עמוד 1 מתוך 1

מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2013 12:10 am
על ידי קלונימוס הזקן
רבי ברוך מארץ יון המוזכר אצל הראשונים מוכר וידוע,
ואולם בקטע שלפנינו ניווכח לראות יהודי נוסף שכינה את עצמו כך

ברוך מארץ יון.jpg
ברוך מארץ יון.jpg (288.77 KiB) נצפה 5183 פעמים


האם מישהו יכול לזהות במי מדובר ולשפוך עליו פרטים נוספים?

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2013 12:12 am
על ידי מחולת המחנים
מיד כשהעלית את האשכול על רבי ברוך אב"ד ביאלא חתן הפנים מאירות, viewtopic.php?f=19&t=15411 עלתה בדעתי כי אולי הכוונה לרבי ברוך מארץ יון.
ולגבי האיש, רבי ברוך היה מחותנו של הגאון יעב"ץ ועמד לימינו במאבקיו השונים, כפי שכתב אודותיו הרבה בספרי הפולמוס שלו.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2013 12:17 am
על ידי קלונימוס הזקן
האם תוכל להפנותני למקורות כתובים, ציון מס' עמוד וכדו'?

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2013 1:45 am
על ידי זלמניו
עיין באגרות רמח"ל של הר' שריקי.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' אוקטובר 07, 2013 9:50 am
על ידי קלונימוס הזקן
מחולת המחנים כתב:מיד כשהעלית את האשכול על רבי ברוך אב"ד ביאלא חתן הפנים מאירות, viewtopic.php?f=19&t=15411 עלתה בדעתי כי אולי הכוונה לרבי ברוך מארץ יון.
ולגבי האיש, רבי ברוך היה מחותנו של הגאון יעב"ץ ועמד לימינו במאבקיו השונים, כפי שכתב אודותיו הרבה בספרי הפולמוס שלו.



לכאן אני מכוון, האם יש מישהו שיוכל להעלות תימוכין להשערה בדבר זהות הדמויות

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ד' ינואר 24, 2018 2:10 pm
על ידי מחולת המחנים
הלום ראיתי כי לרבי ברוך מארץ יון הזה היה בן בשם ר' יוסף שכיהן כאב"ד מעזריטש (מן הסתם אין הכוונה לעירו של המגיד אלא לעיר הפולנית או הליטאית), ובא בהסכמה על ספרו של יצחק סטאנוב 'משלי אסף', שנדפס בשנת תקמ"ט, (יחד עם הפמ"ג).

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ד' ינואר 24, 2018 2:39 pm
על ידי הוה אמינא
לפני כחודשיים היה כתוב בלוח "דבר בעתו" של מו"ה גנוט, יא"צ של "רבינו ברוך מארץ יון תלמיד המגיד", וזה היה נראה לי תמוה, כי ידעתי רק אודות רבינו ברוך מארץ יון המובא רבות בהגהות אשר"י ובמרדכי.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ד' ינואר 24, 2018 7:21 pm
על ידי ישבב הסופר
זכורני שבספרו של מצ'ייקו על הפרנקיסטים יש מידע על ר"ב זה.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ה' ינואר 25, 2018 10:15 am
על ידי חד ברנש
ישבב הסופר כתב:זכורני שבספרו של מצ'ייקו על הפרנקיסטים יש מידע על ר"ב זה.

אכן, והנה מעט ממה שהוא כתב עליו (די במפוזר)
ברוך מארץ יוון.pdf
(355.67 KiB) הורד 468 פעמים

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: א' ינואר 23, 2022 3:01 pm
על ידי אליהועיני
"ארץ יוון" הכוונה לכאורה לרוסיה, וכמו שתורגמה זה טורקיה, אשכנז זה גרמניה, צרפת - פרנקרייך וספרד - שפאניע.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: א' ינואר 23, 2022 9:31 pm
על ידי שמש
אולי מאזור בו הייתה הכנסייה היוונית דת ההמון (כך ב'יוון מצולה' מכנה את הקוזאקים 'יוונים' ע''ש אמונתם השונה מהפולנים הקתולים).

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: א' פברואר 06, 2022 2:38 pm
על ידי אליהועיני
עתה ראיתי בשלום עליכם במקום שכתב רוסי"ש תרגם המתרגם י.ד. ברקוביץ: יוונית. ואם אין ראיה לדבר זכר לדבר, וה' הטוב יכפר בעדי.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' פברואר 07, 2022 11:40 pm
על ידי פרנצויז
ידוע שהיו מכנים חייל רוסי בשם ״יון״.
ראה מילון יידיש של הארקאווי עמ׳ 252 ערך יון.
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... hlts=&ocr=

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ג' פברואר 08, 2022 4:41 pm
על ידי תולדות
מענין לענין בענין דומה,

אודות משחק: קדרים באים,
נכתב לאחרונה בבלוג של הספריה הלאומית:

ייתכן ששם המשחק טומן בחובו סוד היסטורי בן מאות שנים. ייתכן שהקריאה שהתגלגלה אל משחק הילדים נטועה בזיכרון הקולקטיבי של אחד מן הפוגרומים האיומים ביותר בתולדות העם היהודי. על פי תיאוריה שהועלתה על הכתב בעבר, בין היתר על ידי פרופ' דוד אסף, ד"ר רוביק רוזנטל, ודור סער-מן, הקדרים המדוברים הם לא אחרים מאשר הטטרים מפילי האימה.

מי היו הטטרים? איך התגלגלו אל המילה קדר? ננסה להסביר בקצרה. הפוגרום האיום שזכרו ההיסטורי התקבע במשחק החצר הוא הפוגרום שקיבל את השם פרעות ת"ח-ת"ט, על שם השנים העבריות בו התרחש, או פרעות חמלניצקי, על שם האיש שהוביל את הפורעים. הרקע הוא מרד שהוביל בוגדן חמלניצקי (חמי"ל בכרוניקות היהודיות), ובו מרדו איכרים אוקראיניים נגד הפולנים ששלטו בשטח. זה גם הפוגרום שהכניס לזיכרון הקולקטיבי היהודי את המושג "קוזאקים", שמם של הכוחות האוקראיניים המורדים. הקוזאקים האוקראיניים כרתו ברית עם הטטרים המוסלמים שחיו בגבול בין אוקראינה לאימפריה העות'מאנית, ושתי הקבוצות שיתפו פעולה נגד הפולנים השליטים. בין מתקפה למתקפה, שתי הקבוצות לא בחלו בהתנפלות על עיירות יהודיות.
כדי להבין את הקשר בין הטטרים לקדרים, נחזור עוד קצת אחורה – השם קֵדר, או קידר, מופיע בתנ"ך ככל הנראה כשמו של שבט נוודים, שעל פי הכתוב התגוררו באוהלים. יש המשערים ששמו המקורי של המשחק היה "הקידרים באים" על שם אותם שוכני אוהלים. ייתכן שזהו באמת שיבוש כל כך פשוט, אבל בכל זאת למה דווקא ששבט בודד יאיים כל כך על ילדי ישראל? נמשיך להתחקות אחרי השם. קידר מוזכר גם בספר בראשית כאחד מבניו של ישמעאל, ומכאן, ובעקבות מדרשי ימי הביניים, השתמשו היהודים בשם זה לתיאור מוסלמים.

אז מה בין שבט נוודים מחצי האי ערב לאותם טטרים שפרעו ביהודים בערבות אוקראינה? מי שהצמיד את הכינוי הזה לטטרים תושבי חצי האי קרים היה הרב והסופר נתן נטע הנובר. נתן נטע הנובר כתב את הספר "יוון מצולה" בו תיאר את הזוועות של פרעות ת"ח-ת"ט (1648-1649). אבל למה המרד האוקראיני לווה בפוגרומים נגד יהודים, איך היהודים קשורים לכאן? היהודים נחשבו בעיני כוחותיו של חמלניצקי לבני בריתם של הפולנים, משום שיהודים רבים ניהלו את האחוזות בשם האצילים הפולנים שהעבידו את האיכרים האוקראיניים. את הקוזאקים האוקראיניים כינה הנובר בספרו "יוונים", משום שהם נוצרים בני הכנסייה היוונית-אורתודוקסית (ויש אומרים בשל הצליל הקרוב לשם הנפוץ "איוון"). הטטרים, מצידם, היו ממוצא אתני טורקי ומוסלמים, ועל כן קרא להם הנובר בספרו "קדרים" או "בני קדר".
על פי דור סער-מן, שכתב על המשחק כאן, הטטרים שהתנפלו על הקהילות היהודיות העדיפו לשבות כמה שיותר יהודים ולא להמיר את דתם או לרצוח אותם, כפי שביקשו הקוזאקים. נתן הנובר מספר בספרו שהיו מקרים בהם בחרו יהודים במודע לרוץ לעבר הטטרים משום שהעדיפו את השבי – ממנו רבים נפדו בעזרתן של קהילות היהודים המכובדות בקונסטנטינופול ובשאר רחבי טורקיה.

האם סביר שזכרון מאורעות איומים כאלו התגלגל דווקא למשחק ילדים? פרופ' דוד אסף חושב שכן. בשנת 2008 הציג אסף את השערתו – שאותה הציג כ'דרשה' – בפני ידידו המנוח יהושע מונדשיין, חסיד חב"ד וחוקר תולדותיה, שעבד אז בספרייה הלאומית. מונדשיין הסכים להשערה זו ואגב כך גם סיפר לאסף על משחק ששיחקו בנותיו הצעירות בירושלים:

"ניכרים דברי אמת. וביותר מפני שגם לי יש דרוש דומה, והוא על המשחק (שנתוודעתי אליו רק ממשחקיהן של ילדותיי בקטנותן בירושלים), שהייתה ילדה אחת במרכז המעגל, "קתרינא", והיו הילדות שואלות אותה: "קתרינא הקדושה, למי את משתחווה?". היא משיבה: "לאבינו שבשמים!, והן משיבות לה במכות…

יום אחד הייתי קורא באנציקלופדיה "אוצר ישראל" בערך "פולין", ומצאתי שם: "וההיסטוריון ביעלסקי מספר על אודות גיורת מבנות עם הארץ מקראקא ושמה קאטארינא מאלכער שנשרפה על קדוש השם". רעדה אחזתני באותה שעה, כיצד מתגלגל לו אירוע היסטורי עתיק למשחקי הילדים, ואפשר שמשחק זה עצמו נמשך והולך אצל ילדי ישראל במשך מאות בשנים?

ברבות השנים נפלו בי הרהורי כפירה בעתיקותו של המשחק, וחשבתי אולי באחד מבתי הספר עשו הצגה על הנושא הזה, והילדות שחזרו את אחת התמונות. אבל עדיין איני בטוח שאין זה משחק יהודי עתיק יומין"
.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 11:39 am
על ידי הביבליופיל
ברוך מקונסטנטין בוויקיפדיה.

Re: מיהו 'רבי ברוך מארץ יון' שבתקופת הפרנקיסטים???

פורסם: ב' ינואר 15, 2024 9:59 pm
על ידי פלוריש
תולדות כתב:מענין לענין בענין דומה,

אודות משחק: קדרים באים,
נכתב לאחרונה בבלוג של הספריה הלאומית

אצל גוים אין את המשחק הזה?