו)

הקדוש המקובל האלקי הצדיק המלוב"ן רבי יוסף אוחיון זצ"ל מחכמי ודייני איתזרראר ותיזנית אשר במרוקו. רבי יוסף אוחיון עשה תורתו קבע ומלאכתו מלאכת המסחר ממנה התפרנס עראי, ובשובו מן היריד היה שוקע מיד בתלמודו כצמא המוצא נוה מים במדבר. כוח ריכוזו בעיונו היה כה רב עד
כי לא חש מאומה מהנעשה סביבו. וכבר ארע שחפצי ערך נגנבו מהבית, בלא שהצדיק ירגיש בגנב בבואו ובצאתו. גאונותו עשתה לה שם ותלמידים הרבה התקבצו סביבו ושתו בצמא את דבריו, כשהם קובעים בעצמם משמרות משמרות שיקבלו תורה מפיו בכל מקצועות התורה בנגלה ובנסתר. ביתו היה בית ועד לחכמים, וגם בצאתו לשוק לבקש פרנסתו הוגה היה בדברי תורה, ושש לכל הזדמנות להשמיעם, ורבים שאלוהו בהלכה.
לפני כחמישים שנה הדפיסו את ספרו היקר אבקת רוכל על מדרשי חז"ל, אשר כל דבריו כלהבות אש. ספר זה הוא הספר היחיד מחיבוריו הרבים שנדפס. ומהקדמתו יודעים אנו שהיו באמתחתו עוד חיבורים רבים בכתב יד, ביניהם חיבור על השולחן ערוך שאבד וחיבור גדול על סידור התפילה.
(א"ה: ספרו אבקת רוכל נדפס מחדש בתשנ"ח ויצא במהדורה מפוארת בתוספת תולדות חייו).
נפטר כ"ט באב תשט"ז

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ב' אוגוסט 13, 2012 9:21 pm

מעניין הסיפור על משמרות משמרות של תלמידים, שהרי לא ידוע מתלמידיו שחיברו ספרים ומביאים אותו בכתביהם וכו'...

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 14, 2012 12:42 pm

העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 12:55 pm

אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

אולי יש לך תמונה? תמונה אחת בלבד!

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 1:05 pm

מסתבר שאחרים צילמו בהלוויה.

נו אורייתא, אולי תשיג לנו הפעם תמונה?
ואחת ולתמיד נשתיק את חכם באשי

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 1:17 pm

יוסףלוי כתב:מסתבר שאחרים צילמו בהלוויה.
נו אורייתא, אולי תשיג לנו הפעם תמונה?
ואחת ולתמיד נשתיק את חכם באשי


לטובת הקוראים שאין ברשותם זכוכית מגדלת או מיקרוסקופ.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 1:20 pm

תודה, תודה!

כעת גם השכבה המבוגרת בפורום, המתעסקת בספרי מחקר ומיקרופילם, ונעזרת במכשירים כזכוכיות מגדלת מיקרוסקופים וכדו', תוכל לקרוא בנקל

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי ברקים רב » ג' אוגוסט 14, 2012 1:30 pm

אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

מעולם לא נכחתי בהלוייה שהמשתתפים בה רואים את גופו של המת.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 14, 2012 1:32 pm

ברקים רב כתב:
אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

מעולם לא נכחתי בהלוייה שהמשתתפים בה רואים את גופו של המת.


צורת הגופה מעבר לתכריכים...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 1:41 pm

ברקים רב כתב:
אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

מעולם לא נכחתי בהלוייה שהמשתתפים בה רואים את גופו של המת.

א קשיא אוף א מעשה!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 1:47 pm

יוסףלוי כתב:כעת גם השכבה המבוגרת בפורום, המתעסקת בספרי מחקר ומיקרופילם, ונעזרת במכשירים כזכוכיות מגדלת מיקרוסקופים וכדו', תוכל לקרוא בנקל

אוי לנו, שהעיסוק בבדותות מעין אלו חשוב יותר מתורתן של ראשונים!

ואל נא תחשוב שאני טוען שלא יתכן כזה דבר, אבל אני מוחה על 'הדבקת' התופעה הניסית הזו על כל אחד ואחד (ובלא שום כוונה לזלזל באף אחד, חלילה).
בדיוק כמו שמספרים על ה'עמודא דנהורא' שנראתה על מיטתו של צדיק פלוני, מקובל אלמוני וחכם פלמוני.
כך גם ב'גילויי אליהו הנביא'. לפי כל הסיפורים, אני מתפלא כיצד יש לו זמן לבקר אצל כ"כ הרבה חכמים, צדיקים ומקובלים?!... ובמיוחד מעניין אותי, מדוע בדרך כלל, אותם חכמים, צדיקים ומקובלים שייכים למגזר מסויים מאוד. וד"ל. האם מי שמוסר לאליהו הנביא את הכתובות מקורב לאותו מגזר?!

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 2:11 pm

חכם באשי כתב:
יוסףלוי כתב:כעת גם השכבה המבוגרת בפורום, המתעסקת בספרי מחקר ומיקרופילם, ונעזרת במכשירים כזכוכיות מגדלת מיקרוסקופים וכדו', תוכל לקרוא בנקל

אוי לנו, שהעיסוק בבדותות מעין אלו חשוב יותר מתורתן של ראשונים!

ואל נא תחשוב שאני טוען שלא יתכן כזה דבר, אבל אני מוחה על 'הדבקת' התופעה הניסית הזו על כל אחד ואחד (ובלא שום כוונה לזלזל באף אחד, חלילה).
בדיוק כמו שמספרים על ה'עמודא דנהורא' שנראתה על מיטתו של צדיק פלוני, מקובל אלמוני וחכם פלמוני.
כך גם ב'גילויי אליהו הנביא'. לפי כל הסיפורים, אני מתפלא כיצד יש לו זמן לבקר אצל כ"כ הרבה חכמים, צדיקים ומקובלים?!... ובמיוחד מעניין אותי, מדוע בדרך כלל, אותם חכמים, צדיקים ומקובלים שייכים למגזר מסויים מאוד. וד"ל. האם מי שמוסר לאליהו הנביא את הכתובות מקורב לאותו מגזר?!

חברה'. בלי ידיים.
אני אישית גם תמהתי על המעשיה המופלאה של צורת גופו השלמה, ובייחוד גם התפלאתי על כך שלא היה למעשה זה הדים כלשהם.
לא חסרים מקרים בהם החברה קדישא 'מסדרת' את המיטה ואכהמ"ל, ומשום כבודו של הנפטר, כך שלא בהכרח שההתפעלות באה במקומה.
אלא אם כן יאוששו דבריו ממקורות נוספים.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 14, 2012 2:12 pm

חכם באשי כתב:
יוסףלוי כתב:כעת גם השכבה המבוגרת בפורום, המתעסקת בספרי מחקר ומיקרופילם, ונעזרת במכשירים כזכוכיות מגדלת מיקרוסקופים וכדו', תוכל לקרוא בנקל

אוי לנו, שהעיסוק בבדותות מעין אלו חשוב יותר מתורתן של ראשונים!

ואל נא תחשוב שאני טוען שלא יתכן כזה דבר, אבל אני מוחה על 'הדבקת' התופעה הניסית הזו על כל אחד ואחד (ובלא שום כוונה לזלזל באף אחד, חלילה).
בדיוק כמו שמספרים על ה'עמודא דנהורא' שנראתה על מיטתו של צדיק פלוני, מקובל אלמוני וחכם פלמוני.
כך גם ב'גילויי אליהו הנביא'. לפי כל הסיפורים, אני מתפלא כיצד יש לו זמן לבקר אצל כ"כ הרבה חכמים, צדיקים ומקובלים?!... ובמיוחד מעניין אותי, מדוע בדרך כלל, אותם חכמים, צדיקים ומקובלים שייכים למגזר מסויים מאוד. וד"ל. האם מי שמוסר לאליהו הנביא את הכתובות מקורב לאותו מגזר?!

ומעשה המובא על רבי עבדאללה סומך זיע"א גם לא מקובל עליך. וזה תורף המעשה [מתוך ספר ארי מבבל]:
רבי עבדאללה סומך היה רבו המובהק של רבינו, ולימים נעשה לו רבינו תלמיד חבר, וראה מש“כ רבי עבדאללה זיע“א בספרו זבחי צדק [ח“א סימן לב דף ק] וז“ל: “וידיד נפשי הרב המובהק כמהר“ר יוסף חיים הי“ו בן הרב כמהר“ר אליהו בן מו“ר הרב מ“ח ז“ל“ עכ“ל. [וראה עוד בזבחי צדק ח“ב חיו“ד סימן כ“ג, וחאהע“ז סימן א‘].
וראה מש“כ רבינו יוסף חיים בשו"ת רב פעלים חלק ב‘ (חיו"ד סימן ז), וזה תוכן דבריו שם: מקדמת דנא כשהיה מורי הרב ז"ל בחיים, שלח לי הקונטרסים שחיבר על יורה דעה ובענותו הגדולה בקש ממני לעיין בהם. והעירותי על דבריו כמה הערות, ולא אסתייעא מילתא לשלחם אל מורי הרב ז"ל. וזכורני כי בעל פה אמרתי לו הערות על שני דברים, ואחת מהם מה ששגג קולמוסו הטהור בדין התולעים של הלבן (יג‘ורטי) ותיכף ומיד תיקן בקונטרסו.
רבי עבדאללה השיב את נשמתו לבוראה בליל שבת קודש י“ח תמוז תרמ“ט. ממש קודם צאת נשמתו שאלו בנו ר‘ צאלח את פירוש הפסוק בפרשת השבוע [כי תבוא] ‘ברוך אתה בבואך וברוך אתה בצאתך‘ שהרי היה צריך לומר ברוך אתה בצאתך וברוך אתה בבואך כי היציאה מן הבית קודמת לחזרה, כמ“ש ‘ה‘ ישמר צאתך ובואך‘? והשיבו רבי עבדאללה שפירוש הפסוק הוא: “שאם רוצים לדעת מי הוא הצדיק זה הוא אשר ברוך בבואו לקבר ובצאתו מן הקבר גם כן ברוך“ סָתָם ולא פירש וכך השיב את נשמתו לבוראה כשמילותיו האחרונות “בצאתו מן הקבר ג“כ ברוך“.
ראשי הקהל שידעו כי עלולה להווצר בעיה בקשר לקבורת רבם הגדול בתוככי העיר, פנו בעיצומו של יום השבת [ואפילו לדעת הרמב“ם שכמותו פסק מרן בסי‘ ש“ז ס“ה שאסור לגוי לעשות איסור שבות אא“א במקום חולי או צורך מצוה. י“ל שגם כאן הוא צורך מצוה, עוי“ל דדוקא אם אמרו לו בפירוש לעשות משא“כ כאן שרק ביקשו את הסכמתו, והוא הגדיל לעשות ואישר את הדברים בכתב, ובלא“ה יש המקילים לאמר לו לכתוב מכתב לצורך מצוה, עי‘ במשנה ברורה סי‘ ש“ו ס“ק מ“ז] ל‘וואי‘ המושל האזרחי, הוא מוסתפא עאצם פאשא שר“י שיתן את הסכמתו לכך, אך הלה התנגד לדבר, ובתמורה הציע את הסכמתו לקבור את רבינו בחצר קבר יהושע כהן גדול זיע“א [קבר ‘אל כהן‘ שהיה קדוש אף למוסלמים] הנמצא בעברו השני (המערבי) של נהר החידקל הנקרא בשם ‘אל-כרך‘ ואין בו יישוב יהודי, ואף נתן בידם אישור בכתב ידו ובחתימתו לעריכת הקבורה במקום המוצע [במקום זה קבור גם רבו של רבי עבדללה הוא רבי יעקב הרופא זיע“א].
מייד עם צאת השבת נגשו אנשי החברא קדישא למקום הקבר המיועד להכין את מקום הקבורה של רבינו ז“ל, ובטרם סיימו את מלאכת הכרייה הגיע ראש עירית ‘אל כרך‘ עבדאללה זיבג שר“י ואנשיו, שנודעו בשנאתם המובהקת ליהודים, וגרשו את אנשי הח“ק מהמקום בטענתם ‘כי אסור לקבור אדם זר בחצר נביא המוסלמים‘ ואף לקחו את המפתח מידי חכם יחזקאל מלכה ז“ל השמש היהודי של חצר הקבר תוך כדי שהם מגיפים את דלתות המקום. לאחר שהלכו אותם רשעים אזרו חיל ששה אנשים אמיצים מקהל המלוים, עלו איש על כתף רעיהו לראש החומה, ומשם קפצו לחצר הקבר, פתחו את בריחי הברזל, וקברו את רבי עבדאללה בזריזות נפלאה, כשהם מותירים אחריהם רושם של טרם קבורה למניעת אפשרות של הוצאת המת מקברו חלילה.
ובמוצ“ש וביום א‘ י“ט תמוז, שבת כל המסחר בעיר בגדאד לאות אבל על מותו, גם בבית המטבחיים הופסקה השחיטה ועוד באותו יום נשא רבינו יוסף חיים זיע“א את הספדו, ובתחילת דבריו פתח ואמר: ‘יעלזו חסידים בכבוד ירננו על משכבותם, מדוע פתח הכתוב בתחילה בלשון יחיד ‘בכבוד‘, וסיים בלשון רבים ‘משכבותם‘ צריך לומר את שניהם בלשון רבים [‘בכבודם‘, ‘משכבותם‘] או בלשון יחיד [‘בכבוד‘ ‘משכבו‘]? ותירץ, “כי יש צדיק שיש לו כבוד אפילו על שני משכבות“. והמשיך בדרשתו ללא התייחסות לדברי פתיחתו.
לאחר מכן עברו יהודי בגדאד סבל רב, מצד המוסלמים, ותקצר היריעה מלפרט זאת. וסוף דבר נתבקשו היהודים ‘לפייס‘ את המוסלמים ולהוציא את גויית הרב - רבי עבדאללה ממקום שנקבר, ולהעבירה לביה“ק היהודי שליד העיר. ההודעה על הוצאת רבינו מקברו נתקבלה ביגון ובכאב, אך את דבר המלך אין להשיב, וביום ו‘ י“ג כסליו תר“ן שמונים וארבע יום מיום הקבורה הראשון, נהרו שוב לקברו של רבינו אלפי אנשים שכללו את רוב בני הקהלה חיילים שוטרים ופקידי ממשל בכירים, ויחד עם ה“מושיר“ נגשו להוציא את עצמות רבינו מקברו ולהעבירו לביה“ק היהודי. גם הרופא הצבאי הגיע ובידו ריחות חריפים מאוד על מנת שלא תורגש הצחנה העולה מן הקבר הפתוח, עובדי ‘חברה קדישא‘ החלו לחפור את הקבר כשביד כל הקהל ממחטות להעברת הריח, והנה לתמהונם הרב של כל המלוים מתגלית גופת רבינו בקברו כבשעת שינה. שום ריח לו עלה ממנו, ואף התולעים השולטים במקומות רקבון כעין אלו - לא היו שם.
דבר זה הכה בתדהמה את הרואים, וגרם להתרגשות עצומה בין הקהל הרב. מחרדת הקודש נדחקו הנאספים לראות את הפלא הגדול. או אז נודעה קדושת רבי עבדאללה זיע“א ברוב חסידותו ופרישותו מן העולם הזה, שהצליח לקדש את גופו לגמרי ולזככו, ולמנוע בכך את הימצאות התולעים בו ואכן מזומן הוא לחיי העולם הבא [עיין ב“מ פ“ג ע“ב מעשה ברבי אלעזר ב“ר שמעון] עתה זכר בנו של רבי עבדללה, רבי צאלח בדברי אביו באומרו סמוך לפני פטירתו “מי הוא הצדיק, זהו אשר ברוך בבואו לקבר וברוך בצאתו מן הקבר“ אף ה“מושיר“ שאינו בני ברית, בראותו את המחזה שנגלה לעיניו, ירד מעל סוסו ופקד את חייליו לעשות כמוהו, באומרו שבהלוית קדוש אלוקים, לא ראוי לִרְכב, ויש ללוותו רגלי, גם מספר מוסלמים מאותו איזור של “אל כרך“ בראותם את המחזה הנפלא ממרומי הדקלים, (על המוסלמים שבאותו איזור נאסר להשתתף בהלוויה ע“פ פקודת ה‘מושיר‘) ברחו מבגדאד ועברו למקומות אחרים והמירו דתם לדת היהודית. [ידוע על משפחה אחת שהתגוררה בשער שכם בירושלים בשכונת היהודים שהיו מאותם גירי הצדק. מסופר גם על משפחה שהתגיירה בעקבות אותו מאורע, אשר גרה בחברון. ובעת הפוגרום בתרפ“ט כשטבחו הערבים ימ“ש בתושבי העיר, שאלו את ראש המשפחה: ‘האם אתה יהודי‘ ואמר ‘כן‘ ומתו כולם על קדוש השם ת.נ.צ.ב.ה.].
חמשה ימים לאחר מכן ביום ה‘ י“ט כסליו תר“ן נשא רבינו יוסף חיים זיע“א תלמידו, הספד תמרורים על קבורתו השנייה של רבי עבדללה בו הזכיר שוב את הפסוק שבו פתח בהספדו הראשון [י“א אלול] על רבינו, “יעלזו חסידים בכבוד“ וכו‘ ופירשו “כי הנה צדיקים שאחר פטירתם וקבורתם תהיה איזה סיבה שיפתחו קברם ויראו אותם, וכו‘ וכן נמצא עתה הכבוד הזה גם למורינו“ והוסיף רבינו יוסף חיים ואמר לקהל הרב “תזכרו מה שאמרתי כי יש צדיק שיש לו כבוד אפילו על שני משכבות“ ע“כ. ומדבריו אלה של רבינו אשר גילה ברמז כבר בהספד הראשון על העתיד להיות, הוכר בפי כל כבעל רוח הקודש.

סיפור המעשה הובא בכמה ספרים ושמעתיו מגדולי הדור.

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 14, 2012 2:16 pm

ואגב: מה שכתבתי לעיל אודות הגר"י אוחיון.
אי לא הואי התם לא הימני! (בבא בתרא עג ע"ב)

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:18 pm

חכם באשי כתב:אוי לנו, שהעיסוק בבדותות מעין אלו חשוב יותר מתורתן של ראשונים!


התעניינות בתולדותיהם של צדיקים, להוי ידוע שאין זה בדותות, וגם אם אינם מ"המגזר" שלנו.
[וסתם תימה על ההשוואה בין ההתענינויות של חכם פלוני בבית המדרש או במטפחת סופרים, למחקרים של לוי אלמוני במשפחות סופרים].
מרן החיד"א שגם הוא שמע סיפורים על חכמי המערב, הגיב קצת אחרת ממך: הוא כותב ששמע נוראות מחכמי המערב על שליטתם בטבע, וכו' [אחפש את המיקום המדוייק].
וא"צ לחזור ע"ז שהוכחות לכך, קיבלנו בדורנו, כשרבנים יוצאי המערב, קיבלו כח אבותיהם בידיהם: הלא הם שושלת משפחת אביחצירא, ועוד...
נערך לאחרונה על ידי יוסףלוי ב ג' אוגוסט 14, 2012 2:19 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:19 pm

אורייתא,
אולי תרכיב לפנינו רשימה מלאה מכל אלו שסופר עליהם תופעה ניסית זו?
ואם כבר, תוסיף גם את אלו שנראה עמוד האש על מיטתם, ובשעת הלוויתם נשמעה בת קול מקוננת ומלאכי השרת משיבים כנגדה.
זה יהיה מאוד מעניין...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:20 pm

יוסףלוי כתב:התעניינות בתולדותיהם של צדיקים, להוי ידוע שאין זה בדותות, וגם אם אינם מ"המגזר" שלנו.

דבר שהיה וארע - שייך ל'תולדותיהם של צדיקים', שאכן תורה היא.
אך דבר שלא היה ולא נברא - אין לו ולא כלום ל'תולדותיהם'!!!!

אורייתא!
הודעות: 567
הצטרף: ו' אפריל 29, 2011 4:31 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי אורייתא! » ג' אוגוסט 14, 2012 2:21 pm

חכם באשי כתב:אורייתא,
אולי תרכיב לפנינו רשימה מלאה מכל אלו שסופר עליהם תופעה ניסית זו?
ואם כבר, תוסיף גם את אלו שנראה עמוד האש על מיטתם, ובשעת הלוויתם נשמעה בת קול מקוננת ומלאכי השרת משיבים כנגדה.
זה יהיה מאוד מעניין...

ומה תועלת בזה?
מאחר וכבודך נמצא כאן!

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:22 pm

חכם באשי כתב:
יוסףלוי כתב:התעניינות בתולדותיהם של צדיקים, להוי ידוע שאין זה בדותות, וגם אם אינם מ"המגזר" שלנו.

דבר שהיה וארע - שייך ל'תולדותיהם של צדיקים', שאכן תורה היא.
אך דבר שלא היה ולא נברא - אין לו ולא כלום ל'תולדותיהם'!!!!


ולהתעניין אם היה ואירע? ולחקור באמתות הסיפור? [כגון לבקש מאורייתא תמונה]

בקיצור, אל תנסה להסטינו מנשוא האשכול, כבמומחיותך עתירת הנסיון באשכולות הדנים בכגון דא...

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:25 pm

כי אם יראו לי תמונה (שלא עברה עיבוד בפוטושופ) אאמין בכך, בהחלט!
שכן, כדבריי דלעיל, איני מכחיש שהיו מן הצדיקים שזכו לכך (וכבר בגמ' שבת מסופר כן על אחד האמוראים), אך קשה לי לייחס את הדבר לכל צדיק, חכם ומקובל, שהכותב התורן חפץ להגדיל את שמו.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:26 pm

אני מאמין לאורייתא, [שאגב הוא אינו "הכותב התורן" כאן, אלא אני פותח האשכול] שסיפר זאת בתום לב לפי מה שראו עיניו!

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי חכם באשי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:35 pm

יוסףלוי כתב:אני מאמין לאורייתא, [שאגב הוא אינו "הכותב התורן" כאן, אלא אני פותח האשכול] שסיפר זאת בתום לב לפי מה שראו עיניו!

אבל, פעמים לא מעטות, העיניים מטעות, כמו שכתב אחד מהמגיבים לעיל.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ג' אוגוסט 14, 2012 2:39 pm

בדיוק לכן, אנחנו מחכים לתמונה!!! ואני מאמין, שפורסמו תמונות מאותה הלוויה, ולמי שיש אינטרנט פתוח, אפר לבדוק!

עוקר הרים
הודעות: 188
הצטרף: ה' מאי 31, 2012 12:45 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי עוקר הרים » ג' אוגוסט 14, 2012 2:52 pm

סליחה שאני מסיט לרגע את הנושא מהמריבה המטופשת פה, אבל באיזה שנה הועלו עצמותיו ארצה?

צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי צביב » ג' אוגוסט 14, 2012 2:54 pm

חכם באשי כתב:כי אם יראו לי תמונה (שלא עברה עיבוד בפוטושופ) אאמין בכך, בהחלט!
שכן, כדבריי דלעיל, איני מכחיש שהיו מן הצדיקים שזכו לכך (וכבר בגמ' שבת מסופר כן על אחד האמוראים), אך קשה לי לייחס את הדבר לכל צדיק, חכם ומקובל, שהכותב התורן חפץ להגדיל את שמו.

כבר כתב הראשית חכמה שאין לכתוב מעשיות שלא יאמנו
ובענין גוף שלם כמדומה שגם כתב שאין זה ראוי לפי דורו אע"פ שהיו מעשים כאלו בזמנו

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' אוגוסט 14, 2012 3:24 pm

מתוך שיחת השבוע גליון 803, סיון תשס"ב.

הצלת הקבר
צאצאיו של המקובל הצדיק רבי יוסף אוחיון, מחבר הספר 'אבקת רוכל', פועלים להעלות את עצמותיו לארץ, לאחר שקברו במרוקו נהרס והולך, בהעדר יהודים שישגיחו על המקום הקדוש. גדולי הרבנים חתמו על קריאה לסייע בפעולה זו, המאורגנת על-ידי אגודת 'עוד יוסף חי'. המעוניינים להשתתף במצווה יפנו בטל' 6185013-03 או ישלחו תרומה לת"ד 532 בני-ברק 51313.


http://chabad-il.org/sh/801-900/sh803.htm

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי מורה צדק » ג' אוגוסט 14, 2012 3:25 pm

ודרך אגב, ביום שישי חל יום ההילולא שלו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אוגוסט 14, 2012 3:34 pm

חכם באשי כתב:כי אם יראו לי תמונה (שלא עברה עיבוד בפוטושופ) אאמין בכך, בהחלט!
שכן, כדבריי דלעיל, איני מכחיש שהיו מן הצדיקים שזכו לכך (וכבר בגמ' שבת מסופר כן על אחד האמוראים), אך קשה לי לייחס את הדבר לכל צדיק, חכם ומקובל, שהכותב התורן חפץ להגדיל את שמו.


אליהו חכים ואליהו בית צורי נשלחו בהוראתו של מפקד הארגון יצחק שמיר להתנקש בחייו של הלורד מוין בקהיר, ששימש אז כשר המדינה לענייני המזרח התיכון. בלחץ בריטי הם הועלו לגרדום המצרי ביום ח' בניסן לפני שישים שנה.

הלורד מוין הונח על כוונת ארגון הלח"י לאחר שהוגדר בכרוז של הארגון כאוייב מושבע לשאיפת החופש של העם העברי בארצו. מוין הגדיר את העם היהודי כ"ערב רב של גזעים לעומת שבטי ערב שהם גזע שמי טהור". דברים אלה הביאו אותו למסקנה כי אין לו לעם היהודי כל זכות על ארץ ישראל.

מוין סירב בין השאר גם להצעה להציל מיליון מיהודי הונגריה בתואנה "מה אעשה באותם יהודים?", טענה אותה שמע יואל ברנד, מפעילי ועד העזרה והצלה של יהודי הונגריה.

השניים שנלכדו לאחר ההתנקשות כשניסו להימלט על אופניים בסימטאות קהיר, נכלאו ובמשפטם הציגו הופעה שרוממה את רוחו של העם היהודי בארץ ובעולם. השניים סירבו לדבר ערבית, כמצוות בית המשפט, ומשהושת עליהם גזר דין מוות סירבו לבקש חנינה. אליהו בית צורי הבהיר אז "לחיות חיים קצרים ולעשות מעשה למען המולדת, זהו ניצחון".

כתבנו שמעון כהן שוחח עם לוחמת הלח"י גאולה כהן על אותם ימים בהם שקל הלח"י לפרוץ לכלאם של השניים, אולם "ידענו שאנחנו מסכנים שני חברים אחרים שהיו עלולים להיהרג במשימה ולכן היא בוטלה".

"העם המצרי התרשם ביותר מדמותם הגאה של השניים", מספר גאולה כהן ומציינת "בני נוער מצריים הפגינו בקהיר נגד ההוצאה להורג, גם שופטי בית המשפט המצרי התרשמו מאישיותם של השניים, ולולי לחץ שהופעל עליהם מצידו של המנדט הבריטי לא היו מוצאים להורג".

על רגע מרגש במיוחד ומצמרר ביותר מספרת גאולה כהן, הוא רגע השבת גופותיהם של השניים לישראל כעבור שלושים שנה.

"הגענו לשדה התעופה כמשלחת הלח"י בראשות יצחק שמיר. הארונות התקבלו בטקס צבאי מרשים על ידי הרבנות הראשית בניצוחו של הרב רצבאי הראשי באותם ימים הרב גד נבון. יצחק שמיר, שהכיר את השניים והיה זה ששלח אותם למשימה הוזמן להיות נוכח ברגע פתיחת הארונות. קיוו שאולי יזהה את השניים, אולי על פי בגדיהם או חפצים שיהיו בארון, אבל ההתרחשות הייתה אחרת לחלוטין. הארונות נפתחו, לא אשכח את ה"ואו" ששמעתי מפיו של יצחק שמיר, כך גם מפיותיהם של אנשי יחידת הרבנות הצבאית. הגופות היו שלמות לגמרי. כלום בהם לא היה רקוב, אפילו הבעת פניהם נותרה כשהייתה. לא היה צריך כל מאמץ בזיהוי, הם פשוט נותרו כפי שהיו. מישהו מאנשי הרבנות הצבאית הזכיר אז את מאמר חז"ל שרימה אינה שלטת בהרוגי מלכות. כולם היו המומים"


http://www.inn.co.il/News/News.aspx/109518

מה שמעניין הוא כי אליהו בית צורי היה שייך ל'כנענים', ואפילו דקות קודם מותו סרב לומר וידוי ואמר שאינו מאמין.


מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' אוגוסט 15, 2012 12:17 am

יש פעמים שהגופה נשארת שלמה מחמת תנאי מזג האויר, וכאשר מעבירים אותה למקום אחר מיד מתחילה להרקב, כדוגמת זה שמעתי מא' שכשהתכונן לקנות אתרוג לקח את הקופסה, והרגיש שיש שם משהו, פתח אותה וראה את האתרוג משנה שעברה כשהוא שלם ונקי. מיד הלך להרב פישר זצ"ל בשביל לברר אם יוכל לחזור ולהשתמש באתרוג גם השנה, אך לפני שהתחיל לומר לו משהו, אמר לו הרב פישר, הרי ראיתי כבר אתרוג זה, זה היה האתרוג שלך שנה שעברה. שאל אותו הלה, האם אוכל להשתמש באתרוג זה, וענה לו הרב פישר עד חג הסוכות לא ישאר ממנו מאומה, ואכן תוך ימים מספר התכווץ והשחיר.

ולעניינינו, שמעתי מיהודי יקר, בעל בית ירא שמים שרצה להעלות את עצמות הוריו מצרפת לארץ, וכשפתחו את הארונות כאן בארץ ראו את גופותיהם שלמים לחלוטין. אני לא ראיתי את זה, אבל שמעתי זאת מכמה שנכחו בשעת מעשה, ושאלתי את אותו יהודי במה התייחדו הוריו שזכו שאחר 40 שנה גופותיהם נשארו שלמים, ואמר לי ששניהם היו נזהרים ביותר על כל היוצא מפיהם.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ד' אוגוסט 15, 2012 12:23 am

יש לך מקורות מקצועיים, לפני שאתה נתלה במזג אוויר?

מורה צדק
הודעות: 1560
הצטרף: ד' יולי 14, 2010 12:03 am

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי מורה צדק » ד' אוגוסט 15, 2012 12:27 am

יוסףלוי כתב:יש לך מקורות מקצועיים, לפני שאתה נתלה במזג אוויר?


זה דבר שיכול לקרות. ואכמ"ל.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 15, 2012 12:30 am

ערער בערבה כתב:http://www.otzar.org/forums/viewtopic.php?f=19&t=6797&p=61012&hilit=%D7%91%D7%99%D7%AA+%D7%A6%D7%95%D7%A8%D7%99#p60942


וכמובן שבית צורי לא היה קראי, אלא 'כנעני'.

יוסףלוי
הודעות: 668
הצטרף: ו' נובמבר 25, 2011 2:03 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי יוסףלוי » ד' אוגוסט 15, 2012 12:42 am

לא הבנתי, הוא ממש 'כנעני' משבעה עממים? [וא"כ זה לא ייתכן, דאין בין האומות שיודע מקורו]
או שיש כת שהתפלגה מהיהדות שקוראת לעצמה 'כנענים', כמו 'קראים', 'שומרונים', ועוד...
או שמא זוהי סתם כת הזויה של גויים באחד ממרחבי הארץ.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי לייטנר » ש' מאי 11, 2013 11:11 pm

בקצרה, ה'כנענים' היו קבוצת יהודים לפני כשבעים שנה שלא ראו את עצמם מחויבים לתורת ישראל.

אגב, בספרו של הרב גורן הוא מספר על בחור מהלח"י שנרצח ליד שכם ונזרק לבור שם, ולאחר שנה-שנתיים הרב גורן הגיע כדי להביאו לקבר ישראל, והוא היה שלם לחלוטין.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: רבי יוסף אוחיון, בעמח"ס אבקת רוכל

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' מאי 24, 2017 11:38 pm

עוקר הרים כתב:מתוך הספר "ארזי הלבנון" (ואנונו)
הקדוש המקובל האלקי הצדיק המלוב"ן רבי יוסף אוחיון זצ"ל . . נפטר כ"ט באב תשט"ז

אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת. הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו. לא יאומן כי יסופר.


איך אפשר לתווך בין שני כתובים המכחישים זא"ז?
[וחבל שהכותב הנכבד הרב אורייתא! לא טרח לוודא דבריו האמת הנה א"ל, וע"כ באתהו הרעה הזאת שלא דייק]

אורייתא! כתב:
ברקים רב כתב:
אורייתא! כתב:העלו עצמותיו לצפת.
הייתי בלוויה, וראיתי בעיני גופו שלם לחלוטין, לאחר כמאה שנה מפטירתו.
לא יאומן כי יסופר.

מעולם לא נכחתי בהלוייה שהמשתתפים בה רואים את גופו של המת.

צורת הגופה מעבר לתכריכים...


עפ"ז אולי אפשר לתווך: הצורה מעבר לתכריכים נראית כך, אך אינו כן באמת...

אורייתא! כתב:ואגב: מה שכתבתי לעיל אודות הגר"י אוחיון.
אי לא הואי התם לא הימני! (בבא בתרא עג ע"ב)

יוסףלוי כתב:אני מאמין לאורייתא, [שאגב הוא אינו "הכותב התורן" כאן, אלא אני, פותח האשכול] שסיפר זאת בתום לב לפי מה שראו עיניו!

יוסףלוי כתב:בדיוק לכן, אנחנו מחכים לתמונה!!! ואני מאמין, שפורסמו תמונות מאותה הלוויה, ולמי שיש אינטרנט פתוח, אפשר לבדוק!


והרי הקישור: https://www.youtube.com/watch?v=axTdKc8KJVA

עוקר הרים כתב:סליחה שאני מסיט לרגע את הנושא מהמריבה המטופשת פה, אבל באיזה שנה הועלו עצמותיו ארצה?


כ"ב מנחם אב תשס"ב. מפורש בסרט.

*
ע"פ כהנ"ל, מה דתמיהא לי דא"כ (שהי' גופו שלם) למה לא נזכר כזה כלל בסרט (ומשתמשים בביטוי "עצמותיו". - ואף שדואגים מאוד 'להאדיר' שמו, עיי"ש ואכהמ"ל).
ואם-כי נראה כן קצת בהתבוננות קלה (כי הנושאים אינם נוגעים בשאר חלקי גופו לעומק המיטה, מלבד המקום הנראה כמקום הצוואר. וסליחת כת"ר על התיאור ה[אולי-]יותר מידאי מפורט), אבל אפ"ל דלא כן בהתבוננות קצת יותר מעמיקה (עיין בהסרט היטב).

והכל בא על מקומו בשלום:
"אורייתא!" הי' במקום, שכידוע בשעת מעשה אא"פ להבחין כ"כ וד"ל, אבל בפועל...
וק"ל ודו"ק.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים