רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מחולת המחנים
הודעות: 2691
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ד' אוקטובר 17, 2018 4:38 pm

מקדש מלך כתב:
מחולת המחנים כתב:גם עיקר לימוד התורה הוא כדי ללמדה לאחרים, וכמו שאנו מתפללים "ללמוד וללמד".


באבות:
רבי ישמעאל בנו אומר הלומד על מנת ללמד מספיקין בידו ללמוד וללמד, והלומד על מנת לעשות מספיקין בידו ללמוד וללמד לשמור ולעשות.

בודאי שאחרי הלימוד יש תכלית שהוא המעשה, כמו שאמרו "גדול תלמוד שמביא לידי מעשה", אבל עיקר הלימוד הוא כדי ללמד.
ואמנם ברש"י בב"ק (דף י"ז ע"א ד"ה למיגמר) כתב שללמד לאחרים עדיף ממעשה, ועיי"ש בתוס'.
נערך לאחרונה על ידי מחולת המחנים ב ד' אוקטובר 17, 2018 4:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מכון חכמי ליטא
הודעות: 50
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ד' אוקטובר 17, 2018 4:42 pm

האם יש מקור בחז"ל או בפוסקים שעיקר הלימוד הוא כדי ללמד?

שיבר
הודעות: 719
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי שיבר » ד' אוקטובר 17, 2018 7:40 pm

מספר 'סדר היום' סדר ברכות השחר ('אלו דברים')

כי העוסק בתור' כזה וכזה יש לו בזה ובבא כי אין ערך לשום מצוה כנגדה לא בשכר ולא בעונש והעוסק בה יש לו שכר גדול על עסק תורתו כנגד השכר שיש לכל הענינים כולם, והוא שלא בא לידו דבר מצוה ובטל אותה אלא שאינו חושש לעסק המצוה אחר עסק התורה, אבל אם בא לידו מצוה ובטל אותה מפני עסק התורה לא על אותו עסק נאמר ות"ת כנגד כולם שהרי הוא עבר על המצוה הבאה לידו ומה תועלת לו בלמוד אחר שאינו מקיים לעשות עם היות שאמרו העוסק במצוה פטור מן המצוה. ונראה שאפי' בא לידו פטור עליה היינו שהמצוה אינה מתבטלת מכל וכל שאם הוא אינה עושה אותה ומקיימה אחרים יקיימו אותה ובכן לא יחשב לו עונש על הענין ופטור עליו אבל אם בא לידו והוא מוכרח לעשות אותה או שאינו מוכרח אלא שלא תעשה המצוה כתקנה ע"י אחרים כעל ידו ודאי ראוי הוא לבטל למוד התורה ועסקה ולקיים המצוה ואח"כ יחזור ללמודו, וז"ש ז"ל וחלקו בין המצוה שאפשר להעשות ע"י אחרים ובין המצוה שא"א להעשות ע"י אחרים.

ונ"ל שכל החלוק הזה יהי' על המצוה שאין בהם צד גמ"ח אבל המצות שיש בהם גמ"ח וכיוצא באלו שזכרנו למעלה מבטלין ת"ת לעשותן - כי אלו מקיימין את העולם כולו כעסק התורה וכמעט יותר וכארז"ל מבטלין ת"ת להכנסת כלה מבטלין ת"ת להוצאת המת והשאר כיוצא בהן, ומי שידקדק בזה יבין הענין כאשר הוא כי לא דבר רק הוא.

מחולת המחנים
הודעות: 2691
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' אוקטובר 18, 2018 11:01 pm

מכון חכמי ליטא כתב:האם יש מקור בחז"ל או בפוסקים שעיקר הלימוד הוא כדי ללמד?

המהר"ל בדרך חיים פ"ו במ"ח דברים שהתורה נקנית בהם (מ"ד-מ"ה) כתב "כי אין היחיד ראוי אל התורה למעלתה, ולפיכך עיקר לימוד התורה ללמד אותה לאחרים".
ובנתיבות עולם נתיב התורה פ"ח כתב: "כבר התבאר שעיקר התורה כאשר משפיע אותה לאחרים".

ויש להביא לזה ראיה נפלאה מהרמב"ם בסה"מ (עשין י"א) וכן בספר החינוך (מצוה תי"ט) שלמדו מצות תלמוד תורה מן הכתוב "ושננתם לבניך", ומדוע לא למדוה מהמילים "ודברת בם" שבאותו פסוק, אלא מדבריהם מוכח שעיקר הלימוד הוא כדי ללמד, וכן יש לדקדק עוד מלשון הרמב"ם שם "המצוה ללמד תורה - היא שצונו ללמוד תורה וללמדה, וזהו הנקרא תלמוד תורה", וכן בחינוך "מצות עשה ללמד חכמת התורה וללמדה".

וע"ע במה שדקדקו האחרונים בדברי הרמב"ם (פ"א מהל' ת"ת ה"א) "שכל החייב ללמוד חייב ללמד".

מכון חכמי ליטא
הודעות: 50
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ו' אוקטובר 19, 2018 7:13 am

דברי המהר"ל ידועים
בש"ס ופוסקים יש?

יקר
הודעות: 133
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יקר » א' אוקטובר 21, 2018 2:29 pm

יקר כתב:מובא שהיה בעל מנגן והלחין כמה וכמה ניגונים. האם יש ניגונים המיוחסים לאדמו"ר?


ניגון ההשקטה של האדמו"ר מפיסצנה (המוזכר בספר דרך המלך עמ' תרנד), לפס' "הוֹרֵנִי יְהוָה דַּרְכֶּךָ אֲהַלֵּךְ בַּאֲמִתֶּךָ יַחֵד לְבָבִי לְיִרְאָה שְׁמֶךָ" (תהלים פו, יא).

שירה והקלטה על ידי ר' צבי לשם ותלמידיו, תשס"ז.
קבצים מצורפים
ניגון ההשקטה.mp3
(2.56 MiB) הורד 165 פעמים

חיימשה
הודעות: 1223
הצטרף: ב' מאי 29, 2017 2:49 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי חיימשה » ב' אוקטובר 22, 2018 1:46 am

חיימשה כתב:
אוצר החכמה כתב:ולמה אתה לא חולק איתנו את שם הספר?

אם זכרוני אינו מטעני, שמו בפשיטות 'הרבי הק' מפיאסצנא'

בדקתי, שם הספר: זכרון קדש לבעל אש קדש, עריכה ד. זילברשלג, ע"י נתנאל רדזינר, הרב חיים פרנקל.
זהו ספר יובל לעקדה''ש

ברוז
הודעות: 1010
הצטרף: ו' מאי 12, 2017 12:10 am

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי ברוז » ג' אוקטובר 23, 2018 11:00 pm


סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 4422
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי מיללער » ב' דצמבר 17, 2018 7:06 am

קבצים מצורפים
B192F9BF-96FC-41AA-8107-125EE985E49E.jpeg
B192F9BF-96FC-41AA-8107-125EE985E49E.jpeg (55.04 KiB) נצפה 963 פעמים

יקר
הודעות: 133
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יקר » ב' דצמבר 17, 2018 5:23 pm

תמונה יפה ומרגשת. נראה שהיא מתפרסמת כעת לראשונה.


ע"פ מראו ולבושו של רבי אלימלך בן ציון הוא נראה סביב גיל בר-מצווה. לידתו היתה ב-1911 (ראה כאן. בקישור זה מופיעה גם תמונתו בגיל מבוגר יותר). ולכן נראה לי שניתן לתארך בזהירות את התמונה לסביבות שנת תרפ"ה (1924).
אם כנים דבריי, בתמונה זו האדמו"ר סביב גיל 35 (נולד בתרמ"ט [1889]).

חלמישצור
הודעות: 1252
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי חלמישצור » ב' דצמבר 17, 2018 11:33 pm

ביחס לתמונה: 1. התמונה הייתה מוכרת לחוקרים. לאחרונה היא נתגלתה בארכיונו העמוס של יחזקאל טאוב ז"ל, הרבי מיבלונה, בארכיון כפר חסידים, ומשם נפוצה היום על פני הרשת (לענ"ד יש אפשרות ממשית שהילד הוא היבלונער). 2. הרב פיני דינר, זה שישב ופענח בארוכה את קורותיו של היבלונער, פרסם את התמונה וסבור שאכן כאן הרבי מפיאסצנה ובנו ר' אלימלך בן ציון הי"ד (https://rabbidunner.com/the-amazing-ret ... xArIjMqTwM). 3. מאידך, הרב ד"ר דניאל רייזר הנזכר לעיל באשכול זה, טוען בתוקף רב נגד הזיהוי של האדמו"ר מפיאסצנה זצ"ל עם הרב שנראה כאן בתמונה, ולדעתו קל וחומר שהילד הוא לא ראב"צ. לדבריו הוא ישב על תמונה זו בארוכה כבר לפני יותר משנה, עם אישים חשובים נוספים.

יקר
הודעות: 133
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יקר » ג' דצמבר 18, 2018 9:34 am

תודה על הרחבת הדיון בעניינה של התמונה.

לדברי הרב דינר, כיצד הגיעה התמונה לארכיונו של היבלונער?

צופה_ומביט
הודעות: 2
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ג' דצמבר 18, 2018 9:57 am

לדעת ד"ר רייזר, או אולי מישהו מכאן יודע, מי א"כ מצולמים בתמונה? בעיקר מי הרב/רבי המצולם?

משום מה הוא מוכר לי מהיכן שהוא.

סמל אישי של המשתמש
יציב פתגם
הודעות: 449
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 11:20 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יציב פתגם » ג' דצמבר 18, 2018 2:16 pm

משום מה לא נראה בעיני שזהו הצדיק הקדוש מפיאסעצנא זי"ע הי"ד - מפאת צורת החוטם, חלק התחתון של הפה ורוחב המצח (עד להפיאות)

--.jpeg
--.jpeg (162.71 KiB) נצפה 764 פעמים

יקר
הודעות: 133
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יקר » ג' דצמבר 18, 2018 3:03 pm

יציב פתגם כתב:משום מה לא נראה בעיני שזהו הצדיק הקדוש מפיאסעצנא זי"ע הי"ד - מפאת צורת החוטם, חלק התחתון של הפה ורוחב המצח (עד להפיאות)

--.jpeg


אפשר להוסיף לדבריך את קו צימוח הזקן, שבתמונות המוכרות גבוה יותר.

שומר
הודעות: 651
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 9:23 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי שומר » ה' דצמבר 20, 2018 8:25 am

מה שכתב צייטלין על האדמור זצל
קבצים מצורפים
חובת התלמידים.PDF
(563.67 KiB) הורד 33 פעמים

גביר
הודעות: 884
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי גביר » ה' דצמבר 20, 2018 8:31 am

שומר כתב:מה שכתב צייטלין על האדמור זצל

צייטלין מזכיר 'חסידות וואלונית', מהן החצרות המוגדרות ככאלה?

סמל אישי של המשתמש
יציב פתגם
הודעות: 449
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 11:20 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יציב פתגם » ה' דצמבר 20, 2018 2:17 pm

גם אני מסתפק לגבי זיהוי הבן רבי אלימלך בן ציון הי"ד (לפי המובא כאן: http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... 7#p1723967)

Capture.JPG
Capture.JPG (39.52 KiB) נצפה 613 פעמים

פרנקל תאומים
הודעות: 1952
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ג' ינואר 15, 2019 3:02 pm

פרנקל תאומים כתב:
נכון.
כנראה שהוא לא מצא תלמיד שיספר סיפור כזה... שזהו העיקר בחיים הדבר הכי גדול..
ראיתי שדברי קצת אחרי מהקשרם, אני מכיר את דברי הגר"ח מולוז'ין הנ"ל בעל פה ברוך ה'... ואין חכמה לצטט חצאי משפטים, הרי שם אומר ר' איצלה 'היה רגיל להוכיח אותי על שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא' נראה שזה היה יותר בתור תוכחה יותר מאשר חינוך (אחרת למה הוא מציין את זה בגלל שראה שאינני משתתף בצערא דאחרינא. ) אין כל ספק בחשיבות של להועיל לאחריני, אבל אין זה עיקרי כדבר מרכזי בחיים, חלילה אם היה יוצא מהגר"ח מולוז'ין מקים ארגוני חסד...
והדברים ברורים.

"אבל אין זה עיקרי כדבר מרכזי בחיים"? איך אפשר לכתוב כזה משפט? תרעדנה אמות הסיפים.

יש אמנם הלכות מסודרות מה קודם למה (ת"ת או גמ"ח) מתי ועד כמה. אבל "להועיל לאחריני" זה הוא בהחלט דבר מרכזי בחיים, זה הוא הדבר המרכזי בחיים, ומי זוטר מה שאז"ל: "על שלושה דברים העולם עומד על התורה על העבודה ועל גמילות חסדים", כן, כן, העולם עומד לא רק על עסק התורה כ"א גם על גמ"ח.
ומי שמרגיש שמשפט כמו "הדבר הגדול ביותר (די גרעסטע זאך) הוא לעזור ליהודי" לא מתיישב עם ההשקפה שלו, אז כדאי שהוא יבדוק בדחיפות את ההשקפה שלו. נכון, די גרעסטע זאך זה לעסוק בתורה, וכפי שכתב הרב כדכד שאם יכולה המצווה להיעשות בידי אחרים אזי ת"ת קודם לה, הוי אומר גם ת"ת הכי חשוב, וגם גמ"ח הכי חשוב, ושניהם עיקרי החיים שלנו. אלא שת"ת קודם אם יכולה הגמ"ח להיעשות ע"י אחרים.
וכתב רבינו יונה גירונדי ב"שערי תשובה" שלו (שער שלישי אות י"ג): "כי חייב אדם לטרוח בדרישת טוב לעמו ולשקוד בעמל נפשו על תקנת חבירו אם דל ואם עשיר. וזאת מן החמורות ומן העיקרים הנדרשים מן האדם שנאמר (מיכה ו) הגיד לך אדם מה טוב ומה ה' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד".
ויעויין היטב ב'קונטרס החסד' לרבינו הגרא"א דסלר זי"ע, האדם נברא כדי להיות "נותן". אוי לנו אם נשכח זאת.
וגם הקדימות שאנו נותנים לעסק התורה (כשיכולה הגמ"ח להיעשות ע"י אחרים) היא מתוך הכרה שעסק התורה היא הנתינה הגדולה ביותר המחייה את כל העולמות.



האדם נברא להועיל לאחריני (נפה''ח).jpg
האדם נברא להועיל לאחריני (נפה''ח).jpg (33.22 KiB) נצפה 225 פעמים

פייביש אופטובסקי
הודעות: 534
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ג' ינואר 15, 2019 3:56 pm

עיינתי מקופיא בספרו בני מחשבה טובה, כפי התרשמותי, מגמתו להביא את האדם -גם הוא עמל ביגיע כפיו במשך יומו- אם ינהג כפי ההדרכות המובאות בספר מובטח לו שיזכה לגילוי רוח הקודש.
יתכן שכל זה אינו חידוש של הרבי מפיאסצנה וכבר היה לעולמים.
אם יורשה לשאול, האם הסכימו גדולי דורו עם דרכו זו? האם תמכו? האם הביעו התנגדות?
כאמור שאלתי היא מבחינה היסטורית על פולין שלפני מלחמת העולם השניה - לא דעות בגוף הענין.

חלמישצור
הודעות: 1252
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי חלמישצור » ה' ינואר 17, 2019 1:47 pm

הרב פייביש, העליתי את שאלתך המחכימה בפני כמה יודעי דבר במשנת הרבי. שלוש תשובות שהן שתיים הועלו: ראשית, "בני מחשבה טובה" מהדורתו הייתה בתפוצה מוגבלת ולמעשה סודית (כאמור בבלוג הספרייה הלאומית שקושר לעיל בידי הרב ברוז); שנית, באופן עמוק יותר, מלכתחילה כוונו הרעיונות בספר ל'בני נביאים' במובן של קבוצת עילית סודית, לכן לא היה כ"כ מקום להתנגדות ציבורית. שלישית, אחד החברים העיר "שמעתי אנקדוטות מחסידי פולין ישישים אשר צדיקים שהשתייכו לחדר קוצק היו יכולים להגיב מפעם לפעם ביטוים רכים נגד דרכו של רבינו הקדוש, אמנם עוד לא מצאתי רגליים לדבר בתושב"כ שלהם", כלומר ייתכן שהיו התייחסויות בעל-פה.

מכיוון שעלה הדבר, ציין הרב ד"ר צבי לשם, "לדעתי נושא הנבואה היה גורם מרכזי לזה שהרבי החליט שהספר יהיה סודי. לגבי קוצק, לפני כמה שנים ר' יחיאל גולדהבר פרסם מכתב מעניין ביותר של הרבי (ספר גנזי יהודה ח"א ניו יורק 2013, עמ' 272-279), בו הוא מדבר על חסיד קוצק שמתנגד לזה שהוא מלמד קבלה לצעירים. זה המקום היחידי שהרבי מזכיר מישהו מאסכולת פרשיסחה. באותו מכתב הוא גם מזכיר את הרב קוק זצ"ל".

אשמח מאוד אם אחד מחברנו יוכל להעלות כאן את המכתב (לפרטים קטלוגיים, כאן גנזי יהודה באתר הספרייה הלאומית).

יקר
הודעות: 133
הצטרף: ד' ספטמבר 14, 2016 4:03 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי יקר » ה' ינואר 17, 2019 3:13 pm

בעניין שמו של האדמו"ר מפיסעצנא. מקובל שהוא קרוי ע"ש סב אמו הרה"ק רבי קלונימוס קלמן הלוי אפשטיין, מחבר מאור ושמש.
עם זאת, בחתימותיו של האדמו"ר נראה שהקפיד לכתוב קלונמוס - חסר יו"ד. מה פשר השינוי? וגם, האם זהו רק שינוי הכתיב, או שגם הקריאה שונה?

פייביש אופטובסקי
הודעות: 534
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 1:40 pm

Re: רבי קלונמוס קלמיש שפירא מפיאסעצנא הי"ד

הודעהעל ידי פייביש אופטובסקי » ה' ינואר 17, 2019 9:55 pm

הרב חלמישצור,
ראשית, תודה רבה.

א. מקריאה בקונטרס בני מחשבה טובה ניכר בעליל -בהרבה מקומות- שהוא אינו פונה ל'קבוצת עילית' אלא לפשוטי עם.
ב. יסלח לי שאיני יודע מה הכוונה 'ביטויים רכים'.
ג. הרב ד"ר צבי לשם: "לדעתי נושא הנבואה היה גורם מרכזי לזה שהרבי החליט שהספר יהיה סודי". לא הבנתי - למה?
בקונטרס עצמו עמוד 57 כתוב: 'בני החבריא לא יפרסמו בשוקים וברחובות מן החבריא קדושה דרכיה ומעשיה... כן כל עבודה שיש בה התגלות הנפש מתנגדת היא לשאון ולפירסום ונח לה ההסתר'.
ד. מהלשון התוקפני-משהו בקטע דלהלן (עמוד 58) משתמע קצת שקבוצה זו סבלה התנגדויות: 'אם הגעת עד הלום בקריאתך את הקונטרס הזה ורואה אתה שטעית (אולי צ"ל: שתעית) למקום שלא רצית, אם מפני שחושב אתה אותנו לבעלי הזיה או לבטלנים, עשה זאת אפוא, למענך ולמעננו ועזוב עד מהרה את חבורתנו, חזור אתה להבצה שלך ואנחנו נלך לשם ה' אלקינו'.
ה. מצטרף לבקשה להעלאת המכתב מתוך 'גנזי יהודה'.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים