מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
חיימקה
הודעות: 1004
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חיימקה » ו' אוקטובר 20, 2017 1:05 am



אש של אהבה

שנתיים לרצח הרב איתם ונעמה הנקין הי"ד בפיגוע ירי. הנה דברים שאמרה באזכרה אחותו של הרב איתם, טעמה יעקובסון-הנקין.


שנתיים.
כבר שנתיים שאתם אינכם. ובד בבד, באופן שכמעט בלתי נתפס, אתם כל כך הנכם.

"מאת ה' היתה זאת, היא נפלאת בעיננו" (תהילים קיח, כג)

רש"י, מסביר את המילה פליאה, כמה שמכוסה ונעלם ממנו.
לפני עשרה חודשים, זכינו להולדתו של נריה איתם שלנו. סביב הלידה שלו, התנגן בראשי הפסוק הזה, שוב ושוב.

מאת ה' היתה זאת, היא נפלאת מעיננו.
נפלאה מאתנו, כשבחר הקב"ה לדפוק על קנקנינו, שנדמו לנו כסדוקים וחלושים,
נפלאה מאתנו, כשבחר הקב"ה לקחת אתכם אליו, ואנו לא הבנו, ועדיין איננו מבינים.

אבל נפלאה מאתנו גם החסד שזכינו אליו, בתוך השחור. ארבעת ילדיכם היקרים שהגנת עליהם בגופך איתם, ורבש"ע זיכה אותנו שהם נותרו בריאים ושלמים.
נפלאה מאתנו גם החסד שמשפיע עלינו הקב"ה, וכל הטוב שאנו זוכים לו, מידי יום ביומו, שעוטף אותנו ברחמים.

מאת ה' היתה זאת.
גם הטוב, וגם הרע.
מאת ה',
אותיות איתם.

עברו שנתיים.
שנתיים של מסע,
שנתיים בהם אנו נושאים עמנו את משא הזיכרון, שלעיתים לוטף, ולעיתים לופת,
אך אין יום שאינכם חלק ממנו. בבכי, בצחוק, ובקריאת הכיוון המחייבת, שהשארתם עבורנו.

כבר שבועות ארוכים שאני חושבת על הדברים שנכון להגיד בערב הזה, מנסה לתמצת את האנשים שהייתם עבורי, ואי אפשר.

הייתם אנשים גדולים, בערה בכם אש, שחיממה אתכם, ואת הסובבים אתכם, שהוסיפה כל כך הרבה אור וטוב בעולם. משחר ילדותך איתם, היית אש, אש שסערה וגעשה בתוך הנפש, אש שחיפשה את מקומה. עד מצאה מרגוע, עד מצאת את נעמה.

ואז ביחד, בניתם לכם בית, והכנסתם את האש פנימה, אש של אהבה, של חיבור, של עמל שלא יאמן, של התמדה ומסירות.
עד אותו יום, שרבש"ע החליט לקחת את האש אליו, את שניכם יחד, על מזבחה של ארץ ישראל. והאש היתה לאש העקידה.



כמו שמתאר במילותיו הרב יצחק הוטנר. מילים שכל כך מתאימות לאנשים שהייתם, לחיים שחייתם, ולאש שבה עליתם למרומים.
"בלבבי משכן אבנה להדר כבודו, ובמשכן מזבח אקים לקרני הודו, ולנר תמיד אקח לי את אש העקידה, ולקורבן אקריב לו את נפשי היחידה".

כי כאלה הייתם, וכזו היתה האש שלכם. מאוחדים, מיוחדים, יחידים.

אחד הדברים שבלטו מאד חזק באורח החיים של שניכם, היה הכמות הבלתי נתפסת של הדברים שהספקתם, בו זמנית, כל אחד מכם לחוד, ושניכם יחד, בכל כך הרבה תחומים, וכל דבר שעשיתם, היה ביסודיות, בהקפדה, בחתירה לשלמות.
כל כך הרבה הספקתם בחייכם הקצרים. גם את נעמה, וגם אתה איתם.

באחד מימי השבעה, פתחתי את המחשב שלך איתם, שוטטתי בין המילים, בין היצירה התורנית, הלכתית, היסטורית שהשארת, שהייתה רק קצה קרחון של מה שרצית, ואף יכולת להספיק, לולא רצה ה' אחרת. ומצאתי שם קובץ, מסמך וורד שכתבת לעצמך, בחודש ניסן, כחצי שנה לפני הרצח.
לקובץ קראו 'משימות על הפרק', והכותרת שלו היתה: משימות לשבוע הקרוב. כמו שכל כך התאים לך, היה שם הרבה יותר משימות ממה שאדם רגיל יכול להספיק בשבוע, אבל בקובץ הזה, היה משהו מיוחד הרבה יותר. את המשימות רשמת, כל משימה בשורה נפרדת, ובסיומה של השורה, חילקת את המשימות לארבע קטגוריות שונות: רצון, חובה, התנדבות וטובה.

כשמצאתי את הקובץ, היה זה מפני שכבר לא היה את מי לשאול מה פירוש החלוקה, אבל גם מבלי להבין, למדתי מהדף הזה כל כך הרבה. כזה היית איתם, כל דבר היה מחושב, כל דבר קיבל את המקום הראוי לו, ידעת לנהל את הזמן, ולדייק לעצמך את הדרך, ליצור סדרי עדיפויות, ולהתמקד כל כך, במה שראית לנכון.

כאלה הייתם, יסודיים, מדוייקים, אנשי אמת. תמיד אצה לכם הדרך, ובכל כך מעט זמן, השכלתם להספיק כל כך הרבה. אבל לא ברעש, לא תמיד באור הזרקורים, אלא בהמון עבודה קשה, התמדה יוצאת דופן, פשטות ואצילות. זו הדרך בה חייתם, וזו הדרך שאותה השארתם אחרכם, לנו, שהולכים בדרככם.

איתם ונעמה, בשנתיים האחרונות השתדלתי לאסוף לתוכי חלקים מכם, שפיזרתם אצל כל כך הרבה אנשים, להקשיב, לחרוט על לוח הלב, ולנסות קצת ללמוד ולעשות. זה בלתי נתפס בכמה אנשים נגעתם, לכמה אנשים הייתם משמעותיים. וככל שאספתי יותר חלקים, פחות הבנתי, איך הצלחתם להספיק הכל.
את התשובה לקחתם עמכם לקבר, שם בהר המנוחות.
ביחד עם כל כך הרבה חלומות, כוחות, יכולות, אש גדולה, שרבש"ע החליט לקחת אליו.

איתם אח שלי. נעמה גיסתי. במוצאי יח' בתשרי, חול המועד סוכות, ישבתי מול הספר, וחיפשתי למצוא אתכם בתוכו, התגלגלתי עד שהגעתי לדבריו של הנביא ירמיהו, נביא החורבן, שחזה בעיני רוחו את האש, והגופרית, אך לא הצליח למנוע את הפורענות, ונאלץ לחזות בה בעיניו. אך אותו ירמיהו, התנבא גם על התיקון, על הנחמה, ובאחד מפרקי הנחמה הידועים ביותר, מצאתי גם אני, מעט נחמה לנפשי.
"אז תשמח בתולה במחול, ובחורים וזקנים יחדו, והפכתי אבלם לששון, ונחמתים, ושימחתים מיגונם"
(ירמיהו לא, יב).
רבש"ע, זכה אותנו שיהפוך אבלנו לששון, שמחנו מיגוננו, אנו, וכל בית ישראל עמנו, ולא נוסיף לדאבה עוד.

[קרדיט אתר ערוץ 7]

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 2377
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' אוקטובר 20, 2017 4:26 am

התפרסם מאמר לזכרו, עיונים בדבריו בהלכות שבת, בירחון האוצר ט'.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' אוקטובר 20, 2017 11:01 am

דברי הזיכרון של הרב יהודה הנקין והרבנית חנה הנקין בעליה לקבר, איסרו חג תשע"ח.
הרב יהודה הנקין:
קשה לי לומר תפילת הדרך. כי איתם ונעמה הותקפו בערך במקום בו היו צריכים לומר תפילת הדרך, אחרי היציאה מהישוב. אינני יודע אם הספיקו לומר, אבל הם הותקפו בזמן שהיו אמורים להיות באמצע תפילת הדרך. ולכן קשה לי לומר תפילת הדרך כי בכל פעם שאני אומר אותה, אני מהרהר בכל זה.
ובכל זאת, אני ממשיך לומר תפילת הדרך. אין לי רשות לבטל אותה.
ועוד, מבחינה מסויימת איתם לא נפטר.
הוא לא נפטר במיוחד בשבילי ובשביל אשתי, שאנחנו עובדים כמעט יומם ולילה על כתביו, וראוי שאזכיר אותם פה:
עוד מעט יצא לאור ספר [היסטוריה] שלם על "ערוך השולחן", הרב יחיאל מיכל הלוי עפשטיין. אחר כך ייצא לאור קובץ מאמרים, הכולל הן מאמרים שפורסמו בחייו, והן מאמרים מעזבונו, שפורסמו לאחר מותו. אחר כך ייצא לאור, אם ירצה השם, ספר חידושיו, מהחידושים הרבים בנושאים שונים שהשאיר בכתב יד. וכל זמן שאנחנו עסוקים בקריאת חידושיו וכל שכן בהוצאתם לאור, אומרים על כך בגמרא: "כיוון שאדם אומר דבר שמועה [בתורה] מפיו [של תלמיד חכם], שפתיו דובבות בקבר".
כך הוא איתם.
וכך היא נעמה.

הרבנית חנה הנקין:
כלתנו האהובה, בננו האהוב:
איננו יודעים מה רואים מהמקום הטוב בו אתם נמצאים. אספר לכם מעט ממה שקורה כאן.
ילדיכם – שמחים. טוב להם בחיים. הם גדלים בבית סבא חנן וסבתא הילה, המקיפים אותם באהבה והמתמסרים טוטאלית לגידול הילדים.
[כאן כמה פסקאות על קורות הילדים, לא יפורטו בשל צנעת הפרט].
בני הרב איתם: לומדים את ספריך. התפוקה התורנית שלך במשך עשור הייתה מופלאה. איך הספקת?
אבא מצא ברשימותיך, כתוב במחשב: "אני מקווה שאני מצליח לעשות את העיקר עיקר, ואת הטפל טפל".
ספרך "להם יהיה לאכלה" [על חרקים בפירות], אזל מן השוק. הוא יודפס עוד מעט מחדש, עם תוספות שמצאנו בכתב ידך – ורבים מבקשים אותו.
בית הדין בדרום אפריקה ביטל את האיסור על תותי שדה אחרי שעיינו בספרך; תלמידי החכמים שם השתכנעו מהיושר שבדבריך, והציבור שם נהנה מהמתיקות שבבריאה.
כעשרה מאמרים שלך ראו אור לאחר מותך, ועוד ספר עומד לצאת בקרוב, כפי שאבא הזכיר – ועוד מספר ספרים בהמשך.
האם אתה רואה דברים אלו?
נולדת אל תוך משפחת פוסקי הלכה. למדת בישיבה וב'כוללים', אבל נשארת תלמיד מובהק של אבא, ושל סבך-זקנך [הגאון רבי יוסף אליהו הענקין].
אחרים גם למדו מאבא, אבל נדמה לי שאתה היחיד שהקפת את מלוא תורתו. אבא ואני חזינו לך עתיד כפוסק הלכה בולט. עילוי. חריף. עניו. מאיר פנים אבל לא נושא פנים. מהזן הנדיר הנזהר מהטיית העובדות בכוונה או שלא בכוונה על מנת לשרת עמדה מסויימת.
מלמעלה הכריעו אחרת.
האם אתה יושב היום עם נעמה בגן עדן, ואתה עוסק בהלכה עם זיידי [סבא-רבא] הגאון, והוא רווה נחת מצאצאו העילוי ואתה מהקרבה אליו?
נעמה, כלתנו האצילית וכלילת המידות, החכמה והצניעות, והכל כך אהובה עלינו.
היית רעיה ואם מופלאה, אהבת תורה, הקמת עם בעלך בית חדור יראת שמיים והקפדה במצוות. אמהות כמו שלך לא ראינו מימינו. עמלת קשה, ובכשרון אדיר הקדשת שעות לסייע ללא חשבון וללא תשלום לכל מי שביקשה עזרתך, ואף לאלה שיהיו מתחרות שלך. ללא חשבון.
ותמכת בתורה של בעלך. שלו – שלך.
נעמה ואיתם: הנאהבים והנעימים בחייכם, ובמותכם לא נפרדתם. זכיתם לאהבה ולזוגיות מופלאות. מצאתם אחד את השני צעירים מאוד, כמעט ילדים, אהבתם. הקמתם את ביתכם בעודכם כמעט ילדים. בית חדור יראת שמיים. אהבת תורה. אהבתם מאוד מאוד את ביתכם, את המשפחה שבניתם.
ולפני שנתיים – עליתם יחד בסערה השמימה.
קראנו עכשיו תהילים: "אשרי תמימי דרך ההולכים בתורת ה'; אשרי נוצרי עדותיו, בכל-לב ידרשוהו; אף לא-פעלו עוולה, בדרכיו הלכו;"
ילדינו האהובים: גילמתם בשבילנו את הפסוקים האלו ועוד רבים.
המשפחה רוצה להודות מכל הלב לאנשים הרבים שהקיפו אותנו באהבה בשנתיים האלו. לחברים הנאמנים. משפחת הנקין מודה לחברים שעוזרים לנו בהוצאת הכתבים לאור. ומודים לקדוש ברוך הוא על כך שהשארתם אותנו עם הרבה מאוד: השארתם אותנו עם זכרונות, השארתם אותנו עם ילדים שיגדלו ויילכו בדרכיכם, השארתם אותנו עם ספר שירה [של נעמה] ועם חידושי תורה – ועל כך אנחנו מודים לכם.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' אוקטובר 20, 2017 1:04 pm

"אליהו הנביא - זמר למוצאי שבת".
שיר חדש שהלחין הרב איתם הנקין למילים של הרב קוק.
ביצוע (ביתי): הרב יהושע אנגלמן, גידי אהרונוביץ, אריה שפירא, יגיל הנקין
https://youtu.be/bx6hww9uufI
יִשְׂמַח לִבִּי וְקִרְבִּי
וְיָגֵל דָּמִי וַחֲלָבִי
וְיָרוּם וְנִשָּׂא מַצָּבִי
לְעֵת יָקִיץ אַרְיֵה וְלָבִיא
וֵא-לֹהֵי אָבִי לִי יָבִיא
אֶת אֲלִיָּהוּ הַנָּבִיא

וְנִחוּמִים יִמָּלְאוּ כִּלְיוֹתַי
וְשָׂשׂוֹן יְדַשֵּׁן עַצְמוֹתַי
וּמִצִּיּוֹן תָּבֹאנָה תַנְחוּמוֹתַי
כִּי יֵהָפֵךְ לְשַׁחַר עֲרִָבִי
וֵא-לֹהֵי אָבִי לִי יָבִיא
אֶת אֲלִיָּהוּ הַנָּבִיא

וּמִגָּלוּת לִי יִקְרָא דְרוֹר
וּמִמַּחֲשָׁךְ אֵצֵא לָאוֹר
וּמֵאֶרֶץ מַאְפֵּלְיָה לְהַר הַמּוֹר
וּלִמְרוֹם הָרִים מִמַּעֲמַקֵּי בּוֹר
וּמְבַשֵּׂר טוֹב יָנִיס כָּל-עֲצָבִי
וֵא-לֹהֵי אָבִי לִי יָבִיא
אֶת אֲלִיָּהוּ הַנָּבִיא

וּבָנַי הַנְּפוֹצִים בעֲבָרִים
יֵאָסְפוּ יַחַד לַעֲדָרִים
וְיָרֹנּוּ בְּרֹאשׁ הָרִים
לְלַקֵּט כָּל-הַנִּפְזָרִים
אֶל-אֶרֶץ תְּאֵנִי וַעֲנָבִי
וֵא-לֹהֵי אָבִי לִי יָבִיא
אֶת אֲלִיָּהוּ הַנָּבִיא

וְחַלָּשִׁים נִדְכָּאִים יִמָלְאוּ גְבוּרָה
וְסוּכָּה נוֹפֶלֶת לְחוֹמָה בְּצוּרָה
וַעֲלוּבַת נֶפֶשׁ בְּשִׂמְחָה אֲזוּרָה
וּלְיִשְׂרָאֵל יֵאָמֵר: עוּרָה עוּרָה
וְיָשׁוּב וּפָרַח וָחַי לְבָבִי
וֵא-לֹהֵי אָבִי לִי יָבִיא
אֶת אֲלִיָּהוּ הַנָּבִיא

מתפעל
הודעות: 3670
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מתפעל » א' אוקטובר 22, 2017 7:30 am

קוראים את הדברים והעיניים דומעות.

כמה מיוחד היה הקדוש איתם הי"ד.

זכינו כאן לטעום מפירותיו המתוקים, מרעיונותיו, מבקיאותו, ובעיקר מהתנהלותו הנעימה, החכמה, המכבדת, והפיקחית.

מי יתן לנו תמורתו. זכרונו לברכה.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' נובמבר 27, 2017 5:23 pm

תימה איך עדיין לא צויין כאן למאמרו של הרב איתם הי"ד 'פרקים בתולדות חייו של מרן החזון איש זצ“ל - עובדות על דיוקן', המעיין 223, תשרי תשע"ח (נמצא באתר המעיין אך לא הצלחתי להניח כאן כיאות את הקישור, ולפיכך הוספתיו להורדה). כפי שמצויין שם בהערה מקדימה, הדברים נלקטו בין השאר מתוך דברי הרב תוכ"ד פורום זה (למשל, אשכול זה viewtopic.php?f=19&t=7863&p=69758&hilit וזה viewtopic.php?f=19&t=7891&p=69983&hilit).
קבצים מצורפים
פרקים בתולדות חייו של מרן החזון איש זצל - עובדות על דיוקן - המעין 223 תשרי תשעח.pdf1.pdf
(335.24 KiB) הורד 373 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2763
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ג' נובמבר 28, 2017 3:04 am

חלמישצור כתב:תימה איך עדיין לא צויין כאן למאמרו של הרב איתם הי"ד 'פרקים בתולדות חייו של מרן החזון איש זצ“ל - עובדות על דיוקן', המעיין 223, תשרי תשע"ח (נמצא באתר המעיין אך לא הצלחתי להניח כאן כיאות את הקישור, ולפיכך הוספתיו להורדה). כפי שמצויין שם בהערה מקדימה, הדברים נלקטו בין השאר מתוך דברי הרב תוכ"ד פורום זה (למשל, אשכול זה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9758&hilit וזה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 9983&hilit).

אני רואה שהמקור היחיד עליו מתבסס הרב איתם הי"ד להוכיח את לימודו של החזו"א בקיבוץ בווילנא היא עדותו של רבי אליעזר סילבר זצ"ל, הרב איתם תמה על עורכי 'פאר הדור' שציינו לדבריו של ר"א סילבר, אלא שלא ייחסו להם משקל רב כפי שהוא מייחס לדבריו, והרב איתם בעצמו תוהה כי אותו ירחון שיצא לאור לדברי ר"א סילבר על ידי בני הקיבוץ ובתוכם החזו"א לא נזכר בשום קטלוג.

כמו כן בספר 'איש ההלכה והמעשה' - ביוגרפיות מתוך יומניו של רבי אליעזר סילבר בעמודים 14-18 מופיע תיאור על ימי לימודיו בקיבוץ בווילנא, מוזכרים כמה אישים שלמדו באותן שנים בקיבוץ, ואילו החזו"א לא נזכר אף במילה אחת.
יתכן כי מכיון שהספר יצא לאור בשנת תש"ז ומרן החזו"א לא היה אז מפורסם כל כך, ובפרט בארה"ב, לא פירט את ר"א סילבר את שמו, ורק לאחר הסתלקות החזו"א העלה את זכרונותיו מאותם הימים יחד עם החזו"א.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' נובמבר 28, 2017 2:33 pm

מחולת המחנים כתב:כמו כן בספר 'איש ההלכה והמעשה' - ביוגרפיות מתוך יומניו של רבי אליעזר סילבר בעמודים 14-18 מופיע תיאור על ימי לימודיו בקיבוץ בווילנא, מוזכרים כמה אישים שלמדו באותן שנים בקיבוץ, ואילו החזו"א לא נזכר אף במילה אחת. יתכן כי מכיון שהספר יצא לאור בשנת תש"ז ומרן החזו"א לא היה אז מפורסם כל כך, ובפרט בארה"ב, לא פירט את ר"א סילבר את שמו, ורק לאחר הסתלקות החזו"א העלה את זכרונותיו מאותם הימים יחד עם החזו"א.

הדברים מ'איש ההלכה והמעשה' הובאו, ונידונו קצת, באותו האשכול שציינתי עליו לעיל (viewtopic.php?f=19&t=7863&p=69758&hilit#p70051).

אוהב אוצר
הודעות: 2716
הצטרף: ו' יולי 02, 2010 12:40 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אוהב אוצר » ה' מאי 17, 2018 10:21 am

האם למישהו ידוע כיצד ניתן להשיג את חיבורו [אם בכלל] להם יהיה לאכלה על 'חרקים במזון'?

מרחביה
הודעות: 790
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מרחביה » ה' מאי 17, 2018 1:37 pm


חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » א' ספטמבר 23, 2018 12:23 am

בחתימת ראיון שפורסם השבת במוסף שבת בעיתון מקור ראשון, מספרת אמו הרבנית חנה הנקין על ספר חדש מכתבי הרב איתם הי"ד - רביעי במספר (!) - שיצא לאור בע"ה בקרוב. 'ויש עוד אוצרות שלא נגענו בהם ... על המחשב שלו מצאנו ספר כמעט גמור על 'ערוך השולחן', שבמשפחתנו נחשב לפוסק אחרון'. מפעים בעיני איך שפתותיו של קדוש מופלא זה דובבות עוד ועוד.
1 (2).jpg
1 (2).jpg (85.48 KiB) נצפה 6463 פעמים

לייטנר
הודעות: 4870
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 23, 2018 12:54 am

בהזדמנות זו אציין כי העלייה לקברם תהיה באיסרו חג בשעה 17:00.

אגב, הניסוח "על המחשב שלו מצאנו ספר כמעט גמור על 'ערוך השולחן'", אינו מדוייק ואכמ"ל.

הגהמ
הודעות: 1258
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי הגהמ » א' ספטמבר 23, 2018 2:15 pm

נתבקשתי לפרסם:
קבצים מצורפים
אזכרה.jpg
אזכרה.jpg (75.07 KiB) נצפה 6340 פעמים

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' אוקטובר 05, 2018 12:32 pm

חלמישצור כתב:בחתימת ראיון שפורסם השבת במוסף שבת בעיתון מקור ראשון, מספרת אמו הרבנית חנה הנקין על ספר חדש מכתבי הרב איתם הי"ד - רביעי במספר (!) - שיצא לאור בע"ה בקרוב.

בקליפ של 'עבדי הזמן' שירו של ריה"ל בלחן משותף לרב איתם ובני לב, ובעיבוד אחיו יגיל ועוד, בשירתו של האח, שירת ילדיו של הרב איתם ועוד, מופיעה בין השאר, החל מ-2:45, גם כריכת הספר המדובר (https://www.youtube.com/watch?v=GqIbZnF ... e=youtu.be)
תערוך לפני שולחן.png
תערוך לפני שולחן.png (142.43 KiB) נצפה 6089 פעמים

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' ינואר 02, 2019 3:53 pm

תערוך לפני שלחן: חייו, זמנו ומפעלו של הרי"מ עפשטיין בעל ערוך השלחן, הוצאת מגיד, 414 עמ'
הרב איתם הנקין נודע הן כהיסטוריון מבריק הן כתלמיד חכם מן השורה הראשונה. זהו ספרו הרביעי של המחבר, אשר חרף גילו הצעיר, התפרסמו ארבעים מאמרים פרי עטו בחייו ועשרה נוספים לאחר הסתלקותו. כתב היד של ספר זה נמצא כמעט בשלמותו במחשבו של המחבר בן ה־31 לאחר הירצחם של הרב איתם ורעייתו נעמה הי"ד על אדמת השומרון בחול המועד סוכות תשע"ו. (מגיד)

תערוך לפני שולחן1.png
תערוך לפני שולחן1.png (3.72 MiB) נצפה 5659 פעמים


עמודי השער, התוכן, דברים אחדים מאת המתקין לדפוס הרב אליעזר יהודה בראדט והמשפחה, פרק המבוא 'מעמד הרבנות ברוסיה בסוף המאה ה-19' וריש הפרק הראשון 'תקופת בוברויסק' (עד עמ' 45)
תערוך לפני שולחן.pdf
(756.45 KiB) הורד 309 פעמים

מתפעל
הודעות: 3670
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מתפעל » ה' ינואר 03, 2019 5:25 am

יישר כח הרב חלמיש.

שומע ומשמיע
הודעות: 1865
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ב' ינואר 07, 2019 11:51 pm

יישר כוח.
עוד סיבה לקריעה, חבל על דאבדין ולא משתכחין.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' ינואר 14, 2019 4:14 pm

הרב יואל קטן שליט"א במדור סקירת הספרים החדשים שלו ב"אסיף"

תַּעֲרֹךְ לְפָנַי שֻׁלְחָן. חייו, זמנו ומפעלו של הרי"מ עפשטיין בעל ערוך השלחן. הרב איתם שמעון הנקין הי"ד. עורך: אליעזר יהודה בראדט. ירושלים, מגיד, תשע"ט. 413 עמ'.

בספר הזה מתקיים הפסוק 'ופחד ורחב לבבך'. מחד הלב מתכווץ מצער כאשר עולה שוב מול העיניים דמותו הנפלאה של המחבר, חד בדרא, עדיו לגאון ותפארת בשדה ההלכה והמחקר התורני, מעורכי 'אסיף' הראשונים, שנפל עם אשתו (דמות מיוחדת בפני עצמה) בידי מרצחים בדרכי השומרון לפני שלוש וחצי שנים, ומאידך הלב מתרחב בשמחה כאשר עוד אחד מפירות לימודו ועיונו ומחקריו יוצא לאור עולם כלול בהדרו. עשרות מאמרים חשובים וארבעה ספרים כבר פורסמו ע"י המחבר המחונן בחייו ולאחר מותו בגיל 31, וגם ספר זה כולל מאמרים שכבר פרסם על גבי במות שונות בימי חייו, ועוד פרקים רבים שהיו מונחים בספריות מסודרות במחשבו. מיד לאחר תום ימי השבעה 'פרצו' בני המשפחה למחשב הנייד אותו נשא הרב איתם לכל מקום, ומצאו בו אוצרות גנוזים, עשרות תיקיות מסודרות ובהן חומר רב בדרגות עיבוד שונות. בני המשפחה ומכרים ותלמידי חכמים ידידים נגשו אל מלאכת ה'מכה בפטיש' – להפיק מהחומר הנפלא הזה ברכה לדורות, והספר הזה על דמותו של הגאון הגדול בעל 'ערוך השולחן' הוא אחד המשובחים בפירות האלו. המיוחד ברב איתם הי"ד היה השילוב שהיה בו של תלמיד חכם אמיתי עם חוקר והיסטוריון מעמיק ומסודר, ובזיכרונו המדהים ובכישרונו המיוחד הוא הקיף כל נושא מכל צדדיו ופרטיו תוך הבנה עמוקה בתוכן הדברים, 'מבפנים' - ולא מבחוץ ככל היסטוריון. ספר 'ערוך השולחן' על או"ח נחשב כ'בן זוגו' של 'משנה ברורה', ואכן פרק שלם עוסק בהשוואה בין שני ספרים אלו, במקומות שבהם מתייחס בעל ערוה"ש למ"ב, ובדיון בשאלה כוחו של מי עדיף בהכרעת הדין – של המ"ב, שאין חולק שדבריו התקבלו בציבור בדורות האחרונים יותר מכל פוסק אחר, או שבוויכוחים 'ראש בראש' ביניהם כוחו הפסיקתי של רי"מ עפשטיין עדיף. המחבר מביא את דעתו זקנו הגרי"א הנקין זצ"ל שכוח בעל ערוה"ש עדיף, ואבי המחבר, הרב יהודה הרצל הנקין שליט"א, מעורכי הספר, מביא בהערה שידוע לו שלפני השואה זו הייתה הדעה המקובלת, ורק אחרי השואה נפוץ מאוד והתקבל ברבים הספר משנה ברורה וכוחו גבר. 'תערוך לפניי שולחן' כולל ביוגרפיה מקיפה ומרתקת של בעל ערוך השולחן ודורו, כולל פרטי השידוך בין בתו לבין גיסו הנצי"ב, והכרעה בשאלה מי היה הראשון שהציע את השידוך הנפלא והמיוחד הזה שממבט ראשון יכול להיראות מוזר – גרושה צעירה ומיוחסת בת פחות משלושים עם דודהּ המבוגר ממנה בכמעט שלושים שנה... זהו ספר תורני-מחקרי ממדרגה ראשונה, מצבה חיה למחבר שהסתלק מעמנו באיבו, ונחמה פורתא להוריו שי'. ייש"כ לעורך הרב בראדט, תלמיד חכם וחוקר חשוב בזכות עצמו, שהיה בקשר הדוק עם הרב איתם בחייו וכיבדו במותו, על עבודתו הדייקנית והמקצועית.

חיימקה
הודעות: 1004
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חיימקה » ג' ינואר 15, 2019 11:54 pm

מאמר של הרב איתם הי"ד שלא פורסם מעולם - קרדיט ערוץ 7

נתעוררתי לעיין על אודות הזמן הרצוי לעריכת חופה וקידושין, שיש המבקשים לקיים את הקידושין לפני השקיעה דווקא, אם מפני שרוצים לחסוך יום אחד של שבע ברכות (עיין לקמן), אם מפני שסבורים שיש בזה הידור. תחילה אברר את עיקר העניין, היינו האם יש הידור לעשות את החתונה ביום דווקא, ולאחר מכן אדון במה שמבקשים לחסוך יום וכו' – אם לא יצא שכרם בהפסדם.

הנה דעה שלפיה יש לעשות את הקידושין ביום דווקא, ולא בלילה, מצאנו בדברי ה"כנסת הגדולה" שהובאו ב"באר היטב" (אבן העזר, סימן כו, ס"ק ד), שציין לשו"ת הרא"ם (חלק ב, סימן לה) שקידושין בלילה הם ספק קידושין, וכ"כ מהר"י מינץ (סדר הגט, סימן נז) וכתב ה"כנסת הגדולה" שעל כן ביטל בעירו את המנהג לקדש בלילה.

אומנם כבר העיר ה"פתחי תשובה" (שם, ס"ק ז) שהרא"ם דן בעיקר לפסול גט שניתן בלילה, ורק מתוך זה הסתפק אם יש להקיש לזה גם קידושין, ותמה ה"פתחי תשובה", שמאחר דקיימא לן לדינא להכשיר גט שניתן בלילה (עכ"פ בשעת הדחק), כמבואר בדברי הרמ"א (אבן העזר, סימן קכג, סעיף ה; ועיין ערוך השולחן, שם, סעיף יח), וה"באר היטב" עצמו קיים כן, א"כ מהיכא תיתי לפקפק בקידושין שנעשו בלילה; והוסיף ה"פתחי תשובה" בשם כמה פוסקים שכל הספק של הרא"ם הוא דווקא בקידושי שטר (דומיא דגט) ושבהרבה פוסקים מבואר שיש קידושין בלילה; וכן הורה "ערוך השולחן" (אבן העזר, סימן כו, סעיף יד), ואף כתב בעקבות ה"פתחי תשובה" שמצווה למחוק דברי ה"באר היטב"(!).

והנה בשו"ת ר' עקיבא איגר (מהדורא תניינא, סימן עא) פקפק באוקימתת האחרונים שספקם של מהר"י מינץ והרא"ם הוא דווקא בשטר, אך מאידך־גיסא העיר שהרמ"א הביא דברי מהר"י מינץ רק גבי גט, ומוכח שלא חשש לזה לעניין קידושין. ואומנם בתוך דבריו כתב ר' עקיבא איגר כי שלא בשעת הדחק ראוי לחוש לספקו של הרא"ם ולקדש ביום – ואם כן לכאורה זהו מקור לנוהגים להקפיד בזה – אלא שכנגדו מצאנו הרבה פוסקים שדחו לגמרי ספק זה, מלבד הנ"ל, ראה מהרי"ץ (שו"ת פעולת צדיק, חלק ב, סימן רלד), וכן מהר"י אסאד (שו"ת יהודה יעלה, חלק ב, סימן כג; ובסימן לח כתב שכן עשה מעשה בעצמו), וכן העלה ה"בן איש חי" (שו"ת רב פעלים, חלק א, אבן העזר, סימן ו), וכתב שאין בזה אפילו מידת חסידות; ובדורנו עיין בשו"ת דברי יציב (אבן העזר, סימן פג, אות ו. רק מה שכתב שם שטעם המנהג לקדש בלילה הוא כי יותר יש לחוש לדעת הרמב"ם דבעינן חופה הראויה לביאה, בעוניי לא ידעתי מה שייך זה לכאן, הלוא בקידושין עסקינן ולא בנישואין, ומעמד הנישואין בהמון עם וברכות בלאו הכי אינו נכנס בגדר זה, ולא חיישינן כלל, וצ"ע).

נמצא שלרוב הפוסקים אף הידור אין בזה, ואדרבה הרוצה להדר במועד החופה, יותר יש לו להדר ולקיימה ביום הרביעי מאשר שתהיה קודם השקיעה (עיין פתחי תשובה, אבן העזר, סימן סד, ס"ק ו, בשם פני יהושע; ובערוך השולחן, שם, סעיף יג), ופוק חזי שאין מקפידים בזה כלל.

ואף אם נחוש כר' עקיבא איגר, לענ"ד הני מילי כשעושים את החופה והקידושין באמצע היום או אחר הצהריים, אבל לפי המנהג כיום שאף העושים קידושין ביום, עורכים אותם לעת ערב ממש (וכפי הלשון: "לפני השקיעה"), יש כמה וכמה חששות ומכשולים שיכולים לצאת מזה, שאם יתעכבו מאיזו סיבה כמו שקורה תדיר (שממתינים לקרובים או נכבדים וכדומה), נחתי לזמן בין השמשות, ספק היום העובר ספק היום שלהבא, והדבר נוגע לתאריך שבכתובה ועוד. אף כשמספיקים הקידושין לפני השקיעה, צריך שגם חתימת העדים על הכתובה, הנעשית לכתחילה אחר הקידושין כמובא ברמ"א (אבן העזר, סימן סו; ביאור הגר"א, שם, ס"ק ט), לא תיעשה אחר השקיעה (עיין: בית יוסף, שם; שו"ת אגרות משה, אורח חיים, חלק ה, סימן ט, אות ב; שו"ת מנחת שלמה, תניינא, סימן קכח). אף כשמספיקים את חתימת העדים כנ"ל, הנישואין עצמם גם כן לא טוב לעשותם בין השמשות (שאם לא כן הרי החתן והכלה בספק עד אימתי ינהגו שבע ברכות [וכתבתי בזה במקום אחר], ואף שספק ברכות להקל וממה נפשך יחסכו את היום השביעי כרצונם, אכתי נחתינן לספק), ועוד כהנה ספקות ובעיות.

ובוודאי שאין סברה להחמיר כדעה דחויה (שלרוב הפוסקים אפילו מידת חסידות אין בה) במקום שעלולים להיכנס לחששות בעיקר הדין, והוא גרוע טפי מחומרא דאתי לידי קולא; ונמצא שכדי לצאת מכל חשש צריכים להקדים את החופה והקידושין הרבה לפני השקיעה – ובימי החורף הדבר קשה לרבים – או להמתין הרבה בין הקידושין לנישואין. על כן, הדבר ברור לעניות דעתי שאין ראוי לכתחילה לקבוע סידור חופה וקידושין ביום אחר פלג המנחה (ולא בדווקא, אלא שזהו סימן נוח שלא להתאחר). ודרך המלך הפשוטה היא – כמו שפסק "ערוך השולחן" – לערוך את הקידושין והנישואין בלילה דווקא, וכמנהג רוב תפוצות בית ישראל (מלבד יוצאי מצרים, עיין בשו"ת עשה לך רב, חלק ו, סימן עב).

ראיתי שבספר הנישואין כהלכתם (עמ' קפח) ציין לכמה פוסקים מארצות אשכנז שהזכירו מנהג לערוך את מעמד החופה וקידושין בין מנחה לערבית, והם: הב"ח, ה"בית מאיר" ו"אפרקסתא דעניא". אלא שבמחילת כבודו לא דקדק המחבר, כי כל הנ"ל העתיקו דברי קודמם: ה"אפרקסתא דעניא" העתיק דברי ה"בית מאיר" (מתוך ה"פתחי תשובה") שהעתיק דברי הב"ח, ואם כן הכול הולך אחר כוונת הב"ח (שו"ת, סימן קיט); והמעיין בפנים ימצא שאין כוונתו שעשו בין מנחה לערבית את מעמד הקידושין עצמו, אלא מיירי בסעודת הנישואין (זו לשון הב"ח: "יש לחלק בין אם שנעשו הנשואין בעוד היום גדול לבין עשו הסעודה סמוך לערב כמו שאנו נוהגין בין מנחה למעריב או אחר תפילת ערבית").

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' ינואר 16, 2019 12:05 am

חיימקה כתב:קרדיט ערוץ 7

נראה שהקרדיט הראוי הוא לא לערוץ 7, אלא כמו שנאמר שם "המאמר יפורסם בקרוב בכתב העת של ארגון רבני צהר"

חיימקה
הודעות: 1004
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חיימקה » ד' ינואר 16, 2019 12:11 am

חלמישצור כתב:
חיימקה כתב:קרדיט ערוץ 7

נראה שהקרדיט הראוי הוא לא לערוץ 7, אלא כמו שנאמר שם "המאמר יפורסם בקרוב בכתב העת של ארגון רבני צהר"

כמובן - רק כ"א והצנזור שלו.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » א' פברואר 10, 2019 3:30 pm

המאמר הנ"ל של הרב איתם, עריכת חופה וקידושין לפני השקיעה, צהר מג, תשע"ט [אין שינויים ממה שפורסם בערוץ 7].


---
כל המאמרים בגיליון כאן (הבנתי שלע"ע לא יהיו גיליונות נוספים לכתב העת, לתשומת לב המבקשים להגיב..).

מתפעל
הודעות: 3670
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 13, 2019 5:58 am

כל פעם נדהמים מחדש מרוחב בינתו וההספק הבלתי רגיל שלו בהלכה ובשאר תחומים. כמה מתאים לומר עליו חבל על דאבדין ולא משתכחין. הי"ד.

בין הדברים כתב:

"צריך שגם חתימת העדים על הכתובה, הנעשית לכתחילה אחר הקידושין כמובא ברמ"א (אבן העזר, סימן סו; ביאור הגר"א, שם, ס"ק ט), לא תיעשה אחר השקיעה (עיין: בית יוסף, שם; שו"ת אגרות משה, אורח חיים, חלק ה, סימן ט, אות ב; שו"ת מנחת שלמה, תניינא, סימן קכח). ".

תמיד תמהתי מדוע יש רבנים שעושים את חתימת העדים וקבלת קנין בזמן קריאת הכתובה לאחר הקידושין, ויש רבים שעושים את זה לפני עריכת החופה.
אם זהו דין מפורש ברמ"א, מדוע יש שעושים זאת לפני?

עזריאל ברגר
הודעות: 5834
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 13, 2019 9:38 am

מתפעל כתב:כל פעם נדהמים מחדש מרוחב בינתו וההספק הבלתי רגיל שלו בהלכה ובשאר תחומים. כמה מתאים לומר עליו חבל על דאבדין ולא משתכחין. הי"ד.

בין הדברים כתב:

"צריך שגם חתימת העדים על הכתובה, הנעשית לכתחילה אחר הקידושין כמובא ברמ"א (אבן העזר, סימן סו; ביאור הגר"א, שם, ס"ק ט), לא תיעשה אחר השקיעה (עיין: בית יוסף, שם; שו"ת אגרות משה, אורח חיים, חלק ה, סימן ט, אות ב; שו"ת מנחת שלמה, תניינא, סימן קכח). ".

תמיד תמהתי מדוע יש רבנים שעושים את חתימת העדים וקבלת קנין בזמן קריאת הכתובה לאחר הקידושין, ויש רבים שעושים את זה לפני עריכת החופה.
אם זהו דין מפורש ברמ"א, מדוע יש שעושים זאת לפני?

עיינתי ברמ"א שם ולא מצאתי כדבר הזה.
ובסימן מה סעיף ג מפורש שמותר לכתחילה לכתוב את הכתובה לפני הקידושין, וכן הוא מנהג חב"ד.

כדכד
הודעות: 3952
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי כדכד » ד' פברואר 13, 2019 10:35 am

כולם כותבים את הכתובה לפני הקדושין
הדיון שלו הוא על חתימת העדים שהיא נעשית לאחר הקדושין (אבל לא בדקתי ברמ"א אם כותב כן)

עזריאל ברגר
הודעות: 5834
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' פברואר 13, 2019 3:54 pm

כדכד כתב:כולם כותבים את הכתובה לפני הקדושין
הדיון שלו הוא על חתימת העדים שהיא נעשית לאחר הקדושין (אבל לא בדקתי ברמ"א אם כותב כן)

חתימת העדים היא מיד אחרי הקנין - כמדומני שכך נוהגים כולם.
השאלה היא האם הקנין יכול להיעשות לפני הקידושין או לא.
בסימן מה מדובר על "הוחזק שטר כתובתה", וברור ששטר בלי עדים איננו שטר...

החתן סופר
הודעות: 215
הצטרף: ב' מאי 11, 2015 9:58 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי החתן סופר » ה' פברואר 14, 2019 2:03 am

גמרא ערוכה בקידושין נ: אתרי דכתבי כתובה והדר מקדשי וכמו שציינו לאבהע"ז מה.
ובשעתו ראיתי שכן כתב הגרז"נ גולדברג שליט"א והסיר חשש מרן חמיו הגרשז"א זצ"ל היינו דחותמים העדים על מה שכתוב "הוי לי לאנתו" קודם הקידושין. הובאו פסקיו באסיף אבני משפט ה- מפסקי הגרז נ גולדברג, הלכות כתובות.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ו' פברואר 22, 2019 12:06 pm

ביקורת יפה של שלמה פיוטרקובסקי על "תערוך לפני שולחן"

חידוש ביוגרפי
ביוגרפיות על גדולי ישראל סובלות על פי רוב או מחוסר דיוק הנובע מרצון להאדיר את דמותם או מאקדמיזציית יתר שמקטינה אותם.
שלמה פיוטרקובסקי , ט"ז באדר תשע"ט 21/02/19 12:38

שמחה גדולה וגם עצב ליוו אותי בקריאת הספר 'תערוך לפניי שולחן' של הרב איתם שמעון הנקין הי"ד שיצא לאור לאחרונה. שמחה גדולה על שום מה? הספר כולו נסוב סביב דמותו של אחד מגדולי רבני ליטא שבדורות האחרונים, הרב יחיאל מיכל עפשטיין מנוברדוק זצ"ל, מחבר ספר ההלכה 'ערוך השולחן'. אך למרות שמדובר בספר על אחד מגדולי רבני ליטא, התנגנו בראשי לא פעם במהלך הקריאה כמה מילים שאמר רבי נחמן מברסלב לפני מאות שנים והולחנו בדורנו: "אני איש פלא ונשמתי פלא גדול, חידוש כמוני לא היה מעולם". זאת משום שגם הספר הזה הוא לטעמי בגדר פלא גדול, וחידוש כזה שספק רב בעיניי האם היה מעולם.

אומנות סיפור תולדותיהם של גדולי ישראל לא חדשה היא עמנו. מדובר בסוגה ספרותית נפוצה, במיוחד במאה השנים האחרונות. לעיתים בא סיפור תולדות שכזה גם כחלק מסוגה ספרותית אחרת, אוטוביוגרפית, שיש שהיא נכתבת בידי בעל המעשים עצמם ובין שהיא נכתבת על ידי מי מהמקורבים אשר מקדיש חלק ממנה לדמות שעמד בצילה וספג מתורתה. אלא שספרות זו היא בדרך כלל מה שמכונה בעגה האקדמית "ספרות שבחים", ובלשון העם אפשר לכנותה "מעשי צדיקים". מדובר בליקוט של מעשים מכלי ראשון, שני, שלישי ולעיתים אף רביעי ויותר, שמידת הדיוק ההיסטורי שלהם לא נבדקה כדבעי. מטרתם של ספרים אלו בדרך כלל איננה סיפור הדברים כהווייתם אלא הלקח שילמד מהם הקורא, ולזה לא דרוש דיוק.

מול ספרות סיפור שבחם של צדיקים, עומדות הביוגרפיות האקדמיות לסוגיהן. לא רבות הביוגרפיות האקדמיות שנכתבו על גדולי ישראל, אבל אלו שכן נכתבו סובלות כמעט תמיד ממחלות הכתיבה האקדמית המשווה קטון וגדול. השאיפה הנכונה לדיוק היסטורי מחד, והתפיסה שכל אדם, מקטון ועד גדול, הריהו בסופו של דבר אדם, מביאות לכך שהביוגרפיות האקדמיות הללו לא פעם מקטינות ומגמדות את דמותם של אותם גדולים שזכו לביוגרפיות כאלה. הכתיבה האקדמית סובלת לא פעם גם מעוד מחלות, כמו למשל אריכות דברים שאיננה מאפשרת למי שבשבילו זו איננה ספרות מקצועית לצלוח את הספר, או ניסיון שלעיתים רבות הוא שטחי ופשטני לקשור בין דרכי לימוד ופסיקת הלכה לקורות חייהם של אותם גדולים, ולכך נשוב בהמשך.

ספרו של הרב הנקין הי"ד על בעל ה'ערוך השולחן', נמלט באורח נס כמעט מחסרונותיהן של שתי הסוגות הללו, ובכך הוא באמת דבר פלא. מדובר בביוגרפיה היסטורית שמבקשת בכל סוגיה וסוגיה להעמיד דברים על דיוקם ועובדות על מכונן. השאיפה לדיוק עובדתי מתחילה בעובדות טכניות כמו תאריך לידתו של הרי"מ עפשטיין (שיכונה כך מכאן והלאה כפי שעשה הרב הנקין הי"ד בספרו), תאריך נישואיו, באילו שנים בדיוק למד בוולוז'ין ומתי נתמנה לכל אחת ממשרות רבנותו. מדובר לכאורה בדברים פשוטים, אך מתברר שכל פרט ופרט בנושאים הללו זוקק ליבון וחקירה. זאת משום שגם שלושת כותבי תולדות חייו העיקריים של הרי"מ עפשטיין (בנו רבי ברוך עפשטיין בעל ה'תורה תמימה', נכדו רבי מאיר בר אילן ותלמידו הרב יהודה לייב מימון) לא תמיד דייקו בכל פרט, ולפעמים אפילו בין המקורות הללו יש סתירות.

השאיפה להיצמד לעובדות לא נגמרת בפרטים. הרב הנקין מקפיד לתאר את תולדות חייו של הרי"מ עפשטיין בתוך ההקשר ההיסטורי הנכון שבו התרחשו. כך אנו לומדים על המידה שבה נשבו רוחות ההשכלה במקומות שבהם כיהן הרי"מ עפשטיין כרב, על מקומה של התנועה הציונית באותם מקומות, ואף על האופי שנשאו התמודדויותיו הרבניות עם המציאות הסובבת. ברכה נפרדת קובעת לעצמה בהקשר זה החטיבה העוסקת בישיבת המוסר המפורסמת שקמה בנובהרדוק תחת חסותו של הרי"מ עפשטיין, והסקירה המפורטת מאוד על חלקו המרכזי של הרי"מ עפשטיין ב"פולמוס המוסר". כל זאת תוך רצון להציג דברים כהווייתם ובלי לייפות ולסגנן את המציאות מחדש.

משפחולוגיה מורכבת
מקום של כבוד תופסת בספר משפחתו של הרי"מ עפשטיין, שתולדות חייו וחיי משפחתו היו סבוכים למדי. די אם נזכיר בהקשר זה כי בזיווג הראשון היה הרי"מ עפשטיין גיסו של הנציב מוולוז'ין ואילו בזיווג השני כבר היה לחתנו. הרב הנקין לא נמנע מעיסוק בנושא, ואף מנסה, עד כמה שהיד מגעת, לברר כיצד קרה הדבר. מערכות היחסים המשפחתיות הקרובות יותר והקרובות פחות נסקרות באופן מפורט ומעניין מאוד.

עם השאיפה לדיוק, מבין השיטין של הספר עולה גישה שאיננה מנסה למעט את דמותם של גדולי ישראל, אלא דווקא לרומם אותה. להדגיש כיצד דווקא תיאורה הריאלי של דמותו של הרי"מ עפשטיין מדגיש את גדולתו. כך למשל מציין הרב הנקין כי הרי"מ עפשטיין לא גדל במשפחת תלמידי חכמים, ולא יועד משחר נעוריו להיות תלמיד חכם, זאת בניגוד למנהג הספרותי לתאר את גדולי ישראל כמי שכבר מילדותם הוקדשו לגדולות. דווקא מתוך רקע זה, מתבלטת עוד יותר דמותו של הרי"מ עפשטיין כמי שבנה באופן עצמאי את אישיותו התורנית, כמובן תוך הסתייעות במורים ורבנים. באופן דומה דן הרב הנקין במורכבות עמדתו של הרי"מ עפשטיין מול תופעות כדוגמת הציונות או השאיפה להעניק השכלה כללית לנוער. הוא איננו מנסה להסתיר את המורכבות, אך מעלה על נס דווקא את יכולתו של הרי"מ עפשטיין להנהיג את עדתו תוך ניווט עדין בין כל מרכיביה.

אופיו המיוחד של הספר בא לידי ביטוי אפילו בהיבט טכני לכאורה, של ציון כל התאריכים על פי הלוח העברי, בניגוד מוחלט למקובל בעולם האקדמי. זה נשמע שולי, אבל חווית הקריאה בספר שכתוב באופן קריא ושוטף מושפעת גם מזוטות שכאלו.

דווקא על רקע עבודתו המקיפה של הרב הנקין בספר, בולט מאוד מה שאין בספר. הרב הנקין היה איש הלכה (ששניים מספרי ההלכה שכתב יצאו לאור, אחד בעודו בחיים ואחד לאחר שנרצח) והיה היסטוריון, ולמרות זאת הוא נמנע מכל דיון שיש בו משום היסטוריזציה של ההלכה. הרב הנקין לא נמנע אומנם מעיסוק (מצומצם מאוד) בפסיקתו של בעל 'ערוך השולחן', אך הוא דן בה באופן כללי מאוד, וכמעט רק בהקשר של ההשוואה בין הספר 'ערוך השולחן' לספר המשנה ברורה של רבי ישראל מאיר הכהן מראדין, בעל החפץ חיים. מלבד הערת אגב קטנה שנוגעת בשאלת הקשר בין היותו של הרי"מ עפשטיין רב קהילה ובין דרך פסיקתו, הרב הנקין נמנע כמעט לחלוטין מלעסוק בגופן של ההשפעות על פסיקת ההלכה של בעל 'ערוך השולחן'. הרב הנקין עוסק בדרך כתיבת הספר, בשלבי הפרסום ובפרטים רבים הקשורים בכך, אך נמנע מלהעמיד את פסיקתו של הרי"מ עפשטיין גופה בהקשר היסטורי כלשהו. קשה להניח שמדובר בהכרעה מקרית, סביר הרבה יותר להניח שמדובר בהכרעה ערכית, ששמה גבול בין לימוד התורה ובין המחקר ההיסטורי ונמנעת מכל ערבוב ביניהם.

והעצב בקריאה על שום מה? הרב איתם שמעון הנקין הי"ד נרצח יחד עם רעייתו נעמה הי"ד בפיגוע ירי לפני יותר משלוש שנים, ובשנים שחלפו מאז הרצח נחשפנו לגדולתו התורנית והמחקרית. הספר 'תערוך לפניי שולחן' הוא ספרו השני שיוצא לאור מאז הרצח, לאחר הספר 'אש תמיד' שעסק בהלכות שבת. זאת לאחר שבימי חייו יצאו לאור שני ספרים מפרי עטו, גם כן אחד הלכתי ואחד היסטורי. כל אלו מתווספים למאמרים רבים שפרסם הרב הנקין בחייו ועוד רבים שפורסמו בבלוג שלו לאחר הירצחו. אם זה היה ההספק בשנות חייו הקצרות, 31 בסך הכול, קשה שלא לחשוב על ההישגים הרבים כל כך שיכול היה להשיג אלמלא נגדעו חייו וחיי רעייתו באופן אכזרי שכזה. ווי על דאבדין.


[שמורה עמדי ביקורת נוספת, ארוכה ומפורטת יותר על הספר, מת"ח אחד מידידי, ואוכל לשלחה בפרטי]

מתפעל
הודעות: 3670
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מתפעל » א' פברואר 24, 2019 5:19 am

יישר כח

"כך למשל מציין הרב הנקין כי הרי"מ עפשטיין לא גדל במשפחת תלמידי חכמים, ולא יועד משחר נעוריו להיות תלמיד חכם, זאת בניגוד למנהג הספרותי לתאר את גדולי ישראל כמי שכבר מילדותם הוקדשו לגדולות".

עם המשפט הזה איני מסכים.

היו מגדולי ישראל שהמשפחה היתה פשוטה ולא ראיתי שמסתירים את זה. להיפך, הרי זו מעלה גדולה שאף שאביו היה איש פשוט, עלה והתעלה.
כך מצינו בגדול ממינסק למשל, הגאון מאוסטרובצה שאביו היה אופה, רבי הירש מרימנוב שאביו היה חייט. ועוד ועוד.

גרשון
הודעות: 32
הצטרף: ו' ספטמבר 14, 2012 12:00 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי גרשון » א' פברואר 24, 2019 6:37 am

חלמישצור כתב:אופיו המיוחד של הספר בא לידי ביטוי אפילו בהיבט טכני לכאורה, של ציון כל התאריכים על פי הלוח העברי, בניגוד מוחלט למקובל בעולם האקדמי. זה נשמע שולי, אבל חווית הקריאה בספר שכתוב באופן קריא ושוטף מושפעת גם מזוטות שכאלו.

לא נכון

בברכה המשולשת
הודעות: 10441
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' אפריל 17, 2019 4:05 pm

ראיתי שתרגמו שניים ממאמריו של הקדוש רבי איתם הי"ד לאנגלית

ציטרון
הודעות: 127
הצטרף: ב' יולי 25, 2011 5:54 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי ציטרון » ה' יוני 13, 2019 8:31 pm

זכור לי שראיתי לאחרונה (חודשיים ? בערך), אולי פה בפורום, שמתוכננת מהדורה חדשה ומתוקנת של הספר, תערוך לפני שולחן, לאחר שאזל.
האם נכון הדבר ? אני שואל משום שראיתי שהספר עדיין קיים למכירה.

חלמישצור
הודעות: 1853
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
מיקום: הר ברכה
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' אוגוסט 05, 2019 11:11 pm

יוסף אברמסון, שלוש הערות על ענייני הראי"ה בספר 'תערֹך לפני שלחן' מאת הרב איתם הנקין הי"ד, המעין 230, תמוז תשע"ט [נט, ד], עמ' 111-114 [שלוש הנקודות הן: ה'סמיכה' של הרב קוק ופניית החפץ חיים אליו, תחילת הרבנות בזוימל, נוסח מצבת הרבנית]
קבצים מצורפים
אברמסון תגובה הנקין.pdf
(513.33 KiB) הורד 59 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 2675
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ספטמבר 10, 2019 3:41 pm

מתפעל כתב:יישר כח

"כך למשל מציין הרב הנקין כי הרי"מ עפשטיין לא גדל במשפחת תלמידי חכמים, ולא יועד משחר נעוריו להיות תלמיד חכם, זאת בניגוד למנהג הספרותי לתאר את גדולי ישראל כמי שכבר מילדותם הוקדשו לגדולות".

עם המשפט הזה איני מסכים.

היו מגדולי ישראל שהמשפחה היתה פשוטה ולא ראיתי שמסתירים את זה. להיפך, הרי זו מעלה גדולה שאף שאביו היה איש פשוט, עלה והתעלה.
כך מצינו בגדול ממינסק למשל, הגאון מאוסטרובצה שאביו היה אופה, רבי הירש מרימנוב שאביו היה חייט. ועוד ועוד.

הגראמ''מ שך, הגראי''ל שטיינמן נבג''מ, ועוד ועוד.

מבקש חכמה
הודעות: 916
הצטרף: ה' יולי 22, 2010 10:35 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מבקש חכמה » ג' ספטמבר 10, 2019 5:04 pm

אברהם אבינו

כדכד
הודעות: 3952
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי כדכד » ג' ספטמבר 10, 2019 6:27 pm

אברהם אבינו כן היה ממשפחה שהוקדשה לגדולות. היה זה אביו תרח שלא הלך בתלם המשפחה...

מתפעל
הודעות: 3670
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מתפעל » ג' ספטמבר 17, 2019 6:48 am

הבנתי שבחוברת היכל הבעש"ט האחרון, יש מאמר על הנושא של בעל ערוך השלחן

כמדומני השגות על מה שכתב הרב איתם הי"ד


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: בברכה המשולשת, משוש דורים ו־ 28 אורחים