מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 01, 2016 2:39 pm

איש_ספר כתב:במקום אחר כתב מישהו ביקורת על המאמר, דברי טעם לענ"ד

הרב יצחק שולזינגר, לולי בנו ר' משה מרדכי בכלל לא היה מוכר לאיש. ולדבר על סילוף דמותו זו הגזמה מגוחכת. אין בדברי משום הבעת עמדה האם נכון היה להשמיט פרטים ביוגרפים שלדעת בנו אינם מכבדים אותו, אבל לדבר על סילוף דמות, דמות שנוצרה כולה ע"י בנו זה מגוחך.

ובכלל, לא רק ר' יצחק שולזינגר, אלא גם ר' יצחק אריאלי וגם ר' מרדכי אילן, שלושתם לא היו מורי דרך, ואיש בחברה החרדית מלבד צאצאיהם כמובן, אינו מתרגש אם הם למדו במרכז או בחברון, מדובר בזכרונות משפחתיים בלבד, כך שכל הדרמה כאן מוגזמת.

לגבי משפחת אריאלי ואילן. מה לעשות שהאמת קצת יותר כואבת וצורבת, ר' יצחק אריאלי עצמו צנזר וצנן את התלהבותו. אז בניו ונכדיו הולכים בדרכו.

ולגוף הענין, אי אפשר להפיל את מלא האחריות על אותם תלמידי חכמים. חלק גדול יש למי שאחראי על עיצוב דמותו של הראי"ה הלא הוא בנו הרצי"ה.

במקום אחר פורסם כי אחרי שהצטרף הרצי"ה להיתר האח והאחות של הרב גורן, כתב לו ר' יצחק הוטנר, כי את אשר עולל הוא לדמותו של אביו, לא הצליחו הקנאים הירושלמים לעולל לו בכל מעשיהם…

לרממ"ש הייתה בעלות על דמותו של אביו מדין 'הפה שאסר הפה שהתיר'? איזו מן טענה זו שבגלל שהאב לא היה מוכר ללא הבן, הרי הבן הוא זה ש'יצר' (לא פחות ולא יותר!!) את דמות אביו, ואשר על כן יפה כוח הבן מכח האב, וזכותו להציג את דמות אביו באופן המועיל ביותר מבחינת שיווקה לקהל היעד, כאשר כל קשר לאמת הוא מקרי בלבד.

לגבי 3 האישים הנזכרים במאמר, אולי איש אינו מתרגש היכן הם למדו, אבל איתם הי"ד מצביע על תופעה מרתקת, הראויה ללא ספק למאמר מכובד.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' פברואר 01, 2016 4:16 pm

איפה ראית כאן דיון על זכויות? הכותב נגע בנקודה נכונה, אי אפשר לדבר על סילוף דמות, בשעה שהדמות אינה ידועה משום מקום אחר. אפשר להאשים את המשפחות בבדיה, בסיפור חצי אמת וכו'. סילוף אין כאן. אם התופעה מרתקת וחשובה או שולית ורכילותית, זה כבר עניין סוביקיטיבי לגמרי.

מלך שלם
הודעות: 336
הצטרף: ה' מרץ 06, 2014 4:16 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מלך שלם » ב' פברואר 01, 2016 4:24 pm

נו, מחכים לשמוע את הדברים האמורים בשם הגר"י טרגר.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי עקביה » ב' פברואר 01, 2016 5:14 pm

איש_ספר כתב:איפה ראית כאן דיון על זכויות? הכותב נגע בנקודה נכונה, אי אפשר לדבר על סילוף דמות, בשעה שהדמות אינה ידועה משום מקום אחר. אפשר להאשים את המשפחות בבדיה, בסיפור חצי אמת וכו'. סילוף אין כאן. אם התופעה מרתקת וחשובה או שולית ורכילותית, זה כבר עניין סוביקיטיבי לגמרי.

א. אינני מבין. ברגע שמדובר בדמות אמיתית, שחיה בעולם העשיה ופעלה בו, כאשר היא מוצגת ע"י סיפור חצי אמת אודותיה הרי היא מוצגת באופן מסולף.
מה עניין 'ידועה ממקום אחר' לכאן?
ב. אמת שהגדת חשיבותה של התופעה היא עניין סובייקטיבי.

בן אליהו
הודעות: 1012
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי בן אליהו » ג' פברואר 02, 2016 10:03 pm

ר' יצחק אריאלי לא היה מוכר ממקום אחר?
ר' מרדכי אילן לא היה מוכר ממקום אחר?
תמוה טובא

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ג' פברואר 02, 2016 10:07 pm

לא היו מוכרים בעולם הישיבות.
לו היית שואל בחור מחברון פונביז או מיר בשנות הכפים מי אלו הרבנים,
סביר להניח שהיו אומרים שלא שמעו עליהם.
זה פשוט.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 03, 2016 1:22 am

בן אליהו כתב:ר' יצחק אריאלי לא היה מוכר ממקום אחר?
ר' מרדכי אילן לא היה מוכר ממקום אחר?
תמוה טובא

דיברתי על ר' יצחק שולזינגר.
על האחרים אמרתי שלא היו "מורי דרך", ומלבד צאצאיהם, איש לא מתעניין אם קבלו תורה מהרב קוק מר"ש סטרליץ או מר"א פרבשטיין.

מסתבר שהמאמר לא נועד כדי להחזיר עטרה ליושנה, ולתאר נכוחה את דמותם של האישים הנ"ל, אלא עומד על המגמה שבהשתקה והמחיקה של הקשר לראי"ה וחוגו, והוא חלק ממחקר גדול יותר עליו רומז הכותב שבדעתו לפרסם, אודות הקיטוב והמחנאות שבין חרדים ולאומיים.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' פברואר 03, 2016 2:13 am

האם היה מותר לפרסם את המאמר הנ"ל? האם אין מי שנפגע?
וכפי שאמר הרב אי"ס אילו היה כאן באמת השפעה לדורות, ולאור הגלויים של איתם הציבור החרדי היה מתחיל להתייחס לראי"ה ביותר ערכה, אולי היה מקום לדון,
ואילו היה איתם רק חושף את האמת אולי היה עוד מקום לדון, אבל על הדרך הוא גם עוקץ את... האם הכל מותר? ובכלל אולי היה אפשר לחשוף את האמת בלא להאריך בפרטי פרטים מי ה"אשם", וד"ל.
גם אם יש ביקורת, הרי שמואל וב"ד קיים, אפשר לפנות לבני המשפחה ולשמוע מה יש להם לומר. [יתכן שאיתם אכן לא נתכוון לפרסם ברבים בלא לפנות לבני המשפחה]
בעבר פורסם המבוא של איתם ובו הוא מסביר את משבר דור ההמשך, כאשר לא נותרה להם אפשרות להמשיך בדרך אבותיהם אלא לפנות לימין או לשמאל, אולם המאמר הנוכחי פורסם בלא המבוא הנ"ל.

לטענת בני המשפחה איתם טעה בעובדות ובעיקר בפרשנות.
לדוגמא: בהערה 12 הכותב יודע לספר על הוראת הגריש"א ומסיים "ועדין אין זכר לזיקתו של הרב אריאלי אל ישיבת מרכב הרב"- הכותב לא יודע לספר את האמת, הגריש"א דיבר בחריפות נגד "מרכז הרב" מתקופת הבן והלאה, והורה שלא להזכיר כלל את הקשר של הרב אריאלי לישיבה. [אני מסופק האם כותב המאמר ידע כמה צער ועגמת נפש נגרם לרב אריאלי ע"י "הבן" ואכמ"ל בפרשה כאובה זו (ואולי "מעז יצא מתוק" וזכה שבני משפחתו אפילו מנסים ל"שכתב"...)]

יתכן שהכל (או חלק) מותר, אבל אני חושב שיש מה לדון בזה. [אולי אפשר גם לדון האם ראוי לפרסם את הודעתי...]

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 03, 2016 2:22 am

לשבחו של הרב איתם הי"ד, יש להזכיר שאף בהקשר המאמר הזה, הוא לא התכחש לפרשת היחס המכוער לה זכה ר' יצחק אריאלי מצד הישיבה. ואף היה איתו בכתובים מאמר שלם על כך, שנזכר ונרמז כאן. הוא כמובן לא היה אמור לדעת מה הורה הגריש"א למשפחה. אין לי ספק שהוא היה מבקש את תגובת המשפחות לפני פרסום המאמר. לפחות לגבי אחת המשפחות המוזכרות, יודעני שהוא ניסה לרחרח למי הוא יכול לפנות.
-----
לגבי מה שהזכרתי למעלה. שמעתי מפלוני ששמע מבני ר' יצחק לנדא זצ"ל ששמעו מר' יהודה טרגר שסיפר להם, שפעם הגרש"א אמר לו לרי"ט, שלדעתו תמונת הראי"ה התלויה בביתו של אביו הגרשז"א מקבלת משמעות שונה ממה שאביו היה רוצה, וצריך להעיר לו ע"כ, אלא שלדעתו יועיל יותר אם הגרי"ט הוא זה שישוחח ע"כ עם חמיו, האחרון אכן דיבר ע"כ עם הגרשז"א והלה סבר וקיבל, ואישר לסלק את התמונה. כשאחד מהנוכחים שם, קם לעשות מעשה, נרתע הגרשז"א לאחוריו ואמר, אתם לא ראיתם את הראי"ה בעת תפילתו, אני ראיתי. ובכן, השאירו את התמונה במקומה. וכך נגמר הענין.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' פברואר 03, 2016 3:09 am

איש_ספר כתב:לשבחו של הרב איתם הי"ד, יש להזכיר שאף בהקשר המאמר הזה, הוא לא התכחש לפרשת היחס המכוער לה זכה ר' יצחק אריאלי מצד הישיבה. ואף היה איתו בכתובים מאמר שלם על כך, שנזכר ונרמז כאן. הוא כמובן לא היה אמור לדעת מה הורה הגריש"א למשפחה. אין לי ספק שהוא היה מבקש את תגובת המשפחות לפני פרסום המאמר. לפחות לגבי אחת המשפחות המוזכרות, יודעני שהוא ניסה לרחרח למי הוא יכול לפנות.


א' בעניין היחס לישיבה הקדושה, כמה מגוחך לנסות להבין את היחס ע"פ כל מיני ראיות, כאשר בני משפחתו יודעים את האמת.
ב' בעניין הגריש"א- אין כוונתי שהעלים במזיד, אלא הבאתי דוגמא של טעות כאשר לא פונים אל המשפחה, ויתכן שאין התלונה עליו אלא על מפרסמי המאמר. [וכפי שכר רמזתי בהודעתי לעיל]
באמת מעניין לדעת מה היה עושה כותב המאמר אילו היה יודע את האמת? ואולי היה מוסיף שגם הגריש"א חוטא בחטא של ה"שכתוב", או שכבר היה מעדיף לגנוז את כל המאמר...

האם באמת ראוי לכתוב מאמר שלם על היחס המכוער?

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 03, 2016 8:47 am

לא מובן,
מדוע שיהיה יחס לא ראוי ליהודי גאון וחשוב כהרב אריאלי?
במה "חטא" כלפי הישיבה?
איתם הי"ד מזכיר שבשנות הכפים עדיין ישב במזרח לצד הרצי"ה באירועי יום העצמאות.
אז אם כן, אימתי היה יחס לא נאות כלפיו?

אבל יהיה איך שיהיה, כל זה לא קשור כלל למרן הראי"ה זצ"ל, ולמה להעלים אותו לגמרי?
זה לא מובן. וכי ההלוך ילך בישיבות בין הבחורים הצעירים שהמתינות ויישוב הדעת מהם והלאה, להסתכל על הרב קוק באופן מזלזל,
זה יתן את הטון? במקום שהרבנים יכתיבו את היחס הראוי לו, נותנים להם להוביל?

צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל.
אז בקול מי נשמע? העמך או גדול בישראל שהיה בתקופתו והכירו מקרוב? שומו שמים. וכמובן הגרא"ז לא היחיד.
אנחנו חיים בעולם משוגע.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ד' פברואר 03, 2016 8:49 am

מתפעל כתב:לא מובן,
מדוע שיהיה יחס לא ראוי ליהודי גאון וחשוב כהרב אריאלי?
במה "חטא" כלפי הישיבה?
איתם הי"ד מזכיר שבשנות הכפים עדיין ישב במזרח לצד הרצי"ה באירועי יום העצמאות.
אז אם כן, אימתי היה יחס לא נאות כלפיו?

אבל יהיה איך שיהיה, כל זה לא קשור כלל למרן הראי"ה זצ"ל, ולמה להעלים אותו לגמרי?
זה לא מובן. וכי ההלוך ילך בישיבות בין הבחורים הצעירים שהמתינות ויישוב הדעת מהם והלאה, להסתכל על הרב קוק באופן מזלזל,
זה יתן את הטון? במקום שהרבנים יכתיבו את היחס הראוי לו, נותנים להם להוביל?

צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל.
אז בקול מי נשמע? העמך או גדול בישראל שהיה בתקופתו והכירו מקרוב? שומו שמים. וכמובן הגרא"ז לא היחיד.
אנחנו חיים בעולם משוגע.


כמד' לא הבנת את דברי, ואיני מוצא טעם להמשיך לדוש בזה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 03, 2016 8:51 am

מתפעל כתב:צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל..
[גדלותו של הרב קוק אינה מוטלת בספק לפי חינוכי, אבל אם אתה מתכוון למצוטט מפיו של הגרא"ז בהספדו, כי "נשבר חוט השדרה של עם ישראל" או משהו דומה, לפי הנשמע, המקור היחיד למשפט הזה הוא אדם שיחי' שהיה ילד בעת ההלוויה, ומלבדו איש לא מכיר את הנוסח הזה (שהוא גם לא אופייני לגרא"ז)]

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' פברואר 03, 2016 8:59 am

מתפעל כתב:צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל.
אז בקול מי נשמע? העמך או גדול בישראל שהיה בתקופתו והכירו מקרוב? שומו שמים. וכמובן הגרא"ז לא היחיד.
אנחנו חיים בעולם משוגע.

הגראז"מ החשיב הר"ק כאדם גדול אבל לא כגדול. הוא אמר עליו משהו כמו: שטותו מכפר על שיטותיו. שמעתי זה מתלמידו ר' יצחק זלזניק.

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 03, 2016 9:02 am

גמזו, דוקא הבנתי את דבריך מאד טוב, זה לא כל כך מסובך.
אני התייחסתי להעלמת הרב קוק. לא ראיתי שביארת את זה בדבריך.
אתה רוצה לבאר את זה?
אל תתייאש ממני כל כך מהר, אולי בכל זאת אבין אם תסביר?

הטענה שלך היא כלפי פירסום המאמר שזה אולי אסור כי יש פגיעה בצאצאים המעלימים. אולי אתה צודק, איני יודע. צריך לשאול רבנים.
ואולי מי שמפרסם ספר, ומשמיט דברים, אינו חסין מביקורת שכזו.

ר' איש ספר, כלל לא כיוונתי למשפט מסויים. ראיתי את ההספד מזמן ובזמנו התרשמתי מדבריו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 03, 2016 9:41 am

חובב_ספרים כתב:
מתפעל כתב:צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל.
אז בקול מי נשמע? העמך או גדול בישראל שהיה בתקופתו והכירו מקרוב? שומו שמים. וכמובן הגרא"ז לא היחיד.
אנחנו חיים בעולם משוגע.

הגראז"מ החשיב הר"ק כאדם גדול אבל לא כגדול. הוא אמר עליו משהו כמו: שטותו מכפר על שיטותיו. שמעתי זה מתלמידו ר' יצחק זלזניק.

מול הסיפור הזה יש כו"כ סיפורים אחרים שמכולם עולה שהוא החזיק ממנו כגדול. יכול להיות שגם המשפט שאתה מצטט נאמר על ידו בהקשר מסוים, אבל המסקנה שהוסקה, מזויפת.

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ד' פברואר 03, 2016 10:42 am

כלל לא הבנתי את ההבדל בין אדם גדול לגדול.
אז אם אדם הוא "רק" אדם גדול, כבר כן מותר להעלים שמו וזכרו?
וגם אם יש טענות לגיטימיות על הרצי"ה, הרי לא יומתו אבות על בנים.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ד' פברואר 03, 2016 8:13 pm

איש_ספר כתב:
חובב_ספרים כתב:
מתפעל כתב:צאו וראו הספדו של מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל על הרב קוק זצ"ל.
אז בקול מי נשמע? העמך או גדול בישראל שהיה בתקופתו והכירו מקרוב? שומו שמים. וכמובן הגרא"ז לא היחיד.
אנחנו חיים בעולם משוגע.

הגראז"מ החשיב הר"ק כאדם גדול אבל לא כגדול. הוא אמר עליו משהו כמו: שטותו מכפר על שיטותיו. שמעתי זה מתלמידו ר' יצחק זלזניק.

מול הסיפור הזה יש כו"כ סיפורים אחרים שמכולם עולה שהוא החזיק ממנו כגדול. יכול להיות שגם המשפט שאתה מצטט נאמר על ידו בהקשר מסוים, אבל המסקנה שהוסקה, מזויפת.

הלכתי לר' יצחק זלזניק במיוחד לברר מה הוא שמע מהגראז"מ על ענינים שונים. זה היה אחד מהם, ומה שכתבתי הוא פחות או יותר מה שהוא אמר. הוא סיפר שכאשר הגיע לא"י ותלמידו מחו"ל ר' אריה לוין בא לקבל פניו, הוא התקיף אותו על מה שהוא רגיל אצל הר"ק, ורא"ל ענה לו שאם הוא יהיה אצלו בעצמו יראה. ואכן הוא היה אצל ר"ק, והתנגדותו לו באופן אישי נתבטל. אבל הוא לא שינה עקרונתיו בגלל זה, ובקשר לזה סיפר לי מש"כ בשמו.

יעל
הודעות: 202
הצטרף: ה' מרץ 20, 2014 3:41 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי יעל » ה' פברואר 11, 2016 1:00 pm

מאמר מאת חיים אקשטיין
מתנת יום ההולדת של הרב איתם הנקין הי"ד -
http://www.inn.co.il/News/News.aspx/316028

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ה' פברואר 11, 2016 8:05 pm

"בעת שנפטר רבי אברהם יצחק הכהן קוק, היה רבינו בבית וגן למנוחה ולהחלמה. רעייתו הרבנים בילא הינדא פגשה את את תלמידו רבי חיים יעקב לוין ואמרה לו: בבקשה ממך הכנס נא לראש הישיבה, הוא אינו מפסיק מלבכות מאז שנודע לו על פטירתו של הראי"ה קוק. רבי חיים יעקב נסע מיד לבית וגן ומשראהו רבינו אמר לו מתוך בכי: אנחנו לא ידענו ולא הבנו את גדלותו וגדולתו של רבי אברהם יצחק הכהן קוק".
[מפי רבי חיים יעקב לוין, בדרך עץ החיים ח"ב עמוד 560]

אגב, הפיסקה הבאה מה שהביא איש ספר לעיל ופקפק בה:
"בעת ההלוויה של רבי א"י הכהן קוק, אמר רבינו בהספדו: "נפגע עמוד השידרה של עם ישראל".
ובהערה שם מצוין המקור: מפי רבי שאר ישוב כהן.

חובב, הסיפור של הגערה ברב לוין נשמע לי דימיוני ובלתי אמין לחלוטין מכמה וכמה אנפין.
הגרא"ז התכתב עם הגרא"י במשך השנים, הגרא"י עצמו היה בקבלת פנים כשהגיע הגרא"ז, המכתבים הרבים מלאים בהערכה והערצה של הגרא"ז אליו, הגרא"ז היה הגדול היחיד יחד עם גיסו הגרמ"מ אפשטיין להוציא מכתב מחאה בתרצ"ג עקב פגיעה בהרב קוק ושם הם קוראים לו מופת הדור ועוד תוארים.
לספר על הגרא"ז שדיבר בגנות הרב קוק במשפט: 'שטותו מכפר על שיטותיו', זה עוול גדול להגרא"ז. ועוד ע"י תלמיד שכך יעיד ואינו שת לבו איזו פגיעה הוא פוגע בהגרא"ז. תימה רבתי. הגרא"ז העדין והצדיק שכך ידבר?
אסור להאמין לזה.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ה' פברואר 11, 2016 8:49 pm

מתפעל כתב:אגב, הפיסקה הבאה מה שהביא איש ספר לעיל ופקפק בה:
"בעת ההלוויה של רבי א"י הכהן קוק, אמר רבינו בהספדו: "נפגע עמוד השידרה של עם ישראל".
ובהערה שם מצוין המקור: מפי רבי שאר ישוב כהן.

אם מקור היחידי הוא רשי"כ מסתבר כדברי אי"ס.
מתפעל כתב:חובב, הסיפור של הגערה ברב לוין נשמע לי דימיוני ובלתי אמין לחלוטין מכמה וכמה אנפין.
הגרא"ז התכתב עם הגרא"י במשך השנים, הגרא"י עצמו היה בקבלת פנים כשהגיע הגרא"ז, המכתבים הרבים מלאים בהערכה והערצה של הגרא"ז אליו, הגרא"ז היה הגדול היחיד יחד עם גיסו הגרמ"מ אפשטיין להוציא מכתב מחאה בתרצ"ג עקב פגיעה בהרב קוק ושם הם קוראים לו מופת הדור ועוד תוארים.
לספר על הגרא"ז שדיבר בגנות הרב קוק במשפט: 'שטותו מכפר על שיטותיו', זה עוול גדול להגרא"ז. ועוד ע"י תלמיד שכך יעיד ואינו שת לבו איזו פגיעה הוא פוגע בהגרא"ז. תימה רבתי. הגרא"ז העדין והצדיק שכך ידבר?
אסור להאמין לזה.

אני שמעתי מש"כ בשם רי"ז באופן אישי, רק חבל שלא הקלטתי אותו. לא עשיתי מחקר באופן עצמי על ייחס הגרא"ז להר"ק וסמכתי על רי"ז שהיה מתלמידי הגרא"ז הכי קרובים אליו בשנותיו בירושלים, אשר עליו כתב רב שך בהקדמה לאבן האזל ח"ט: "ולזה באתי להביע תודתי ותודת המשפחה כולה להאי גברא רבא ידידינו הרב הגאון יקר יקרים מוהר"ר יצחק זלזניק שליט"א... והוא זכה לשמש לאדמו"ר זצוק"ל בחייו, ואדמו"ר סמך ידיו עליה". זה נכתב בסוף תשל"ז, ואינו עולה על הדעת שהוא היה כותב כן אילו רי"ז היה חשוד לעוות שיטת הגרא"ז או לפגוע בו. אם יש לכם להפריך דבריו תראה אותם.
אתה מחליט מה היה צריך להיות דעתו של הגרא"ז, ושוב טוען שזה פגיעה בו לומר להיפך. אולי להיפך.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' פברואר 11, 2016 10:53 pm

חובב_ספרים כתב:
מתפעל כתב:אגב, הפיסקה הבאה מה שהביא איש ספר לעיל ופקפק בה:
"בעת ההלוויה של רבי א"י הכהן קוק, אמר רבינו בהספדו: "נפגע עמוד השידרה של עם ישראל".
ובהערה שם מצוין המקור: מפי רבי שאר ישוב כהן.

אם מקור היחידי הוא רשי"כ מסתבר כדברי אי"ס.
בגלל שהוא (שבזמן פטירת הראי"ה היה ילד) המקור היחידי (מצורף לנוסח הלא אופייני לגרא"ז), מפקפקים בדבר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15500
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' פברואר 12, 2016 2:36 am

לילה טוב

בקשר לגראז"מ והרב, כדאי לציין לחוברת "אז נדברו יראי ה'", יש באוצר

בקשר ל"נשבר חוט השדרה וכו'-
א. הרב ש"י היה ילד, אבל מאד כשרוני ומיוחד כבר מילדותו, ואכמ"ל
ב. עדות זו נמסרה בספר "שבחי הראי"ה", לחיים ליפשיץ, עמ' שה מהדורה ישנה ועמ' 390 מהדורה חדשה, בשם הרב יוסף דוד חרל"פ זצ"ל, בן הגרימ"ח זצ"ל.

עמיחי כנרתי


מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ו' פברואר 12, 2016 6:54 am

חובב,
הבוחר יבחר.
לי זה פשוט וברור מכל מה שקראתי על הגרא"ז, משפט כזה על רב גדול בישראל שהוא תמך בו לאורך כל המחלוקת האומללה,
אינו יתכן כלל ועיקר.
למה אינך מתייחס לעדות של הרב לוין שהבאתי בראש התגובה?
כך בוכה הגרא"ז ומתאבל על יהודי שהוא בעל שטות? (חלילה וחס)
גם הרבי הזקן מגור דיבר נגד שיטת הרב קוק בקירוב, אבל ראה כיצד התבטא, זה בא מאהבת ישראל דיליה שמעבירה אותו על דעתו.
הייתי יכול לשמוע גם הגרא"ז לתלמידו הקרוב יאמר משהו מעין זה, שאינו מסכים עם הקירוב הגדול של מרשיעי ברית, אבל בד בבד עם זה מציין שזה נובע מצדקותו, מרצונו להמתיק דינים, מרצונו לראות אך טוב בישראל כמנהג צדיקים גדולים.

חובב_ספרים
הודעות: 1067
הצטרף: ד' אוקטובר 31, 2012 12:08 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חובב_ספרים » ו' פברואר 12, 2016 9:18 am

מתפעל כתב:חובב,
למה אינך מתייחס לעדות של הרב לוין שהבאתי בראש התגובה?

לאיזה התייחסות היית מצפה? הר"ק היה אדם שמצד אחד הראה גדלות אבל מצד שני אמר ועשה הרבה דברים תמוהים. היו כמה דרכים איך לקבל את זה. הקנאים מצד אחד חשבו שהוא היה צבוע וכל מעשי הגדלות שלו לא היו אלא לרמות. ומצד שני החסידים שלו טענו שאסור להרהר אחריו וא"א להגיד שהוא אמר ועשה דבר תמוה, ואדרבה צריכים ללמוד ממנו גם זה. ובאמצע היו שקבלו המעלות שלו שהם אמיתיים למרות שאינו טלית שכולה תכלת, וכל אחד לימד זכות על חסרונותיו בדרך שלו, מהם שלמדו זכות על הדברים התמוהים שזה היה מחמת שטותו. המעשה שהבאת מר"ל אינו מראה אלא שהגרא"ז לא היה מחוג הקנאים, שהוא דבר ידוע ומוסכם בלא"ה. מה עוד ברצונך שאתייחס אליו בנוגע להמעשה?
אגב, הגראז"מ לא היה יחיד בזה, בפרשנות שלו לצדדיו התמוהים של הר"ק. שמעתי מנכד של הגרי"ז שאצלם מקובל שהר"ק לא היה לא צדיק ולא רשע אלא נוהג בשגעון. לדבריו גם מהקנאים היו שאחזו כן. הוא סיפר שכשהאמרי אמת ניסה לפשר בין הקנאים להר"ק, ר' אהרן קצנלבויגין שאל אותו - מה תעשה אם אחר כל ההסכמים הר"ק יחזור בו ויאמר שאליהו הנביא אמר לו לעשות כן?
ובזה איני פורש מהנושא בשלב הזה. אין לי זמן או ענין לעשות מחקר רציני בענין הר"ק. כתבתי דברים הידועים לי, ואם מישהו אינו רוצה לקבל דברי רי"ז אני לא העורך דין שלו. רק אעיר שמטיבם של קרובים אתה יודע טיבם של רחוקים. אפשר לפתוח ספריו של הר"ק בלימוד ותראה מיד שלמרות שלא היה עם הארץ מ"מ הוא לא היה מגאוני הדור כפי שתומכיו עושים אותו. וק"ו הוא מה בזה שלא היה שום מחלוקת עליו אם הוא היה ת"ח או לא נבתרר שאומרים עליו שבחים מופלגים שינם הולמים אותו כלל, ק"ו לגבי הנקודות שהוא כן שנוי במחלוקית שא"א להאמין לכל דברי תומכיו.

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ו' פברואר 12, 2016 9:51 am

חובב,
אתה כותב דברים לא מתקבלים על הדעת.
"מהם שלמדו זכות על הדברים התמוהים שזה היה מחמת שטותו".
אתה חושב שזה לימוד זכות? לומר על הרב קוק שהיה משוגע זה לימוד זכות בעיניך?

אם ככה, אחרה ואחזיק אחריך, אני מלמד זכות עליך שאתה הולך בחושך מוחלט ומדבר שטויות מחמת שטותך,
אינך מבין כהוא זה מי היה הרב קוק ומה היתה דעת רוב הרבנים בירושלים כמו הגרי"ש אליישיב, הגרש"ז אויערבך הצדיק ר' אריה לוין, הגאון מטאווריג, הרב יצחק אריאלי, הגרצ"פ פראנק, הרי"מ חרל"פ, הגרא"ז מלצר, שלא לדבר על רבנים מחו"ל כהדבר אברהם, הגרח"ע גרודזנסקי ועוד ועוד ועוד.
לו היית אומר לאחד מהם את מה שכתבת כאן, היו מסתכלים עליך ברחמים גדולים.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' פברואר 28, 2016 3:35 pm

קיבלתי קישורים לסרטונים מערב לכבוד צאת "אסיף" כרך ג', הכוללים דברים על ר' איתם הי"ד. (אני מפרסם את הדברים כפי שקבלתי אותם. אם בעיני המנהלים לא ראוי לתת קישור ליוטיוב אבקש למחוק)
דברי אביו - https://www.youtube.com/watch?v=Yid4Y4ATLtw
דברי חברו הרב ד"ר דניאל רייזר - https://www.youtube.com/watch?v=JNopUkFN96s

שכתוב של דברי אביו שקיבלתי כדי להקל על השמיעה (יתכן שאינו מדויק בחלק מהדברים) -
אפתח בפסוק שהוא קצת רלבנטי לענייננו פה.
בסוף פרק קהלת אנו מוצאים אזהרה ייחודית. מחבר הספר אומר: ויותר מהמה בני היזהר עשות ספרים הרבה אין קץ". מה בארו? מה המובן של היזהר מעשות ספרים הרבה? קהלת אומר לבנו לא לעשות, אל תעשה ספרים הרבה. מהו המיוחד בפסוק זה? רק בו המלך קהלת פונה לבנו. למה הזהיר המלך קהלת את בנו לא לעשות ספרים הרבה, ומדוע מופנית האזהרה הזו דווקא לבנו? בשום מקום אחר בקהלת אינו פונה לבנו. נוכל לפתור את התעלומה אם נשאל את עצמנו מי היה מחבר ספרים באותה תקופה. אנו מוצאים אז אזכור בתנ"ך לשני מיני ספרים. אחד, ספרי תורה ונבואה. השני, ספרי מלחמות ודברי הימים של מלכים. ומי היה בנו של קהלת? הוא היה יורש עצר העתיד למלוך, ולכן קהלת מזהיר אותו שלא לרדוף אחר הרפתקאות על מנת שיצא שמו בעולם. זהו מובנם של דברי קהלת: המלך מזהיר אותו שלא לצאת למלחמות על מנת שיחברו עליו ספרים לתהילת עצמו. לכן קהלת מכוון את הדברים דווקא לבנו, שכן רק מי שמיועד למלחמות מסוגל ליזום מלחמות.
רבים היום כותבים ספרים ואין בכך פסול, ובתנאי שיהיו על רמה, באופן שיכבד את הכותב ואת קוראיו.
זוהי החשיבות והאחריות של אוספי מאמרים כמו כתב העת אסיף, לעזור למחברים צעירים ולא צעירים לפרסם את תורתם, לשחרר את פרי עטם.
בני הרב איתם הי"ד ראה חשיבות רבה בעזרה שהיה מושיט לאחרים בשחרור הכתיבה התורנית שלהם.
אתמול, ישבתי עם הדיסק הקשיח של בני, ומצאתי מאמר שאיתם ערך, של מישהו אחר, אשר יצא לאור באסיף, וראיתי בעקוב אחרי שינויים את מלאכת העריכה הרבה והמלוטשת. נפעמתי מהיקף העריכה. כל ימי השבעה המנחמים שהגיעו אלינו סיפרו על השעות הרבות שאיתם השקיע בלסייע לעזור להם בלא כל תמורה.
עולם התורה איבד לא רק פוסק מהסוג שכה חסר לנו, אבד מי שהיה לו מה לומר לקשת רחבה של תלמידי חכמים וחוקרים מכל המחנות.
אחרי הרצח של בני ונעמה, פרץ פולמוס סביב זהותו האמיתית של בני – האם היה בעל הלכה או חוקר היסטוריה. כל מחנה ניכס אותו לעצמי. אני אין לי ספק שעיקר גדולתו היה בהלכה, וספרו אש תמיד אשר יצא בקרוב יוכיח. אך האמת היא ששני התחומים אצלו לא היו חלוקים.
ידועה המחלוקת על השאלה מי עדיף בפסקיו, ערוך השלחן או המשנ"ב. כשעסקתי בשאלה זו לפני הרבה שנים (בחלק ב' של בני בנים) הערתי שערוך השלחן על אור"ח יצא לאור אחרי שנחתם המשנ"ב, וא"כ ערוך השולחן הוא 'בתראי'.
ציינתי להרבה מקומות שבהם ערוך השולחן חלק על המשנ"ב אותו הזכיר בשמו. והנה, השבוע מצאתי שבני הרב איתם גילה שרק חלק מספרי ערוך השולחן נכתבו לאחר שהוא ראה את המשנ"ב וא"כ רק באותם חלקים הוא נחשב לבתראי. זו דוגמה מאלפת של החשיבות של המחקר ההיסטורי לעיצוב ההלכה.
בשם המשפחה אני רוצה להודות לחברי מערכת אסיף שידעו להעריך את בנינו בחייו ולאחר מותו.
אני רוצה להזכיר פה שאיתם הסכים להיות ראש ישיבה של ישיבת ההסדר שתוקם בנריה ולא יצא אל הפועל.
שתלכו מחיל אל חיל להרבות תורה בציון

וואס
הודעות: 150
הצטרף: א' אפריל 29, 2012 6:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי וואס » א' פברואר 28, 2016 7:18 pm

מהראוי היה להביא את הדברים שהופיעו באסיף

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ב' מרץ 07, 2016 10:39 pm

נתקלתי בתגובה מעניינת של איתם הי"ד בבלוג של הספרן מספריית הרמב"ם
דיבר על תמונה של הראי"ה עם הרב קלצלקין
מישהו יודע על איזו תמונה מדובר?
קבצים מצורפים
הנקין.JPG
הנקין.JPG (27.61 KiB) נצפה 14011 פעמים

חשבה לטובה
הודעות: 479
הצטרף: ו' מרץ 07, 2014 11:29 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חשבה לטובה » ה' מרץ 10, 2016 3:04 pm

איש_ספר כתב:
בן אליהו כתב:ר' יצחק אריאלי לא היה מוכר ממקום אחר?
ר' מרדכי אילן לא היה מוכר ממקום אחר?
תמוה טובא

דיברתי על ר' יצחק שולזינגר.
על האחרים אמרתי שלא היו "מורי דרך", ומלבד צאצאיהם, איש לא מתעניין אם קבלו תורה מהרב קוק מר"ש סטרליץ או מר"א פרבשטיין.

מסתבר שהמאמר לא נועד כדי להחזיר עטרה ליושנה, ולתאר נכוחה את דמותם של האישים הנ"ל, אלא עומד על המגמה שבהשתקה והמחיקה של הקשר לראי"ה וחוגו, והוא חלק ממחקר גדול יותר עליו רומז הכותב שבדעתו לפרסם, אודות הקיטוב והמחנאות שבין חרדים ולאומיים.


המלצה נלהבת מרבו הראי''ה קוק..
נערך לאחרונה על ידי חשבה לטובה ב ה' מרץ 10, 2016 5:13 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' מרץ 10, 2016 3:27 pm

חשבה לטובה אתה צריך לעבור הדרכה להעלאת תמונות לפורום (לא ממני)...

מתפעל
הודעות: 3943
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי מתפעל » ה' מרץ 10, 2016 5:11 pm

הנה
קבצים מצורפים
IMG_3754.JPG
IMG_3754.JPG (139.92 KiB) נצפה 13891 פעמים

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ו' אוקטובר 07, 2016 12:36 am

1. כמה מאמרים נוספים של הרב איתם הי"ד פורסמו בגליון המעין הנוכחי, תשרי תשע"ז - download/file.php?id=36909

2. ב'המעין' תשרי תשע"ה, נה, א [221] פירסם הרב איתם תגובה שמטרתה הייתה להראות שדעת הרמב"ן שאיסור טירחה בשבת מדאורייתא אינה דעת יחיד. הנה: http://www.machonso.org/uploads/images/ ... 91-100.pdf

בשולי דבריו אוסיף-
גם ר' ישמעאל בן חכמון נקט כך לגבי איסור "מפנין" בפירושו לרי"ף שבת (קכז ע"א בדפי הגמרא, פורסם בקובץ "העמק" ג): "וכיון דאיסורא דאוריתא הוא דבעינן מנוחה וקא טרח חד כדמפני לכל, עבדינן לחומרא, וכל חד חד מפני לנפשיה מה דצריך ליה".
לפי דבריו, יתכן שכך היא גם דעת הרי"ף בעצמו, שהרי הוא כתב שם (נ ע"א-ע"ב בדפיו) שכיון דלא איפשיט יש להחמיר. והקשה החוות יאיר בגליון הרי"ף שבת ל' ע"א שפסק זה סותר את פסק הרי"ף שם שתיקו דאיסור דרבנן לקולא ודאורייתא לחומרא. וכ"כ הרי"ף במקומות נוספים. אבל לפי דברי ר' ישמעאל בן חכמון ליתא לקושיא מעיקרא.
אבל יש לשים לב שדברי הרי"ף באיסור מפנין מבוססים על דברי ר"ח שם, והרי דעתו של ר"ח ידועה וברורה בכמה מקומות שתיקו דאיסורא לחומרא גם באיסורי דרבנן. ולשונו של הרי"ף שם גם כן נראית כך על אף שהוא שינה מלשון ר"ח, וז"ל הרי"ף: "לא איפשיט וכיון דאיסורא הוא עבדינן לחומרא". הילכך, אני מסופק מאוד האם זה המהלך הנכון בדברי הרי"ף (בנוסף, אני מסופק האם לכך התכוון ריב"ח, שהרי על אף שהוא פרשן רי"ף, אין הכרח שהוא מבאר בכל מקום מהי דעת הרי"ף עצמו, ואפשר שהוא מציג את דעתו האישית לאור האמור ברי"ף). וצ"ב. ועכ"פ, יש לצרף את ר' ישמעאל בן חכמון לסיעת הרמב"ן ודעימיה.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' אוקטובר 13, 2016 3:55 pm

אנסה לעשות קצת סדר בענין הרב קוק -מדברים ששמעתי והתרשמתי.
הסיפור על ר' חיים יעקב לוין שהובא לעיל, כך שמעתי גם מאחיו ר' שמחה שלמה זצ"ל. הוא הוסיף לי עוד סיפור שר' איסר זלמן התבטא שהיה גדול הדור. שאלו רחי"ל והרי יש בדורנו את זה וזה (ומנה שניים מגדולי הדור. השיבו רא"ז אני יודע אותם ואת מעלתם ואעפ"כ הוא היה גדול הדור. (שמעתי גם נוסחאות חריפות יותר).

אבל, וכאן בא האבל הגדול. הרב קוק האמיתי לא מנותק כיום מהדמות שיצרו לו בנו "ממשיך דרכו" ותלמידיו. כל אחד מושך את דמותו לפי צלמו ודמותו של המתאר. שמעתי מאחד מנכדיו של ר' יצחק אריאלי שהיה חזק בתוך הסיפורים עד כמה הסבא העריך והעריץ את הרב קוק ועד כמה לא סימפט למשל את ממשיכיו.
בהזדמנות הייתי ב"ועד הכללי" . היתה שם תמונת ענק של הראי"ה. דברתי מעט עם המזכיר ר' יהודה שטרסברג ז"ל (שהיה גם הגבאי המיתולוגי בתפארת בחורים) והוא בטא את הלך הרוח הירושלמי ש"הרב" היה גאון הגאונים, כשעברנו לשוחח על הרצי"ה שהיה במקומו בנשיאות ה"ועד הכללי", זה התחלף לחלוטין לביטויים על "מוזר" "משוגע" וכו'. אני לא נוקט עמדה כי לא הכרתי כלל את הרצי"ה אבל מעט סיפורים מבעלי דבר אכן נשמעים מוזרים. (אחד מחברי בישיבה נמשך לשמוע שיחותיו של הרצי"ה. הוא דבר על "מי בז ליום קטנות - אלו צדיקים ואינם מאמינים" ובאר שישנם צדיקים גדולים אבל אינם מאמינים (כנראה הסטייפלר, הרב שך ועוד שכמותם). ואז אמר שצדיקים צריכים ללמוד אמונה מהי ממוטה גור (שהתבטא משהו על איזה נס). חברי שהיה כבן 18 ניגש אחר כך ושאלו והרי אותו מוטה גור הוא מחלל שבת וממנו ילמדו אמונה? השיב הרצי"ה: אתה ראית אותו נוסע בשבת? זה לשון הרע שאתה אומר עליו. הבחור ניסה להסביר שזה דבר ידוע לכל, אבל לא היה עם לדבר הלאה בענין. כשחזר הבחור לישיבה הציק לו למה לא שאל האם הדיבור על אותם צדיקים שאינם מאמינים זה לא לשון הרע? ואולי הם כן מאמינים?)

לכן כל הגישה להחזיר "עטרה ליושנה" ביחס לראי"ה היא בעייתית כי מיד זה משליך על ממשיכיו, ובירושלים רוב גדולי ישראל שמזוהים כחרדים ומחזיקים מהראי"ה , ממש לא חשבו כך על הרצי"ה. כך למשל הרב אלישיב שגער במשפחת אריאלי על השמטת הראי"ה מהספר (ואחר קבלת הסבריהם הבין שזה מעשה ידיו ורוחו של ר' יצחק עצמו ) אבל על הרצי"ה התבטא באופן שונה לגמרי.(כפי שהעיד אחד המשתתפים בפגישה עם הרב אלישיב)

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אוקטובר 13, 2016 11:31 pm

נראה שכל מי שהזכרת עשה יפה את האבחנה בין הראי"ה לבנו. כך שבהחלט אפשר להעריך את הראי"ה כראוי לו בלא להסתבך.
לעת עתה, די בזה. לכו נא ונוכחה.

בברכה המשולשת
הודעות: 14105
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ו' אוקטובר 14, 2016 11:10 am

מע"כ ידידי הגה"צ רבי עמיחי ישראל כנרתי שליט"א בקשני להכניס את הדברים הבאים:

כידוע פרשתי מהפורום, אבל מדי פעם אני מסתכל לראות מה קורה.
וכעת ראיתי בשם איזה איש דברי ביזוי ונאצה מכוערים על מרן הגה"צ רבינו הרצי"ה זצ"ל, שהיה ענק רוחני וצדיק יסוד עולם, מלבד גדולתו והשפעתו העצומה בענין כלל ישראל וארץ ישראל, ועל פיו ניסע ונלך עם רבבות תלמידיו הצדיקים והקדושים עד ביאת משיח צדקנו.
והכלל בזה, שמי מגדולי ישראל שנמלט משאלות ותמיהות על דבר פלוני או אלמוני שכתב או עשה, ו"שערי תירוצים לא ננעלו" אצל התלמידים.
וגם מי שלא תלמידים אין להם כלל וכלל זכות לדברי נאצה וגידוף מהסוג שפורסם כאן. עכ"פ במרכז הרב לא כך חונכנו, ולא היתה שם מילה אחת בגנאי אפילו בעלי פלוגתא חריפים כמו מהר"י מסאטמר ועוד.
ולא שאני חולם שאשנה למישהו את השקפתו שכבר נקבעה בליבו, אבל חובת מחאה כן יש, ובמקום שאין אנשים וכו'.
[וראה גם ב"אור שלמה" עמ' 32 ואילך על הגרשז"א]
בתפילה לחיזוק בכבוד התורה
עמיחי כנרתי

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' פברואר 06, 2017 11:36 pm

שפתותיו דובבות - מאמר חדש פורסם הערב מעזבונו של הרב איתם, בתוך "אסיף - שנתון איגוד ישיבות ההסדר", כרך ד (בהדפסה כעת):

הרב יצחק אריאלי ושכחתו בחוג הראי"ה ומרכז הרב
מאמר המשך והשלמה למאמר 'שכתובי היסטוריה במשפחות תלמידי הראי"ה קוק', מתוך עזבון המחבר הי"ד


כותרות המשנה:
פתיחה - מעמדו של הרב אריאלי בתודעת מרכז הרב
תמצית ביוגרפית
קשריו עם הראי"ה קוק
- הימצאות במעגל הצמוד ביותר
- הערצה והתבטלות כלפיו
- פרסום כתבי ידו
חלקו ומקומו בישיבת מרכז הרב
- מינוי אישי לתפקיד בישיבה
- תפקידיו בישיבה בתקופת הראי"ה
פריישה הדרגתית מתפקיד בישיבה
הנהגת ישיבת מרכז הרב בדור שאחרי הראי"ה
ההרכב החברתי של הישיבה וראשיה
[השלמה]
היווצרות זיהוי מפלגתי לדמותו של הראי"ה
קליטת חלקים מחוג הראי"ה במחנה החרדי

קישור: http://asif.co.il/download/asi-4/as-4-11/20.pdf

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ב' יולי 17, 2017 2:34 am

ראיתי כעת ביקורת חריפה של תוכ"ד

עד מתי יוסיפו להיכתב כאן "חקירות" ודברי עמארצות בדברים המפורשים בפוסקים, אולי במקום לשאול שאלות תם תגרסו קצת בית יוסף. ולא שאני למדן גדול או בקי גדול, הלוואי שיזכני ה' להיות, אבל לזהות ולהבין ששאלה מסוג מסויים אינה "קושיה" אלא צריך לפתוח בשבילה שולחן ערוך, לזה לא צריך להיות למדן. (ואולי אדרבא, אם לומדים בעיון רק ה"מסכתות הישיבתיות" עם חידושי ראשי הישיבות, אח"כ באים ושואלים ביו"ד ואו"ח שאלות של ביעתא בכותחא. ואכמ"ל בזה, אבל הוספתי זאת כיוון שניכר שהכותבים כאן, חלקם לפחות, רחוקים מלהיות עמי הארץ, ובכ"ז אנו רואים כיצד אלמלי היו סמוכים לגוגל ואוצה"ח לא היו מוצאים ידיהם ורגליהם בכמה דברים ברורים בש"ס ופוסקים). נאמר אמנם שלא הביישן למד ולא הקפדן מלמד, אבל לתומי חשבתי שפורום זה ופורומים בכלל אין מטרתם בעולם לבירור עניינים דבר בי רב דחד יומא, שבשבילם צריך לעזוב תומ"י את המחשב (וכאמור הרבה שאלות היו נחסכות אילו היו השואלים רגילים קצת בבית יוסף), אלא עניינים שמעבר ומסביב שאין מקום טוב יותר לבררם, וכמו שכתוב בכותרת המשנה של הפורום. ואם גם בשביל דברים אחרים, אבל עכ"פ לא בהלכות פסוקות, כך נראה לדעתי העניה.
אתנצל על החריפות, אבל גם תופעה זו מדרדרת את רמת הפורום (ומטעם זה איני נכנס עדיין כלל לפורום "בית המדרש", ששם תופעה זו חמורה אף יותר בכמה אשכולות).


וכדי שלא אהיה כמוכיח בעלמא:
דין דם ביצה האסור והמותר - יו"ד סי' ס"ו סעיפים ב'-ה'.
- הטעם שאוכלים ביצים שלמות ולא חוששים לדם, הרי הוא מפורש בסעיף ח' שם, ב"י ורמ"א, ובטור סו"ס פ"ו ובב"ח שם (שביאר באופן אחר).
דין תבשיל שנמצאה בו ביצה עם דם - סי' פ"ו סעיף ה' וט"ז שם, וסי' צ"ח סעיף ז'.
דין הרבה ביצים שנתבשלו שלמות, למה חוששים וכיצד - ריש סי' ק"ז, וערוה"ש שם (ובכלל, מי שאינו מוצא ידיו ורגליו באחרונים בלי הס"קים של המשנ"ב, יכול להשתמש כאן בערוה"ש).


גמר חתימה טובה.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי לייטנר » ו' אוגוסט 09, 2019 5:13 pm

איש_ספר כתב:
לילה טוב

בקשר לגראז"מ והרב, כדאי לציין לחוברת "אז נדברו יראי ה'", יש באוצר

בקשר ל"נשבר חוט השדרה וכו'-
א. הרב ש"י היה ילד, אבל מאד כשרוני ומיוחד כבר מילדותו, ואכמ"ל
ב. עדות זו נמסרה בספר "שבחי הראי"ה", לחיים ליפשיץ, עמ' שה מהדורה ישנה ועמ' 390 מהדורה חדשה, בשם הרב יוסף דוד חרל"פ זצ"ל, בן הגרימ"ח זצ"ל.

עמיחי כנרתי



ב"ה, ד' מנחם אב תשס"ד

לכבוד הרב מוה"ר עמיחי כנרתי שליט"א.

נאמן בית חיינו ישיבת מרכז הרב

ר"מ בישיבת איתמר.

אחדשה"ט באהבה רבה וכמשפט.

יישר כוחך על החוברת הנפלאה שכתבת "אז נדברו יראי ה'" שקראתי בשקיקה ובלהט רב, המתארת את קשריהם של מו"ר הגאון האדיר זקן ראשי הישיבות מרן רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל ומרן הראי"ה זצ"ל. החוברת ראויה לכל שבח, ויישר כוחך.

לעניין ההספד שנשא הרא"ז מלצר זצ"ל בלוויית מרן הרב זצ"ל - אמנם הייתי ילד קטן, אך ב"ה כבר זכיתי ללמוד מפי אבא מארי זצ"ל הרבה, וכמנהגי באותם הימים בדרך נזירות הייתי כמבוגר בגיל 7-8 - כבר ידעתי את כל התנ"ך בעל פה ולמדתי גמרא, וגידלוני בדרך מיוחדת של נזירות, ואין כאן מקום להאריך. אני זוכר כל פרט מפטירתו ולווייתו של אור ישראל וקדושו מרן הרב זצ"ל.

באותו בוקר מר ונמהר של ג' אלול תרצ"ה לקחני אבא זצ"ל לסנטוריום זלינגר בשכונת קרית משה בירושלים לביקור חולים אחרון אצל הרב. אחרי שהרב זצ"ל שלח את כ"ק מרן אבא מארי זצ"ל החוצה ברמז, בגלל כהונתנו, לקחני אבא מארי זצ"ל בידו ויצאנו. עמדנו בחצר כשנשמע הקול האדיר של ראש ומנהל ישיבת "עץ חיים" הירושלמית הגאון רבי יחיאל מיכל טיקוצ'נסקי זצ"ל "שמע ישראל ד' אלוקינו ד' אחד", וכל הקהל ענה אחריו. והעידו לפני אבא זצ"ל החברים שנשארו בפנים החדר שפני הרב היו אל העם ושפתיו מלמלו את ה"שמע ישראל", לפני שהשיב את נשמתו הטהורה והזכה. מיד פתחה כל החבורה הקדושה באמירת "שיר השירים" בניגון נשגב שעדיין מהדהד באוזניי, ואבא זצ"ל החזיק בידי ופרצנו בבכי מר. בשבילי היה מרן הרב זצ"ל, בפשטות, כמו הסבא שלי, כי גדלתי בביתו ממש, וקשתה עלי פרידתו (הדמעות זולגות מעיניי גם כעת, אחרי כל כך הרבה שנים, כשאני כותב דברים אלו).

מקרית משה הלכנו ברגל ל"בית הרב", ועמדתי עם אבא מארי זצ"ל על הגזוזטרה. היו רק שני מספידים, והראשון שבהם הגאון ר' איסר זלמן זצ"ל פתח בלשון הקודש (ולא באידיש) "גדולה מיתתן של צדיקים יותר משריפת בית אלוקינו" (עדיין הדברים מהדהדים באוזניי כשעת אמירתם). גם את הביטוי "נשבר עמוד השדרה של כלל ישראל" שמעתי מפיו, לא אז בלבד אלא גם אחר כך, ובמשך שנים רבות היו גם מרן הגה"צ רבי צבי יהודה זצ"ל וגם מרן אבא מארי זצ"ל חוזרים על הדברים הללו, ומבארים אותם.

זאת ועוד. במשך שנים רבות אחר כך (אולי עשר שנים) הייתה לי הזכות המיוחדת להיות בן בית אצל הגרא"ז זצ"ל, שהיה בוחן אותי, לפי בקשת אבא מארי זצ"ל, בכל יום חמישי (תיארתי בפרוטרוט את המבחנים הללו במבוא לספרי 'שי כהן' שיצא לאור לפני עשור שנים). אכן, לא פעם סיפר לי הגרא"ז זצ"ל בהתרגשות על גדולתו של מרן הרב זצ"ל, וגם דיבר בשבחו של אבא מארי תלמידו המובהק הרב הנזיר הקדוש זצ"ל. מהגרא"ז זצ"ל שמעתי באידיש כמה פעמים: "כשאמרתי על הרב 'עמוד השדרה של כלל ישראל' לא היה בכך שום גוזמא כלל".

אגב, שמעתי לא פעם מפיו של מרן הגאון רבי צבי יהודה זצ"ל, שאביו מרן הרב זצ"ל כיהן כנשיא מוסדות 'עץ חיים', ושהוא נבחר לרבנות ירושלים ע"י "ת"ת וב"ח" (תלמוד תורה עץ חיים, ובית החולים ביקור חולים) ו"ועד הכללי" של הכוללים כנסת ישראל צדקת רמבעה"נ, דהיינו מוסדות הישוב הישן של ירושלים, הרבה לפני הקמת הרבנות הראשית לארץ ישראל. לכן גם היינו קבועים בימים נוראים להתפלל במנין של ר"מי ותלמידי עץ חיים בבית הישן של ישיבת עץ חיים בשכונת מחנה יהודה בחצר, כי ב"בית הרב" היה תפוס המקום ע"י בעלי בתים של הוועד הכללי. הרב זצ"ל היה מחלק תפילותיו בימים הנוראים בין שני המקומות הללו.

גם בקשר ליחסו של מרן הגרש"ז אוירבך לרב זצ"ל הדברים ידועים. אספר רק עובדה אחת הזכורה לי: באתי פעם לנחם את הגאון ר' שלמה זלמן זצ"ל כשישב באבלות, דומני על אמו. כשנכנסתי פתח ואמר באידיש "אני זוכר אתכם, בן הנזיר זצ"ל, את אביכם הגדול פגשתי אכן לא פעם אצל הרב שלנו". הוא התבטא באידיש "אונזער רב", וידעו כולם, והיה ברור, שהוא מדבר על מרן הרב זצ"ל בתואר "הרב", ושהוא רואה את עצמו כתלמיד כפוף לו.

אגב, כך שמעתי לא פעם גם מפיו של מרן הגאון ר' יוסף שלום אלישיב שליט"א, מחותנו של הגרש"ז זצ"ל, שהתבטא על מרן זצ"ל "דער רב", כך בפשטות, גם כשהיה עוסק בלימוד תורה - "אז דער רב זעגט אזוי" אז אין להקשות עליו, שכל דבריו אמת וצדק. את היחס הזה אל הרב קיבל הרב אלישיב שליט"א מחותנו הצדיק מרן הרב הגאון ר' אריה לוין זצ"ל, והדברים פשוטים וידועים לכל באי ביתו.

יהי רצון ותעמוד לכם ולנו ולכל בית ישראל זכותו של אור ישראל וקדושו וזכות תלמידיו הקדושים להביא ישועה ופדות לכלל ולפרט, ועיניכם ועינינו רואות ושמחות.

כנפש המברך באהבה, ומתפלל לישועת ד' על עמו ונחלתו ועל הר ביתו הנתון בשביה.

א"י [אליהו יוסף] שאר-ישוב כהן

החונה פה עיה"ק חיפה תובב"א

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: דבריהם הם זכרונם - נפש לחברינו ר' איתם הנקין הי"ד

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » ג' אוגוסט 13, 2019 5:06 pm

הרהורים
הוקשה לי אחר שמכתב זה היה אצל הרב כנרתי מאז תשס"ד, מדוע לא העתיקו בעת כתיבת הדברים ב2016 לר' איש ספר, והסתפק במילים ספורות "הרב ש"י היה ילד, אבל מאד כשרוני ומיוחד כבר מילדותו, ואכמ"ל"?

ושמא אפשר שנמנע לשולחו בחיי הרב ש"י ורק רמז בתיבת אכמ"ל, והרב ש"י נפטר כמה חדשים לאחמ"כ.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 163 אורחים