מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

האריז"ל על המגיד משנה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי אתנחתא » ה' אוקטובר 07, 2010 11:17 pm

ידוע שהאריז"ל אמר לרח"וו שנשמתו היא גלגול נשמת המגיד משנה. (הדברים מופיעים בשער הגלגולים ובספר החזיונות)

על הסיבה שהתגלגל בו, אמר האריז"ל ג' טעמים ובהם פרטים ביוגרפיים מאלפיים על המגיד משנה.

1) היה ממתנגדי הקבלה והי' בתקופת הבדרשי שנגדו כתב הרשב"א בפולמוס הכוונה להפולמוס הידוע של ר' אבא מארי נגד פרובנס.

2)שגג בפסק דין אודות נדה.

3)שגג בפסק דין בנוגע היתר אשת איש.

4) עוד פרט ביוגרפי מסר, שהמגיד משנה מת בקוצר ימים ובא הרח"וו להשלים שנותיו.

לפי זה ביאר האריז"ל לרח"וו, מדוע ירדה נשמתו לעוה"ז ואיזה תיקונים הוא זקוק.

כמה שאלות בזה. אמונים אנו שכל דברי האריז"ל ברוה"ק מה גם בשרשי נשמות, אך כאן אני שואל, האם עלינו לומר שהפרטים הביוגרפיים על המגיד משנה - קיבל האריז"ל ברוה"ק. כמדומה שזה קצת יוצא מן הכלל להזכיר ברוה"ק פרטים ועובדות (אין הדבר מופקע בסוד ה' ליריאיו וומפי אליהו) על אחד הראשונים. (וכעת נשמט ממני אם זה הדבר המצוי אצל האריז"ל וצריך חיפוש), או שאפשר לומר שבימי האריז"ל היו פרטים אלו ידועים במסורת. שכן לציין שהמקור היחיד לשמו ופרט ביוגרפי על המגיד משנה יש לנו מהכסף משנה שמסר ששמו רבינו ווידאל והיה חבירו של הר"ן, ומלבד זה אין לנו שום תעודה על חייו, ואם כן אולי פרטים על ימי חייו היו ידועים בצפת אז?

ולגבי הפרטים הביוגרפיים כאן צל"ע בכמה פרטים, שכן מחד כותב שהיה בימיו ומחוגו של הבדרשי שהכוונה לרבי ידעיהו הפניני מעיר בדרשי בפרובנס והוא היה בן דורו של הרשב"א שכתב אליו מכתב התנצלות הידוע, ואילו המגיד משנה היה אחרי הרשב"א והיה חברו של הר"ן (וכבר יש דיון אצל החיד"א נגד אלו שאומרים שהיה תלמידו של הרשב"א), האם אין סתירה לדבר?

זאת ועוד, האריז"ל אומר שלפני שנשמת רבינו ווידאל ירדה אליו היא היתה נשמת רבינו הרא"ה חבירו ובר פלוגתתו של רבינו הרשב"א, ולכאורה כיצד יתכן לקבל נשמת הרא"ה ולהיות בו בזמן בן דורו של הבדרשי?

בדוחק נאמר כך: שהבדרשי בסוף ימיו חי בברצלונא (כך על פי אתר דעת בערכו) ונפטר 1340 שנת ה' ק כשלשים שנה אחרי הרשב"א ואז בצעירתו הגיע לשם המגיד משנה וקיבל ממנו תורת הפילסופיה, כמו הר"ן שהיה יליד ברצלונא, ונולד בערך בשנת 1315 או 1320 (ה' עה או ה' פ כחמש או עשר שנים אחרי פטירת הרשב"א), ואם כן היה בן עשרים בפטירת הבדרשי, ואם המגיד משנה היה חבירו של הר"ן כדברי הכסף משנה - ניתן לדחוק שלתקופה זו הכוונה, כך היה אפשר לומר בדוחק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 10, 2010 1:01 am

לא יודע אם התכונת גם לדברי החיד"א הבאים בערך הרב המגיד:
וראיתי להרדב"ז בתשובה כ"י סי' שני אלפים שי"ו שכתב בענין אשת ישראל שנחבשה ע"י ליסטים ונגמר דינה להריגה דמותרת להרמב"ם, וז"ל ובעל מגיד משנה היה תלמידו של הרשב"א וכתב שכן הכריחו האחרונים והם הרמב"ן והרשב"א והריטב"א שהיו קרובים לדורו עכ"ל. ומ"ש דהרב המגיד היה תלמידו של הרשב"א הוא קצת רחוק, כי האף אמנם שמעתתיה דהרשב"א בפומיה לא זז מחבבה, מ"מ לא ראינו שמזכירו בתאר רבו כלל גם מסדר זמנים אינו נראה כן. לכן היה נראה דמ"ש תלמידו של הרשב"א לאו דוקא רק כונתו שהולך בעקבותיו תמיד:אבל אנן מה נענה ביום שידובר בנו אמרי קדוש מהרח"ו זצ"ל בשער הגלגול כ"י שכתב דהרב המגיד היה תלמיד הרא"ה, והוא חידוש שאין נראה כן לא מסדר זמנים ולא מדברי הה"מ
.

לגבי השאלה האחרונה, כבר עמד עליה מהרש"א בספרו בני אהרן תחילת הקדמה לו ומצ"ב.
בני אהרן.PDF
(213.43 KiB) הורד 340 פעמים
.
ומתוך הדברים שם תראה שגם בסוגית זהותו של רב אחא הביע האר"י את דעתו, והרחיד"א כותב ע"ז בערך רב אחא:
רב אחאי - מרבנן סבוראי. יש מן הראשונים נ"ן שאמרו דכי קאמר בש"ס פשיט רב אחאי פריך רב אחאי מר ניהו. ורשב"ם כתב שהוא בעל השאלתות ור"ת אומר שהוא אמורא כמ"ש התוספות ריש כתובות. ורבינו האר"י זצ"ל בשערי הגלגולים כתב בפשיטות דמ"ש בתלמוד פריך רב אחאי הוא מרבנן סבוראי:וכתב שם שהיה משרש עליון נורא משרשי קין בחינת נפש מריב"ז ור"ע ורב ייבא סבא ואביי וכו' עש"ב: ...וכבר ידעת דרב אחא משבחא הוא ניהו מחבר השאלתות כמתבאר מתשובו' רב שרירא גאון כי באה בספר יוחסין (ד"א) דף פ"ח. ומבואר שם דהי' בזמן הגאונים אחר כמה גאונים והלך רב אחא לארץ ישראל וכו' ע"ש. והדבר ידוע כי בסדר הגאונים יש לסמוך ודאי על רב שרירא גאון דמינייהו הוי. ואם בדברי רש"י ותוס' ושאר גדולים כתוב לפעמים רב אחאי בשאלתות הוא אגב שיטפא או טעות המעתיק: ועוד הן בה דרבינו האר"י זצ"ל אשר רוח ה' דבר בו גלה סודו למהרח"ו ז"ל דרב אחאי היה מרבנן סבוראי הוא דזמנין הש"ס קאמר פריך רב אחאי, ורב אחא משבחא מחבר השאלתות הי' גלגול רב אחאי והבאתיו דבריו לעיל:
.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 10, 2010 1:30 am

לגבי דברי הרב בני אהרן: אף שהסברו נכון לדברי האר"י - הרח"ו בריש הקדמה לו,
ואח"כ נתגלגלו ברב ייבא סבא, הנזכר בזהר פרשת משפטים. ואח"כ נתגלגל באביי. וז"ש חז"ל במסכת כי ריב"ז לא הניח מקרא משנה וכו', והויות דאביי ורבא. ואח"כ נתעברו בא' מרבנן סבוראי, הנקרא רב אחאי, והוא אותו שהזכירוהו בתלמוד, פריך רב אחאי. ואחר כך נתעברו ברב אחא משבחא, גאון, בעל השאלתות, וא"ל מורי ז"ל, כי כמדומה לו, שזה רב אחאי, הוא עצמו רב אחא משבחא. ואח"כ נתגלגלו ברב דוסתאי גאון. ואח"כ נתגלגלו ברבי אהרן הלוי, רבו של מגיד משנה, והוא בן בנו של רבינו זרחיה הלוי, בעל ספר המאורות. ואח"כ נתגלגלו בדון וידאל דיטולושא, בעל ספר מגיד משנה. ואח"כ בר' שאול טרישטי. ואח"כ בר' יהושע סוריאנו. ואח"כ בבחור אחד שמו אברהם. ודע, כי הרב המגיד משנה, היה לו שייכות וקורבה עם הרמב"ם ז"ל, ולכן עשה וחבר ספר מגיד משנה, ביאור לספר היד של הרמב"ם ז"ל:
מ"מ יהיה קשה לבאר עם זה דברי מהרח"ו שם בהמשך:
ואח"כ נפש זו נתגלגלה ברב דוסתאי גאון. ואחר כך עברו כמה גלגולים, עד שנתגלגלה בר' אהרן הלוי, נכדו של הר"ז הלוי בעל המאור. ואח"כ נתגלגלה בהרב בעל מגיד משנה. ואח"כ בר' יהושע סוריאנו. ואח"כ בבחור אברהם הנז"ל. ואח"כ נתגלגלה בי אני עכשיו הצעיר חיים:
. ואולי יש לדחוק. ואגב שימו לב שבקטע השני, אינו חוזר על דבריו שהמ"מ תלמיד רא"ה.
האם שער הגלגולים למהרש"ו הוא בין השערים המצויים בעכי"ק בספרית חב"ד? שא"כ כדאי היה לבדוק אם אין כאן איזה טעות או נדידת שורה.

אתנחתא
הודעות: 339
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 11:48 pm

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי אתנחתא » א' אוקטובר 10, 2010 3:52 am

תודה רבה.

התכוונתי להחיד"א הלז, אך הסתמכתי על זכרוני ולא זכרתי כעת את הקטע של תלמיד הרא"ה.

ספר סופר וסיפור
הודעות: 53
הצטרף: א' יולי 11, 2010 12:48 pm

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי ספר סופר וסיפור » א' אוקטובר 10, 2010 12:55 pm

אם מה שהעתיק כאן איש ספר, מדברי רבי חיים ויטאל, זה המקור היחיד בדבריו שהמגיד משנה היה תלמיד הרא"ה, לא הייתי בונה ע"ז יסוד, ובטח שאין סיבה ליחס את זה לאר"י, וממילא לא שייך לרוה"ק. בס"ה רח"ו הוסיף לצד שמו של המגיד המשנה את שסבר עליו (וכנראה בטעות) שהוא תלמיד הרא"ה, ושימו לב שגם החיד"א שהביא איש ספר, לא מייחס דברים אלו לאר"י או לרוה"ק, בניגוד לדברי האר"י על רב אחאי. ודו"ק. (ועוד: המ"מ מרבה להביא מדברי הרא"ה, ואולי אפילו יש חיבורים של הרא"ה על הש"ס למסכתות שונות, שידועים רק מתוך דברי המ"מ, וא"כ אפשר לפרש 'תלמיד' במובן של בית מדרש).

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי תולדות אדם » א' אוקטובר 10, 2010 4:15 pm

ספר סופר וסיפור כתב:בס"ה רח"ו הוסיף לצד שמו של המגיד המשנה את שסבר עליו (וכנראה בטעות) שהוא תלמיד הרא"ה,
האם הרח"ו קטלא קניא באגמא הוא???

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: האריז"ל על המגיד משנה

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' נובמבר 16, 2011 11:31 pm

השערה מעניינת
"בספר החזיונות של ר' חיים ויטאל תלמיד האר"י, מספר ר' חיים ויטאל כי האר"י אמר לו כי יש בנשמתו גלגול מנשמת ר' וידאל שיש דמיון בשמות, שכן פירוש השם 'וידאל'/'ויטאל' הוא 'חיים' "


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 319 אורחים