מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » א' אוגוסט 16, 2015 6:51 pm

הגרא"י געלדצהיילר זצ"ל דמות מעניינת של ת"ח גדול, שהרחיב בספריו הנודעים "קדשי יהושע" על סדר קדשים, ו"אמונת יהושע" על סדר זרעים, ובסופם ליקוט מכתבים ועניינים שונים, מרתקים ומעניינים עד מאוד. כגון העדויות על קלם שלא הרשו למי שלא טבל טבילת עזרא להכנס לביהמ"ד, וכגון הסימן השלם לפלפל במה שמיוחס להגרי"ס זללה"ה על חנוך תופר מנעלים והיחודים.
ובספרו אמונת יהושע קונטרס שלם על הסבר השואה, אם זה בגלל חטאי אותו דור. דברים מעניינים ביותר.
היה חתנו של הגרא"א דסלר, אך דבק לגמרי בחסידים ומשנתם, וזה הביאו לשילוב מעניין ביותר.

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » א' אוגוסט 16, 2015 7:05 pm

ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען", ועוד סיפר לי דמהזמן ההוא אף פעם לא נראה במקוה באשמורת הבוקר. ושאל א' לר' אלי' הלא אפשר דלא הי' נזהר בטבילת עזרא, והשיב לו "וואס רעדט איר"! הרי פעם נכנס אברך באשמורת הבוקר לתלמוד תורה ליקח איזה דבר, לא להתפלל או ללמוד אלא לדבר רשות ליקח איזה דבר, והרגיש רש"ז ברוח קדשו דצריך טבילה, וגער בו איך מלאו לבך ליכנס לתלמוד תורה בלא טבילה מקודם, [והיינו כדברי הגמ' ברכות כ"ב ע"א בלשון שני, שלא ליכנס לבית המדרש כל עיקר, ע"ש], דהחמיר בקדושת בית התלמוד תורה, ולגודל קדושת הסבא קדישא הרגיש בטומאה זו...
וסיפרתי מעשה זו שסיפר לי הצדיק ר"א מרש"ז שראה ברוח קדשו אברך דצריך טבילה וגער בו, להגאון ר' יעקב קאמענעצקי זצ"ל, והקשיתי לו דלכאורה יוצאי ישיבות ליטא לא נזהרו בטבילה זו, והשיב לי דודאי גם בליטא היה נזהרין בטבילת עזרא, אלא דהלכו למקוה רק אם היו צריכין טהרה, ולא סתם, והלכך הלכו בצניעות שבניהם לא ירגישו בזה, ומתוך צניעות זו נתבטל מנהג זה מבניהם...
ועוד סיפר לי ר"א הנ"ל, דהסבא קדישא מקעלם ביקש מבנותיו, דבזמן נדותן לא יסתכלו בו כלל, כי זה מזיק לו...

ע"ש עוד נפלאות

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי סעדיה » א' אוגוסט 16, 2015 7:53 pm

[/quote]
מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען

כתר ראש סי' קל"ד
אמרו ז"ל אכסנאי לא יאכל ביצים, אמר רבינו שבוודאי ת"ח שלא ימצא רבב כו' אבל מן המאכלים בביתו אי"צ ליזהר

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » א' אוגוסט 16, 2015 11:45 pm

סעדיה כתב:
מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען

כתר ראש סי' קל"ד
אמרו ז"ל אכסנאי לא יאכל ביצים, אמר רבינו שבוודאי ת"ח שלא ימצא רבב כו' אבל מן המאכלים בביתו אי"צ ליזהר
[/quote]
אך ודאי שהנזהר קדוש יאמר לו, ואי"ז פלא אם נאמר שהרה"ק מקעלם אימץ לעצמו הנהגה זו.
אך נפלאת היא, כל החידושים מהסוג הזה על החיידר הזה. ע"ש עוד בספר קדשי יהושע, והוא פלאי.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי פעלעד » ב' אוגוסט 17, 2015 12:02 am

מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען", ועוד סיפר לי דמהזמן ההוא אף פעם לא נראה במקוה באשמורת הבוקר. ושאל א' לר' אלי' הלא אפשר דלא הי' נזהר בטבילת עזרא, והשיב לו "וואס רעדט איר"! הרי פעם נכנס אברך באשמורת הבוקר לתלמוד תורה ליקח איזה דבר, לא להתפלל או ללמוד אלא לדבר רשות ליקח איזה דבר, והרגיש רש"ז ברוח קדשו דצריך טבילה, וגער בו איך מלאו לבך ליכנס לתלמוד תורה בלא טבילה מקודם, [והיינו כדברי הגמ' ברכות כ"ב ע"א בלשון שני, שלא ליכנס לבית המדרש כל עיקר, ע"ש], דהחמיר בקדושת בית התלמוד תורה, ולגודל קדושת הסבא קדישא הרגיש בטומאה זו...
וסיפרתי מעשה זו שסיפר לי הצדיק ר"א מרש"ז שראה ברוח קדשו אברך דצריך טבילה וגער בו, להגאון ר' יעקב קאמענעצקי זצ"ל, והקשיתי לו דלכאורה יוצאי ישיבות ליטא לא נזהרו בטבילה זו, והשיב לי דודאי גם בליטא היה נזהרין בטבילת עזרא, אלא דהלכו למקוה רק אם היו צריכין טהרה, ולא סתם, והלכך הלכו בצניעות שבניהם לא ירגישו בזה, ומתוך צניעות זו נתבטל מנהג זה מבניהם...
ועוד סיפר לי ר"א הנ"ל, דהסבא קדישא מקעלם ביקש מבנותיו, דבזמן נדותן לא יסתכלו בו כלל, כי זה מזיק לו...

ע"ש עוד נפלאות

לא הבנתי, הרי בכל העניינים הללו נוהגים צניעות והסתר, ורק כשגדלים הילדים מלמדים אותם בצינעה וכו', אז למה לא לימדו אותם דצריך גם ללכת לטבילה וכו'?

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ב' אוגוסט 17, 2015 12:18 am

מבקר-ספר כתב:
סעדיה כתב:
מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען

כתר ראש סי' קל"ד
אמרו ז"ל אכסנאי לא יאכל ביצים, אמר רבינו שבוודאי ת"ח שלא ימצא רבב כו' אבל מן המאכלים בביתו אי"צ ליזהר

אך ודאי שהנזהר קדוש יאמר לו, ואי"ז פלא אם נאמר שהרה"ק מקעלם אימץ לעצמו הנהגה זו.
[/quote]
אכן, אך מהלשון "ווילסט מיר איבערפירען" לא כ"כ משמע כן.

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » ב' אוגוסט 17, 2015 1:20 am

סעדיה כתב:
מבקר-ספר כתב:
סעדיה כתב:
מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען

כתר ראש סי' קל"ד
אמרו ז"ל אכסנאי לא יאכל ביצים, אמר רבינו שבוודאי ת"ח שלא ימצא רבב כו' אבל מן המאכלים בביתו אי"צ ליזהר

אך ודאי שהנזהר קדוש יאמר לו, ואי"ז פלא אם נאמר שהרה"ק מקעלם אימץ לעצמו הנהגה זו.

אכן, אך מהלשון "ווילסט מיר איבערפירען" לא כ"כ משמע כן.[/quote]
ברגע שיש לאדם הנהגות קדושה, ומישהו רוצה להזיז אותו מהם, זה נכלל בכלל "איבערפירן"

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » ב' אוגוסט 17, 2015 1:28 am

פעלעד כתב:
מבקר-ספר כתב:ז"ל בקונטרס אחרית דבר בסוף כרך ה' מספרו "קדשי יהושע" (עמ' א'תשנה):
סיפר לי [הגר"א לופיאן ז"ל] דרש"ז [הסב"ק מקלם ז"ל] אחר לידת בנו ובתו פירש מאשתו, דהיינו אחר מחילתה, מ"מ הרגיש אח"כ דהמחילה לא היתה בלב שלם, שוב הי' עמה עד שנת הארבעים שלו, ואח"כ פירש לחלוטין, ומהיום ההוא והלאה לא אכל כל הדברים הנזכרים בגמ' יומא י"ח ע"א, לא חלב ולא גבינה ולא ביצה ולא בשר שמן וכו', שלא יבא באונס לידי טומאה. פעם הניחה בתו ביצה בתוך המרק כדי לחזקו, והרגיש בזה ואמר לה, "ווילסט מיר איבערפירען", ועוד סיפר לי דמהזמן ההוא אף פעם לא נראה במקוה באשמורת הבוקר. ושאל א' לר' אלי' הלא אפשר דלא הי' נזהר בטבילת עזרא, והשיב לו "וואס רעדט איר"! הרי פעם נכנס אברך באשמורת הבוקר לתלמוד תורה ליקח איזה דבר, לא להתפלל או ללמוד אלא לדבר רשות ליקח איזה דבר, והרגיש רש"ז ברוח קדשו דצריך טבילה, וגער בו איך מלאו לבך ליכנס לתלמוד תורה בלא טבילה מקודם, [והיינו כדברי הגמ' ברכות כ"ב ע"א בלשון שני, שלא ליכנס לבית המדרש כל עיקר, ע"ש], דהחמיר בקדושת בית התלמוד תורה, ולגודל קדושת הסבא קדישא הרגיש בטומאה זו...
וסיפרתי מעשה זו שסיפר לי הצדיק ר"א מרש"ז שראה ברוח קדשו אברך דצריך טבילה וגער בו, להגאון ר' יעקב קאמענעצקי זצ"ל, והקשיתי לו דלכאורה יוצאי ישיבות ליטא לא נזהרו בטבילה זו, והשיב לי דודאי גם בליטא היה נזהרין בטבילת עזרא, אלא דהלכו למקוה רק אם היו צריכין טהרה, ולא סתם, והלכך הלכו בצניעות שבניהם לא ירגישו בזה, ומתוך צניעות זו נתבטל מנהג זה מבניהם...
ועוד סיפר לי ר"א הנ"ל, דהסבא קדישא מקעלם ביקש מבנותיו, דבזמן נדותן לא יסתכלו בו כלל, כי זה מזיק לו...

ע"ש עוד נפלאות

לא הבנתי, הרי בכל העניינים הללו נוהגים צניעות והסתר, ורק כשגדלים הילדים מלמדים אותם בצינעה וכו', אז למה לא לימדו אותם דצריך גם ללכת לטבילה וכו'?

בפשטות אין הכוונה שכולם הלכו, אלא הכוונה שהמדקדקים הלכו, ומלמדי הצינעה לא לימדו כל אחד להיות מדקדק, והבנים לא ידעו שאבותיהם היו מהמדקדקים, וא"ש

בברכה המשולשת
הודעות: 14166
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 17, 2015 7:49 am

היה על זה כבר אשכול ארוך

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » ב' אוגוסט 17, 2015 9:46 am

בברכה המשולשת כתב:היה על זה כבר אשכול ארוך

אפשר הפניה?


והאם היה אשכול על המאמר הארוך שלו בנוגע לשואה שנדפס בסוף ספרו אמונת יהושע

מבקר-ספר
הודעות: 49
הצטרף: ה' אוגוסט 06, 2015 1:11 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מבקר-ספר » ב' אוגוסט 17, 2015 10:46 am

ראיתי שהיה אשכול בענין דעת הגר"א ובעל התניא על הצמצום שכתב ע"ז בספרו קדשי יהושע:

viewtopic.php?f=7&t=21253&p=208964&hilit=%D7%A7%D7%93%D7%A9%D7%99+%D7%99%D7%94%D7%95%D7%A9%D7%A2#p208964

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי הכהן » ב' אוגוסט 17, 2015 11:29 am

מבקר-ספר כתב:אך נפלאת היא, כל החידושים מהסוג הזה על החיידר הזה. ע"ש עוד בספר קדשי יהושע, והוא פלאי.

חיידר???

מחולת המחנים
הודעות: 3248
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' אוגוסט 17, 2015 11:36 am

מבקר-ספר כתב:הגרא"י געלדצהיילר זצ"ל דמות מעניינת של ת"ח גדול, שהרחיב בספריו הנודעים "קדשי יהושע" על סדר קדשים, ו"אמונת יהושע" על סדר זרעים, ובסופם ליקוט מכתבים ועניינים שונים, מרתקים ומעניינים עד מאוד. כגון העדויות על קלם שלא הרשו למי שלא טבל טבילת עזרא להכנס לביהמ"ד, וכגון הסימן השלם לפלפל במה שמיוחס להגרי"ס זללה"ה על חנוך תופר מנעלים והיחודים.
ובספרו אמונת יהושע קונטרס שלם על הסבר השואה, אם זה בגלל חטאי אותו דור. דברים מעניינים ביותר.
היה חתנו של הגרא"א דסלר, אך דבק לגמרי בחסידים ומשנתם, וזה הביאו לשילוב מעניין ביותר.

אני בכל אופן מעדיף פרשנות של תלמידי ותלמידי דתלמידי דקעלם וגדולי תנועת המוסר בכללותה, מאשר פרשנות של יהודי ת"ח חסידי הבא לבאר את תורת קעלם על פי משנתו החסידית.

הכהן כתב:
מבקר-ספר כתב:אך נפלאת היא, כל החידושים מהסוג הזה על החיידר הזה. ע"ש עוד בספר קדשי יהושע, והוא פלאי.

חיידר???

מונח שבא לידי שימוש באידיש ובא לבטא 'בית מדרש' וחינוך של מקום פלוני.

אגב, ראוי לכתוב 'חדר' ולא 'חיידר', כתיבה זו הגיעה בהשפעתם של האידישסטים ששיבשו מילים בלה"ק, וכגון המילה 'שאבעס'.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי הכהן » ב' אוגוסט 17, 2015 12:26 pm

מחולת המחנים כתב:מונח שבא לידי שימוש באידיש ובא לבטא 'בית מדרש' וחינוך של מקום פלוני.

אגב, ראוי לכתוב 'חדר' ולא 'חיידר', כתיבה זו הגיעה בהשפעתם של האידישסטים ששיבשו מילים בלה"ק, וכגון המילה 'שאבעס'.

בדרך כלל 'תלמוד תורה' הוא כינוי מקביל ל'בית ספר', דהיינו בית חינוך לילדים עד גיל 13-14, וכך גם חיידר (חדר).
בקלם קראו כך לישיבה.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ב' אוגוסט 17, 2015 2:40 pm

מחולת המחנים כתב:אני בכל אופן מעדיף פרשנות של תלמידי ותלמידי דתלמידי דקעלם וגדולי תנועת המוסר בכללותה, מאשר פרשנות של יהודי ת"ח חסידי הבא לבאר את תורת קעלם על פי משנתו החסידית.

התעלמות אלגנטית מכך שהיה חתנו של ר' אלי' דסלר ונשוי לנינתו גופא של הסבא מקלם.

כנסת ישראל
הודעות: 395
הצטרף: ה' ינואר 06, 2011 3:04 am

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי כנסת ישראל » ב' אוגוסט 17, 2015 2:49 pm

ומכך שהרב דסלר לקח חתן חסיד מוכח שבקלם אהדו את החסידות??

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי נוה הלבנון » ב' אוגוסט 17, 2015 3:06 pm

כנסת ישראל כתב:ומכך שהרב דסלר לקח חתן חסיד מוכח שבקלם אהדו את החסידות??

טענו בחיטים.
אמנם עיין בספר מכתב מאליהו, ותמצא בו מספרי החסידות לרוב.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוגוסט 17, 2015 5:05 pm

מרתק ממש.
חבל שיערבו פה ויכוחים שלא ממין הענין.
מי יוכל להוסיף או להפנות לעוד ועוד טשיקאווע שטיקלעך?

בברכה המשולשת
הודעות: 14166
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 17, 2015 5:48 pm

מבקר-ספר כתב:
בברכה המשולשת כתב:היה על זה כבר אשכול ארוך

אפשר הפניה?


והאם היה אשכול על המאמר הארוך שלו בנוגע לשואה שנדפס בסוף ספרו אמונת יהושע


קראו לזה מקוה בגלילות ליטא או משהו מעין זה
על השואה היה אשכול ארוך מסביב לספר כעשן הכבשן (כמדומני שזה שם הספר)

ידידיה
הודעות: 1233
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי ידידיה » ב' אוגוסט 17, 2015 6:37 pm

כיצד אירע שהרב דסלר לקח חתן חסיד?
היכן למד החתן זצ"ל?

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' אוגוסט 17, 2015 6:47 pm

ישיבת בית מדרש עליון.

האשכול על ליטא ומקוה לגברים
viewtopic.php?p=24895#p24895

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' אוגוסט 17, 2015 7:35 pm

נוה הלבנון כתב:אמנם עיין בספר מכתב מאליהו, ותמצא בו מספרי החסידות לרוב.

לרבות ליקוטי מוהר"ן (!)

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' אוגוסט 17, 2015 7:39 pm

אום אני חומה כתב:
נוה הלבנון כתב:אמנם עיין בספר מכתב מאליהו, ותמצא בו מספרי החסידות לרוב.

לרבות ליקוטי מוהר"ן (!)


למרות שחסידי ברסלב אוהבים לנפנף בכל מיני ספרים ששאבו מליקוטי מוהר"ן. באמת שקשה להחליט דבר זה.
למשל ה'מכתב מאליהו' שאב רבות מספרי רבי צדוק הכהן מלובלין. והדברים ניכרים וידועים.
וידוע גם שר' צדוק למד בספרי מוהר"ן (בין שאר המוני הספרים שלמד - כפי שניכרים מדברים / אין כל ראיה או תיעוד שהיה הוגה בהם יותר משאר ספרים - וההמקורות על ספר המידות אינם מעידים כלום)
ויתכן בהחלט שהמכתב מאליהו שאב את הדברים ממקור שני או שלישי.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' אוגוסט 17, 2015 8:05 pm

מכיון שכבר הוכח שמגוון הספרים שמהם שאב הרב דסלר היה די רחב, לא קשה כ"כ לשער שעיין גם בליקוטי מוהר"ן במישרין ולא נצרכא לעקיפין.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' אוגוסט 17, 2015 9:03 pm

ככל שזכרוני אינו מטעני, הרי שהרב געלדציילער נשוא האשכול מזכיר במפורש, בהקדמת אחד מספריו, רשימה של כמה וכמה ספרים שחמיו הרב דסלר סיפר לו שהוגה בהם.

אגב, האם כחתן היה חסיד או שנתחסד בהמשך הדרך?

תולעת-ספרים
הודעות: 90
הצטרף: א' אוגוסט 29, 2010 6:04 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי תולעת-ספרים » ד' אוגוסט 19, 2015 6:03 pm

ראה בספרו קדשי יהושע ח"ה עמ' א'תשנא וז"ל: וגם הפליג [=חותנו בעל מכתב מאליהו זצ"ל] מאוד ברוב חכמה הגנוז בליקוטי מהר"ן, ואמר לי שצריך להיות מבין על תורתו ועל ספריו. כשהייתי בארץ ישראל בשנת תש"ל, סיפר לי החסיד הישיש ר' בנציון אפטער זצ"ל בבני ברק, מותיקי חסידי ברסלב, שעסק הרבה עם מו"ח בספרי הר"ן מברסלב.

ריש גלותא
הודעות: 15
הצטרף: ג' מאי 19, 2015 7:31 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי ריש גלותא » ד' אוגוסט 26, 2015 1:05 am

רבי נחמן מוזכר בפירוש במפתח מאמרי חזל בח"ד בספרו.עיי"ש

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי שיף » ג' מרץ 29, 2016 11:31 pm

בניו: הראשון הג"ר משה חיים מירושלים חתן האדמו"ר מבוסטון [שאגב מחותנו של חתנו החסיד של המשגיח רבי זיידל אפשטיין]
השני הג"ר דניאל מ"מ אחיו הצעיר
השלישי הג"ר אליעזר ר"י אור ישראל- מונסי זצ"ל [אשכול עליו http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... 54#p178280]

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי גימפעל » ד' מרץ 30, 2016 7:44 am

שיף כתב:בניו: הראשון הג"ר משה חיים מירושלים חתן האדמו"ר מבוסטון [שאגב מחותנו של חתנו החסיד של המשגיח רבי זיידל אפשטיין]
השני הג"ר דניאל מ"מ אחיו הצעיר
השלישי הג"ר אליעזר ר"י אור ישראל- מונסי זצ"ל [אשכול עליו http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... 54#p178280]

שכחת את חתניו.

הסרפד
הודעות: 865
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 11:40 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי הסרפד » ד' מרץ 30, 2016 4:37 pm

הלא המה:
ר' לייב וויליגער
ר' שמואל (?) בלוי
עוד נפטרה על פניו בת, אשתו הראשונה של ר' העניך טייטלבוים מסאסוב-מאנסי.

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי הכהן » ד' מרץ 30, 2016 6:37 pm

הסרפד כתב:ר' שמואל דוב בלוי (מחסידי קארלין סטולין, גר בגבעת זאב)

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: בד"ה הג"ר אליהו יהושע געלדצהיילר זצ"ל

הודעהעל ידי שיף » ש' אפריל 02, 2016 11:25 pm

הסרפד כתב:עוד נפטרה על פניו בת, אשתו הראשונה של ר' העניך טייטלבוים מסאסוב-מאנסי.

כתבה מאלפת ממנה viewtopic.php?f=19&t=5419&hilit=%D7%A1%D7%90%D7%A1%D7%95%D7%91+%D7%9E%D7%99%D7%99%D7%A2%D7%A8


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 157 אורחים