מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 08, 2015 2:13 am

אשכול זה מוקדש לקיבוץ מאמריו וכתיבותו של ר' איתם.

ניתן לצרף כאן את מאמריו אותם העלה בבלוג שלו (שלרבים מאתנו אין גישה אליו בשל הספק)
וכן כתיבות פרטיות בעלות ענין, לצד מו"מ על המאמרים העולים כאן.
יש לשקול גם צירוף מאמרים של ר' איתם שלא נדפסו עדין ונשלחו על ידו לחברים במשך השנים, מאידך יתכן שישנם מאמרים שגרסה מושלמת שלהם היתה תח"י של ר' איתם והם יראו אור ע"י המשפחה, ואולי משום כך לא נכון לפרסמם. וכל אחד יעשה כהבנתו.

ויהיו הדברים נפש וזכרון לחכם מופלא זה, שבמכלול אישיותו לא הניח אחריו כמותו. ובמותו הניח אחריו משפחה, ידידים ומעריצים כאובים ודווים.

א"ס.

========================


מחולת המחנים כתב:ומענין לענין באותו ענין, בתחילת האשכול הובא לינק לאתר של הרב איתם הנקין הי"ד בו פורסמו מאמריו המחכימים, אך דא עקא שאין באפשרותי להוריד את המאמרים הנמצאים שם ואף לא לקרוא אותם בשלמותם, אודה מאד למי שיוכל לטרוח ולקבץ לכאן את כל מאמריו שהתפרסמו באתר שלו, ובודאי יהיה בזה לעילוי נשמתו.

אמרתי אחכמה כתב:אני מתחיל במצוה,
ומי שיוכל, נאמר לו גמור.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 2:18 am

ספיחי שביעית.pdf
(111.02 KiB) הורד 538 פעמים



טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי טוב לי » ה' אוקטובר 08, 2015 2:21 pm

האח והאחות - איתם הנקין.pdf
(291.16 KiB) הורד 1434 פעמים

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 9:48 pm

מאמר זה מטפל בסיפור המפורסם של מפגש בעל 'ערוך השלחן', הרב הצעיר ר' יחיאל מיכל הלוי עפשטיין מנובוזיבקוב, עם אדמו"ר חסידי חב"ד ר' מנחם מנדל שניאורסון בעל ה'צמח צדק'. המקור העיקרי לסיפור זה הוא הספר 'מקור ברוך' מאת בנו של בעל 'ערוך השלחן', ר' ברוך הלוי עפשטיין. על אמינותו של ספר זה הושמעו במשך השנים ביקורות נוקבות, ובהקשר הנוכחי פורסם מאמר מפורט מעטו של החוקר ר' יהושע מונדשיין, שבין השאר מפקפק בעצם קיומו של המפגש.

במאמר נידונות בפרוטרוט טענותיו של ר"י מונדשיין כלפי 'מקור ברוך' ומחברו; התזה הנגדית המוצגת כאן, היא שעל אף הערעור המוצדק על אמינותו הכללית של 'מקור ברוך', הרי שבתנאים מסויימים ניתן בהחלט לעשות בחלקים ממנו שימוש היסטוריוני זהיר. בין כך ובין כך, אין כל סיבה ממשית לפקפק בעצם קיום מפגשם של הערוך השלחן והצמח צדק.

נושאים נוספים הנידונים במאמר, מלבד שאלת אמינותו של 'מקור ברוך', הם מעמדו של ר' יחיאל מיכל עפשטיין בקרב החסידים, וכן יחסו של האדמו"ר האחרון מליובאוויטש, ר' מחם מנדל שניאורסון, כלפי חיבורו המפורסם של ר' ברוך עפשטיין 'תורה תמימה'.

המאמר פורסם בקובץ עלוני ממרא גליון 123, קרית ארבע תשע"א, עמ' 189-215.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:03 pm

מאמר הסוקר בפרוטרוט את סדר כתיבת והדפסת חלקי החיבור הגדול 'ערוך השלחן' לרבי יחיאל מיכל הלוי עפשטיין (תקפ"ט-תרס"ח).
המאמר מתחקה אחר התקופה בה נכתב כל אחד מחלקי הספר, עומד על מתכונת החיבור ודרך כתיבתו (ומכריע גם בשאלה העולה מדי פעם, האם שמו המקורי של הספר היה 'ערוֹך השולחן' כפי הפסוק בישעיהו),
מתאר בהרחבה את הפגעים הרבים שנגרמו לו כתוצאה ממכבש הצנזורה הרוסית, ומפרט את סדר ההדפסה המדוייק של חלקי החיבור השונים – ממהדורתם הראשונה ועד השואה (כולל מהדורות שאינן מופיעות ב'מפעל הביבליוגרפיה').

המאמר פורסם בקובץ תורני הנערך בארה"ב (שעבר לאחרונה 'מתיחת פנים' והרחבה משמעותית בכמותו ואיכותו), בשם חצי גבורים – פליטת סופרים גליון ז', אלול תשע"ד, עמ' תקט"ו-תקל"ו.


אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אום אני חומה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:19 pm

מעשה דברוריה -הרב הנקין.pdf
(277.2 KiB) הורד 751 פעמים

יצויין, כי באשכול שעוסק בעניין הובא בשם הגריש"א שהמעשה הזה לא היה ולא נברא, כדעת ר' איתם.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:29 pm

מאמר זה, שנכתב בשנת תשס"ה (וכך גם מרבית המאמר אודות מעשה דברוריא), עושה סדר בתולדותיו של רבי עקיבא, שנתחבטו בהן רוב ככל כותבי הכרוניקות והאנציקלופדיות של אישי התלמוד.
עיקר הדיון מוקדש לסיפור צמיחתו של רבי עקיבא מעם הארץ לאחד מגדולי התנאים; סיפור המופיע בהבדלים שונים בשלושה מקורות סותרים לכאורה, אך עיון קפדני בהם ובהקשרם מעלה כי ניתן לשלבם יחד זה עם זה.
בין השאר מטפל המאמר בשאלת מספר הנשים שהיו לרבי עקיבא לאורך חייו: אחת, שתיים, שלוש, ארבע? (כל המספרים הללו הוצעו בעבר בהשערותיהם של כותבים שונים).

המאמר פורסם בקובץ עלוני ממרא גליון 123, קרית ארבע תשע"א, עמ' 33-48.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:38 pm

מאמר זה עוסק בהרחבה בכל הנוגע ליום ט"ו באב – "חג המחולות" – שהיה נהוג בזמן התנאים (ובעיקר בימי בית שני), ומתמקד בשתי שאלות: האחת – מה היו אופיו ומהותו של יום זה, והשניה – האמנם נחוג הוא, על מחולותיו ושידוכיו, בעיצומו של יום הכיפורים.

המאמר פורסם בביטאון עלוני ממרא גליון 122, תשס"ט, עמ' 49-74.

טו באב - המחולות והחג.pdf
(1022.96 KiB) הורד 966 פעמים

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:44 pm

מאמר ביקורת על הספר 'כתבי הערוך השלחן' שיצא לאור על ידי הרב יהודה אהרן הלוי הורוויץ, במגמה לאסוף למקום אחד את כל כתביו של רבי יחיאל מיכל הלוי עפשטיין הידועים לנו, שלא נדפסו בספר בפני עצמו.

הביקורת מתייחס ללאקונות שונות שנפלו בספר הנוכחי, לעניינים שונים בתכניהם של כמה מכתבים, וכמו כן מציגה הפניות למספר מכתבים שנדפסו בעבר אך לא נכללו בספר הזה.

המאמר פורסם בביטאון עלוני ממרא גליון 121, תשס"ח, עמ' 156-166.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ה' אוקטובר 08, 2015 11:48 pm

מאמר ביקורת מפורט על ספרו של הרב יעקב זיסברג על מצות ישוב ארץ ישראל.

ספרו של הרב זיסברג, 'נחלת יעקב', הינו החיבור המקיף ביותר (930 עמ') שנכתב על מצות יישוב ארץ ישראל, כאשר מגמתו המוצהרת היא להוכיח כי רוב הראשונים (והאחרונים) סוברים כשיטת הרמב"ן, שמדובר במצות עשה מן התורה.

לטעמי מגמה זו היטתה מעט את השורה בחלק מהמקרים, ועל כך (בעיקר) הערתי.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 12:58 am

נתוועדתי לעוד חיבור שהרב איתם הנקין הי"ד היה עומד להוציא לאור.

בישורון כרך כה,
במאמרו של הרב איתם הנקין "פרקים בתולדות בעל ערוך השלחן",

הוא כותב שם בהערה ראשונה:
תמצית פרקים מעובדים מתוך חיבור ההולך ונכתב בס"ד אודות תולדותיו ופועלו של מרן הגאון ר' יחיאל מיכל הלוי עפשטיין זצ"ל בעל 'ערוך השלחן'.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' אוקטובר 09, 2015 1:08 am

יישר כח להרב אמרתי אחכמה על המלאכה הגדולה בהעלאת מאמריו המאלפים של הרב איתם הנקין הי"ד.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי ברזילי » ו' אוקטובר 09, 2015 1:10 am

אמרתי אחכמה כתב:נתוועדתי לעוד חיבור שהרב איתם הנקין הי"ד היה עומד להוציא לאור.

בישורון כרך כה,
במאמרו של הרב איתם הנקין "פרקים בתולדות בעל ערוך השלחן",

הוא כותב שם בהערה ראשונה:
תמצית פרקים מעובדים מתוך חיבור ההולך ונכתב בס"ד אודות תולדותיו ופועלו של מרן הגאון ר' יחיאל מיכל הלוי עפשטיין זצ"ל בעל 'ערוך השלחן'.
באוטוביוגרפיה המחקרית שהובאה לעיל כתב כי הספר התקבל לפרסום בהוצאת טורו קולג׳ ועתיד לראות אור בשנה הבאה (אינני יודע מתי נכתבו הדברים). יגע זה בשלושים ואחת שנותיו מה שלא עושים אחרים במאה שנה. מי יתן לנו תמורתו.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 1:17 am

מאמר זה הינו עיבוד של כמה קטעים מתוך החלק הראשון של עבודה מקיפה (בהכנה) אודות רבי יחיאל מיכל הלוי עפשטיין בעל 'ערוך השלחן' (הערוה"ש), תולדות חייו, ספריו ופועלו.
באופן כללי מוקדש המאמר למחצית חייו הראשונה, והידועה פחות, של הערוה"ש – לפני שנתמנה לכהונת הרבנות בנובהרדוק והרבה לפני שהחל להוציא את סדרת 'ערוך השלחן'.

במאמר מתוארת תחילה תקופת חייו המוקדמת של הערוה"ש, מלימודיו אצל ר' איצל'ה מוולוז'ין ועד כהונתו כדיין ור"מ בעיר מולדתו בוברויסק;
המאמר סוקר גם את משפחתו של הערוה"ש, כולל התייחסות מיוחדת לקשרים בינו לבין גיסו הנצי"ב מוולוז'ין (אם כי בהשמטה מכוונת, בהתחשב בבמה אליה יועד מאמר זה, של רוב פרטי פרשת השידוך בין הנצי"ב לבין בתו של הערוה"ש, בתיה מרים);
יריעה רחבה מוקדשת למידע המצוי בידינו אודות כהונת הרבנות הראשונה שלו, בעיירה נובוזיבקוב, כולל סקירה מפורטת על ספרו הראשון של הערוה"ש, שיצא לאור בתקופה זו – 'אור לישרים' על ספר הישר של רבנו תם.
בין לבין מסוקלות שגיאות רבות, קטנות וגדולות, שנפלו בידי כותבי מאמרי הביוגרפיה הקודמים אודות הערוה"ש, ונוסף מידע רב שלא היה מוכר עד כה.

המאמר פורסם בקובץ ישורון כרך כ"ה, ירושלים – ניו יורק, אלול תשע"ב, עמ' תרצ"א-תשי"ח.


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 1:21 am

ברזילי כתב:
אמרתי אחכמה כתב:נתוועדתי לעוד חיבור שהרב איתם הנקין הי"ד היה עומד להוציא לאור.

בישורון כרך כה,
במאמרו של הרב איתם הנקין "פרקים בתולדות בעל ערוך השלחן",

הוא כותב שם בהערה ראשונה:
תמצית פרקים מעובדים מתוך חיבור ההולך ונכתב בס"ד אודות תולדותיו ופועלו של מרן הגאון ר' יחיאל מיכל הלוי עפשטיין זצ"ל בעל 'ערוך השלחן'.


באוטוביוגרפיה המחקרית שהובאה לעיל כתב כי הספר התקבל לפרסום בהוצאת טורו קולג׳ ועתיד לראות אור בשנה הבאה (אינני יודע מתי נכתבו הדברים). יגע זה בשלושים ואחת שנותיו מה שלא עושים אחרים במאה שנה. מי יתן לנו תמורתו.


לא שמתי לב, תודה.

כפי הנראה ממאמרו של דוד אסף, האוטוביוגרפיה נכתבה בסביבות חודש ניסן תשע"ה לפ"ק.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 1:30 am

מאמר שני בסדרה אודות רבי יחיאל מיכל הלוי עפשטיין בעל 'ערוך השלחן', המוקדש הפעם לסקירה מפורטת אודות חמשת ילדיו, קורות חייהם וצאצאיהם.
בהם דמויות ידועות כמו רבי ברוך הלוי עפשטיין בעל ה'תורה תמימה', ודמויות ידועות פחות אך מעניינות לא פחות, כמו בריינה וולברינסקי יורשת ספרי 'ערוך השלחן' ומי שהיתה אחראית על הדפסתם, או רבי דובער עפשטיין שהיה עסקן ירושלמי נמרץ ורב פעלים.

המאמר פורסם בקובץ ישורון כרך כ"ז, ירושלים – ניו יורק, תשרי תשע"ג, עמ' תתע"ט-תתצ"ה.



כאן המקום לתקן סדרה מסויימת של טעויות שנפלה במאמר
לאורך המאמר, בסיום הדיון בכל אחד מבניו של הערוך השלחן, ישנה פיסקה קצרה הסוקרת בתמציתיות את ילדיו של הבן המדובר. פיסקה זו, בכל חמשת המקרים, נוספה בחיפזון לקראת הדפסת המאמר, במטרה "לסגור" את הדיון בכל אחד מהבנים באמצעות התייחסות לצאצאיו. אלא שבשל אותו חיפזון, רישום הצאצאים נעשה על ידִי באופן בלתי מדוייק, מבלי שהיה הפנאי הדרוש כדי לאמת את הנתונים כראוי, ולמרבה הצער מתברר שנפלו ברישום זה טעויות רבות. לאחר הפרסום קיבלתי מהרב יעקב קוסובסקי-שחור שליט"א העתק מתוך רשימת יוחסין של משפחות ברלין-שחור-עפשטיין, שנעשתה בשעתו על ידי טוביה ב"ר מאיר בר-אילן, ובה נתונים רבים ומפורטים להפליא על סמך ידע משפחתי. להלן אעתיק את הנתונים המתוקנים, כפי שהם מופיעים ברשימה זו:

1. רבי ברוך עפשטיין: בתו צילה היתה נשואה לנחום בקשטנסקי מניו יורק (בניהם, אהרן ויעקב בקסט, התגוררו אף הם בניו יורק וכיהנו כפרופסורים). בנו אלעזר משה התגורר בלנינגרד (=סנט פטרבורג). שני ילדיו האחרים, פייגל ומאיר, נפטרו בצעירותם.

2. רבי דובער עפשטיין: כפי שהעליתי במאמר, זיווגו עם בתו של רבי אלכסנדר זיסקינד שחור אכן לא היה הראשון – אך מתברר שגם לא היה השני, אלא זיווג שלישי. אשתו הראשונה של רבי דובער הייתה פייגל בת ר' יוסף חובקין מהעיר הומל, ולהם נולדו חמישה ילדים: אליהו ויהושע שהיו תושבי מוסקבה, בן נוסף שהיה רופא במינסק (שמו לא נזכר ברשימה), ושתי בנות – סוניה, שהיתה נשואה לרופא תושב הומל – ובת נוספת שגם שמה לא נזכר ברשימה. לאור המידע שהעליתי במאמר אודות נכדת הערוך השולחן בשם סופיה עפשטיין שנישאה בתרע"ג לאדם בשם בנימין אוסטרובסקי מהעיירה סלוצק, ניתן לשער בזהירות שזוהי אותה בת נוספת (אך מבחינה כרונולוגית ייתכן גם שזוהי בת מאשתו השניה, דלהלן). בזיווג שני נשא רבי דובער אשה בשם חיה קרמר מווילנא (עיר מגוריו); ברשימה לא מופיעים ילדים כלשהם מאשה זו. ובזיווג שלישי, לאחר עלייתו ארצה, נשא כאמור רבי דובער את ליפשא בתו של רבי אלכסנדר זיסקינד שחור (שהיה זה לה זיווגה השני). כפי שכתב לי הרב קוסובסקי-שחור – ובניגוד לנכתב בטעות במאמרי – לא היו ילדים לרבי דובער מזיווגו השלישי.

3. בריינה: בגוף המאמר כתבתי כי למרות שיש מידע רב על דאגתו של הערוך השלחן לנכדתו ראשקה, בת-בתו בריינה מזיווגה הראשון (עם רבי אפרים זלמן ורהפטיג שחור), ועל טיפולו בנישואיה, הרי שלא מצאתי מידע על האדם עמו התחתנה. כעת, ברשימה הנוכחית מופיע פרט זה: ראשקה (רוזה) נישאה ליונתן נחומובסקי מהעיר מינסק (ולהם נולדו שתי בנות). מזיווגה השני של בריינה, עם רבי משה צבי וולברינסקי, הזכרתי רק את בנם רבי דוד, שעם מותו תיארה אמו בריינה את עצמה כגלמודה ושכולה – אך ברשימה מופיעים פרטים על שלושה ילדים נוספים מזיווג זה, והם: ליבא, שהיתה נשואה לאדם ממשפחת הרכבי שבנובהרדוק (ושמא נפטרה על פני אמה?), אהרן, שהיה קומוניסט ברוסיה הסובייטית, ובת נוספת בשם מירה (שלגביה לא נזכר כל מידע).

4. איידל: כפי שציינתי במאמר, בת זו של הערוך השלחן היתה נשואה לאדם בשם זישא (זוסיה) כהנוב, והזכרתי גם את בנם ברוך. ברשימה מופיעים פרטיהם של ארבעה ילדים נוספים: ישראל, שכמו אחיו ברוך התגורר בקהיר; דב, שהתגורר בניקולאייב; בתיה, שהיתה נשואה ליוסף הכט מהעיר אודסה; ובן נוסף בשם צבי (שלגביו לא נזכר מידע).

לערוך השלחן היו אפוא, בסיכום (בצירוף שני ילדיה של בתו הנוספת, בתיה מרים אשת הנצי"ב), עשרים ואחד נכדים מחמשת ילדיו. אודות 4 מביניהם לא ידוע דבר (חלקם נפטרו בצעירותם); 7 אחרים התגוררו בתוככי רוסיה הקומוניסטית; 5 נוספים התגוררו באיזורים שנכבשו לאחר מכן על ידי הנאצים; ורק 5 נכדים יצאו מתחומי ארצות מזרח אירופה, חלקם לארצות הברית וחלקם לארץ ישראל. על צאצאים בדור שלאחר מכן (=נינים לבעל ערוך השלחן) והלאה, יש לעת עתה מידע לגבי ארבעה בלבד מבין עשרים ואחד הנכדים: צילה בקשטנסקי (בקסט), ברוך כהנוב, ר' מאיר בר אילן ואחיו יעקב ברלין.
נערך לאחרונה על ידי אמרתי אחכמה ב א' אוקטובר 11, 2015 11:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 6:44 am

מאמר המציג מספר טעויות ואי דיוקים הרווחים בימינו אודות מהלכו של פולמוס השמיטה והיתר המכירה – בעיקר הפולמוס הראשון, סביב שנת השמיטה תרמ"ט – ואודות הדעות השונות של הפוסקים בעניין זה.
המאמר מתמקד בפרט בהתנהלותו ודעתו של רבי יצחק אלחנן ספקטור מקובנה, ובמספר אי-דיוקים שנפלו בתיאורו של רבי יעקב דוד ווילובסקי, הרידב"ז, את הפולמוס.



ישנו עוד מידע רב מאד שניתן וצריך להציג בנושא זה, אך לא היה סיפק בידי לעשות זאת בשנת השמיטה האחרונה (תשס"ח); לאחר השמיטה, עשוי הדבר להיחשב בבחינת חמץ שעבר עליו הפסח.
על כל פנים, המצב שפיר יותר מחומרים שנכתבו סביב ברכת החמה, הפוקדת אותנו אחת לכ"ח שנים…

מלאעולם
הודעות: 429
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 3:58 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מלאעולם » ו' אוקטובר 09, 2015 11:08 am

אום אני חומה כתב:
מעשה דברוריה -הרב הנקין.pdf

יצויין, כי באשכול שעוסק בעניין הובא בשם הגריש"א שהמעשה הזה לא היה ולא נברא, כדעת ר' איתם.


אפשר בבקשה קישור לאשכול הנ"ל?

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » ו' אוקטובר 09, 2015 11:13 am

מלאעולם כתב:
אום אני חומה כתב:
מעשה דברוריה -הרב הנקין.pdf

יצויין, כי באשכול שעוסק בעניין הובא בשם הגריש"א שהמעשה הזה לא היה ולא נברא, כדעת ר' איתם.


אפשר בבקשה קישור לאשכול הנ"ל?

viewtopic.php?f=7&t=6334&hilit=%D7%91%D7%A8%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%94

ארופאי
הודעות: 156
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי ארופאי » ו' אוקטובר 09, 2015 1:35 pm

איש_ספר כתב:אשכול זה מוקדש לקיבוץ מאמריו וכתיבותו של ר' איתם.ניתן לצרף כאן את מאמריו אותם העלה בבלוג שלו (שלרבים מאתנו אין גישה אליו בשל הספק)וכן כתיבות פרטיות בעלות ענין, לצד מו"מ על המאמרים העולים כאן.


במעשה דברוריה. יעויין בתורה תמימה פ' חיי שרה עה"פ וה' ברך את אברהם בכל, דפליגי בה בב"ב טז: 'ר' מאיר אומר, בכל - שלא היתה לו בת, ר' יהודה אומר שהיתה לו בת, אחרים אומרים שהי' בכל שמה', וכ' בתו"ת (הערה ו): גם י"ל בדעתי' דר"מ דאזיל לשיטתי' שתיקן לברך בכל יום שלא עשני אשה, כמבואר במנחות מ"ג ב', וזה י"ל מפני שערך הנשים הי' קיל בעיניו, מפני קלות דעתן, כמבואר בע"ז י"ח ב' שברח מחמת כסופא מפני ברוריא אשתו יעו"ש, וגם מפני שנכשל ע"י אשה אחת כמבואר בתולדתו בסה"ד. ומזה סמך להגירסא האמתית במנחות שם ר' מאיר ולא ר' יהודה, כמו שהעיר במסה"ש.
איני יודע אלו דברים יותר מוזרים, אם דברי התו"ת או מסקנת ר"א שהדברים שורבבו לפירש"י והמעשה לא הי' ולא נברא - והרי גם אם לא בא ברש"י הרי הובא במנורת המאור וברמ"ע מפאנו שגילה סודו קצת ועוד?!


אמרתי אחכמה
הודעות: 1877
הצטרף: א' נובמבר 21, 2010 6:05 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי אמרתי אחכמה » ו' אוקטובר 09, 2015 10:39 pm

אלי_ש כתב:http://ravtzair.blogspot.co.il/2015/10/blog-post.html


תודה רבי אלי.

אני מעלה לכאן מאמר אחד מהבלוג שם, לאלו שאין להם גישה.
אני חושב שיש ללמוד ממאמר זה, גודל מדת ה'יראת שמים' שבערה בקרבו כאש להבה.

יום שישי, 5 ביוני 2009
בירור הלכה ממקור שאינו מוסמך, מאת: ר' איתם הנקין
זהו טורו הראשון של ר' איתם הנקין המתפרסם כאן. אני מודה לו שנענה להצעתי לפרסם מדבריו
זו הזדמנות טובה להזכיר לכל הכותבים המוכשרים המעוניינים מדי פעם להעלות את הגיגיהם ורעיונותיהם לרשת שאנו נשמח להוות אכסניה לרשימות בנושאי "אקטואליה תורנית".


בשנים האחרונות הולכת ומתפשטת באינטרנט תופעה של אנשים שומרי תורה ומצוות השואלים בפורומים דתיים שאלות הלכתיות, פשוטות ומורכבות, במטרה לקבל תשובה מן הגולשים, וכמדומה מתוך כוונה לסמוך הלכה-למעשה על התשובות שיקבלו. זאת למרות שהגולשים, רובם ככולם, אינם מוכרים כבעלי הוראה ותלמידי חכמים שניתן לסמוך למעשה על שיפוטם וידיעותיהם. חלק מהעונים אמנם נוהגים כהוגן ומפנים את השואל לרב – הנמצא לעיתים בדף הסמוך באותו אתר, במדורי 'שאל את הרב' (אף שיש מערערים גם על פורמט זה, באופן עקרוני) – אך לא מעט גולשים רואים לנכון להשיב לגוף השאלה, במידה זו או אחרת של ידענות בהלכה. כך נוצרות פעמים רבות 'מחלוקות' וירטואליות מסועפות, בנושאים הלכתיים מובהקים ולא תמיד פשוטים – וככל שהנושא מורכב, כך גם נמוך הסיכוי שהדיון יקלע אל המסקנה הנכונה, או אף שהשואל יצא עם תשובה ברורה כלשהי. לעיתים אפשר גם להיתקל בגולשים המקפידים להדגיש – במידה הגונה או לא – את הבדלי הדיעות והמחלוקות בכל נושא העולה לדיון, מתוך מגמה ליצור את הרושם שכל דעה הינה קבילה למעשה ו'איש הישר בעיניו יעשה'.

לאור תופעה זו, ברצוני להביא לידיעת הציבור הלכה פשוטה הנחוצה להתפרסם: אדם המסופק בדבר הלכה ושאל על כך את מי שאינו מוסמך להורות, מלבד שנהג שלא כהוגן הרי דינו כמזיד, על כל המשתמע מכך. במידה והתשובה שקיבל אינה נכונה, והוא נהג על פיה, אין ביכולתו יכול לטעון ששגג בהלכה זו, שהרי ידע שיש בה ספק, וממילא היה עליו לשאול לאדם המוחזק כבעל הוראה (ובעניינים פשוטים או כשאין שהות לשאול, ניתן לעיין בספר המקובל להלכה ולמעשה – כדוגמת 'שמירת שבת כהלכתה', 'דרכי טהרה' וכיוצא בהם).

דבר זה, שהינו לפני הכל סברה פשוטה וברורה, מבואר בשו"ת צמח צדק (הקדמון, סימן מ'):
...דכיון שהיה מסופק בהוראה זו ושאל ללומדים, ולא שאל לבעלי הוראה המפורסמים, לא מיקרי שוגג. ודאי אִלוּ לא היה יודע כלל שיש איסור בדבר, היה מיקרי שוגג מצד שאינו יודע; או שהיה יודע והיה שואל בעל הוראה המפורסם והיה מתיר לו, מיקרי נמי שוגג; אבל האי כיון שידע שיש ספק בהוראה זו, תו לא מיקרי שוגג מצד שאינו יודע... ומצד שעשה על פי הוראה נמי לא מיקרי שוגג, כיון דלא שאל לבעל הוראה מפורסם שיהא ראוי לסמוך עליו

מקורו של הצמח צדק נמצא בתרומת הדשן (סימן רט"ז) בשם אור זרוע, הלומד מן הגמרא (יבמות ל"ז ע"א) לגבי מינקת האסורה זמנית להינשא, שאדם שנשא אותה מפני שהוא "עם הארץ כל כך שאינו יודע כלל מן האיסור" הריהו שוגג גמור; אבל אדם "שטעה בדבר הלכה בדבר שראוי להסתפק בו", כלומר שידע שיש כאן שאלה הלכתית ובכל זאת הכריע בה מדעתו, אינו יכול להיחשב שוגג במידה וטעה – שהרי היה עליו לפנות לרב מוסמך.

דין זה מפורש גם בדברי המהר"ם מרוטנבורג המובאים במרדכי (סוף יבמות סימן קכ"ח) ובתשובות מיימוניות (נשים סימן י"א), לעניין היתר עגונה: "...ואין לחוש שמא אחד מקרוביה יתירנה לינשא, דחכם מורה הוראות בעינן, כי רב נחמן ורב שילא בדורם, שיהא כדאי לסמוך על הוראתו". על פי דברים אלה, המבוססים על הגמרא (יבמות קכ"א ע"א), כותב הצמח צדק שבענייני עגונות חובה לפנות דווקא אל גדולי הדור, ואין להסתמך על "למדן היודע ספר אבל לא נהירין ליה שבילין דהוראה, אף על פי שהוא מוסמך" – כלומר על רב רגיל, המוסמך להוראה אך איננו בקיא בכל שטחי ההלכה.

הסיבה שבענייני עגונות יש לפנות דווקא "לבעלי הוראה המפורסמים", לעומת שאלות הלכתיות רגילות בהו אפשר לפנות לרב מן השורה, היא שדיני עגונות הינם מורכבים וסבוכים ביותר, ו"הכל יודעים שאין דינים הללו מסורים לכל כשאר דיני איסור והיתר", כלשון הצמח צדק – ולכן יש לפנות בהם דווקא למומחים שבדור (ראה גם דברי הרמ"א בהקדמתו לסדר הגט באבן העזר, שההוראה בעניינים אלו מסורה רק למורי ההוראה המובהקים). יש להעיר שישנם עניינים נוספים בהלכה שמחמת מורכבותם הם מסורים רק לגדולי הדור; כך למשל מעיר ה'פתחי תשובה' (יורה דעה סימן קפ"ח סעיף-קטן ז') ואחריו ה'דרכי תשובה' (יורה דעה סימן קצ"א סעיף קטן מ"ז, דיבור-המתחיל ולאשר [עמוד ע"ו]) באחד מהדינים היותר סבוכים בהלכות נדה, וזאת על פי דברי דברי ה'נודע ביהודה' (מהדורה תניינא, יורה דעה סימן פ"ח) בהלכה אחרת מאותו תחום, שהזהיר רב רגיל שלא לפסוק בה לבדו:
הוי זהיר ברוחך שלא לקפוץ להורות בדברים כאלו בלתי שאלה מגדולי הדור, כי אין הוראה זו כהוראת נטל"פ [=נותן טעם לפגם] או לשער בששים או לראיית נקב אם ניקב מעבר לעבר, שהם דברים השכיחים ורוב הקמים להורות בקיאים בהם, משא"כ בפתחי נדה ובדבר שאינו שכיח.

דברי המהר"ם שהזכרנו, הובאו להלכה על ידי הרמ"א; השולחן ערוך (אבן העזר סימן י"ז סעיף ל"ד) כותב בעקבות הרמב"ם (הלכות גירושין פרק י"ג הלכה כ') שעגונה שהעידו על בעלה שטבע ב'מים שאין להם סוף' אסורה להתחתן על סמך עדות זו, אבל אם כבר התחתנה אינה צריכה להתגרש – ועל כך מוסיף הרמ"א: "ודוקא שנשאת על פי חכם, או בטעות – שסברה שהיא מותרת; אבל אם נשאת בעבריינות, תצא". הבית שמואל על המקום (סעיף-קטן ק"ג) ציין לדברי הצמח צדק , שהכוונה דווקא ל"חכם מפורסם בהוראה" ולא לחכם רגיל, וכן ברור ממקורו של הרמ"א.

כך הדין בעניינים המורכבים והחמורים שבהלכה, שצריך לפנות דווקא לחכמים היותר מפורסמים; בדינים פשוטים, לעומת זאת, מובן שרב רגיל יכול להורות – אך דווקא רב (שהוסמך להוראה), וכמובן לא אדם מן השורה. כך למשל כתב בעל ה'שבות יעקב' (חלק ג' סימן פ"ה, וראה גם סימן קכ"א), לגבי הלכות נידה:
ואשתומם על המראה ותמה תמה אקרא, האיך עושין דבר זה במקום זה... להורות במקום שיש להם רב ומורה. ואפי' במקום שאין איש לא ישתדלו לדַבֵּר בענין הוראת אלו, ואין צריך לומר שהשואלים פשעו והזידו וסמכו עצמן על משענת קנה הרצוץ... בנדון שלפנינו, שלא שאל לרב וידען רק שסמכה על רעות נשים באיסור נדה, שהוא בכרת, אין לך מזיד גדול [מזה]

ולא רק בהלכות נידה, אלא גם בשאר תחומי ההלכה, מובן שאדם שסמך על אדם שאינו כדאי להורות, במידה שה"פסיקה" שקיבל היתה מוטעית – דינו כמזיד. כך מציין למשל ה'פתחי תשובה' (יורה סימן צ"ט סעיף-קטן ה'), בדין 'ביטול איסור לכתחילה': בשולחן ערוך (שם סעיף ה') נפסק שאם תערובת איסור נתבטלה בכוונה-תחילה, הריהי אסורה באכילה הן לאדם שביטל – במידה והתבשיל שייך לו – והן לאדם שעבורו נתבטל האיסור, ורק אם ביטל בשוגג יהיה מותר; וה'פתחי תשובה' מעיר שאשה שביטלה איסור על סמך דברי חברתה שאמרה שהדבר מותר, אינה נחשבת שוגג אלא מזיד – שכן כאמור, מי שהיה מסופק בהלכה במקרה מסויים וסמך בו על דברי אדם שאינו ידוע כבעל הוראה, דינו כמזיד (ובזה דחה את דברי ה'בית יעקב', שסבר שבדיעבד נחשבת כשוגג).

השלכה דומה אנו מוצאים גם בדין מלאכת שבת. בשולחן ערוך (אורח חיים סימן שי"ח סעיף א') נפסק שאדם שבישל בשבת, או עשה מלאכה אחרת, אם עשה זאת במזיד הרי התוצאה אסורה לו לעולם – וה'מגן-אברהם' (סעיף-קטן ג') מציין על כך שמי ש"עשה על פי הוראת חכם מקרי שוגג, והוא הדין בשוכח" – אבל אם ידע שיש ספק בדבר, ועשה מעשה שלא על פי הוראת חכם, אזי אם טעה ועבר הריהו מזיד ומלאכתו אסורה לו לעולם. וכן בכל מקום בהלכה, דינו של אדם כזה יהיה כמזיד. וראוי לפרסם את הדברים בכל מקום שאפשר.

* על אף שהדברים שלעיל פשוטים לחלוטין, בכל זאת כדי להימנע מלזות שִפתֵי השופטים שאינם יודעים לקבל וכו' (עיין בערכין ט"ז ע"ב ובבא בתרא ט"ו ע"ב), אציין שהדברים עמדו לפני עיניהם של שני רבנים ומורי הוראה מובהקים, שהסכימו לכל הכתוב כאן.

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: הרב איתם הנקין הי"ד - תוך כדי דיבור

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' אוקטובר 11, 2015 1:48 am

טוב לי כתב:
האח והאחות - איתם הנקין.pdf

הנראה שחלק מרכזי מדעת הגרי"א הענקין - ע"פ המשתקף במאמר זה - נוטל מקום עצם ההתייחסות והחשיבות והמעמד של הפוסק [הר' גורן] ולא גופם של טיעונים.
דבר התואם את ההפך המוחלט מדעת רבים אשר שללו את הפסק, - גם הם - לאו דווקא מחמת הטיעונים שבו, אלא מפאת דרך יצירתו והתהוותו של הפסק. (כשרטוט עיגולים אחר יריית החץ)

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 11, 2015 8:38 am

אילו היה יודע הגרי"א הענקין דרך יצירתו והתהוותו של הפסק מסתבר שעצם ההתייחסות והחשיבות והמעמד של הפוסק היה אחרת אצלו.
בכלל לא היה כדאי להעלות מאמר זה, שלא הוסיף שום כבוד לזקנו הגרי"א הענקין ז"ל במה שמזכיר עוד פעם - מה שהיה ידוע מזמן - שניצלו בריאותו הרוע לרמות אותו ולהוציא ממנו תמיכה למי שבל"ס לא היה תומך בו אילו היה יודע העובדות לאושרו. וגם לא הוסיף שום כבד לנכדו כותב המאמר שברוב תמימותו חשב שעושה דבר גדול וחשוב.
יוצא מדבריו, מה שהיה ידוע פחות או יותר בלעדיו, שהגרי"א הענקין ז"ל לא ידע פרטים של הפסק ודרך פסיקתו, הוא גם לא היה מסוגל לזה מחמת מצב בריאותו בשנתו האחרונה ממש והיה סגי נהר כבר כמה שנים לפני זה. הוא מעולם לא נתן תמיכה וגיבוי להפסק וספק גדול אם הוא היה יודע יותר פרטים על אופן פסיקתו של גורן בדבר חמור כזה הוא היה נשאר בחזקתו אצלו כרב כשר. החידוש העיקרי שהוסיף היה מכתב סבו, אבל למעשה זה לא שינה הרבה. אני גם לא משוכנע שהוא לגמרי מהימן, ועובדא שהכותב לא פרסום הכחשת אביו ברבים בשעתו, וזה מראה או שהוא הבין בעצמו שיתכן שלא הבין דברי אביו כשרשם אותם בדף ההוא או שהוא תפס שזה לא לכבוד אביו לפרסם את זה - וא"כ גם הנכד לא היה צריך לפרסמו. [נתחדש לי ג"כ עכשיו שהגרי"א הענקין ז"ל היה מסובב במזרחיניקס. תוך המאמר כתוב שהאברך ששימש אותו בסוף חייו היה מזרחיניק גדול, יש לו לכה"פ נכד א' שהוא מזרחיניק ויש לחוש שזה לו התחיל אצלם. א"א להוציא מכלל אפשרות שגם ידיהם בחשו בקלחת. לדעתי גם הפרשנות שלו בדברי הגרי"א הענקין קצת מעוות ואין לי זמן להאריך.]

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי המתעתע » א' אוקטובר 11, 2015 11:15 am

חובב_ספרים כתב:אילו היה יודע הגרי"א הענקין דרך יצירתו והתהוותו של הפסק מסתבר שעצם ההתייחסות והחשיבות והמעמד של הפוסק היה אחרת אצלו.
בכלל לא היה כדאי להעלות מאמר זה, שלא הוסיף שום כבוד לזקנו הגרי"א הענקין ז"ל במה שמזכיר עוד פעם - מה שהיה ידוע מזמן - שניצלו בריאותו הרוע לרמות אותו ולהוציא ממנו תמיכה למי שבל"ס לא היה תומך בו אילו היה יודע העובדות לאושרו. וגם לא הוסיף שום כבד לנכדו כותב המאמר שברוב תמימותו חשב שעושה דבר גדול וחשוב.
יוצא מדבריו, מה שהיה ידוע פחות או יותר בלעדיו, שהגרי"א הענקין ז"ל לא ידע פרטים של הפסק ודרך פסיקתו, הוא גם לא היה מסוגל לזה מחמת מצב בריאותו בשנתו האחרונה ממש והיה סגי נהר כבר כמה שנים לפני זה. הוא מעולם לא נתן תמיכה וגיבוי להפסק וספק גדול אם הוא היה יודע יותר פרטים על אופן פסיקתו של גורן בדבר חמור כזה הוא היה נשאר בחזקתו אצלו כרב כשר. החידוש העיקרי שהוסיף היה מכתב סבו, אבל למעשה זה לא שינה הרבה. אני גם לא משוכנע שהוא לגמרי מהימן, ועובדא שהכותב לא פרסום הכחשת אביו ברבים בשעתו, וזה מראה או שהוא הבין בעצמו שיתכן שלא הבין דברי אביו כשרשם אותם בדף ההוא או שהוא תפס שזה לא לכבוד אביו לפרסם את זה - וא"כ גם הנכד לא היה צריך לפרסמו. [נתחדש לי ג"כ עכשיו שהגרי"א הענקין ז"ל היה מסובב במזרחיניקס. תוך המאמר כתוב שהאברך ששימש אותו בסוף חייו היה מזרחיניק גדול, יש לו לכה"פ נכד א' שהוא מזרחיניק ויש לחוש שזה לו התחיל אצלם. א"א להוציא מכלל אפשרות שגם ידיהם בחשו בקלחת. לדעתי גם הפרשנות שלו בדברי הגרי"א הענקין קצת מעוות ואין לי זמן להאריך.]

לפי הבנתי המאמר דווקא הגיע למחוק את הרושם המקובל כאילו הגרי"א הנקין אחז בשיטתו של הגר"ש גורן ולא להיפך, אולי יש לי בעיה בהבנת הנקרא.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 11, 2015 11:31 am

אם זה היה כל מטרת המאמר חזרני בי ממה שכתבתי, אבל לא נראה שזה היה כוונתו. כבר היה הכחשה בשם הגרי"א הענקין ז"ל ואף אם לדעתו זה לה היה אמת עכ"פ היה די בזה לטהר שמו שהוא לא תמך בהפסק - שהוא האמת גם לדברי המאמר. כנראה בא לקבוע שהגרי"א הענקין ז"ל תמך בגורן כרב, הגם שלא קבע שום דבר לגבי עצם הפסק, ועכ"פ כן מפורש בדבריו בסיכום שלו בסוף. תמיכה זו בטעות משום שלא ידע כלום על הפסק של הבל של גורן ובל"ס אם הוא היה מכיר הפסק דעתו על גורן לא היה שונה מכל שאר הגדולים שכן הכירו הפסק. איזה ערך יש להביא דעתו של חכם זקן וסגי נהר בארץ רחוקה שלא היה בכוחו לדעת התוכן של זה שהוא נתן לו גיבוי. זה לא הוסיף כבוד לאף אחד ואין בו שום תועלת מעשי לדעת את זה.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי צולניק » א' אוקטובר 11, 2015 11:36 am

לא העלו כאן צד שלישי שאולי המאמר פשוט בא לחפש אחר האמת. ממעלותיו של הנפטר שהועלו בפורום היה חיפוש האמת ואולי מאמר זה הוא דוגמא לכך.
[לא תמיד כדאי תיכף לטעון שעבדו עליו וניצלו את מצב בריאותו ואולי המכתב מזויף וכו' וכו', חיפוש האמת אין בזה, רק נראה כסימון העיגול לאחר שליחת החץ].

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 11, 2015 11:46 am

צולניק כתב:לא העלו כאן צד שלישי שאולי המאמר פשוט בא לחפש אחר האמת. ממעלותיו של הנפטר שהועלו בפורום היה חיפוש האמת ואולי מאמר זה הוא דוגמא לכך.
[לא תמיד כדאי תיכף לטעון שעבדו עליו וניצלו את מצב בריאותו ואולי המכתב מזויף וכו' וכו', חיפוש האמת אין בזה, רק נראה כסימון העיגול לאחר שליחת החץ].
!

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי בן הרב » א' אוקטובר 11, 2015 12:24 pm

כמדומה שהאשכול חרג מכוונת מיסדו.
האם אחד מחו"ר הפורום יועיל להעלות את מאמרי המנוח בקבצי תחומין.
בתודה מראש.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' אוקטובר 11, 2015 1:01 pm

צולניק כתב:לא העלו כאן צד שלישי שאולי המאמר פשוט בא לחפש אחר האמת. ממעלותיו של הנפטר שהועלו בפורום היה חיפוש האמת ואולי מאמר זה הוא דוגמא לכך.
.

לפעמים האמת היא העומק המוסתר, וכגון בנידון דידן, שיש שטענו שאף אם האמת היבשה שהגרי"א תמך בר' גורן, אולם ה"אמת לאמיתה" שבר' "גורן האמיתי" הוא לא תמך.... [כמובן צריך תמיד להפריד בין העובדות היבשות לפרשנות וכו']

מלך זקן וכסיל
הודעות: 382
הצטרף: ה' אוגוסט 14, 2014 10:24 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מלך זקן וכסיל » א' אוקטובר 11, 2015 1:03 pm

בן הרב כתב:כמדומה שהאשכול חרג מכוונת מיסדו.
האם אחד מחו"ר הפורום יועיל להעלות את מאמרי המנוח בקבצי תחומין.
בתודה מראש.

יש שם 4 מאמרים וזה עולה 15 ש"ח למאמר.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 11, 2015 2:01 pm

צולניק כתב:לא העלו כאן צד שלישי שאולי המאמר פשוט בא לחפש אחר האמת. ממעלותיו של הנפטר שהועלו בפורום היה חיפוש האמת ואולי מאמר זה הוא דוגמא לכך.
[לא תמיד כדאי תיכף לטעון שעבדו עליו וניצלו את מצב בריאותו ואולי המכתב מזויף וכו' וכו', חיפוש האמת אין בזה, רק נראה כסימון העיגול לאחר שליחת החץ].

כן חשבו על צד הזה, אבל אמת אך ורק לשם אמת כשאין בידיעתו שום תועלת מעשי ואולי אף יש בו גנאי על אנשים לא צריך להיאמר. זה מערכי היסטוריונים חילונים לברר אמת היסטורי בכל מחיר בלי שום חשבון של תועלת והפסד גם כשהתעלמות ממנו לא יכול לגרום שום קלקול. אם המנוח הי"ד קבל ערך זה זה אינו מעלה והיה עדיף לא להזכירו.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' אוקטובר 11, 2015 2:04 pm

לברר דעתו האמיתית של אחד מגדול"י (גם אם איננה בדיוק כדעת כב') איננה מעלה?

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » א' אוקטובר 11, 2015 2:11 pm

בברכה המשולשת כתב:לברר דעתו האמיתית של אחד מגדול"י (גם אם איננה בדיוק כדעת כב') איננה מעלה?

אל תיתמם!

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

על שלשה תלמידי הראי"ה שהושחרו - לא פורסם

הודעהעל ידי איש_ספר » א' אוקטובר 11, 2015 2:13 pm

בזמנו כתב לי ר' איתם שהוא מכין מאמר על כמה מתלמידי הראי"ה שצאצאיהם מתעלמים ממורשתם, וביניהם הוא כלל את ר' יצחק שולזינגר וילדיו, הוא כתב לי שבדעתו לשלוח לי את המאמר כדי שאראה אם הסקירה על הגרמ"מ "הוגנת". מאז לא שמעתי ממנו על המאמר. ועתה בא לידי המאמר המצ"ב, שמובן מתוכו שאליו הוא כוון. המאמר לא פורסם, והוא חסר באמצעיתו את עיקר החלק הביוגרפי, ולכן לא מובן כאן מי שהם שני התלמידים הנוספים מלבד ר' יצחק שולזינגר. ניתן לנחש שאחד מהם הוא ר' יצחק אריאלי. ומי השלישי?


האם למישהו יש גרסה רחבה יותר של המאמר?
על שלושה מתלמידי הראיה שהושחרו.pdf
(103.46 KiB) הורד 1170 פעמים


בנוגע לרה"ר גורן, היה כאן אשכול מלא חריפות וחרפות, היתה שם הודעה ממישהו שחידד עטו ב"דברי שבח" על גורן בתגובה לכך כתב לי בזמנו ר' איתם באישי
אתה יודע ורואה בעצמך שלא אמרתי מילה על כתיבת "גורן" ללא הרב הגם שבעצמי איני עושה כן (והטעמים להך ולהך רמוזים בהודעתי הבודדת שם). אבל האם מוכרחים לרדת לסגנונות של "בן נעות המרדות"? האם זו גבורה גדולה לשפוך מלוא המקלדת גידופים? האם כתיבה בסגנון כזה מכבדת את הבמה? לי לפחות זה צורם, גם בתור מי שכאמור בנידון דידן אינו מעיר דבר על השמטת "הרב" ואתה יודע שאין זה מהרגלי בשאר מקרים.

מחולת המחנים
הודעות: 3246
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: על שלשה תלמידי הראי"ה שהושחרו - לא פורסם

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוקטובר 11, 2015 2:22 pm

איש_ספר כתב:ומי השלישי?

אולי הכוונה להג"ר שמואל אהרן יודלביץ חתנו של רבי אריה לוין, שהיה תלמיד בישיבת מרכז הרב באותן שנים.
בספר 'מעילו של שמואל' בעריכת רש"מ וולך הושמט כל זכר מדבר היות רש"א יודלביץ תלמיד בישיבת מרכז הרב.

רבי שמואל אהרן יודלביץ, כחלק מגיסיו, נטה קצת לדעות הקנאים, אולם מספרים בני משפחתו שהוא לא היה מניח לדבר נגד הרב קוק, וכששמע שמדברים בגנותו של הרב קוק מחה רש"א על כך.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 11, 2015 2:26 pm

בברכה המשולשת כתב:לברר דעתו האמיתית של אחד מגדול"י (גם אם איננה בדיוק כדעת כב') איננה מעלה?
יש שיטה כזו, שנוסחה במפורש ע"י הרב שמעון שוואב למשל (במאמר שכותרתו, אאל"ט Jewish History), לפיה בירור האמת ההיסטורית הוא דבר מזיק, ולכן גם יש למנוע אותו. גישה כזו, בצירוף ההנחה (המקובלת על רבים) שמי שאינו מחזיק בתפיסות המקובלות (לכה"פ בענינים מרכזיים ויסודיים כמו פרשת האח והאחות) קרוב הדבר שיצא מכלל כשרי ישראל, מביא למסקנה דלעיל.

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי ברזילי » א' אוקטובר 11, 2015 2:29 pm

והלום ראיתי שקדמני בזה הרב איתם הי"ד בטיוטת המאמר שהובאה כאן וז"ל
התנהלות זו כרוכה בין השאר במעמדו של השכתוב כדפוס ספרותי נורמטיבי בהיסטוריוגרפיה החרדית; דבר הנובע מן השילוב בין קיומה של הגמוניה אידיאולוגית הדוקה, המקנה מעט מאד לגיטימציה לקיומן של עמדות אחרות בסוגיית היחס למודרנה בכלל ולמדינת ישראל בפרט, לבין נורמה תרבותית הנוטה להכפיף את העובדות ההיסטוריות לשיקולים חינוכיים


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 68 אורחים