עמוד 1 מתוך 1

הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 1:53 am
על ידי חיים שיש בהם
לחו"ר הפורום היקרים,
הנני זקוק למידע - מפורט ככל האפשר - אודות הרב משה (ב"ר נחום) קצינלנבויגן, מח"ס התורה והמצוה, אלפא ביתא, ועוד.
הוא מופיע ב'שם הגדולים השלישי' - viewtopic.php?f=25&t=21247, אך אני זקוק לפרטים נוספים, ובעיקר - האם היה מקובל על ציבור היראים בזמנו ולאחר זמנו.
אשמח אם מישהו יוכל לעזור
תודה מראש

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 8:22 pm
על ידי מיללער
חיים שיש בהם כתב:לחו"ר הפורום היקרים,
הנני זקוק למידע - מפורט ככל האפשר - אודות הרב משה (ב"ר נחום) קצינלנבויגן, מח"ס התורה והמצוה, אלפא ביתא, ועוד.
הוא מופיע ב'שם הגדולים השלישי' - viewtopic.php?f=25&t=21247, אך אני זקוק לפרטים נוספים, ובעיקר - האם היה מקובל על ציבור היראים בזמנו ולאחר זמנו.
אשמח אם מישהו יוכל לעזור
תודה מראש


ספרו דברי משה בה"ב:
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... =1&hilite=

ספרו אלפא ביתא בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 47&pgnum=1

ספרו התורה והמצוה בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/35842

ספרו והכנעני אז בארץ בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 66&pgnum=1

ספרו ממשלת מלכים - רצון ה' בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 38&pgnum=1

ספרו מעייני הישועה בה"ב:
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... 59&pgnum=1

בכל אחד מספריו הנ"ל לא מצאתי פרטים ביוגרפיים עליו, כנראה היה פה בארה"ב בתחלת שנות הת"ר אבל את ספריו הדפיס באשכנז. כנראה שהמכתב המצורף פה שנכתב לר' יצחק איצק ליסער נכתב ע"י ר' משה הזה

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 8:59 pm
על ידי אני ואפסי
תוכן המכתב, מבקש מליסער להתערב בדבר הלעז שהוציא אחד עליו. ושישתדל ליסער להמציא לו משרה רבני ע"י מודעה בעיתון האקסידנט שיש א' (בעילום שם, כמובן) שהוא כרכא דכולי בי' רב חזן שוחט ובודק בעל קורא מוהל ובעל תוקע (ובמכתב אחר מוסיף, מסדר גיטין) המבקש למלאות חסרונם של יושבי ארץ החדשה. ויצויין ששינה שמו מקאצין-עלבויגן לבאגען.

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 10:05 pm
על ידי חיים שיש בהם
הרב מיללער,
תודה על המענה.
שכחתם ספר אחד שלו, והוא שו"ת רבי משה בן נחום קאצינעללין בוגין - גם הוא בה"ב
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15130&pgnum=1
בהקדמת הספר הוא כותב על עצמו שזכה להיות תלמיד של הגר"ח מוולוז'ין, וכי הוא מתקשה מאוד בפרנסה. יתכן שמסיבה זו נסע לארה"ב כדי לנסות את מזלו ואח"כ חזר, כי כפי שכתבתם כל ספריו הודפסו באירופה (בין השנים תרט"ו-תרכ"ו).

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 11:08 pm
על ידי מיללער
חיים שיש בהם כתב:הרב מיללער,
תודה על המענה.
שכחתם ספר אחד שלו, והוא שו"ת רבי משה בן נחום קאצינעללין בוגין - גם הוא בה"ב
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15130&pgnum=1
בהקדמת הספר הוא כותב על עצמו שזכה להיות תלמיד של הגר"ח מוולוז'ין, וכי הוא מתקשה מאוד בפרנסה. יתכן שמסיבה זו נסע לארה"ב כדי לנסות את מזלו ואח"כ חזר, כי כפי שכתבתם כל ספריו הודפסו באירופה (בין השנים תרט"ו-תרכ"ו).

תודה רבה - לא ידעתי מספרו הזה - גם אנו למדים מהקדמתו שם שבשנת תרי"ז התגורר בעיר פפד"מ בגרמני'

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ד' יוני 29, 2016 11:54 pm
על ידי חיים שיש בהם
נתעוררתי לבדוק אודותיו ממה שכתב בספרו התורה והמצוה (עמ' 79), שם הוא מותח ביקורת על מה ש"גדרו הרועים בבלי דעת" שהנשים יגלחו שערותיהן, זאת מחמת איסור "לא תלבש" (יו"ד סי' קפב ס"ה), באופן המשתמע כלקיחת צד במאבק בין המשכילים למחנה היראים.
אי משום עצם הביקורת לבד לא איריא, לפי שגם בעל השו"מ מותח ביקורת על המתגלחות לגמרי, אך מצד שני הוא משבח במקו"א (דברי שאול עה"ת פר' נשא) את אלו שאינן מגדלות שערות ארוכות, זאת לגדר ולסייג כנגד פירצת גילוי הראש. סגנון דבריו של הר"מ קצינלנבויגן שם מעורר תמיהה: "לא ידעו ולא יבינו שהאיסור חשבו למצוה ולגדר ומזה נמשך שנפרץ כל גדר התורה ועת לחשות". טענות כעין אלו - ובסגנון זה - העלו המשכילים כנגד הרבנים האורתודוקסיים.

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ב' יולי 04, 2016 7:32 pm
על ידי יוסף שרייבער
ראה בהקדמה לספרו דברי משה שכתב שגלה מארץ מולדתו והסתובב בערי אשכנז, האלאנד וענגלאנד עד שהגיע לאמעריקא ושם מצא פורקי עול לאלפים.

http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?re ... t=&pgnum=3

בהקדמה הגרמנית הוא מאריך קצת יותר ומזכיר האכמוטה (ר' אברהם האכמוטה) הכעסן?

Re: הרב משה קצינלנבויגן - פרטים

פורסם: ב' יוני 21, 2021 12:57 am
על ידי ענפי_ארז
חיים שיש בהם כתב:נתעוררתי לבדוק אודותיו ממה שכתב בספרו התורה והמצוה (עמ' 79), שם הוא מותח ביקורת על מה ש"גדרו הרועים בבלי דעת" שהנשים יגלחו שערותיהן, זאת מחמת איסור "לא תלבש" (יו"ד סי' קפב ס"ה), באופן המשתמע כלקיחת צד במאבק בין המשכילים למחנה היראים.
אי משום עצם הביקורת לבד לא איריא, לפי שגם בעל השו"מ מותח ביקורת על המתגלחות לגמרי, אך מצד שני הוא משבח במקו"א (דברי שאול עה"ת פר' נשא) את אלו שאינן מגדלות שערות ארוכות, זאת לגדר ולסייג כנגד פירצת גילוי הראש. סגנון דבריו של הר"מ קצינלנבויגן שם מעורר תמיהה: "לא ידעו ולא יבינו שהאיסור חשבו למצוה ולגדר ומזה נמשך שנפרץ כל גדר התורה ועת לחשות". טענות כעין אלו - ובסגנון זה - העלו המשכילים כנגד הרבנים האורתודוקסיים.


אז היה תלמיד הגר"ח מוולוזין, והיה קשור לתנועת ההשכלה??