מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 16, 2018 10:14 am

דורשי יחודך כתב:בחיל ורעדה, וביודעי שאיני כדאי, אני מצרף כאן קובץ עם קצת קוויים כלליים לדרכו של רבינו הגר"ש זצ"ל בשיעוריו, כמובן כפי הבנת הכותב.

כפי שכתבתי בגוף המאמר, הינו עוסק בעיקר ברובד החיצוני של הדברים, ואעפ"כ הואיל ואני עצמי קיבלתי תועלת גדולה גם ברובד זה, אמרתי לשתף את הדברים עם אחרים. אך כמובן שאפילו ברובד חיצוני זה, הדברים דלים ועלובים ביחס למקור.

כמובן אשמח לשמוע ביקורת הערות כו', כמו"כ אני מעוניין לשמוע מפי תלמידי רבינו הנמצאים כאן המסכימים המה לדברים אם לא...

א. בדבר השאיפה להבין 'פשטות הסוגיא' - באשכבתיה דרבי הספיד תלמידו
הוא חי את הפשטות של הפשט הוא ידע דינא דגמרא, אבל נשאר כתינוק בן יומו וכאיש משערי חסד שנשאר עם ההלכה עם הרמ"א. הרבה פעמים דיבר עימו בהלכה, הוא הבין שבגמרא כתוב כך, אבל הוא לא זז מההלכה הפסוקה.

ב. בענין ההקפדה להקריא בפנים את דברי רבינו חיים הלוי ודברי מרן רי"ז הלוי - הלא כה דברי הגרי"ז על הגר"ח
וכשם שנפלאה דרכו של אאמו"ר בענין שיטת הלמוד והחדוש שיגע בהן יגיעות נוראות במוחו הכביר והנפלא שיהא הכל מכוון לאמיתה נוראה בעמקות נוראה, כן באותה המדה עצמה התנהג גם בענין כתיבת החידושים והעלותם על ספר, שגם זה אצלו היה פרק של לימוד, והעמיק דעתו בזה כמו בענין הלימוד עצמו, ובפלס תבונתו הרבה והעמוקה שקל כל תיבה ותיבה ממש, וזיקק אותה שבעתיים, שיהיו הדברים מכוונים ומדוקדקים ומצומצמים כחוט השערה, אמת לאמתו כפי עומק סברתו וסברותיו הדקות.
ועוד האריך בזה, כדאי לראות בפנים.....

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' מרץ 16, 2018 11:12 am

יישר כוח,
א. נקודה חשובה מאד שלא היתה ידועה לי (אף פעם לא דיברתי עם רבינו בהלכה למעשה מתוך סוגיא). ובשבילי זהו אחד מהפלאים היותר גדולים, איך שהיה יכול לאחוז את החבל בשני ראשים, פלאי פלאים ממש. בהספד של איזה תלמיד זה היה, האם הרב פטרוף? הרב וידר? חשוב לי לשמוע את הדברים שם.
ב. לענ"ד קשה קצת לקבל שזה היה מניעו, הרי בא בדרך כלל לחלוק על הדברים, ומעוד כמה סיבות. ובכלל האם הגר"ח יותר מדוייק מהראשונים, אפילו הראשונים לא היה טורח לקרוא בפנים. כמובן זה רק הרגשה שלי.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 16, 2018 11:28 am

דורשי יחודך כתב:א. נקודה חשובה מאד שלא היתה ידועה לי (אף פעם לא דיברתי עם רבינו בהלכה למעשה מתוך סוגיא). ובשבילי זהו אחד מהפלאים היותר גדולים, איך שהיה יכול לאחוז את החבל בשני ראשים, פלאי פלאים ממש. בהספד של איזה תלמיד זה היה, האם הרב פטרוף? הרב וידר? חשוב לי לשמוע את הדברים שם.

הרב פטרוף.
וע"ע בהסכמת הגר"ש לספר טל חיים, ודוק היטב.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 16, 2018 11:33 am

דורשי יחודך כתב:ב. לענ"ד קשה קצת לקבל שזה היה מניעו, הרי בא בדרך כלל לחלוק על הדברים, ומעוד כמה סיבות. ובכלל האם הגר"ח יותר מדוייק מהראשונים, אפילו הראשונים לא היה טורח לקרוא בפנים. כמובן זה רק הרגשה שלי.

ידוע שאצל רבותינו הגר"ח והגרי"ז מי שציטט דבריהם בשינוי דק על דק אין נבדק, הכחישו את הדברים בתוקף שלא אמרו דבר כזה מעולם!!!
אנחנו לא רגילים למושגים כאלו, אבל פשיטא שמי שחי עם הגרי"ז מול עיניו, רועד מלצטט את הגרי"ז בשינוי, בפרט כשהוא בא לחלוק עליו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מרץ 16, 2018 11:54 am

רשימה שהיא תמצית מה שכבר נתבאר כאן עם הוספות שכ' לומר לפני הציבור. לבסוף בשעת מעשה יצאו מן הלב דברים אחרים במקצת.

יראתי בפצותי שיח להשחיל. רבינו זצוק"ל היה אומר שלפעמים לשונות של ענוה זה ג"כ גאוה. אינו מן המדה לנסות להגדיר ולתאר את דמותו של רבינו זצוק"ל, שהיה למעלה למעלה מהשגתנו, גבוה ומרומם מאוד, עמוק מאוד, רחב מאוד, ונסתר מאוד.

שמעתי פעם מרבינו זצוק"ל, שהשתתף ביחד עם ידידו ורעו הגאון רבי אפרים זלזניק זצוק"ל בהספד על הרב מבריסק זצוק"ל [כמדומה שאמר שהיה זה בבית הכנסת 'זכרון משה'], והיתה התעוררות גדולה בציבור מהדברים הגבוהים שנאמרו, ואמר לו ר' אפרים, בא נלך ונלמד ונתפוס משהו למעשה מכל העסק. וזה היה דרכו של רבינו זצוק"ל שבד בד עם מה שהיה מרומם ומנשא את שומעי לקחו והחוסים בצלו גבוה מעל גבוה, במושגים גבוהים בכל התחומים, בתורה, בעבודה, בקדושת הזמנים וכו' וכו', היה מוריד הדברים לעולם המעשה, שיהיה למעשה למעשה.

ובהזדמנות אחת הזכיר דברי הרמב"ן הידועים בספר האמונה והבטחון (פרק יט), וז"ל,
וקרוב לענין זה מה שאמר הכתוב אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ... ופי' עד שתחפץ, עד שתצא מן הכח אל הפועל, כלומר לא תעירו עצמכם... לא התעוררות האהבה עד שיהיה שם הדבר הראוי שיהיה התעוררות בזה על ידו. זהו עד שתחפץ, שתעשה חפץ על ידי הסבה ההיא, מלשון רז"ל לאנקוטי חפצא בידיה, כלומר כלי.
לכך נראה לנכון להתמקד בנקודה אחת הכוללת הרבה, וכל אחד יקח מזה לפי ערכו ומדרגתו. [הנני מתנצל בפני אלו שרצונם לשמוע עובדות וסיפורים, קשה הדבר להתפרס על פני נקודות רבות, העליתי על הכתב מן הדברים שראיתי ושמעתי בקונטרס מיוחד בשם 'מילין זעירין', ומה שאינו ראוי להיכתב מפני כמה סיבות, בודאי אינו ראוי להיאמר בציבור].

כבר דברו הרבה בהספדים על כמה וכמה דברים פלאיים שראינו ברבינו זצוק"ל, שממש לא נמצא כדוגמתו, וננסה למצוא איזה הגדרה ודרך שנוכל ליטול מזה לקח לעצמנו.

החלק הראשון, בלימוד התורה. היה מפליא לראות היאך הוא מתענג על הדברים הפשוטים ממש ומוצא בהן חיות וטעם בפעם האלף כאילו לומדם זה הפעם הראשונה, ואינו נלאה לחזור שוב ושוב, כמו ילד המשנן אותיות האל"ף בי"ת. וכשם שסיפרו כמה תיאורים בזה ממה שלמד פרק כירה, וחזר על המשנה, כירה שהסיקוה בקש ובגבבא מאה פעמים ויותר, וכן נוכחתי בעצמי כאשר היה משנן באזניי פרק כל הכלים שלמד בשנים המאוחרות יותר.

למי ששמע מעט והכיר מעט מעוצם מוחו הכביר של רבינו זצוק"ל ומכח תפיסתו וזכרונו העילויים, שחבקו זרועות עולם, זהו חיזיון מפעים מאוד, הרי לא עשה זאת כ'עבודה' מתוך שכפה את עצמו, אלא באהבה וברצון. ופשוטו של דבר שזה נבע מרוב אהבתו לתורה שלכן היה בבחינת 'מתרפקת על דודה', על ה'אמר אביי' 'אמר רבא', וכפי שאמר הגר"י פטרוף באשכבתיה דרבי.

אבל באמת כדברים הללו ממש היה גם בשיחותיו הנוראות, בכל שיחה ושיחה ששמענו, בפרט אלו שנאמרו במקהלות עם במקומות שונים, היינו מחפשים ומחזרים במאמץ רב אחרי דברים שנתחדשו בהם, היה חוזר ללא הרף על אותם הדברים בנפש חיה – רוח ממללא, עם כל החיות וההרגשה, כדיוגמא חדשה ממש.

ובאמת כך היה בכל דבר ודבר שעשה, בכל ענין הוא נכנס כל כולו ללא שיור. זה מתחיל בלימוד. וכן הוא בתפילה, ההרגשה שלנו הוא שהדביקות בתפילה והאריכות המופלאה לא היתה על כוונות האר"י או כוונות הרש"ש, אף שבודאי גם מזה לא הניח את ידו, אלא כמו שאמרו על הר"ש מקינון שהיה מתפלל כתינוק בן יומו.
ואמנם כך היה גם בעשיית חסד, בהשתתפות בשמחות ובאבל, ובכל דבר.

ולכאורה נראה שתמצית הענין הוא שרבינו זצוק"ל חי ונשם וחווה את הדברים בעצמותם. ככה זה היה בתורה, בתפילה, בש"ק ובמועדים, במעשי חסד והטבה ובכל ענין אחר.

ברם, ישנה חויה חיצונית, למשל, אדם שמביאים לו איזה דבר מאכל מיוחד ונדיר, ככל שירבה אדם ויתמיד באכילתו כך יאבד ויסור ממנו הטעם המיוחד של הדבר. הטעם המיוחד זה החידוש והנדירות שלו. שונה הוא הדבר בדברים שאדם חווה כחלק מחייו. אדם לא מואס לעולם בכוס קפה שלו, או בלחם עם חביתה בארוחת בוקר.

רבינו זצוק"ל הפך את כל הקנינים הרוחניים לחתיכות ונתחי החיים בעצמם. אדם לא מואס בחיים עצמם, וכך רבינו הכ"מ חי את ה'חיים האמתיים' כלשונו כחיים ממש ברובד הכי בסיסי והכי פנימי ששייך.

היכולת המופלאה הזאת להיכנס לתוך כל לימוד וקיום מצוה עם כל החיות, לחוות כל שמחה וצער של הזולת עם כל העומק והרוחב, לפרטיהם ולדקדוקיהם, כנראה נבעה שאלו היו בשבילו החיים בעצמם, ואדם מעולם לא התעייף מלחיות.

חזיון פלא נוסף היה ההשתתפות של רבינו בשמחות ול"ע גם באבילות ובצער. לפעמים היה זה בסמיכות ממש, בשמחה היה נראה לפעמים כי הוא שש ושמח יותר מבעלי השמחה, וכן השתתפותו בצער ובאבל היתה לאין ערוך, וכבר ידוע כמה מעשים באסונות קשים שאירעו רח"ל שהעידו כי קיבלו ניחומים רק מרבינו זצוק"ל.

רבינו זצוק"ל גילה טפח מעבודתו במאמרו הנפלא על עבודת התפילה מכתי"ק, שנדפס לראשונה בספר הליכות שלמה, וז"ל,
בעבודת התפילה הדרישה דוקא לאידך גיסא, שכל תפלה ותפילה תהיה כחדשה ממש, עכשיו ממש מבקש ומתפלל, ובאמת כנודע כי כן הדברים בשרשם העליון, וכלשונו של הנפש החיים הקדוש, דלא אתי אינש על יבשתא לתקן תקון נורא כזה לכלול במטבע תפילה קבועה כו' שמעת שתקנוה עד ביאת הגואל, לא היה ולא יהיה שום תפילה דומה לחברתה וכו' ע"ש באורך נועם דברי קדשו, אבל כמובן שעיקר גדול בזה בחינת העבודה מצד האדם המתפלל, אף במי אשר לאו בר הכי בדברים בשרשם, אבל כל המצב הרגשי של התפילה, כל המציאות, לא חלילה לחזור על דברים, אלא עכשיו, מיצוי נפשו עתה, בלי רצף העבר וההוה.

'מיצוי נפשו עתה בלי רצף העבר וההוה' זה היה כמדומה אבן יסוד במשנת חייו ודרך עבודתו של רבינו.

היה קשה להכיל את התופעה השכיחה, בכל פעם מחדש רבינו מפעיל את כל כח השפעתו בשביל לסייע למישהו שאינו מכירו כלל. ומה יהיה בפעם הבאה? 'אין לו אלא ד' אלקיו'. 'ועתה – מה ד' א' שואל מעמך'. כעת יהודי זקוק לעזרה, והיא הרי מגיעה לו, מחוייבים לעשות הכל, וגם לתבוע מאחרים בחזקה. להשפיל את כבודו ולהתבזות, להעשות בעל חוב, וגם להתעמת ולבלוע קפידא מעוד מישהו שקשה לו לעמוד בדרישות ה'פשוטות' הללו.

ב'בית האבל' נמנו וגמרו אחיו שליט"א שבהעמדת תלמידים אין לרבינו זי"ע אח ורע מזה דורות. ה'רב' שאנו מכירים מבתי המדרשות שה'קבלה' זהו השלט שתלוי בפתחם, הוא זה שהצליח להנחיל לתלמידים מתורתו ודרך לימודו, האציל עליהם מרוחו, והשפיע עליהם מיראתו ומעבודתו. רבינו לא כן עמו, הוא שח לעפר ונטל את תלמידיו וינשאם למעלה ראש. כנשר יעיר קינו על גוזליו ירחף, להגביה עוף, לפרוש כנפים. 'פי שנים ברוחך', שלך, בכוחותיך שחננך ה'.

הוא מיצה ונתן את נפשו לדברי התורה בעצמן, לעבודת התפילה ולהתחטא כבן לפני אביו, לקדושת השבתות והמועדים, לתלמידיו, לאלמנות וליתומים, ולכל יהודי.

לא שמעו ממנו כמעט 'וורטים' או פרפראות למרות שבודאי לא אניסי ליה, והיה קשה לחדש לו דבר. אלו היו סתירה למהותו – להתחבר לדברים בעצמם. דיבר בביקורת על אלו שאומרים פשט טוב באיזה רמב"ם, שטיקל יפה, וזונחים את הסוגיא כולה.

וזוהי עבודה גדולה בשבילנו בכל תחומי החיים, לצאת מן השטחיות הרדודה כאילו אנחנו והתורה והתפילה, אנחנו והמצוות, אנחנו והמערכת של בין אדם לחברו, הם שתי מציאויות נפרדות של חיים, וכל אלו הם 'עבודות' חיצוניות, אלא להתמזג עם עצם המציאות של תורה, תפילה, שבת קודש, מועדים, בין אדם לחברו, שזוהי מציאות חיינו.
עצם השינוי בחשיבה, לא לחפש את החידושים ואת ההברקות הצפות ועולות מן הסוגיא, אלא להתייגע ולירד לשרשי הדברים בעצמן, וכן בעבודת התפילה, לא לילך בגדולות אחרי הערות ופשטים, אלא להתחבר לדברים בעצמן, וכך בכל ההנהגה בין אדם לחבירו, לנסות להיכנס לתוך עולמו של השני, ולהשתתף עמו באמת בשמחה ובעצב, בעצה טובה וכו', זוהי כברת דרך משמעותית בהליכה בדרכיו של רבינו זצוק"ל.

לאחר זמן, ניתן לבדוק ולבחון האם אמנם קיבלנו טעם בדברים כמות שהן, האם אנו מסוגלים לצאת מעט מעצמנו ולהשתחרר מן הכבלים של הצמצום שלנו, האם אנו יכולים להתמלא עונג משטיקל גמרא כמות שהוא או מתפילה 'פשוטה' כצורתה, האם אנחנו מרחיבים את יריעת חיינו להיכנס בתוך עולמו של הזולת באמת, או שאנו מתעקשים להשתתף עמו רק מתוך הארבע אמות שלנו.

עוד נקודה אזכיר מצד דינא דגמ' ד'ל' יום קודם הפסח', ידידי הרה"ג ר' יחזקאל שוב שליט"א שאל את רבינו זצוק"ל, היאך היא הדרך לקיים את החיוב של 'חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים', דאמנם לפי גירסת הרמב"ם (פ"ז מחמץ ומצה ה"ו) ועוד ראשונים הגירסא היא 'להראות', וזו קולא גדולה, כי המכוון הוא שיראה בפעולות חיצוניות וימחיש כאילו יוצא עתה ממצרים, אבל לפי גירסת רב עמרם גאון ועוד שהגירסא היא 'לראות את עצמו', והמכוון הוא על הרגשת הלב, היאך מגיעים לידי מדרגה זו.
ומתחילה הזכיר רבינו את המשגיח ר' חצק'ל זי"ע שהוא כלשונו של הרב וולבה היה האחרון ליוצאי מצרים, ושזו דרגה גבוהה וכו'.

ושוב שאל השואל, אבל היאך נוכל לקיים את המצוה הלכה למעשה. ואזי השיב רבינו זצוק"ל, והרי בכל יום אנו מחויבים לקיים מצות 'ואהבת את ד' אלקיך'.

נורא למתבונן כמה מונח בתשובה זו, אנחנו מייגעים את שכלנו היאך לקיים המצוה של סיפור יציאת מצרים פעם אחת בשנה, כאשר אנו מכינים עצמנו לעבודת ליל הסדר הלילה המקודש בשנה, ואילו אצל רבינו זצוק"ל היו הדברים חיים וקיימים, מצות אהבת ד' בכל עת ובכל שעה.

אנו מתחננים בפני רבינו זי"ע, 'דהתם קאימנא', שיהיה מליץ יושר עלינו, על כל תלמידיו הרבים, ובכללם רבבות אלפי תלמידיו האמיתיים, המסורים והנאמנים, בשנים האחרונות שהלכו לאורו באש ובמים בעוז ובתעצומות.

יהיה הכח הזה של 'וחיי עולם נטע בתוכינו' שהשריש בנו, לחיות את החיים הרוחניים כמציאות של החיים בעצמם, 'כי הם חיינו' כפשוטו ממש, כתריס וכמגן בפני כל הקמים עלינו מבית ומחוץ, ולאורו נסע ונלך עד שנזכה ל'ומלאה הארץ דעה את ד' כמים לים מכסים בביאת גואל צדק בב"א.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן ירושלים » ש' מרץ 17, 2018 8:18 pm

זיל בתר רובא כתב:אשכול חסידי כמו האשכול הזה לא היה כמדומני מאז האשכול על פטירת הבעש"ט.

אכן אשכול חסידי. מאות רבות (ואולי יותר) של תלמידים שהיו דבוקים בו בלב ונפש. פתח לבו וביתו להם ללא שיור. הדריכם בארחות חיים, בלימוד, בעבודת ה' וכל אחד לפי ענינו. שמח בשמחתם ואבל ביגונם. כל אחד בפרטיות. לא ישב ממרומי שבתו וחילק הוראות . והעיקר, הכירו אותו והיו בקשר אישי ללא תיווך של ה"חצר", ללא פילטרים כאלו ואחרים.

את הרוח הטבעית הזאת אי אפשר להחליף בשום דבר אחר גם אם אם זה לא תואם לתעמולה המצויה.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' מרץ 17, 2018 9:26 pm

לגבי מה שכתבתי בקשר לדברי הגרש"א זצ"ל במה שפקפק ע"ד הגרי"ז זצ"ל שכתב שאדנ"י הוא ממש קריאת שם הוי"ה, ורציתי לפרש שהיה קשה לו להגרש"א דאיך שייך לומר שזו קריאת הוי"ה, הרי אין לזה שום הבנה.

הנה לאחר ששבתי ועיינתי בגוף המאמר של הגר"ש זצ"ל, הדרי בי, ולענ"ד לא התכוון הגר"ש לזה, ואמנם אולי השאילה היא שאילה מצד עצמה, אבל לא נראה שלזה נתכוין הגר"ש, אלא כוונתו היא להמשך דבריו שמשמעות דברי חז"ל הם ש"אני" כביכול נכתב כך ונקרא כך, אבל לא שהשם הוי"ה נכתב כך ונקרא כך.

ובגוף הסוגיא עיינתי קצת בדברים ואקוה להעלות כמה מהעניינים בקרוב בע"ה.

דורשי יחודך
הודעות: 1521
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ש' מרץ 17, 2018 9:41 pm

מענה איש כתב:
אגב רבינו היה מבטא, כמדומני, עם קמץ תחת הסמך של "ספק", אינני יודע מה יותר מדוייק


לכאורה המשמעות המילולית של ספק ספיקא הוא ספק שיש עליו ספק וא'כ המילה ספק אינו סמוך וצ''ל קמץ ולא בשוא

אני חשבתי להיפך, שהכוונה שיש ספק אם יש ספיקא, וזהו ספק ספיקא, כלומר ספק אם יש ספק, ולפ"ז הוא סמוך וצ"ל בשו"א.

דרך אגב אין לי סיבה לחשוב שהגיית רבינו היתה בדוקא ומשום שסבר שכך צריך לומר. זכורני שבשיעורי יבמות היה מצטט כל הזמן את ה"ולקחה" עם וי"ו שוואי"ת (גם למ"ד שוויא"ת, כמשפט), ויהי הדבר לפלא.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ש' מרץ 17, 2018 9:48 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דודי צח » ש' מרץ 17, 2018 9:45 pm

ת"ח פלוני אמר לי, שהיה בהספד שנערך בבית הכנסת באר שמואל בשכונת אונסדורף ירושלים, והיו שם חמשה מספידים, תלמידי חכמים מובהקים שנחשבים תלמידיו הבכירים, והם הספידוהו בגדולות ובנפלאות, ההוא אמר לי שנהנה מכל הספד והספד, כשהוא מציין, כי רבים חשו שזה הספדים אותנטיים ביותר, של תלמידים חכמים - שלא הזכירו אף אחד מהם, ולו ברמז קל - את העמדות שלו או של הצדדים האחרים בפרשיות הנוגעות ביהדות החרדית, פשוט דיברו על גדלות תורתו וכשרונותיו ודרך הנהגתו עם התלמידים ותו לא מידי.
זה נקרא "כבוד התורה", זיע"א ועכי"א

דודי צח
הודעות: 718
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דודי צח » ש' מרץ 17, 2018 9:58 pm

עוד אמר לי אותו תלמיד חכם, שהיה שבוע שעבר במעונו של הגאון רבי אשר ווייס שליט"א, שאמר לו, שהגר"ש היה מעיר לו לפעמים על מאמרים שונים שפירסם וכתב, תוך כדי סיפר לו שכתב במאמר אחד על איזה ענין וציין תוך דבריו שלא מצינו דבר פלוני בכל הש"ס. והנה הוא מקבל טלפון ממרן הגר"ש אומר לו איך כתבתם כך, ופירט לו ארבעה מקומות שהעניין הוזכר בש"ס !!!
תורתו מגן לנו

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' מרץ 17, 2018 10:15 pm

דודי צח כתב:ת"ח פלוני אמר לי, שהיה בהספד שנערך בבית הכנסת באר שמואל בשכונת אונסדורף ירושלים, והיו שם חמשה מספידים, תלמידי חכמים מובהקים שנחשבים תלמידיו הבכירים, והם הספידוהו בגדולות ובנפלאות, ההוא אמר לי שנהנה מכל הספד והספד, כשהוא מציין, כי רבים חשו שזה הספדים אותנטיים ביותר, של תלמידים חכמים - שלא הזכירו אף אחד מהם, ולו ברמז קל - את העמדות שלו או של הצדדים האחרים בפרשיות הנוגעות ביהדות החרדית, פשוט דיברו על גדלות תורתו וכשרונותיו ודרך הנהגתו עם התלמידים ותו לא מידי.
זה נקרא "כבוד התורה", זיע"א ועכי"א

אין ספק ש'כבוד התורה' של אדם גדול וקדוש הוא לא להתעלם מצדדים מרכזיים באישיותו, בדעותיו, בהנהגתו ובפעליו, כביכול הינם צדדים 'אפלים', ובעיני תלמידיו הנאמנים [דייקא. ודוק] הן הן גבורותיו וענוותנותו וכו'. כל הנידון זה איזה משקל לתת לכך, ובפרט היכן הדברים נאמרים, האם לפני תלמידיו וההולכים בדרכו או בפני הציבור הרחב [שדיבורים כאלו מרחיקים אותם ומרגיזים אותם].

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן ירושלים » ש' מרץ 17, 2018 10:56 pm

בעבר הרחוק הייתי עד לארוע פוליטי שמלמד על אופיו והלך מחשבתו של הגר"ש. הייתי אצלו ושוחחנו. לפתע נכנסה לבית קבוצה נכבדת של ת"ח ועסקנים ספרדים בראשות הגר"ג טולידאנו.זצ"ל. הם היו נסערים מאד ומישהו דרש ממני שאצא כי יש להם משהו דחוף מאד. יצאתי לחדר הכניסה אך לא החוצה לגמרי. זמן ארוך הם היו בפנים , הצעקות היו עד לב השמים , כל הזמן התקשרו לכל מיני אנשים. כמה פעמים נשמע שהגר"ש מנסה להרגיע אותם אך ללא הצלחה. אחרי זמן רב הם עזבו את הבית. כשנכסתי לחדר הוא ישב מהורהר, וסיפר לי שהם רוצים להקים מפלגה נגד ש"ס (אני לא זוכר האם זה היה תלם אמונה או משהו אחר ואולי בכלל לעיריה.). הוא מאד לא היה מרוצה מכך , ואמר שניסה להניא אותם אך ללא הצלחה. "אין להם סיכוי, אבל אתמוך בהם" אמר. שאלתי " למה". ואז הרחיב במס"נ שלהם כשאנשי ש"ס חסמו להם תקציבים ותרומות (זה היה לאחר הפיצוץ בין הרב שך לש"ס). "הרב גבריאל מסר נפש והפסיד הרבה בגלל שדבק ברב שך ובדרכו, אני לא יכול עכשיו שלא לתמוך בו ,גם אם זה לא לרצוני וגם כשאין לזה שום סיכוי".
ודוק בדברים
נערך לאחרונה על ידי בן ירושלים ב א' מרץ 18, 2018 1:24 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

חיים שמעון
הודעות: 138
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 1:56 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי חיים שמעון » א' מרץ 18, 2018 1:02 am

נוטר הכרמים כתב:
ב'בית האבל' נמנו וגמרו אחיו שליט"א שבהעמדת תלמידים אין לרבינו זי"ע אח ורע מזה דורות.


איזה טעם יש בגוזמאות אלו??
דורות !!! לא היה רב ותלמיד כדוג' הגר"ש ותלמידיו
למותר להאריך ודוגמא בעלמא נקטתי

קו ירוק
הודעות: 5801
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי קו ירוק » א' מרץ 18, 2018 1:26 am

אכן זה כך. פלא שלא הכרת וידעת את זה משנים רבות
הגם שאינני תלמיד.

איש הגבעה
הודעות: 238
הצטרף: א' יוני 04, 2017 12:29 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי איש הגבעה » א' מרץ 18, 2018 1:47 am

אף מרן הגראי"ל זצ"ל התפעל מכוחו המיוחד של רבינו בעניין זה של העמדת תלמידים, ושלח לשם את נכדו שהיה מאוד מקורב אצל רבינו.
ברור שיש כאן תופעה מיוחדת שאין לה אח ורע, ובעיקר בבניית כל קומת אישיותם של התלמידים מלמטה ועד למעלה

מלאעולם
הודעות: 429
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 3:58 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מלאעולם » א' מרץ 18, 2018 1:59 am

חיים שמעון כתב:
נוטר הכרמים כתב:
ב'בית האבל' נמנו וגמרו אחיו שליט"א שבהעמדת תלמידים אין לרבינו זי"ע אח ורע מזה דורות.


איזה טעם יש בגוזמאות אלו??
דורות !!! לא היה רב ותלמיד כדוג' הגר"ש ותלמידיו
למותר להאריך ודוגמא בעלמא נקטתי

כמדומה שבאמת לא היה כבר רבות בשנים רב שבנה את תלמידיו כך ממסד עד טפחות. ר"י שנמצא בבית מדרש משחרית עד השעות הקטנות של הלילה. ר"י שהישיבה זה ביתו וביתו זה הישיבה. ר"י שגם בשבתות ובימים טובים תלמידיו סמוכים על שולחנו.
נער הייתי בעולם הישיבות ודבר זה כמעט ואיננו קיים בשום צורה והיקף שכזה. עכשיו תוסיף לזה את דמותו הכבירה ואת השקעתו הבלתי מצויה בתלמידיו ואולי תבין מאיפה הדברים נובעים.

רוצה לעיין
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 11:45 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי רוצה לעיין » א' מרץ 18, 2018 2:34 am

איש הגבעה כתב:אף מרן הגראי"ל זצ"ל התפעל מכוחו המיוחד של רבינו בעניין זה של העמדת תלמידים, ושלח לשם את נכדו שהיה מאוד מקורב אצל רבינו.
ברור שיש כאן תופעה מיוחדת שאין לה אח ורע, ובעיקר בבניית כל קומת אישיותם של התלמידים מלמטה ועד למעלה

עם כל הכבוד הגראי"ל לא שלח את נכדו לשם, למיטב ידיעתי הגראי"ל לא היה מאן דאמר בישיבות נכדיו אצל אף אחד מנכדיו.

רוצה לעיין
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 02, 2014 11:45 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי רוצה לעיין » א' מרץ 18, 2018 2:40 am

חיים שמעון כתב:
נוטר הכרמים כתב:
ב'בית האבל' נמנו וגמרו אחיו שליט"א שבהעמדת תלמידים אין לרבינו זי"ע אח ורע מזה דורות.


איזה טעם יש בגוזמאות אלו??
דורות !!! לא היה רב ותלמיד כדוג' הגר"ש ותלמידיו
למותר להאריך ודוגמא בעלמא נקטתי

הגאון רבי נחום פרצוביץ העמיד תלמידים בבנין אישי
ולפניו הגאון רבי אלעזר מנחם שך העמיד תלמידים בבנין אישי
ויש לדון אם הגר"ש רוזובסקי אינו בכלל אותו המנין הגדול
ולפניו הגרי"ז הלוי העמיד תלמידים בבנין אישי
ולפניו אף החזו"א העמיד תלמידים בבנין אישי.
ולפניו הגר"ש שקופ העמיד תלמידים בבנין אישי
הגר"ש היימן גם הוא העמיד תלמידים בבנין אישי
כל הנמנים כאן היו רבנים שלקחו אחריות על תלמידיהם לגדלם ולחנכם ולהרוות שאיפותיהם לגדלות

גם זו לטובה
הודעות: 2523
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גם זו לטובה » א' מרץ 18, 2018 2:45 am

ראש ישיבה (מבו"ג) אמר בניחום אבלים לגר"ע, מסתבר שמה שאבא אמר "אבוה דשמואל" היה בענווה.. וגער בו הגר"ע...

חוקר ובוחן
הודעות: 84
הצטרף: ה' אוגוסט 24, 2017 12:38 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי חוקר ובוחן » א' מרץ 18, 2018 9:49 am

רוצה לעיין כתב:
חיים שמעון כתב:
נוטר הכרמים כתב:
ב'בית האבל' נמנו וגמרו אחיו שליט"א שבהעמדת תלמידים אין לרבינו זי"ע אח ורע מזה דורות.


איזה טעם יש בגוזמאות אלו??
דורות !!! לא היה רב ותלמיד כדוג' הגר"ש ותלמידיו
למותר להאריך ודוגמא בעלמא נקטתי

הגאון רבי נחום פרצוביץ העמיד תלמידים בבנין אישי
ולפניו הגאון רבי אלעזר מנחם שך העמיד תלמידים בבנין אישי
ויש לדון אם הגר"ש רוזובסקי אינו בכלל אותו המנין הגדול
ולפניו הגרי"ז הלוי העמיד תלמידים בבנין אישי
ולפניו אף החזו"א העמיד תלמידים בבנין אישי.
ולפניו הגר"ש שקופ העמיד תלמידים בבנין אישי
הגר"ש היימן גם הוא העמיד תלמידים בבנין אישי
כל הנמנים כאן היו רבנים שלקחו אחריות על תלמידיהם לגדלם ולחנכם ולהרוות שאיפותיהם לגדלות


לא הבנתם כלום.
כל אלו היו , בעלי דרך שיטה והסברה כוללת שידעו להקנות זאת לשומעי לקחם . בין במסגרת שיעורים בין במסגרת דיבורים בד"ת.
כל הנקראים תלמידים שלהם- לאו דווקא הוא מכמה בחינות.
ברבי שמואל נמצא הענין שהוא מצידו היה מעמיד , ( אעפ"י שלרוב שפלות הדור , למרות זאת לא כולם עמדו בשיא יכולתם) וכמו שדייקו המפרשים על והעמידו תלמידם הרבה- ולא העמידו הרבה תלמידים. ולדעת להעמיד לפי דרכו של כל אחד , אחר הידיעה בעומק ורוחב התורה והחובה והאפשרות שיש לכל אחד הוא מלאכה קשה שבמקדש. וגם צריך לזה הרבה לב טוב.
על כן - כל מי שהזכרת - גם אם תלמידיהם 'קנו' וסיגלו לעצמם את שיטתם הלימודית , זה אינו נקרא 'העמדת' תלמידים המדוברת , זה נקרא לימוד התלמידים. היחיד שעולה בזכרוני כרגע, שהחזו"א קיים בו עניין העמדה הנ"ל הוא ר' שלמה כהן . ושוב , זה לא קשור לתוצאות.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » א' מרץ 18, 2018 10:33 am

ד"ת שלו בענינא דיומא נדפסו בהגש"פ 'פתחי אברהם' עמ' ה' והלאה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 11:00 am

חוקר ובוחן, אכן לזה הכוונה. ועוד יתירה מזו, היה אב ואם לתלמידיו ודאג להם בכל לאורך שנים רבות. אני לא מכיר מישהו בדומה לזה, ואם יש, אז שנים הם. [היו עוד ראשי ישיבות חשוכי בנים, ולא היתה להם את היכולת הנפשית לגדל תלמידים כמו בנים ממש].

אחי שיחי' אינו תלמיד של הגר"ש, פעם עמד בדלת וביקש להיכנס ולא הכניסו. הגר"ש שמע ואמר, איך לא מכניסים נכד. בליל ש"ק פר' וירא תש"ס רבינו שבת בבני ברק. בליל שבת הלכנו להתפלל אצל הגראי"ל זצ"ל. אחרי התפילה התקיימה שיחה מעניינת ביניהם. בין השאר, שאלו הגראי"ל, מה עושה בבני ברק, האם בא לשמחה משפחתית. רבינו ענה (מתורגם מאידיש), שמחת תלמיד. אצלינו התלמידים הם משפחה.
יכלה הזמן והסיפורים שיש בהם מדי הרבה היחשפות אישית לא יכלו על עומק הקשר בין רבינו והרבנית לתלמידים. אולי בהמשך אי"ה.

סעדיה, תורת רבינו על פסח מצויה יותר בהגדה [הלא מוצלחת] 'רשפי אש'. גם זה מעט מזעיר.

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מאור עינים » א' מרץ 18, 2018 11:44 am

אני לא מצליח להבין שיש המצטטים את הספדו של הר' י' פטרוב על שהיה נכנע לרמ"א כ"ילד בן יומו" וכ"איש פשוט משערי חסד", האם נוכל לתאר שמישהו יספיד את הרב מטשיבין או גדול אחר שהוא נכנע לרמ"א
יכול להיות שאפשר לחלוק על רמ"א, אבל לומר שלעשות כמו הרמ"א זה הכנעה, ולא עוד אלא שצריך להיות בבחינה של "ילד בן יומו" ו"איש פשוט משערי חסד" זה פשוט מזעזע כל לב, אלא מאי שכל מי שיודע את שיחו של הר' פטרוב יודע שבאמת לגביו מילתא רבתא הוא... ואכמ"ל,
[וביודעי שיש כאלו מההולכים לאורו של ר' שמואל, שנזדעזעו מהדברים, וכי זה המסורת שהעמידו אותנו, [מה היה אומר מרן בעל האבי עזרי על כגון זה...]

גן הירק

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גן הירק » א' מרץ 18, 2018 11:54 am

כידוע בד"כ רבינו דאג להסתיר ולנצור את ידיעותיו בחכמת הרז, אך כאן משום מה חרג ממנהגו

ספר יצירה שרים.png
ספר יצירה שרים.png (142.7 KiB) נצפה 12026 פעמים

נשר
הודעות: 1071
הצטרף: ב' אפריל 06, 2015 1:05 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נשר » א' מרץ 18, 2018 1:52 pm

מאור עינים כתב:אני לא מצליח להבין שיש המצטטים את הספדו של הר' י' פטרוב על שהיה נכנע לרמ"א כ"ילד בן יומו" וכ"איש פשוט משערי חסד", האם נוכל לתאר שמישהו יספיד את הרב מטשיבין או גדול אחר שהוא נכנע לרמ"א
יכול להיות שאפשר לחלוק על רמ"א, אבל לומר שלעשות כמו הרמ"א זה הכנעה, ולא עוד אלא שצריך להיות בבחינה של "ילד בן יומו" ו"איש פשוט משערי חסד" זה פשוט מזעזע כל לב, אלא מאי שכל מי שיודע את שיחו של הר' פטרוב יודע שבאמת לגביו מילתא רבתא הוא... ואכמ"ל,
[וביודעי שיש כאלו מההולכים לאורו של ר' שמואל, שנזדעזעו מהדברים, וכי זה המסורת שהעמידו אותנו, [מה היה אומר מרן בעל האבי עזרי על כגון זה...]


אולי יש שהדברים נראו להם תמוהים, אבל מי שמכיר קצת את ההולכים בדרך הגר"א, ואת דרכם בלימוד מבין שהשבח הגדול ביותר זה מה שאמר הרב פטרוף "לא לזוז מפשטות הגמרא ולא לזוז מדברי הרמ"א".
כמה אנשים יש שמפריע להם בלימוד הלכה - פשטות הגמרא?

אכן למי שלא מכיר אלו מילים קצת חלולות...

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מאור עינים » א' מרץ 18, 2018 2:33 pm

נשר כתב:
מאור עינים כתב:אני לא מצליח להבין שיש המצטטים את הספדו של הר' י' פטרוב על שהיה נכנע לרמ"א כ"ילד בן יומו" וכ"איש פשוט משערי חסד", האם נוכל לתאר שמישהו יספיד את הרב מטשיבין או גדול אחר שהוא נכנע לרמ"א
יכול להיות שאפשר לחלוק על רמ"א, אבל לומר שלעשות כמו הרמ"א זה הכנעה, ולא עוד אלא שצריך להיות בבחינה של "ילד בן יומו" ו"איש פשוט משערי חסד" זה פשוט מזעזע כל לב, אלא מאי שכל מי שיודע את שיחו של הר' פטרוב יודע שבאמת לגביו מילתא רבתא הוא... ואכמ"ל,
[וביודעי שיש כאלו מההולכים לאורו של ר' שמואל, שנזדעזעו מהדברים, וכי זה המסורת שהעמידו אותנו, [מה היה אומר מרן בעל האבי עזרי על כגון זה...]


אולי יש שהדברים נראו להם תמוהים, אבל מי שמכיר קצת את ההולכים בדרך הגר"א, ואת דרכם בלימוד מבין שהשבח הגדול ביותר זה מה שאמר הרב פטרוף "לא לזוז מפשטות הגמרא ולא לזוז מדברי הרמ"א".
כמה אנשים יש שמפריע להם בלימוד הלכה - פשטות הגמרא?

אכן למי שלא מכיר אלו מילים קצת חלולות...

מכיר גם מכיר.
ועדיין לא צריך להיות תנוק בן יומו וכדו' בשביל לשמוע בקול הרמ"א, מספיק להיות חת"ס פשוט... או הרב מטשיבין....

מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מאור עינים » א' מרץ 18, 2018 2:39 pm

גן הירק כתב:לכל תלמידי הרב "יל"ע ויל"ד" שבפורום כאן, שבתסכולם יורים זיקים כנגד הגר"י פטרוף: מדובר בת"ח מופלג ממש ובע"ה עתידו לפניו, הוא רק בתחילת פעולותיו הברוכות!


אני לא דברתי על האיש, [כמובן זה לא נושא הפורום] אבל דעותיו ידועות כממש לא שמרניות, [בלשון המעטה] ואם כי היה יד ימינו של ר' שמואל, אבל כמדומה שאינו מייצגו,
ואין ענין להאריך בפרטים, כי אם ביודעו ומכירו א"צ לדידי ולדכותי, [ואם רוצה אפשר באישי]
לא מפריע לי שכך הם דעותיו, אני רק תמה שאנשים איבדו את חוש הביקורת,[מסיבות ידועות] ותלמידי ר' שמואל הדבקים במסורת, ונושאי דגל מרן הרב שך, והם לא מבינים מה נורא כ"כ בבטוים אלו, להיכנע לרמ"א ... וכו'.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » א' מרץ 18, 2018 3:07 pm

נוטר הכרמים כתב:סעדיה, תורת רבינו על פסח מצויה יותר בהגדה [הלא מוצלחת] 'רשפי אש'. גם זה מעט מזעיר.

נמצא באוצר?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 4:30 pm

מאור עינים כתב:
גן הירק כתב:לכל תלמידי הרב "יל"ע ויל"ד" שבפורום כאן, שבתסכולם יורים זיקים כנגד הגר"י פטרוף: מדובר בת"ח מופלג ממש ובע"ה עתידו לפניו, הוא רק בתחילת פעולותיו הברוכות!


אני לא דברתי על האיש, [כמובן זה לא נושא הפורום] אבל דעותיו ידועות כממש לא שמרניות, [בלשון המעטה] ואם כי היה יד ימינו של ר' שמואל, אבל כמדומה שאינו מייצגו,
ואין ענין להאריך בפרטים, כי אם ביודעו ומכירו א"צ לדידי ולדכותי, [ואם רוצה אפשר באישי]
לא מפריע לי שכך הם דעותיו, אני רק תמה שאנשים איבדו את חוש הביקורת,[מסיבות ידועות] ותלמידי ר' שמואל הדבקים במסורת, ונושאי דגל מרן הרב שך, והם לא מבינים מה נורא כ"כ בבטוים אלו, להיכנע לרמ"א ... וכו'.
הכל כמובן ידוע ומפורסם, ופוק חזי...
ובכן, מה שידוע הוא שישנם אנשים בכל החוגים שחושבים ש'נושא דגל' חייב להיכנס לאיזה מיטת סדום ולהשתוות בהכל.
זה מאוד נכון שר"י פטרוף הוא לא מייצג את החלק של עמידה בפרץ ושמירת המסורת בהנהגה הציבורית, זה לא האיש והוא גם לא מתיימר לעשות זאת, למרות שההכרח אילץ אותו להיות מעורב עד הצוואר גם בזה, ולשאת כמה נאומים. ר' יוסף מייצג מאוד את רבו באמירה הזאת של 'להיכנע לרמ"א', כי לרבינו היה פן נוסף וקדום באישיותו שהיה דבוק בהגר"א, וכמו שנתבאר. ובאמת לרב שך לא היה שום קשר לזה, כמו שלא היה לו קשר מיוחד לחכמת הקבלה, שרבינו חי ונשם, ועודד רבים מתלמידיו ללומדה. רבינו היה מחובר הרבה יותר לעולם ההלכה מהרב שך, והיו עוד הבדלים. וכי בין הרב שך לרב אלישיב לא היו אין סוף חילוקים?

לעצם הענין, מעבר להערכתו העצומה של רבינו לר"י פטרוף, בתחילת החורף הוא התבטא באזניי: ר' יוסף, מברכות ועד עוקצין כפשוטו, הרי שכל באי מעלות התורה יודעים שהוא עבר מבחני סיכה על כל הש"ס, והדברים ידועים למי שרוצה לדעת.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 4:36 pm

ולנושא ה'חצר', יאמר ברורות: היו זמנים רבים שהיה קשה להיכנס והושבו פני רבים ריקם, לרוב בהוראת רבינו זצוק"ל, אולם מעולם לא שמעתי שמישהו טען שמקשיבים לו... השיחות תמיד התנהלו באופן ישיר מול רבינו זצוק"ל, ללא תיווך וללא התערבות. מנהלי המוסדות החדשים יעידו כי כל טרוניה או ביקורת של מישהו פרטי יכלה להגיע לרבינו בכל עת, רק שלפעמים המתלונן היה צריך להשקיע זמן, להמתין הרבה או לבוא פעם נוספת. כיוצא בזה אני לא זוכר ששמעתי תלונה על מישהו שקיבל פעם איזה מתת בעד כניסה.

בן ירושלים
הודעות: 771
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן ירושלים » א' מרץ 18, 2018 4:42 pm

סיפור ששמעתי מהגר"ש זצ"ל שמאד מאפיין את הגישה העצמאית להלכה: היה יהודי ת"ח גדול ששמו ר' שלום ברנדר זצ"ל. כשהגיע לארץ שימש כראש ישיבת(או ר"מ) בעלז . כשהגיע לארץ התודע לספרי החזון איש. פעם ראה בחזון איש דבר שנסתר מהמגן אברהם. הוא שאל רבים וטובים ולא ידעו לתרץ. מישהו יעץ לו שיסע לחזו"א עצמו. הוא הגיע לב"ב ושאל את החזו"א. החזו"א הוציא את המג"א ועיין בו ועיין גם בספרו חזו"א. לאחר כמה דקות בקש מהרב ברנדר עט, וכתב לצד ספרו : ודלא כמג"א.
הרב ברנדר סיפר זאת לרבינו הגר"ש ואמר שכמעט והתעלף. הגר"ש רצה להראות בזה את הבדלי הגישות והשיטות.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 5:49 pm

כידוע הפיסגה של רבינו היתה במוצאי יוה"כ. אחרי עבודה נוראה ומאומצת שעות ארוכות בעמידה וביגעיה, בחיות וברגש אין סופיים, ללא שום ליאות, מיד לאחר הבדלה על מקומו בבית המדרש, היה פונה רבינו ללימוד מס' סוכה כמנהג הגר"א במשך שעות אחדות. הוא היה אז במצב של גילה ורעדה עצומים. והנה עובר לפניו איזה אברך שמבין קצת בדירות. רבינו שואל אותו, היודע הינך, מהו מחירה של דירת 3 חדרים בנווה יעקב? כנראה ידיעה זו היתה נצרכת לו בשביל א' מתלמידיו או מהנדכאים החוסים בצילו. לא יאומן מידת ה'סולם מוצב ארצה' בעוד 'ראשו מגיע השמימה' שהתגלמה בהנהגתו, כפי שמעידים כל הסובבים.

אני לא מסוגל לשכוח את השמחה העצומה שהיתה לו בימים שקודם המועדים, באפיית מצות במוצאי שבת עם התלמידים, שנה אחת התלויתי אליו ועבדתי בחריצות. הוא התעקש לתת לי ק"ג מצות הביתה. את השמחה בעשיית הסוכה ובנייתה. הגעגועים תוקפים. ומי מדבר על המועדים בעצמם. לא זכיתי להיות שם בימים טובים חוץ משבועות ושמחת תורה, רק בחול המועד של פסח וסוכות ובהושענא רבא. קשה לתאר. אין לזה שום תמורה.

היה לי מנהג של קבע לעלות ירושלימה בתחילת חודש ניסן, הרי שם הזמן ממשיך כסדרו עוד שבוע. אני נזכר כעת, באחד השנים שהייתי בישיבה, היתה חתונה בבני ברק של אחיינו בסיום המשך הזמן. ביקשתי רשות להצטרף עם כל מטלטליי לנסיעה. לקראת סיום הנסיעה, רבינו הורה לנהג לנסוע ישר לביתי לפרוק את כל המטען. רבינו יצא מהרכב, ורצה לעזור לי להוריד מהרכב. תוך כדי קראתי לאבי שליט"א שהציע לרבינו לעלות לביתנו, רבינו התנגד כי זה 'ערב פסח' וזה לא זמן, וטייל עם אבי ממושכות ברחוב.

כאלה סיפורים על היחס המיוחד לתלמידים יש למאות. כמה פעמים דאג לנו לכל צרכינו, עד היום הזה, קשה לפרט עוד.

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי עפר לרגלם » א' מרץ 18, 2018 6:59 pm

וע"ע בהספדו הנפלא של הרב יחיאל מאיר שהתפרסם כעת בירחון האוצר.

צולניק
הודעות: 1096
הצטרף: ב' מרץ 17, 2014 12:10 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי צולניק » א' מרץ 18, 2018 7:03 pm

'הנהגות וזכרונות', מתוך ירחון האוצר
קבצים מצורפים
הנהגות וזכרונות.pdf
(142.32 KiB) הורד 1678 פעמים

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 7:27 pm

אין מילים בפי להודות לר' יחיאל בן ידידי רם המעלה, הגאון המובהק ר' אליעזר שליט"א.
ההנהגות שכתבתם יש כאלו רבים, ויש דברים שיש עמי מה להוסיף, או שג"א שמעתי במדויק כן, או קצת אחרת. אולם 'את עלית על כולנה', הקוים שהעליתם בסוף זה הפלא ופלא ממש.

אני נזכר כעת בכמה הזדמנויות שהייתי בבית אביכם עם רבינו זצוק"ל, פ"א בסעודת ש"ק, ופ"א היה זה בליל ברי"מ לא' מאחיך, שבא רבינו ללמוד זוה"ק בבית, ואנו לקחנו גמרות.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב א' מרץ 18, 2018 7:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 7:36 pm

בקשר לענין הקפידה החזקה, רבינו זצוק"ל אמר פעם לתלמידו הגאון ר' אלי' ויינר שליט"א, כי הביאור בכל ת"ח שאינו נוקם ונוטר כנחש אינו ת"ח', היינו שת"ח חווה כל דבר בעומק, שום דבר לא עובר לידו, כאשר מיששהו אומר לו משהו, אין זה דבר של מה בכך, הוא יורד לשרשי הפגיעה. וכמה נאים הדברים כתוספת לכל הנתבאר בדבריך.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » א' מרץ 18, 2018 9:38 pm

צולניק כתב:'הנהגות וזכרונות', מתוך ירחון האוצר

ייש"כ.
צ"ע מש"כ באות ו', איך מנהג אשכנז יכול לעקור חיוב חינוך מדרבנן?

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

חשך אור העולם ! רבינו שמואל איננו!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 11:20 pm

אכתוב כאן הערות אחדות על דברי הרב יחיאל מאיר.

בענין קריעה על ראיית מקום המקדש. רבינו זצוק"ל החמיר בזה, ונהג כמנהג ותיקין ונקיי הדעת שבירושלים לבוא בכל ראש חודש לכותל. פ"א לא הגיע, וקרע את החליפה. אולי אצרף תמונה בהמשך.

אות יד. ידוע ומפורסם ופעם התבטא שזה עדיף מביה"כ דפרסאי.

לא רק מזוזה לא היה מנשק, אלא גם במשמוש התפילין לא נהג לנשק, וכידוע שכן היה הנהגת אביו הגרש"ז. בק"ש לא היה מניח ידו על העינים.

אות ט. גם לי העיר פעם ברבים כשראה מרחוק שידי נוגעת מעט בזקני. בבהלה ממש.

אות יד. היה מבקש הרבה פעמים ברכות מכל מיני תלמידים, והיה ניכר שיש לו בזה כוונה נסתרת. מה שנראה לעין שביקש מאלו שהיו שייכים לטהרה, וכמו שהתבטא פעם, [בכל הענין הזה היו לו הקפדות מענינות, וכבר רמז לזה אחיו הג"ר מאיר שמחה יבלחט"א בשיחתו למוסף הזכרון, ויש בזה כמה עובדות, ולא אאריך מפני המלגלגים].

אות יז. כרכי דרכי שמואל היינו כרכי שיעורים ולא כתבי יד.

אות כד. לא הבנתי מה העובדא כאן, מה הקשר בין ההתנגדות שלו לצבא ליחס לאדם מסכן? (אתה רוצה לקרר?).

אות כו. בנושא ההתנתקות דבר מהצד הבטחוני, בלי שום קשר לענין של ארץ ישראל, [וכאן הכתוב כותב מהרהורי לבו, כמו בענין זילברמן, שכבר הבאתי בעבר עדות ברורה].

אות כט. אמר לי פעם שזה פלא גדול מה שהיה כאן בשואה, אנשים התפללו קצת אבל רבו על עליות ועישנו סיגריות כרגיל. ושאלתי, הרי באמת הסתירו מידע מהציבור ולא ידעו. וענה בצער, הרי את העיקרון שנשרפים כל רגע אנשים ר"ל ידעו, רק לא ידעו את ההיקפים. ואיך יערב אכול ושתו, ולהתנהג כרגיל? ובהזדמנות אחת דימה זאת למצב היום עם גזירות השמד, ואכ"מ.

אות ל. אני דווקא שמעתי ממנו בעד שפת האידיש, ועל הרבה דברים אמר שא"א להסביר אלא בשפה זו. ואמר לי ששני דברים היה מתאים לי ואני לא בענין, לדעת אידיש ולהיות בעל קורא. [ובאמת קראתי כ"פ בישיבה הק' לשביעות רצונו, רק מחמת העצלות שבי לא אביתי לקחת את העול].

אות לז. הנהגה ידועה שלו בהרבה שמחות לא לתת להפריע לד"ת, וכאשר הפריעו בכל זאת טרח לשמוע הדברים עד תומם. כאן התגלתה תמיד תפיסתו המהירה.

זנב לאריות
הודעות: 263
הצטרף: א' פברואר 05, 2017 3:36 pm

Re: להיכן נעלם האשכול על מרן הגר"ש זצוק"ל

הודעהעל ידי זנב לאריות » א' מרץ 18, 2018 11:34 pm

נוטר הכרמים כתב:לפי איך שהבנתי מההנהלה, האשכול ישוב מצונזר מאוחר יותר.

אכתוב כאן הערות אחדות על דברי הרב יחיאל מאיר.

בענין קריעה על ראיית מקום המקדש. רבינו זצוק"ל החמיר בזה, ונהג כמנהג ותיקין ונקיי הדעת שבירושלים לבוא בכל ראש חודש לכותל. פ"א לא הגיע, וקרע את החליפה. אולי אצרף תמונה בהמשך.

אות יד. ידוע ומפורסם ופעם התבטא שזה עדיף מביה"כ דפרסאי.

לא רק מזוזה לא היה מנשק, אלא גם במשמוש התפילין לא נהג לנשק, וכידוע שכן היה הנהגת אביו הגרש"ז. בק"ש לא היה מניח ידו על העינים.

אות ט. גם לי העיר פעם ברבים כשראה מרחוק שידי נוגעת מעט בזקני. בבהלה ממש.

אות יד. היה מבקש הרבה פעמים ברכות מכל מיני תלמידים, והיה ניכר שיש לו בזה כוונה נסתרת. מה שנראה לעין שביקש מאלו שהיו שייכים לטהרה, וכמו שהתבטא פעם, [בכל הענין הזה היו לו הקפדות מענינות, וכבר רמז לזה אחיו הג"ר מאיר שמחה יבלחט"א בשיחתו למוסף הזכרון, ויש בזה כמה עובדות, ולא אאריך מפני המלגלגים].

אות יז. כרכי דרכי שמואל היינו כרכי שיעורים ולא כתבי יד.

אות כד. לא הבנתי מה העובדא כאן, מה הקשר בין ההתנגדות שלו לצבא ליחס לאדם מסכן? (אתה רוצה לקרר?).

אות כו. בנושא ההתנתקות דבר מהצד הבטחוני, בלי שום קשר לענין של ארץ ישראל, [וכאן הכתוב כותב מהרהורי לבו, כמו בענין זילברמן, שכבר הבאתי בעבר עדות ברורה].

אות כט. אמר לי פעם שזה פלא גדול מה שהיה כאן בשואה, אנשים התפללו קצת אבל רבו על עליות ועישנו סיגריות כרגיל. ושאלתי, הרי באמת הסתירו מידע מהציבור ולא ידעו. וענה בצער, הרי את העיקרון שנשרפים כל רגע אנשים ר"ל ידעו, רק לא ידעו את ההיקפים. ואיך יערב אכול ושתו, ולהתנהג כרגיל? ובהזדמנות אחת דימה זאת למצב היום עם גזירות השמד, ואכ"מ.

אות ל. אני דווקא שמעתי ממנו בעד שפת האידיש, ועל הרבה דברים אמר שא"א להסביר אלא בשפה זו. ואמר לי ששני דברים היה מתאים לי ואני לא בענין, לדעת אידיש ולהיות בעל קורא. [ובאמת קראתי כ"פ בישיבה הק' לשביעות רצונו, רק מחמת העצלות שבי לא אביתי לקחת את העול].

אות לז. הנהגה ידועה שלו בהרבה שמחות לא לתת להפריע לד"ת, וכאשר הפריעו בכל זאת טרח לשמוע הדברים עד תומם. כאן התגלתה תמיד תפיסתו המהירה.

ג"א נהנתי מאוד מכתיבתו של הגר"י מאיר,
1. אולי תוכל לשפוך אור על מש"כ באות יח' לגבי אכילת תאנים, על מה סמך להיתרא באכילתם בבדיקה בעלמא כבתמרים.
2. במש"כ בעמוד האחרון נראה לי שעבר הכותב את הגבול, אין דרכינו לפרש את האבות והנהגותיהם ע"פ ניתוח האישיות שלהם, ועיין ודו"ק.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: להיכן נעלם האשכול על מרן הגר"ש זצוק"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' מרץ 18, 2018 11:39 pm

בקשר לאכילת תאנים, אצרף בזה ממחברת של תלמיד:
ראה אחד בודק תאנה, ואמר שלא צריך לבדוק, דכל החשש הוא דוקא בתאנים גרועות ששהו בחוץ וכד' ולכן הם מתליעות, אבל תאנים שנשמרו היטב אין בהם חשש. והוסיף דמ"מ אי"ז איסור דאורי' שהרי התולעים בטלות ברוב וזה אסור רק מדרבנן, ובאיסור דרבנן יש לדון האם מתעסק אסור, ולא שייך לומר דאין כאן מתעסק דהוה כמתעסק בחלבים ועריות דחייב שכן נהנה, דכיוון שאין בזה ממשות לא שייך לומר שנהנה מהתולעים.
[ואמרתי לו שאפשר שמה שלא רואים את התולעים אי"ז מרוב קטנותם אלא שצבעם דומה לפרי, וביטל חשש זה. והבנתי כוונתו שסוכ"ס אין בזה ממשות ולכן זה בטל. עוד אמר שמה שרואים בהגדלה ע"י זכוכית מגדלת אין בזה כלום, דא"כ גם לנשום א"א שהרי באוויר יש חיידקים. ואמר לי שפעם היה אצלו אדם אחד [מיכה רוטשילד] ובדק את התאנים ולא מצא כלום]


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 249 אורחים