מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי פרנצויז » ו' ינואר 04, 2019 1:32 am

מאיר סובל כתב:
גיזונטע קאפ כתב: והיה שם אפילו אזכור של הגר"א בשבח לימוד הקבלה

לא הבנתי את ה"אפילו" דמר.
הרי רוב ועיקר מה שנשאר בכתובים מהגר"א זה בקבלה.

כוונתו (כנראה) שהגר"א דיבר אך ורק בשבח לימוד הקבלה, ומוזר להשתמש בדבריו אלו כדי ל"גייס" אותו לעידוד לימוד חסידות.

הרב בן הרב
הודעות: 24
הצטרף: ו' אוגוסט 02, 2013 7:30 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי הרב בן הרב » ו' ינואר 04, 2019 3:15 am

הציטוט של הגר"א הוא בטח בשבח העיסוק בחכמת האמת (ונחיצותו להבנת הנגלה. דהיינו לרבים ולא ליחידים). וא"ש

גיזונטע קאפ
הודעות: 924
הצטרף: ד' אוקטובר 18, 2017 5:47 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי גיזונטע קאפ » ש' ינואר 05, 2019 7:51 pm

פרנצויז כתב:
מאיר סובל כתב:
גיזונטע קאפ כתב: והיה שם אפילו אזכור של הגר"א בשבח לימוד הקבלה

לא הבנתי את ה"אפילו" דמר.
הרי רוב ועיקר מה שנשאר בכתובים מהגר"א זה בקבלה.

כוונתו (כנראה) שהגר"א דיבר אך ורק בשבח לימוד הקבלה, ומוזר להשתמש בדבריו אלו כדי ל"גייס" אותו לעידוד לימוד חסידות.

אכן כן, זאת הייתה כוונתי.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי גימפעל » ש' ינואר 12, 2019 8:53 pm

ברוך דיין האמת: במהלך השבת נפטרה הרבנית רבקה אזרחי ע"ה, אשת הגאון רבי יצחק אזרחי יבדלח"ט מראשי ישיבת 'מיר' ובת הגר"ח שמואלביץ זצ"ל.

חרט
הודעות: 430
הצטרף: א' יוני 19, 2011 2:24 am

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי חרט » ג' אפריל 07, 2020 6:03 pm

לעומקו של דבר כתב:
מחולת המחנים כתב:
לעומקו של דבר כתב:לדעתי הסיפור עם המודיע זו זו סתם אגדה אורבנית, כי שמעתי פעם מאחד נאמן שהרב שך אכן אמר בהספד שהיה צריך את הגר"ח עצמו בשביל שיספיד את עצמו.

את הסיפור עצמו שמעתי לפני שנים מעד ראיה שנכח בהלויה שהרב שך הספיד את הגר"ח "משמת רבי חיים בטלו השקדנים", וכן ההמשך עם עיתון המודיע שהביא את דבריו בשיבוש.

[/quote][/quote]
יפה, אבל לא תהיה התמונה שלמה לפני שנראה תמלול או הקלטה מהספד הרב שך, ואז נדע האם מ"מ אמר עליו גם שהיה ספדן. (אולי העד ראיה כותב בפורטל הדף היומי?)
[/quote]

עיתון המודיע דאז קיים, וכיום גם זמין (למי שיש כ-11000 ש"ח...).
יום למחרת, התפרסמה התנצלות ותיקון לדברי הרב שך בהספדו.
(הביאו שוב את כל הקטע הראשון של ההספד).
וכן שמעתי מאחד שזוכר שהיה אז הדבר לחוכא ואיטלולא בפי הכל.

מתפעל
הודעות: 3948
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » א' אפריל 19, 2020 6:49 am

תמונה נפלאה של הגאון זצ"ל

הגרחש2.jpg
הגרחש2.jpg (188.2 KiB) נצפה 5108 פעמים

שיף
הודעות: 2672
הצטרף: ב' דצמבר 31, 2012 11:21 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי שיף » א' אפריל 19, 2020 1:55 pm

מתפעל כתב:תמונה נפלאה של הגאון זצ"ל[]

שילוב מענין

השעיר החיי
הודעות: 563
הצטרף: ב' ינואר 25, 2016 9:56 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי השעיר החיי » א' ספטמבר 13, 2020 1:46 pm

עדות ר חיים ורעיתו ליד ושם

עדות שמואלביץ.pdf
(4.37 MiB) הורד 285 פעמים

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ו' נובמבר 20, 2020 3:51 pm

אודה למי אשר יוכל לפענח את המילים החסרות מתוך המכתב שאצרף בזה.

כעת באתי להעיר אודות הרבני [....] [.....] ואשתו שפרחו באוירון ללונדון. עפ"י דעת האמשינובר רבי נכנס פה [.....] החרדים ואין תמיכה נא ונא לקרבן והעיקר 'ער זאל זאך האלטן אין די [....]'.
קבצים מצורפים
מכתב רח שמואלביץ.jpg
מכתב רח שמואלביץ.jpg (250.81 KiB) נצפה 4311 פעמים

מתפעל
הודעות: 3948
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ו' דצמבר 18, 2020 10:21 am

היום ג' טבת היאהרצייט, זכותו הגדולה תגן עלינו.

ראיתי מובא בקורות חייו שכאשר היה כבן 16, נפטר אביו והיה צריך לעזוב את הישיבה ולפרנס ב' אחיותיו ואח אחד.

האם ידוע משהו על אחיותיו ואחיו הנ"ל?

הנה הזמנת הגאון ר' חיים לחתונתו שלו.
קבצים מצורפים
הגרח שמואלביץ מזמין לחתונתו.jpg
הגרח שמואלביץ מזמין לחתונתו.jpg (63.43 KiB) נצפה 4085 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מתפעל ב ו' דצמבר 18, 2020 10:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מתפעל
הודעות: 3948
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ו' דצמבר 18, 2020 10:21 am

.
קבצים מצורפים
הגרח שמואלביץ מזמין לחתונתו.jpg
הגרח שמואלביץ מזמין לחתונתו.jpg (63.43 KiB) נצפה 4085 פעמים
נערך לאחרונה על ידי מתפעל ב ו' דצמבר 18, 2020 10:24 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מתפעל
הודעות: 3948
הצטרף: ב' דצמבר 06, 2010 12:35 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי מתפעל » ו' דצמבר 18, 2020 10:22 am

כעת אני שם לב שתאריך החתונה שלו היה ג' טבת.

וונדרבר
הודעות: 1672
הצטרף: ב' אוקטובר 06, 2014 3:04 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי וונדרבר » ו' דצמבר 18, 2020 11:42 am

מתפעל כתב:ראיתי מובא בקורות חייו שכאשר היה כבן 16, נפטר אביו והיה צריך לעזוב את הישיבה ולפרנס ב' אחיותיו ואח אחד.
האם ידוע משהו על אחיותיו ואחיו הנ"ל?

viewtopic.php?f=19&t=3168&start=40#p227418

גלאגוזים
הודעות: 1105
הצטרף: ב' ינואר 31, 2011 1:55 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי גלאגוזים » ו' דצמבר 18, 2020 1:29 pm

ייש"כ על ההפניה.
שם נכתב כי להגר"ח היו אח ואחות.
האח רבי שלמה זצ"ל, [רעייתו הרבנית חנה ע"ה נפטרה בחודש האחרון]
והאחות הרבנית גיטל.
כמדומני שהיתה לו עוד אחות אשת הגה"צ רבי ניסן פוטשנסקי הי"ד מתלמידי הסבא מנווהרדוק.

אור עולם
הודעות: 1354
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי אור עולם » ד' יולי 21, 2021 4:22 pm

שמעתי מחברים, ובררתי א"ז אצל חדב"נ ר"י מיר הגאון ר' יצחק אזרחי שליט"א, ואכן הוא אמת:
כשמרן הגר"ח שמואלביץ זצוק"ל היה מדבר בלימוד ואומר "הרבע" בסתמא, כוונתו הייתה לכ"ק הדברי חיים מצאנז.
ע"פ הגר"י אזרחי - ר' חיים עיין בספריו והושפע מהם.

האם ידוע למישהו דבר מה בעניין?
האם יש פשט בזה? מדוע הוא הרבע בסתם יותר מהקצוה"ח או רעק"א?

סמל אישי של המשתמש
ר_חיים_הקטן
הודעות: 2100
הצטרף: ו' ספטמבר 23, 2011 1:56 pm
מיקום: ביתר עילית (שכונת הרב שך)
שם מלא: הק' ראובן חיים קליין
יצירת קשר:

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי ר_חיים_הקטן » ו' יולי 23, 2021 3:49 pm

אור עולם כתב:שמעתי מחברים, ובררתי א"ז אצל חדב"נ ר"י מיר הגאון ר' יצחק אזרחי שליט"א, ואכן הוא אמת:
כשמרן הגר"ח שמואלביץ זצוק"ל היה מדבר בלימוד ואומר "הרבע" בסתמא, כוונתו הייתה לכ"ק הדברי חיים מצאנז.
ע"פ הגר"י אזרחי - ר' חיים עיין בספריו והושפע מהם.

האם ידוע למישהו דבר מה בעניין?
האם יש פשט בזה? מדוע הוא הרבע בסתם יותר מהקצוה"ח או רעק"א?

איני יודע על זה מאומה.
אבל מה שידוע לי שבהיותי בחור בישיבת מיר היו חסידי ברצלב שפירסמו בחוברת שכל פעם שהגר"ח שמואלביץ היה מוסר שיחת מוסר היה עיין קצת בליקוטי מוהר"ן. בזמנו, ידיד נפשי שליט"א שאל את מרן הג"ר רפאל שמואלביץ זצ"ל, והלה אמר בזה הלשון "אתה יודע מה זה ג'וק [בדיחה באנגלית]?". אז כנראה שלפחות השמועה הזאת לא נכונה.

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי מגופת חבית » ו' יולי 23, 2021 4:22 pm

ר_חיים_הקטן כתב:איני יודע על זה מאומה.
אבל מה שידוע לי שבהיותי בחור בישיבת מיר היו חסידי ברצלב שפירסמו בחוברת שכל פעם שהגר"ח שמואלביץ היה מוסר שיחת מוסר היה עיין קצת בליקוטי מוהר"ן. בזמנו, ידיד נפשי שליט"א שאל את מרן הג"ר רפאל שמואלביץ זצ"ל, והלה אמר בזה הלשון "אתה יודע מה זה ג'וק [בדיחה באנגלית]?". אז כנראה שלפחות השמועה הזאת לא נכונה.

זכורני שאני בעצמי שמעתי [קלטת] שאומר ''הרבה'' והכונה הי' להמשגיח, יש להדגיש שהי' פשוט שלזה הכונה באותו עת

אור עולם
הודעות: 1354
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי אור עולם » ש' יולי 24, 2021 10:54 pm

מגופת חבית כתב:זכורני שאני בעצמי שמעתי [קלטת] שאומר ''הרבה'' והכונה הי' להמשגיח, יש להדגיש שהי' פשוט שלזה הכונה באותו עת

שמעתי א"ז בעצמי מהג"ר יצחק אזרחי שליט"א, שב'לימוד' כשהיה אומר 'הרבה' היה מתכוון לד"ח.


יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4670
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' דצמבר 27, 2022 1:14 pm

בן אליהו כתב:באחד מספרי הגרי"פ גולדווסר שליט"א עמד בכמה קושיות על יסוד זה של הגרח"ש ודחה את דבריו אשתדל למצא מראה מקום מדוייק

צרופה אמרתך עמ' קפה-קפו.

צופה_ומביט
הודעות: 4600
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ב' דצמבר 25, 2023 7:07 pm

נוטר הכרמים כתב:אגב שיחות מוסר מהגרח"ש. מעודי תמהתי על היסוד הידוע ש'בין אדם לחבירו' זה אש, והראיה מרב רחומי בערב יוה"כ. ממ"נ, הרי ודאי לית דיינא בלא דינא, ואם נתבע ר' רחומי בהכרח שהיתה עליו טענה, וא"כ במה שונה בין אדם לחבירו מכל התורה כולה, ודאי שדקדוק הדין ועומק התביעות הוא עד אין נבדק, והקב"ה מדקדק עם חסידיו כחוט השערה.

בפשטות יש לבאר על פי היסוד שבמצב סכנה מתבקר פנקסו של אדם, ואומרים לאדם הבא זכות והיפטר, וצריך יותר זכויות כדי להינצל, [כי ההצלה כבר נמצאת (ברב או במעט) על הסקאלה שהקצה השני שלה הוא "נס"].

דהיינו: בוודאי שלא חשיד קוב"ה דעביד דינא בלא דינא, אבל לענ"ד הגר"ח דקדק וביאר דבריו במה שאמר: "בין אדם לחברו זה אש". דהיינו שמעבר/במקביל לחשבון החטאים של האדם ומה נתבע ממנו וכו', בעצם המציאות של פגיעה בחברו נמצא כעת הפוגע במצב מסוכן [כלפי שמיא], כמי שנכנס לאש.

ומה באמת קורה בנכנס לאש? ממה ומדוע וכיצד הוא ניזוק? הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים, והצנים פחים בעצמם מזיקים בהתאם לזכויותיו של האדם. אלא דהיות והוא במצב סכנה [כי טבע הדברים הללו להזיק, ולשנות את טבע זה הוא נס] - פנקסו מתבקר וזקוק ליותר זכויות כדי להינצל. והכל בידי שמים חוץ מצנים פחים פירושו שהאדם יכול בבחירתו להכניס עצמו למצב סכנה זה.

הראשונים עסקו בזה, למשל רס"ג באמונו"ד, וכתבו שהקב"ה קבע בעולם טבע, למשל שאש שורפת, ומעתה מי שנכנס לאש והאש הזיקה אותו, נחשב מצד אחד שהקב"ה הזיק אותו, שכך קבע בעולמו שאש תשרוף [והקב"ה פועל בעולם גם ע"י הסיבות הקבועות שטבע בעולם], ומצד שני נחשב שהוא הזיק את עצמו, במה שנכנס לאש. עכ"ד, והצורך שלהם לכתוב שהקב"ה הזיק אותו, וגם עצם דבריהם, לכאורה אין כוונתם שדברים אלו מונחים לטבע ולמקרים, [כמו"כ, איכות וכמות הנזק וכו' בזה הרי לא שאני הנכנס לאש ממי שחברו שלח עליו אש, שהנזק יהיה כפי מעשיו של הניזוק], אלא כוונתם בזה כמשנ"ת: היות שזהו טבע העולם, נמצא כעת האדם הזה במצב סכנה, ולהינצל ממנו צריך זכויות רבות. חלק ה"טבע" כאן, שכלפיו נאמר "הכל בידי שמים חוץ מצנים פחים" הוא עצם מה שצנים פחים נחשבים "סכנה". דהיינו: מה שצנים פחים נחשב "סכנה" יותר ממצב אחר - זהו כי הקב"ה קבע לאש טבע שורף ולקור צבע מקפיא והוא לא ישנה אותם בכדי, וזהו ה"אינו בידי שמים" [אלא "טבע"] שבכאן. ובנוסף, כאמור, גם הכניסה למצב הסכנה היא בבחירתו של האדם, שהוא בחר להיכנס למצב זה, ולא הקב"ה הביאו אליו והניחו בתוכו.

ועד"ז מצינו גם במה שאמרו הרבה מרבותינו שבעל בחירה אינו יכול להזיק לחברו מה שלא נגזר עליו מעיקרא על פי מעשיו. ואת המ"מ שמהם משמע שכן יכול, ביארו שהכוונה שבעל בחירה יכול במעשיו ובחירתו להכניס את חברו למצב/מקום סכנה, ושם מתבקר פנקסו של אדם ביותר, דהיינו שכדי להינצל ממצב סכנה צריך יותר זכויות. ראה כ"ז בספר בחירה חופשית להרב עקיבא טץ, והביא בזה שני מאמרים רחבים מהרב גורביץ [נמצא גם בהקדמה לענפי ארז ריבית] והרב י"מ הלל, עיי"ש.

ועד היכן הדברים מגיעים: החובת הלבבות כותב שגם לעצמו אדם לא יכול להזיק בבחירתו מה שלא נגזר עליו משמיא על מעשיו, אלא שעצם אי-השמירה על גופו ונפשו נחשב חטא שעונשו הוא להיות ניזוק באותו הדבר. עכ"ד. ובנוסף, לפעמים אדם מנסה לפגוע בעצמו ולא מצליח, והוא כנ"ל שהגם שהכניס עצמו למצב סכנה - סוכ"ס כמות ואיכות הנזק שתיגרם לו בפועל מאותה הסכנה והטבע - היא נקבעת משמיא לפי מעשיו.

לפי"ז יבוארו גם דברי הגר"ח באותה הדרך. "בין אדם לחברו הוא אש" היינו שכאשר אדם פוגע בחברו הוא מכניס עצמו למצב/מקום סכנה כלפי שמיא, וממילא מתבקר פנקסו ביותר כלומר שצריך יותר זכויות כדי לחיות ולהתקיים בלי נזק.

וממילא יתפרש מעשה דרב רחומי בתרי אנפי: א. טענה וקפידא שהיתה עליו מכבר משמיא ובמצב רגיל לא היה בה בכדי להזיקו - כעת שהיה במצב סכנה כלפי שמיא נידון עליה ונתחייב בנפשו, ב. מצד עצם הפגיעה בבין אדם לחברו של כעת, רמת הטענה כאן היתה דקה באופן שטענה כה"ג בשאר עבירות אין בה כדי להזיק, ו/או שאר זכויותיו עומדות לו ולא מתחייב ע"כ בנפשו. אבל כשהחטא הוא פגיעה היא בין אדם לחברו, שם גם תביעה דקה כזו הורגת, והטעם כנ"ל משום שעצם הפגיעה בבין אדם לחברו היא אש, כלומר מצב סכנה כלפי שמיא.


באגב,
כעי"ז לאידך גיסא - מצוות וזכויות שמיוחדות בכוחן להגן - אפשר לראות בתנחומא ויגש סימן ו:
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי, אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל, הֱיוּ מְכַבְּדִין אֶת הַמִּצְוֹת, שֶׁהֵן שְׁלוּחַי, וּשְׁלוּחוֹ שֶׁל אָדָם כְּמוֹתוֹ. אִם כִּבַּדְתָּ אוֹתָן, כְּאִלּוּ לִי כִבַּדְתָּנִי. וְאִם בָּזִיתָ אוֹתָן, כְּאִלּוּ לִכְבוֹדִי בָזִיתָ. אֵין לְךָ אָדָם שֶׁכִּבֵּד אֶת הַמִּצְוֹת וְעָשָׂה אֶת הַתּוֹרָה כְּיַעֲקֹב, שֶׁנֶּאֱמַר: וְיַעֲקֹב אִישׁ תָּם ישֵׁב אֹהָלִים (בראשית כה, כז), וְנִתְיַסֵּר בִּבְנוֹ. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, חַיֶּיךָ, אִבַּדְתָּ אֶחָד, תִּמְצָא שְׁלֹשָׁה, יוֹסֵף מְנַשֶּׁה וְאֶפְרָיִם.

וצ"ב מה קשה כאן על יעקב יותר מכל צדיק ורע לו?

וצ"ל שהמכבד את המצוות שאני, שזכותו ומעלתו כה עצומות, שאפילו מה שמתרץ את "צדיק ורע לו" הרגיל אינו מתרץ אותו, וכלפיו מוכרחים לומר תירוץ של "איבדת אחד תמצא שלושה".

[מעלתו היתירה של המכבד את המצוות כתובה שם מיניה וביה, שהמצוות הן שלוחיו של מקום ושלוחו כמותו וכאילו לי כיבדת, ועיי"ש היטב במדרש שבזה נעשה האדם המכבד "שלוחו כמותו" של הקב"ה. ומבואר בזה "זה אלי ואנוהו" התנאה לפניו במצוות, שזהו המכבד את המצוות לעשותן נאות, ונאמר עליו גופא שהוא בעצמו "מתנאה" בזה, וממילא קאי עליו בעצמו הדרשה השניה בפסוק זה "ואנוהו ['אני והוא'] - הוי דומה לו. וזו מעלה יתירה של המכבד את המצוות יותר מעצם מה שמקיימן, ויש להעמיק בזה בעניין כבוד בכלל ואכמ"ל].


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 141 אורחים