מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בעל השרידי אש

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 8:24 am

חשבונות רבים כתב:אני העני חולק על האמור דברי רון תוקף או לכה"פ חולק על המשתמע מהם.
הבעיה במי שמקיים ביקור חולים לשם ביקור אינה שעושה לשם המצוה אלא שאינו לומד היטב את כוונת המצוה ואינו מכוון לרצון השי"ת לחסד בין אדם לחבירו. וכבר אמרו האומרים שאלמלא ניתנה תורה היינו למדים עריות מיונה גזל מנמלה וכו' אבל אחר שניתנה תורה לא נלמד אלא מהתורה.


מה שכבודו חולק עלי בכל תוקף, מצויין.
אבל אליבא דהלכתא אינך צודק הלא כבר כתבו האחרונים שלא צריך כונה במצוות שבין אדם לחבירו היות ויסוד דינם הוא התוצאה ולא המעשה ואכמ"ל.

ולגופם של דברים,
אתה מתכוון לומר שאם אדם דואג לבריאותו כמו שגוי דואג לבריאותו, שזה הטבע הכי מוטבע במין האנושי "יצר החיים", אין זה רצון התורה?

לפי שיטתך אני צריך לדאוג לבריאותי רק בגלל שאני יהודי ורצון ד' שאחיה כדי שאקיים מצוות אז לכן אני דואג לבריאות גופי? זו כונתך?
כמדומה שלא צריך להוסיף יותר, לא כן?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 8:26 am

אם נותן משום לפנים משורת הדין כהא דהנך שקולאי אין בזה שום בעייה.
באופן שאתה מציג את זה אני חושב שהחזו"א באמונה ובטחון ממש מתנגד לזה.

אבל זה מקרה הפוך ממה שדברת קודם אע"פ שיש קשר בין שני הצדדים.
מה אתה אומר על מה שהעליתי?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 8:29 am

מהודעתך האחרונה אני למד שההודעה הקודמת היתה מכוונת אלי. ואם כך לא הבנתי דבריך. ברור לכולם שככל שעוסקים בהלכות לשה"ר זה גורם יותר לראות את סיבת ההמנעות משום האיסור שבדבר ולא משום הרגש הטבעי והאנושי. וכל מי שחי בימינו אחרי שהח"ח ועוד גרמו להרבות בלימוד ההלכות רואה את העניין הזה. כך שאיני מבין כיצד אתה יכול לומר שאין קשר בין הדברים.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 8:33 am

רון כתב:
חשבונות רבים כתב:אני העני חולק על האמור דברי רון תוקף או לכה"פ חולק על המשתמע מהם.
הבעיה במי שמקיים ביקור חולים לשם ביקור אינה שעושה לשם המצוה אלא שאינו לומד היטב את כוונת המצוה ואינו מכוון לרצון השי"ת לחסד בין אדם לחבירו. וכבר אמרו האומרים שאלמלא ניתנה תורה היינו למדים עריות מיונה גזל מנמלה וכו' אבל אחר שניתנה תורה לא נלמד אלא מהתורה.


מה שכבודו חולק עלי בכל תוקף, מצויין.
אבל אליבא דהלכתא אינך צודק הלא כבר כתבו האחרונים שלא צריך כונה במצוות שבין אדם לחבירו היות ויסוד דינם הוא התוצאה ולא המעשה ואכמ"ל.

ולגופם של דברים,
אתה מתכוון לומר שאם אדם דואג לבריאותו כמו שגוי דואג לבריאותו, שזה הטבע הכי מוטבע במין האנושי "יצר החיים", אין זה רצון התורה?

לפי שיטתך אני צריך לדאוג לבריאותי רק בגלל שאני יהודי ורצון ד' שאחיה כדי שאקיים מצוות אז לכן אני דואג לבריאות גופי? זו כונתך?
כמדומה שלא צריך להוסיף יותר, לא כן?


לא הבנתי את הטענה שלך כלפי חשבונות רבים.
כן זה בערך מה שהוא טוען בלי הקנייטש של עשיית המצוות אלא בגלל שזה רצון ה'. ואת זה טען ועשה הלל הזקן כשהלך למרחץ.

צריך להיות הלל הזקן כדי לעשות את זה. ומי שמעניין אותו באמת רק בריאות גופו ומרמה את עצמו שעושה לשם שמים הרי הוא מרמה טיפש כמאמר החסידי המפורסם.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 8:42 am

ימחל לי הרב אוצה"ח שליט"א
אך כמדומה שמיניה וביה הוא מוכחש,
אם רק הלל הזקן נהג כך, ולאו כולי עלמא הלל הזקן נינהו,
הרי שכבודו מודה שצורת החיים הנורמלית והתקינה גם אצל יהודי אינה כן [בלי להכנס למדרגות רמות]!

ולפי דבריכם אדם שעומד לטבוע, ועושה מאמצים להציל את עצמו זה צריך להיות בגלל שעדיין לא סיים תיקון נפשו, ורצונו ית' שיחיה, וגם שיש הרי לא תעמוד על דם רעך וממילא גם הצלת עצמו נכלל בזה........

סליחה אך איני מבין מה שייך כאן ויכוח,
הקב"ה ברא באדם יצר החיים מה לא ברור כאן?

ואיפה כתוב בחזו"א לא כמוני?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 8:52 am

בחזו"א מאריך על זה שצריך לפעול לפי ההלכה בדיני ממונות ולקבל את צדקתה אפילו אם היא נוגדת את המחשבה שלנו על מה שצודק.
ולא הבנתי מה ענית לי. אתה טענת שהעיקר הוא לעשות לפי הרגש האנושי וזה לא בסדר לעשות בגלל המצווה. ועל זה שאלתי אותך מהלל שרואים להיפך. זה שאנשים לא ירמו את עצמם זה כבר כתבתי קודם.

אבל כמו שכתבתי אני מבין את הרב הוטנר והעניין צריך מחשבה.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי פלגינן » ג' יוני 27, 2017 9:07 am

רון כתב:
הא לחמא עניא כתב:מצאתי בספרו חידוש נפלא למה לא תיקנו ברכה על מצות משלוח מנות בפורים, והוא כתוב טעם מיוחד מאוד ומתוק, שהיות ומצות משלוח מנות הוא כדי להרבות רעות בין האנשים, ע"כ התורה לא רצתה שהאדם יתן משלוח מנות כי זה מצוה ויאמר לשם יחוד ויתן בכל הרצינות, כי זה מצוה, אלא עיקר הנתינה זהו להרבות רעות, ומטעם זה צריך לתת את המשלוח מנות, כי אני שמח ואוהב את חבירי, ולא רק בגלל שיש עוד מצוה של לתת.
אני רק מביא זאת משמו, אבל הוא עצמו בספרו כותב זאת יותר טוב ממני.


נפלא,
וכעין זה, כשהגר"י הוטנר היה חולה [והוא כידוע היה ג"כ מגידולי סלבודקה] בא אליו מאן דהוא לבקרו, ואמר לו שהוא רוצה לקיים מצות ביקור חולים.
נענה הגר"י ואמר לו אתה יכול ללכת, אני לא רוצה להיות האתרוג שלך!!

לאמר, לבקר חולים צריך מפני שכן טבע העולם שהחולה זקוק לעזרה, אם גופנית אם נפשית, והבא לבקרו מקיים חובה אנושית זאת, ובודאי שהעושה כן מקיים מצות הבוי"ת. אך אם אתה מבקרני בשביל לקיים מצוה......

ויש בזה עומק נפלא בהרגשי הלב.
הבוי"ת בראנו עם כחות נפש, רגשות, חויות, המיוחדים לבריאתנו כאדם. והמתכחש להם מתכחש לאיך שבראו הקב"ה.

ואהבת אב לילדיו אינה מפני שכן ציוה ד' אלא מפני שכן הוא הטבע האנושי. ומי שאוהב את בניו מפני שכן ציוה ד' אינו בן מעלה כי אם "רובוט" - אשר לא באלה חפץ ד' ית'.
ויש מה להאריך בזה ואין זמן כעת.

viewtopic.php?f=17&t=30677&hilit=%D7%A8%D7%92%D7%A9%D7%95%D7%AA#p321372

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 9:38 am

אוצר החכמה כתב:בחזו"א מאריך על זה שצריך לפעול לפי ההלכה בדיני ממונות ולקבל את צדקתה אפילו אם היא נוגדת את המחשבה שלנו על מה שצודק.
ולא הבנתי מה ענית לי. אתה טענת שהעיקר הוא לעשות לפי הרגש האנושי וזה לא בסדר לעשות בגלל המצווה. ועל זה שאלתי אותך מהלל שרואים להיפך. זה שאנשים לא ירמו את עצמם זה כבר כתבתי קודם.

אבל כמו שכתבתי אני מבין את הרב הוטנר והעניין צריך מחשבה.


כבר נבהלתי שיצא לי הפוך מהחזו"א....
אבל אינו נוגע כלל לדידן,
החזו"א מדבר על זה שקודם כל צריך לדעת מי הנרדף ומי חייב לשלם על פי דין ולכוף את הרגשות לפי זה. וזה ברור כשמש.

אני דיברתי על משהו אחר לגמרי,
זה שיש לאדם רגשות טבעיים המוטבעים בו מעצם היותו אדם, האם יש להם משמעות כלפי היהודי או שכל מעשיו של היהודי צריכים להיות שו"עדי'ק.

לא אמרתי שלא צריך לעשות בגלל המצוה, רק אמרתי שאם אדם עושה בגלל שכך טיבעו אין זה חיסרון לפי שכך נברא, ואדרבא אם מתכחש לטבעו זה חיסרון זה מה שאמרתי. ואיפה כתוב בהלל הזקן להיפך? וכי אין בזה מצוה במה שעושה שמנקה את גופו? והוא לרום דרגתו כל אכילתו וכו' הכל לעשות רצון קונו בלבד.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 9:40 am

אוצר החכמה כתב:אם נותן משום לפנים משורת הדין כהא דהנך שקולאי אין בזה שום בעייה.
באופן שאתה מציג את זה אני חושב שהחזו"א באמונה ובטחון ממש מתנגד לזה.

אבל זה מקרה הפוך ממה שדברת קודם אע"פ שיש קשר בין שני הצדדים.
מה אתה אומר על מה שהעליתי?


אדרבא,
בהנך שקולאי יש טעם לנהוג לפנים משורת הדין לפי שסוף סוף טרחו עבורו יום שלם, אבל במקרה של מתה מחמת מלאכה אם פטור הרי הוא פטור, ואין בזה כלל משום לפנים משורת הדין.

האם לפי דבריך מי שמרגיש לא נעים ומשלם, האם יש עליו טענה לשיטתך?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 9:41 am

אבל כן יצא לך הפוך מהחזון איש. בעניין המתה מחמת מלאכה.

אתה טוען שאין בזה אפילו לפנים משורת הדין? אז כל שכן שקשה עליך.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יוני 27, 2017 9:45 am

לא אמרתי שלא צריך לעשות בגלל המצוה, רק אמרתי שאם אדם עושה בגלל שכך טיבעו אין זה חיסרון לפי שכך נברא,


למה אתה אומר שלא אמרת. זה בדיוק מה שאמרת מהסיפור של הרב הוטנר ולענ"ד העניין באמת צריך הבנה.

שלמה צורפז
הודעות: 7
הצטרף: ד' מאי 17, 2017 9:55 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי שלמה צורפז » ג' יוני 27, 2017 12:24 pm

תניא קדישא אגרת הקדש ט (אגרת קצת קשה לעיכול, אבל ממין הדיון כאן):
אהוביי אחיי ורעיי אשר כנפשי באתי כמזכיר ומעורר ישנים בתרדמת הבלי הבלים ולפקוח עיני העורים יביטו לראות להיות כל ישעם וחפצם ומגמתם לכל בהם חיי רוחם במקור מים חיים חיי החיים כל ימי חייהם מנפש ועד בשר דהיינו כל מילי דעלמא ועסקי פרנסה לא יהיה כאלו דעבדין לגרמייהו ולא יהיה בית ישראל כעוע"ג דזנין ומפרנסין ומוקרין לנשייהו ובנייהו מאהבה כי מי כעמך ישראל גוי אחד בארץ כתיב דהיינו שגם בעניני ארץ לא יפרידו [נ"א יפרדו] מאחד האמת ח"ו להעיד עדות שקר ח"ו בק"ש ערב ובוקר בעינים סגורות ה' אחד בד' רוחות ובשמים ממעל ובארץ מתחת ובפקוח עיני העורים התעיף עיניך בו ואיננו ח"ו אך בזאת יאות לנו להיות [נ"א בהיות] כל עסקינו במילי דעלמא לא לגרמייהו כי אם להחיות נפשות חלקי אלקות ולמלאות מחסוריהם בחסד חנם שבזה אנו מדמין הצורה ליוצרה ה' אחד אשר חסד אל כל היום חסד של אמת להחיות העולם ומלואו בכל רגע ורגע רק שאשתו ובניו של אדם קודמין לכל על פי התורה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ג' יוני 27, 2017 1:48 pm

אוצר החכמה כתב:זו טענה יפה. אבל מטרידה אותי השאלה עד היכן מוצדק ללכת איתה. האם ראוי לומר שיש להמנע מלשון הרע לא בגלל שזה אסור אלא בגלל שלא צריך לחשוב ולעסוק ברעת השני. והאם מותר להמשיך ולומר שלכן לא כדאי לעסוק בהלכות לשה"ר כי אז תיעלם ההרגשה הפנימית הזאת.

לכאורה יש דרך הממוצע. לא להגיד שהימנעותו מאמירת לה"ר היא רק בגלל הנימוס, וכן לא להגיד "אפשי לומר לומר לשון הרע, ומה אעשה אבי שבשמים גזר עלי" (עפ"ד הרמב"ם בפ"ו משמונה פרקיו).

חשבונות רבים
הודעות: 797
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ג' יוני 27, 2017 2:03 pm

רון כתב:
חשבונות רבים כתב:אני העני חולק על האמור דברי רון תוקף או לכה"פ חולק על המשתמע מהם.
הבעיה במי שמקיים ביקור חולים לשם ביקור אינה שעושה לשם המצוה אלא שאינו לומד היטב את כוונת המצוה ואינו מכוון לרצון השי"ת לחסד בין אדם לחבירו. וכבר אמרו האומרים שאלמלא ניתנה תורה היינו למדים עריות מיונה גזל מנמלה וכו' אבל אחר שניתנה תורה לא נלמד אלא מהתורה.


מה שכבודו חולק עלי בכל תוקף, מצויין.
אבל אליבא דהלכתא אינך צודק הלא כבר כתבו האחרונים שלא צריך כונה במצוות שבין אדם לחבירו היות ויסוד דינם הוא התוצאה ולא המעשה ואכמ"ל.

ולגופם של דברים,
אתה מתכוון לומר שאם אדם דואג לבריאותו כמו שגוי דואג לבריאותו, שזה הטבע הכי מוטבע במין האנושי "יצר החיים", אין זה רצון התורה?

לפי שיטתך אני צריך לדאוג לבריאותי רק בגלל שאני יהודי ורצון ד' שאחיה כדי שאקיים מצוות אז לכן אני דואג לבריאות גופי? זו כונתך?
כמדומה שלא צריך להוסיף יותר, לא כן?
לא הבנתי אף מילה.
אני לא דברתי על כוונת המצוות לצאת יד"ח על על כוונת הלב הרצויה בעשיית המצוה.

רון
הודעות: 910
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי רון » ג' יוני 27, 2017 4:40 pm

אוצר החכמה כתב:
לא אמרתי שלא צריך לעשות בגלל המצוה, רק אמרתי שאם אדם עושה בגלל שכך טיבעו אין זה חיסרון לפי שכך נברא,


למה אתה אומר שלא אמרת. זה בדיוק מה שאמרת מהסיפור של הרב הוטנר ולענ"ד העניין באמת צריך הבנה.


א. מה שאירע עם הגר"י הוטנר הוא שאדם בא לבקרו תוך דגש שהוא בא בשביל מצות ביקור חולים ועל זה אמר לו מה שאמר. ואת זה הבאתי סייעתא למה שפשוט לי - וזה מה שאמרתי - שיש הנהגות בחיים שהם צורת החיים עצמם, והצורך לעשותם הוא מצד עצמם, שכן כך בראו ד' ית'. ובודאי שבמקום שהתורה נתנה לזה גדר של מצוה ודאי שיש בזה גם משום קיום מצוה וקיום רצונו ית' מצד המצוה.

ב. אם יוכל בעל האוצר שליט"א לענות לי, האם מי שהולך לטפל בבריאות גופו, זה מצד שמקיים בזה מצות החזקת גופו, או שיש גם דבר כזה שמצד עצם החיים עצמם הוא צריך לטפל בעצמו בלי שום מצוה וענין.

ג. לא מצאתי בחזון איש באמונה ובטחון לענין בעליו עמו, אודה לכם על מקור מדוייק שאין מקום - מציאותי, לא הלכתי - להרגשת אי נעימות בזה

איש טלז
הודעות: 587
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 10:05 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי איש טלז » ג' יוני 27, 2017 8:22 pm

אגב באור החיים כתוב שבעליו עמו יש חיוב לצי"ש [ולא ברירא מקורו והאם זה אמור בכל הפטורים]

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 27, 2017 9:22 pm

מוזר שאתם לא מביאים את הרמב"ם בשמונה פרקים [וראיתי שהרב הגהמ ציין את זה, אבל הרב רון ואצר-החכמה התעלמו ממנו בכל הדיון].

שערי חכמה
הודעות: 430
הצטרף: א' מאי 07, 2017 11:57 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי שערי חכמה » ג' יוני 27, 2017 11:22 pm

בענין מצות הצדקה כתב רבינו יונה (שערי תשובה שער ג אות לה-לו) וז"ל: הוזהרנו בזה להרחיק מנפשנו צרות העין ולהיותנו טובי עין, כענין שנאמר (משלי כב ט) 'טוב עין הוא יבורך', ולא די במתנת היד לבד, כי אם אשר נטע בנפשותינו מדת הנדיבות, על כן הזהיר ואמר 'ולא ירע לבבך' אחר שאמר 'נתון תתן לו'. 'לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך' (לעיל פסוק ז), הוזהרנו להסיר מנפשנו מדת האכזריות ולנטוע בה נטעי נעמנים, הם הרחמים והחסדים הנאמנים, כמו שכתוב (להלן כח ט) 'והלכת בדרכיו'. ע"כ. וכן כתב היראים (סי' רב) שציותה התורה 'לא תאמץ את לבבך' שלא יסיר מלבו את מדת הרחמנות.

ואמנם בשם רש"ב מפשיסחא ידוע שצריך לתת לשם שמים ולא מתוך רחמים, ובזה פירש את הפסוק (דברים טו י) 'נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו', דאחר שנתת להשקיט את רחמיך תתן שוב לשם שמים, עי' בספר רמתיים צופים על תנד"א רבה פכ"ז אות עד. וע"ע בספר עטרת שלמה על פסוק זה, ובסידורו של שבת (ח"א שורש א ענף ד עלה א). אך המעיין היטב יראה שלא נחלקו על רבותינו הראשונים הנ"ל.

הגיונות
הודעות: 976
הצטרף: ש' ינואר 28, 2017 7:44 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגיונות » ב' יולי 10, 2017 12:13 pm

מכתבו של הגרי"ד סולוביצ'יק והרב הרצוג ליוסף שוורץ בבקשה לסייע לרב וינברג.

d7a7d7a8d795d7a1-2.jpg
d7a7d7a8d795d7a1-2.jpg (354.94 KiB) נצפה 13852 פעמים


d7a7d7a8d795d7a1-1.jpg
d7a7d7a8d795d7a1-1.jpg (208.48 KiB) נצפה 13852 פעמים

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' יולי 12, 2017 12:45 am

בשעה טובה יצא לאור ספר מחקריו של הגאון זצ"ל במשנה ובתלמוד על ידי מכון ירושלים בשם ײפרשנותײ. הספר יצא בההדרת הרב שאול יונתן וינגורט בן תלמידו של הרב ויינברג הרב אברהם אבא וינגורט שכבר הוציא לאור את רוב כתבי הרב ויינברג במסירות בלתי מצויה.
הספר מהווה חידוש לא רגיל כי הרב ויינברג היה כמעט יחיד בדורות האחרונים שנודע מצד אחד כגדול מגדולי התורה הליטאים ומצד שני הכניס את עצמו למחקר התלמוד כאחד החוקרים, והסינתזה הזו יצרה שילוב מרתק של למדנות ומחקר שכמעט ואין כמוהו.
הספר ראוי בהחלט לאשכול בפני עצמו.

ארי שבחבורה
הודעות: 1337
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ד' יולי 12, 2017 12:48 am

האם אפשר להעלות דוגמא מהספר?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי איתן » ד' יולי 12, 2017 7:48 am

דעת_האברך כתב:בשעה טובה יצא לאור ספר מחקריו של הגאון זצ"ל במשנה ובתלמוד על ידי מכון ירושלים בשם ײפרשנותײ. הספר יצא בההדרת הרב שאול יונתן וינגורט בן תלמידו של הרב ויינברג הרב אברהם אבא וינגורט שכבר הוציא לאור את רוב כתבי הרב ויינברג במסירות בלתי מצויה.
הספר מהווה חידוש לא רגיל כי הרב ויינברג היה כמעט יחיד בדורות האחרונים שנודע מצד אחד כגדול מגדולי התורה הליטאים ומצד שני הכניס את עצמו למחקר התלמוד כאחד החוקרים, והסינתזה הזו יצרה שילוב מרתק של למדנות ומחקר שכמעט ואין כמוהו.
הספר ראוי בהחלט לאשכול בפני עצמו.

הספר מבוסס על ח"ד של שו"ת שרידי אש במהד' מוסד הרב קוק? יש הרבה הוספות?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ג' יולי 25, 2017 6:47 pm

רון כתב:וכעין זה, כשהגר"י הוטנר היה חולה [והוא כידוע היה ג"כ מגידולי סלבודקה] בא אליו מאן דהוא לבקרו, ואמר לו שהוא רוצה לקיים מצות ביקור חולים.
נענה הגר"י ואמר לו אתה יכול ללכת, אני לא רוצה להיות האתרוג שלך!!

לאמר, לבקר חולים צריך מפני שכן טבע העולם שהחולה זקוק לעזרה, אם גופנית אם נפשית, והבא לבקרו מקיים חובה אנושית זאת, ובודאי שהעושה כן מקיים מצות הבוי"ת. אך אם אתה מבקרני בשביל לקיים מצוה......

ויש בזה עומק נפלא בהרגשי הלב.
הבוי"ת בראנו עם כחות נפש, רגשות, חויות, המיוחדים לבריאתנו כאדם. והמתכחש להם מתכחש לאיך שבראו הקב"ה.

אכן יש עומק בזה אבל יש גם פשט פשוט, אותו הטעים רא"ש לופיאנסקי בהספדו על רבו הג"ר נחום פרצוביץ בספר 'בנין נחום' (מהדו"ק עמ' תשי"ב) תוך הדגשת הפן הפשטני של הג"ר נחום, וז"ל שם:
יותר מהכל, כל ההתנהגות הזאת היתה פשוטה וטבעית לחלוטין. בלי לשם יחוד ובלי כל תחושה של עצמיות, הוא פעם ראה בחור שטיפל בחולה בצורה שלומיאלית תוך גרימת צער לחולה, רי נחום נזף בו ואמר לו, "פלוני מטפל בו בצורה הרבה יותר טובה. כי הוא חושב על החולה, ואילו אתה חושב על המצווה!".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ג' יולי 25, 2017 7:01 pm

לענ"ד זו הערה מאד עמוקה והיא כעין מה שכתב הגר"ח מוולוזין על לימוד התורה.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ג' יולי 25, 2017 7:06 pm

האם כוונתך לשיטתו על לימוד לשם לימוד? א"כ הרי הגר"ח עצמו מבחין (בעקבות פירוש הרא"ש על נדרים) בין 'לשמה' שבעשיית מצוות ל'לשמה' שבתלמוד תורה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' יולי 25, 2017 9:22 pm

מענין המובא לעיל עי' באור יהל א בראש הספר בתולדותיו
קבצים מצורפים
אור יהל.pdf
(241.45 KiB) הורד 308 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15566
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי איש_ספר » ש' פברואר 17, 2018 10:22 pm

הגהמ כתב:
מנחם-כהן כתב:
הגהמ כתב:כדברים שסיפר לר' רפאל כתב ביתר עוז במכתביו הפרטיים והסודיים לפרופ' אטלס שפירסמם פרופ' שפירא מעל דפי העתון 'תורה ומדע' (באנגלית) לתדהמת רבים.

היכן ניתן לקרוא את הדברים (בעברית)?

למיטב ידיעתי חוץ מקטעים אחדים שפירסם פרופ' שפירא בהערות שוליים בספר כתבי הרב ויינברג שההדיר, מעולם לא נדפסו המכתבים בעברית.

בספר נתיבים במשפט העברי, מאת פרופ' שמואל אטלס, נ"י תשל"ח, נדפסו כמה מכתבים של הגר"י וינברג אליו, בין הדברים הוא כותב לו:
יואל נא לשלוח לי העתקה ממכתבי אליו וכן ממכתבי זה, ואולי אכניסם בחלק שלישי של ספרי... וכמובן אכניס דברי כת"ר בשם אומרם, אף כי במעשה זה אעורר נגדי חמת המתלוננים מקרב הקנאים שלא מחלו לי על שהכנסתי דבריו בחלקו השני של שרידי אש...

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' פברואר 18, 2018 12:13 am

שערי חכמה כתב:בענין מצות הצדקה כתב רבינו יונה (שערי תשובה שער ג אות לה-לו) וז"ל: הוזהרנו בזה להרחיק מנפשנו צרות העין ולהיותנו טובי עין, כענין שנאמר (משלי כב ט) 'טוב עין הוא יבורך', ולא די במתנת היד לבד, כי אם אשר נטע בנפשותינו מדת הנדיבות, על כן הזהיר ואמר 'ולא ירע לבבך' אחר שאמר 'נתון תתן לו'. 'לא תאמץ את לבבך ולא תקפוץ את ידך' (לעיל פסוק ז), הוזהרנו להסיר מנפשנו מדת האכזריות ולנטוע בה נטעי נעמנים, הם הרחמים והחסדים הנאמנים, כמו שכתוב (להלן כח ט) 'והלכת בדרכיו'. ע"כ. וכן כתב היראים (סי' רב) שציותה התורה 'לא תאמץ את לבבך' שלא יסיר מלבו את מדת הרחמנות.

ואמנם בשם רש"ב מפשיסחא ידוע שצריך לתת לשם שמים ולא מתוך רחמים, ובזה פירש את הפסוק (דברים טו י) 'נתון תתן לו ולא ירע לבבך בתתך לו', דאחר שנתת להשקיט את רחמיך תתן שוב לשם שמים, עי' בספר רמתיים צופים על תנד"א רבה פכ"ז אות עד. וע"ע בספר עטרת שלמה על פסוק זה, ובסידורו של שבת (ח"א שורש א ענף ד עלה א). אך המעיין היטב יראה שלא נחלקו על רבותינו הראשונים הנ"ל.

צדקה ללא רחמנות?

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » ה' מרץ 08, 2018 11:43 pm

ראיתי בספר שיצא לאור ע"י מלר, דחזיתיה לרבי מאיר - שיחות עם הגר"מ סלובייצייק זצ"ל (בן מרן הגרי"ז זצוק"ל), שהגר"מ סיפר שגיסו הגר"ש ברייש שליט"א הרב דציריך (מתלמידי הגרי"י?) היה עם אחד מחביריט אצל מרן ר' איסר זלמן זצוק"ל, וכשנסובה השיחה על הגרי"י, אמר הגרא"ז, "עם זה שהיה ידוע כ'ווייכער', (אדם רך) ער איז דאך אוועק פון אונז" - הרי הוא עזב אותנו...

נפלאתי על ההגדרה "ווייכער", על גדול בתורה כזה....

מנחם-כהן
הודעות: 314
הצטרף: ש' מאי 07, 2016 11:04 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי מנחם-כהן » ד' מאי 16, 2018 1:22 am

כאן הביאו דברים מעניינם משמו - http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 20#p219565

מה זו החוברת הזו?

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ד' מאי 16, 2018 2:02 am

מנחם-כהן כתב:כאן הביאו דברים מעניינם משמו - viewtopic.php?f=7&t=22173&start=120#p219565

מה זו החוברת הזו?

עמודי נספח בסוף ספרו של פרופ' מרק שפירא Studies in Maimonides and His Interpreters

שומר
הודעות: 1171
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

כתבי השרידי אש שאינם באוצר

הודעהעל ידי שומר » ג' דצמבר 18, 2018 7:22 am

בהקדמה הוא כותב שהושמטו דברים מהספר לפרקים
קבצים מצורפים
Hebrewbooks_org_42505.pdf
(7.83 MiB) הורד 820 פעמים
Hebrewbooks_org_46175.pdf
(10.15 MiB) הורד 706 פעמים

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' ינואר 10, 2019 4:03 pm

בהאי יומא שהוא יום היארצייט שלו, לפלא עלי שאף אחד אינו מזכירו ולא דן בדבריו המתוקים והנעימים.
האם ידוע שבזמן שישב בשווייץ לאחר המלחמה הוא נפגש עם האדמו"ר מסאטמאר זי"ע????

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי חלמישצור » ש' ינואר 12, 2019 11:13 pm

על האדמו"ר מסאטמר איני יודע. מצאתי משהו אחר, מעניין, מרי"י וינברג האדמו"ר מלובביץ'
יחיאל הררי - סודו של הרבי -  עמ 93-94.png
יחיאל הררי - סודו של הרבי - עמ 93-94.png (537.04 KiB) נצפה 10804 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי סגי נהור » ש' ינואר 12, 2019 11:28 pm

לאחר שפורסם הסיפור נמצאו ההערות:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... &pgnum=149

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי עמקן » א' ינואר 13, 2019 8:01 am

חלמישצור כתב:על האדמו"ר מסאטמר איני יודע. מצאתי משהו אחר, מעניין, מרי"י וינברג האדמו"ר מלובביץ'

הגרא"ל שטיינמן סיפר שהוא שמע מהשרידי אש שכשהיה בברלין האדמו"ר הריי"ץ התכתב אליו. [דומני שהוא ביקש ממנו להמליץ על פסיכאיטר טוב.]

משה ובני ישראל
הודעות: 522
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: כתבי השרידי אש שאינם באוצר

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » א' ינואר 13, 2019 12:52 pm

שומר כתב:בהקדמה הוא כותב שהושמטו דברים מהספר לפרקים


מהקובץ השני ניתן ללמוד על דעת הרב בענינים שונים.

הגהמ
הודעות: 1384
הצטרף: א' אוגוסט 07, 2011 5:49 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הגהמ » ג' ינואר 15, 2019 7:18 pm

עמקן כתב:
חלמישצור כתב:על האדמו"ר מסאטמר איני יודע. מצאתי משהו אחר, מעניין, מרי"י וינברג האדמו"ר מלובביץ'

הגרא"ל שטיינמן סיפר שהוא שמע מהשרידי אש שכשהיה בברלין האדמו"ר הריי"ץ התכתב אליו. [דומני שהוא ביקש ממנו להמליץ על פסיכאיטר טוב.]

מתי נפגש הגרא"ל עם הגריי"ו? הגרא"ל עזב את שוויץ ונסע לארץ עוד לפני שהגיע הגריי"ו לשם.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי דודי צח » ד' ינואר 16, 2019 10:33 am

שמעתי מהגאון רבי משה בן הגראי"ל, כי אביו מעולם לא דיבר איתו ולא נפגש איתו.
(כידוע המקנטרים את מרן זצ"ל טוענים שהשקפתו 'פגומה' לדבריהם, בהיותו 'תלמיד' של השרידי אש )

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: בעל השרידי אש

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ד' ינואר 16, 2019 10:45 am

דודי צח כתב:שמעתי מהגאון רבי משה בן הגראי"ל, כי אביו מעולם לא דיבר איתו ולא נפגש איתו.
(כידוע המקנטרים את מרן זצ"ל טוענים שהשקפתו 'פגומה' לדבריהם, בהיותו 'תלמיד' של השרידי אש )

אויש! מה יהיה עם הסיפור עם אדמו"ר הריי"צ נ"ע?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים