עמוד 2 מתוך 4

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:11 pm
על ידי יעקובי
וונדרבר כתב:
חיים ושלו' כתב: מעניין, מעולם לא שמעתי, (אגב, המרדכי היה אשכנזי...) מה ביאור השם מרדכי עם חירי"ק?

אני לא בטוח שזה הפירוש, אבל לכאורה פירושו: "של מרדכי", (כמו שקוראים לתלמוד של ירושלים "הירושלמי").
[ויתכן אולי שבדורות הקודמים כולם קראו לו כך, אלא בגלל שבין כך העולם רגילים לבטאות את השם מרדכי כאילו שיש סגול מתחת לאות כ' MORDCHE, וגם אם יהיה חיריק מתחת לאות כ' יוצא אותו מבטא, לכן נשתכח שיש הבדל בניקוד בין שם האיש לשם הספר].

מן הסתם מרדכי בחירי"ק הוא על דרך הראשונים לכנות חיבור הרא"ש: אָשֵׁרִי. השתא כשם שאָשֵׁרִי לרבינו אשר, כך מָרְדְּכִי לרבינו מרדכי.
מעין זה גם מיימוני, מאירי וכיו"ב, על שם אבות המשפחה.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:12 pm
על ידי מה שנכון נכון
על אף שכך מורגל בפי כמה רבנים ספרדים בדורנו, לא ברור ממתי זמנו ומה הקיפו של כנוי זה בין הספרדים לארצותיהם.
אם הכוונה של מרדכי (כמו אשרי) החיריק היה צריך להיות תחת היו'ד.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:16 pm
על ידי יעקובי
מה שנכון נכון כתב:אם הכוונה של מרדכי (כמו אשרי) החיריק היה צריך להיות תחת היו'ד.

על דרך: לחנוך משפחת החנוכי, לפלוא משפחת הפלואי, לחצרון משפחת החצרוני, לְכַרְמִי משפחת הַכַּרְמִי. ולא הכרמיי. וטעמו מובן.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:17 pm
על ידי קאצ'קלה
קיבלתי בהודעה אישית, מאחד החברים:
להגדיל השמחה:
כד הוינא טליא קראתי ספר על השלה"ק. באחד הפרקים תוארה פגישה נרגשת ואפופת סוד של השלה"ק והחידושי הרי"ם. בשעתו היתה זו אימי שנזדעקה על השיבוש החמור. כשגדלתי הבנתי שהכותב (או הכותבת, איני יודע) קרא/ה סיפור על פגישה של ר' ישעיה הלוי (מושקאט, בעל ראשי בשמים) מפראגא עם ידידו החיהרי"ם, ובלבל/ה אותו עם השלה"ק, ויצא העגל הזה. (על החלפת פראג בפראגא ניתן לסלוח, אבל לא על הרעיון שהחיהרי"ם חי בדורו של השלה"ק.)

עוד אציין, שמעתי ממו"צ נחשב שדיבר בשיעור בהל' נדה על מחלוקת בין האביאסף לאבי עזרי, וכשטענתי לו שמדובר באותו מחבר שאלני מנ"ל. הבאתי לו את השם הגדולים, אבל איני זוכר אם זה היה מספיק ע"מ לשכנעו ולהורידו מסיכומו הבהיר ...

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:28 pm
על ידי מה שנכון נכון
יעקובי כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם הכוונה של מרדכי (כמו אשרי) החיריק היה צריך להיות תחת היו'ד.

על דרך: לחנוך משפחת החנוכי, לפלוא משפחת הפלואי, לחצרון משפחת החצרוני, לְכַרְמִי משפחת הַכַּרְמִי. ולא הכרמיי. וטעמו מובן.

יש חילוק, כי שם כבר השם עצמו דומה בנקודו לשייכות, (וראה באב"ע שכתב שהנכון שהיו'ד היא של היחס והיו'ד של השם נשמטה לגמרי). אבל כאן שהיו'ד היא עיצור ומשנים ליחס, ואין כאן שני חיריק רצופים, אין סיבה שלא להשאיר את השם ללא שינוי, ולהוסיף לו שייכות - מרדכי כ'ף פתוחה ויו'ד חרוקה.

כמדומני שאצל המרדכי התקבל השם מרדכי כשמו של הספר (כעין בנביאים), ואי"ז דומה לרא"ש ששם זה קיצור ל'פסקי רבנו אשר'.
וסימנך שהרבה פעמים יש גרשים במלה 'אשרי', מה שאין כן ב'מרדכי'.
מאירי עיקרו הוא כנוי למחבר ששייך למשפחה זו, ולא לחיבורו (אלא ע"ד הקיצור).

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:45 pm
על ידי וונדרבר
מה שנכון נכון כתב:מאירי עיקרו הוא כנוי למחבר ששייך למשפחה זו, ולא לחיבורו (אלא ע"ד הקיצור).

אולי כן הוא גם לגבי הכינוי מימוני, שהוא בעיקרו כינוי למחבר.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:50 pm
על ידי אליעזר בלוי
מה שנכון נכון כתב:
יעקובי כתב:
מה שנכון נכון כתב:אם הכוונה של מרדכי (כמו אשרי) החיריק היה צריך להיות תחת היו'ד.

על דרך: לחנוך משפחת החנוכי, לפלוא משפחת הפלואי, לחצרון משפחת החצרוני, לְכַרְמִי משפחת הַכַּרְמִי. ולא הכרמיי. וטעמו מובן.

יש חילוק, כי שם כבר השם עצמו דומה בנקודו לשייכות, (וראה באב"ע שכתב שהנכון שהיו'ד היא של היחס והיו'ד של השם נשמטה לגמרי). אבל כאן שהיו'ד היא עיצור ומשנים ליחס, ואין כאן שני חיריק רצופים, אין סיבה שלא להשאיר את השם ללא שינוי, ולהוסיף לו שייכות - מרדכי כ'ף פתוחה ויו'ד חרוקה.

כמדומני שאצל המרדכי התקבל השם מרדכי כשמו של הספר (כעין בנביאים), ואי"ז דומה לרא"ש ששם זה קיצור ל'פסקי רבנו אשר'.
וסימנך שהרבה פעמים יש גרשים במלה 'אשרי', מה שאין כן ב'מרדכי'.
מאירי עיקרו הוא כנוי למחבר ששייך למשפחה זו, ולא לחיבורו (אלא ע"ד הקיצור).

מה שמוזר פה שלא באים רק לומר שאחינו בני אשכנז שכחו מסורת משה רבינו
אלא גם מסורת עצמם
והם אמורים ללכת לחכמי הספרדים שילמדום איך דיברו בארצות אשכנז
נ ב
הייתי אומר אותו הדבר במקרה הפוך רק שעדיין לא מצאתיו

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:51 pm
על ידי וונדרבר
קאצ'קלה כתב:עוד אציין, שמעתי ממו"צ נחשב שדיבר בשיעור בהל' נדה על מחלוקת בין האביאסף לאבי עזרי, וכשטענתי לו שמדובר באותו מחבר שאלני מנ"ל. הבאתי לו את השם הגדולים,

כמובן צ"ל: אבי העזרי.
[אבי עזרי הוא שם ספרו של הגרא"מ שך זצ"ל].

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 4:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
אליעזר בלוי כתב:מה שמוזר פה שלא באים רק לומר שאחינו בני אשכנז שכחו מסורת משה רבינו
אלא גם מסורת עצמם
והם אמורים ללכת לחכמי הספרדים שילמדום איך דיברו בארצות אשכנז
נ ב
הייתי אומר אותו הדבר במקרה הפוך רק שעדיין לא מצאתיו

זו לא טענה.
הנדון הוא לא איך קרא המרדכי עצמו לחיבורו, ולאף אחד אין מסורת ע"ז.
אלא איך בחרו לכנותו מעצמם חכמי כל ארץ.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ו' יולי 21, 2017 5:29 pm
על ידי אורי אגסי
קאצ'קלה כתב:קיבלתי בהודעה אישית, מאחד החברים:
להגדיל השמחה:
כד הוינא טליא קראתי ספר על השלה"ק. באחד הפרקים תוארה פגישה נרגשת ואפופת סוד של השלה"ק והחידושי הרי"ם. בשעתו היתה זו אימי שנזדעקה על השיבוש החמור. כשגדלתי הבנתי שהכותב (או הכותבת, איני יודע) קרא/ה סיפור על פגישה של ר' ישעיה הלוי (מושקאט, בעל ראשי בשמים) מפראגא עם ידידו החיהרי"ם, ובלבל/ה אותו עם השלה"ק, ויצא העגל הזה. (על החלפת פראג בפראגא ניתן לסלוח, אבל לא על הרעיון שהחיהרי"ם חי בדורו של השלה"ק.)

עוד אציין, שמעתי ממו"צ נחשב שדיבר בשיעור בהל' נדה על מחלוקת בין האביאסף לאבי עזרי, וכשטענתי לו שמדובר באותו מחבר שאלני מנ"ל. הבאתי לו את השם הגדולים, אבל איני זוכר אם זה היה מספיק ע"מ לשכנעו ולהורידו מסיכומו הבהיר ...


אבי עזרי זה לא הגרא"מ שך?

...

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ב' יולי 24, 2017 11:49 am
על ידי ההוא גברא
הרי אותו רב לא ראה את דברי אביאסף בפנים. בהחלט ייתכן שהוא צודק, שמצא שאחד מהראשונים הביא את דברי הראבי"ה בניסוח אחר לפי שיקול דעתו וקרא לו אביאסף ומלשון הראבי"ה נראה אחרת (או בדברי אחד הראשונים שהביא אותו) ויש נפקא מינה. (או שבראבי"ה הובאה תשובת חכם אחר כרגיל). אפשר עוד פרטים על המחלוקת?

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ד' יולי 26, 2017 11:10 pm
על ידי עמקן
חיים ושלו' כתב:סיפר יהודי חשוב, שפעם נפגש עם איזה יהודי מכובד בעל משרה חשובה, ואמר לו איזה מימרא מה"מרדכי", והלה פתח זוג עיניים, על שיש ספר עם שם מוזר כזה... (לפחות תפרגן לו תואר רבי...)

viewtopic.php?f=7&t=35193#p386249

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 5:08 am
על ידי בסדר
מתוך גליון היומי של דרשו:
הרה"ק רבי ישעיה מקרעסטיר חי בהונגריה לפני כמאתיים שנה, והיה מפורסם כצדיק גדול שלברכותיו השפעה רבה, והיו מספרים עליו שלא כעס מעולם.

רבי עמרם חסידא...(השני)...

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:41 am
על ידי גרשון
רבי עמרם חסידא היה גדול מאוד בעיני דורו.
על מצבת גיסו (בעל אחותו) רבי יוסף גרינוואלד רב בטשעטשעוויץ (זקינו של הערוגת הבושם מ'חוסט) כתוב "גיסו של...(תוארים) רבי עמרם חסידא..."
במצבה אחרת ממשפחתו כתוב " בן אחות רבי עמרם חסידא שעלה לארץ הקודש..."

רב כהנא הקדמון

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:46 am
על ידי גרשון
על ציון רב כהנא, העמיד אהלי צדיקים נוסח זה:
ציון רב כהנא הקדמון
מה פירוש? שלא נטעה עם רב כהנא הי"ד?....
רח"ל..

Re: רב כהנא הקדמון

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:55 am
על ידי גימפעל
גרשון כתב:על ציון רב כהנא, העמיד אהלי צדיקים נוסח זה:
ציון רב כהנא הקדמון
מה פירוש? שלא נטעה עם רב כהנא הי"ד?....
רח"ל..

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%A0%D7%90

Re: רב כהנא הקדמון

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 10:57 am
על ידי תבונה1
גימפעל כתב:
גרשון כתב:על ציון רב כהנא, העמיד אהלי צדיקים נוסח זה:
ציון רב כהנא הקדמון
מה פירוש? שלא נטעה עם רב כהנא הי"ד?....
רח"ל..

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%A0%D7%90

ראה בעירובין ח' ע"ב "אמר רב כהנא בר תחליפא משמיה דרב כהנא בר מניומי משמיה דרב כהנא בר מלכיו משמיה דרב כהנא רביה דרב [רב כהנא רבה ,גירסת הב"ח] ואמרי לה רב כהנא בר מלכיו היינו רב כהנא רביה דרב [רב כהנא רבה, גירסת הב"ח] ... אמר רב כהנא הואיל ושמעתתא דכהני היא אימא בה מילתא..."

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 1:48 pm
על ידי בסדר
רוצה לפקוד את קברם של 'התנאים' אביי ורבא?

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:12 pm
על ידי חרסון
חיים ושלו' כתב:
עפר לרגלם כתב:באחד מספרי האחרונים הק' סתירה בין הרשב"א בחידושים לבין דברי הרשב"א שהובאו בתוס'.

דבר זה מובן.
אחד מגדולי האדמו"ר'ים זצ"ל אמר תורה שלימה על מאמר שאמר ר' שמעון באבות (פ"ב) שהוא לשיטת רשב"י, שלמעשה בכלל לא ברור שמדובר ברשב"י וי"א שהוא ר' שמעון בן נתנאל והוא מהמשך מהמאמרים שנאמרו ע"י ה' תלמידי ריב"ז.

דומה שראיתי בס' דרוש א' (אולי באמת חסידי) שאף אם אינו רשב"י מ"מ שמא מילתא היא ושייך להרשב"י

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל מפראג נולד בנהרדעא היה רב בעיר בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' אוגוסט 10, 2017 7:56 pm
על ידי קאצ'קלה
חרסון כתב:דומה שראיתי בס' דרוש א' (אולי באמת חסידי) שאף אם אינו רשב"י מ"מ שמא מילתא היא ושייך להרשב"י

זכור לי שכך - או בערך כך - מובא על שם הרבי מליובאוויטש.

זעזוע! קברו של המהרש"א הופנה מאוסטרה לקראקא...

פורסם: ב' פברואר 19, 2018 5:09 pm
על ידי בסדר
באחת מגליונות המפרסומות! (מאד מתאים לחודש אדר...)

Re: זעזוע! קברו של המהרש"א הופנה מאוסטרה לקראקא...

פורסם: ב' פברואר 19, 2018 6:17 pm
על ידי הא לחמא עניא
בסדר כתב:באחת מגליונות המפרסומות! (מאד מתאים לחודש אדר...)

גוט!!!
גוט!!

Re: זעזוע! קברו של המהרש"א הופנה מאוסטרה לקראקא...

פורסם: ד' פברואר 21, 2018 2:46 pm
על ידי יח''ד
בסדר כתב:באחת מגליונות המפרסומות! (מאד מתאים לחודש אדר...)



רצו לשנות ממספר המעשה ב'שינוי מעשה' אבל לא שמו לב ש'שינוי השם' בלא 'שינוי רשות' אינו מועיל...

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל נולד בנהרדעא היה רב בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' מאי 03, 2018 6:59 pm
על ידי שבענו מטובך
בקובץ עץ חיים (באבוב-45) ניסן תשע"ח יש כותב אחד שקורא לרבי יעקב פראג'י "רבי יעקב מפראג", ועושה אותו לבן דורו של הרמב"ם... חבל על חוסר הידיעה.

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל נולד בנהרדעא היה רב בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' מאי 03, 2018 9:26 pm
על ידי אברך
לפני תקופה קצרה, כתבתי מראה מקום בישיבה [קטנה] לעיין במרדכי סי' פלוני, ובאו כמה בחורים שחיפשו בכל האוצר ולא מצאו ספר מרדכי....

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל נולד בנהרדעא היה רב בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' מאי 03, 2018 9:48 pm
על ידי משולש
זו פעם ראשונה שאני שומע שיש ת"ח שקוראים "מרדכי" בפתח הכף, כי עד כמה שידוע לי בין אשכנזים ובין ספרדים קוראים אותו בחיריק. ואלו הקוראים בפתח, זה המצאה מאוחרת, כמו אלו שקוראים "מסכת עֲרָכִין" במקום "עֶרְכִין", או שמחליפים מלעיל ומלרע בין הרמב"ם לרמב"ן, (איני נכנס לדיון מה הצורה הנכונה, אלא איך שגורים שמותם של הפוסקים בין הלומדים מאות שנים).

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל נולד בנהרדעא היה רב בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' מאי 03, 2018 9:49 pm
על ידי נשר
אברך כתב:לפני תקופה קצרה, כתבתי מראה מקום בישיבה [קטנה] לעיין במרדכי סי' פלוני, ובאו כמה בחורים שחיפשו בכל האוצר ולא מצאו ספר מרדכי....


ישנה אגדה על אחד האדמורי"ם שדיבר בלימוד עם הרב שך ואמר לו הרב שך משהו בשם המרדכי שאלו אותו האדמו"ר "איזה מרדכי?" ענה לו הרב שך בכאב: ר' מרדכי מטשערנובל...

Re: אמורא נו"נ לר' אדם בע"ש ולמהר"ל נולד בנהרדעא היה רב בהונגריה עלה לאר"י ונקבר בצפת. הזוי!

פורסם: ה' מאי 03, 2018 9:55 pm
על ידי משולש
אברך כתב:לפני תקופה קצרה, כתבתי מראה מקום בישיבה [קטנה] לעיין במרדכי סי' פלוני, ובאו כמה בחורים שחיפשו בכל האוצר ולא מצאו ספר מרדכי....

אולי זה רעיון לאוצר החכמה לתת שמות נוספים במקרה של ספר בתוך ספר? (שמי שיחפש ספר "מהרש"א" ימצא את התלמוד בבלי וכן הלאה).
אני זוכר שפעם הייתי אמור למצוא משהו בספר "ביכורי יעקב" ולקח לי זמן עד שמצאתי שזה בעצם בתוך ספר ערוך לנר.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ד' יולי 25, 2018 7:48 pm
על ידי לבי במערב
חיים ושלו' כתב:דבר זה מובן.
אחד מגדולי האדמו"ר'ים זצ"ל אמר תורה שלימה על מאמר שאמר ר' שמעון באבות (פ"ב) שהוא לשיטת רשב"י, שלמעשה בכלל לא ברור שמדובר ברשב"י וי"א שהוא ר' שמעון בן נתנאל והוא מהמשך מהמאמרים שנאמרו ע"י ה' תלמידי ריב"ז.

חרסון כתב:דומה שראיתי בס' דרוש א' (אולי באמת חסידי) שאף אם אינו רשב"י מ"מ שמא מילתא היא ושייך להרשב"י

קאצ'קלה כתב:זכור לי שכך - או בערך כך - מובא על שם הרבי מליובאוויטש.

המעשה אכן הי' בכ"ק אדמו"ר הגה"ק מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, אבל באו"א לגמרי.
בש"פ בהעלותך תשכ"ח, אמר כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש שיחה בה ביאר את הפרק השבועי (פ"ב) בפרקי אבות (כדרכו בכל התוועדות שבתית בימות הקיץ) - ובה ביאר משנה זו. בתוך הדברים קישר את הביאור לרשב"י - שהוצרך להזהיר ע"כ, מפני ש"תורתו אומנותו".
בהתוועדות הבאה (ש"פ שלח), נתבאר השייכות של משנה זו להענין ד"תורתו אומנותו" - כי אף שרשב"נ אמרה, עכ"ז גם הוא הי' "תורתו אומנותו" כרשב"י (כמשנ"ת שם, ובארוכה).
בא' ההתוועדויות שלאח"ז (ש"פ בלק), פתח ושאל (כאן בעיבוד קל): הכל טוב ויפה, רשב"נ הי' "תורתו אומנותו" כרשב"י - ולכן שנה משנה זו. אבל אז, בהתוועדות ש"פ בהעלותך, נז' בתוך הדברים הכלל ש"סתם ר"ש הוא רשב"י", ולכאו' - מה הקשר?! הרי משנה זו היא יוצאת מן הכלל הזה, ובה ר"ש הוא רשב"נ!
והקדים, שרק א' השומעים הואיל לשאול שאלה זו על השיחה הנ"ל (אף ששאלות אחרות שאלו), וג"ז לאחרי זמן רב.
ואח"כ הסביר: טעם הדבר (שהוזכר כלל הנ"ל ד"סתם ר"ש רשב"י") הי' - "לחדודי", כדברי השו"ע יו"ד סרמ"ו, וכהמעשה המובא בגמ' חולין מג, ב.
ואף שהדבר הי' "לחדודי" - מ"מ כ"ה בפנימיות הענינים [וכמו שהאריך שם לבאר זה], כי בשמות התנאים רמוזים "סודות נפלאים", והשם "שמעון" מורה על הענין ד"תורתו אומנותו" - ולכן [ע"פ פנימיות, שהרי סוכ"ס ג"ז שנז' שם אביו לפנ"ז - ה"ז בהשגח"פ וכו', ובפרט בענין של תורה] נז' במשנה זו רשב"נ בשם ר"ש סתם (ולא בצירוף שם אביו), שמורה על הענין ד"תורתו אומנותו". וכמו שמב' שם, שכשנקרא התנא בשמו הפרטי בלבד - ה"ז מפני שענין זה מגיע מצד ענינו-הוא, וכשנק' בצירוף שם אביו - זהו מפני שענין זה מגיע מצד אביו (אם מצד שירש ממנו תכונה זו, או שקיבל ממנו ענין זה וכו').

הביאור הוגה בשנת תשל"ט, ונדפס בלקו"ש חי"ז ע' 356 ואילך. האריכות שהובאה לעיל מהתוועדות ש"פ בלק לא נד' שם (כמובן) - ונד' בתורת מנחם חנ"ג ס"ע 279 ואילך (מהנחה בלתי מוגה).
*
נ.ב. זה כמובן חוץ ממ"ש לעיל:
קאצ'קלה כתב:רבים הם שנכשלו בזה, ביניהם גדולי עולם, כרבי דוד הנגיד, החת"ס ורבים אחרים.
בכלל לא ברור? ברור מאוד שהכוונה לר"ש בן נתנאל, וכבר האריכו בזה רבים. [זכורני שבאחד מעלוני דאצ'ה היה משהו על זה].

*
ל"חרסון" ו"קאצ'קלה": כנראה שכוונתכם לס' "אפריון לרבי שמעון" (הבר, נ.י. תשס"ז) - שהוא אכן "ס' דרוש חסידי", ומביא ענין זה בשם כ"ק הרה"ק מליובאוויטש.

כן להעיר (ושייך לקישור שהעתקתי בהודעה הבאה), שבתו"מ שם נת' באו"א הטעם שבכ"מ נז' רשב"י בשם ר"ש סתם, ובכ"מ בשם רשב"י - שכשמדובר על תכונה וכיו"ב שירש וקיבל מאביו נז' בשם רשב"י, אבל כשמדובר על ענין "שלו" נז' בשם ר"ש. בשיחה שלאח"ז נת' ענין זה בנוגע למשנה באבות פ"ו מ"ח (נד' בתו"מ חנ"ג הנ"ל ע' 278-279, ושם ע' 285 ואילך. עיי"ש). ומעניין לבדוק בנוגע למקומות אחרים בש"ס. ועוד חזון כו'.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ד' יולי 25, 2018 7:54 pm
על ידי לבי במערב
דא"ג, הנה מאמר של הר"י דנדרוביץ בנושא, בו מזכיר את המעשה הנ"ל בכ"ק אדמו"ר הרה"ק מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע:
download/file.php?id=13602

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ד' יולי 25, 2018 9:20 pm
על ידי קראקובער
אינו מבחין בין צדיק ל..
viewtopic.php?t=32695

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ד' יולי 25, 2018 10:36 pm
על ידי קרית מלך
לבי במערב כתב:דא"ג, הנה מאמר של הר"י דנדרוביץ בנושא, בו מזכיר את המעשה הנ"ל בכ"ק אדמו"ר הרה"ק מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע:
https://forum.otzar.org/download/file.php?id=13602

המאמר כשלעצמו מלא וגדוש כדרכו של הר"י דנדרוביץ בדבריו מביא שתי דעות סותרות אם בכל מקום שנזכר שם אביו של רשב"י הלכה כמותו או בכל מקום שלא נזכר שם אביו של רשב"י הלכה כמותו. ותמוה הרי ניתן לבדוק שאלה זו בניקל. וכי סוד הוא היכן פוסקים כרבי שמעון להלכה והיכן אין פוסקים כמותו?

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ד' יולי 25, 2018 11:36 pm
על ידי קאצ'קלה
לבי במערב כתב:ל"חרסון" ו"קאצ'קלה": כנראה שכוונתכם לס' "אפריון לרבי שמעון" (הבר, נ.י. תשס"ז) - שהוא אכן "ס' דרוש חסידי", ומביא ענין זה בשם כ"ק הרה"ק מליובאוויטש.

אני התכוונתי למה שראיתי פעם בקובץ אור ישראל, נה, עמ' רמז. והכל הולך אל מקום אחד.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 11:08 am
על ידי גביר
בכמה ספרים מובא מעשה על אודות פגישתו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זי"ע עם קנטוניסטים. והנה הצדיק הנ"ל נתבש"ם ביום כה תשרי הת'תק"ע 5 באוקטובר 1809 למניינם, הצאר ניקולאי [להבדיל בין הקדוש לבין הטמא] הוכתר לצאר ביום 1 בדצמבר 1825, גזירת הקנטוניסטים נגזרה כשנתיים מאוחר יותר, בשנת תקפ"ז 1827, ממילא לא יכול היה אותו צדיק לפגוש קנטוניסטים.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 11:17 am
על ידי תוכן
גביר כתב:בכמה ספרים מובא מעשה על אודות פגישתו של רבי לוי יצחק מברדיצ'ב זי"ע עם קנטוניסטים. והנה הצדיק הנ"ל נתבש"ם ביום כה תשרי הת'תק"ע 5 באוקטובר 1809 למניינם, הצאר ניקולאי [להבדיל בין הקדוש לבין הטמא] הוכתר לצאר ביום 1 בדצמבר 1825, גזירת הקנטוניסטים נגזרה כשנתיים מאוחר יותר, בשנת תרפ"ז 1927, ממילא לא יכול היה אותו צדיק לפגוש קנטוניסטים.


יש לתקן: בשנת תקפ"ז - 1827.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 11:19 am
על ידי גביר
ישר כח, תיקנתי

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 11:34 am
על ידי תוכן
פעם אחד בחור בישיבה כל שהוא החליט ללמוד זרעים, והביא לבית המדרש את פירושו של ר"י בן מלכי צדק. הראש ישיבה ראה את הספר על השלחן, וביקש מהבחור להוציא את הספר מהישיבה, כי לא מכניסים כאלו ספרים לבית המדרש!

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 3:24 pm
על ידי לבי במערב
תוכן כתב:פעם אחד בחור בישיבה כל שהוא החליט ללמוד זרעים, והביא לבית המדרש את פירושו של ר"י בן מלכי צדק. הראש ישיבה ראה את הספר על השלחן, וביקש מהבחור להוציא את הספר מהישיבה, כי לא מכניסים כאלו ספרים לבית המדרש!

סליחה על הבורות: מיהו ר"י בן מלכי צדק?

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ה' יולי 26, 2018 11:43 pm
על ידי תוכן
הר"י מסימפונט הוא הר"י בן מלכי צדק, ובפי הראב"ד הוא הרב היווני.

Re: שיבושים ביוגרפים מופרכים

פורסם: ו' יולי 27, 2018 1:07 am
על ידי לבי במערב
וענינו?
פשוט לא הבנתי את ה"ווארט" שבהודעת כת"ר (ואתכם הסליחה על שלא הבהרתי עצמי מקודם כדבעי. וראה כתובות סז, רע"א).