מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
האמת והשלום
הודעות: 89
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' אפריל 17, 2018 12:33 am

אהרון 37 כתב:אני חשבתי שמרן החזו"א צ"ל נהג לחגור.

אבל כנראה שזה קשור יותר למנהג אבותיו, ולא למנהג רבו.

והרי בניו של רבינו לא לובשים גרטל, ואם זה היה מהחזו"א סביר להניח שגם הם היו לובשים.

ר' אהרון,באמת בא' ממוצ"ש שאלתי לרבי ז"ל מ"ט נוהג לחגור אזור,ושאלתיו שהרי אף אני לבוש חגורה ואין כל חשש של ליבו רואה,והשיבני שאף החזו"א נהג לחגור גרטל תחת החליפה ומעל הציצית(הוא ראה אותו בחיים חיותו בהיותו צורב צעיר כשנכנס אליו)ומשום היכון שיעשה מעשה מיוחד קודם התפילה לצורך התפילה משום הכבוד שלה.
ובאמת גם ר' ניסים שליט"א ור' חיים קנייבסקי נוהגים בזה ולא נראה לי שטעם ר' חיים הוא מפני שמקורו חסידי אלא בגלל שכך ראה לרבינו החזו"א.
וששאלתי לא' מבני רבי ז"ל השיבני שאין דרכם בכך כי לא רצו הרבה בחוג שילדיהם יהיו שונים ומובדלים יותר על המידה משאר הציבור,כמדומה בפרט בחורי סלבודקה מאשר זכרון ולכן הם רק לאט לאט במהלך השנים מתחילים לילך עם הטלית על הבגדים וכן עם הגרטל והחליפה הארוכה והכובע וחלק עם הפאות.,הנקודה שזה לא דברים שנתפשו אצלם כעיקר אלא כתוספת והעדיפו להשקיע בתורה מאשר בחיצוניות.

אהרון 37
הודעות: 197
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אהרון 37 » ג' אפריל 17, 2018 12:56 am

האמת והשלום

כנראה כדבריך, לא רצו שיראו שונים.

בהקשר לטלית קטן על הבגדים, כל בניו של רבינו לא הולכים עם טלית על הבגדים, מלבד בנו הגאון ר' יוסף שליט"א, ואפשר שגם בנו הגרי"ד שליט"א, ובנו ר' שמשון שליט"א, מלבדם כל הבנים, וזה כולל גם הגדולים שבהם כהגרי"א וכהגרא"י לא הולכים עם ט"ק על הבגדים.

האמת והשלום
הודעות: 89
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' אפריל 17, 2018 1:06 am

אהרון 37 כתב:האמת והשלום

כנראה כדבריך, לא רצו שיראו שונים.

בהקשר לטלית קטן על הבגדים, כל בניו של רבינו לא הולכים עם טלית על הבגדים, מלבד בנו הגאון ר' יוסף שליט"א, ואפשר שגם בנו הגרי"ד שליט"א, ובנו ר' שמשון שליט"א, מלבדם כל הבנים, וזה כולל גם הגדולים שבהם כהגרי"א וכהגרא"י לא הולכים עם ט"ק על הבגדים.

איני יודע למעשה היא בני רבינו זלה"ה נוהגים,אך כוונתי היתה על שאר משפחות הנמנות על החוג וגרורותיו אף שבאמת מנהג זה של טלית על הבגדים אינו מצוי כמעט בפרט בצעירים שמעולם לא ראיתי אפי' א' שנהג כך.

פרנקל תאומים
הודעות: 1523
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' אפריל 17, 2018 7:35 pm

אהרון 37 כתב:האמת והשלום

כנראה כדבריך, לא רצו שיראו שונים.

בהקשר לטלית קטן על הבגדים, כל בניו של רבינו לא הולכים עם טלית על הבגדים, מלבד בנו הגאון ר' יוסף שליט"א, ואפשר שגם בנו הגרי"ד שליט"א, ובנו ר' שמשון שליט"א, מלבדם כל הבנים, וזה כולל גם הגדולים שבהם כהגרי"א וכהגרא"י לא הולכים עם ט"ק על הבגדים.

תלמידי מרן הגרח"ג זי"ע ובכלל כל אנשי החוג המכונה "חוג חזו"א" נראים שונים בעליל משאר תלמידי ובוגרי הישיבות הליטאיות:
הם הולכים בחליפות ארוכות, ורבים מהם אף בכובעים עגולים. הם אינם מגלחים את זקנם אף בבחרותם, ורבים מהם מעוטרים בפאות עבות וארוכות יחסית או אף מסולסלות לצדעיהם, ובעיקר- בפרט תלמידי הגרח"ג זי"ע, הם ניכרים מאד בחומרות ובהקפדות ההלכתיות החריגות (יחסית) שלהם.
משונה קצת לומר שדווקא הגארטל הוא שיעשה אותם שונים/חריגים. השונות שלהם בולטת וידועה עם הגארטל או בלעדיו עד כ"כ שהם נחשבים ל"חוג", ליטאי אמנם, בפנ"ע.

יותר היה נראה לומר שהעדר הגארטל או לחליפין חגירתו מתחת לחליפה ולא מעליה, או חגירתו רק לקר"ש ותפילת העמידה בלבד, נועד כדי לבדל את עצמם חזותית מן החסידים ולהדגיש את היותם ליטאים וממשיכי דרך אור העולם רבינו הגר"א נבג"מ. האין צדק בדבריי?

האמת והשלום
הודעות: 89
הצטרף: א' דצמבר 18, 2016 9:57 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי האמת והשלום » ג' אפריל 17, 2018 10:15 pm

פרנקל תאומים כתב:
אהרון 37 כתב:האמת והשלום

כנראה כדבריך, לא רצו שיראו שונים.

בהקשר לטלית קטן על הבגדים, כל בניו של רבינו לא הולכים עם טלית על הבגדים, מלבד בנו הגאון ר' יוסף שליט"א, ואפשר שגם בנו הגרי"ד שליט"א, ובנו ר' שמשון שליט"א, מלבדם כל הבנים, וזה כולל גם הגדולים שבהם כהגרי"א וכהגרא"י לא הולכים עם ט"ק על הבגדים.

תלמידי מרן הגרח"ג זי"ע ובכלל כל אנשי החוג המכונה "חוג חזו"א" נראים שונים בעליל משאר תלמידי ובוגרי הישיבות הליטאיות:
הם הולכים בחליפות ארוכות, ורבים מהם אף בכובעים עגולים. הם אינם מגלחים את זקנם אף בבחרותם, ורבים מהם מעוטרים בפאות עבות וארוכות יחסית או אף מסולסלות לצדעיהם, ובעיקר- בפרט תלמידי הגרח"ג זי"ע, הם ניכרים מאד בחומרות ובהקפדות ההלכתיות החריגות (יחסית) שלהם.
משונה קצת לומר שדווקא הגארטל הוא שיעשה אותם שונים/חריגים. השונות שלהם בולטת וידועה עם הגארטל או בלעדיו עד כ"כ שהם נחשבים ל"חוג", ליטאי אמנם, בפנ"ע.

יותר היה נראה לומר שהעדר הגארטל או לחליפין חגירתו מתחת לחליפה ולא מעליה, או חגירתו רק לקר"ש ותפילת העמידה בלבד, נועד כדי לבדל את עצמם חזותית מן החסידים ולהדגיש את היותם ליטאים וממשיכי דרך אור העולם רבינו הגר"א נבג"מ. האין צדק בדבריי?

אומנם הפנת הערתך לאהרון אך לא אמנע עצמי מלהגיב.
תוכל לראות בחוג כולו שיש רוב של אנשים שלא נראים שונה חזותית.
ומי שכן נראה שונה זה בעיקר באורך החליפה אך הכובע נשאר הכובע הרגיל.
ואף מי שהולך עם כובע עגול לא בהכרח שומר על זקנו שלא לקצצו כל עיקר.
ואף מי שנשמר שלא לקוצצו כל עיקר לא בהכרח שפאותיו ענקיות או מקדימה או מסולסלות.
ואף מי שמצינו בו כל אלו לא בהכרח שטליתו תהיה על בגדיו כמו שראינו לרבותינו ז"ל.
ואף מי שהולך עם טליתו על הבגדים לא בהכרח לובש גרטל.

והטעם לדבר שכל דבר הוא יותר קיצוני בשינויו מהקודם,ומעל הכל באמת הגרטל אך כמובן לאחר כל המסע הזה של שינויים לא ימצאו רבים שנוהגים בזה.
הרעיון הוא שלא לשנות יתר על המידה משאר הציבור הליטאי כללי,זקן ופאות חליפה וכובע הם דברים שעוד מצויים גם אצל הציבור הכללי,בישיבה שלמדנו היו רבים שלא השתייכו לחוג שהלכו עם פאות מסולסלות או בחורים עם חליפות אורכות או בחורים שנמנעו כל עיקר שלא ליגע בזקנם ואף כאלה שהם מבתים מתנגדים שורשיים,כמה דורות.

רגיל
הודעות: 19
הצטרף: ג' יולי 05, 2016 3:25 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זללה''ה

הודעהעל ידי רגיל » ה' אפריל 19, 2018 11:45 pm

פרנקל תאומים כתב:
רגיל כתב:
אותה אבקש כתב:ייש"כ, מדהים לראות שקיעותו בתורה.


זהו תמונת הזכרון של מי שהכיר את הגרח''ש זללה''ה, שקיעות עד כלות הכוחות. לא דרשות ולא פרסומות, רק עמל ויגע מול הגמרא והפנקס.
הגרח''ש.jpg

באופן אישי קשה לי מאד לראות את כל התמונות הללו מן השנים האחרונות בהן הוא כפוף כ"כ. איך האיש הקדוש הזה המשיך לעבוד את בוראו ולהתייגע בתורתו כחשיכה כאורה מתוך יסורים שכאלה?

ספציפית בתמונה הזאת, נראה שהוא כותב הקדשה למאן דהוא על ספר.

אם מדברים על הקדשה.
כידוע הנוסח להקדשות לבר מצוה וחתנים היה נוסח קבוע. (בדרך הכלל, יתכן והיו שינויים לפעמים, אבל זה ברור וידוע למאן דידע שהנוסח קבוע).
אך זה היה מפהים לראות, איך שכל פעם מחדש הרב היה יושב וחושב ומסתכל על הדף וכותב ואחרי שגומר לכתוב עוד פעם בוחן את הכתוב, לאט לאט כאילו זו הפעם הראשונה שהוא כותב הקדשה וצריך לחשוב ולהתבונן (ואני מדבר על התקופה שהיה בריא בגופו). אך גם בכך למדנו מהו אחריות, של כל אות וכל תג שאין לכתוב סתם, [כמו שכבר כתב רבנו במכתבים הנדפסים, שלא כל דבר אומרים ולא כל מה שאומרים כותבים ולא כל מה שכותבים מדפיסים. זה בערך הנוסח].
תוך כדי שאני כותב כאן, נזכרתי בסיפור דומה, שפעם נשלחתי על ידי אשה עם מכתב ארוך בסיפור קצת מורכב, והרב ישב וקרא את המכתב הרבה זמן, ואז הוא התחיל לכתוב תשובה ואני עומד בצד והוא כותב וכותב וכותב, חשבתי בליבי איזה אוצר יש לי עכשיו תשובה ארוכה מהרב, והנה לבסוף לאחר דקות רבות, הרב פוטר אותי בברכת שיהיה בשורות טובות, ואני פותח את המכתב ואני רואה כמה מילים פחות משורה, והכתיבה ההיא לקחה כל כך הרבה זמן. כן, האחריות הזו לקחה הרבה זמן אך לכתוב את התשובה היה אפשר בפחות משורה. כל מילה היתה זהב ולא מיותרת.

אפרים זלמן
הודעות: 243
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זללה''ה

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ה' אפריל 19, 2018 11:50 pm

רגיל כתב:הקדשה

מלעיל באשכול זו
תמונה

רגיל
הודעות: 19
הצטרף: ג' יולי 05, 2016 3:25 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי רגיל » ו' אפריל 20, 2018 12:10 am

אם כבר העלת הקדשה אז הבאתי גם כן.כמש"כ לעיל שהנוסח זהה
הקדשה.jpg
הקדשה.jpg (188.5 KiB) נצפה 1967 פעמים

אברך
הודעות: 236
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אברך » ש' אפריל 21, 2018 11:19 pm

האם הובא כאן הסרטון שבו ביקר הגר"ד לנדו שליט"א אצלו בחוה"מ פסח וושחחו בלימוד במשך 30 דק'? אם רוצים אתן קישור לזה.

אליעזר בלוי
הודעות: 220
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ש' אפריל 21, 2018 11:21 pm

אברך כתב:האם הובא כאן הסרטון שבו ביקר הגר"ד לנדו שליט"א אצלו בחוה"מ פסח וושחחו בלימוד במשך 30 דק'? אם רוצים אתן קישור לזה.

אני הקטן.
רוצה

הוה אמינא
הודעות: 752
הצטרף: ג' ינואר 14, 2014 2:08 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי הוה אמינא » ש' אפריל 21, 2018 11:22 pm

מענין לענין האחרון [ההקדשות על הספרים], אף אני הק' ואחי קבלנו ממנו ספרי חו"ב לבר מצוה עם הקדשות, והשוינו והכל מילה במילה אותו נוסח בהפרש של שנים.

אמנם מה שהיה מעניין אז - הספרים היו תמיד על אותה מסכת שלמדנו [אז בחיידר], כל אחד והמסכת שלו. ולא נודע לנו שריגל איכשהו אחרינו מקודם ובירר מה לומדים, ועצ"ע.

סעדיה
הודעות: 1155
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ש' אפריל 21, 2018 11:22 pm

אליעזר בלוי כתב:
אברך כתב:האם הובא כאן הסרטון שבו ביקר הגר"ד לנדו שליט"א אצלו בחוה"מ פסח וושחחו בלימוד במשך 30 דק'? אם רוצים אתן קישור לזה.

אני הקטן.
רוצה

גא"מ

אברך
הודעות: 236
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אברך » ש' אפריל 21, 2018 11:30 pm


די לחכימא
הודעות: 55
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי די לחכימא » א' אפריל 22, 2018 12:35 am

פרנקל תאומים כתב:
אהרון 37 כתב:האמת והשלום

כנראה כדבריך, לא רצו שיראו שונים.

בהקשר לטלית קטן על הבגדים, כל בניו של רבינו לא הולכים עם טלית על הבגדים, מלבד בנו הגאון ר' יוסף שליט"א, ואפשר שגם בנו הגרי"ד שליט"א, ובנו ר' שמשון שליט"א, מלבדם כל הבנים, וזה כולל גם הגדולים שבהם כהגרי"א וכהגרא"י לא הולכים עם ט"ק על הבגדים.

תלמידי מרן הגרח"ג זי"ע ובכלל כל אנשי החוג המכונה "חוג חזו"א" נראים שונים בעליל משאר תלמידי ובוגרי הישיבות הליטאיות:
הם הולכים בחליפות ארוכות, ורבים מהם אף בכובעים עגולים. הם אינם מגלחים את זקנם אף בבחרותם, ורבים מהם מעוטרים בפאות עבות וארוכות יחסית או אף מסולסלות לצדעיהם, ובעיקר- בפרט תלמידי הגרח"ג זי"ע, הם ניכרים מאד בחומרות ובהקפדות ההלכתיות החריגות (יחסית) שלהם.
משונה קצת לומר שדווקא הגארטל הוא שיעשה אותם שונים/חריגים. השונות שלהם בולטת וידועה עם הגארטל או בלעדיו עד כ"כ שהם נחשבים ל"חוג", ליטאי אמנם, בפנ"ע.

יותר היה נראה לומר שהעדר הגארטל או לחליפין חגירתו מתחת לחליפה ולא מעליה, או חגירתו רק לקר"ש ותפילת העמידה בלבד, נועד כדי לבדל את עצמם חזותית מן החסידים ולהדגיש את היותם ליטאים וממשיכי דרך אור העולם רבינו הגר"א נבג"מ. האין צדק בדבריי?

הגר"ח ואחיו לבשו גרטיל מעל החליפה,

נראה לי קצת מוזר לייחס לכל מעשה או אי מעשה של אנשי החוג כוונות ומחשבות מעמיקות, פשוט יש דברים שלא ראו אותם כבעלי משמעות מיוחדת ולכן הם לא הונחלו לכל החוג.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10763
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 22, 2018 2:02 am

אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.

בתחילה מציע הגרד"ל חקירה שחקר פלוני, האם פסח על החמץ שלדעת הירו' הקרבן כשר, האם העושה כן בער"פ שחל בשבת אם חילל שבת (משום שהיה אסור לעשות כן) או לא (שהרי עלה לו קרבן). חקירה זו היא של ר' אביגדר נבנצאל, יעוין מוריה קמא.

כהן
הודעות: 504
הצטרף: ד' ספטמבר 21, 2011 8:35 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי כהן » א' אפריל 22, 2018 2:12 pm

איש_ספר כתב:
אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.

בתחילה מציע הגרד"ל חקירה שחקר פלוני, האם פסח על החמץ שלדעת הירו' הקרבן כשר, האם העושה כן בער"פ שחל בשבת אם חילל שבת (משום שהיה אסור לעשות כן) או לא (שהרי עלה לו קרבן). חקירה זו היא של ר' אביגדר נבנצאל, יעוין מוריה קמא.

והגרח"ג המשיך לדון האם גם במקריב שלא לשמה דכשר ולא עלו ג"כ יתכן דדוחה שבת, ובאמת זה נשמע תמוה מהיכ"ת שידחה, אכן בקובץ האוצר ו' הביא הגרי"ד אילן מתוס' הרשב"א שמסתפק בשוחט תמיד שלא לשמה בשבת אם חייב חטאת

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10763
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אפריל 22, 2018 2:33 pm

כהן כתב:
איש_ספר כתב:
אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.

בתחילה מציע הגרד"ל חקירה שחקר פלוני, האם פסח על החמץ שלדעת הירו' הקרבן כשר, האם העושה כן בער"פ שחל בשבת אם חילל שבת (משום שהיה אסור לעשות כן) או לא (שהרי עלה לו קרבן). חקירה זו היא של ר' אביגדר נבנצאל, יעוין מוריה קמא.

והגרח"ג המשיך לדון האם גם במקריב שלא לשמה דכשר ולא עלו ג"כ יתכן דדוחה שבת, ובאמת זה נשמע תמוה מהיכ"ת שידחה, אכן בקובץ האוצר ו' הביא הגרי"ד אילן מתוס' הרשב"א שמסתפק בשוחט תמיד שלא לשמה בשבת אם חייב חטאת

הגרח"ג מגיב שם: שלא לשמה, ונראה שהגרד"ל לא מבין מה רצונו בזה (הוא מתקן אותו שכאן הפסח כשר ועלה לשם חובה ולא רק כשר) אבל כנראה התכוון הגרח"ג שזה כמו קרבן שלא לשמה שקרב בשבת, והגרד"ל מביא ברשב"א כתוב בשם ירושלמי שחייב משום שבת.

האם לא שמעתי נכון?

(אגב הגרח"ג שואל את הגרד"ל על טעם של אכילת פסח בסוף משום "על השובע" שהרי כל הקדשים נאכלים על השובע, והגרד"ל לא משיב כלום, ופלא שהרי האריכו האחרונים בתמיה זו).

אפרים זלמן
הודעות: 243
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2016 12:44 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אפרים זלמן » ב' אפריל 23, 2018 10:34 pm

אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.

אכן דבר האבד למהדרין, תודה רבה!

מָרוֹקַאִי זן חזו''א
הודעות: 103
הצטרף: ו' אוקטובר 28, 2016 11:05 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א » ג' מאי 01, 2018 1:35 pm

בהמשך הסרטון: (דקה ה-14), ר' דב מציג שאלה שראה ב'נייע הגדה' בשם המקדש דוד, מדוע הרמב"ם בסדר הפסח בזמן הבית כתב 'ונוטל ידיו' ולא 'מטביל ידיו'. והרי איתא בחגיגה שצריך טבילת ידים לאכילת קדשים, (המקדש דוד נמצא בטהרות סימן מ"ה סק"א).


מקדש דוד.jpg
מקדש דוד.jpg (515.29 KiB) נצפה 1258 פעמים


בהמשך (דקה 19:40) ר' חיים מעיר לו (אם הבנתי נכון) שכל אחד שאכל ק"פ בירושלים היה צריך מקוה לידו...

יש"כ למעלה הסרטון, המאפשר לנו לנשום קצת מאויר הפסגות בו חיים גדו"ע אלו.
נערך לאחרונה על ידי מָרוֹקַאִי זן חזו''א ב ב' מאי 07, 2018 1:39 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

תוכן
הודעות: 3607
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 01, 2018 2:04 pm

אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.


מי הוא האברך שמשתתף שמשנתו סדורה על לשונו.

די לחכימא
הודעות: 55
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי די לחכימא » ג' מאי 01, 2018 3:23 pm

תוכן כתב:
אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.


מי הוא האברך שמשתתף שמשנתו סדורה על לשונו.

ר' יוסי בן הגרד"ל מתערב כמה פעמים, אולי כוונתך אליו.

תוכן
הודעות: 3607
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ג' מאי 01, 2018 3:43 pm

תודה רבה.

250
הודעות: 74
הצטרף: ד' אוגוסט 24, 2016 1:59 am

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי 250 » ד' מאי 02, 2018 1:01 pm

"וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ" (ויקרא כ"ה, ל"ה)

שקידתו העצומה יומם ולילה, והיקף ידיעותיו בכל מקצועות התורה של הגאון רבי חיים שאול גריינימן זצ"ל היו לשם דבר. אך תופעה אחת מעניינת נותרה חידה עלומה במשך שנים: לאן נעלם רבי חיים מידי שבוע בשבוע, ביום שישי, לזמן של כשעתיים? על מקומות לימודו השונים, הרחק מטרדות הציבור, כבר הכל ידעו. אך את סוד העלמותו של הגאון הנודע, בשעות הקרובות לכניסת שבת מלכתא, תעלומה זו לא הצליח איש לפענח.

עד שהגיע אותו יהודי בבהילות לביתו של רבי חיים בשעות ההן של יום השישי. הוא היה צריך באופן דחוף להוועץ בענין חשוב… הרבנית הסבירה לו בנחת כי בשעות אלו אי אפשר להשיגו. יצא הלה מאוכזב, אך לאחר זמן קט חזר כשהוא בלחץ גדול: "הענין אינו סובל דיחוי" זעק, "זהו ממש פיקוח נפש"! וכשחזר והפציר, שוב לא יכלה הרבנית לעמוד מנגד. "אם זה ענין של פיקוח נפש אין ברירה" – לחשה הרבנית, ונתנה לו כתובת מדוייקת של אחת הדירות ברחוב רבי עקיבא, שבו אמור רבי חיים להמצא.

אץ-רץ מיודענו לבית שברחוב רבי עקיבא. דפק בדלת ורבי חיים פתח… ושניהם גם יחד, זה שמבפנים וזה שמבחוץ, הוכו בתדהמה: רבי חיים כולו פליאה, מהיכן ידע הלה לבוא לכאן? ואילו האורח נדהם ונתקשה להאמין למראה עיניו: הוא רואה את רבי חיים ב"בגדי עבודה". שרווליו מופשלים. עטור זיעה. עומד בתוך מה שנראה שלולית של מים, ובידו מקל וסמרטוט רצפה… אי אפשר לטעות, הוא כעת באמצע הספונג'ה…

האורח הבלתי צפוי, נבוך, התנצל והסביר שהרבנית גילתה לו את המקום עקב שאלה דחופה של פיקוח נפש. לאחר שקיבל תשובה לשאלתו, זעק הלה מנהמת ליבו על כבוד התורה… רבי חיים הרגיע אותו:

"דע לך שכל יהודי חייב לעשות גמילות חסדים בגופו ממש! בחוץ לא מאפשרים לי. זו ההזדמנות שלי… גר כאן יהודי בודד וגלמוד שהתאונן בפני עד כמה קשה לו לנקות את הבית ולהכין את כל צורכי השבת. נטלתי על עצמי את המלאכה לנקות. להכין את מה שצריך. לפרוס מפות וכו'. כשסיים רבי חיים דבריו, לא שכח להזהירו בכל לשון של אזהרה לבל יגלה את שראו עיניו! וכך נמשכה הנהגה זו של רבי חיים תקופה ארוכה. כיום, לאחר פטירתו, הבין הלה שכבר מותר לגלות… (מתוך 'איש לרעהו').

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10763
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 02, 2018 1:20 pm

די לחכימא כתב:
תוכן כתב:
אברך כתב:הנה הקישור
https://drive.google.com/file/d/1TbqABh ... sp=sharing

תהנו.


מי הוא האברך שמשתתף שמשנתו סדורה על לשונו.

ר' יוסי בן הגרד"ל מתערב כמה פעמים, אולי כוונתך אליו.

המדבר לענין שם הוא אחד מבני הגר"ח. הוא ולא אחר.

תוכן
הודעות: 3607
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 03, 2018 6:37 pm

האם ידוע לך איזה בן?

מתון
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי מתון » ה' מאי 03, 2018 6:41 pm

תוכן כתב:האם ידוע לך איזה בן?

הוא נראה בתחלת הסרט.

הוא היה רגיל להיות במחיצתו. זכורני כשנכנסתי פעם לדבר עם הגרח"ש זצ"ל הוא הכניס אותו פנימה.

תוכן
הודעות: 3607
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ה' מאי 03, 2018 6:46 pm

מתון כתב:
תוכן כתב:האם ידוע לך איזה בן?

הוא נראה בתחלת הסרט.

הוא היה רגיל להיות במחיצתו. זכורני כשנכנסתי פעם לדבר עם הגרח"ש זצ"ל הוא הכניס אותו פנימה.


ומה שמו?

מתון
הודעות: 263
הצטרף: ב' מאי 18, 2015 5:15 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי מתון » ה' מאי 03, 2018 6:57 pm

לא יודע.

די לחכימא
הודעות: 55
הצטרף: א' אוקטובר 22, 2017 8:08 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי די לחכימא » ה' מאי 03, 2018 9:17 pm

תוכן כתב:האם ידוע לך איזה בן?

לא ראיתי את הכל,מי שמכניס את הגר"ח קוראים לו אליהו, והוא בנו הקטן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 10763
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' מאי 04, 2018 12:23 am

די לחכימא כתב:
תוכן כתב:האם ידוע לך איזה בן?

לא ראיתי את הכל,מי שמכניס את הגר"ח קוראים לו אליהו, והוא בנו הקטן.

אכן והוא המדבר.

רגיל
הודעות: 19
הצטרף: ג' יולי 05, 2016 3:25 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי רגיל » א' מאי 06, 2018 8:36 am

איש_ספר כתב:
די לחכימא כתב:
תוכן כתב:האם ידוע לך איזה בן?

לא ראיתי את הכל,מי שמכניס את הגר"ח קוראים לו אליהו, והוא בנו הקטן.

אכן והוא המדבר.

אכן ר' אליהו בנו נמצא גם שם, אך מי שעומד על יד הסטנדר כפי שנצפה בקצת וכן לפי השמיעה ואיך שצוטטו את שמו בהסרטה, זה בנו ר' שמואל. המכונה הגר"ש.
אך כמו שכתב מאן דהו לעיל שהאברך שנמצא יותר בסרטון ויותר מדבר ויושב על יד השולחן זה אכן בנו של ר' דב לנדא הגאון ר' יוסי לנדא, הידוע כת''ח ועילוי גדול. ג'כ.

אורח
הודעות: 548
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אורח » א' מאי 06, 2018 9:05 am

מחקתי.
נערך לאחרונה על ידי אורח ב א' מאי 06, 2018 3:00 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אהרון 37
הודעות: 197
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי אהרון 37 » א' יוני 10, 2018 5:24 pm

העתקתי מתוך עלון "נר לשולחן שבת" פרשת בהעלותך תשע"ח

בצהרי יום בחודש אייר, לפני כארבעים שנה פרצה שריפה בארון הקודש בבית הכנסת לדרמן. בסיעתא דשמיא מיוחדת חילצו הגאונים רבי גדליה נדל, רבי יהודה שפירא ורבי ברל ויינטרוב את ספרי התורה מהארון הבוער.
במהלך עבודת שיפוץ ארון הקודש ניגש מרן ה"קהילות יעקב" לגבאי בית הכנסת, רבי משה כהן שליט"א, וביקש, כי בהזדמנות זו יחליפו את דלתות ארון הקודש, שהיו דלתות הזזה ויעשו אותן דלתות רגילות. אמר ולא הסביר את בקשתו.
מאחר ששיפוץ ארון הקודש כבר היה בשלבי גמר, הבקשה היוותה קושי. עלה הגבאי לבנו של מרן, הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א ב"כולל- חזון איש" הישן כדי לדון עמו מה לעשות.
תוך כדי הדברים אמר לו רבי משה כהן: "הרי גם כאן בכולל יש דלתות הזזה?" התפלא על כך רבי חיים, כיון שחשב שדלתות הזזה הינן המצאה חדשה... קמו שניהם, עלו לארון הקודש, הסיטו את הפרוכת, פתחוהו ומצאו שאכן יש דלתות הזזה...
מאוחר יותר, הגאון רבי חיים גריינמן בפקחותו העצומה גילה את הטעם לבקשת הסטייפלר: הסיבה היתה מפאת כובד שמיעתו. רבינו לא שמע אימתי החזן מגיע ל"ויהי בנסוע הארון". כידוע מקומו בבית הכנסת היה בכותל המזרח, בצד שמאל. כאשר בארון הקודש יש דלתות הזזה לא היה רואה מתי הוציאו את ספר התורה, עד שמוסרים אותו לשליח ציבור. אך בדלתות רגילות שניכרת פתיחתן, היה רואה ויודע שעכשיו אומרים "ויהי בנסוע", צריכים לקום, להתקרב ולנשק את ספר התורה.
את הנשיקה של מרן הסטייפלר שמעו ממרחקים, היה ניגש לספר תורה ומנשקו בהתלהבות ובקול- "אגישמקע נשיקה".
ואכן על פי בקשת רבינו, קבעו בארון הקודש דלתות רגילות, הנפתחות עם צירים.
לאחר מספר ימים, כשהלך רבי משה כהן ברחוב ניגשו אליו כמה אנשים ושאלוהו בכובד ראש: "מה שלומו של החולה המסוכן"?, ולא הבין על מה הם מדברים...
כשהם מתפלאים עליו אמרו לו: "הרי לפני כמה ימים עליתם אל הגאון רבי חיים קניבסקי ויחד פתחתם את ארון הקודש ב"כולל חזון איש" להתפלל...

ידידיה
הודעות: 887
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מרן הגרח''ש גריינימן זצ"ל

הודעהעל ידי ידידיה » א' יוני 10, 2018 5:33 pm

אהרון 37 כתב:העתקתי מתוך עלון "נר לשולחן שבת" פרשת בהעלותך תשע"ח

בצהרי יום בחודש אייר, לפני כארבעים שנה פרצה שריפה בארון הקודש בבית הכנסת לדרמן. בסיעתא דשמיא מיוחדת חילצו הגאונים רבי גדליה נדל, רבי יהודה שפירא ורבי ברל ויינטרוב את ספרי התורה מהארון הבוער.
במהלך עבודת שיפוץ ארון הקודש ניגש מרן ה"קהילות יעקב" לגבאי בית הכנסת, רבי משה כהן שליט"א, וביקש, כי בהזדמנות זו יחליפו את דלתות ארון הקודש, שהיו דלתות הזזה ויעשו אותן דלתות רגילות. אמר ולא הסביר את בקשתו.
מאחר ששיפוץ ארון הקודש כבר היה בשלבי גמר, הבקשה היוותה קושי. עלה הגבאי לבנו של מרן, הגאון רבי חיים קניבסקי שליט"א ב"כולל- חזון איש" הישן כדי לדון עמו מה לעשות.
תוך כדי הדברים אמר לו רבי משה כהן: "הרי גם כאן בכולל יש דלתות הזזה?" התפלא על כך רבי חיים, כיון שחשב שדלתות הזזה הינן המצאה חדשה... קמו שניהם, עלו לארון הקודש, הסיטו את הפרוכת, פתחוהו ומצאו שאכן יש דלתות הזזה...
מאוחר יותר, הגאון רבי חיים גריינמן בפקחותו העצומה גילה את הטעם לבקשת הסטייפלר: הסיבה היתה מפאת כובד שמיעתו. רבינו לא שמע אימתי החזן מגיע ל"ויהי בנסוע הארון". כידוע מקומו בבית הכנסת היה בכותל המזרח, בצד שמאל. כאשר בארון הקודש יש דלתות הזזה לא היה רואה מתי הוציאו את ספר התורה, עד שמוסרים אותו לשליח ציבור. אך בדלתות רגילות שניכרת פתיחתן, היה רואה ויודע שעכשיו אומרים "ויהי בנסוע", צריכים לקום, להתקרב ולנשק את ספר התורה.
את הנשיקה של מרן הסטייפלר שמעו ממרחקים, היה ניגש לספר תורה ומנשקו בהתלהבות ובקול- "אגישמקע נשיקה".
ואכן על פי בקשת רבינו, קבעו בארון הקודש דלתות רגילות, הנפתחות עם צירים.
לאחר מספר ימים, כשהלך רבי משה כהן ברחוב ניגשו אליו כמה אנשים ושאלוהו בכובד ראש: "מה שלומו של החולה המסוכן"?, ולא הבין על מה הם מדברים...
כשהם מתפלאים עליו אמרו לו: "הרי לפני כמה ימים עליתם אל הגאון רבי חיים קניבסקי ויחד פתחתם את ארון הקודש ב"כולל חזון איש" להתפלל...

אין פרוכת בלדרמן?

שוב נתיישבתי בדעתי, שקושייתי אינה כלום.
בין ארון הקודש למקום מרן היה החזן ועמודו.
וקשה לראות.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אני ואפסי, זכרון בספר, לוצאטי, מתפעל, פרשנדתא ו־ 29 אורחים