מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגר"י נויבירט זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
קרית מלך
הודעות: 401
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' אוקטובר 23, 2017 11:51 pm

אכן

אינגערמאן
הודעות: 33
הצטרף: ב' ספטמבר 11, 2017 7:34 pm

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי אינגערמאן » ג' אוקטובר 24, 2017 12:18 am

התמונות הם מר' שלמה גוטפריד ז"ל מירושלים מחשובי חסידי באיאן שנפטר השנה והיה מגדולי תומכי תורה ומקוואות בפרט

מעט דבש
הודעות: 3251
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ג' אוקטובר 24, 2017 12:34 am

בקובץ שהועלה כאן:

הגר''י נויבירט - ירקות שנזרעו בששית.PNG
הגר''י נויבירט - ירקות שנזרעו בששית.PNG (81.78 KiB) נצפה 1056 פעמים


אמנם יש להעיר, מדברי הגרשז"א (והגרשז"א עצמו מעיד שלא התקבלה ההוראה כמוהו):

מנחת שלמה חלק א סימן מט
בירקות שנזרעו בששית ונלקטו בשביעית פסק הרמב"ם בפ"ד הי"ב שהולכים אחר לקיטה גם לענין איסור ספיחין, והר"ש סיריליאו בשביעית קמ"א ע"ב דחה דעת החולקים ופסק להלכה כהרמב"ם, גם המבי"ט בח"ג סימן מ"ה כתב: "והירקות אין שום דרך לאכלם בשביעית משנה ששית דאזלינן בהו אחר לקיטה אלא שמסתפקים בירקות של גויים בקדושת שביעית", אולם הפאה"ש ועוד גדולי אחרונים הכריעו דלענין ספיחין דרבנן יש לסמוך על הר"ש והרמב"ן והרא"ש שכתבו דאם צמחו בששית אף על גב דלענין קדושת שביעית אזלינן בתר לקיטה מ"מ לענין איסור ספיחין הו"ל כספיחי ששית ולא ספיחי שביעית, והיה נלענ"ד פשוט דכמו שלענין תבואה מודו כו"ע דאם הביאה שליש בשביעית אסור משום ספיחין, כך גם בירקות נהי דלענין קדושת שביעית אזלינן בתר לקיטה מ"מ לענין ספיחין סגי בעונתן למעשר שחייבין בין גדולים ובין קטנים, ולכן אותן הירקות שדרכן להאכל עלין סגי במה שצמחו מעט בששית, ואלה שמוציאים פירות כמו קשואין ודלועין בעינן דוקא שיצא תחלת הפרי בששית, ורק אז הו"ל כהבאת שליש בתבואה אבל לא בפחות מזה, וכן הובא בקיצור בשמי בכרם ציון פ"ט הל' ה'. אך היות ורבים העירו לי שכל הרשימות המתפרסמות מדי פעם בפעם בנוגע לספיחין בירקות, מתחשבין רק עם תחלת הצמיחה שקוראים נביטה ואינם מצריכים כלל שום שיעור, לכן אמרתי לבאר יותר מה שכתבנו שם...

כדכד
הודעות: 4328
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי כדכד » ג' אוקטובר 24, 2017 10:16 am

אוצר החכמה כתב:איפה?

בהלכות חול המועד יש הבדל בין השב ממדינת הים כשהלך לטיול לבין השב מטיול בא"י. למה זה?
בסוכה מצינו ש"מטייל בסוכה" זו אחת הפונקציות של "בסוכות תשבו" ואין שום סיבה לחלק בין א"י לסוכה בענין זה.
גם פשוט שישוב א"י כולל הן לדור בה והן לשהות בה כך שטיול נכלל בזה
חוץ מה אמר הקב"ה לאברהם אבינו "קום התהלך בארץ"וזאת כדי שתהא נוחה ליכבש לבניו וזה שייך גם היום לבניו אלא אם נתעקש לומר שרק א"א היה צריך וקידשה לעתיד לוא וכהיום אין נפק"מ בזה.
יש גם את ההמדרש לילך ד' אמות בא"י

דרומי
הודעות: 5714
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ג' אוקטובר 24, 2017 10:24 am

הציטוט שהביא הרב מעט דבש כאילו המחמירים בירקות שנכנסו לשביעית היא 'דעת יחיד' הוא מוזר מאוד.

יצא לי פעם ללמוד קצת את הסוגיא, ואיך אפשר לומר על דעת הרמב"ם, שהוא הפוסק הגדול בענינים אלו שאין בהם שו"ע וכו', היא דעת יחיד? ובפרט שנראה מנושאי כליו שהסכימו עמו ואף אחד לא חולק עליו ואף לא מזכיר שיש דיעה אחרת.

ואכן, בדברי הגרשז"א שם רואים שהוא תמה מאוד על המנהג הנפוץ כיום (אלא שמכיון ש'כבר הורה זקן' לכן וכו', אבל דעתו עצמה די ברורה), ומעניין לדעת כיצד הוא נהג בפועל בביתו.

ואכן, מורי הוראה חשובים מעדת הספרדים - הגר"מ אליהו והגרב"צ אבא שאול - פסקו שירקות אלו הם ממש ספיחין. וגם בקרב האשכנזים נראה שהוא מהחידושים של הדור האחרון ולא נהגו כך בירושלים מאז ומקדם.

[כתבתי בקיצור נמרץ ולכן לא דייקתי באיזה פרטים].
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב ג' אוקטובר 24, 2017 10:25 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 9291
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 24, 2017 10:24 am

כדכד כתב:בהלכות חול המועד יש הבדל בין השב ממדינת הים כשהלך לטיול לבין השב מטיול בא"י. למה זה?
בסוכה מצינו ש"מטייל בסוכה" זו אחת הפונקציות של "בסוכות תשבו" ואין שום סיבה לחלק בין א"י לסוכה בענין זה.

בחוה"מ הטעם הוא שטיול הוא רשות והיתר, וגם מטייל מחו"ל לחו"ל מותר לו לגלח, ורק מי שיצא מא"י לחו"ל אסור לו לגלח כיון שלא יצא ברשות.
על משמעות טיול בסוכה ראה כאן.

חלמישצור
הודעות: 2224
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' אוקטובר 24, 2017 11:36 am

תודה למתקנים החשובים וטל"ח (מתלבט אם למחוק את שתי התמונות לעיל, שלא תורמות לרב, נשוא האשכול).

פניתי אל ת"ח מגוש קטיף שליווה את הרב נויבירט באותו יום ובכמה אירועים נוספים. הוא באמת ציין שקשה לייחס לרב עמידה 'בפוזה' לתמונה, וכן שלרב היה מעיל קצר. והוסיף, "אני רק זוכר שהתפללו מנחה ושאלתי אותו אם הוא מעונין להתפלל. הוא התבונן בי בתמיה: אתה חושב שיצאתי מירושלים לפני שהתפללתי מנחה??". והוסיף עוד מעשה מעניין, ביקור של הרב במקווה בישוב קטיף: "הרב הגיע לביקור במקוה. הייתי משוכנע שהוא יתענין בנושאים ההלכתיים. הוא נכנס והתפעל מהסדר והניקיון. בקש לקרוא לבלנית ושיבח אותה. לאחר מכן יצא מבלי שהתענין כלל בנושאים ההלכתיים".

ובכן נראה שהתמונה בה מצולם הרב מאותו אירוע היא זו: נואם הנדיב גוטפריד, מימין לו הרב יוסף אלנקוה וראש המועצה דאז שה' ישלח לו רפואה שלימה; משמאל לו הרב, הרב שמחה קוק והרב יגאל קמינצקי.
חנוכת מקווה בתל קטיפא2.jpeg
חנוכת מקווה בתל קטיפא2.jpeg (174.76 KiB) נצפה 1006 פעמים

שיף
הודעות: 2218
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי שיף » ג' אוקטובר 24, 2017 9:48 pm

אכן כאן יושב הרב זצ"ל ליד הגר"ש קוק שליט"א

כדכד
הודעות: 4328
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הגר"י נויבירט זצ"ל

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 26, 2017 11:57 am

מתפעל כתב:דבר חידוש לגבי מצות יישוב ארץ ישראל

הרב אומר שאם הוא בא לפקח על מקוה במקום מסויים, ואינו גר שם, אזי בעת שהותו שם אינו מקיים מצות יישוב ארץ ישראל.

וכי מצות יישוב ארץ ישראל זה רק כשגר בביתו? לכאורה, גם כשאדם מטייל בכל רחבי הארץ ואינו בביתו, מקיים המצוה.


359.jpg

שאלתי את הרב יהושע ואן דייק בעל השמועה (שמספרו נלקח הציטוט) והוא הסכים עם השאלה של מר אלא אמר שכתב מה שסיפר לו הרב נויבירט.
לעצם הענין העליתי בפניו אפשרות לתרץ והוא הסכים עמי והוא שיש סיעתא דשמיא מיוחדת לאדם שמוסר נפשו על דבר מסוים כמו אלישע בעל כנפים ולכן מתיישבי גוש קטיף שמסרו נפשם על כך יש להם סיעתא דשמיא והגנה מיוחדת ואילו הוא שאינו גר שם סבר בענוותו שאינו ראוי להגנה הזו מעבר לזמן הנצרך


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 9 אורחים