רבי שמואל ברנד איננו

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' יוני 12, 2017 11:40 pm

לדאבון לב הסתלק הערב לבית עולמו הגאון האמיתי מגדולי הת"ח שבדור, צדיק מופלא בחסד והכנסת אורחים , מאיר פנים לכל אחד
רבי שמואל ברנד זכר צדיק לברכה. (בנו של הגאון ר' חיים ברנד שליט"א לשעבר ר"מ באיתרי וראש ישיבת לוצרן)
הלויתו הלילה בשעה 12 ורבע משמגר.
עוד ידובר רבות על ת"ח מופלא זה שהיה סמל ודוגמה ללמדנות אמיתית, שליטה במכמני התורה ומעשיו מרובים על חכמתו
אוי לנו שאיבדנו כלי חמדה זה

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ג' יוני 13, 2017 12:19 am

שמעתי עליו בצעירותי מחבר מחברון שהיה שומע ממנו שיעורים אם תוכל להרחיב על תולדותיו והגיונותיו.

יוצא פוניבז'
הודעות: 299
הצטרף: ה' מרץ 29, 2012 12:04 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי יוצא פוניבז' » ג' יוני 13, 2017 1:40 am

מח"ס ביאורי עדות, ביאורי מרובה ועוד.

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' יוני 13, 2017 3:01 am

הלב ממאן להאמין.
ציבור גדול מאד (בשעה 1 בלילה), גדולי תורה (רבינו הגר"ש אויערבאך, דודו הגר"ש פישר שאף הספיד ועשרות רבות של מופלגי תורה ות"ח )לצד מאות רבות של ידידים תלמידים ומעריצים, השתתפו בלויה קורעת הלב.
האבא הגדול ר' חיים פתח בהספד "מיינע שמוליק", וזה היה האות לבכי מתפרץ. הגיס ר' בעריש אייכלר דבר על ראשי הישיבות שהיו מגיעים לשמוע ממנו בסוגיות הקשות בש"ס ואח"כ היו "מוכרים" את התורות חלקם בשמו וחלקם בשם עצמם. ר' חיים מן ההר החברותא במשך עשרות שנים דבר על ר' שמואל שמשים לילות כימים בעמל אין סופי ,לילות על גבי לילות תוך חזרה על הסוגיה אין ספור פעמים. היה יכול להתקשר בכל שעה כשהתחדש לו משהו. אהבת תורה אין קץ, אהבת ישראל אין קץ
במשך השבוע היה אומר כ15 חבורות בביתו לבחורים שונים : היתה קבוצה מחברון, ואחת מבריסק (בקדשים) ועוד קבוצות אברכים ובחורים . וכולם יושבים על שתיה ורוגלאך וסיגריות והיו הדברים שמחים כנתינתם. ר' שמואל היה להבת אש בלימוד. יחד עם זאת היה גדול המקשיבים יכול היה לשמוע חידוש בשבת מבעל תשובה ברוב קשב ולהביע התפעלותו מהדברים, למרות שהיה זה וורט בסגנון "מעינה של תורה"
אהבת ישראל ללא גבול -סיפרו המספידים שהבית היה הפקר מוחלט. לעיתים היו כל מיני טיפוסים נכנסים לאכול בבית, לפעמים להשתרע על אחת המיטות ולישון, וכולם אהובים ורצויים. אחד מבעלי התשובה דיבר וסיפר על המשען שהם חיפשו בעולמה של היהדות ו"האיש הענק הזה" כלשונו נתן להם את זה בשפע.
הבן סיפר בהספד ששאל את אביו איפה יש ציווי בתורה של "כבד את בנך ובתך". האבא על אתר השיב שזה בעשרת הדברות -אנכי ה' אלקיך" (לא הצלחתי להבין את ההסבר- זה היה ביידיש ותוך כדי בכי).
היה אדם מקורי ביותר. מפני השעה אקצר ועוד חזון למועד. רק אציין שהיו שנים שלמד עם החברותא שלו את התורה שבכתב ודלה ממנה את דרשות חז"ל וישבו על כל דרשת חז"ל להבין איך הדברים מוכרחים לדרוש כך ולא אחרת.

יש עוד לכתוב על אירוחי השבת , לפעמים כעשרה בחורים אמריקאים ממיר או בריסק , ובחדר אחר עשרות בנות בעלות תשובה שזה היה ביתן השני (ואולי אף הראשון).
ודי בזאת לעכשיו.

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ג' יוני 13, 2017 11:23 am

בן ירושלים כתב: רק אציין שהיו שנים שלמד עם החברותא שלו את התורה שבכתב ודלה ממנה את דרשות חז"ל וישבו על כל דרשת חז"ל להבין איך הדברים מוכרחים לדרוש כך ולא אחרת.

אל תעלים את שם ה"חברותא" - הוא דודו הג' ר' לייבל מינצברג ראש המתמידים.

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בערל » ג' יוני 13, 2017 12:32 pm

בן ירושלים כתב: . וכולם יושבים על שתיה ורוגלאך וסיגריות והיו הדברים שמחים כנתינתם.
.

??

נשר
הודעות: 1073
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי נשר » ג' יוני 13, 2017 1:55 pm

חיבר כמה ספרים
ישנם באוצר.

מאור עינים
הודעות: 148
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי מאור עינים » ג' יוני 13, 2017 1:58 pm

בערל כתב:
בן ירושלים כתב: . וכולם יושבים על שתיה ורוגלאך וסיגריות והיו הדברים שמחים כנתינתם.
.

??
והר סיני עשן כולו...

שומע ומשמיע
הודעות: 1372
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ג' יוני 13, 2017 2:16 pm

בערל כתב:
בן ירושלים כתב: . וכולם יושבים על שתיה ורוגלאך וסיגריות והיו הדברים שמחים כנתינתם.
.

??

זה היה חלק מהכיבוד.
היינו מגיעים ב12 בלילה והוא היה קם אז מאיזו מנוחה, מגיש עוגות וסיגריות [נו תאכלו תיקון ליל שישי, בחיוך רחב], ומדבר בשמחה עצומה כשעתיים על סוגיות שהוא לא היה מונח בהם.

אמיר כרמי
הודעות: 320
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 6:59 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי אמיר כרמי » ג' יוני 13, 2017 2:58 pm

יש שיעורים מוקלטים שלו?

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' יוני 13, 2017 4:23 pm

שומע ומשמיע כתב:
בערל כתב:
בן ירושלים כתב: . וכולם יושבים על שתיה ורוגלאך וסיגריות והיו הדברים שמחים כנתינתם.
.

??

זה היה חלק מהכיבוד.
היינו מגיעים ב12 בלילה והוא היה קם אז מאיזו מנוחה, מגיש עוגות וסיגריות [נו תאכלו תיקון ליל שישי, בחיוך רחב], ומדבר בשמחה עצומה כשעתיים על סוגיות שהוא לא היה מונח בהם.

תודה שומע. היא אשר כיונתי. ידע ליצור "מצב" שכולם ירגישו בנח ובאוירה מיוחדת, ובד בבד לדבר בכל סוגיה כאילו למד אותה זה עתה. בכל ענין להכנס לשורש, ללא שום מוסכמות , ללא מחויבות לשום דבר אלא לסוגיה עצמה, חופש מוחלט של המחשבה.
סיפר כמה פעמים שבגיל ההתבגרות החליט לבדוק בעצמו את אמונתו בבורא עולם לא לסמוך רק על חינוכו ובנה לעצמו תפיסת עולם עמוקה על הבורא , על עם ישראל, על הקשר בין הבורא לברואיו, בין ישראל לאביהם שבשמיים.
בסעודות ליל שבת (אוח איזה סעודות) היה יכול לדבר על קדושת השבת, יום מנוחה וקדושה, השבת היא עצם הברכה, אהבת ה' לישראל, ה' הוא הטוב והמטיב וכו' וכו'. איזה רוממות היתה שם. מידי שבת בשבתו ! כשמתארחים בביתו ניגודים בולטים- בריסקער'ס אמריקאים לצד בעלי תשובה, ובעלות תשובה. תלמידי חכמים ממעריציו לצד כל מיני מסכנים.-בליל של אנשים. וכשהיה מדבר היה זה בצורה קלילה על ענינים מרוממים , כל אחד ואחת הרגיש שר' שמואל נוגע בנשמתו. גם כאן על שפע של אוכל, (ח"י סלטים וכו').
בסעודה כמובן זמירות, רקידה קלה. היה מכבד את האורחים בד"ת. תמיד היה לו מה להוסיף עוד דיוק, עוד פסוק , עוד מעשה על הבריסקר רב או על ר' חיים.
תמיד יצאת משם עם מבט רחב על עוד נושא השקפתי בעולמה של תורה.
היה ניגש לכל אחד ואחת בשלחן לברך באמירת לחיים, שפע ברכות מכל הלב על עליה בתורה , שלום בית, על נחת, על מציאת זיווג בקרוב (בעיקר לבנות המבוגרות יותר). אשרי עין ראתה זאת

בערל
הודעות: 236
הצטרף: ג' מרץ 21, 2017 5:04 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בערל » ג' יוני 13, 2017 4:31 pm

אפשר להעלות תמונה?

ספרן
הודעות: 385
הצטרף: ב' אוגוסט 02, 2010 10:58 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי ספרן » ג' יוני 13, 2017 5:03 pm


בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' יוני 13, 2017 11:37 pm

בצעירותו, ר' שמואל ברנד היה פאר ישיבת פוניבז'. יחד עם רעו כאח לו ר' דוד מילר היו מרכז הישיבה. היה לו יחס מיוחד מרבותיו הגרא"מ שך והגר"ש רוזובסקי.
בכל ליל ששי תמידין כסדרן, היה מגיע אביו הגאון ר' חיים לישיבה והיו לומדים חברותא כל הלילה.
סיפר פעם שאביו עמד על כך שהוא צריך להכיר גדוילים וכך בתור בחור צעיר נכנס להרבה מגדולי ישראל לדבר איתם בלימוד, וללמוד מהליכותיהם ומדרכם. באוצרו היו אין ספור סיפורים מהיכרויות אלו,
סיפר לי פעם שבשעה שהגאון ר' שמואל אויערבאך נתמנה לראש הקיבוץ בקול תורה הוא ביקש ממנו כאברך צעיר לבוא ללמוד שם כדי להיות לו לעזר בקשר עם בחורים צעירים.

בינוני
הודעות: 637
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ג' יוני 13, 2017 11:47 pm

גם אני זכיתי כמה שנים לישב מדי שבוע (באותן השעות הקטנות שבהן לוויתי אותו למנוחות) בשיעוריו בעומק הסוגיות בביתו בשכונת צאנז בירושלים.
השיעורים ו'המעמד' היו התגלמות של תורה מאירת עיניים, שמחה כנתינתה מסיני, אהבת התורה אמיתית. הרגשתי בשיעור "הדר קיבלוה מאהבה" כל שבוע מחדש.
הוא היה צולל במהירות לעומקים בלתי נדלים בסוגיות החמורות הלמדניות, בבהירות וצלילות שאין דומה לה. קשה היה להפתיע אותו, כל רעיון שרק חשבנו עליו, התברר שכבר חשב עליו כדי סיפוקו והיה ברור לו אם ואיך לקרב או לרחק. כושר הסברתו הגאוני והפשטני היה לפלא, לא הייתה סברא שלא הצליח להסבירה עד שגם השולחן הבין.
עניין מיוחד אצלו היה הירידה לרמה של השומעים, והסברת הפנים שלו לכל אחד ואחד. לפעמים היה אחד השומעים שואל שאלה רדודה למדיי, והוא היה אומר בחן "דו פרעגסט דאך גוט", והיה מסביר שוב את שאלתו של השומע עשרת מונים בעומק וברוחב, כשהשומע מתמוגג על "קושייתו" הנפלאה...
מעמד השיעור היה נדיר ביותר. השומעים היו ישובים מקצתן על כורסאות מרופטות ורובן על כיסאות, כשבראש יושב ר' שמואל על כורסת יחיד. לפניהן על שולחן קטן היה מונח חפיסת סיגריות פתוחה לרווחת הציבור, בקבוק ספרינג וכוסות, והאווירה בחדר קלילה וזורמת מספיק בכדי להרגיש בנוח להבין להתערב ולשאול, אך גם רצינית ומיושבת כיאה לדברי הלומדות העמוקים שעסקו בהן.
השיעור לא היה כ"כ בצורה של רב ותלמיד, אלא יותר בצורה של חבירים המנעימים זה לזה בהלכה, לא הייתה לו בעיה בתור מגיד-שיעור להאזין להרצאת דברים של אחד השומעים, ומאידך, באם היה מתגלע ויכוח בסברא כל שהיא, היו הקולות והברקים עולים עד לב השמיים מתוך ריתחא דאורייתא אמיתית.

חוץ מתורתו הגדולה בלי שיעור, לא יימחה לעולם מלב תלמידיו ומכריו חיוכו הרחב תמיד-תמיד, ההרגשה הטובה שנתן תמיד לכל אדם שהיה במחיצתו. הוא היה דוגמא חיה ממש של מאיר פנים לכל אדם בכל מצב.
אף שגם מדבריי הקודמים ניתן להבין בקל כמה ענוותן היה, אך יש צורך לייחד דברים על מידה זו שהיה מאופיין בה ביותר. האדם הגדול הזה לא החזיק מעצמו כלום כלפי אחרים! ממש לא יאומן כי יסופר. מעולם לא שמענו ממנו אף רמז קל שבקלים שיש בו איזו מעלה יתר על אחרים. גינוני יקר וכבוד לא תפסו אצלו מקום כלל וכלל, כאילו היה האדם הכי פשוט מן השורה. דווקא משום כך מתאימה כל כך כותרת האשכול "רבי שמואל ברנד איננו", זה בדיוק מה שהיה כותב על עצמו, לא הרה"ג ולא הגאון, לא זצ"ל ולא זצוקללה"ה.

הכל תלוי במזל, אפילו ספר תורה שבהיכל. וכלפי ר' שמוליק הדברים אמורים במיוחד. הוא היה ספר תורה שבהיכל, אך גם הוא היה תלוי במזל, שלא היה לו. למרות שנחשב מצעירותו מחשובי למדני פוניבז' (יחד עם חבירו וידידו הרה"ג אשר אריאלי יבלחט"א) עוד בזמנו של הגרש"ר, ולמרות שיעוריו הרבים שמסר לעשרות ומאות בחורים ואברכים מכל הישיבות, ולמרות ספריו וקונטרסיו הרבים בעומק סוגיות הש"ס ובאגדות החגים, מ"מ לא שפרה עליו מזלו לשמש מורה לתלמידים בצורה מבוססת וקבועה. (חוץ מתקופה קצרה ביותר ששימש כר"מ בישי"ג של המתמידים.)
הוא היה ממשיל עצמו לפרה גדושה בחלב שאין לה למי להניק, וכל שקורא לה היא באה...

אוי ר' שמואל כמה תחסר לנו. מי יתן לנו תמורתך.
ת.נ.צ.ב.ה

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' יוני 14, 2017 12:14 am

בינוני כתב:ג
אף שגם מדבריי הקודמים ניתן להבין בקל כמה ענוותן היה, אך יש צורך לייחד דברים על מידה זו שהיה מאופיין בה ביותר. האדם הגדול הזה לא החזיק מעצמו כלום כלפי אחרים! ממש לא יאומן כי יסופר. מעולם לא שמענו ממנו אף רמז קל שבקלים שיש בו איזו מעלה יתר על אחרים. גינוני יקר וכבוד לא תפסו אצלו מקום כלל וכלל, כאילו היה האדם הכי פשוט מן השורה. דווקא משום כך מתאימה כל כך כותרת האשכול "רבי שמואל ברנד איננו", זה בדיוק מה שהיה כותב על עצמו, לא הרה"ג ולא הגאון, לא זצ"ל ולא זצוקללה"ה.

הכל תלוי במזל, אפילו ספר תורה שבהיכל. וכלפי ר' שמוליק הדברים אמורים במיוחד. הוא היה ספר תורה שבהיכל, אך גם הוא היה תלוי במזל, שלא היה לו. למרות שנחשב מצעירותו מחשובי למדני פוניבז' (יחד עם חבירו וידידו הרה"ג אשר אריאלי יבלחט"א) עוד בזמנו של הגרש"ר, ולמרות שיעוריו הרבים שמסר לעשרות ומאות בחורים ואברכים מכל הישיבות, ולמרות ספריו וקונטרסיו הרבים בעומק סוגיות הש"ס ובאגדות החגים, מ"מ לא שפרה עליו מזלו לשמש מורה לתלמידים בצורה מבוססת וקבועה. (חוץ מתקופה קצרה ביותר ששימש כר"מ בישי"ג של המתמידים.)
הוא היה ממשיל עצמו לפרה גדושה בחלב שאין לה למי להניק, וכל שקורא לה היא באה...

אוי ר' שמואל כמה תחסר לנו. מי יתן לנו תמורתך.
ת.נ.צ.ב.ה


דברים נכונים ומתוקים מדבש.

חוסר המזל -קשור בענין הענווה. הוא היה נטול "פוזות" לחלוטין, לא היתה בו השמינית שבשמינית ולכן גם לא הרגיש מחויבות למעמדו. ראשי ישיבות לא אוהבים זאת אלא מישהו ש"יחיה" את התפקיד. אז אמנם כשדברו איתו תמיד זה היה "הרב" אם כי רבים היו מדברים אליו בלשון נוכח. אצל רעיתו זה חריף יותר, אף בת אפילו בעלת תשובה טריה לא העלתה על דעתה לכנותה הרבנית. תמיד פונים אליה בשם הפרטי
הוסף לכך שהיה עצמאי מאד, לא מחוייב לשום מסגרת, והרי לך מישהו שלא רוצים להחזיקו בישיבה.

בינוני
הודעות: 637
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ד' יוני 14, 2017 1:29 pm

הספד שיתקיים בישיבת המתמידים.
הספד ר%27 שמואל (1).jpg
הספד ר%27 שמואל (1).jpg (89.54 KiB) נצפה 4811 פעמים

צולניק
הודעות: 952
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי צולניק » ד' יוני 14, 2017 1:36 pm

כתבה ב'הפלס' על הנפטר זצ"ל
קבצים מצורפים
ברנד.pdf
(83.12 KiB) הורד 268 פעמים

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' יוני 14, 2017 3:33 pm

רשמים קצרים מניחום אבלים עמוס ברגשות ומאוירת רוממות.
הבן תיאר (בפני האדמו"ר מבויאן ואחרים) את הרגשת השבת. את ה"שלום עליכם" שהיה מתחיל בלהט דקדושה קודם הסעודה עם "רבון כל העולמים". היו אנשים זרים ורחוקים מכל זיק של יהדות שאמרו שזה היפנט אותם. במהלך הסעודה תמיד דבר על השבת מכל ההיבטים. היה חי בתחושה עילאית בשבת ואותה ספגו כולם קרובים ורחוקים. הוא הזכיר שר' שמואל היה מדבר לפעמים ששבת הוא יום קדושה וגם מקור הרכה. הוא הקביל את השבת לקדיש שגם בו החלק הראשון מציין את הקדושה של הקב"ה "יתגדל ויתקדש שמיה רבא" ואילו החלק השני עוסק בברכה : "יהא שלמא רבא וכו'". הבן ציין שבשבועות האחרונים הרבה לדבר על השבת שהיא מעין עולם הבא...

פאר עולם התורה ר' צבי חשין שהוא דוד של רעיתו הרבנית עמד בצד עם האלמנה ובנותיה ודבר דברי ניחומים . דברים נפלאים ומרוממים. בין היתר אמר שהמספידים קצת פספסו כי כל דבריהם נכונים, אבל "הגאון ר' שמואל ברנד" עוד נמצא אחרים, גם "הגאון הגדול ר' שמואל ברנד" עוד נמצא גם אחרים, ואפילו "הגאון הגדול האדיר ר' שמואל ברנד" יתכן שנמצא פה ושם אם נחפש היטיב, אבל "שמוליק ברנד" לא נמצא בלתו. הוא ציין שהשלמות שהיתה בו אינה מצויה כלל שלמות בתורה , בחסד, במאור פנים, בפשטות, בעמל התורה, והכל בלתי לה' לבדו. ר' צבי סיפר לציבור שפעם התארחה שם חילונית ור' שמואל דבר על יהושע בן נון. אותה אשה נזעקה והתחילה להתקיף:" איך אפשר להתלהב מהאימפריליסט הזה, חסר רחמים ולא הומני". ר' שמואל אמר לה הרי מדובר באדם שהצליח להעמיד את השמש בגבעון, ואדם זה הוא זה שאת מדברת עליו? "הרב אני לא מאמינה לסיפורים האלה" השיבה. "ומאיפה את יודעת שיהושע היה אימפריליסט" הקשה הרב. "מה זאת אומרת, הרי הדברים מפורשים בתנ"ך בספר יהושע", השיבה. " באותו תנ"ך כתוב גם שהעמיד את השמש..." השיב לה בשלוה. ועוד ידובר על שאר דבריו.
אעלה עוד דברים בהמשך בעז"ה

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ד' יוני 14, 2017 3:36 pm

בן ירושלים כתב:הבן סיפר בהספד ששאל את אביו איפה יש ציווי בתורה של "כבד את בנך ובתך". האבא על אתר השיב שזה בעשרת הדברות -אנכי ה' אלקיך" (לא הצלחתי להבין את ההסבר- זה היה ביידיש ותוך כדי בכי).


בבית האבלים הבנתי את הכוונה:
בדיבור הזה אומר לנו הקב"ה: אנכיי ה' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים... כלומר, אני הוא בוראך ויוצרך, ואי לכך - הוצאתיך מארץ מצרים, דאגתי בשבילך כנסת ישראל ועשיתי לך הכל להצילך ולהושיעך. מכאן אנו למדים, כי ההורים שזכו להביא ילדיהם לעולם, עליהם ג"כ לאוהבם, לדאוג ולעשות עבורם.
והוסיף דודו של המנוח הג"ר צבי חשין שליט"א, שהסמ"ק מבאר איזו 'מצוה' היא הדיבור הראשון, מה זה נוגע לנו למעשה? 'ציפית לישועה'!! מה שאנו מחוייבים לצפות לישועה ולהאמין בישועת ה', זה בעקבות הדיבור הזה, אשר ה' אלוקינו הוציאנו מארץ מצרים

יהיו הדברים הנוקבים לעילוי נשמתו
נערך לאחרונה על ידי דודי צח ב ד' יוני 14, 2017 8:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ד' יוני 14, 2017 3:38 pm

[זן ירושלמי נדיר שילוב של חריפות ופשטות נטול אמוציות לנסות לחנך את הדור נהפוך הוא להייטיב עם חיוך עם ויץ זן שמצוי בסכנת הכחדה כתוצאה ממינים פולשים שאינם יודעים להעריך את תרומתו לאיכות האויר והמחשבה החופשית נטולת שיקולי יוקרה וכדאיות ואחרי ככלות הכל אם ניתן לדובב שיפתותיו בחידוד או אמרה או יסוד......או שגם עכשיו אין לו מזל....

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' יוני 14, 2017 4:13 pm

הגרח כתב:[זן ירושלמי נדיר שילוב של חריפות ופשטות נטול אמוציות לנסות לחנך את הדור נהפוך הוא להייטיב עם חיוך עם ויץ זן שמצוי בסכנת הכחדה כתוצאה ממינים פולשים שאינם יודעים להעריך את תרומתו לאיכות האויר והמחשבה החופשית נטולת שיקולי יוקרה וכדאיות ואחרי ככלות הכל אם ניתן לדובב שיפתותיו בחידוד או אמרה או יסוד......או שגם עכשיו אין לו מזל....

חתנו סיפר לו על אחד ממקורביו שאמר שיעור בל"ג בעומר על החת"ס הידוע שדן במעלת ירושלים לעומת מעלת צפת ומירון. הוא שמע עיקרי הדברים בקורת רוח אך בסוף הפליט בחיוך: "הליטואקעס האלה ללא תקנה, גם כשמדברים על ל"ג בעומר הם עוסקים בקדושת ירושלים..."

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' יוני 14, 2017 5:04 pm

ר' שמואל שילב במהותו קנאות רעיונית עם רוחב דעת בצורה שהכל ניתן לדיון, הקפדה מלאה על מסורת הישיבות (ר' חיים, הגרי"ז, הרב שך) עם קנאות ירושלמית (ר' יהושע לייב ור' חיים זוננפלד, לצד "איך אנחנו מבינים את הענין בשכלנו"? היו בו אהבת כל אדם באשר הוא לצד הקפדה על קוצו של יוד. הבן סיפר שלמרות האוירה הפתוחה והמשוחררת שהיתה בבית, והתארחו שם מכל הזרמים , תמיד היתה הקפדה על כל הכללים, הילדים הבנים לא היו בקשר עם הבנות האורחות, והכל בטבעיות מבלי שהיה לאי מישהו תחושה לא טובה.
הד"ת שאמר בשבת הכילו רעיונות עמוקים ומקוריים אך הוא "הוריד" זאת בנעימות, בפשטות שגם בעלי ובעלות תשובה יכלו להזדהות ולהבין היטיב. לעומת זאת הבחורים יכלו להעלות סוגיות בלימוד ואז היה עונה להם בלימוד, אם כי היה עונה בד"כ בקצרה מבלי להכנס לכל הענין. לפעמים "התגבר עליו יצרו" ועיין בסוגיה, ברמב"ם וכו' ואז "שכח עצמו" בתוך עומק הסוגיה.

שמעתי פעם ממנו סיפור שהיה מוטו לו עצמו. כשהקימו את היכל שלמה, והגרי"ז לחם נגד זה מלחמת חרמה, כידוע, הזמין הרה"ר הרב הרצוג את ר' איסר זלמן להנחת אבן הפינה , כמדומני, ור' איסר זלמן הבטיח שיבוא. הגרי"ז שמע על כך ושלח מכתב נוקב לר' איסר זלמן ובו דורש/מבקש ממנו לא ללכת ולתת הכרה להיכל שלמה. ואכן ר' איסר זלמן לא הלך לבסוף. הרב הרצוג נפגע מהענין ובא בטענות לר' איסר זלמן :" הרי לדעתך אין כאן בעיה, ומה אתה מפחד מהרב מבריסק?" רא"ז השיב לו: , ממה אתה חושב שאני מפחד?שהגרי"ז יעשה לי משהו? שהוא ישלח לי משטרה? צבא? ישים אותי בבית סוהר? הרי אני מפחד מהיראת שמים של הגרי"ז , כי מול אדם כמוהו עם כזאת יראת שמים אי אפשר לעשות כלום.

גם ר' שמואל שלא חת מכלום, שהיה עצמאי בכל הלך רוחו, ביראת השמים שלו פחד מהיראת שמים של גדולי הדור : , הגרי"ז, הסטייפלער, הרב שך, הסאטמער רב וכו'

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ד' יוני 14, 2017 6:09 pm

על קוטב זה של הדרישה להיות ביר"ש ובחרדה בכל דברי התורה, יסובבון כמה וכמה מאמרותיו בסוגיות השקפתיות שונות.
*
בליל חג השבועות שמענו ממנו, כי התורה איננה רק אסיפה של חוקים ומצוות מעשיות, אלא עלינו להביט בה במבט של אש - 'הלא כה דברי כאש נאום ה', כך להתייחס אליה וכך לחיות עמה.
והיתה ראייתו בתוך הדברים, מעצם הדבר שהקב"ה קבע לתת את התורה בסיני בקולות וברקים, בחרדה גדולה וברעש גדול, כפי שהפסוקים בפרשת יתרו וביותר בפרשת ואתחנן מאריכים בהרחבה, וכפי שהכתוב עצמו מעיד 'מי יתן והיה לבבם זה ליראה אותי כל הימים', כלומר שהלב החרד והירא ינחה את האדם תמיד.
כך שאין די שהתורה תתקבל אצלינו כספר חוקים, אלא צריך ללמוד ברתת ובזיע כמו שהגמ' דורשת זאת מעניין מעמד הר סיני (כלפי בע"ק).
וכאן באו המשך דבריו כדרכו בקודש לקשר את הדברים לאקטואליה, שיפה מכונים אנחנו 'חרדים' ואילו שאר שומרי תורה ומצוות קוראים לעצמם 'דתיים'. זה לא סתם כינוי אלא משקף את ההשקפה העמוקה על התורה. בעוד יש מי שרואה את התורה כ'דת', הרי ודאי הם יוצאים ידי חובתם בעצם הקיום שלהם את המצוות המעשיות, כמו ציצית ותפילין וכיוצא בזה, אך ברוב שעות היום וברוב חוויית החיים - הם נשארים כמו אנשים שאין להם תורה, אזרחי הארץ לכל דבר. כי רק מה שה'דת' מחייבת הם עושים, אך הם נשארים אנשים רגילים הנטועים בהווי הארץ.
אכן קהילת החרדים, נקראת בשם זה, לעורר ולבטא את היותנו "חרדים" לתורה, לא רק מקיימי תורה, ומקיימי חוקי התורה, אלא חרדים תמיד לכל ענייניה. ועל שם זה אנחנו 'חרדים', ואכן מפחדים גם בדרכי החיים מכל מיני התערבבות עם החילונים וכיוצא בהם, מפני שאנחנו לא די לנו עצם קיום התורה כי אם לחוות ולחיות עם "החרדה".
מי צודק?
הקב"ה בעצמו החליט אכן לתת את התורה בצורה חרדתית, מלאת קולות וברקים, להביא תוך כדי לידי יראה ורתת וזיע. כי רק כך מקבלים את התורה כדין.
דפח"ח.
*
כעין הנ"ל שמעתי ממש היום בשבעה מבנו שיחי' שאמר, בדברו על הפלגת 'כיבוד אב' על ידי המנוח זצ"ל, אמר בשם אביו כי מצות 'כיבוד אב' אינה נובעת דוקא ממדת דרך ארץ, שזה שייך יותר אצל כבוד 'חותנו', שהוא ג"כ סעיף בכיבוד אב, אבל אכן לומדים על כך מפרשת 'יתרו' הקודמת למתן תורה, כפי שאמרו דורשי רשומות למה קדמה פרשה זו למתן-תורה? כי דרך ארץ קדמה לתורה. ומשם לומדים הלכות דרך ארץ, כשרואים כמה כיבד משה רבינו את כבוד חותנו.
אמנם כל זה ביחס לכבוד חותנו, אבל המצוה של "כבד את אביך ואת אמך" ציווה עלינו הקב"ה במעמד הר סיני, כבר עם הקולות והברקים, כלומר שיש לקיים מצוה זו עם 'קולות וברקים', היינו בסערת רגש ורוח, כי באש עסקינן!
יפים הם הדברים מצד עצמם אך יש בהם משום 'לשיטתו'.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ד' יוני 14, 2017 8:35 pm

אני כמו רבים שלא זכו להתחמם כנגד אורו קורא בשקיקה דבר תורה מאותו חכם מיקירי קרתא דשופריא דאבדין ולא משתכחין
היכן ניתן להשיג את ספרו על הגש"פ

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' יוני 14, 2017 8:41 pm

דורשי רשומות כבר אמרו שלא בכדי הוא התגורר ברחוב תורת חסד, ואף הוסיפו ואמרו שמי שנתן השם לא ידע שהוא קורא לרחוב על שמו.

בני ברקי
הודעות: 340
הצטרף: ש' מאי 11, 2013 11:21 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בני ברקי » ה' יוני 15, 2017 1:16 pm

איפה אביו הגאון ר' חיים יושב שבעה?

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' יוני 15, 2017 2:38 pm

אתמול ישב עם המשפחה . מסתמא כל השבעה שם. תורת חסד 3 קרית צאנז ירושלים

אבקברד
הודעות: 141
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי אבקברד » ה' יוני 15, 2017 8:05 pm

בן ירושלים כתב:ר' שמואל שילב במהותו קנאות רעיונית עם רוחב דעת בצורה שהכל ניתן לדיון, הקפדה מלאה על מסורת הישיבות (ר' חיים, הגרי"ז, הרב שך) עם קנאות ירושלמית (ר' יהושע לייב ור' חיים זוננפלד, לצד "איך אנחנו מבינים את הענין בשכלנו"? היו בו אהבת כל אדם באשר הוא לצד הקפדה על קוצו של יוד. הבן סיפר שלמרות האוירה הפתוחה והמשוחררת שהיתה בבית, והתארחו שם מכל הזרמים , תמיד היתה הקפדה על כל הכללים, הילדים הבנים לא היו בקשר עם הבנות האורחות, והכל בטבעיות מבלי שהיה לאי מישהו תחושה לא טובה.
הד"ת שאמר בשבת הכילו רעיונות עמוקים ומקוריים אך הוא "הוריד" זאת בנעימות, בפשטות שגם בעלי ובעלות תשובה יכלו להזדהות ולהבין היטיב. לעומת זאת הבחורים יכלו להעלות סוגיות בלימוד ואז היה עונה להם בלימוד, אם כי היה עונה בד"כ בקצרה מבלי להכנס לכל הענין. לפעמים "התגבר עליו יצרו" ועיין בסוגיה, ברמב"ם וכו' ואז "שכח עצמו" בתוך עומק הסוגיה.

שמעתי פעם ממנו סיפור שהיה מוטו לו עצמו. כשהקימו את היכל שלמה, והגרי"ז לחם נגד זה מלחמת חרמה, כידוע, הזמין הרה"ר הרב הרצוג את ר' איסר זלמן להנחת אבן הפינה , כמדומני, ור' איסר זלמן הבטיח שיבוא. הגרי"ז שמע על כך ושלח מכתב נוקב לר' איסר זלמן ובו דורש/מבקש ממנו לא ללכת ולתת הכרה להיכל שלמה. ואכן ר' איסר זלמן לא הלך לבסוף. הרב הרצוג נפגע מהענין ובא בטענות לר' איסר זלמן :" הרי לדעתך אין כאן בעיה, ומה אתה מפחד מהרב מבריסק?" רא"ז השיב לו: , ממה אתה חושב שאני מפחד?שהגרי"ז יעשה לי משהו? שהוא ישלח לי משטרה? צבא? ישים אותי בבית סוהר? הרי אני מפחד מהיראת שמים של הגרי"ז , כי מול אדם כמוהו עם כזאת יראת שמים אי אפשר לעשות כלום.

גם ר' שמואל שלא חת מכלום, שהיה עצמאי בכל הלך רוחו, ביראת השמים שלו פחד מהיראת שמים של גדולי הדור : , הגרי"ז, הסטייפלער, הרב שך, הסאטמער רב וכו'



היכל שלמה נוסד בל"ג בעומר תשי"ח.
רא"ז נפטר בתשי"ד.

אבקברד
הודעות: 141
הצטרף: ג' אוקטובר 06, 2015 2:00 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי אבקברד » ה' יוני 15, 2017 8:08 pm

סליחה:
הנחת אבן הפינה היתה בתשי"ב
חנוכת הבית היתה בתשי"ח
http://www.hechalshlomo.org.il/about/

עושה חדשות
הודעות: 7000
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' יוני 15, 2017 8:53 pm

רוח הבריות נוחה הימנו, רוח המקום נוחה הימנו, תנצב"ה.

תחת אחד השיחים שמעתי פעם שאמר:
בהל' ברכות מוצאים דבר מעניין, מחד גיסא טעם החיוב הוא מאד פשוט, אסור ליהנות מהעוה"ז בלי ברכה, ומאידך הפרטים והדקדוקים הם אין ספור, בנוסח הברכה בגדר הגרירה בצורת החיוב וכו' וכו'. הלומד תמה, מה הענין בכל זה, ומה כל הדקדוק הגדול על צורת אמירת הברכה וגדרי חיובה, אמירת תודה יש כאן ודי בזה. אלא שכך היא המידה אצל הקב"ה "מלך אוהב צדקה ומשפט", שאם אין הדבר אמת מוחלט, לא מועילה הכוונה הטובה כלל. ולכן אם אמר ירקות במקום דשאים, או שהסיח דעת ושינה מקום וכו', לא עשה ולא כלום. כי רק האמת נמצאת, ולא שום דבר אחר.

ברוך דיין האמת.

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' יוני 15, 2017 9:09 pm

ר' שמואל זצ"ל אכן דיבר הרבה על "צדקה ומשפט", וגם כדרכו עם השלכות אקטואליות, אך לפי כללי הפורום מסתמא אכ"מ.
גם בחייו האישיים היה "איש צדקה" ענק אבל תמיד זה היה תחום ב"משפט" חיפוש האמת ודקדקנות בה מבלי לשאת פנים לאף אחד.

בן ירושלים
הודעות: 468
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' יוני 15, 2017 9:33 pm

בניחום אבלים סיפרו: היתה יהודיה מצרפת שהזדמנה לארץ כתיירת. אתאיסטית מובהקת. במטוס פגשה באקראי בעלת תשובה צרפתיה שהיתה מבאי ביתו של ר' שמואל. תוך כדי שיחה הציעה הבעלת תשובה שתבוא לסעודת ליל שבת למשפחת ברנד. ואכן היא הגיעה. כשהתחיל ה"שלום עליכם" בקולות וברקים, היא הוקסמה ועמדה מרותקת. היא ציינה שזה הרבה יותר מעניין ואוטנטי ממה שהיא מכירה. כך היא הגיעה תקופה ארוכה שבת אחרי שבת (אם הבנתי נכון, חזרה לצרפת ושוב באה כמה פעמים ותמיד הגיעה בלילות שבת). היא ישבה כל הארוחות מתבוננת בענין במה שנעשה, בדרך כלל תרגמו לה מה קורה, אבל היא כל הזמן שמרה על חזות של כופרת ולא מאמינה.
בנו סיפר שפנה לאבא שלו ושאל : הרי חסר רק ה"מכה בפטיש" כדי להחזיר אותה בתשובה, אז למה אתה לא עושה זאת. ר' שמואל השיב: הקב"ה אוהב אותה הרבה יותר מאיתנו. הוא יודע מתי צריך להכניס לה לראש את האמת ..

אליהו סולוביציק
הודעות: 69
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 7:17 pm

ר' שמוליק ברנד

הודעהעל ידי אליהו סולוביציק » ה' יוני 15, 2017 10:19 pm

למדנות ישיבתית באקלים רומנטי
דברים לזכרו של שמוליק ברנד

צדקות היא מה ששלווה עמו הנפש ושלוו הלב; רשעות היא מה שגורם אי מנוחה לנפש ודפיקות בלב. כאשר אתה תועה על מעשה כלשהו, הנח ידך על החזה ושאל את לבך: הדבר שמטריד את לבך, הימנע מלעשותו .
ציטוט זה וכדומה לו - כדרך חיים, לשווא נחפש אותם אצל בעלי המוסר הליטאיים המדכאים את הרצון, ולא אצל 'בעלי המחשבה' המטפסים על מושגים מופשטים, אף לא אצל החסידים העליזים, אשר בכל זאת עבודתם בהתפשטות הגשמיות, ועל אחת כמה וכמה לא בבית המדרש הבריסקאי שלא יתן סמכות לתחושת הלב.
אבל כן נוכל לשמוע את המנגינה הזאת אצל אנשי ירושלים התורניים מהיישוב הישן וזה בולט במיוחד אצל הרבי רבי לייב ותלמידיו שומעי לקחו. באחד המאמרים על רבי לייב ותורתו, נכתב שהוא מאמין בבני אדם. בעיני, זה מפספס את העיקר, בעולמו של רבי לייב יש הרמוניה בין האדם לטבע ולתורה השומרת עליו ומכוונת אותו. הטוב אצל רבי לייב, אינו משהו חיצוני שצריך לייבא, צריך להגיש אותו מבפנים ואסור לקלל אותו.
נאמן עלי התובנה של ישעיהו לוי, שהדת אצל הירושלמער, הוא חלק ממהות חייו. מערכת האמונות שלו, זה משהו שהוא ינק משדי אמו. הוא מפחד מגיהינום, ולא יעיז לעבור עבירה; הוא יקפיד על קידוש לבנה, שחלילה לא אסון באותו חודש. בעוד שאצל הליטאי המלאכותי ישנם שתי מערכות, יש לו רצונות ארציים אבל הוא כופה עליהם את התורה כגיגית, הרי שהירושלמער נולד עם התורה וינק את הדת היהודית. כשם שהוא מפחד מנחש עלי דרך, כך הוא יפחד מלאכול בלי ברכה.
בעניין הזה היה ר' שמואל ירושלמער ברמ"ח איבריו. אף שהיה אומר על עצמו, שבגיל שמונה עשרה, עצר, ובדק את האמונה שלו, בכל זאת זה לא היה זה אימוץ מחדש, אלא בדיקה ואשרור המצב הקיים.
אבל ר' שמואל היה בעל כשרון גדול, הזדהה עם השכל, הלך לישון עם עמקות ואהב את ההגדרות הקולעות. כחניך ישיבת פונוביז' ותלמיד חביב של ר' שמואל רוזובסקי, לא אהב ואף זלזל ברגשות המלאכותיות של החזון איש, הוא חיפש לחדור לעומק ולמצות את התחושה בהגדרה קולעת, ורק כך הפכה הסוגיה לברורה ובהירה.
אבל כל בעל חוש ביקורת יודע שגם הגדרות יבשות, מחביאות תחושות עדינות והשקפת עולם של מערכת מושגים רגשיים. וכאן הייחודיות של שמוליק, כי בעוד שמערכת המושגים הישיבתית, ישבה, וכלולה מקוב"ה קשוח שיצר חוקים וגזירות הכתוב, והציר של התורה הוא מעשים, שמות וחלות דינים, הרי שאצל ר' שמואל, מערכת המושגים הייתה מזרחית רומנטית. הוא לא האמין בקוד הלבוש של המחשבה הקפואה הליטאית, הכל היה צריך להתחבר למה שנראה לנו שהקב"ה רוצה מאתנו.
בכלל, הקב"ה הוא בן בית אצל הירושלמים. בעוד שהליטאים בכלל, ובעלי תודעה בריסקאית בפרט, מכירים את הקב"ה רק מהתורה וההלכה, ואצל החסידים מהעבודה של דביקות בתפילה, הרי אצל הירושלמים, הוא בן בית. הם מודים לו כפשוטו, הם מפחדים ממנו, מזמרים לפניו ומשבחים ומהללים אותו. כאשר ניחמתי אתמול בית האבל של ר' שמואל, נכנסה לשם שכנתו ואמרה, שאצל שמוליק, כל החיים היה לזמר ולשבח לבורא עולם, וכולם הנהו בראשם.
בפגישתנו האחרונה והקצרה על האוטובוס העירוני, התלוננתי לו על הקושי להיות יהודי של הרמב"ם. אמר לי, נו... כלך לך מדרך זו: היהודי האמיתי, הוא היהודי המשתקף מהסידור. הוא קם בבוקר, אומר מודה אני; הוא מתלבש, אומר מלביש ערומים; רואה את השמש זורחת, אומר יוצר אור; מברך ואוכל, מנשק את המזוזה ויוצא לעבדותו, או ללמוד את תורת ה', מתעמק ומבין מה רוצה הקב"ה, בדרך מקשיב ומפרגן לכמה אנשים, עד שהוא מתעייף, נכנס עם יהודים אחרים לביה"כ וגומר.
לא היינו צריכים להסכים, שלא להסכים. כפי שכתב לי יחיאל שטרנברג, לא היה אצלו מושג של מרות מחשבתית, החרות היה נשימתו וכבוד הזולת הייתה טבועה בדמו.
עצוב לי שהגשמיות הכריעה אותך והלכת ככה...

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ו' יוני 16, 2017 12:29 am

סולובייציק יש בי את החשש שכתיבתך היא בבחינת "טענינן ליתמי מה דלא טעין אבוהון "
יחד עם זאת כתיבתך והגיונותיך המדוייקים בהגדרתם של בני ציון הינם "יפים אף נעימים"כך שיכול אתה להנות מן הספק ....
כמו רבים מחברי יש בי ביקורת פנים ליטאית ...ובכל זאת המנוח ...יכל להנות מהכתרים שקשרת לראשו ללא צורך להקטין ולקטננן את מרבץ הדשא שכולנו רעינו בו...אהבת הבריות שמשתקפת מדמותו מעלה תהיה למידת הסכמתו להתכבד בקלונם של אחרים ....וכבר אמרו חזל שלאחר מותם הם בבחינת "התם קאימנא"..
ואין אומרים אלא דבריו של מת וכמדרשו..

שלמה בן חיים
הודעות: 530
הצטרף: ה' מרץ 10, 2016 12:42 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי שלמה בן חיים » ו' יוני 16, 2017 1:10 am

חובת מחאה על השטויות שנכבו לעיל על ידי סולוביצ'יק על מרן החזון איש, אצלך רגשותיו מלאכותיים. למי שיש מחשבה של תורה הרגשות שונים ואצלו אינם מלאכותיים. ודי בזה.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ו' יוני 16, 2017 1:30 am

ואם בהאדרתם של ירושלימרעס פרושים עסקינן! הנה הואלתי לשתף אתכם בארוע בט באב מלפני 25שנה,
באותה תקופה למדתי בישיבת מהריל של ר יוסל בדיסקין בגבעת שאול , והואיל ושכחתי להביא עימי קינות ,מבית הורי, המליצו לי חברי לחפש קינות בבית הכנסת במשכן באבד ,מכיון שהם מתפללים נץ, ובכן כשהגעתי שמעתי שם בכיותו וגניחות עם דמעות מהחבורה הירושלמית; בעיקר מכיוונו של הדיין אייזלר ,ממש כמי שמתם מוטל לפניהם ,עודני משתהה לגבי הקינות ,מגיח לעברי ירושליימער בגיל העמידה, שהשכיל אל דל להבין את מבוקשי, ותוחב בידי ספר קינות באומרו שבשנה הבאה משיח כבר יבוא, ואין לו צורך בזה יותר:
לימים הבנתי שזו ירשלמיות במיטבה להיות בהויה כפולה בו זמנית בכי ושירות.

ישראל כ.
הודעות: 7
הצטרף: א' יוני 16, 2013 1:47 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי ישראל כ. » ו' יוני 16, 2017 1:55 am

ר' שמואל, או "שמוליק ברנד", הוא אחד ממוריי ורבותיי. תקופה ארוכה זכיתי ללמוד ממנו, אבל התחושה שהוא נתן לנו הייתה שאנחנו לומדים איתו.
חלק מכריע ממה שאני היום, נזקף לזכותו. אני לא יודע אם הוא היה מסכים עם דרכי היום, אבל אני בטוח שהוא היה שמח. הוא היה שמח בכל בן אדם שטוב לו. אני חושב ששמוליק אחראי לעובדה שאני מצליח לחיות היום חיים תורניים מלאים ועשירים למרות עיסוקיי האקדמיים האינטנסיביים. התורה זרמה אצלו בתוך החיים הפשוטים והטבעיים, בלי מתחים וקונפליקטים, בלי "להתגבר" על משהו. משהו מזה, כך אני מקווה, הוא הצליח להעביר לנו תלמידיו. כל זה, ואולי דווקא בגלל זה, הכל היה בלי שטיקים, בלי פוזות, בלי היררכיה ודוגמטיות. הוא היה אינטלקטואל אנרכיסט במובן הכי טוב של המילה. חסרים לי דמויות הוד כאלו. צריך מהם עוד הרבה.
אני זוכר באיזו פשטות הוא הגיע לאירוסין שלי ולא הסכים לשבת במזרח. היה תמיד אפשר לדבר אתו בלימוד, או בבעלזא או בביתו, פנים אל פנים או בטלפון, עד השעות הקטנות של הלילה. שעות על גבי שעות כאילו כל העולם לפניו.
חבל על דאבדין ולא מתשכחין.

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ו' יוני 16, 2017 10:39 am

הגרח כתב:סולובייציק יש בי את החשש שכתיבתך היא בבחינת "טענינן ליתמי מה דלא טעין אבוהון "
יחד עם זאת כתיבתך והגיונותיך המדוייקים בהגדרתם של בני ציון הינם "יפים אף נעימים"כך שיכול אתה להנות מן הספק ....
כמו רבים מחברי יש בי ביקורת פנים ליטאית ...ובכל זאת המנוח ...יכל להנות מהכתרים שקשרת לראשו ללא צורך להקטין ולקטננן את מרבץ הדשא שכולנו רעינו בו...אהבת הבריות שמשתקפת מדמותו מעלה תהיה למידת הסכמתו להתכבד בקלונם של אחרים ....וכבר אמרו חזל שלאחר מותם הם בבחינת "התם קאימנא"..
ואין אומרים אלא דבריו של מת וכמדרשו..


לא רק 'כח הטענה' יש כאן (ועל דרך שהסביר יפה את המושג)
אלא גם אוזנינו שמענו שהוא כן נגע ופגע במורסא הזאת, ואכן המחיש לפעמים את הדרך שצריכה להיות תוך שהוא שולל את הדרכים האחרות, ולא נרתע מלהזכירם בשמם ובזכרם.
לא יודע אם הוא ז"ל צדק, אבל אבוהון נמי טעין הכי....
-
מה שהעירו וכתבו בתוך הדברים את מרן החזון איש, הוא אכן היה נוף שונה מהליטאיות הקלאסית, כאשר ענין הרגש תפס אצלו מקום נכבד, לכל המעיין היטב בספריו ובאגרותיו ושומע את הבת קול המחבר את האדם לתורה ואת התורה לאדם, בלי לראות בזה שני הפכים שאחד חייב 'להתכופף' לשני.
ולכן דיבר תמיד על עדינות הנפש המחוייבת לאדם כשהוא בוחן ענייני אמונה ואפילו סברות גמריות ולמדניות. כי שכל התורה היא לא שכל 'חיצוני' אלא כזה הנובע ממעמקי הנפש.
-
ואמנם רבים הירושליימער שהתדבקו בדרכי החזון איש, מן הפרושים ומן החסידים, אך ירושלמים: ר' משה יהושע לנדוי, ר' חיים ברים, ר' יהודה שפירא ועוד אריות, ובתווך עוד עשרות ומאות שהלכו לקבל ממנו הדרכה עצה וברכה (כפי ששמעתי עדויות נאמנות) כי אהבו דוקא את המהפכנות המחשבתית שלו.

דודי צח
הודעות: 449
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ו' יוני 16, 2017 10:48 am

ואם הזכרתי את 'מיגו כח הטענה' (שגם אשתו תחי' שיננה בבית האבלים את המושג...)
כמה הוא בכה והצטער מדוע הפך המושג הזה לאיזה 'לחש' הנמסר ממעתיקי השמועות מדור אל דור, כאשר הצורבים אינם יודעים בכלל מהו עומק המושג. וזה נראה כמטבע לשון שנוצר בעולם הישיבות לפני 2 דורות, ואינו מפוענח ובהיר. על אף שכבר בונים על כך תילי תילים של 'לשיטתו' במחלוקת ראשונים וכדומה.
אמר לי פעם, שהוא מסתכל על הספר 'חידושי ר' שמואל' (רוזובסקי) ומתפלץ לפעמים איך המעיטו בהסברת הסברא ורק האריכו ביישובי הקושיות ויישובי החשבונות.
סיפר, כי זכרונו איך ר' שמואל רוזובסקי ריתק את סגל תלמידיו שסבבוהו כחצי גורן עגולה, באיזה סדר לפני הצהרים בפונוביז', וביאר לפניהם את הסברת הדבר של 'מיגו כח הטענה' במשך שעה וחצי עד שעתיים. בלי להתרחק ממרכז העניין עצמו. והתאונן כי תלמידי פונוביז' המאוחרים - המכירים את רש"ר מתוך הספרים - לא מאמינים לו שכך היה - - -


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: קרלינאי ו־ 38 אורחים