ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 28, 2016 4:44 pm

השילוב שמפיץ את ריח הניחוח המופלא הוא גם הצקות ילדותיות בכל מקום בלי כל קשר לעניין, ביחד עם היתממות וצדקנות של אוי אל תכתבו על זה ואני הרי לא כתבתי כלום רק רמזתי... ומזה יצא הניחוח המופלא של הכותב ההוא.

חלמישצור לא כתב שערבים דבריך, הוא כתב שלא צריך לכתוב לגופו של כותב. אם אתה חושב שכולם משתמשים בהיתממות שלך (כלומר חלמישצור לא באמת חשב שצריך לכתוב בצורה מכובדת אלא שהוא רוצה להמשיך לקרוא את דבריך הנפלאים והמחוכמים ורק נהג בהיתממות כאילו מה שמפריע לו זה הכתיבה האישית בכדי שלא יצביעו על הנבזות שבכתיבתך), שיערב לך.

בכל אופן, הסגנון החדש מרענן, כעת כבר אין כאן צדקנות ולא היתממות, אלא אכלתי ואוכל עוד. כל כתיבתי כאן היא בכדי לבחוש אגב אורחא עם או בלי קשר באותו הזבל. סליחה, 'לסגור חשבון עם האמת'.
ומכאן ואילך כבר אין טעם לכתוב יותר.
וישפטו הכותבים כאן את אלו המתייחסים בזלזול ולדעתי בשפלות לתחינותיו של בעל הבית, הרב אוצ"ח
על מה שנכתב עלי אין מכבודי להגיב לרמה הזו ולפי המבייש. והודעותי ישפטוני.
אלא שבכ"א הייתי מצפה ממך קצת יותר, אחרי שאתה ראיתי כמה התחננתי אליך באישי לא לכתוב את... מה שלא מסתדר עם המפה הדמיונית ועם שום הנחה כוזבת. אבל כנראה אין מה לצפות.

לעומקו של דבר
הודעות: 3529
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' אוגוסט 28, 2016 4:48 pm

לעניין הערצה, אין חילוק בין 'הערצה' ל'חסידות' ל'הערכה' או 'קירבה יתירה'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 28, 2016 5:39 pm

לייטנר כתב:על כן כבר נאמר ולמוכיח בשער יקושון...

הביטוי 'מעריצי ביחס לראי"ה נאמר כבר בחייו של הראי"ה בחתימת מכתב אליו. אגב, הראי"ה לא היה היחיד שהשתמשו כלפיו בביטוי זה.
אני מניח שהשימוש במילה זו הוא המרה של המילה המתבקשת 'חסידי', אך בגלל המטען הרב שהיא נושאת עמה, המירוה.


ר' לייטנר,
א)מהיכן הפס' הזה? ומה פי' המילה 'יקושון'?

ב)וכי באופן שיטתי כתבו כך אליו? וכי כל אלה שכותבים עליהם שהיו "ממעריציו"(למשל: הגרא"ז מלצר) של הגראי"ק, היו חותמים מכתביהם אליו בלשון זו? כמובן שלא.
אומנם ישנו סגנון מכתבים של תלמידים או חסידים החותמים מעין זאת באגרותיהם לרבותיהם ("והנני תלמידו מעריצו המשתחווה אפיים ארצה אל מול הדר"ג" וכדו'), אבל מה שאני כיוונתי הוא לכותבי קורותיו או שבחו של הגראי"ק, שיש מהם המשתמשים באופן שיטתי בביטוי זה כדי לתאר את הכרתם של גדולים אחרים בגדלותו של הגראי"ק, וזו באמת תופעה בלתי מקובלת אצל הכותבים בשבחם של גדולים אחרים. ובאמת גם הנוסח 'חסידי' אינו במקום, גם בלי קשר לקונוטציה שלו.
ושוב לשם ההמחשה: לכתוב למשל על הגראז"מ שהוא היה 'מחסידי' או 'ממעריצי' הגראי"ק, לענ"ד זהו תיאור החוטא לאמת, אע"פ שבלי ספק הוא העריצו(במובנה המילונאי של המילה), כשם שגם הגראי"ק העריץ את הגראז"מ באותה מידה, ולעיל ביארתי כל זאת באר היטב, עיי"ש. ובשעתו גם אתה כתבת לי על הסכמתך לדבריי.

לייטנר
הודעות: 4060
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי לייטנר » א' אוגוסט 28, 2016 5:43 pm

פרנקל תאומים כתב:
לייטנר כתב:על כן כבר נאמר ולמוכיח בשער יקושון...

הביטוי 'מעריצי ביחס לראי"ה נאמר כבר בחייו של הראי"ה בחתימת מכתב אליו. אגב, הראי"ה לא היה היחיד שהשתמשו כלפיו בביטוי זה.
אני מניח שהשימוש במילה זו הוא המרה של המילה המתבקשת 'חסידי', אך בגלל המטען הרב שהיא נושאת עמה, המירוה.


ר' לייטנר,
א)מהיכן הפס' הזה? ומה פי' המילה 'יקושון'?

ב)וכי באופן שיטתי כתבו כך אליו? וכי כל אלה שכותבים עליהם שהיו "ממעריציו"(למשל: הגרא"ז מלצר) של הגראי"ק, היו חותמים מכתביהם אליו בלשון זו? כמובן שלא.
אומנם ישנו סגנון מכתבים של תלמידים או חסידים החותמים מעין זאת באגרותיהם לרבותיהם ("והנני תלמידו מעריצו המשתחווה אפיים ארצה אל מול הדר"ג" וכדו'), אבל מה שאני כיוונתי הוא לכותבי קורותיו או שבחו של הגראי"ק, שיש מהם המשתמשים באופן שיטתי בביטוי זה כדי לתאר את הכרתם של גדולים אחרים בגדלותו של הגראי"ק, וזו באמת תופעה בלתי מקובלת אצל הכותבים בשבחם של גדולים אחרים. ובאמת גם הנוסח 'חסידי' אינו במקום, גם בלי קשר לקונוטציה שלו.
ושוב לשם ההמחשה: לכתוב למשל על הגראז"מ שהוא היה 'מחסידי' או 'ממעריצי' הגראי"ק, לענ"ד זהו תיאור החוטא לאמת, אע"פ שבלי ספק הוא העריצו(במובנה המילונאי של המילה), כשם שגם הגראי"ק העריץ את הגראז"מ באותה מידה, ולעיל ביארתי כל זאת באר היטב, עיי"ש. ובשעתו גם אתה כתבת לי על הסכמתך לדבריי.

א) ישעיהו כט כא.
ב)הסכמתי עמך, ועדיין אני חושב שלא כל אחד שהעריך את הראי"ה צריך להיחשב כמעריצו. זאת ללא כל קשר לכך שרבים שנחשבו 'גדול דור', אך רק בודדים נחשבים 'גדולי דורות' ולדעתי הראי"ה נמנה על אותם יחידים.
ג) גם הנוסח 'חסידי הראי"ה' נכון ביחס לחסידות הראי"ה שהוקמה בחייו. מאמר נרחב על כך הובא בראש הספר 'מכותבי הראי"ה' של הרב גוטל.
נערך לאחרונה על ידי לייטנר ב א' אוגוסט 28, 2016 5:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מהעבר
הודעות: 95
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מהעבר » א' אוגוסט 28, 2016 5:54 pm

אין אני בביתי
אבל זכור לי ממסמכים שיש תחת ידי שהיה רב חיים צבי ברודא שחתום כמנהל המוסד
כשאחזור לקראת שבת בל״נ אעלה צילום

מנדעל
הודעות: 119
הצטרף: ג' יולי 05, 2016 2:46 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מנדעל » א' אוגוסט 28, 2016 6:12 pm

גימפעל כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני הגרחיל"א היה בן אחר בן לתולדות יעקב יוסף

לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.


רש"ז היה בא"ב של חתן ה'תולדות'.
בעלון פניני תורה וחסידות של רא"ד פרידמן מבעלזא-לונדון מביא שם שהטשעבינער רב היה תמיד עוקץ את רש"ז שהוא נכד ה'תולדות' מהזמן שהיה מתנגד לפני שהתקרב לבעש"ט.

גימפעל
הודעות: 2164
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי גימפעל » א' אוגוסט 28, 2016 6:56 pm

מנדעל כתב:
גימפעל כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני הגרחיל"א היה בן אחר בן לתולדות יעקב יוסף

לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.


רש"ז היה בא"ב של חתן ה'תולדות'.
בעלון פניני תורה וחסידות של רא"ד פרידמן מבעלזא-לונדון מביא שם שהטשעבינער רב היה תמיד עוקץ את רש"ז שהוא נכד ה'תולדות' מהזמן שהיה מתנגד לפני שהתקרב לבעש"ט.

העקיצה לא תשנה את ההיסטוריה, ל'תולדות' היו רק בנות ולא בנים, אך אם היית מתאמץ להמשיך לקרוא את כל ההודעות מתחילת האשכול היית גם מגיע למסקנא שהוא בן אחר בן עד לחתנו של ה'תולדות'.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 28, 2016 6:58 pm

לעומקו של דבר כתב:השילוב שמפיץ את ריח הניחוח המופלא הוא גם הצקות ילדותיות בכל מקום בלי כל קשר לעניין, ביחד עם היתממות וצדקנות של אוי אל תכתבו על זה ואני הרי לא כתבתי כלום רק רמזתי... ומזה יצא הניחוח המופלא של הכותב ההוא.

חלמישצור לא כתב שערבים דבריך, הוא כתב שלא צריך לכתוב לגופו של כותב. אם אתה חושב שכולם משתמשים בהיתממות שלך (כלומר חלמישצור לא באמת חשב שצריך לכתוב בצורה מכובדת אלא שהוא רוצה להמשיך לקרוא את דבריך הנפלאים והמחוכמים ורק נהג בהיתממות כאילו מה שמפריע לו זה הכתיבה האישית בכדי שלא יצביעו על הנבזות שבכתיבתך), שיערב לך.

בכל אופן, הסגנון החדש מרענן, כעת כבר אין כאן צדקנות ולא היתממות, אלא אכלתי ואוכל עוד. כל כתיבתי כאן היא בכדי לבחוש אגב אורחא עם או בלי קשר באותו הזבל. סליחה, 'לסגור חשבון עם האמת'.
ומכאן ואילך כבר אין טעם לכתוב יותר.
וישפטו הכותבים כאן את אלו המתייחסים בזלזול ולדעתי בשפלות לתחינותיו של בעל הבית, הרב אוצ"ח
על מה שנכתב עלי אין מכבודי להגיב לרמה הזו ולפי המבייש. והודעותי ישפטוני.
אלא שבכ"א הייתי מצפה ממך קצת יותר, אחרי שאתה ראיתי כמה התחננתי אליך באישי לא לכתוב את... מה שלא מסתדר עם המפה הדמיונית ועם שום הנחה כוזבת. אבל כנראה אין מה לצפות.


ידידי,
אין לי מושג מה הביא אותך לפרובוקציה הנוכחית(הלכת לישון בצהריים וקמת על צד שמאל? ).
קריאה רציפה של אשכולות+הבנת הנקרא עשויה להביא לך תועלת מרובה, ותמנע ממך ומכולנו התפרצויות לא ענייניות מעין זו שהסתערת איתה היום.
הרב חלמישצור אליו הפניתי לעיל את טענתי, כתב באשכול זה עליה:"מקבל את טענתך הנכונה". האשכול לא ארוך, מומלץ לעיין בו לפני שמגדפים.
הרב לא ידען(המכונה אצלך חלמישצור)בחיי חיותו עימנו לאוי"ט, אין מן הראוי לתת פרשנויות לדבריו מבלי לקבל ממנו אישור.
הודעותיך אכן שופטות אותך, ו'ההתחננויות' באישי שאתה מזכיר, מוכיחות כנ"ל כיהודא ועוד לקרא.(צר לי, לא נולדתי אתמול).

"הצקות ילדותיות","נבזות", "שפלות" "לפי המבייש". תודה על המחמאות. אם שכחת משהו, כשתיזכר תמהר להוסיף.

ושוב, אתה רוצה להסביר לנו על מה ולמה התנפלת בשצף קצף?(הסתכלתי שוב בקטע שציטטת ממני, כדי לנסות להבין מה למען ה' אתה רוצה מחיי, ולפתע ניצנצה בי ההבנה שכנראה חשבת שבמילים "קבוצה נוספת" התכוונתי למפלגתך. ולא היא. יעיד עליי יודע כל תעלומות, שהתכוונתי בזאת לקבוצה אחרת לגמרי,ולא ראיתי טעם להזכירה בשמה[אם תרצה אכתוב לך באישי].
ואם אכן זה מה שהקפיץ אותך, אשמח לקבל התנצלות[וגם לא אכפת לי למחוק את המשפט הזה, אם תבקשני] ).

נ"ב: בענין ההיתממויות, יואיל לקרוא שוב באשכול "על יחסם של רבנים אגודאיסטים לרבני המזרחי", את הדו"ד שם עם הרב אי"ס ודעימיה, עד תומו. חבל שאתה דוחף אותנו שוב לקלחת הזו, שלכאו' נסגרה שם בכי טוב(כך קיוויתי).

הרב לייטנר,
א) תודה על הכתובת.[אני מבין שאצטרך לעיין במפרשים שם בעצמי... :)].
ב) מכבד את דעתך. קבלת רבותיי כמובן אחרת, והיא שהגרא"י קוק היה גדול מאד, אך בשם אופן לא 'גדול הדור', בוודאי לא במובן של קברניט הדור, וגם לא במובן התורני- היות שלא היה מהגדולים הבולטים בהלכה(כמו החפץ חיים,ר' חיים עוזר,החזו"א או הגר"ח מבריסק במובן המחקרי של ההלכה, וגם לא מראשי הישיבות הגדולים בני דורו שפילסו דרך ב'הבנה'. יחודו התורני היה ההיקף). את מרנא החזו"א אנו רואים כ'גדול דורות'. וצדיק באמונתו יחיה.
ג) "חסידות הראי"ה"? אתה יכול להוריד את המאמר הזה? (בכל אופן, מן הסתם מדובר בתלמידים ומקורבים של ממש כהגרי"מ חרל"פ והגר"י אריאלי ועוד, בוודאי לא החפ"ח או רא"ז...).

הרב מענדל,
לעיל פירטתי את יחוסו של מרן הגרשז"א לבעל ה'תולדות', עד כמה שידי מגעת, יעו"ש.
נערך לאחרונה על ידי פרנקל תאומים ב א' אוגוסט 28, 2016 7:14 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צולניק
הודעות: 909
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי צולניק » א' אוגוסט 28, 2016 7:13 pm

פרנקל תאומים כתב:ב) מכבד את דעתך. קבלת רבותיי כמובן אחרת, והיא שהגרא"י קוק היה גדול מאד, אך בשם אופן לא 'גדול הדור', בוודאי לא במובן של קברניט הדור, וגם לא במובן התורני- היות שלא היה מהגדולים הבולטים בהלכה(כמו החפץ חיים,ר' חיים עוזר,החזו"א או הגר"ח מבריסק במובן המחקרי של ההלכה, וגם לא מראשי הישיבות הגדולים בני דורו שפילסו דרך ב'הבנה'. יחודו התורני היה ההיקף). את מרנא החזו"א אנו רואים כ'גדול דורות'. וצדיק באמונתו יחיה.


קבלת רבותיך/רבותינו אינה עניין לכאן שהרי רבותינו ראו פסול בדרכו ומשכך לא שייך לדונו לא כ'גדול דור' ובודאי לא כ'גדול הדורות' [עד"מ, הרמ"מ מלובביץ' בודאי נחשב למנהיג בעל שיעור קומה שלא נראה כמותו, ורק משום שמעשיו פסולים אצלנו איננו 'נספר' בשיעור מנהיגותו].
פשיטא שהראי"ה היה מנהיג בעל שיעור קומה שליקט סביבו רבים מציבור שומרי התורה ואף חידש דרכים והשקפות בעבודת ה', עד איזה שיעור קומה מדובר אינני יודע.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 28, 2016 7:17 pm

הרב צולניק,
אם היו רואים אותו כגדול הדור, בוודאי במובן של 'קברניט', היה עליהם להישמע לו וללכת בדרכו.

צולניק
הודעות: 909
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי צולניק » א' אוגוסט 28, 2016 7:27 pm

פרנקל תאומים כתב:הרב צולניק,
אם היו רואים אותו כגדול הדור, בוודאי במובן של 'קברניט', היה עליהם להישמע לו וללכת בדרכו.

כנראה שזה לא תמיד כך [מזכיר לך משהו :)]

השמות שהזכרת לעיל [הח"ח והגרח"ע] לא חלקו בפירוש על הראי"ה, היחיד שנחלק עליו [במידת מה] בחיי חיותו היא הגרי"ח זוננפלד, הסיבה שכיום אנו יותר תלמידי הגריח"ז מתלמידי הראי"ה לא מגיעה מהכרה במעלת הגריח"ז על פני הראי"ה עד כדי ביטול דעת הראי"ה, אלא מהנסיבות ההיסטוריות וכפי שנטחן הדק היטב בפורומינו.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » א' אוגוסט 28, 2016 7:55 pm

צולניק כתב:
פרנקל תאומים כתב:הרב צולניק,
אם היו רואים אותו כגדול הדור, בוודאי במובן של 'קברניט', היה עליהם להישמע לו וללכת בדרכו.

כנראה שזה לא תמיד כך [מזכיר לך משהו :)]

השמות שהזכרת לעיל [הח"ח והגרח"ע] לא חלקו בפירוש על הראי"ה, היחיד שנחלק עליו [במידת מה] בחיי חיותו היא הגרי"ח זוננפלד, הסיבה שכיום אנו יותר תלמידי הגריח"ז מתלמידי הראי"ה לא מגיעה מהכרה במעלת הגריח"ז על פני הראי"ה עד כדי ביטול דעת הראי"ה, אלא מהנסיבות ההיסטוריות וכפי שנטחן הדק היטב בפורומינו.


א) צריך להיות כך.
ב) בוודאי שדרכם בענין היחס הנכון למרשיעי ברית ושיתוף הפעולה עימם ועוד, היתה נפרדת מדרכו. ולאורם אנו הולכים, היות שלדעתנו ולקבלתינו הם היו גדולי הדור. ובוודאי נסחפת לגמרי בכותבך שהיחיד שנחלק עליו היה הגריח"ז, על מכתבו המפורסם של ה'אמרי אמת' מגור, לא שמעת?
אומנם חלילה לי הק' מלהשתמש במטבע לשון כמו "ביטול דעת הראי"ה". אני אומר פשוט: אנו הולכים אחרי רוב מנין ובנין גדולי וקברניטי דורו, שהנהיגו אחרת ממנו.
הסיפור בירושלים מורכב יותר, וקשור במידה לא מבוטלת למחלוקות שהיו בה בין החרדים, עוד טרם בואו של הגראי"ק לירושלים (ולאר"י בכלל), ואדרבה, רבים מהתומכים ברבנותו בוודאי לא הזדהו עם גישתו לתנועה הציונית ועוד, כפי שאכן כבר התבאר בפורום הדק היטב.

אספקלריא
הודעות: 299
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי אספקלריא » א' אוגוסט 28, 2016 8:10 pm

מילה בסלע כתב:ציטוטיו של "אספקלריא" סותרים את עצמם, שכן הגר"ש הורביץ כותב שהוא יסד את ישיבת שער השמים ולא הזכיר שיסד בשותפות עם הגחי"ל כפי שמספרים צאצאיו של הגחי"ל ומנהלי שער השמים כיום.

אין כאן סתירה. הרב המקובל הגר"ש הורביץ (לידר) היה המייסד העיקרי, והשותף שלו היה הגרחי"ל אויערבאך. כמו שכתב לעיל פרנקל תאומים:
פרנקל תאומים כתב:הרושם שלי הוא שמתווה דרכה הקבלית של הישיבה היה בעיקר הג"ר שמעון, ואילו הגרחי"ל אע"פ שמסר שעורים בישיבה, הוא במידה רבה היה זה שהתמסר לביסוסה הכלכלי. הדיוק מדברי הגרא"י קוק מסתבר כנכון, הגרחי"ל היה גדול בנגלה, הו"ל ספרו 'חכם לב' על שו"ע אה"ע, והותיר אחריו עוד כתבים רבים, חידושים, ושו"ת בענייני גיטין ועגונות. אומנם אין ספק שהיה גדול גם בנסתר. אבל הג"ר שמעון לידער נודע בעיקר כמקובל גדול וכצדיק ופרוש.

מתפעל
הודעות: 3059
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מתפעל » א' אוגוסט 28, 2016 10:21 pm

הנואם הוא הגרחי"ל זצ"ל

hev 095.jpg
hev 095.jpg (75.52 KiB) נצפה 1821 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2527
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' אוגוסט 28, 2016 10:27 pm

כמדומני באסיפה הידועה נגד גיוס בנות בהשתתפות כל הבתי דינים.
מימין לשמאל: הגר"פ עפשטיין, הרב מטשעבין, הגר"מ קרליץ?, הגרצ"פ פרנק, הגרח"ל, הגרי"ז מינצברג, הרב רוזנטל?

מתפעל
הודעות: 3059
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מתפעל » א' אוגוסט 28, 2016 10:33 pm

אלו ששמת בסימן שאלה,
טעית
הראשון זהו הגאון רבי דוד שפרבר זצ"ל והאחרון נראה לי הגרי"מ טיקוטשניסקי זצ"ל.

ומי הבחור הגבוה העומד?

שבטיישראל
הודעות: 1735
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי שבטיישראל » א' אוגוסט 28, 2016 11:19 pm

גימפעל כתב:לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.

רש"ז היה בא"ב של חתן ה'תולדות'.


העקיצה לא תשנה את ההיסטוריה, ל'תולדות' היו רק בנות ולא בנים, אך אם היית מתאמץ להמשיך לקרוא את כל ההודעות מתחילת האשכול היית גם מגיע למסקנא שהוא בן אחר בן עד לחתנו של ה'תולדות'.


לא נכון.
להתולדות היה בן בשם ר' אברהם שמשון מראשקוב זי"ע
בשנים האחרונות נדפס צילום מסידור האריז"ל בכתי"ק שעליו (בין היותר) יסד ר' שבתי מראשקוב את סידורו.

גימפעל
הודעות: 2164
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי גימפעל » א' אוגוסט 28, 2016 11:28 pm

שבטיישראל כתב:
גימפעל כתב:לתולדות יעקב יוסף לא היו בנים, רק בנות.

רש"ז היה בא"ב של חתן ה'תולדות'.


העקיצה לא תשנה את ההיסטוריה, ל'תולדות' היו רק בנות ולא בנים, אך אם היית מתאמץ להמשיך לקרוא את כל ההודעות מתחילת האשכול היית גם מגיע למסקנא שהוא בן אחר בן עד לחתנו של ה'תולדות'.


לא נכון.
להתולדות היה בן בשם ר' אברהם שמשון מראשקוב זי"ע
בשנים האחרונות נדפס צילום מסידור האריז"ל בכתי"ק שעליו (בין היותר) יסד ר' שבתי מראשקוב את סידורו.

צודק, אך הם נכדי החתן ולא הבן.

מילה בסלע
הודעות: 42
הצטרף: ד' מאי 06, 2015 7:54 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מילה בסלע » ב' אוגוסט 29, 2016 9:46 am

בדברי "בעומקו של דבר" יש עירוב פרשיות.
א. הפס"ד של הבד"צ בתרפ"ג מתייחס לתביעת התלמידים כנגד המנהלים בפועל, הגר"ש והגרחי"ל. בעוד שהגר"צ לא ניהל בפועל ולא היה בעל דין. יתכן שלכל הדעות, הגר"ש והגרחי"ל יכולים להיקרא מייסדים גם אם הם הצטרפו בתקופת ההקמה, שבודאי לא היתה ביום אחד, כך הם ראו את עצמם וכך כנראה הכיר אותם הציבור.
ב. הפס"ד של הגרצ"פ פרנק ובית דינו והרבנים הראשיים, - שמופיע בלינק שברשימתי הקודמת - שניתן לאחר כחצי שנה מפס"ד הבד"צ, מתייחס לקביעת מעמדו של הגר"צ כמייסד וכו' בודאי עפ"י הוכחות שהובאו לפניהם ולא נידונו כלל קודם בבי"ד אחר.
ג. בהנהלת שער השמים נאמרה ביקורת לפני הרב ש. רוזנטל, ההיסטוריון של הגרצ"פ פרנק, שהגרצ"פ פרנק דן שלא כהלכה. על כך ניתן להזכיר את דבריו של הגרצ"פ: "כשאני מחייב מישהו בדין, הוא אומר לי שיש לי נגיעות. לו אין נגיעות ודוקא לי יש".
ד. בכל אופן למעשה מי שניהל את שער השמים הצליח בדרך כלל לעקוף את משמעות פסה"ד. גם על כך יש חומר בארכיונים, אבל עדיף לא לעורר דובים מרבצם. והמבין יבין.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוגוסט 31, 2016 2:33 pm

מילה בסלע כתב:בדברי "בעומקו של דבר" יש עירוב פרשיות.
א. הפס"ד של הבד"צ בתרפ"ג מתייחס לתביעת התלמידים כנגד המנהלים בפועל, הגר"ש והגרחי"ל. בעוד שהגר"צ לא ניהל בפועל ולא היה בעל דין. יתכן שלכל הדעות, הגר"ש והגרחי"ל יכולים להיקרא מייסדים גם אם הם הצטרפו בתקופת ההקמה, שבודאי לא היתה ביום אחד, כך הם ראו את עצמם וכך כנראה הכיר אותם הציבור.
ב. הפס"ד של הגרצ"פ פרנק ובית דינו והרבנים הראשיים, - שמופיע בלינק שברשימתי הקודמת - שניתן לאחר כחצי שנה מפס"ד הבד"צ, מתייחס לקביעת מעמדו של הגר"צ כמייסד וכו' בודאי עפ"י הוכחות שהובאו לפניהם ולא נידונו כלל קודם בבי"ד אחר.
ג. בהנהלת שער השמים נאמרה ביקורת לפני הרב ש. רוזנטל, ההיסטוריון של הגרצ"פ פרנק, שהגרצ"פ פרנק דן שלא כהלכה. על כך ניתן להזכיר את דבריו של הגרצ"פ: "כשאני מחייב מישהו בדין, הוא אומר לי שיש לי נגיעות. לו אין נגיעות ודוקא לי יש".
ד. בכל אופן למעשה מי שניהל את שער השמים הצליח בדרך כלל לעקוף את משמעות פסה"ד. גם על כך יש חומר בארכיונים, אבל עדיף לא לעורר דובים מרבצם. והמבין יבין.


מה היה שורש המחלוקת? הלא אין ספק שאנשים צדיקים כאלו לא ניסו לדחוק את רגליו של המייסד/אחד מהמייסדים סתם כך. אולי דרכו בח"ן לא היתה מקובלת עליהם(תרתי משמע)?

נ"ב: נדמה לי שתואר פניו של הגר"ש אויערבאך שליט"א מזכיר מאד את תואר פני סבו הגרחי"ל זצ"ל(לבחל"ח), הלא כן? (אינני מסתמך רק על תמונת הפרופיל המובאת לעיל, כ"א גם על תמונות נוספות שבידי).

לא ידען
הודעות: 861
הצטרף: ו' יוני 22, 2012 1:16 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי לא ידען » ד' אוגוסט 31, 2016 5:26 pm

מתפעל כתב:הנואם הוא הגרחי"ל זצ"ל

hev 095.jpg

הבחור הגבוה הוא ר' משה יוסף מילצקי, חתנו של ר' שמואל אהרון שזורי, לימים דיין ואב"ד.

אראל
הודעות: 390
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי אראל » ד' אוגוסט 31, 2016 9:38 pm

איפה אני יכול לראות יותר אודות הישיבה ותלמידיה בשנות התר"צ?
הסבא שלי למד שמה [אגב היה חותנו וגיסו של ר"ש גליצנשטיין ז"ל מן הנלוים להרב קוק]

מתפעל
הודעות: 3059
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אוגוסט 31, 2016 9:44 pm

יישר כח, לא ידעתי שהיה חתן ר' שמואל אהרן, אם כן המילצקים הם נכדי אדמורי לעלוב.

והעיקר, שכחת לציין שהיה בנו של הגה"צ ר' חיים חייקל מילצקי זצ"ל.

פרנקל תאומים
הודעות: 1127
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' אוגוסט 31, 2016 10:01 pm

והג"ר משה יוסף מילצקי היה מחותנו של מרן הגרשז"א, חמיו של הגאון הצדיק נועם המידות ר' ברוך זצ"ל.

איך ר' שמואל אהרן שזורי-ובר היה נכד ללעלוב?
(כמובן להגה"צ ר' חיים חייקל זצ"ל היו בנים נוספים, א"כ לא כל המילצקים הם צאצאי לעלוב).

מתפעל
הודעות: 3059
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מתפעל » ד' אוגוסט 31, 2016 10:18 pm

לא ר' שמואל אהרן אלא זוגתו,
כלומר, הילדים שלו נכדי לעלוב. וכן נכדי היהודי הק'

איטשע טבריאנער
הודעות: 182
הצטרף: ו' דצמבר 11, 2015 1:02 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי איטשע טבריאנער » ה' ספטמבר 01, 2016 12:10 am

הרה"ג ר' משה יוסף מילצקי היה חתן הרה"צ המקובל יהודא זונדל הגר חתן ר' שמואל אהרן שזורי.
זוגת ר' שמואל אהרן היא ממשפחת בערינשטיין נכדי הר"מ מלעלוב ועוד.
מצד הגר הם מיוחסים גם להרבה צדיקים גדולי החסידות.

מהעבר
הודעות: 95
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מהעבר » ה' ספטמבר 08, 2016 11:06 pm

מצב המסמכים גרוע
קבצים מצורפים
IMG_4018.JPG
IMG_4018.JPG (79.63 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4017.JPG
IMG_4017.JPG (50.93 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4014.JPG
IMG_4014.JPG (93.21 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4016.JPG
IMG_4016.JPG (99.08 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4015.JPG
IMG_4015.JPG (113.48 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4020.JPG
IMG_4020.JPG (74.17 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4013.JPG
IMG_4013.JPG (111.33 KiB) נצפה 1608 פעמים
IMG_4020.JPG
IMG_4020.JPG (74.17 KiB) נצפה 1608 פעמים

מהעבר
הודעות: 95
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מהעבר » ה' ספטמבר 08, 2016 11:10 pm

IMG_4012.JPG
IMG_4012.JPG (63.2 KiB) נצפה 1608 פעמים

מהעבר
הודעות: 95
הצטרף: א' מאי 29, 2011 9:10 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מהעבר » ה' ספטמבר 08, 2016 11:13 pm

אני מתנצל שהתמונות יצאו לא לפי סדר

ואיני יודע איך לתקן
אבל התמונה האחרונה היא הראשונה והצד השני זה מכתב הרידב"ז
אח"כ מכתב ר' חיים ברלין (סליחה שנכנס פעמיים )
אח"כ מכתב ר' חיים צבי הירש ברודא
אח"כ שטר התקשרות

כך קניתי את זה לפני הרבה שנים

וונדרבר
הודעות: 609
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי וונדרבר » ש' ספטמבר 10, 2016 11:55 pm

בשטר ההתקשרות יש פסקאות שדומות לשטרות ההתקשרות המפורסמים של חברת אהבת שלום של תלמידי רבי שלום שרעבי זצ"ל.
www.otzar.org/wotzar/book.aspx?176712&pageid=P0018

משה ובני ישראל
הודעות: 521
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 7:27 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי משה ובני ישראל » ג' ספטמבר 27, 2016 9:59 pm

הישיבה רחוב רש"י
קבצים מצורפים
שער השמים.PNG
שער השמים.PNG (1.04 MiB) נצפה 1469 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 3875
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי מיללער » ג' ינואר 09, 2018 12:06 am

*
קבצים מצורפים
תעודה מרבנים.png
תעודה מרבנים.png (1.16 MiB) נצפה 351 פעמים

גביר
הודעות: 620
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי גביר » ג' ינואר 09, 2018 8:10 am

לישיבת שער השמים, בייחוד לרב שמעון הרוויץ, היה קשר עם התימנים בשעריים, כשאיש הקשר היה כנראה ר' דוד קפרא. יעוין פנחס קפרא, מני תימן ובשעריים, רחובות תשל"ח 1978, עמ' 165-164.

חלמישצור
הודעות: 702
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי חלמישצור » ג' ינואר 09, 2018 2:48 pm

1. קול מהיכל קודש - קריאה לגיוס כספים מטעם הישיבה משנת תרס"ח (http://rosetta.nli.org.il/delivery/Deli ... 1512478088).
ישיבת שער השמים.jpg
ישיבת שער השמים.jpg (153.31 KiB) נצפה 295 פעמים

2. פנקסו של שד"ר הישיבה לוי סויסה משנת תרפ"ט (שישה עמודים). התיאור באתר הספרייה הלאומית: "בכה"י: "פנקס שליחות מצוה מאת התלמוד תורה הגדולה והישיבה הקדושה שער השמים וסניפי' בעיה"ק ירושלם תובב"א"; דף 4א: חתימות "גבאי ומנהלי התלמוד תורה והישיבה"; דף 5א: רשימת "מסעי השד"ר"; דף 6א: מכתב תמיכה מאת "הק' אברהם יצחק הכהן קוק [בכתב ספרדי]", בו גם מופיע שם השד"ר". (http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... FL54236402).

3. כמה פרטים מתוך ספרו של בן-אריה "עיר בראי התקופה", ירושלים תשל"ז, עמ' 413: קבלת תלמידים החל מגיל 16, שתי חטיבות: נגלה ואח"כ נסתר, 113 תלמידים בשנת 1913, תלמידים מעדות המזרח (ספרדים, בוכרים וגרוזינים) וסניף נוסף של הישיבה בשם 'קהל חסידים'.
עיר בראי התקופה עמ 413.png
עיר בראי התקופה עמ 413.png (328.57 KiB) נצפה 287 פעמים

4. מהעתונות: הצעת ראשי הישיבה בתחילת שנת תר"פ להצטרף אל הישיבה המרכזית העולמית שביקש הראי"ה להקים, אולם הרב קוק השיב: "ישיבה בעלת מקצוע כזה, יפה מאד אם תהיה בודדה ונפרדת, לבל תבלע בין האברים" (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=BA51BF36); רשימת שדרי הישיבה בשנת תרפ"א: הרבנים שלמה גוטליב, יקותיאל צבי אקשטיין, גרשון שולמן, שרגא פייבל ז"ק ומאיר פיירשטיין (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=433468BD); ניסיון ערבי לרצוח את שמש הישיבה אהרן אלבז (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=F958EBEF); פסק ביה"ד של הרבנות הראשית (הרבנים צבי פסח פרנק, אברם פילוסוף, ירוחם פישל ברינשטיין, והמזכיר שמואל אהרן ובר; עם קיום מהרב קוק, הרב יעקב מאיר והרב יוסף חי פאניז'ל) שהרב צבי אשר כהנא שפירא (יש ערך ויקיפדי) "הוא גבאי מיסד ומנהל ישיבת שער השמים פה" (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=71E25901); התמוטטות בנין הישיבה ברעש האדמה של שנת תרפ"ז (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=BA6BA4E8); כתבה על מצבה של הישיבה באלול שנת תש"ח (http://jpress.org.il/Olive/APA/NLI_heb/ ... k=D7CC98B0).
נערך לאחרונה על ידי חלמישצור ב ה' ינואר 11, 2018 6:15 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

חלמישצור
הודעות: 702
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am

Re: ישיבת שער השמים - תולדותיה ומטרתה

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' ינואר 11, 2018 4:54 pm

1. מבנה הישיבה בעיר העתיקה
2.jpg
2.jpg (42.79 KiB) נצפה 231 פעמים

2. מודעה מהישיבה לקראת ימי שובבי"ם ת"ת
1.jpg
1.jpg (41.45 KiB) נצפה 231 פעמים

3. מסמכים שחילצתי מתיק ישיבת שער השמים בארכיון המדינה (http://www.archives.gov.il/archives/#/A ... 0681074eaf). התיק מתייחס להסדרת הישיבה כמוסד חינוכי.
א. הצהרת הרחי"ל אוירבך ביחס לישיבה ות"ת שנספח אליה אז
הצהרה מהישיבה יג תמוז תרצה.jpg
הצהרה מהישיבה יג תמוז תרצה.jpg (1.01 MiB) נצפה 231 פעמים

ב. תוכניות מבנה הישיבה בשנת תרצ"ה
מבנה הישיבה שנת תרצה.jpg
מבנה הישיבה שנת תרצה.jpg (525.77 KiB) נצפה 231 פעמים

ג. "תעודת רבנים וגאונים ממבקרי ישיבתנו הקדושה": הר"ח סולובייצ'יק, הר"ח ברלין, הרידב"ז, הראי"ה, הרי"ח זוננפלד, רש"י הילמן
תעודת הרבנים.jpg
תעודת הרבנים.jpg (1.17 MiB) נצפה 231 פעמים

4. עוד אציין לחוברת "קול מקודש: תעודה וברכה לישיבת שער השמים וסניפיה שערך כבוד קדושת אדמו"ר גאון ישראל והמקובל המפורסם מרן אברהם יצחק הכהן קוק שליט"א, נשיא ארץ הקודש, ורב ואב"ד דפעה"ק תובב"א, אחרי בקורו בהיכל הישיבה הגדולה והק' והשתעשו עם הרבנים הגדולים הלומדים שמה, ביום ר"ח סיון פר"ת" (http://www.hebrewbooks.org/37742 ; נדפס גם בכרוזי ראי"ה, ירושלים תש"ס, כט; אוצרות הראיה ב, ראשל"צ תשס"ב, עמ' 449-450; מועדי הראי"ה, ת"א תש"מ, עמ' תנו-תנח. עוד על יחסו של הראי"ה למקום ראו אגרות לראי"ה, ירושלים תש"נ, עא, ותשובתו באגרות הראיה ב, תיד; אגרות הראיה ד, א'שכ ('שלא ישימו לב כלל לדברי הפלסתר שנכתבו ע"י איזה איש בלתי אחראי כלל, נגד הישיבה הקדושה שער השמים' וכו'), א'שכא).


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 15 אורחים