מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן האגרות משה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי משוש דורים » ד' אפריל 26, 2023 12:14 am

אם תספר סיפור כזה על בת מבית יעקב היום, זה יהיה פשוט לך שזה שקר וכזב, הלא כן?
ולמה בדור הקודם שמספרים סיפור כזה על בת ת"ח מבית תורני אתה מעלה על דעתך לקבלו כאמת, אתמהה??

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' אפריל 26, 2023 2:38 am

לדעתי הנקודה המוקשה בסיפור זה לא מעשה הבת, כי בטח שמדובר בגיל צעיר מאוד (בערך כשנתיים), אלא מעשה האבא, שלא קיים חובת בדיקת חמץ.
(דרך אגב, היו לה לפחות שלשה אחים, כאשר תראו ממצבת אחיה הרב נחמיה כ"ץ רב ואב"ד טולידו אוהיו.)
Katz2.jpg
Katz2.jpg (122.07 KiB) נצפה 1358 פעמים
Katz1.jpg
Katz1.jpg (110.72 KiB) נצפה 1358 פעמים

(זכות התמונות כפי שרשום עליהן)

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי עקביה » ד' אפריל 26, 2023 8:16 am

משוש דורים כתב:אם תספר סיפור כזה על בת מבית יעקב היום, זה יהיה פשוט לך שזה שקר וכזב, הלא כן?
ולמה בדור הקודם שמספרים סיפור כזה על בת ת"ח מבית תורני אתה מעלה על דעתך לקבלו כאמת, אתמהה??

לא הבנתי למה יהיה פשוט שזה שקר וכזב, מדובר בילדה קטנה.
ולגבי האב, אפשר שהילדה החביאה את העוגיה במקום שלא עלה בדעתו לבדוק בו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אפריל 26, 2023 8:30 am

גיורא בשמי שמיא כתב:לדעתי הנקודה המוקשה בסיפור זה לא מעשה הבת, כי בטח שמדובר בגיל צעיר מאוד (בערך כשנתיים)...

כשנתיים?! לא כ"כ הגיוני.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' אפריל 26, 2023 10:22 am

ללא קשר אל שטות הנ"ל, עיין המצורף מעשה נורא על הריגתם (רבי יעקב משה חותן מרן היה, הי"ד):
קבצים מצורפים
21840_43.png
21840_43.png (64.03 KiB) נצפה 1320 פעמים

דרומי
הודעות: 9075
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 26, 2023 12:40 pm

גא"מ לתמהים על השלילה הנחרצת של הסיפור.

וההשוואה לבת בית יעקב בדורנו אינה נכונה - ברור שבאופן כללי הבנות כיום יותר מלומדות מהבנות בעבר!

ואין ספור סיפורים על צדקניות שהיו מלאות ביראת שמים טהורה ובכל המעלות הטובות אך אמרו תהלים עם שגיאות רבות...

ולענין אפשרות של קיום חמץ מצד האב הבודק - גם זו שטות, כי לכל כלל יש יוצא מן הכלל ובפירוש אנו אומרים בנוסח הביטול שיש אפשרות של חמץ שלא נמצא בבדיקה ולא ראינוהו.

כמובן שאין בכל זה להוכיח שהסיפור אכן היה, אבל השלילה לא מובנת לי.

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי באמונתו » ד' אפריל 26, 2023 1:10 pm

הכרתי אישית את הרבנית (ואת הרב), מבני משפחתם אנכי, מכיר אני את הרקע היטב, וזו הבל.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 397
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' אפריל 27, 2023 12:06 am

א. מן המשפחה נמסר שמסתמא הסיפור נשתרבבה מקטע דלהלן מאגר"מ ח"ח:
Cookies.PNG
Cookies.PNG (189.47 KiB) נצפה 1230 פעמים

ב. אך לדחותה בקש תמוה.
ג. ומש"כ הצדיק 'באמונתו' יחיה שהכיר אותה אישית וממשפחתה הוא, לא מעלה ולא מוריד כלפי אמינות העובדה שקרתה כשמונים שנה לפני שהכירה, עם כל ידיעותיו על רקע. איך בדיוק הרקע אמור להשפיע? הוא יודע שלא יכלה להטמין עוגות? שלא היה לה אח גדול? שבדקו היטיב לפסח? שלא החשיבה אחיה שלמד תורה? שהאבא היה כעסן ולא יתכן שלא חרה אפו? כל מה שאירע אצלה בילדותה סיפרה הרבנית לנכד בת-דודת בעלה? הלשון מתמיה.
ד. מה שביטלו הערתי על האב, מהא דתיקנו ביטול, בטלה דעתי ברוב מנין ובנין, ולהוי כעפרא דארעא.
ה. לענין השערת הגיל לשנתיים, לא ידענא מה לא כ"כ הגיוני, ואני מנסיון קרוב השערתי כן (לא שהיה אצלי סיפור קרוב, אלא שהשערתי מתוך נסיון עם ילדי שבכזה גיל הדבר קרוב להתקבל). בסופו של דבר זו השערה, ואין לקחת אותה ליותר מכך.
ו. מה ששיערו שידעה פחות מבת בית-יעקב של היום ג"כ נסתר קצת מן הקטע הזה.
ז. ומה שכתב הרב משוש דורים שלא היו מאמינים סיפור כזה על בת הדור שלנו, לא מובן לי למה לא. כי אין להן כזו חשיבות התורה בכזה גיל צעיר? אכן. אלא שבליטא היה חשיבות התורה ערך מקודש מעל כל ערכי החיים (עי' תיאורה של הרבנית ר. וולבא בספרה 'ואמונתך בלילות' על העמי הארץ של ליטא).
נערך לאחרונה על ידי גיורא בשמי שמיא ב ה' אפריל 27, 2023 7:54 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פרנקל תאומים
הודעות: 4448
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ה' אפריל 27, 2023 12:28 am

פשיטא לכל בר דעת שמקורו טהור מהמובא שם באג"מ, ויש לצרפו אל מאמריו של ר' מונדשיין ז"ל על סיפורי מעשיות וגלגוליהם..
ובכלל, כמה פלפולי פלפולים מתפלפלים על איזה באבע מעשה'לה...

כולי האי
הודעות: 40
הצטרף: ג' מרץ 29, 2016 5:37 pm

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי כולי האי » ה' אפריל 27, 2023 11:12 am

מאוד מסתבר כפי שכבר נאמר שזה גלגול מהסיפור שהובא באג"מ
וכן מסתבר שזה שקר וכזב גם בלא המ"מ הנ"ל, דהרי מהיכן היה נודע הסיפור הזה רק מאחד מבני משפחתה הקרובה. והפלא ופלא שרק עכשיו הסיפור הזה נודע לר"א בידרמן שליט"א כמה וכמה שנים לאחר שאף אחד מהם לא נמצא עמנו.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: מרן האגרות משה

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' מאי 05, 2023 4:34 pm

rabbi-berel-wein-kol-mevaser-int רבי משה.mp3
(635.2 KiB) הורד 45 פעמים

מעשה פלא שמספר בעל המעשה ר' בערל וויין שליט''א
המעשה בערך כשהי' רב בעיר מייאמי בא שאילה לפניו בחור בן ט''ו בשאילה חמורה של יוחסין, הלך לניו יארק לשאול הגר''מ, ואמר לו הגר''מ שהיות שהבחור הוא רק בן ט''ו אינו נוגע למעשה וכשהבחור יהא בשידוכין אז יחזור לשאול
בעבור זמן עזב הרב וויין הרבנות במייאמי והלך לניו יארק להיות ראש הOU, זה כולל הוועד הכשרות והרבה עוד דברים, באותו פרק הי' אצל הגר''מ כמעט כל שבוע משום השאילות שהיו שם והיו מקורב מאד שם
כעבור ז' שנה צלצל הבחור שהוא כבר בשידוכין וצריך איזה כתב שהוא כשר לקהל, אז הלך הרב וויין שליט''א לשאול הגר''מ שאילה הנ''ל, כשנכנס מיד אמר לו הגר''מ מסתמא באת לשאול אודות אותו בחור בואי ונעיין בפרטיו, וסיים הרב וויין כי ה' עמו והלכה כמותו בכל מקום

עוד סיפור שמעתי השבוע ומחמת החביבות אעלה כאן
בחור בן י''ד שאל להגר''מ היות וכתוב בפסח מצרים וְלָקַח הוּא וּשְׁכֵנוֹ הַקָּרֹב אֶל בֵּיתוֹ הרי שצריך לעשות החבורה של פסח מצרים דוקא אם שכינו [עצם ההנחה הי' חידוש אצלי וראה המשך] מה הדין לענין פסח דורות האם דוקא צריך להיות שכינו
מיד ענה לו הגר''מ הוא מחל' בתוספתא פ''ח
וז''ל התוספתא שם
אילו דברים שבין פסח מצרים לפסח דורות פסח מצרים אין חייבין עליו כרת פסח דורות חייבין עליו כרת וכו'
פסח מצרים נאמ' בו ולקח הוא ושכנו וגו' מה שאין כן בפסח דורות.
ר' שמעון או' אומ' אני אף בפסח דורות נאמ' כן וכל כך למה כדי שלא יניח אדם שכנו הקרוב אל ביתו וילך ויעשה פסחו אצל חברו לקיים מה שנ' טוב שכן קרוב מאח רחוק.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 262 אורחים