מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ג' ינואר 03, 2017 8:50 pm

לעומקו של דבר כתב:
עתניאל בן קנז כתב:בהחלט לא נכון. אם כי בהרבה פעמים זה כך.
בהרבה פעמים הכוונה גם לצדיקים אחרים מדורות קודמים. (אם כי יתכן ששמע מרבו את מימרא זו בשם הצדיקים).
זה שבראדז'ין מקובל כך, עדיין לא הופך זאת לנכון.

אפשר יש לכבודו פירכא על כך?



בהחלט.
אעתיק למשל שני דוגמאות ממה שעסקתי בו כעת - ורשמתי לעצמי [מופיע באשכול על 'פרי צדיק' עם ביאורים ומובאות, בסוף קדושת שבת מאמר א'].
(כמובן שיש עוד דוגמאות רבות, וזה העומד לפני כעת)

ראה בדברי רבינו (ליקוטי מאמרים, עמו' מה) "וזה שבלב הוא הנקרא סוד, שזה אי אפשר לגלות לחבירו כלל. כמו ששמעתי דסוד אין נקרא מה שאפשר לגלותו בדיבור, שאם כן, אחר שיגלה גם האחר יודע כמוהו, ואינו סוד כלל. רק 'סוד' הוא מה שאי אפשר לגלותו כלל בשום אופן, שעל זה נאמר דסוד ה' ליראיו', שידיעת ה' יתברך סוד אצלם, שאין יכולים לגלותו. והיינו דהרגשת האור בלב אי אפשר כלל להטעים ולהסביר לחבירו שאינו מבין בלבו ומרגיש כך...".
ושמועת רבינו, הוא בספר מאור ושמש, המאריך ביסוד זה כמה פעמים. (וארא על הפסוק וידבר ה' אל משה) "דהנה כתיב 'סוד ה' ליראיו', יש לפרש כך. דהנה יש להבין מה זה סודות התורה, שקוראין כל ישראל 'סודות התורה', שאין לומר שהכוונה על חכמת הקבלה וכתבי האר"י ז"ל וזוהר הקדוש - דהנה לשון 'סוד' הוא דבר שאי אפשר לגלות לאחרים כלל, והלא כל הקבלה וכתבי האר"י והזוהר יכולין לגלות לאחרים ולפרשם ביתר שאת, ואם כן כיון שנתגלה - אין זה סוד. אבל מה הוא סוד שאי אפשר לגלות לשום אדם - הוא סוד ה'. רצה לומר, עצם אלקות, שהוא היה הוה ויהיה, והוא עיקרא ושרשא דכולי עלמין, זה אי אפשר לגלות לשום בריה, רק כל אדם משער לעצמו השגת אלקות לפי שכלו ולפום שיעורין דלביה. וכל מה שהאדם מזכך עצמו, ויגע עצמו יגיעות הרבה להשיג - כך ישיג בשכלו הזך יותר ויותר. ומה שמשיג שכלו באלקותו יתברך - זה אי אפשר לגלות לשום אדם מעמקי לבו, מה שהוא בלבו ושכלו; הגם שיכול לדבר לאחרים ולהכניס בלבם מציאת אלקות ויראתו יתברך שמו - אבל כל מצפוני לבו אי אפשר לגלות להם, כידוע לכל מי שנכנס לעבודה באמת. על כן זה נקרא 'סוד', כי הוא סוד באמת, שאי אפשר לגלות לשום אדם מה שהוא אצלו בנקודת הלב והמחשבה, רק כל אחד מבין לפי יגיעתו והזדככות חומרו".
וכן (כי תבא ד"ה או יאמר את ה' האמרת) "על פי מה שאמרנו על פסוק 'סוד ה' ליראיו'. שעיקר לשון 'סוד' פירוש דבר שאי אפשר לגלותו, ואין הכוונה על לימוד הקבלה שהוא דבר שהאדם רשאי ללמדו לזולתו, אמנם הדבר שהוא סוד באמת - הוא השגת מציאותו יתברך ויתעלה, כמבואר בזוהר הקדוש (ח"א קג.) פסוק (משלי לא, כג) 'נודע בשערים בעלה' - 'כל חד לפום שיעורין דיליה'. שזה הדבר המוטמן בלב כל איש לפי מדריגתו, ולפי זריחת אור השם יתברך ללב ההוא, ואי אפשר שיבין אדם לזולתו השגה זאת, שאף שיבינהו - לא יבין כלל, כי אם כל אחד משיג לפי מה שביקש את ה'. וזה פירוש 'סוד ה' ליראיו', שמציאות בוראינו יתברך הוא סוד כמוס אצל יראיו, שהם משיגים השגה גדולה ממציאותו יתברך".

דוגמא נוספת
ז"ל רבינו (קרח, טז) "ששמעתי בשם רב אחד שאמר מה שאומרים 'ובקרב קדושים תתהלל', דבישרים וצדיקים וחסידים אומרים 'בפי' 'ובשפתי' 'ובלשון', מה שאין כן בקדושים הוא רק 'בקרב קדושים', מחמת שהוא רז ואינו ניכר כלל". והכוונה לאמרת הרה"ק מרוז'ין זי"ע "... הענין דיש ד' בחינות, ישר, צדיק, חסיד, קדוש, וכל אחד גדול מחבירו, וידוע דכל הגדול מחבירות עבודתו יותר פנימית היא, וזה פירוש בפי ישרים תתרומם, היינו המוציאם בפה, ובשפתי צדיקים תתברך, רק בתוך השפתיים, ובלשון חסידים וכו' הוא יותר פנימית. ובקרב קדושים תתהלל הוא רק בתוך הלב, ולא יראה החוצה כלל". (אהל יצחק, תולדות הר"י מוורקא אות ל. ומעי"ז בעירין קדישין תנינא, ליקוטים, לח: [ובעוד מקורות שונים, ראה עירין קדישין השלם הפטרת וירא]).

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ג' ינואר 03, 2017 8:52 pm

עתניאל בן קנז כתב:
ל'אבחן' את תורת ר' צדוק הכהן מלובלין, על פי כמה 'שטיקלך' פיקנטיים או 'חידושיים', חוטא לאמת.
דברי תורותיו המרובים, מלאים מזן אל זן במהלכים מחשבתיים עמוקים (הכתובים לפי סגנונו), וה'חידושים', נוסח רבו איז'בצא יחסית בטלים בששים. (וגם אצל רבו, אין זה עיקר הדברים, רק בנוסף).
ההתמקדות בדברים אלו, אין מקורה מההוגים בתורתו, אלא ממחפשי 'חדשות'...

לאט לאט, כבודו.
לא איבחנתי את כל תורתו המלאה וגדושה,
ובכלל לא בי הוא כמובן (וכמו שכתבו כאן פעם, פעמים גם לכתוב "ואף שאיני כדאי" וכו' זה יוהרא, דמאי ס"ד)

אלא דיברתי על אספקט מיוחד בתורת איזביצא, שהוא אכן ייחודי להם, ואכן בקטעים הנ"ל הוא מוקצן - כמו שהדגשתי - אבל הוא בולט ונוכח לאורך כל כתביהם הקדושים וא"א לחלוק על זה.
ותול"מ.

(ולחפש חדשות אין זה גנאי, הלא אחד מהת"ח היותר חשובים כאן קרוי - וכשמו כן תהילתו - "עושה חדשות"...)

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' ינואר 03, 2017 9:08 pm

מענין לענין:
בדברי סופרים (סוף אות לו) להרב הכהן מלובלין כתב:
ושמעתי ממאן דהו דרב שלא שח שיחה בטילה, זכה דמשיחותיו במילי דעלמא נקבעו דברי תורה, כמו בשבת [קכ"ד רע"ב] אייתי לי' שותא לכהנא כו' שקילו שותא מקמי כהנא כו', ולמדו מזה דין טילטול. ושם למדו מזה דלא הי' מדבר לבטלה אם לא שבא להשמיענו דין בזה ע"ש. ובחולין קי"א ב' יהיב טעמא כולי האי ולמדו מיני' דין נ"ט בר נ"ט ע"ש. ויש עוד בפסחים ע"ד רע"ב א"ל אי מעלי טפלי' הב לי ואיכול[*].


הדברים נמצאים בספר עשר מילין דחסידותא (שאז עדיין לא בא בדפוס) להאדמו"ר רבי גרשון העניך מראדזין (עמ' סו), ומסתברא שהרב הכהן שמע הדברים מפי המחבר, בהיות המחבר נכד רבו הרה"ק רבי מרדכי יוסף מאיזביצא.

מה דנקט הכהן 'שמעתי ממאן דהו', יתכן שהשתמש בל' הגמ' בביצה כז. אמר מאן דהוא, ופירש"י אחד מן התלמידים מי שהוא, ולא נודע שמו עכ"ל. ואולי האדמו"ר הנ"ל הי' מתלמידיו (ואפי' אם לא הי' תלמידו ממש, שייך לשון א' התלמידים).


[*] איידי דאתי לידן כו'
במה שהוסיף הכהן מפסחים עד:, כוונתו דלמדו משם דסמידא שריא. אך יש להעיר דלזה סגי שיאמר הב לי ואיכול, ומה לו דקאמר אי מעלי טפליה (פירש"י אם יש טעם יפה בלחם).
וי"ל דבא ללמד מש"כ הראב"ד בשער הקדושה דהמאכל המעט שיאכל יהא מתוקן ומתובל יפה.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי שיבר » ג' ינואר 03, 2017 9:22 pm

עתניאל בן קנז כתב:אעתיק למשל שני דוגמאות ממה שעסקתי בו כעת - ורשמתי לעצמי [מופיע באשכול על 'פרי צדיק' עם ביאורים ומובאות, בסוף קדושת שבת מאמר א'].
(כמובן שיש עוד דוגמאות רבות, וזה העומד לפני כעת)

דוגמא נוספת
ז"ל רבינו (קרח, טז) "ששמעתי בשם רב אחד שאמר מה שאומרים 'ובקרב קדושים תתהלל', דבישרים וצדיקים וחסידים אומרים 'בפי' 'ובשפתי' 'ובלשון', מה שאין כן בקדושים הוא רק 'בקרב קדושים', מחמת שהוא רז ואינו ניכר כלל". והכוונה לאמרת הרה"ק מרוז'ין זי"ע "... הענין דיש ד' בחינות, ישר, צדיק, חסיד, קדוש, וכל אחד גדול מחבירו, וידוע דכל הגדול מחבירות עבודתו יותר פנימית היא, וזה פירוש בפי ישרים תתרומם, היינו המוציאם בפה, ובשפתי צדיקים תתברך, רק בתוך השפתיים, ובלשון חסידים וכו' הוא יותר פנימית. ובקרב קדושים תתהלל הוא רק בתוך הלב, ולא יראה החוצה כלל". (אהל יצחק, תולדות הר"י מוורקא אות ל. ומעי"ז בעירין קדישין תנינא, ליקוטים, לח: [ובעוד מקורות שונים, ראה עירין קדישין השלם הפטרת וירא]).


הדוגמה השניה אינה ראי', משום שנכתב בה בהדיא "בשם רב אחד", והמסורת של ראדזין היא כפשוט, על 'שמעתי' גרידא. גם מציאתם של דברים שנאמרו בשם 'שמעתי' במקורות נוספים, אין בכך כדי להפקיע שלא שמעם מרבו, אא"כ באופן שיטתי יימצא ששמועות 'שמעתי' שלו נמצאות בספרים אחרים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' ינואר 04, 2017 7:05 pm

נמשיך עוד דוגמאות

קדושת שבת ג
כענין ששמעתי על הא ד'יעקב אבינו ע"ה לא מת' (תענית ה:), שאמר 'מקרא אני דורש'. שלא היה התגלות גמור בפשט הכתוב, רק בדרך הדרש. וכן היה התגלות הענין בפועל לא נגלה לעין כל בפשיטות , רק דורשי רשומות המעמיקים הבינו. וכיוצא בזה בכל ענינים


ומקור הדברים הוא אמרת חידושי הרי"ם (מובא בספר הזכות וישלח בסגנון דומה מעט, והם הם הדברים)
"'יעקב אבינו לא מת וכו''. ופריך 'וכי בכדי חנטו כו' וספדו'. ומשני ליה, 'מקרא אני דורש כו', זרעך, מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. על זה מרמזים הרשעים, מאי שני ליה. אולם מבקשי ה' יבינו כל. כי יש בתורה פשט רמז דרוש סוד, כידוע נגד ד' עולמות. וזה נוהג בכל דבר. גם באדם יש פרד"ס, פשוט הגוף והנפש כמו שהוא. והוא עולם העשייה. ויש רוח, שהוא הציור שבו, וענינו שהוא רמז, והוא 'יצירה' כו'. ודרוש, שהוא עולם הבריאה, שהוא 'לכבודי בראתיו, נקרא נשמה. וחיה על שם חיים ... וזה אמר, שכפי הפשט שלו מת. אבל ענין דרוש וסוד שלו לא מת. זהו דשני 'מקרא אני דורש', שרוחו וכוחו (- היינו ה'דרש' שלו) עדיין חי בכל איש מישראל

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' ינואר 04, 2017 7:13 pm

דוגמא נוספת
קומץ המנחה חלק ב אות עט
כמו ששמעתי על פסוק (בראשית כ"ד, ס"ב) ויצחק בא וגו' והוא יושב בארץ הנגב מנוגב מכל תשוקה וחמדה


והשווה אגרא דכלה (חיי שרה)
יצחק בא ... והוא יושב בארץ הנגב, השמחה כזאת אינו מיושב רק בארץ שהיא מנוגב מכל טוב עולם הזה ותענוגיו, כמו שאמרו רז"ל [תמורה טז א] כי ארץ הנגב נתתני [יהושע טו יט]


אלא שבאגרא דכלה מובא זאת על 'יצחק' - מידת השחוק והשמחה. ור' צדוק מדבר על מידת 'יצחק' - הגבורה.
אמנם אין הכרח שזה המקור, אבל יש סבירות גבוהה שכן, ור' צדוק הטה את הענין לפי דרכו. (אגב, אמרה זו מופיע בספריו פעמים רבות, בלא ציון 'שמעתי', משמע שזה שלו, ורק כאן הוא 'שמעתי'. כך שמסתבר ההשערה שהעליתי, שהוא הטה תורה ששמע לסגנון אחר).

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' ינואר 04, 2017 7:25 pm

עוד דוגמא
רסיסי לילה אות נז
וזה סוד ששמעתי על מה שאמרו (שבת כא ב) בהדלקת נר חנוכה עד דכליא ריגלא דתרמודאי דרצה לומר שיכלה ערבוב הפסולים מבני נכר במשפחות ישראל שהיה על ידי התרמודאי


אמנם לא שווה, אבל רעיון דומה, מובא בבני יששכר (כסליו, ב, מה; ג, כה). ואף כאן אין הכרח שזה המקור. אבל שוב, מסתבר שר' צדוק הטה את הרעיון של הבני יששכר, ליסודות שלו

[ר' צדוק דרכו לעשות כך תמיד, לקחת יסודות מקודמיו, ולהטות אותם לפי דרכו וסגנונו. דוגמאות אין ספור יכול הקורא למצא באשכול 'פרי צדיק עם ביאורים'].



ניתן להביא דוגמאות נוספות.
תמיד אפשר להתכווח, ולטעון שאולי כולם כוונו לאותו רעיון.
הרבה יותר מסתבר, שאם אכן יש קבלה כזו, שכל 'שמעתי' הכוונה לרבו מאיז'בצא. אז הכוונה ששמע מרבו את האמרה בשם צדיקים אחרים. אבל מכאן, עד לייחס את כל האמרות הנ"ל לרבו, הדרך רחוקה...

ולטעמי האישי, 'קבלה' זו היא 'שמועה רחוקה', שתחילה בדורות האחרונים (לפני השואה), ואולי הדור הראשון של חסידי ראדזין-לובלין, לא הכירו בה. וסמך לדבר, כאשר ה'בית יעקב' אסף את דברי תורתו של הרה"ק מאיז'בצא וכללם בספר 'מי השילוח', שהוא לקט מדברי תלמידי איז'בצא, לא עלה בדעתו לכלול את דברי תורה אלו בספר, למרות שר' צדוק היה ידוע ומפורסם כתלמידו הגדול של הרה"ק מאיז'בצא.... וטעמא בעי.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי שיבר » ד' ינואר 04, 2017 9:14 pm

עתניאל בן קנז כתב: וסמך לדבר, כאשר ה'בית יעקב' אסף את דברי תורתו של הרה"ק מאיז'בצא וכללם בספר 'מי השילוח', שהוא לקט מדברי תלמידי איז'בצא, לא עלה בדעתו לכלול את דברי תורה אלו בספר, למרות שר' צדוק היה ידוע ומפורסם כתלמידו הגדול של הרה"ק מאיז'בצא.... וטעמא בעי.


את הספר אסף הנכד, בעל התכלת. יש לבדוק קודם, האם המובאות של הרבי מאיזביצא בספרי ר' צדוק בשמו המפורש, כמו בפר"צ פרשה זו (ויגש) אות יז, הוכנסו למי השילוח. לא בדקתי, אבל מונח אצלי שלא. כך שאין מכך שום סמך. יתכן שהיתה לר"צ ביקורת על הספר ועל רקע זה נמנע מלמסור דברים, או רג"ח מלהביא את שמועותיו. במק"א בספריו מזכיר ר"צ את "הספר" בהסתייגות, כשכוונתו למי השילוח.

נעמן
הודעות: 137
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי נעמן » א' ינואר 08, 2017 5:08 am

נוטר הכרמים כתב:ראה בספר פרי צדיק לר"צ הכהן פרשת אמור דבר נפלא משמו: שכל הקדושות יש בישראל, ורק שהכהנים נבחרו לעבוד עבודת הקודש, שמקדושת ישראל נאצל קדושת הכהנים וכו' שלדעתו כהנים אין בהם מעלה באמת דכל הקדושה שבהם מכח ישראל שמכניסין בהן קדושה..

מפליא מאוד, אטו הכהנים לא נבחרו לעבודתם באשר הם לא חטאו בעגל? וכי אין זו מעלה באמת?

הפשטות מורה שהכהנים (= בעיקר אהרון) דווקא לא עמדו כ"כ בנסיון העגל, (אשר עשה אהרן וכו').
אלא הלויים, "ויאספו אליו כל בני לוי", ובאמת הם נבחרו להיות במקום הבכורות, שהיו המיועדים לעבודה בבמות(וכעין פסל מיכה, שבתחילה מילא יד אחד מבניו, ובהמשך "היה לו הלוי לכהן") ולא במשכן שיועד לבני אהרן לפני כן.
ובחירת אהרן ובניו להקדישם קודש קדשים לא ממש קשורה לעגל.

פייביש אופטובסקי
הודעות: 925
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » א' ינואר 08, 2017 11:56 pm

מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.
קבצים מצורפים
מי השילוח זמרי בן סלוא.pdf
(50.13 KiB) הורד 687 פעמים

בן בג בג
הודעות: 1
הצטרף: ב' ינואר 09, 2017 2:51 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי בן בג בג » ב' ינואר 09, 2017 3:00 am

העתק מויקיפדיה "מי השילוח"
"במקומות ספורים בחיבורו נראה גם שגרס שאין דרך רציונלית להוכיח את קיומו של הבורא, והדרך להכירו היא על ידי תפילה מעומק הלב, כחוייה אקזיסטנציליסטית"
מישהו יכול לציין מקור להנ"ל?

עתניאל בן קנז
הודעות: 2250
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ב' ינואר 09, 2017 6:54 pm

בן בג בג כתב:העתק מויקיפדיה "מי השילוח"
"במקומות ספורים בחיבורו נראה גם שגרס שאין דרך רציונלית להוכיח את קיומו של הבורא, והדרך להכירו היא על ידי תפילה מעומק הלב, כחוייה אקזיסטנציליסטית"
מישהו יכול לציין מקור להנ"ל?

עצה פשוטה...
תערוך חיפוש באוצר החכמה בספר מי השילוח את המילה "אקזיסטנציליסטית", ותמצא את מבוקשך על אתר...

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי שיבר » ב' ינואר 09, 2017 7:10 pm

במקומות שונים מספרו שאני ראיתי נכתב להדיא שיש דרך "אף בעוה"ז בראיות מפורשות להכיר מפורש שהשי"ת ברא שמים וארץ ונתן לישראל התורה". הלשון המצוטטת היא מח"ב עמ"ס סנהדרין, ויש עוד.

הצעיר באלפי
הודעות: 978
הצטרף: ו' יוני 24, 2016 7:35 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי הצעיר באלפי » ג' נובמבר 13, 2018 2:10 am

האם רבי צדוק הכהן מביא בספריו המרובים בשם רבו בעל המי השילוח במפורש ?

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' נובמבר 13, 2018 8:43 am

פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.

ישנה אפידוזה המסופרת בהלצה, אודות חסיד אחד שנכנס לשטיבל איזביצאי, וראה במי השילוח אודות זמרי בן סלוא, ומרוב תמיהתו וכעסו, תלש את הדף מהספר!
ומיד תפסו 'על חם' אחד מחסידי איזביצא שדרשו למעשיו, ונענה לו הלה על אתר: 'הייתי אנוס משמים לעשות כן'...

משוש דורים
הודעות: 934
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי משוש דורים » ג' נובמבר 13, 2018 9:02 am

פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.


זוהי שיחת אדמו"ר מאמשינוב עם רי"מ מורגנשטרן, (שהכוונה מאחורי הדברים על מעשי ברלנד).

בריושמא
הודעות: 1337
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי בריושמא » ג' נובמבר 13, 2018 9:15 am

האם דברי הרה"ק מאיז'ביצא בספרו מי השילוח נובעים מדבריהם של מייסדי החסידות או עצמאיים הם?

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' נובמבר 13, 2018 10:03 am

יש לכתוב ע"כ באריכות, אבל דומני שהגישה הזאת היא חדשנית, אם כי יש נוטים לקשר אותה בטעות אל המושג ש'אני ה' השוכן איתם בתוך טומאותם' וכיו"ב המובא הרבה מאוד בספרי החסידות הראשונים כדוגמת תולדות והמגיד, שהשי"ת נמצא גם במקום הטומאה, ושבמילת חטא יש אף את האות א' שהוא אלופו של עולם, ועוד הרבה בסגנון הזה, אבל כל זה המדובר לאחר החטא ובהנוגע להתחזקות לעניין תשובה, לעומת גישת בעל המי השילוח שיש מקום לעניין ה'ידיעה' אף קודם החטא, וכאמור דומני שאין לו עוד אח וריע בדבר הזה בעוד מקום בספרי החסידות.
נערך לאחרונה על ידי מצפה לישועת השם ב ג' נובמבר 13, 2018 2:11 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עקביה » ג' נובמבר 13, 2018 10:47 am

פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.

האם בכתבי האר"י אכן כתוב שכזבי הייתה בת זוגו של זמרי מששת ימי בראשית, כפי שמובא בקובץ זה?

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ג' נובמבר 13, 2018 11:04 am

סליחה שאני משרבט מבלי לבדוק כעת שוב, אבל לזכרוני הקלוש מימים ימימה, טועים העולם בקשר ל'ווארט' המפורסם על פנחס וזמרי.
מקובל לחשוב שההתנגדות היתה מצד הנושא של 'עבירה לשמה' 'פנימיות העבירה' ידיעה שמעל הבחירה' וכדומה, אך למעשה הווארט הזה אינו עוסק כלל בעבירה. טענתו היא, שיתכן מצב שבו הקב"ה נוטל את הבחירה מאדם, ואז אין במעשה עבירה כלל, וכבר מצינו כעין זה להדיא בחז"ל ביהודה ותמר, שמלאך הממונה על התאווה אנסו, ועל כן אין זה נחשב לעבירה כלל. וכמובן, לא ניתן ללמוד מזה שום הוראה בעייתית למעשה, כי אף אחד לא יכול לטעון שהקב"ה נטל ממנו את הבחירה, דבר ששייך למקרים מיוחדים בהיסטוריה, ואינו עניין כלל לאנשים רגילים וחטאיהם ה'רגילים'.
עיקר התרעומת היתה מצד הפיכת הקערה על פיה, והפיכת זמרי לצדיק, ופנחס למישהו שעשה מעשה שצריך לחפש תירוצים כיצד להצדיקו, שזה מנוגד לפשטות הכותבים וחז"ל.
כך בזכרוני, ואשמח אם יתקנוני.

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ג' מאי 05, 2020 2:12 am

הצעיר באלפי כתב:האם רבי צדוק הכהן מביא בספריו המרובים בשם רבו בעל המי השילוח במפורש ?


בודאי.

בעשרות מקומות בספריו מביא: שמעתי מרבנו ז"ל, מרבנו הקדוש זצ"ל, מרה"ק זצ"ל, מרבינו הקדוש מאיזביצא זצ"ל. תערוך חיפוש ב'אוצר' ותמצא מקומם בדיוק.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 17, 2022 12:28 am

אליחי כתב:ידועים דבריו הק' בעניין זמרי ופנחס. וד' מרן הגרי"ז זללה"ה על דבריו.

זכרוני שכאן או בפורום השכן ראיתי בענין זה, וכעת איני מוצא, אודה למי שיחזיר לי אבדתי.

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 17, 2022 12:42 am

עקביה כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.

האם בכתבי האר"י אכן כתוב שכזבי הייתה בת זוגו של זמרי מששת ימי בראשית, כפי שמובא בקובץ זה?

בשבת הייתי באיזה בהמ"ד וראיתי שם מי שילוח עם ההערות, ושם כתבו שזה נמצא במאמר פסיעותיו של אברהם אבינו.
דומני שספר זה יצא ע"י חברת אהב"ש.

לכשיבקע
הודעות: 561
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי לכשיבקע » א' יולי 17, 2022 12:53 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:
אליחי כתב:ידועים דבריו הק' בעניין זמרי ופנחס. וד' מרן הגרי"ז זללה"ה על דבריו.

זכרוני שכאן או בפורום השכן ראיתי בענין זה, וכעת איני מוצא, אודה למי שיחזיר לי אבדתי.


https://www.tora-forum.co.il/viewtopic. ... 08#p166973

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » א' יולי 17, 2022 12:57 am

יישר כחך, זכרוני אומר לי שראיתי כאן.

חברא
הודעות: 471
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי חברא » א' יולי 17, 2022 1:01 am

וראה לעיל.

עת רצון
הודעות: 23
הצטרף: א' נובמבר 29, 2020 2:23 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי עת רצון » א' יולי 17, 2022 10:37 pm

עיין עבודת יששכר פרשת פנחס אות ד וז"ל - כי לכאורה תמוה האיך הלך פנחס להרוג את זמרי כהלכה כל הבועל ארמית קנאין פוגעין בו, הלא הי' לו לחשוב כי לא הוא בלבד היודע מזו הלכה, רק הכל יודעין ג"כ מזו ההלכה כי מנין הי' יודע פנחס שנתעלמה מהם הלכה זו, וא"כ למה לא קפץ שום צדיק אחד מצדיקי אותו הדור לעשות כהלכה ולקדש את השם,
וא"כ הי' לו לפנחס לחשוב כי בודאי יראים כולם לפגוע בזמרי נשיא שבט מישראל ודנים אותו לכף זכות כי שמא מגודל צדקתו וקדושתו ברום מדרגתו והשגחתו הגבוה אשר הוא למעלה ומנושא מהשגתם עושה זאת בכוונה לשם איזה תיקון כמוס ונעלם מהשגת ידיעת אנושי, ואינינו נגלה רק להיודע תעלומות ובוחן לבות, ואין לו משפט מות כלל,
ומה גם לפעמים על דרך הפשיטות מצינו מאחז"ל גדולה עבירה לשמה כמו יעל ואסתר וכדומה, ואיך ערב פנחס את לבו לגשת אל זמרי והלך ופגע בו והרגו,
על כרחך מוכרחים אנו לומר על פנחס כי הי' מוסר את נפשו אפילו להתאבד מעולם הבא, היינו אפילו אם אין לו משפט מות וצדיק הוא בדינו וחשבונו, מכל מקום יהי' איך שיהי' מוטב לי להיות אבוד מכל וכל, עולם הזה והבא, כדי לקדש את שמו ברבים.

מוטוש
הודעות: 222
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח ---מאיז'ביצא

הודעהעל ידי מוטוש » ד' יולי 20, 2022 1:14 am

רבטוב כתב:
נוטר הכרמים כתב:ראה בספר פרי צדיק לר"צ הכהן פרשת אמור דבר נפלא משמו: שכל הקדושות יש בישראל, ורק שהכהנים נבחרו לעבוד עבודת הקודש, שמקדושת ישראל נאצל קדושת הכהנים וכו' שלדעתו כהנים אין בהם מעלה באמת דכל הקדושה שבהם מכח ישראל שמכניסין בהן קדושה..

מפליא מאוד, אטו הכהנים לא נבחרו לעבודתם באשר הם לא חטאו בעגל? וכי אין זו מעלה באמת?

דבר פשוט ...הלא ידוע שאחד היסודות הם שבאמת חטא יתגלה שלא הי' חטא ממילא כל הישראלים בעצם לא חטאו ממילא הם יכולים להכניס קדושה בכהנים ודו''ק

יש דעה. שמי שחטא בעגל! זה הערב רב...

מוטוש
הודעות: 222
הצטרף: ג' פברואר 19, 2019 12:07 am

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי מוטוש » ד' יולי 20, 2022 1:17 am

עקביה כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.

האם בכתבי האר"י אכן כתוב שכזבי הייתה בת זוגו של זמרי מששת ימי בראשית, כפי שמובא בקובץ זה?

זכור לי שקראתי שרבי עקיבא הוא גלגול של זמרי!
ואשת טורנוסרופוס היא גלגול של כזבי...

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 20, 2022 3:59 am

מוטוש כתב:
עקביה כתב:
פייביש אופטובסקי כתב:מצורף קובץ, קטע מתוך שיחה אודות המי השילוח דפנחס וזמרי.

האם בכתבי האר"י אכן כתוב שכזבי הייתה בת זוגו של זמרי מששת ימי בראשית, כפי שמובא בקובץ זה?

זכור לי שקראתי שרבי עקיבא הוא גלגול של זמרי!
ואשת טורנוסרופוס היא גלגול של כזבי...

האר"י

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4672
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' יולי 20, 2022 4:12 am

ספר חסד לאברהם מעין ה נהר כה
עוד מצאתי כתוב בין דברי האלהי כמוהר"ר חיים ויטא"ל ולא ידעתי אם הוא ממהרי"א זלה"ה, וז"ל זמרי נתגלגל בר' עקיבא, והכ"ד אלף שמתו במגפה היו הכ"ד אלף תלמידים של ר' עקיבא שמתו בין פסח לעצרת. ואשת טורנוסרופס היתה גילגול כזבי עצמה, ונתגירה וזכתה להעמיד את ישיבתו שזהו היתה אחד מהג' דברים שהעשיר [את] ר' עקיבא. וענין הפרים של אליהו היו דתן ואבירם שנתחלל שם שמים על ידם כנודע, ונתקנו פה, ואבירם היה הפר שבא לחלק נביאי הבעל, לפי שהיה יותר אביר לב בענין המחלוקת, ואלו היו שמעון הפריץ וחביריו שמתו על קידוש השם. ודע כי אריסטו היה ניצוץ מאבטליון, בשביל שלמד לתלמידים שאינם הגונים שנעשו צדוקים, ולכן אריסטו היה מכחיש התורה, ולבסוף חזר בתשובה אם לא בדברי רז"ל, ואח"כ נתקן באנטונינוס שהיה לומד עם רבינו הקדוש ז"ל. וענין תמר ומלכת שבא ורחב היו גילגול א', והיינו ר"ת של תמ"ר, ושלשתן אירע להם דבר א' שהנה תמר ילדה תאומים, גם מלכת שבא ילדה משלמה שנים, ורחב הצילה הב' שלוחים כנודע:

צופה_ומביט
הודעות: 4645
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: הרה''ק בעל מי השילוח מאיז'ביצא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' יולי 20, 2022 11:54 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:ספר חסד לאברהם מעין ה נהר כה
עוד מצאתי כתוב בין דברי האלהי כמוהר"ר חיים ויטא"ל ולא ידעתי אם הוא ממהרי"א זלה"ה, וז"ל זמרי נתגלגל בר' עקיבא, והכ"ד אלף שמתו במגפה היו הכ"ד אלף תלמידים של ר' עקיבא שמתו בין פסח לעצרת. ואשת טורנוסרופס היתה גילגול כזבי עצמה, ונתגירה וזכתה להעמיד את ישיבתו שזהו היתה אחד מהג' דברים שהעשיר [את] ר' עקיבא. וענין הפרים של אליהו היו דתן ואבירם שנתחלל שם שמים על ידם כנודע, ונתקנו פה, ואבירם היה הפר שבא לחלק נביאי הבעל, לפי שהיה יותר אביר לב בענין המחלוקת, ואלו היו שמעון הפריץ וחביריו שמתו על קידוש השם. ודע כי אריסטו היה ניצוץ מאבטליון, בשביל שלמד לתלמידים שאינם הגונים שנעשו צדוקים, ולכן אריסטו היה מכחיש התורה, ולבסוף חזר בתשובה אם לא בדברי רז"ל, ואח"כ נתקן באנטונינוס שהיה לומד עם רבינו הקדוש ז"ל. וענין תמר ומלכת שבא ורחב היו גילגול א', והיינו ר"ת של תמ"ר, ושלשתן אירע להם דבר א' שהנה תמר ילדה תאומים, גם מלכת שבא ילדה משלמה שנים, ורחב הצילה הב' שלוחים כנודע:

בנוגע לג' המשפטים שהדגשתי, לפי הסדר:

א. מה הכוונה?

ב. איך יתכן שאריסטו היה ניצוץ מאבטליון? אריסטו היה מורו של אלכסנדר הגדול שהיה בזמן שמעון הצדיק, ואבטליון היה כמה וכמה דורות אח"כ, כדאיתא במשנה אבות.

ג. הוא מכריע כדבר ברור [בידיעה / רוה"ק?] שאריסטו חזר בתשובה בסוף ימיו?
ומה הכוונה "אם לא בדברי חז"ל"? לומר שזו האמת גם אם לא נזכר כזאת בדברי חז"ל? או שהכוונה היות שאבטליון גרם לתלמידים להיות צדוקים שאינם מאמינים בדברי חז"ל, לכן אריסטו כפר תחילה בתורה שבכתב [צ"ע, הרי זה לא מידה כנגד מידה, תלמידים כאלה לא יצאו מאבטליון. ואולי צדוקים כולל גם כפירה לגמרי? או שהמלמד לתלמיד שאינו הגון לא יכול לדעת מראש מה יצא ממנו ואולי יצא ממנו כופר לגמרי?], ואח"כ חזר בתשובה לקבל את התורה שבכתב גם אם לא קיבל את דברי חז"ל, ואח"כ נתקן לגמרי באנטונינוס שהאמין בדברי חז"ל והא ראיה שלמד עם רבי?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 142 אורחים