מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' דצמבר 24, 2014 9:54 pm

http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?5 ... 3&page=364
המכתב כאן מיום ח' ניסן תש"י, החתום דוד צבי. גם הוא שלו.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי לייטנר » ד' פברואר 25, 2015 1:00 am

מצאתי כתוב:

בהזדמנות זו מעיר הגר"י נאה: "אעלה נושא נוסף שהובא ב'פורום' ההוא: לאחר פטירתו של רד"צ הילמן ז"ל. אחד הקוראים ממכריו או מב"ב, הבליט את גאונותו של הרד"צ באמצעות "תגלית" בנוגע לתואר המובא בחז"ל: "מומר", שאינו אלא המצאת הצנזור, במקום התואר: "משומד". הרצד"ה חזר על "תגלית" זו כמה וכ"פ בכמה קובצים תורניים ('מוריה' ו'צפונות' ועוד). צר לי לכרסם בגאוניותו של המנוח הרד"צ הילמן ז"ל, ולגלות, כי "תגלית" זו התפרסמה כבר לפני מאה שנה במאסף:zeitschrift für hebräische bibliographie (שנה יא 1907 עמ' 158, ושנה יב 1908 עמ' 39 ועמ' 108 - להלן קישורים). [גם בערוה"ש (ערך 'שמד') ובתוס' הערוך (ערך 'משמד') שמו לב לזה]". עד כאן העתק ממכתבו של הגר"י נאה שליט"א מאנטוורפן.

בברכת התורה

יוסף קליין

קישורים: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k19932f/f170.image

http://gallica.bnf.fr/ark:/

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ד' פברואר 25, 2015 10:05 am

למה העובדה שמישהו אחר גם הוא שם לב לדבר מפחיתה מחכמתו של הגרד"צ?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי לייטנר » ד' פברואר 25, 2015 11:24 am

אוצר החכמה כתב:למה העובדה שמישהו אחר גם הוא שם לב לדבר מפחיתה מחכמתו של הגרד"צ?


אכן אינה מפחיתה, אא"כ רד"צ כתב שהוא הראשון ששם לב לכך.
עכ"פ, איני צד בעניין. מצאתי משהו שקור לרד"צ והעתקתיו לאשכול המתרכז בו.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ד' פברואר 25, 2015 8:29 pm

לייטנר כתב:מצאתי כתוב:

בהזדמנות זו מעיר הגר"י נאה: "אעלה נושא נוסף שהובא ב'פורום' ההוא: לאחר פטירתו של רד"צ הילמן ז"ל. אחד הקוראים ממכריו או מב"ב, הבליט את גאונותו של הרד"צ באמצעות "תגלית" בנוגע לתואר המובא בחז"ל: "מומר", שאינו אלא המצאת הצנזור, במקום התואר: "משומד". הרצד"ה חזר על "תגלית" זו כמה וכ"פ בכמה קובצים תורניים ('מוריה' ו'צפונות' ועוד). צר לי לכרסם בגאוניותו של המנוח הרד"צ הילמן ז"ל, ולגלות, כי "תגלית" זו התפרסמה כבר לפני מאה שנה במאסף:zeitschrift für hebräische bibliographie (שנה יא 1907 עמ' 158, ושנה יב 1908 עמ' 39 ועמ' 108 - להלן קישורים). [גם בערוה"ש (ערך 'שמד') ובתוס' הערוך (ערך 'משמד') שמו לב לזה]". עד כאן העתק ממכתבו של הגר"י נאה שליט"א מאנטוורפן.

בברכת התורה

יוסף קליין

קישורים: http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k19932f/f170.image

http://gallica.bnf.fr/ark:/

"'אחד ממכריו' הבליט את גאוניותו" אמנם משנמצא שהתגלית אינה תגלית הרי ש"צר לי לכרסם בגאוניותו"...
"תגלית" מרכאות במקור. שהרי משנמצא תגלית זו בפרסום במאסף כל שהוא לפני מאה שנה, שוב נהיה זה ממש מגוחך לקרוא לדבר בשם תגלית...

מטופש ומגמתי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 25, 2015 11:46 pm

כולם מקבלים כמובן מאליהם, שהיה מישהו (בפורום כל שהוא אחר מותו) שהבליט את גאונותו של הגרד"צ בתגלית של מומר משומד.
ואני נוטה לחשוב שלהד"ם, איש לא כתב ולא כלום. הגרד"צ אינו יתום קטן שצריך לצבוט לו בלחי על איזה אמירה אחת.
עקבתי אחר הכתיבות שנכתבו אחר מותו ולא ראיתי דבר כזה, ואם טעיתי העמידוני וכו'.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ה' פברואר 26, 2015 1:30 am

איש_ספר כתב:כולם מקבלים כמובן מאליהם, שהיה מישהו (בפורום כל שהוא אחר מותו) שהבליט את גאונותו של הגרד"צ בתגלית של מומר משומד.
ואני נוטה לחשוב שלהד"ם, איש לא כתב ולא כלום. הגרד"צ אינו יתום קטן שצריך לצבוט לו בלחי על איזה אמירה אחת.
עקבתי אחר הכתיבות שנכתבו אחר מותו ולא ראיתי דבר כזה, ואם טעיתי העמידוני וכו'.

וגם לו יצוייר והיה אחד, הרי שהמגיב הנ"ל (נאה, כמדומני) דומה למתקנא בחברו אמאי צבטו בלחיו של החבר בדווקא, ולא בשלו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2273
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ד' פברואר 21, 2018 12:29 pm

אחר המחילה על ה'הקפצה' הפתאומית...

במאמרו של הג"ר דוד דבליצקי שהובא כאן ע"י אי"ס, הוא מדבר אודות 'כללים וכללי כללים' בכתיבה של הגרד"צ. האם נכתבו באיזהו מקומן אותם כללים? כל בדל מידע אודות כך, ישמח נפשי מאוד. והלוא משנכנס אדר, מרבין בשמחה....

מתפעל
הודעות: 3944
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי מתפעל » א' פברואר 25, 2018 7:29 pm

מה ההסבר שזה בסדר להשתתף במפעל הזה היפה הזה של האנציקלופדיה התלמודית מצד אחד, אבל שלא יוזכר שמו שם. ממה נפשך.

הייתי חושב שההשתתפות לשיטתו היא בעיה יותר מהותית. אלא מאי, כנראה סבר שעצם האנציקלופדיה זה דבר חשוב וכשר וישר ומועיל וטוב ולכן כתב שם ערכים, על אף ההנהלה המזוהה עם המזרחי,
ואם כך, למה לא לעשות זאת בריש גלי.

ש.י. רובין
הודעות: 168
הצטרף: ב' אפריל 03, 2017 8:08 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי ש.י. רובין » ד' אוגוסט 08, 2018 2:38 am

יש לו צאצאים?

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' אוגוסט 08, 2018 2:56 am

ש.י. רובין כתב:יש לו צאצאים?

כן
בנו רבי יצחק

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פלוריש » ו' יולי 26, 2019 1:10 am

לעיל הובא מה שפרסם הגרד"צ במוריה על קטע ממאמר קודם שלו שם, ש"אינו נכון וצריך להעביר עליו קולמוס".
כעת ראיתי עוד מקום כזה, בסוף הקדמתו לשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר אבה"ע-חו"מ:
IMG_20190726_010738.jpg
IMG_20190726_010738.jpg (320.36 KiB) נצפה 9013 פעמים

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מאי 14, 2020 4:10 pm

למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' מאי 14, 2020 5:13 pm

פלוריש כתב:לעיל הובא מה שפרסם הגרד"צ במוריה על קטע ממאמר קודם שלו שם, ש"אינו נכון וצריך להעביר עליו קולמוס".
כעת ראיתי עוד מקום כזה, בסוף הקדמתו לשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר אבה"ע-חו"מ:

זאת הנהגה של מידת האמת. אבל מדת החסד מבקשת מהכותב להסביר לקורא, שהשקיע מאמץ וקרא את הדברים המקוריים, היכן הטעות. ולו בקצרה.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי גימפעל » א' מאי 17, 2020 10:24 am

שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.

אבני גזית
הודעות: 1361
הצטרף: א' אוגוסט 26, 2018 11:09 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אבני גזית » א' מאי 17, 2020 11:11 am

גימפעל כתב:
שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.


למה צריכה להיווצר מחלוקת מכך שמכתבים שהוכרו בעבר נודעו כמזוייפים?
ההוכחות שלו מאוד חדות וברורות לגופו של מכתב. מה מקום לאמוציות או רגשנות קהילתית?!

הפצת המעיינות
הודעות: 1229
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » א' מאי 17, 2020 11:26 am

ישורון חלק כה

אגרות.PNG
אגרות.PNG (52.62 KiB) נצפה 7451 פעמים


סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 18, 2020 7:10 pm

גימפעל כתב:
שייף נפיק כתב:למה אגרות התניא ובני דורו לא נדפס יותר?

שמעתי מבנו שאביו התחרט על המחלוקת שנגרם ע״י הדפסת הספר, ולכן לא הדפיס חלק נוסף שהיה מוכן אצלו וגם ציווה שלא להדפיסו מחדש.

באבע מעיישס. לא התחרט ולא ציוה ולא לכן.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פלגינן » א' ינואר 16, 2022 7:47 pm

נתקלתי בשבת במכתב שכתבה המשוררת זלדה לגרד"צ, קרוב משפחתה, כנראה לכבוד בר המצווה שלו (נדפס ע"י ידידנו אלי שטרן, בקונטרס מִגּוֹ - שירה ויצירה, א, עמ' 91-90):
זלדה1.JPG
זלדה1.JPG (37.96 KiB) נצפה 2456 פעמים
קבצים מצורפים
זלדה2.jpeg
זלדה2.jpeg (86.36 KiB) נצפה 2456 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 16, 2022 7:59 pm

הקשר המשפחתי כאן
viewtopic.php?f=19&t=28663&p=570920#p570920

ברשות הרדצ"ה היו עשרות מכתבים של זלדה, שהופנו אל הוריו ואליו כנער.

.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 18, 2023 4:04 pm

דומני שחסר משהו באשכול זה. מקום שעוד אפשר להתגדר בו.
על דמותו אכן נכתב. הן כאן, ואולי יש עוד במקומות אחרים [כמו בשני כרכי ישורון] שלא שמעתי עליהם ולא נזכרו כאן.
יש תחושה שחבל שלא נכתב יותר. המעט הזה כנראה נכתב בעמל רב על ידי מעטים שניסו להציל מעט מדמותו שלא תאבד בתהום הנשייה.
נניח שאין בידינו להוסיף על זה, וזה מה שיש.
אבל ללא ספק יש בינינו עשרות אנשים ששמעו ממנו כל אחד כמה דברים מקוריים.
אם כל אחד מהחברים היה רושם כאן דברים ששמע ממנו, היינו מתעשרים עושר רב ועצום.

אני אישית כבר עברו עשרות שנים מאז דיברתי עמו, ופשוט שכחתי. אבל בשעתו התעשרתי ממנו מאד מאד. וחבל על דאבדין.

אתן דוגמה. אבל מסתבר שאינני זוכר בדיוק. אולי יתעוררו אחרי וידייקו את הדברים.
הוא אמר שהמושג קדיש יתום בטעות יסודו. אין דבר כזה. יש חצי קדיש שזה עיקר הקדיש.
יש מנהגים להוסיף 3 קטעים שזה המכונה קדיש שלם.
אבל תתקבל נאמר רק לאחר תפילה, ולעומתו חצי קדיש רק במקומות שעניינו להפסיק בין פרשה לפרשה וכדומה.
כשרוצים לומר קדיש בפני עצמו, וזה לא לאחר תפילה, שמו הנכון "קדיש שלם בלא תתקבל", ואין לזה שום שייכות אמיתית עם קדיש יתום.
אלא שהחצי קדיש והקדיש שלם שייך תמיד לש"צ, ועל כן היתומים נותר להם קדיש שלם בלא תתקבל.
אבל אין שום מניעה שבעולם כלל שיאמרוהו גם שאינם יתומים.
והפטיר, שיש לו חשק ללכת עם כל בניו, שיש להם אבא ואמא עד מאה ועשרים, לביכהנ"ס פא"י, ולהעמידם לומר בפניו "קדיש יתום"...

דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.

זה רק סנסינים מזעריים. ואולי גם מוטעים.
אבל אילו כל א' מחברינו כשנזכר דבר תורה או חכמה ששמע מהגרד"צ ירשמנו כאן, תוך זמן קצר זה ייהפך לאוצר המנוצר אמיתי.
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב א' יוני 18, 2023 9:09 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

אור עולם
הודעות: 1346
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אור עולם » א' יוני 18, 2023 4:45 pm

.השוחט כתב:אתן דוגמה. אבל מסתבר שאינני זוכר בדיוק. אולי יתעוררו אחרי וידייקו את הדברים.
הוא אמר שהמושג קדיש יתום בטעות יסודו. אין דבר כזה. יש חצי קדיש שזה עיקר הקדיש.
יש מנהגים להוסיף 3 קטעים שזה המכונה קדיש שלם.
אבל תתקבל נאמר רק לאחר תפילה, ולעומתו חצי קדיש רק במקומות שעניינו להפסיק בין פרשה לפרשה וכדומה.
כשרוצים לומר קדיש בפני עצמו, וזה לא לאחר תפילה, שמו הנכון "קדיש שלם בלא תתקבל", ואין לזה שום שייכות אמיתית עם קדיש יתום.
אלא שהחצי קדיש והקדיש שלם שייך תמיד לש"צ, ועל כן היתומים נותר להם קדיש שלם בלא תתקבל.
אבל אין שום מניעה שבעולם כלל שיאמרוהו גם שאינם יתומים.
והפטיר, שיש לו חשק ללכת עם כל בניו, שיש להם אבא ואמא עד מאה ועשרים, לביכהנ"ס פא"י, ולהעמידם לומר בפניו "קדיש יתום"...

פשוט,
וכן שמעתי מא' שהתפלל אצל הגרי"ג תפילת מנחה בביתו ועבר לפני העמוד,
וכשסיים התפילה ופנה ללכת שאלו הגרי"ג האם הוא סוס הממהר לצאת מהארווה,
ומפני מה לא אמר קדיש אחר עלינו.
וכשענה שאינו יתום אמר הגרי"ג שאינו שייך ליתומים אלא תפילה נגמרת בקדיש.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פלוריש » א' יוני 18, 2023 5:04 pm


.השוחט
הודעות: 988
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי .השוחט » א' יוני 18, 2023 7:09 pm

ייש"כ על הקישורים.
אולי אפשר לקשר גם לישורון? [שמעתי שהרב איש ספר שליט"א כתב שם דברים מושקעים מאד בשני המשכים].
ודומני שעדיין יש מקום לאנשים פרטיים להביא פנינים שבידם, מלבד מכתבים ומאמרים שלימים שפורסמו כבר.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי דרומי » ב' יוני 19, 2023 12:17 am

מה שנכתב כאן בענין הקדיש יתום אינו פשוט כלל, וראיתי פעם שמצטטים מהגר"ש דבליצקי זצ"ל שכתב בחריפות נגד הרעיון הזה שכל ילד צעיר יכול לומר 'קדיש' לאחר עלינו. ואינו תח"י כרגע.

בן ראובן
הודעות: 953
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי בן ראובן » ב' יוני 19, 2023 3:47 am

מצטטים הגר"ש דבליצקי? והרמ"א בשו"ע (או"ח קלב ב) קטיל קני באגמא הוא?

אור עולם
הודעות: 1346
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אור עולם » ב' יוני 19, 2023 9:08 am

ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי דרומי » ב' יוני 19, 2023 10:45 am

כך ראיתי שכתב רב אחד בתשובה במרשתת, ולא דקדקתי אחריו (ולכן לא כתבתי שמו) אלא אני מעתיק לשונו:

ונ״ל פשוט, שבגלילותינו הדבר תמוה לרבים. ואין להנהיג דבר התמוה.

וראה גם בס׳ אורחות שלמה ספר זכרון ע׳ נה, מה שהעיד הר״ש ע״ה דבליצקי, בדברים חריפים, שאף שאין מקור לדבר להדיא בספרים, נער הייתי וגם זקנתי, ואף פעם לא ראינו ולא שמענו שבן יאמר קדיש בחיי אביו אף אם מחלו בפה מלא, ואם פתאום נראה מי שמוחזק שאביו ואמו בחיים שאומר קדיש יתום כו״ע יחליטו בדעתם שבודאי ח״ו קרה משהו, וזה דבר מוסכם ומושרש במנהגי אומתנו, ואין בכל אף אחד מהלמדנים ובפרט הצעירים שאינם מכירים את ההווי של המנהגים לבוא ולהתנצח ע״י ספר פלוני ואלמוני להוכיח שהם צודקים, עכ״ל.

אור עולם
הודעות: 1346
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי אור עולם » ב' יוני 19, 2023 11:27 am

אם בשו"ע כתוב לומר קדיש,
ובשום מקום לא מבוארת סיבה להימנע,
אז המנהג הוא התמוה ולא ההלכה.

ואולי יש להעביר ההודעות לאשכול נפרד.

יהושפט
הודעות: 862
הצטרף: א' מאי 19, 2019 1:57 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי יהושפט » ב' יוני 19, 2023 1:28 pm

דומני שהויכוח הזה, מאפיין יפה את היחס השונה מאד של הגרש"ד והגרדצ"ה למנהגים
יחסו של הגרש"ד למנהגים ידוע, ואין צורך להאריך בו. ואילו אצל הגרדצ"ה מנהגים לא תפסו מקום רב בלשון המעטה. והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2023 2:18 pm

אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יוני 19, 2023 2:40 pm

לגבי יחס הגרדצ"ה למנהגים יעויין גם במכתב המצורף

פלוריש
הודעות: 2386
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פלוריש » ב' יוני 19, 2023 2:42 pm

פרנקל תאומים כתב:
אור עולם כתב:ועיי' משנ"ב שם.
וכשהיינו שם ב'עמוד יומי' זכור לי שיצא לכולם (בשיעור) שאין שום מניעה מלומר קדיש אחד בסוף התפילה, ובטח קדיש על ישראל.

אגב, אחרי "סיום", מקובל שגם מי שאינו יתום אומר קדיש על ישראל.

וחבר סיפר לי שבשעתו ש"ב הגר"ע אויערבאך שליט"א מבית וגן התיר לו לומר קדיש "יתום" בחיי אביו, בשנת האבל לסבו- אבי אימו, היות ולא היו לסבא בנים כ"א בנות, ואביו מחל, לכבוד חמיו.

אמנם יש להודות שזו הנהגה לא מקובלת, והיא נראית תמוהה בעיניי הרבים, ולול"ד הו"א שגם יש בה משום "פותח פה" וסימנא מילתא.

ראה תשובת הרב יעקב אריאל כאן: https://www.toraland.org.il/23032

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ב' יוני 19, 2023 2:49 pm

פלוריש כתב:ראה תשובת הרב יעקב אריאל כאן: https://www.toraland.org.il/23032

לא עברתי על הכל, אבל לפו"ר הוא מדבר באופן שגם הוריו של החתן הינם בחיים, כך שהנידון הוא מי עדיף החתן או הנכד, וממ"נ מדובר על קדיש בחיי ההורים, ובכה"ג פשיטא שהנכד עדיף על החתן. אבל ההנהגה המקובלת היא שאף אחד מהם לא יאמר קדיש, לא החתן ולא הנכד, אלא יחפשו מישהו אחר, קרוב או אפילו שאינו קרוב, שהוא יאמר את הקדיש.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 19, 2023 2:50 pm

דרומי כתב:מה שנכתב כאן בענין הקדיש יתום אינו פשוט כלל, וראיתי פעם שמצטטים מהגר"ש דבליצקי זצ"ל שכתב בחריפות נגד הרעיון הזה שכל ילד צעיר יכול לומר 'קדיש' לאחר עלינו. ואינו תח"י כרגע.

סבא ישורון מא.jpg
סבא ישורון מא.jpg (296.92 KiB) נצפה 1385 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 19, 2023 3:16 pm

.השוחט כתב:
דבר נוסף.
אמר שהגר"א והגר"ז נשתוו בהמוני עניינים להלכה. אשר ממש לא יאומן. ומנה רבים רבים. (כגון זמן ק"ש ועוד).
ודברים רבים המקובלים למעשה מהגר"א, לא נתקבלו בשעתו בגלל הגר"א שהשפעתו "למעשה" היתה בחוג קטן מאד,
ונתקבלו דוקא בגלל הגר"ז שהשפעתו המעשית היתה על רבבות.
אכן היה לו רשימה כזו (הידועים זה שקיעה של הגאונים, הגר"ז בסידור והגר"א, כא"פ בשתית רביעית, זמני היום ועוד שאיני זוכר). אבל את הסוף לא שמעתי ממנו. אדרבה שמעתי ממנו שהתפשטות שקיעת הגאונים, אצל המתנגדים זה בהשפעת הגר"א ואצל החסידים בהשפעת הגר"ז. ככלל, הגרד"צ היה "מאוהב" בגר"ז באופן יוצא מן הכלל. באישיותו, בסגנונו, בהליכותיו והיה מדבר עליו כ"חסיד", לכן בענין הערכותיו על השפעתו של זה מול זה, אם אמר כך, הייתי נזהר קצת...

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15515
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משמת הגרד"צ הילמן זצ"ל בטלו אשכולות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 19, 2023 3:21 pm

יהושפט כתב:והיה מרגלא בפומיה שאין שום בעיה לקום בבוקר ולהחליט שמהיום אני ספרדי או תימני או כל מה שאבחר [נושא קצת שונה מהיחס למנהג ספציפי, אבל מלמד גם על השוני הנ"ל].
אני לא שמעתי ואינה ראיה כמובן (ועיננו ראו אדיקותו בהרבה מנהגי חב"ד, סידורו היה סידור חב"ד, תפיליו לא היו תפילין של אשכנז ועוד). לכן טרחתי לשאול את בנו ר' י', הקרוב אליו ביותר בתכונותיו ובסגנונו, וגם הוא אמר שלא שמע כן מעולם וכמו זר נחשב בעיניו. אכן אמר שאביו היה סבור כעיקר, שהולך ממקום למקום, נוהג כמנהג אותו מקום וד"ז גובר על "אל תטוש", ולכן הרגיל את בניו בסידור נוסח אשכנז ובשאר מנהגי אשכנז כי שם מקום גידולם. ואת עצמו תירץ שקשה לו לשנות ממנהג בית אבא...


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 124 אורחים