עמוד 2 מתוך 3

Re: הגאון הצדיק רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ג' נובמבר 15, 2016 7:13 am
על ידי חוקר ודורש
בשב"ק זו יח חשון חל יום היא"צ שלו ,הוא קבור בחלקת רבנים של בי"ק
פוניבז ליד הרב כהנמן ורבי יחזקאל לוינשטיין זי"ע ועכ"י

Re: הגאון הצדיק רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ה' נובמבר 17, 2016 5:29 pm
על ידי הכהן

Re: הגאון הצדיק רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ה' נובמבר 17, 2016 8:11 pm
על ידי אספקלריא
חוקרנוביץ כתב:הוא קבור בחלקת רבנים של בי"ק פוניבז ליד הרב כהנמן הרב דסלר ורבי יחזקאל לוינשטיין זי"ע ועכ"י

הרב דסלר לא קבור בבי"ק פוניבז', אלא בבית קברות זכרון מאיר.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' נובמבר 18, 2016 12:09 am
על ידי שיף
אגב שיטפיה לא דק
מענין באמת שהוא היחיד מבין הצוות שלא קבור שם אלא בין רבני סלבודקא

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' נובמבר 18, 2016 12:14 am
על ידי משוש דורים
הרב דסלר נפטר בתשי"ד, ואז עדיין בית הקברות פוניבז' לא היה קיים.
גם ר' אבא גרוסברד שנפטר לפניו (בתש"ז) לא קבור בפוניבז', אלא בהר הזיתים בירושלים.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ב' ינואר 30, 2017 11:48 pm
על ידי וונדרבר
אספקלריא כתב:
חוקרנוביץ כתב:הוא קבור בחלקת רבנים של בי"ק פוניבז ליד הרב כהנמן הרב דסלר ורבי יחזקאל לוינשטיין זי"ע ועכ"י

הרב דסלר לא קבור בבי"ק פוניבז', אלא בבית קברות זכרון מאיר.

שיף כתב:אגב שיטפיה לא דק ... שלא קבור שם אלא בין רבני סלבודקא

ראה תמונת קבר הרב דסלר, (בפינה השמאלית למטה), ליד ראשי ישיבת סלבודקה
viewtopic.php?f=19&t=7833&p=335271#p335256

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 3:23 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
היכן התגורר בדיוק הרב טולידאנו?

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 3:44 pm
על ידי חלמישצור
מכון חכמי ספרד כתב:היכן התגורר בדיוק הרב טולידאנו?

viewtopic.php?f=19&t=28599#p296000

אם כי בערך הויקיפדי עליו כתבו 'התיישב בבני ברק, תחילה בשכונת זיכרון מאיר, ובסוף ימיו בשכונת רמת אהרון... אחר פטירתו קראה עיריית בני ברק את הרחוב שבו התגורר בסוף ימיו על שמו'.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 4:13 pm
על ידי פרנצויז
מכון חכמי ספרד כתב:היכן התגורר בדיוק הרב טולידאנו?

בבני ברק היה גר ברח' ברטנורא בזכרון מאיר (כנזכר במה שהביא חלמיצור) ואז היה בשכנות להרב וואזנר זצ"ל, אח"כ התגורר כמה שנים ברח' חזון איש 11, וכנראה רק בסוף ימיו ממש עבר לרח' רוזנהיים ברמת אהרן.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 4:33 pm
על ידי חלמישצור
הרב פרנצויז, המכתב ממנו הוא מיום ג' תשרי תש"ל, ושם מצוינת הכתובת ברטנורא 11. מה הביאור לכך?

והנה עוד תמונה מהרב רב"ט, משנת תש"כ (https://dbs.bh.org.il/he/%D7%94%D7%A8%D ... 7%A0%D7%94). ועוד תמונה מחודש אב תש"ל (https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... %D7%9C.jpg). וכאן סרטון קצר מעריכת חופ"ק ועוד (https://www.youtube.com/watch?v=qbpgHS_Trm4).

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' אוגוסט 29, 2018 4:47 pm
על ידי מכון חכמי ספרד
חלמישצור כתב:הרב פרנצויז, המכתב ממנו הוא מיום ג' תשרי תש"ל, ושם מצוינת הכתובת ברטנורא 11. מה הביאור לכך?

והנה עוד תמונה מהרב רב"ט, משנת תש"כ (https://dbs.bh.org.il/he/%D7%94%D7%A8%D ... 7%A0%D7%94). ועוד תמונה מחודש אב תש"ל (https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... %D7%9C.jpg). וכאן סרטון קצר מעריכת חופ"ק ועוד (https://www.youtube.com/watch?v=qbpgHS_Trm4).



לפי מה שהעליתי, הוא היה גר תקופה ממושכת בברטנורא.
נפטר ברוזנהיים, וחלק מהרחוב נקרא על שמו.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 2:42 pm
על ידי פרנצויז
פרנצויז כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:היכן התגורר בדיוק הרב טולידאנו?

בבני ברק היה גר ברח' ברטנורא בזכרון מאיר (כנזכר במה שהביא חלמיצור) ואז היה בשכנות להרב וואזנר זצ"ל, אח"כ התגורר כמה שנים ברח' חזון איש 11, וכנראה רק בסוף ימיו ממש עבר לרח' רוזנהיים ברמת אהרן.

חלמישצור כתב:הרב פרנצויז, המכתב ממנו הוא מיום ג' תשרי תש"ל, ושם מצוינת הכתובת ברטנורא 11. מה הביאור לכך?

אם למישהו מאוד חשוב לדעת מתי ואיפה התגורר בדיוק, לפי מה שהבנתי, בשנים תשכ"ט-תש"ל (לפחות בחלקם) התגורר ברח' חזון איש 11, אבל לא הצלחתי לברר תאריכים מדוייקים ממתי ועד מתי.
ומה ששאל חלמישצור למה מופיעה הכתובת של רח' ברטנורא בג' תשרי תש"ל, יש ליישב בדוחק שהמשיך להשתמש עם ה"בלנק" הישן גם אחרי שעבר דירה, ולא טרח להדפיס "בלנק" חדש.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 12:51 pm
על ידי עובדיה חן
לקראת כחמשים שנה לפטירתו ,יצא ספר עליו ועל כל תקופתו ע"י נינו "קדוש וברוך" מומלץ מאוד.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: א' אוקטובר 27, 2019 1:14 pm
על ידי אבני גזית
מומלץ בחום, ערוך ברמה גבוהה.
Screenshot_20191027-131204.jpg
Screenshot_20191027-131204.jpg (98.6 KiB) נצפה 11066 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:04 pm
על ידי אבני גזית
עלון בית נאמן האחרון

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 8:20 pm
על ידי איש_ספר
קראתי בחג פרקים מהספר, והתרשמתי מאד. הספר ערוך בחן ובנועם, והוא מושך את הקורא לדמותו המאירה של ר' ברוך זצ"ל.
יש"כ של ידידנו זר"ק הרה"ג ר' ברוך שליט"א על עבודתו התמה והנקיה. כה לחי!

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ב' נובמבר 04, 2019 9:52 pm
על ידי נוטר הכרמים
איש_ספר כתב:קראתי בחג פרקים מהספר, והתרשמתי מאד. הספר ערוך בחן ובנועם, והוא מושך את הקורא לדמותו המאירה של ר' ברוך זצ"ל.
יש"כ של ידידנו זר"ק הרה"ג ר' ברוך שליט"א על עבודתו התמה והנקיה. כה לחי!

גם לי הקטן יצא לעלעל בחנות הספרים,
וממש התפעלתי, ולא רק מהתמונות.

במלה אחת: על הכל חופף טעם טוב,
שמשום מה היום הוא נחלתם של הזקנים בעיקר.
אז 'טעם זקנים', ובהגשה מרתקת.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 1:39 am
על ידי יענק'ל
בלת"ק
שמעתי מנכדו מעשה שהיה כך היה
רבי ברוך היה בבני ברק [כנראה בשנים מוקדמות יותר] ולפתע נכנס הילד לימים מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א
התיישב מולו והתבונן בו
כשנשאל מאי האי
אמר שאמר לו אביו שלראות פני צדיק היא סגולה ליר"ש
וראיית פני רבי ברוך זו ראיית פני צדיק
ועל כן בא לראות פניו ולהתבונן בו
ע"כ שמעתי וכמדו' שהפרטים מדוייקים ואולי שיניתי קצת ששמעתי עובדא זו מכבר הימים ואולי זכרוני בכזיב.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 3:02 am
על ידי וונדרבר
יש כאן כנראה דברים לא מדוייקים כי הג"ר ברוך טולידאנו זצ"ל עלה לארץ ישראל בשנת תשכ"ג, [כנזכר לעיל בתחילת האשכול, בקטע על ארץ ישראל], ובזמן ההוא הגר"ח שליט"א כבר לא היה ילד ...

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 7:11 am
על ידי בקרו טלה
-

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 9:19 am
על ידי יענק'ל
אולי רבי ברוך היה בארץ לביקור או תקופה גם בשנים קודמות יותר ?

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 10:27 am
על ידי פלגינן
בספר החדש על רבי רפאל ברוך - "אברך צעיר":

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ד' נובמבר 06, 2019 1:05 pm
על ידי חלמישצור
מצאתי את העדות הבאה (ש' בר-אשר, 'ארץ ישראל בתורתם של רבני צפון אפריקה וחכמיה', ארץ ישראל בהגות היהודית במאה העשרים, יד בן צבי תשס"ה, עמ' 229 הע' 75). האם עניין זה - הקשור לאשכול זה - נידון בספר?
12.png
12.png (44.33 KiB) נצפה 10789 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ה' נובמבר 07, 2019 9:48 am
על ידי פלגינן
אבני גזית כתב:עלון בית נאמן האחרון

גילוי נאות: ה'קרדיט' על ה"טעות" שמצא הרב מאזוז מגיע לי...
א. במחכ"ת הספר כתוב בעברית ולא בלשון הקודש. בעברית בת ימינו (בפרט לאור ההגייה הספרדית) נוספו אותיות ו' רבות לאחר קמץ קטן. אמנם במלים המוכרות לנו מבית המדרש לא ננהג כך, כי הדבר צורם מאוד לעין (למשל: כוהנים, כול וכדומה), אך במלים שאיננו מכירים צורה מקובעת שלהן, אעדיף את הכתיב העברי המודרני. עם זאת, מאחר והדבר צרם ליותר מכמה אנשים, ננסה לפתור את הבעיה במהדורה הבאה.
ב. הטיעון כי 'פועליו' משמע 'הפועלים שלו' אין בו ממש; ראשית, קרוב לשליש מהמלים בעברית ניתנות לקריאה בכמה צורות, ואין טעם להתחשב בכך. שנית, גם המילה 'פעליו' ניתנת להבנה של 'פעלי הדקדוק שלו' (אולי היה מורה לדקדוק?). אלא מאי, מתחשבים בעיקר בקונטקסט, וכפי המסתבר אין אדם בעולם שחשב שהביוגרפיה על הרב זצ"ל נועדה לספר על עבדיו ופועליו המרובים...

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ש' דצמבר 21, 2019 9:16 pm
על ידי חלמישצור
השבת קראתי את הספר "קדוש וברוך - מסכת חייו ופועליו של מנהיג יהדות מרוקו הגאון רבי רפאל ברוך טולידאנו זצוק"ל ראב"ד מקנס", ובאמת יש להמליץ עליו ולשבחו. וכדברי הרב מאזוז שהובאו למעלה "כתוב בסגנון נפלא ונקרא בנשימה אחת, אם תתחיל לקרוא לא תישן עד שתגמור אותו"...

כמה נקודות ראשוניות שאולי יוסיפו לחו"ר דכאן.

1.
לעיל הערתי:
חלמישצור כתב:מצאתי את העדות הבאה (ש' בר-אשר, 'ארץ ישראל בתורתם של רבני צפון אפריקה וחכמיה', ארץ ישראל בהגות היהודית במאה העשרים, יד בן צבי תשס"ה, עמ' 229 הע' 75). האם עניין זה - הקשור לאשכול זה - נידון בספר?

כעת עברתי שוב על האשכול ומצאתי שכבר נזכר הדבר:
יוסףלוי כתב:סיפר לי יהודי מזקני ויקירי קרתא בני ברק, על מה שכידוע רב״ט תמיד היה משתדל בכל כוחו לעצור העליה לא״י בתואנה ששם מתקלקלים הנוער וכו׳, ושלח מכתבים בענין לכל רבני מרוקו, והיהודי הנז׳ נכח בשיחתו של רב״ט עם הרה״ר דאז הגר״ש בן דנאן, שהיה מנסה לשכנעו להפעיל סמכויותיו במלוכה לענין, ואמ״ל רשב״ד וכי קלקולם של הצרפתים טוב יותר? מוטב יהיו בא״י.

פרק שלם בחיבור "המאבק נגד 'עליית הנוער'" - מוקדש לנושא זה. לא מצאתי שם את ההצעה לפנות למלכות, אבל כן מצוטט שם רב"ט כקובע לבני קהילתו, לאחר שיבתו מביקורו בארץ בקיץ תשי"ג - חורף תשי"ד, "מוטב שלא לעלות לארץ ישראל. מי שבכל זאת מבקש לעלות, צריך לוודא מראש כי הוא מצטרף למסגרת חרדית". נראה שעד שאין בידנו מידע מוצק, יש להותיר את העדות הזו לכל הפחות בתור "צריכה בירור".


2.
אכן ככל שמתקדמים בספר מתבהרת ומתבררת תמונה מורכבת ביותר עמה התמודדו חכמי מרוקו, מבית ומחוץ, בארץ ישראל ובארץ העמים (אף אם לעתים הותיר הנין עורך הספר את מורכבות המציאות לקורא, שיצרף ידיעה לידיעה ופרק לפרק, ויבין דבר מתוך דבר). התמונה העולה היא של דמות פלאים, מלאת מסירות אינסופית לרווחתה הרוחנית והגשמית של כל יהודי ויהודי שתחת אחריותה, ואף מעבר לה. יזם חרוץ וחיוני שאין לו דבר משלו, העובר מחיל אל חיל, אומר ועושה מדבר ומקיים, שלא חשך מכוחותיו ולא נח מפעילויותיו מיום מנויו לרבנות ועד ימיו האחרונים ממש.

ביתו של רב"ט היה כמעט הקדש לעניים, לאורחים וסתם אסופים (יש להזכיר שרבינו לא רכש דירה עד שנתו האחרונה ממש, לרווחת רעייתו לאחר שיסתלק מן העולם, עמ' 244), חלקים גדולים מאוד מכספו ומשכורתו הקדיש תדיר לצדקה (יש להזכיר כי משכורתו הייתה ממשלתית ולכן מכובדת למדי, עמ' 276), כן לא הפסיק מלהקים עוד ועוד בתי תלמוד תורה שיתחרו באליאנס (יצויין מקרה חריג של הקמת תיכון בו למדו חצי יום קודש וחצי יום חול [על טהרת הקודש], עמ' 161), ועוד. נראה כאילו לא נח רגע בחייו.


3.
קנאותו של רבינו תופסת מקום נרחב בחיבור. במקום אחד בספר ביקשו עורכי הספר להבהירה:
סגנונו חסר הפשרות של רבינו, עשוי להתמיה את הקורא בן זמננו המורגל לכך שאת האחים הטועים יש לקרב בדרכי נועם ובעבותות אהבה. אולם, זאת יש לדעת כי צביון הקהילה במקנס שונה היה ממסגרות החיים המוכרות לנו כיום, ואף ממבנה הקהילות החרדיות בארצות פולין ורוסיה. עצם העובדה שאת תוכחותיו כלפי מחללי שבת ופורצי גדר יכול היה רבינו להטיח בהם בעת בואם לבית הכנסת בשבת מעידה על שוני זה. באיזו קהילה בארצות אחרות היו מחללי השבת פוגשים את הרב בבית הכנסת בשבת? ... בקהילות יהודי מרוקו בכלל, ויהודי מקנס בפרט, גם פורצי הגדר ראו עצמם חלק מהקהילה. גם הם הגיעו לתפילות בשבת בבית הכנסת ונפגעו עמוקות מכך שהרב לא העניק להם את הכבוד הראוי בעיניהם (עמ' 109).

הדברים כמובן נכונים. עם זאת, דומני כי עיקר הדבר הוא מה שציינתי בסעיף הקודם. בני הקהילה והמדינה ידעו היטב את אישיותו של רב"ט, שהייתה כולה קודש ומסירות שאין לה קץ לטובתם ורווחתם. ידעו שאין לו משלו, וכל פעולותיו לשם שמיים. את מאמר חכמים "מי שיש בו יראת שמים דבריו נשמעים" (הנז' מפיו בספר בהקשר דומה), יש לפרש גם בהקשר זה - נקל לאדם לקבל תוכחה מאיש אמת שאינו פועל לנוחות עצמו.

אגב, התחכום של הרב ודעימה "להערים בכל מיני ערמה ליראת בוראו" (כלשון רש"י ברכות יז) ניכר לאורך כל הספר. כך, לדוגמה, מסופר כי הרבנית רבקה טולידאנו (קרובת משפחה) יזמה מפעל של הענקת ארוחות חמות לילדי התלמוד תורה המקומי. כל אישה הכינה ארוחה לילדים אחת לחודש. "כלל קבעה הרבנית רבקה: אין בודקין בציציותיו של ילד המגיע לחדר אוכל, אם נמנה הוא בין תלמידי הת"ת או שמא לומד הוא ב'אליאנס'. אדרבא, מעודדת הייתה דווקא את ילדי ה'אליאנס' לסעוד עם ילדי הת"ת. לא ארכו הימים, וחלק מאותם ילדים ביקשו מהוריהם להעביר אותם לתלמוד התורה"... (עמ' 101; דוגמה נוספת בעמ' 122-123).


4.
בשלהי הפרק "האיש על העדה" ניתן גם מקום של ממש לרעיו של רב"ט בבית הדין: ר' יהושע בירדוגו, ר' יוסף משאש (ידידו מנוער) ור' ברוך אברהם טולידאנו. וכן המסייעים בפעילויות שונות לו גיסו אח אשתו ר' מרדכי עמאר, ר' יצחק אוחנה (בסוף ימיו רבה של קרית שמונה), ר' אהרון מונסוניגו (בסוף ימיו רבה האחרון של המדינה) ור' יצחק סבאג. לאורך הספר נזכרים אישים רבים בני דורו, כל אחד במקומו, שהיה שותף במפעלים הגדולים של רב"ט. לדוגמה: ר' אברהם קלמנוביץ, ר' מיכאל ליפסקר, הנדיב יצחק שלום ועוד רבים.

כשמבינים שרבינו היה אמנם עמוד תווך במקנס (וכראב"ד בידו גם סמכות אכיפה ממשלתית ייחודית, ראו עמ' 108), אך עמו מערכת שלימה של צדיקים ונגידים שעמלו הרבה מאוד במדינה כולה, ולמרות תנאי הפתיחה הגרועים והאמצעים הדלים יחסית שהיו ברשותם, השיגו תוצאות נכבדות בין השאר בעזרת הציבור עצמו שמלכתחילה תמך בפועלם ורצה בו, עומדים תמוהים עד מאוד, מופרכים ומוגזמים, דברי הר"א סורסקי בפתח הפרק על ר' רפאל ברוך טולידאנו ב"אורות ממזרח":
מתי מעט היו אנשים-של-צורה שצמחו מתוך יהדות מארוקו הדוויה בשלושת הדורות האחרונים ... בתשעים השנים האחרונות כמעט נסתם כל חזון יהדות מארוקו. נתמעטו הלבבות, אנשי אמונה אבדו, פסו גודרי פרץ וצמתו משיבי חימה, נפרצו הסכרים בפני רוחות זרות ... אולם בחמלת ה' על זרע-אהובים, הצמיח מקרבם דוקא בדור עני-בדעת, קומץ של נגידי-רוח, אנשי קודש ... אנשי מעלה אלה ... נשארו כשרידים בודדים מפליטת בית-סופריה של יהדות מארוקו - והאחרון שבהם, ארי שבחבורה, הוא רבי רפאל ברוך טולידאנו (אורות ממזרח, עמ' רנא-רנב).

בספר דנן אין סגנון מופלג ומוגזם כזה. דברי רא"ס הם ככל הנראה ניסיון להבהיר את חשיבות פועלו של רב"ט, אך כמדומה תוך התכבדות לא ראויה בקלונה של יהדות שלימה. חבל (אגב, גם ביחס לכותרת הספר "קדוש וברוך", כמדומה שלא נכון להגדיר באופן חד כל כך את רב"ט כ"מנהיג יהדות מרוקו", כאשר היו בערים החשובות הנוספות במדינה ואף עמו במחיצתו גדולים חשובים נוספים, שמקבלים מקום נכבד וראוי בספר; קביעות בסגנון כזה הן ש'איפשרו' לר"א סורסקי לבטל את שאר חו"ר המדינה כעפרא דארעא, ולא היא). ראויים להיזכר כאן דברי הענווה של רבינו, בהתייחסו לקבלתו את משרת ראב"ד העיר בשנת תש"א:
החשבתי עצמי כפחות גדול בתורה מחכמים אחרים שחיו ופעלו במקנס באותה תקופה, אבל הרגשתי שעלי לקבל את התפקיד, כדי לעמוד בתקיפות בפרץ ולהוביל את המערכה על שמירת צביון התורה בעיר מקנס!" (קדוש וברוך, שם).


5.
לרווחא דמלתא נכניס כאן תמונה נהדרת מתוך הספר: האסיפה השנייה של "מועצת הרבנים" של מרוקו, שנת תש"ט (עמ' 371)
מימין לשמאל, שורה א': רבי שמעון כהן, רבינו, רבי מיכאל אנאקווה, רבי שאול אבן דנאן, המפקח מוריס אביטבול, רבי חיים דוד סירירו ורבי יוסף מימראן. שורה ב': רבי אהרן חסין, רבי יוסף משאש, רבי אליהו מלכה, רבי רחמים לוי, רבי מכלוף אבוחצירא, רבי חיים דוד בן שושן ורבי דוד עובדיה. שורה ג': רבי יעקב בירדוגו, רבי מימון אוחיון, רבי ידידיה מונסוניגו, רבי שלום משאש, רבי דוד אלעסרי, רבי יהושע מאמאן, רבי אפרים אנקאווה ורבי חיים בן הרוש.

סריקה_20191221.jpg
סריקה_20191221.jpg (2.76 MiB) נצפה 10366 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 12:36 am
על ידי ליבא לתיובתא
הרב חלמישצור היקר,
לא נאה לך להקשות ולסתור מר' אהרן סורסקי ל'קדוש וברוך'.
הראשון אינו 'ביוגרף' או הסטוריון אלא 'עורך ביוגרפיות'
שתחב עצמו לתפקיד לא לו וכתב 'עובדות' שמקורם במוחו.
מהיכרותי עם מח"ס קדוש וברוך, הוא משתדל יותר להצמד
לעובדות, ובאמת תמוה לי שקרא לרבינו 'מנהיג יהדות מרוקו' וכדו'.
אבל אכן הוא הנהיג חלק נכבד מיהודי מרוקו בכמה מובנים.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 1:38 am
על ידי פרנצויז
בספר "קדוש וברוך" עמ' 265 נדפסה תמונה עם הכיתוב "רבינו עם שד"ר".

קדוש וברוך עמוד 265.jpg
קדוש וברוך עמוד 265.jpg (26.63 KiB) נצפה 10276 פעמים

האם מישהו מזהה את ה"שד"ר"?
האם אינו הרה"ח רבי יצחק מאיר לוי זצ"ל מייסד אוצר התורה בפרס?

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: א' דצמבר 22, 2019 9:42 pm
על ידי חלמישצור
על קנאותו כי רבה. סיפר לי הערב אחד מנכדי הרב אשר מורציאנו הי"ו מקווינס, שבשנות העשרה היה סבו סמוך לשולחן רבינו כחמש שנים (בשנות הת"ש), וסיפר על אירוע שהיה עד לו בעצמו, שבאה לפני הרב אישה שנחשדה בזנות, ולפום חריפותיה קם רבינו וסטר לה בפניה! (והשוו האמור לעיל, סי' 3).

עוד סיפר שעודד אותם הרבה שוב ושוב לעלות ארצה. במה ככל הנראה דברים אמורים? בשנים שלפני קום המדינה. כי כאמור החל מתש"ט, כפי שמבואר ב"קדוש וברוך", בעקבות הסכנה הרוחנית בעלייה ארצה אותה שייך רבינו למוסדות העלייה, סבר וקבע כי "מקנס היא ירושלים, כאן הילדים יישארו בנים נאמנים לעם ישראל ולתורת ישראל, בעוד שבארץ ישראל מצפה להם אבדון רוחני". (לבסוף היגר ר"א מורציאנו לארה"ב, והוא רב בית כנסת שם עד היום, קרוב לגיל מאה, יאריך ה' ימיו).

בשולי דברי המעטים, מאוד אשמח אם יוכלו חו"ר להוסיף משהו על גישתו ההלכתית של רבינו, מן הסתם בעיקר סביב "קיצור שולחן ערוך". עד כמה מסורת יש בה ועד כמה חידוש יש בה, עד כמה משקל למנהגים ועד כמה ליסודות הדין, כמה ממנה פולמוס עם גישות מקבילות וכמה ממנה הליכה בתום הדרך, וכיוצא בזה. יש בעניין זה מספר רמזים בפרק "תורת אמת נתן לנו" ותן לחכמים ויחכמו.

ואגב גררא נציין כאן מתוך הספר דבר נעים לאוזן ומשמח את הלב כי "בקרוב יצא לאור ספר שו"ת ופסקי דינים מרבינו על ידי נכדו רבי שלום טולידאנו בן רבי יעקב בהוצאת 'חברת אהבת שלום' " (עמ' 187). יזכה ה' את העוסקים במלאכת הקודש להוציא דבר נאה ומתוקן מתח"י.



---
עלי להבהיר, בתשובה להרב ליבא לתיובתא ועוד בפרטי, כי בשום אופן לא באתי להשוות בין הגוזמה המופרכת ב"אורות ממזרח" ובין "קדוש וברוך". האחרון הוא מאוזן היטב ואין בו שמץ רושם ממה שיש אצל הראשון. עסקתי רק בראשון, ומתוך כך נגעתי אך בעניין כותרת המשנה שעל כריכת האחרון (כותרת המשנה בעמוד השער הפנימי היא "ראב"ד מקנס ומקים עולה של תורה במרוקו ובארץ ישראל, בעל הספר קיצור שולחן ערוך").

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ה' ינואר 16, 2020 4:24 pm
על ידי חלמישצור
חלמישצור כתב:אגב גררא נציין כאן מתוך הספר דבר נעים לאוזן ומשמח את הלב כי "בקרוב יצא לאור ספר שו"ת ופסקי דינים מרבינו על ידי נכדו רבי שלום טולידאנו בן רבי יעקב בהוצאת 'חברת אהבת שלום' " (עמ' 187). יזכה ה' את העוסקים במלאכת הקודש להוציא דבר נאה ומתוקן מתח"י.

באשכול הספרים החדשים (כאן) פורסם לפני זמן מה כי אכן יצא לאור עולם
"שו"ת רבי ברוך" להגה"צ רבי רפאל ברוך טולידאנו זצוק"ל ראב"ד מקנס על או"ח ויור"ד. ע"י מכון אהבת שלום [ושם ניתן להשיג] וכן ע"י נכדו רבי שלום טולידאנו מראשי ישיבת מאור התורה

ויש להוסיף כי זהו כרך א' - בחלק אורח חיים כ"ט סימנים ובחלק יורה דעה כ"ה סימנים (להלן). עוד הוסיפו "ספר המעשר", ובפתיחה גם תולדות המחבר, הקדמתו ועוד, ובחתימה מפתח שמות (כ-350 עמ'). בע"ה יוסיפו להו"ל עוד ועוד.
1.png
1.png (548.66 KiB) נצפה 9876 פעמים


אורח חיים
א - תיקון בענין חזרת התפילה ע"י הש"ץ
ב - תשובת מהר"ר שלמה הכהן בנדון הנ"ל
ג - תשובת מהר"ר יהושע מאמאן בנדון הנ"ל
ד - תשובת מהר"ר מרדכי עמאר בנדון הנ"ל
ה - תשובת מהרי"ם אל מהרמ"ע הנ"ל
ו - תשובת מהרי"ם אל מהרמ"ע שנית
ז - אם צריך לברך שהחיינו על ראיית החמה בתקופתה
ח - אם הוי איסור דאורייתא לכתוב בכתב הגויים בשבת
ט - אם מותר לערוך שעון מעורר בערב שבת שיכבה את החשמל בשבת
י - מהו לשלוח תבשיל בערב שבת לתנור של גוי כשלא יוכל לבשלו קודם שבם
יא - תשובת מהר"ר מרדכי עמאר בנדון הנ"ל
יב - תשובת מהר"ר ידידיה טולידאנו בנדון הנ"ל
יג - תשובת מהר"ר ישועה שמ"ח עובדיה בנדון הנ"ל
יד - תקנה מחכמי העיר בנדון הנ"ל
טו - זקן ההולך בביתו בלא מקל אם מותר לצאת לחוץ בשבת במקל
טז - בענין הוצאה בזה"ז לרשות הרבים. תשובת מהר"ר ברוך אברהם טולידאנו
יז - תשובת מהר"ר שמעון תימסית בנדון ה"ל
יח - מערכה בדין הוצאה לרשות הרבים בזמן הזה, ודין כרמלית. תשובת רבינו למהר"ר יוסף משאש
יט - תשובת מהר"י משאש להשיב על דברי רבינו
כ - תשובת רבינו בנדון הנ"ל, להשיב על דברי מהר"י משאש
כא - תשובת מהר"י משאש להשיב על דברי רבינו שנית
כב - תשובת רבינו בשלישית, להשיב על דברי מהר"י משאש האחרונים
כג - תשובת מהר"ר שלום משאש לרבינו על הנ"ל
כד - בענין שכירות הרשות להיתר טלטול
כה - אם מהני מכירת חמץ לגוי בדיבור, בלא קנין או משיכה וכד'. תשובת מהר"ר יוסף משאש
כו - תשובת רבינו להשיב על דברי מהר"י משאש הנ"ל
כז - תשובת מהר"י משאש להשיב על דברי רבינו האחרונים
כט - בענין כיבוי הנר ביום טוב, ובפרט אור החשמל

יורה דעה
א - בדיני בועה בשיפולי הריאה, ובועה ממקום למקום, ומכה בדופן ויש בה עוקץ ובאטום וסירכא יוצאת
ב - בדין ב' בועות סמוכות בריאה
ג - בענין בדיקת הסירכא בריאה
ד - בדין סירכא מגב האונות לחזה ובמנהג המערב
ה - בדין סירכות ובועות בריאה של עוף ואם צריך בדיקה. תשובת מהר"ר יצחק נסים לרבינו
ו - מחט שנמצאה בשומן שליד המעיים, ונתערב הבשר עם בהמה אחרת, ומלחוהו ובישלוהו עם בשר אחר, ועם אינו מינו, ואין שישים בתערובת
ז - תשובת מהר"ר מאיר טולידאנו בנדון הנ"ל
ח - תשובה שנית מרבינו בנדון הנ"ל
ט - עוד בנדון הנ"ל, ובדין חתיכה הראויה להתכבד. תשובת מהר"ר שלום משאש
י - נתן איסור חם שהיד סולדת בו לכלי שני של חרס, אם נאסר הכלי. תשובת מהר"ר ברוך אברהם טולידאנו
יא - נפל ערכבר לבאר ומצאו חתיכות שרץ במים ששאבו, אם מותר התבשיל שנתבשל במים קודם שמצאו החתיכות
יב - תשובה מרב לא נודע בנדון הנ"ל, להשיב על דברי רבינו
יג - בדין מקוה טהרה המתמלא ע"י משאבה
יד - בענין גירות בכדי להנשא. תשובת מהר"ר יעקב טולידנו, אבי רבינו
טו - עוד בענין הנ"ל. תשובת מהר"ר רפאל אנקאווא
טז - אם יש חיוב מזוזה לבית שאין דרים בו. תשובת מהר"ר אי"ש הצרפתי
יז - תשובת רבינו על דברי החכם הנ"ל
יח - תשובת הגר"י משאש בנדון הנ"ל
יט - עוד בנדון הנ"ל. תשובת רבינו על דברי משיגו מהר"ר יוסף משאש
כ - תשובה שנית מהגר"י משאש להשיב על דברי רבינו
כא - בענין מעשר כספים אי חיובו מן התורה או מדרבנן. תשובת מהר"ר רפאל אנקאווא
כב - תשובת רבינו בנדון הנ"ל
כג - תשובת מהר"ר ישמ"ח עובדיה לרבינו בנדון הנ"ל
כד - תשובה שנית למהר"ר ישמ"ח עובדיה בנדון הנ"ל
כה - בענין מי שטוען שאין ידו משגת לרפאות בתו, אם כופין אותו

ספר המעשר
דיני מעשר כספים בקיצור

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ה' מרץ 05, 2020 10:09 am
על ידי פלוריש
יש אפשרות להעלות את הפולמוס על העירוב מתוך השו"ת החדש?
על פי השמועה יש שם אוצרות

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 8:12 am
על ידי עובדיה חן
השנה מלאו יובל שנים לפטירתו י"ח חשוןתשל"א י"ח חשון תשפ"א בעקבות כך כל העיתונים כתבו אודותיו מצ"ב מאמר שכתב הרב טוביה פריינד בהמודיע
נועם שיח הרב טולידאנו.pdf
(555.79 KiB) הורד 188 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 10:30 am
על ידי אבני גזית
וונדרבר כתב:יש כאן כנראה דברים לא מדוייקים כי הג"ר ברוך טולידאנו זצ"ל עלה לארץ ישראל בשנת תשכ"ג, [כנזכר לעיל בתחילת האשכול, בקטע על ארץ ישראל], ובזמן ההוא הגר"ח שליט"א כבר לא היה ילד ...


הוא ביקר בארץ בשנת תשי"ג. אז גם ביקר בבית דודו החזו"א שיצא ללוות אותו בצאתו.

ייתכן כי מאז הסטייפלר הכירו.

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 12:29 pm
על ידי עובדיה חן
מהמבשר:

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 12:30 pm
על ידי עובדיה חן
המבשר2.jpeg
המבשר2.jpeg (798.54 KiB) נצפה 7092 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 12:31 pm
על ידי עובדיה חן
המבשר3.jpeg
המבשר3.jpeg (814.46 KiB) נצפה 7092 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 12:31 pm
על ידי עובדיה חן
המבשר4.jpeg
המבשר4.jpeg (924.68 KiB) נצפה 7092 פעמים

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 3:11 pm
על ידי אבני גזית
המבשר תורני תשפ"א

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ו' אוקטובר 30, 2020 3:18 pm
על ידי נוטר הכרמים
קבלתי את זה, מה דעתכם?

"אשורר שירה, לכבוד התורה".

קולות השירה הרמים מילאו את חלל החדר. יהודים הסבו לסעודת מצווה ושוררו את השיר המוכר בשמחה מיוחדת.

בראש המסובים הסבו שני תלמידי חכמים: הגאון הישיש רבי רפאל ברוך טולידנו (י"ח בחשוון יום פטירתו), מחבר הפיוט 'אשורר שירה', והגאון הצעיר רבי מרדכי אליהו, שבאותם ימים כיהן כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע.

לכבודו של רבי רפאל ברוך, שוררו המסובים את הפיוט שחיבר בהתעלות מיוחדת.

רבי מרדכי אליהו, ששמע את השיר לראשונה, האזין למילותיו והתפעל מהן. כתלמיד חכם הוא זיהה את המקורות והרמזים התורניים במילות השיר לכבוד התורה. הוא גחן לעברו של רבי רפאל ברוך ולחש: "האם מקורו של השיר הוא מן הקדמונים?"

ענה לו רבי רפאל ברוך בצורה סתומה: "לא קדמונים. קדמוניךָ".

בהמשך הסעודה, פנה רבי מרדכי אליהו אל אחד מהמסובים ושאל: "מי חיבר את השיר 'אשורר שירה'?"

היהודי תמה לשאלה. הצביע על רבי רפאל ברוך שישב בראש השולחן. הוא מחבר הפיוט.

חזר רבי מרדכי אל רבי רפאל ברוך ותהה בפניו מדוע אמר לו שקדמונים חיברו את השיר, ולא גילה לו שהוא עצמו המחבר.

"לא צחקתי עליך, חלילה", נענה רבי רפאל ברוך וסיפר דברים כהווייתם. "יום אחד, בעת שכתבתי את השיר, לא הצלחתי להשלים את הבתים כיאות. לאחר זמן מה החלטתי לצאת לשאוף אוויר, שמא המנוחה מהניסיון לסיים את הבתים - היא שתעזור לי להגיע לכך ביתר קלות.

"שבתי לביתי והנה אני רואה את מילות השיר כתובות באופן מושלם. שאלתי את הרבנית האם אי מי נכנס לבית בשעה שלא הייתי בו, והשיבה בשלילה גמורה. לכן אמרתי לכבודו שהשיר הוא מ'קדמונים', יען כי לא אני חיברתי את כולו"...

• • •

חלפו שנים מסעודת המצווה בבאר שבע.

רבי רפאל ברוך טולידנו נפטר, ורבי מרדכי אליהו הגיע בימי השבעה לנחם את בניו. תוך כדי הדברים העלה הגר"מ זיכרונות מימי עבר וסיפר על כתיבתו הפלאית של השיר המפורסם.

"לא יכול להיות", הגיב אחד הנכדים בחריפות. "סבא היה אדם מאוד ריאלי ולא ייתכן שהוא סיפר לך דברים כאלה".

הבנים האבלים התכנסו בשתיקה, אבל שתיקתם העידה שהם אכן חושבים כמו הנכד שחשב בקול...

"האם הרבנית שתחיה אף היא נמצאת כאן?" שאל רבי מרדכי את האבלים.

כאשר ענו לו בחיוב, ביקש שיבואו עימו ויספרו לה את הסיפור. שמא היא תוכל להכחיש או לאשר את הדברים.

השאלה הוצגה בפני האלמנה הצדקנית, והיא אישרה מיידית את נכונות הדברים.

בראות הרבנית את מבטי הפליאה על פני הבנים והנכדים, העירה להם: "מדוע אתם מטילים פקפוק בדברים? זה לא היה המקרה היחיד עם הרב. היו אלו מעשים שבכל יום"...

כאן היה תורם של הצאצאים להתפלא על הרבנית ולשאול: "מדוע לא סיפרת לנו אף פעם?"

"מה יש לספר", לא הבינה הרבנית על מה ההתרגשות. "אביכם היה אדם קדוש ומעשים מהסוג הזה היו כל כך פשוטים בעינינו שמעולם לא חשנו צורך לספרם"...

צא ולמד ממעשה קטן זה, שללמד על הכלל האפוף סוד כולו יצא - - -

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 9:42 pm
על ידי וונדרבר
נוטר הכרמים כתב:קבלתי את זה, מה דעתכם?
"אשורר שירה, לכבוד התורה".
קולות השירה הרמים מילאו את חלל החדר. יהודים הסבו לסעודת מצווה ושוררו את השיר המוכר בשמחה מיוחדת.
בראש המסובים הסבו שני תלמידי חכמים: הגאון הישיש רבי רפאל ברוך טולידנו (י"ח בחשוון יום פטירתו), מחבר הפיוט 'אשורר שירה', והגאון הצעיר רבי מרדכי אליהו, שבאותם ימים כיהן כדיין בבית הדין הרבני בבאר שבע.

הגה"צ רבי ברוך טולידאנו זצ"ל היה ידוע כאדם צדיק וקדוש.
[אמנם, באופן כללי, יש להתייחס בזהירות לסיפורי מעשיות של הגרמ"א, שיתכן שיש בהם הגזמות ...
ראה http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=3377#p241596].

Re: הגה"צ רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל רבה של מקנס

פורסם: ש' אוקטובר 31, 2020 10:03 pm
על ידי מה שנכון נכון
המעשה דלעיל מובא בספרו של הר"מ אליהו מאמר מרדכי - י"ג אלול עמ' רמב-ג, וע"ש במעשים הנוספים.

בספר מליצי יושר כתוב סיפור אחר: את כל כ"ג בתי השיר חיבר בחלום בחזיון לילה וכשהתעורר רשמם.