מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

"אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם",

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סיפרון
הודעות: 253
הצטרף: ד' יולי 13, 2011 4:54 pm

"אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם",

הודעהעל ידי סיפרון » ב' דצמבר 19, 2016 2:38 am

ראיתי בספר ברית יעקב להגרי"ח סופר שליט"א סימן ב' עמ' מד בהערה, שהביא דברי הג"ר יוסף בורלא בספר לקט יוסף (מערכת ק' כלל ז') שמרן הבית יוסף ז"ל כתב: "דעת הרשב"א שקולה כנגד כל הפוסקים ואפילו באלף לא בטיל", ושגם בשו"ת ימי יוסף בתרא (בנוספות לחו"מ סימן ז', עמוד תכ"ט) הביא כלשון הזה משם מרן ז"ל, ושהגרי"ז אזולאי ז"ל מגיה שו"ת רדב"ז ח"ה, כתב בהגהותיו שם (לסימן ב' אלפים צ"ה, דמ"ו ע"ד): "וכבר ידוע מה שהעיד מרן הבית יוסף ז"ל על הרשב"א שאם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם", ע"ש.

וכתב בברית יעקב שם שאינו יודע היכן מרן הבית יוסף כתב דברים אלה,

האם יש מי שיודע היכן מרן כתב כן? שכוייח.

א. חיים
הודעות: 759
הצטרף: ו' מרץ 11, 2016 4:53 am

Re: "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם",

הודעהעל ידי א. חיים » ב' דצמבר 19, 2016 5:07 am

אלו הם דברי מהר"י טאיצטאק, כידוע.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם",

הודעהעל ידי אספקלריא » ד' דצמבר 21, 2016 4:12 pm

א. חיים כתב:אלו הם דברי מהר"י טאיצטאק, כידוע.

כתב בספר "שם הגדולים", מע"ג, ערך הרשב"א (רבינו שלמה בן אברהם ן' אדרת) מברצלונה, (מערכת ש' אות י"ט):
וכתב מהרשד"ם שרבו מהר"י טאיטאצק היה מחשב סברת הרשב"א נגד רוב הפוסקים.
(המהרשד"ם כותב את הדברים הנ"ל בהרבה מקומות).

ירושלים
הודעות: 111
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: "אם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם",

הודעהעל ידי ירושלים » ד' דצמבר 21, 2016 4:35 pm

תמהני שהשאלה היתה היכן מקור הדברים שכתבו הספרים הנ"ל בשם מרן הבית יוסף, ולא דברי שאר רבותינו מהרשד"ם וכו', והנני להעתיק כל שהביא הגרי"ח סופר שליט"א בספרו ברית יעקב שם:

"ודבר שלא ניתן להחשד בכך הרשב"א ז"ל שלא ראה לתלמוד ערוך, דנהירין לו שבילי רקיעא" וכלשון מרן ז"ל בבית יוסף יו"ד (סימן קי"ב ד"ה וכתב הרשב"א), ובבית יוסף (שם סימן ק"ה דקס"ד ע"ב) כתב מרן ז"ל: "וחס ושלום שיטעה הרשב"א ז"ל בכך, שהוא אורו של עולם", ע"ש. וכיוצא בזה כתב בבית יוסף יו"ד (סימן קט"ו ד"ה גבינות): "והרשב"א עמוד העולם", ע"ש.

והגר"י בורלא ז"ל בספר לקט יוסף (מערכת ק' כלל ז') הביא שמרן ז"ל כתב: "שדעת הרשב"א שקולה כנגד כל הפוסקים ואפילו באלף לא בטיל". ומצאתי גם בשו"ת ימי יוסף בתרא (בנוספות לחו"מ סימן ז', עמוד תכ"ט) שהביא כלשון הזה משם מרן ז"ל, ולפי שעה לא ידעתי היכן מרן ז"ל כתב כן, ע"ש. והגרי"ז אזולאי ז"ל מגיה שו"ת רדב"ז ח"ה, כתב בהגהותיו שם (לסימן ב' אלפים צ"ה, דמ"ו ע"ד): "וכבר ידוע מה שהעיד מרן ז"ל על הרשב"א שאם יהיו כל חכמי ישראל בכף מאזניים, והרשב"א בכף השניה, מכריע הוא את כולם", ע"ש. וגם דברי מרן ז"ל הללו לא ידעתי איה מקום קדשם.

ובשו"ת רדב"ז (סימן אלף ת"ב) כתב: "ואחר בקשת המחילה מהרשב"א ז"ל, כי מימיו שותים כל הבאים אחריו, ובענין הקפה בתלמוד אין ערוך אליו, כל שכן אני העצב הנבזה שארצה לפרש מה שלא ידע הוא ז"ל לפרש", ועוד עיין לרדב"ז (בס"ס תמ"ד). "והראב"ד והרשב"א ז"ל אבות העולם" כלשון הר"ן ז"ל והובא בש"ך יו"ד (סימן רמ"ב ססקנ"ח).

ורבינו מהרשד"ם ז"ל כמעט בכל תשובה מתשובותיו כותב שהרשב"א גדול הפוסקים וראש הפוסקים וסברתו שקולה כנגד כל הפוסקים, ואם באנו להעתיק כל דבריו בזה אין אנו מספיקים, ולדוגמא בעלמא אציין לשו"ת מהרשד"ם חלק אורח חיים (סימן צ"ו), וחלק יורה דעה (סימן כ"ז, וסימן ס"ב, וסימן ע"ו, וסימן ע"ז, וסימן ק', וסימן קי"ז, וסימן קל"ו, וסימן קע"ד, וסימן קפ"ג), וחלק אבן העזר (סימן יו"ד ד"ו ע"ב, וסימן כ"ב, וסימן כ"ו), וחלק חושן משפט (ס"ס מ"ג, וסימן נ"ח, וסימן קע"ד, וסימן רמ"ט, וסימן ת"א), ועוד ועוד.

וכתב מהרשד"ם ז"ל ביו"ד (ר"ס פ"ד): "להניח בורות מים אשר מפיהם אנו חיים כל ימינו ושנותינו הלא הוא הפוסק הגדול מים שאין להם סוף - הרשב"א ז"ל". ולפיכך תמוה אצלי מה שכתב בשו"ת זרע אמת ח"ג או"ח (סימן נ"ד דס"ד ע"ב): "ואם כן בלום פיך מלדבר גבוהה גבוהה נגד הרשב"א ז"ל שעליו כתב הרשד"ם ז"ל באחת מתשובותיו שרבו מהר"י טייטצאק ז"ל היה מחשיב סברת הרשב"א כנגד רוב הפוסקים, וכלך לך מלסתור דברותיו בלא סיוע משאר הפוסקים אשלי רברבי, ולתלות זינך עלייהו", ע"ש. ולהאמור לא "באחת" מתשובותיו כתב כן מהרשד"ם ז"ל אלא ברבות מתשובותיו כתב כן. ובמקום אחר אספתי בקונטרס מיוחד שבחי הרשב"א ז"ל המובאים בספרי רבותינו,

ועיין לגאון מהרי"ד זינצהיים ז"ל בספרו מנחת עני ח"ב (דיו"ד ע"ב) מה שכתב על הנודע ביהודה שדחה דברי הרשב"א ז"ל (והשווה לספר מאיר עיני הגולה מה שאמר הגאון חידושי הרי"מ ז"ל כיוצא בזה על שהנודע ביהודה דחה לדברי הרשב"א ז"ל ודוק), ובשו"ת משיב דבר אה"ע (סימן ה' די"ד סע"ב), ושו"ת תפארת צב"י לגה"צ רבי צדוק הכהן ז"ל מלובלין ח"ב (סימן כ"א אות י"א ד"ה וד"ז), ושו"ת הסבא קדישא ח"ג (סימן ל"ג דרס"ד ע"ג), ושו"ת שארית יוסף ח"ג (עמוד צ"ד), ויותר אכמ"ל. עד כאן מהספר הנ"ל. ודפח"ח.


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים