הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סופר סתם
הודעות: 2
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 12:48 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי סופר סתם » ב' אוקטובר 08, 2018 6:58 pm

דרומי כתב:אגב (בהמשך לדברי הרב משולש), ד"ת של הרב זילבר הנ"ל נשלחים בדוא"ל לכל דורש - לא באידיש...

אם מישהו יודע האיך אפשר לקבל את השיעור של הרב הנ"ל במייל? יישר כח.

דעת_האברך
הודעות: 445
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי דעת_האברך » ד' אוקטובר 10, 2018 3:14 pm

שומע ומשמיע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מתוך צמא וגעגוע עז למעמדות המרוממים של שיעורי מורינו הרב זצ"ל נתאחדו בעצה אחת כמה מתלמידי הרב זצ"ל לייסד קבוצה מצומצמת למסירת שיעורים/וועדים על פי דרכו.

המטרה העיקרית איננה הקמת "במה" נוספת למסירת חידושים ב"מחשבה", אלא דווקא לנסות לשחזר לכה"פ במקצת מן הרוממות שבמעמדות שיעורי הרב זצ"ל, וכן לנסות להעמיק ולהבין עוד ועוד בדברי מורנו הרב זצ"ל מתוך דיבוק חברים.

בוועד שיוקם בעזהי"ת ישולבו שיעורים/וועדים מתורתו ועפ"י דרכו, שיימסרו ע"י כאו"א מבני החבורה עצמם וגם ע"י מעתיקי שמועתו.

כל מי שמרגיש עצמו מתאים להצטרף לחבורה ייחודית ומצומצמת זו, מוזמן בחפץ לב ובכבוד רב לשלוח אלי באופן פרטי את פרטיו האישיים, גילו, תפקידו ו/או מקום לימודיו, והשיעור בו השתתף בעבר, וכן באור חדש באיזשהו ענין המיוסד עפ"י תורתו של מורינו הרב זצ"ל - בעמוד אחד בלבד.

שמעתי הרבה את הרב זצ"ל וגם הייתי מדבר איתו קצת, ולא ראיתי שהוא חידש איזו דרך משלו. מה שראיתי בעיקר הוא את הבהירות והחיות המופלאה שלא ראיתי דומה לה, שבה חי את דברי התורה הקדושה.
אשמח לשמוע דעה אחרת.

אינני רואה את עצמי ראוי כלל וכלל לדבר על "שיטתו" של רבנו זצ"ל, אך כדי שלא יאמרו מ"דשתקו שמע מינה וכו' " אני מוכרח להביע כאן התנגדות רבתי לקביעה שרבנו לא חידש דרך משלו. קשה לקבל מה שכתבת ששמעת הרבה את הרב בכפיפה אחת למה שכתבת שלא חידש דרך משלו.
אודה על האמת שגם אני הקטן ניסיתי לברר לעצמי מה בדיוק מהות שיטתו ודרכו על מנת שאוכל לנסות ולשחזר אותה, ועדיין לא זכיתי ללמוד ממנה מספיק עד כדי שאוכל לעמוד עליה בבירור. בוודאי משולבות בדרכו דרכים רבות משל קדושי עליון הקודמים הן הקרובים בזמן והן הרחוקים יותר, המשפיעים ביותר הם כמובן המהר"ל והגר"א אך יש במקורותיו רבים רבים נוספים מכל עולמות המחשבה היהודית הקבלית והחסידית [וכבר התייחסו לכך באשכול זה בעבר שכנראה בכוונה תחילה העלים מקורות רבים בשיעוריו ולא ציינם בפירוש].
תחילת דרכו קיבל הרבה מהרב דסלר, ואחר כך גם מהרב הוטנר, אולם עיקר עלייתו היתה משלו. הוא יצר מכל מה שקיבל סינתזה חדשה וגאונית המצליחה להרכיב בתוכה דרכים רבות למין אמת אחת ברורה ומאירה, שעיקר כוחה ותוקפה הוא בהיקף העצום שלה ובקישורים בין כל מקורות חז"ל באגדתא זה לזה על ידי הבנה פנימית שלהם ושל היסודות והסודות המונחים בתוכם, באופן שהבהיר מחדש לחלוטין בצורה שונה לגמרי מאמרי חז"ל באגדתא שנראים פשוטים או שדומים כביכול למין אקסיומות שלא ברור מהיכן מוצאם, והוא הרים את המסך מעליהם והאיר אותם באור גדול ומופלא. מתוך כך יצא ובא גם לבירור מושגים עמוקים באמונה ובמחשבה יהודית. מרכיב מרכזי בשיעוריו היה גם ההעמקה בלשון הקודש, ואת יסודותיו קישר כמעט תמיד ל"משחקי לשון" בלשון הקודש חלקם ידועים ומקובלים מהקודמים לו, וחלקם שחידש בעצמו.
כפי שכתב הרב פייבלזון במאמרו שהובא כאן לאחרונה, בכל מאמר חז"ל ניסה להגיע לחקר השאלה "מה חז"ל באו לומר במאמר זה לנו ועבורנו, איפה יש בזה נפקא מינה בשבילנו, במחשבה בדיבור או במעשים?". בכל אופן, גם אם עיקרי השיטה נמצאים פה ושם בספרים אלו או אחרים במידה זו או אחרת, השילוב שהוא עשה בין כל הנ"ל הוא ייחודי.
האווירה בה יצאו מהשיעורים שלו בדרך קבע היתה מעין ' "וואוו" מעולם לא הבנתי את הדברים בצורה כזו. איזה מדהים שזה!'.
אולי הסיבה מחמתה קשה להגדיר את השיטה שלו כשיטה, ולנסות לשחזר אותה, היא מפני שהיא מצריכה ידע עמוק ורחב כל כך עד שהיא בגדר 'אילו ידעתיו הייתיו'.

שומע ומשמיע
הודעות: 1314
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ד' אוקטובר 10, 2018 7:58 pm

דעת_האברך כתב:
שומע ומשמיע כתב:
אליהו בן עמרם כתב:מתוך צמא וגעגוע עז למעמדות המרוממים של שיעורי מורינו הרב זצ"ל נתאחדו בעצה אחת כמה מתלמידי הרב זצ"ל לייסד קבוצה מצומצמת למסירת שיעורים/וועדים על פי דרכו.

המטרה העיקרית איננה הקמת "במה" נוספת למסירת חידושים ב"מחשבה", אלא דווקא לנסות לשחזר לכה"פ במקצת מן הרוממות שבמעמדות שיעורי הרב זצ"ל, וכן לנסות להעמיק ולהבין עוד ועוד בדברי מורנו הרב זצ"ל מתוך דיבוק חברים.

בוועד שיוקם בעזהי"ת ישולבו שיעורים/וועדים מתורתו ועפ"י דרכו, שיימסרו ע"י כאו"א מבני החבורה עצמם וגם ע"י מעתיקי שמועתו.

כל מי שמרגיש עצמו מתאים להצטרף לחבורה ייחודית ומצומצמת זו, מוזמן בחפץ לב ובכבוד רב לשלוח אלי באופן פרטי את פרטיו האישיים, גילו, תפקידו ו/או מקום לימודיו, והשיעור בו השתתף בעבר, וכן באור חדש באיזשהו ענין המיוסד עפ"י תורתו של מורינו הרב זצ"ל - בעמוד אחד בלבד.

שמעתי הרבה את הרב זצ"ל וגם הייתי מדבר איתו קצת, ולא ראיתי שהוא חידש איזו דרך משלו. מה שראיתי בעיקר הוא את הבהירות והחיות המופלאה שלא ראיתי דומה לה, שבה חי את דברי התורה הקדושה.
אשמח לשמוע דעה אחרת.

אינני רואה את עצמי ראוי כלל וכלל לדבר על "שיטתו" של רבנו זצ"ל, אך כדי שלא יאמרו מ"דשתקו שמע מינה וכו' " אני מוכרח להביע כאן התנגדות רבתי לקביעה שרבנו לא חידש דרך משלו. קשה לקבל מה שכתבת ששמעת הרבה את הרב בכפיפה אחת למה שכתבת שלא חידש דרך משלו.
אודה על האמת שגם אני הקטן ניסיתי לברר לעצמי מה בדיוק מהות שיטתו ודרכו על מנת שאוכל לנסות ולשחזר אותה, ועדיין לא זכיתי ללמוד ממנה מספיק עד כדי שאוכל לעמוד עליה בבירור. בוודאי משולבות בדרכו דרכים רבות משל קדושי עליון הקודמים הן הקרובים בזמן והן הרחוקים יותר, המשפיעים ביותר הם כמובן המהר"ל והגר"א אך יש במקורותיו רבים רבים נוספים מכל עולמות המחשבה היהודית הקבלית והחסידית [וכבר התייחסו לכך באשכול זה בעבר שכנראה בכוונה תחילה העלים מקורות רבים בשיעוריו ולא ציינם בפירוש].
תחילת דרכו קיבל הרבה מהרב דסלר, ואחר כך גם מהרב הוטנר, אולם עיקר עלייתו היתה משלו. הוא יצר מכל מה שקיבל סינתזה חדשה וגאונית המצליחה להרכיב בתוכה דרכים רבות למין אמת אחת ברורה ומאירה, שעיקר כוחה ותוקפה הוא בהיקף העצום שלה ובקישורים בין כל מקורות חז"ל באגדתא זה לזה על ידי הבנה פנימית שלהם ושל היסודות והסודות המונחים בתוכם, באופן שהבהיר מחדש לחלוטין בצורה שונה לגמרי מאמרי חז"ל באגדתא שנראים פשוטים או שדומים כביכול למין אקסיומות שלא ברור מהיכן מוצאם, והוא הרים את המסך מעליהם והאיר אותם באור גדול ומופלא. מתוך כך יצא ובא גם לבירור מושגים עמוקים באמונה ובמחשבה יהודית. מרכיב מרכזי בשיעוריו היה גם ההעמקה בלשון הקודש, ואת יסודותיו קישר כמעט תמיד ל"משחקי לשון" בלשון הקודש חלקם ידועים ומקובלים מהקודמים לו, וחלקם שחידש בעצמו.
כפי שכתב הרב פייבלזון במאמרו שהובא כאן לאחרונה, בכל מאמר חז"ל ניסה להגיע לחקר השאלה "מה חז"ל באו לומר במאמר זה לנו ועבורנו, איפה יש בזה נפקא מינה בשבילנו, במחשבה בדיבור או במעשים?". בכל אופן, גם אם עיקרי השיטה נמצאים פה ושם בספרים אלו או אחרים במידה זו או אחרת, השילוב שהוא עשה בין כל הנ"ל הוא ייחודי.
האווירה בה יצאו מהשיעורים שלו בדרך קבע היתה מעין ' "וואוו" מעולם לא הבנתי את הדברים בצורה כזו. איזה מדהים שזה!'.
אולי הסיבה מחמתה קשה להגדיר את השיטה שלו כשיטה, ולנסות לשחזר אותה, היא מפני שהיא מצריכה ידע עמוק ורחב כל כך עד שהיא בגדר 'אילו ידעתיו הייתיו'.

אני מסכים עם כל מה שכתבת, אני לא קורא לזה שיטה. ולכן אינני מבין מה מקום יש להתכנסות של 'המשך בדרכו', אינני בא לזלזל אדרבה אני מעוניין לשמוע גישה אחרת.

אליהו בן עמרם
הודעות: 726
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 6:56 pm

Re: הגותו של הגאון רבי משה שפירא זצ''ל - אשכבתיה דרבי

הודעהעל ידי אליהו בן עמרם » ה' אוקטובר 11, 2018 1:18 am

הדברים שכתב הרב דעת האברך יפים ונוגעים בנקודות מרכזיות בדרכו.
בוודאי שאין הכוונה וקשה עד בלתי אפשרי לחקות את הדרך.
אבל כן ניתן לפתח ולהבין עוד.
ובעיקר להתבסס על דבריו, ולא לנסות לחדש או לבאר כמוהו.

גם בביאוריו ישנם עדיין מושגים שנשמעים כ'אקסיומות'.
ישנם אנשים גבוהים שבשבילם זה מובן מאליו, ויש להם הבנה פנימית ולא מעושה בדברים.
אך יש קטנים מהם, ששואלים את עצמם: אני באמת מבין עד הסוף מה ששמעתי? אני יכול להסכים לזה או להאמין לזה בכל ליבי? או שאני יכול רק לצטט ו'לצפצף' צפצופי דברים מבלי תפיסה פנימית אמיתית שלהם.
יצאו מהשיעורים של מו'ר זצ'ל כמה וכמה אנשים מבינים, והיית יכול לשמוע מכל אחד הבנה אחרת לדברים שאמר.
זה אומר, שעם כל הבהירות העצומה, עדיין ישנם דברים עמוקים מאד שצריכים עוד עבודה.
ובעזהי'ת תוקם קבוצה של מבקשי ה' להעמיק ולבאר עוד את דברי מו'ר זצ'ל ולנסות לשחזר את רגעי הרוממות שהיו בשיעוריו.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: קרלינאי ו־ 14 אורחים