מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רבי שמואל ברנד איננו

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 16, 2017 12:21 pm

דודי צח כתב:
הגרח כתב:סולובייציק יש בי את החשש שכתיבתך היא בבחינת "טענינן ליתמי מה דלא טעין אבוהון "
יחד עם זאת כתיבתך והגיונותיך המדוייקים בהגדרתם של בני ציון הינם "יפים אף נעימים"כך שיכול אתה להנות מן הספק ....
כמו רבים מחברי יש בי ביקורת פנים ליטאית ...ובכל זאת המנוח ...יכל להנות מהכתרים שקשרת לראשו ללא צורך להקטין ולקטננן את מרבץ הדשא שכולנו רעינו בו...אהבת הבריות שמשתקפת מדמותו מעלה תהיה למידת הסכמתו להתכבד בקלונם של אחרים ....וכבר אמרו חזל שלאחר מותם הם בבחינת "התם קאימנא"..
ואין אומרים אלא דבריו של מת וכמדרשו..


לא רק 'כח הטענה' יש כאן (ועל דרך שהסביר יפה את המושג)
אלא גם אוזנינו שמענו שהוא כן נגע ופגע במורסא הזאת, ואכן המחיש לפעמים את הדרך שצריכה להיות תוך שהוא שולל את הדרכים האחרות, ולא נרתע מלהזכירם בשמם ובזכרם.
לא יודע אם הוא ז"ל צדק, אבל אבוהון נמי טעין הכי....

העניין של הנהגת החיים של הטשאלמערים לא אמור לדעתי להיות נושא מרכזי באשכול על ר' שמואל ברנד ז"ל. הוא לא אפיין ולא בלט בצ'למריותו יותר מעשרות אחרים.
אולי כדאי לפתוח על זה אשכול נפרד, ואולי אין בזה טעם, כי כמו שקשה מאוד להסביר לליטאי את תחושותיו של החסיד בטיש, כך יהיה קשה להסביר לליטאים ולחסידים (שלא מכירים היטב דמויות ירושלמיות) את האופי המיוחד של של בני ירושלים האותנטיים.
בכל אופן, באשכול זה נוצר קצת הרושם שר' שמואל ברנד היה לו עניין מיוחד בהבלטת החילוקים בין הירושלמים ובין הציבורים האחרים. ולא היא.

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ו' יוני 16, 2017 12:51 pm

יש הרגשה שאצל ר שמואל עומד להתקיים בו "גדולים במיתתם יותר מבחייהם"
יש בי הרצון לקוות ש"הבטלנות הצלמרית"תתעלה על עצמה וידפיסו את ה"מיטב"ופשיטא לי שגם זיבורית דידיה כעידית דידן......

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יוני 16, 2017 12:52 pm

בן ירושלים כתב:בנו סיפר שפנה לאבא שלו ושאל : הרי חסר רק ה"מכה בפטיש" כדי להחזיר אותה בתשובה, אז למה אתה לא עושה זאת. ר' שמואל השיב: הקב"ה אוהב אותה הרבה יותר מאיתנו. הוא יודע מתי צריך להכניס לה לראש את האמת ..

לא ברור, אם ע"פ דרך הטבע היה מקום שיועילו דבריו היה חייב להשתדל בזה, ולא יעזרו כל הפתגמים היפים.

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 16, 2017 1:04 pm

אני יכול לתרץ את שאלתך בת"ק טעמים, וכגון: הוא חשש שמכיון שמדובר באשה שכלתנית, אם ידחוק את הקץ היא תכעס ותעזוב אותו. או שהוא חשש שאם יפנה אליה מיוזמתו היא תתחיל להיכנס לוויכוחים אמוניים, והוא חשב שעדיף שתחזור לבד בדרכה היא. ועוד ועוד.
אבל מכיון שלא הייתי שם נראה לי טיפשי לשאול שאלות. (היופי בסיפור הוא הדרך שבחר לנמק את תשובתו.)

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' יוני 16, 2017 1:08 pm

דבריך פשוטים ונכוחים. ברור שהסיבה היא שהבין שזה לא יועיל רק יזיק, שהרי כשהיה צריך היה משקיע שעות בכל מי שצריך סעד רוחני בכל צורה שהיא

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי שש ושמח » ו' יוני 16, 2017 1:21 pm

חסורי מחסרא והכי קתני:
אם ע"פ דרך הטבע היה מקום שיועילו דבריו [כמו שחשב בנו, ולא הוזכר שאמר לו שטועה בהערכתו] היה חייב להשתדל בזה וכו', ואם ע"פ דרך הטבע לא היה מקום שיועילו דבריו, פשיטא שא"צ להשתדל בזה, מה החכמה המיוחדת במעשה זה?

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ו' יוני 16, 2017 1:30 pm

שש ושמח כתב:חסורי מחסרא והכי קתני:
אם ע"פ דרך הטבע היה מקום שיועילו דבריו [כמו שחשב בנו, ולא הוזכר שאמר לו שטועה בהערכתו] היה חייב להשתדל בזה וכו', ואם ע"פ דרך הטבע לא היה מקום שיועילו דבריו, פשיטא שא"צ להשתדל בזה, מה החכמה המיוחדת במעשה זה?

אנסה ללכת בדרכיו של הנפטר ז"ל ובכל זאת לנסות להסביר ככל יכולתי.
הבן חשב שטוב שיעשה את הצעד, ר' שמואל חשב שטוב שהיא תגיע לאמת לבד.
עכשיו. אם היה מדובר בר' שש ושמח (לדוגמא), הוא היה משיב לבנו: "אני לא חושב שאתה צודק, עדיין לא הגיע הזמן, זה יכול להזיק, תן לזמן לעשות את שלו". תשובה פשוטה ולגיטימית.
אבל ר' שמואל בחר להשיב לבנו אחרת: "הקב"ה אוהב אותה הרבה יותר מאיתנו. הוא יודע מתי צריך להכניס לה לראש את האמת".
את ההבדל בין התשובות אני לא יודע להסביר למי שלא מבין.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » א' יוני 18, 2017 9:15 am

אולי בעקבות כותרת האשכול, הודבקו מודעות בירושלים עם המילים הבודדות רבי שמואל ברנד איננו, כאשר תיבת 'איננו' באותיות שלטי-חוצות.

לטעמי, המודעה לא מכבדת את מדפיסיה ואת המנוח זצ"ל

ברקים רב
הודעות: 673
הצטרף: ג' דצמבר 06, 2011 4:49 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי ברקים רב » א' יוני 18, 2017 11:06 am


דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » א' יוני 18, 2017 1:59 pm

לא היתה כוונתי על הביטוי 'איננו'
אלא על מודעת אבל חורגת ויוצאת דופן שכמעט רק זה כתוב עליה עם כת מוגדל וענק

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' יוני 18, 2017 2:16 pm

דודי צח כתב:לא היתה כוונתי על הביטוי 'איננו'
אלא על מודעת אבל חורגת ויוצאת דופן שכמעט רק זה כתוב עליה עם כת מוגדל וענק

זדים הליצוני עד מאד. אנשים שמסתתרים תחת "תלמידיו, מעריציו" וכו' עושים שטויות על דעת עצמם. הבנתי שבמשפחה יודעים מי עשה זאת. ודאי שזה לא מוסיף כבוד לנפטר, גם אם הכוונה היא טובה

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ב' יוני 19, 2017 4:33 pm

היום סח לי אחד ממכריו שהיה לו הרבה מן המשותף עם רבו הגרש רוזובסקי הן באהבת התורה והן בשקיעותה .
כמו גם היכולת לפשט רעיונות מורכבים .וכן גם באהבת העישון ....מה שהביא ר"ל לסופם בדמי ימיהם.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' יוני 19, 2017 4:35 pm

הגרח כתב:היום סח לי אחד ממכריו שהיה לו הרבה מן המשותף עם רבו הגרש רוזובסקי הן באהבת התורה והן בשקיעותה .
כמו גם היכולת לפשט רעיונות מורכבים .וכן גם באהבת העישון ....מה שהביא ר"ל לסופם בדמי ימיהם.

המכר הזה הוא גם רופא? הוא יודע במה היה חולה זה ובמה זה? גם אויל מחריש...

הגרח
הודעות: 236
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 1:14 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הגרח » ב' יוני 19, 2017 5:24 pm

בן ירושלים למה קצפת שמא גם אתה בין המעשנים .ולגופם של דברים זה שהוא עישן ללא הפסק זה ידוע זה שהוא נפטר זה גם לא סוד אז למה אתה לוקח "ללב"שהא בהא תליא .זאת ועוד שזהו קלא דלא פסיק כבר חמש שנים ....
עדיף שתניח לזה שמא יחשדו גם דבריך הנעימים....

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ב' יוני 19, 2017 5:50 pm

הגרח כתב:בן ירושלים למה קצפת שמא גם אתה בין המעשנים .ולגופם של דברים זה שהוא עישן ללא הפסק זה ידוע זה שהוא נפטר זה גם לא סוד אז למה אתה לוקח "ללב"שהא בהא תליא .זאת ועוד שזהו קלא דלא פסיק כבר חמש שנים ....
עדיף שתניח לזה שמא יחשדו גם דבריך הנעימים....

אני רחוק מעישון. חושב שהחטטנות הזאת למה נפטר וממה סבל ודומיה זה לא לענין. כבודו לא יעלה וגם לא יפחת אם לא ישימו את הקישקעס בחלון הראוה. זה סתם מציצנות.
מה עוד שבמקרה הזה ההנחות לא מדויקות.
לעצם ההשואה לרבו הגרש"ר. יכולת גם לציין ששמואל בדורו כשמואל בדורו. אמנם בלומדעס ראה את ר' שמואל רוזובסקי כרבו, אבל היה מדבר הרבה יותר על הבריסקר רב ור' חיים. הוא היה מקורי מאד בעוד ר' שמואל היה למדן קלסי. בתפיסת החיים הכללית היה רחוק מאד מר' שמואל רוזובסקי. הרבה יותר שייך לדודו ר' לייב. באופן כללי לא חי כלל בתפיסת עולם ליטאית (מלבד חשיבות הלומדעס) . היה הרבה יותר ירושלמי עם תערובת קלה חסידית. גרעין דבריו של א. סולובייציק לעיל נכון (חבל שסולובייציק לוקח את זה מיד למשהו מדעי -מחקרי בתורת הסוציולוגיה, אבל זה סיפור אחר. אולי מישהו יפתח אשכול בסגנון של : השפעות רדיקליות של העולם האקדמי על הזרם הפוסט ישיבתי לאור הגותם של סולובייציק ורעיו.)

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' יוני 19, 2017 6:57 pm

בן ירושלים כתב: אולי מישהו יפתח אשכול בסגנון של : השפעות רדיקליות של העולם האקדמי על הזרם הפוסט ישיבתי לאור הגותם של סולובייציק ורעיו.

ולפי חביבותם של הדברים הריני כופלם.

הכתב והמכתב
הודעות: 383
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 1:15 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי הכתב והמכתב » ב' יוני 19, 2017 10:05 pm

כנראה הכרתי אותי כי אני גר שם באזור
אוי משהו יכול להעלות תמונה שלו

בינוני
הודעות: 693
הצטרף: ג' ספטמבר 13, 2016 11:50 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בינוני » ב' יוני 19, 2017 10:11 pm

ר' שמוליק.jpg
ר' שמוליק.jpg (9.79 KiB) נצפה 13234 פעמים

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ב' יוני 19, 2017 11:41 pm

כפי מה ששמעתי, לא הסיגריות גרמו לבעיות תיפקוד הריאות, אלא איזה כדור למען תחלואת הלב שלו (ב7 השנים האחרונות), שלפי הסטטיסטיקה אחד מכמה אלפים מתקלקלים לו הריאות - והוא זצ"ל היה האחד, וזה היה די פתאומי בחודשי החורף האחרון.
כך שלא הסיגריות כלל גרמו למה שגרמו.
זאת ועוד מבחינת הריבוי בעישון, הוא לא היה מהמעשנים הכבדים ביותר, בפרט ביחס לציבור הירושלמי, הוא היה אינטלגנט וברחוב למשל כמעט לא עישן,
אם כי הוא היה מחלק הרבה 'אירופה' לכל דיכפין

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' יוני 25, 2017 1:22 am

בתום השבעה התקיים מספד בקרית צאנז ירושלים. נכחתי רק בחלקו הקטן , ובה ציינו מספר נקודות יחודיות. אך שמעתי שבאופן כללי נאמרו ע"י הדוברים דברים נשגבים לזכרו. אחת האמירות הבולטות היתה של ר' דוד מילר (ר"מ בפונביז') שהיה ידיד נפש שלו עוד מתקופת לימודיהם בפונביז' שאמר שר' שמואל ברנד העלה את רמת הלימוד בישיבות! (כי כמה וכמה מראשי הישיבות קנו אצלו כמה וכמה יסודות והנחילו אותם לתלמידיהם , מלבד הבחורים והאברכים הרבים שקנו תורה וביסודות העיון ממנו עצמו). אם יש מישהו שנכח במספד -אנא אל ימנע טוב מאיתנו.

שעת הכושר
הודעות: 240
הצטרף: ה' יוני 08, 2017 11:36 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי שעת הכושר » ה' יולי 13, 2017 8:22 am

היה מן הראוי להשתדל להניח את שיעוריו המוקלטים באתר קול הלשון או כיו"ב.
וכפי ששמעתי, ערכם רב בהלכה ובאגדה, ובכל מילי דמיטב.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן ירושלים » ו' יולי 14, 2017 4:20 pm

שעת הכושר כתב:היה מן הראוי להשתדל להניח את שיעוריו המוקלטים באתר קול הלשון או כיו"ב.
וכפי ששמעתי, ערכם רב בהלכה ובאגדה, ובכל מילי דמיטב.

לפי מה שהבנתי עובדים על כך. מבקשים מכל מי שיש בידו קלטות למוסרם למשפחה

חרסון
הודעות: 1175
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי חרסון » ה' אוגוסט 03, 2017 3:44 am

דודי צח כתב:ואם הזכרתי את 'מיגו כח הטענה' (שגם אשתו תחי' שיננה בבית האבלים את המושג...)
כמה הוא בכה והצטער מדוע הפך המושג הזה לאיזה 'לחש' הנמסר ממעתיקי השמועות מדור אל דור, כאשר הצורבים אינם יודעים בכלל מהו עומק המושג. וזה נראה כמטבע לשון שנוצר בעולם הישיבות לפני 2 דורות, ואינו מפוענח ובהיר. על אף שכבר בונים על כך תילי תילים של 'לשיטתו' במחלוקת ראשונים וכדומה.
אמר לי פעם, שהוא מסתכל על הספר 'חידושי ר' שמואל' (רוזובסקי) ומתפלץ לפעמים איך המעיטו בהסברת הסברא ורק האריכו ביישובי הקושיות ויישובי החשבונות.
סיפר, כי זכרונו איך ר' שמואל רוזובסקי ריתק את סגל תלמידיו שסבבוהו כחצי גורן עגולה, באיזה סדר לפני הצהרים בפונוביז', וביאר לפניהם את הסברת הדבר של 'מיגו כח הטענה' במשך שעה וחצי עד שעתיים. בלי להתרחק ממרכז העניין עצמו. והתאונן כי תלמידי פונוביז' המאוחרים - המכירים את רש"ר מתוך הספרים - לא מאמינים לו שכך היה - - -


פרטים מההסבר עצמו גם זכורים למר?

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ה' אוגוסט 03, 2017 9:44 am

בשטחיות:
"פרוע מיגו דמזוייף". מכיון שהשטר איננו מקויים ולכן יכול הלווה לטעון כנגדו "מזוייף", מכח זה כבר יכול לטעון גם טענה אחרת הפוטרת אותו, והיינו 'פרוע'.
כלומר ביחסי הכוחות שבין המלווה והלווה, עצם היכולת ההלכתית לטעון טענה מסויימת היא בעצם נתינת 'כח' של טענה, כך שיחסי הכוחות ביניהם הם כך שאמנם יש למלווה שטר בידו, וכאשר יש 'שטר' בידו נסתמים לכאורה כל הטענות של הלווה כנגדו, ואינו יכול לטעון פרוע שכן 'שטרך בידי מאי בעי', אמנם אחר שיכול לטעון מזוייף – כי השטר איננו מקויים - ממילא התאזן כוחו והתחזק שוב כנגד השטר, ועתה כבר יש לו 'כח טענה' לטעון גם טענה אחרת ולאו דוקא הטענה המקורית מזוייף.
זהו סוד המיגו בכל מקום בש"ס והראיות מוצקות ומפליאות.

כמו למשל בבא בתרא ע' א': שומר נאמן לומר 'החזרתיו לך' מיגו שהיה יכול לומר 'נאנסו', אולם כשם שכשאומר 'נאנסו' צריך שבועה (שבועת השומרים), כך כשאומר החזרתיו לך חייב ג"כ שבועה.
לכאורה שבועה מאן דכר שמיה, הרי התורה חייבה שבועה רק בפטורי השומרים כגון גניבה ואבידה ואונסים וכדומה, ומדוע יישבע כשאומר החזרתיו לך, הלא יש לנו ראיית פוליגרף שהוא דובר אמת.
אלא מיגו איננה ראייה פסיכולוגית שהוא איש אמת, אלא שאותו 'כח' היינו אותו שיעור נאמנות שיש לו בטענה המקורית שהיה יכול לטעון ("נאנסו") אנו מעתיקים ומאפשרים לו מכח זה לטעון גם טענה אחרת ("החזרתיו לך"), ולכן כיון שכח הטענה המקורית מוגבל – שהוא צריך להישבע עליה, אף כך גם בטענה השנייה יש לו אותו כח ולכן הוא נזקק לשבועה.

[כמובן שאפשר להתעקש ולומר, שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ודוחק.]

בן אליהו
הודעות: 1017
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בן אליהו » ה' אוגוסט 03, 2017 9:50 am

דודי צח כתב:[כמובן שאפשר להתעקש ולומר, שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ודוחק.]


אני הייתי מנסח זאת כך: כמובן שחייבים לומר שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ופשוט הוא.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 1:51 pm

דודי צח כתב:בשטחיות:
"פרוע מיגו דמזוייף". מכיון שהשטר איננו מקויים ולכן יכול הלווה לטעון כנגדו "מזוייף", מכח זה כבר יכול לטעון גם טענה אחרת הפוטרת אותו, והיינו 'פרוע'.
כלומר ביחסי הכוחות שבין המלווה והלווה, עצם היכולת ההלכתית לטעון טענה מסויימת היא בעצם נתינת 'כח' של טענה, כך שיחסי הכוחות ביניהם הם כך שאמנם יש למלווה שטר בידו, וכאשר יש 'שטר' בידו נסתמים לכאורה כל הטענות של הלווה כנגדו, ואינו יכול לטעון פרוע שכן 'שטרך בידי מאי בעי', אמנם אחר שיכול לטעון מזוייף – כי השטר איננו מקויים - ממילא התאזן כוחו והתחזק שוב כנגד השטר, ועתה כבר יש לו 'כח טענה' לטעון גם טענה אחרת ולאו דוקא הטענה המקורית מזוייף.
זהו סוד המיגו בכל מקום בש"ס והראיות מוצקות ומפליאות.

כמו למשל בבא בתרא ע' א': שומר נאמן לומר 'החזרתיו לך' מיגו שהיה יכול לומר 'נאנסו', אולם כשם שכשאומר 'נאנסו' צריך שבועה (שבועת השומרים), כך כשאומר החזרתיו לך חייב ג"כ שבועה.
לכאורה שבועה מאן דכר שמיה, הרי התורה חייבה שבועה רק בפטורי השומרים כגון גניבה ואבידה ואונסים וכדומה, ומדוע יישבע כשאומר החזרתיו לך, הלא יש לנו ראיית פוליגרף שהוא דובר אמת.
אלא מיגו איננה ראייה פסיכולוגית שהוא איש אמת, אלא שאותו 'כח' היינו אותו שיעור נאמנות שיש לו בטענה המקורית שהיה יכול לטעון ("נאנסו") אנו מעתיקים ומאפשרים לו מכח זה לטעון גם טענה אחרת ("החזרתיו לך"), ולכן כיון שכח הטענה המקורית מוגבל – שהוא צריך להישבע עליה, אף כך גם בטענה השנייה יש לו אותו כח ולכן הוא נזקק לשבועה.

[כמובן שאפשר להתעקש ולומר, שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ודוחק.]

בעניי לא ראיתי שום חידוש בדברים שנכתבו כאן, ולו יהי חידוש בהסברה.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ה' אוגוסט 03, 2017 2:06 pm

סיפרתי לר"מ חשוב באחת הישיבות הקדושות מה שסיפר לי תלמיד אחד מישיבת טשעבין, כי זוכר הוא 'שיעור כללי' של ראש הישיבה הגרב"ש שניאורסהון, בו פתח ואמר: "מיגו" הרי הוא דבר פשוט, הוא ראיה שהלה דובר אמת, אך יש איזה 'לחש' כי מיגו הוא "כח הטענה", אינני מבין מהו סוד הלחש הזה, אך כך נמסר בעולם הישיבות. אם כן אלך אף אני בעקבות זה, ואומר לכם מערכה - - - - וכאן החל ליצור 15 מחלוקות ראשונים או תנאים ואמוראים, מר סבר כי מיגו הוא ראיה, ומר סבר כי מיגו הוא לחש כח הטענה - - -

הגיב לי הר"מ (שיעור ג' ישיבה קטנה מובחרת ומפורסמת) - וכי הוא לא צודק אלא שהוא ענו ואנחנו לא?

כה דרש פלוני:
אומרים בפסוק "מה גדלו מעשיך ה' מאוד עמקו מחשבותיך איש בער לא ידע וכסיל לא יבין את זאת", פותח ואומר כי מחשבות ה' גדולים ועמוקים ומסיים כי מי שאינו מבין הוא בער וכסיל, אם הוא כה עמוק הרי גם מי שאינו כסיל לא אמור להבין.
אלא כאותו ראש ישיבה, שמערים חבילי קושיות, ואח"כ אומר יסוד נפלא ועמוק, ותלמידיו מחרישים אזניים - אבל כעבור זמן אומרים: הלא כה פשוט הוא ומה החידוש....

מספרים על רבי ברוך בר:
פעם ביקר אצלו האדמו"ר הבית אברהם מסלונים, לכבודו אמר הגרב"ב שיעור בישיבת קמניץ, כשהוא מקדיש עשרים דקות לבאר איזה קנייטש בהבנת הרשב"א, והתלמידים מנהלים איתו שקלא וטריא. אמר הבית אברהם: נו, הלא הרשב"א אומר זאת ! קפץ רבי ברוך בר משמחה ואמר: הנה הרבי בעצמו מצדיק את דבריי כי הרשב"א אומר זאת....
(שני עולמות נפגשים - - )

כך טבעם של דברים עמוקים שאם מבינים אותם נכון הם כה פשוטים וחלקים......

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 2:36 pm

בוא ואציע לך דרך אחרת להסביר זאת, כפי שהסברתי זאת לתלמידיי. והבוחר יבחר.

אדם בא לבית הדין ומכריז: רצוני שראובן יתן לי מאה שקל! האם יש כאן טענה? לא. חסר כאן סיפור הדברים המוביל לתביעה.
אדם בא לבית הדין ומכריז: היום אכלתי לבן לארוחת בוקר! האם יש כאן טענה? לא. יש כאן סיפור דברים, אך אין כאן תביעה.

הוי אומר: טענה מורכבת משני פרטים נפרדים: (א) סיפור דברים. (ב) תביעה היוצאת מן הסיפור. הסיפור מצ"ע איננו טענה, בלא כח התביעה המצורף לו.

יש סיפורים שצירפה להם תורה כח של תביעה, ויש סיפורים שלא צירפו להם. ולדוגמא: תקנו חכמים כח לסיפור "מזויף" - שיוכל להחזיק בממונו נגד השטר.

ומעתה, בשעה שניתן לאדם כח של תביעה על סיפור אחד שיש לו, שוב אין נפק"מ מהו הסיפור, ולכל סיפור וסיפור שיספר יוכל לצרף את אותו הכח של תביעה שניתן לו.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 2:40 pm

בן אליהו כתב:
דודי צח כתב:[כמובן שאפשר להתעקש ולומר, שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ודוחק.]


אני הייתי מנסח זאת כך: כמובן שחייבים לומר שאם לא יישבע הרי יש פגם בפוליגרף, כי שמא בחר את טענה ב' כדי להיפטר משבועה, לכן חייב שבועה אף בטענה החדשה, ופשוט הוא.

ועל כגון דא כתב החת"ס: הדוחקים רובם אמתיים...

צורב מתחיל
הודעות: 801
הצטרף: ד' יוני 24, 2015 1:46 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי צורב מתחיל » ה' אוגוסט 03, 2017 2:49 pm

סגי נהור כתב:בוא ואציע לך דרך אחרת להסביר זאת, כפי שהסברתי זאת לתלמידיי. והבוחר יבחר.

אדם בא לבית הדין ומכריז: רצוני שראובן יתן לי מאה שקל! האם יש כאן טענה? לא. חסר כאן סיפור הדברים המוביל לתביעה.
אדם בא לבית הדין ומכריז: היום אכלתי לבן לארוחת בוקר! האם יש כאן טענה? לא. יש כאן סיפור דברים, אך אין כאן תביעה.

הוי אומר: טענה מורכבת משני פרטים נפרדים: (א) סיפור דברים. (ב) תביעה היוצאת מן הסיפור. הסיפור מצ"ע איננו טענה, בלא כח התביעה המצורף לו.

יש סיפורים שצירפה להם תורה כח של תביעה, ויש סיפורים שלא צירפו להם. ולדוגמא: תקנו חכמים כח לסיפור "מזויף" - שיוכל להחזיק בממונו נגד השטר.

ומעתה, בשעה שניתן לאדם כח של תביעה על סיפור אחד שיש לו, שוב אין נפק"מ מהו הסיפור, ולכל סיפור וסיפור שיספר יוכל לצרף את אותו הכח של תביעה שניתן לו.

ומה תסביר במיגו נגד עדים או כל כה"ג שהבעיה היא רק בטענה המחודשת ולא המקורית?

(ואגב, פתחת דבריך בטענה של תובע, וסיימת בתשובה של נתבע).

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 2:55 pm

צורב מתחיל כתב:ומה תסביר במיגו נגד עדים או כל כה"ג שהבעיה היא רק בטענה המחודשת ולא המקורית?

מאחר שהסיפור מוכחש ע"י העדים, שוב אין סיפור, ואין טענה בלי סיפור.
צורב מתחיל כתב:(ואגב, פתחת דבריך בטענה של תובע, וסיימת בתשובה של נתבע).

כי בדרך כלל מיגו להוציא לא אמרינן. אלא שלצורך המחשת הרעיון קל יותר להשתמש בטענה של תובע ולכן פתחתי בה. לתוכן הענין זה לא מעלה ולא מוריד.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 3:00 pm

כמובן א"א להפריד את המיגו דמה לי לשקר משאר סוגי המיגו - מיגו דזכי לנפשיה זכי נמי לחבריה, מיגו דהוי דופן לענין סוכה הוי דופן לענין שבת, שהעיקרון אותו עיקרון, שהוא שימוש בכח שיש לי לצורך דבר אחר שמצד עצמו אין לי כח לעשותו.

סמל אישי של המשתמש
ארזי ביתר
הודעות: 2276
הצטרף: ב' פברואר 04, 2013 2:25 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי ארזי ביתר » ה' אוגוסט 03, 2017 7:34 pm

דודי צח כתב:מספרים על רבי ברוך בר:
פעם ביקר אצלו האדמו"ר הבית אברהם מסלונים, לכבודו אמר הגרב"ב שיעור בישיבת קמניץ, כשהוא מקדיש עשרים דקות לבאר איזה קנייטש בהבנת הרשב"א, והתלמידים מנהלים איתו שקלא וטריא. אמר הבית אברהם: נו, הלא הרשב"א אומר זאת ! קפץ רבי ברוך בר משמחה ואמר: הנה הרבי בעצמו מצדיק את דבריי כי הרשב"א אומר זאת....
(שני עולמות נפגשים - - )

מה מקור הסיפור?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוגוסט 03, 2017 7:38 pm

ארזי ביתר כתב:
דודי צח כתב:מספרים על רבי ברוך בר:
פעם ביקר אצלו האדמו"ר הבית אברהם מסלונים, לכבודו אמר הגרב"ב שיעור בישיבת קמניץ, כשהוא מקדיש עשרים דקות לבאר איזה קנייטש בהבנת הרשב"א, והתלמידים מנהלים איתו שקלא וטריא. אמר הבית אברהם: נו, הלא הרשב"א אומר זאת ! קפץ רבי ברוך בר משמחה ואמר: הנה הרבי בעצמו מצדיק את דבריי כי הרשב"א אומר זאת....
(שני עולמות נפגשים - - )

מה מקור הסיפור?
את הסיפור הזה ב'רוח הדברים' שמעתי פעם מדודי הג"ר אשר אריאלי שליט"א.

יגאל10
הודעות: 259
הצטרף: ה' ינואר 03, 2013 11:02 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי יגאל10 » ה' אוגוסט 03, 2017 11:05 pm

סגי נהור כתב:בוא ואציע לך דרך אחרת להסביר זאת, כפי שהסברתי זאת לתלמידיי. והבוחר יבחר.

אדם בא לבית הדין ומכריז: רצוני שראובן יתן לי מאה שקל! האם יש כאן טענה? לא. חסר כאן סיפור הדברים המוביל לתביעה.
אדם בא לבית הדין ומכריז: היום אכלתי לבן לארוחת בוקר! האם יש כאן טענה? לא. יש כאן סיפור דברים, אך אין כאן תביעה.

הוי אומר: טענה מורכבת משני פרטים נפרדים: (א) סיפור דברים. (ב) תביעה היוצאת מן הסיפור. הסיפור מצ"ע איננו טענה, בלא כח התביעה המצורף לו.

יש סיפורים שצירפה להם תורה כח של תביעה, ויש סיפורים שלא צירפו להם. ולדוגמא: תקנו חכמים כח לסיפור "מזויף" - שיוכל להחזיק בממונו נגד השטר.

ומעתה, בשעה שניתן לאדם כח של תביעה על סיפור אחד שיש לו, שוב אין נפק"מ מהו הסיפור, ולכל סיפור וסיפור שיספר יוכל לצרף את אותו הכח של תביעה שניתן לו.


היטבת נסח, אבל מעניין אותי אם מי מתלמידך הרגיש בצרימה כל-שהיא, כי לפי זה אין סיפור שבאמת מעלה טענה כלפי נתבע, ויש כאן שני חלקי פאזל עם קשר שאיננו בהכרח מהותי, שלכן לעיתים אנו מדביקים אחד לרעהו. וה"ז נגד ההגיון הפשוט של 'טענה'.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוגוסט 03, 2017 11:38 pm

יגאל10 כתב:
סגי נהור כתב:בוא ואציע לך דרך אחרת להסביר זאת, כפי שהסברתי זאת לתלמידיי. והבוחר יבחר.

אדם בא לבית הדין ומכריז: רצוני שראובן יתן לי מאה שקל! האם יש כאן טענה? לא. חסר כאן סיפור הדברים המוביל לתביעה.
אדם בא לבית הדין ומכריז: היום אכלתי לבן לארוחת בוקר! האם יש כאן טענה? לא. יש כאן סיפור דברים, אך אין כאן תביעה.

הוי אומר: טענה מורכבת משני פרטים נפרדים: (א) סיפור דברים. (ב) תביעה היוצאת מן הסיפור. הסיפור מצ"ע איננו טענה, בלא כח התביעה המצורף לו.

יש סיפורים שצירפה להם תורה כח של תביעה, ויש סיפורים שלא צירפו להם. ולדוגמא: תקנו חכמים כח לסיפור "מזויף" - שיוכל להחזיק בממונו נגד השטר.

ומעתה, בשעה שניתן לאדם כח של תביעה על סיפור אחד שיש לו, שוב אין נפק"מ מהו הסיפור, ולכל סיפור וסיפור שיספר יוכל לצרף את אותו הכח של תביעה שניתן לו.


היטבת נסח, אבל מעניין אותי אם מי מתלמידך הרגיש בצרימה כל-שהיא, כי לפי זה אין סיפור שבאמת מעלה טענה כלפי נתבע, ויש כאן שני חלקי פאזל עם קשר שאיננו בהכרח מהותי, שלכן לעיתים אנו מדביקים אחד לרעהו. וה"ז נגד ההגיון הפשוט של 'טענה'.

אם התלמידים הרגישו צרימה אינני זוכר, כי חלפו שנים מאז לימדתי תלמידים ענינים כאלה (את תלמידי היום הנני בעיקר מלמד להניח תפילין ולהתעטף בציצית ולשמור את השבת וכיוצא בדברים אלו, ולעניני כח הטענה עדיין לא הגיעו).

אבל לגופם של דברים, כמובן מושג הטענה במובנו הפשוט נשאר על כנו, אלא שניתן לנתח אותו, היינו להפריד אותו איברים איברים ולבחון ממה הוא מורכב. וכן הוא בכל ניתוח שכלי שמתייחס לכל איבר בפ"ע. אבל כפשוט באמת האיברים אינם נפרדים אלא התביעה יוצאת מן הסיפור, וגם אחר המיגו מוכרחת התביעה לצאת מן הסיפור (שהרי לסיפור על ארוחת הבוקר לא יועיל כח הטענה), ומ"מ ניתן להפריד ולהראות שהטענה מורכבת מסיפור ומתביעה, וכח התביעה נידון בנפרד מהסיפור.

(איני יודע מה חטא הנפטר שכך עוללנו לאשכולו. ואולי די בזה כאן).

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי דודי צח » ו' אוגוסט 04, 2017 12:57 pm

סגי נהור כתב:
(איני יודע מה חטא הנפטר שכך עוללנו לאשכולו. ואולי די בזה כאן).


ולתומי חשבתי שזה עילוי ונח"ר לנשמה, שהאשכול על האישיות הפך לאשכול על עניין תורני מובהק כמו מיגו

בעל תריס
הודעות: 73
הצטרף: ג' מרץ 26, 2013 9:12 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי בעל תריס » ו' אוגוסט 04, 2017 1:25 pm

כאן הסבר קצת מחודש

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי צולניק » ו' אוגוסט 18, 2017 10:14 am

מתוך מוסף 'לקראת שבת'
קבצים מצורפים
ר שמואל ברנד.pdf
(620.19 KiB) הורד 513 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12625
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רבי שמואל ברנד איננו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' נובמבר 11, 2017 11:23 pm

בן ירושלים כתב:
שעת הכושר כתב:היה מן הראוי להשתדל להניח את שיעוריו המוקלטים באתר קול הלשון או כיו"ב.
וכפי ששמעתי, ערכם רב בהלכה ובאגדה, ובכל מילי דמיטב.

לפי מה שהבנתי עובדים על כך. מבקשים מכל מי שיש בידו קלטות למוסרם למשפחה

ראיתי ששיעוריו מופיעים בעמדות ההטענה של קול הדף. אז מה עם קול הלשון?


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 255 אורחים