מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
מאור עינים
הודעות: 213
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מאור עינים » ד' מרץ 14, 2018 9:06 pm

איש_ספר כתב:
מאור עינים כתב:השמועה אמרה שהיו שני בחורים בישיבה [שאחד מהם היה נכד של הרב שך ] לחזור על שיעורים של ר' בערל פוברסקי,
שמעתי בעבר מהגאון ר' בונם שרייבר, בקשר לפלוני - בן גילו של ר' בונם - המספר שהיה תפקידו לחזור לפני הרב שך על שיעורי ר' בערל, שהלה אינו יודע כמה חכמה היה בדבר. לדבריו, הרב שך היה מודאג שהלה נכנס ויוצא בביתו של ר' גדליה, וחשש שבכך תפחת התעניינותו בלימוד הישיבה, ולפיכך הטיל עליו משימה זו, מתוך תקוה שעי"כ יהיה הלה אנוס להכנס לשיעורים ואף להכין היטב את הגמרא עליה נסוב השיעור...

אני מכיר סיפור נוסף שנים רבות אח"כ, אבל ברור שהרב שך לא בא לשמוע את חידו"ת של ר' בערל, אלא סקרנות בעלמא, וגם אצל ר' שמואל, שסגנון תורתם היה כ"כ שונה, ברור שרצה לדעת במה מדובר ותו לא.
נערך לאחרונה על ידי מאור עינים ב ד' מרץ 14, 2018 9:07 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' מרץ 14, 2018 9:25 pm

בחיל ורעדה, וביודעי שאיני כדאי, אני מצרף כאן קובץ עם קצת קוויים כלליים לדרכו של רבינו הגר"ש זצ"ל בשיעוריו, כמובן כפי הבנת הכותב.

כפי שכתבתי בגוף המאמר, הינו עוסק בעיקר ברובד החיצוני של הדברים, ואעפ"כ הואיל ואני עצמי קיבלתי תועלת גדולה גם ברובד זה, אמרתי לשתף את הדברים עם אחרים. אך כמובן שאפילו ברובד חיצוני זה, הדברים דלים ועלובים ביחס למקור.

כמובן אשמח לשמוע ביקורת הערות כו', כמו"כ אני מעוניין לשמוע מפי תלמידי רבינו הנמצאים כאן המסכימים המה לדברים אם לא...

לאור מה שנתברר בענין שם הוי"ה כו', אני מצרף שוב את המאמר בלי חלק זה)
קבצים מצורפים
עקבותיך לא נודעו.docx
(21.18 KiB) הורד 432 פעמים
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ש' מרץ 17, 2018 10:58 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' מרץ 14, 2018 10:46 pm

המעיין בדברי רבנו בבית ועד למחנכים יראה שכוונתו היתה ממש להיפך מהמצטט בדבריו הדגיש שבהכרח לייסד מקום שיתן כלים למחנכים מבלי שיזדקקו להגיע לחכמת הגויים, אכן יש צורך לפעמים להשתמש בחכמתם אך כל זה צריך להיות מתוך יראת ה' טהורה!!!

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מענה איש » ד' מרץ 14, 2018 11:20 pm

מתוך 'ועקבותיך לא נודעו'
בלימוד דברי הראשונים היה דרכו להסתכל על התמונה הכללית, למשל ידוע לשון הרשב"א בתשובה על ספק ספיקא ש"דומה לרוב", והאחרונים ז"ל פירשו מדין רוב צדדים כו'. חוץ מכל הקושיות שיש על זה, הנה הגר"ש זצ"ל טען שבכל ספר תורת הבית לא נמצא דבר כזה (ומסתמא אמר ג"כ שבחידושי הרשב"א לא מצינו זאת בשום מקום, אינני זוכר אם אמר כן), ושמצד זה גופא לא יתכן שבא הרשב"א כאן לחדש חידוש עצום כזה בלי שהיה עומד על זה ומבסס אותו במקומות אחרים בחיבוריו. ובכלל שלל את ביאורי האחרונים בדין ספק ספיקא שהרי הראשונים לא ראו צורך ליכנס לבאר את הדין,


לא כ''כ הבנתי את הטענה שלא יתכן שהרשב''א וכו', הרי אין פה איזה חידוש לדינא רק שבא לבאר ולרשב''א עצמו זה היה כדבר פשוט.

ולעצם העניין האם יתכן שדין ספק ספיקא אין בו סברא הרי ספרי הפוסקים מלאים בנידונים שונים לגבי ספק ספיקא היכן שייך או לא שייך והכל תלוי בסברות.

בן אליהו
הודעות: 1015
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן אליהו » ד' מרץ 14, 2018 11:30 pm

ממה שאני לאט לאט קולט מהנאמר, וביחוד מהקונטרס דורשי יחודך, מתקבל אצלי הרושם שדרך לימודו של ר' שמואל זצ"ל קרובה למה שספגנו אצל מו"ר הגר"א שפירא. הסברה בעניין קרוב או פסול בראיית הירח, היא אופיינית מאוד למו"ר זצ"ל.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' מרץ 14, 2018 11:46 pm

הרב מענה איש היקר, לגבי הערותיכם בספק ספקא:
א. לפי מיעוט הבנתי, ואיני יכול לקחת אחריות על זה, אך כך אני מרגיש, על זה גופא נלחם רבינו, שסבר שאין מקום לומר על חידושים גדולים, שהיו כה פשוטים לראשונים עד שלא ראו צורך להסביר אותם, כי הרי רואים אנו שהראשונים התעכבו על דברים יותר פשוטים, הראשונים טרחו לבאר שורש כל דין, ולכן דבר שאין לו רמז בגמרא, והינו מחודש מצד עצמו, סבר שלא יתכן שלא יראה הרשב"א צורך להסביר אותו ו"לעשות עסק" ממנו.

ב. ודאי שיש בספק ספיקא סברא!! (אגב רבינו היה מבטא, כמדומני, עם קמץ תחת הסמך של "ספק", אינני יודע מה יותר מדוייק), וכפי שכתבתי במילים הבאות שלא העתקת, "אלא ודאי שיש כאן סברא פשוטה שבספק ספיקא לא נכנס לכלל ספק שצריך לחוש אליו." וזה גופא הביאור למה שמצינו שיש כללים וחוקים למה נחשב ס"ס ומה לא, כי למרות ששורש הדבר הוא שהוא רחוק מספק, צריך להגדיר מה נכנס לכלל זה, כל זמן שזה מוגדר ספק אחד, תמיד יש לו דין ספק, ולכן צריכים קודם להחליט אם זה ספק אחד או שתי ספיקות, אבל הטעם ששתי ספיקות מותר הוא בגלל שאינו נכנס למה שנקרא ספק.

הרב בן אליהו היקר: את תורת הגר"א שפירא זצ"ל לא הכרתי, כמדומה שיש כמה חוברות שהועלו פה בעבר (שמא על ידכם?) ובע"ה אחפש אותם.

ושוב אדגיש שהרבה הרבה יותר ממה שכתוב כאן כתוב על לוח התלמידים האמיתיים, ולא באתי לנסות להקיף או למצות את הענין, אלא להציע את אשר קלטה נפשי מקצות דרכיו לפי ערכי.
נערך לאחרונה על ידי דורשי יחודך ב ה' מרץ 15, 2018 7:58 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 15, 2018 12:56 am

ידיד נעוריי, הרב המכונה כאן 'דורשי יחודך'. ששתי על דבריך כעל כל הון והתענגתי בהם מאוד, בפרט שהרבה דברים זכורים לי מעת נתינתן כמו הענין של ס"ס (שיעור מס' 9 בכתובות שזכיתי לכתבו לבני ישיבה שיחי', ומו"ר זי"ע הגיהו בכתי"ק), וכמו סתירת דברי הר"ן בהתפסה. הקו' ידועות ומפורסמות באחרונים, ואפילו הנוסח שלספק השני אין אנו נכנסים להסתפק הוא מרווח בבי מדרשא, ואעפ"כ האופן שרבינו הוריד את הדברים ומישש אותם היה בו טעם מיוחד. ניתן להגדיר שהוא אהב מדי את הדברים מכדי לחתוך אותם בסכינא חריפא, הוא העדיף לנגן אותם בכמין יבבה של שמחה, עולה ויורד חליפות, ודוק.

יתכן שמחר אגיד כמה מילי לפני הציבור בבית המדרש 'מנחת שלמה' בב"ב שהנני נמנה על מתפלליו, וחושבני שאייחד דברים על הנקודה שרבינו זצוק"ל היה תמיד מחפש לגעת בדברים בעצמם, כך בשיעוריו, כך בתפילתו, כך בשיחותיו המלהיבות. תמיד התעסק כאילו עם הדברים הפשוטים, ו'נשם' אותם מחדש מאות ואלפי פעמים בתענוג עילאי אין קץ. אקוה שבע"ה יעלה בידי לערוך הדברים כיאות במענה לשון ובשפה ברורה.

בהספד הנ"ל יספידוהו מרורים, תלמידיו הקרובים, הרבנים הגאונים, רבי אליהו ויינר, רבי עמי גורן, ורבי יעקב הלוי שולזינגר.

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' מרץ 15, 2018 1:03 am

דורשי יחודך כתב:בחיל ורעדה, וביודעי שאיני כדאי, אני מצרף כאן קובץ עם קצת קוויים כלליים לדרכו של רבינו הגר"ש זצ"ל בשיעוריו, כמובן כפי הבנת הכותב.

כפי שכתבתי בגוף המאמר, הינו עוסק בעיקר ברובד החיצוני של הדברים, ואעפ"כ הואיל ואני עצמי קיבלתי תועלת גדולה גם ברובד זה, אמרתי לשתף את הדברים עם אחרים. אך כמובן שאפילו ברובד חיצוני זה, הדברים דלים ועלובים ביחס למקור

כמובן אשמח לשמוע ביקורת הערות כו', כמו"כ אני מעוניין לשמוע מפי תלמידי רבינו הנמצאים כאן המסכימים המה לדברים אם לא...

יש"כ
לפעמים הגר"ש היה עמל רבות לקרוא שוב ושוב את דברי הראשונים עד שהדברים יהיו מיושבים על ליבו, וכדרכו בכל אשר פנה ועסק, חיפש להרגיש בלב, [ולפעמים התלמידים לא היו מבינים כ"כ מה נתחדש לו]
"גמרא מאד מחודשת"
והגיעו הדברים עד כדי כך שהיה לפעמים משמיע את הביטוי "גמרא מחודשת" או אפילו "הגמרא כאן מאד מחודשת". (פעם למדתי עם חבורתא (לא בישיבה) מנחת חינוך, והמנ"ח מתבטא על גמרא מסויימת שזה חידוש, והחברותא תמה שהרי הגמרא היא התורה עצמה ומה שייך לומר שיש כאן חידוש, חידוש ביחס למה [כמובן שזה לא קשור למה שמצינו בגמרא שאמרו על הלכות מסויימות בתורה שהם בגדר חידוש.] אולם אני הייתי רגיל לזה מהגר"ש זצ"ל…)

גם את תלמידו הגרש"ג שמעתי פעם מדבר בחריפות על החידוש הנורא של הגמ', שתחת העגלות לא הוי רה"ר אף שהקרוי ארעי וזמני בלבד.

מיניה וביה
היה שואף שהכל יהיה כתוב ומונח בגמרא, כמובן שהגמרא מקצרת וצריך להרחיב בביאור, אבל כל היסודות הנצרכים להבנת הדבר צריכים להיות כתובים בגמרא, ושלא יהיה צורך להזדקק לסוגיות אחרות שלא הוזכרו כאן בסוגיא. לדוגמא: כמדומני שהנתיבות מפרש וכו' הגר"ש זצ"ל מיאן בזה שהרי זו סוגיא אחרת, .

מי שמחפש את המיניה וביה ופשטות הסוגיא והראשונים, לא יכול לקבל הרבה מד"ת של בעל החוו"ד.
נערך לאחרונה על ידי גם זו לטובה ב ה' מרץ 15, 2018 2:11 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15518
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' מרץ 15, 2018 1:50 am

שמעתי שהספדו של הגר"ש גלבר במשכן באב"ד היה משהו שכדאי לשמוע או לקרוא את תוכנו.

האם פורסם באיזה מקום?

מ,א,ור
הודעות: 47
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 2:38 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מ,א,ור » ה' מרץ 15, 2018 2:08 am

נוטר הכרמים כתב:ידיד נעוריי, הרב המכונה כאן 'דורשי יחודך'. ששתי על דבריך כעל כל הון והתענגתי בהם מאוד, בפרט שהרבה דברים זכורים לי מעת נתינתן כמו הענין של ס"ס (שיעור מס' 9 בכתובות שזכיתי לכתבו לבני ישיבה שיחי', ומו"ר זי"ע הגיהו בכתי"ק), וכמו סתירת דברי הר"ן בהתפסה. הקו' ידועות ומפורסמות באחרונים, ואפילו הנוסח שלספק השני אין אנו נכנסים להסתפק הוא מרווח בבי מדרשא, ואעפ"כ האופן שרבינו הוריד את הדברים ומישש אותם היה בו טעם מיוחד. ניתן להגדיר שהוא אהב מדי את הדברים מכדי לחתוך אותם בסכינא חריפא, הוא העדיף לנגן אותם בכמין יבבה של שמחה, עולה ויורד חליפות, ודוק.

[size=150][/נו אולי כבודו יעשה משהו לתועלת הרבים בזה ויעלה לנו כמה מהני מעלייתא השיעורים הגדולים שנאמרו ע"ס המסכתא ושכרו גדול size]

גן הירק

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גן הירק » ה' מרץ 15, 2018 2:28 am

קרית מלך כתב:המעיין בדברי רבנו בבית ועד למחנכים יראה שכוונתו היתה ממש להיפך מהמצטט בדבריו הדגיש שבהכרח לייסד מקום שיתן כלים למחנכים מבלי שיזדקקו להגיע לחכמת הגויים, אכן יש צורך לפעמים להשתמש בחכמתם אך כל זה צריך להיות מתוך יראת ה' טהורה!!!

כמובן שהמעיין בדבריו יראה בדיוק כפי שכתבתי - יש חכמה בגויים, וצריך להעזר בהם.
כמובן מתוך יראה טהורה וכו וכו

נ.ב. גם מבלי להכיר את רבינו אישית דומני שכל נסיון לשוות לרבינו תדמית של איש מנותק זהו ממש היפוך דמותו. אכן. צריכים להעזר בכלים הארציים, ובלבד שלא יהפכו למנחילי דרך והשקפות, ופשוט.
להלן הדברים שוב, ישפטו הרבנים הקוראים.

viewtopic.php?f=19&t=39001&start=560#p442775

גם זו לטובה
הודעות: 2520
הצטרף: ה' יוני 07, 2012 2:29 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גם זו לטובה » ה' מרץ 15, 2018 3:12 am

גם זו לטובה כתב:
נעמן כתב:והוסיף את דברי הרמב"ם על "אין הציבור חכמים", למרות שהסתייג ואמר שלא בטוח שהמקובלים מסכימים עם דברי הרמב"ם האלו..

היכן כתב כן הרמב"ם? ומה הכוונה שהמקובלים לא מסכימים?

כנראה כוונתו של הגרש לדברי הרמב"ם בהקדמה לפי' המשנה, שהחכמים מועטים, והמון העם נברא עבורם.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי פלתי » ה' מרץ 15, 2018 7:09 am

דורשי יחודך כתב:הרב מענה איש היקר, לגבי הערותיכם בספק ספקא:
א. לפי מיעוט הבנתי, ואיני יכול לקחת אחריות על זה, אך כך אני מרגיש, על זה גופא רבינו נלחם, שלא לומר על חידושים גדולים, שהיו כה פשוטים לראשונים עד שלא ראו צורך להסביר אותם, כי הרי רואים אנו שהראשונים התעכבו על דברים יותר פשוטים, הראשונים טרחו לבאר שורש כל דין, ולכן דבר שאין לו רמז בגמרא, והינו מחודש מצד עצמו, סבר שלא יתכן שלא יראה הרשב"א צורך להסביר אותו ו"לעשות עסק" ממנו.

לא זכיתי להבין. בשלמא אם היה מוכיח באותות ובמופתים מן הגמרא או לכה"פ מהראשונים דס"ס לא הוי מטעם רוב, א"כ שפיר דמי לחלוק על גדולי האחרונים בלא משוא פנים.
אבל עם סברא קלושה כזו שלא ראינו שהרשב"א התעכב על זה... וכי האיסור והיתר הארוך, הפרי חדש, הפני יהושע, הפרי מגדים והשב שמעתתא, וכי הם לא ידעו סברא זו? איך כל הנך גדולי עולם כתבו שדעת הרשב"א שס"ס הוא מטעם רוב, ולא חשו לסברא זו?

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 15, 2018 8:00 am

איש_ספר כתב:שמעתי שהספדו של הגר"ש גלבר במשכן באב"ד היה משהו שכדאי לשמוע או לקרוא את תוכנו.

האם פורסם באיזה מקום?

ג"א מחפש את זה, בקול הלשון רשום שיש הספד שלו אבל בפועל לא הצלחתי למצוא.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 15, 2018 8:29 am

איש_ספר כתב:שמעתי שהספדו של הגר"ש גלבר במשכן באב"ד היה משהו שכדאי לשמוע או לקרוא את תוכנו.

האם פורסם באיזה מקום?

זכיתי להיות נוכח בהספד בישיבת מעלות התורה, ולאחר מכן שמעתי הקלטה ממה שדיבר ברוממה. זהה כמעט לגמרי. דברים בהירים ומגדירים מאוד. ניתן לשמוע ב'ול הלשון' הובא לעיל קישור מדויק. קשה להאמין שבמשכן באב"ד היו דברים אחרים.

מלאעולם
הודעות: 429
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 3:58 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מלאעולם » ה' מרץ 15, 2018 10:14 am

‏‏IMG_20180225_080357 - עותק.jpg
‏‏IMG_20180225_080357 - עותק.jpg (132.39 KiB) נצפה 13165 פעמים


IMG_20170707_093531.jpg
IMG_20170707_093531.jpg (41.5 KiB) נצפה 13165 פעמים


השתפכות הנפש בסעודת פורים:
IMG_20160525_002815.jpg
IMG_20160525_002815.jpg (206.13 KiB) נצפה 13165 פעמים

דעת_האברך
הודעות: 620
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 9:44 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דעת_האברך » ה' מרץ 15, 2018 10:48 am

סוף סוף נפניתי אמש לעבור על זכרונותיו\חוויותיו\תובנותיו של הרה"ג נוטר הכרמים שליט"א והתענגתי על הדברים עד לאחת. הרגשתי שאני מקבל עוד זוויות שעדיין לא קיבלתי לפני כן, בפרט על הצורה של הנהגת רב ותלמיד שלו, מסירות נפשו לעזרה לשני גם על חשבון עצמו וכבודו ובזיונו, היחס לתפילה שלו ועוד [דרך אגב, הבאתי את הדברים לתלמיד חכם אחד שהכיר את הגר"ש זצ"ל מימי איתרי לפני כמה עשרות שנים והוא נהנה מאד, אך אמר שלפי מה שקרא בדברים אלו נוכח כי הנהגת הגר"ש השתנתה מאד מימי איתרי, אז היה הרבה יותר "עדין" עם התלמידים וגם לא ניכר כל כך בשיעוריו אלא בעיקר דיבר בלימוד].

כמה הערות בפי:
1. כותב הרב נוט"ה שהגר"ש לא הגדיר את סברותיו עד הסוף והשתמש עם תנועות ידיים והרבה לב כדי להדגיש את הנקודות שבא לומר ולכן אין הדברים ניתנים להעברה ברורה הרבה פעמים. אין זה מתיישב עם תורותיו שנדפסו ממנו באופן ישיר ובאופן עקיף בדברי תלמידיו באורחות שבת ועוד, שמביאים ממנו סברות חדות וברורות.

2. מצד אחד כתב הרב נוט"ה וכן עוד תלמידים אחרים כאן, שהגר"ש לא היה כופה דעתו ונותן תבנית מסוימת לתלמידים, אלא מגדל כל אחד לפי מה שהוא, לפי כשרונותיו ונטיותיו. מצד שני, כותב הרב נוט"ה שהגר"ש ראה אצלו כל מיני נטיות בלימוד, וניסה לעקור אותם ממנו בכל כוחו.

3. מצד אחד כתב שהגר"ש לא אהב ליצור מחלוקות יסודיות בין הראשונים על עיקרי הסוגיא, מצד שני כתב שעיקר לימודו היה למצוא חילוקים בין שיטות הראשונים.

4. בהנ"ל שהגר"ש לא אהב לקבל מחלוקות יסודיות בין הראשונים בעיקרי הסוגיא, הרי זה מתאים לשיטתו של החזון איש כפי שיודע כל העוסק בדבריו, שדוחק לעיתים בכח גדול לשונות הראשונים, והעיקר שלא יסתרו את הסברא הברורה שעלתה לו ממעמקי הסוגיא. האם היה שייכות בין הגר"ש לחזון איש ולתורתו, האם נשמע ממנו בעניין גדולת החזון איש?

5. לגבי אורחות שבת, האם עבר על הספר כולו עם המחברים ונתן את סברותיו, או שרק בעניינים מסוימים ששאלו אותו אמר להם דעתו?

גביר
הודעות: 2743
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גביר » ה' מרץ 15, 2018 11:58 am

דורשי יחודך כתב:בחיל ורעדה, וביודעי שאיני כדאי, אני מצרף כאן קובץ עם קצת קוויים כלליים לדרכו של רבינו הגר"ש זצ"ל בשיעוריו, כמובן כפי הבנת הכותב.

כפי שכתבתי בגוף המאמר, הינו עוסק בעיקר ברובד החיצוני של הדברים, ואעפ"כ הואיל ואני עצמי קיבלתי תועלת גדולה גם ברובד זה, אמרתי לשתף את הדברים עם אחרים. אך כמובן שאפילו ברובד חיצוני זה, הדברים דלים ועלובים ביחס למקור.

כמובן אשמח לשמוע ביקורת הערות כו', כמו"כ אני מעוניין לשמוע מפי תלמידי רבינו הנמצאים כאן המסכימים המה לדברים אם לא...


יישר כחו של הרב דורשי יחודך.
ובהאי דתמה על דברי מרן הגרי"ז הידועים ששם אדנות הוא אופן קריאת שם הוי"ה, כלומר שכשאנו קוראים "אדני" כך היא צורת הקריאה של "הוי"ה. ש"כמדומה לע"ד שאין כן פשטות הדברים" שהרי הקריאה שאנו מכירים הוא שמביטים באותיות והוגים אותם, וכאן מביטים באותיות וקוראים דבר אחר לגמרי עכת"ד נראה להעיר מהאי דכתיב בעזרא וּכְתָב֙ הַֽנִּשְׁתְּוָ֔ן כָּת֥וּב אֲרָמִ֖ית וּמְתֻרְגָּ֥ם אֲרָמִֽית [עזרא ד ז] וביארו המפרשים שם שגם כאשר קראו למלך קראו בשפה שבה היה כתוב ולא בלשון אחרת, הרי לנו שגם אם היו קוראים בלשון אחרת עדיין היו מוגדרים ככאלה הקוראים את הנשתון ולכן הוצרך הכתוב לומר לנו שלא רק שנכתב בארמית אל גם קראו אותו בה ואתי שפיר כדברי הגרי"ז.

מלאעולם
הודעות: 429
הצטרף: ה' מרץ 13, 2014 3:58 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מלאעולם » ה' מרץ 15, 2018 12:30 pm

וכשהגיע רבינו רה"י (שליט"א) לניחום האבלים אצל
בני המשפחה הרוממה, שח לו הרה"ג רבי יצחק חדש
שליט"א בנו של רה"י (רבי משה חדש) זצ"ל שאביו זצ"ל סיפר ששמע מרבינו רה"י (שליט"א) ששמע ממרן המשגיח רבי מאיר
זצ"ל יסוד כביר, שמידת "עין טובה" זה גם לאדם כלפי
עצמו. והיה זה חידוש עבור רה"י זצ"ל, שלא שמע זאת
מאביו המשגיח זצ"ל.
עוד הזכיר רבי יצחק חדש שליט"א קמיה רבינו רה"י
(שליט"א), שאביו רה"י זצ"ל היה אומר שמשפחת
אויערבאך הם "סלבודקא של ירושלים"...
https://www.google.co.il/url?sa=t&sourc ... BKsBpn3paT

צעיר_התלמידים
הודעות: 398
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' מרץ 15, 2018 2:44 pm

גביר כתב:יישר כחו של הרב דורשי יחודך.
ובהאי דתמה על דברי מרן הגרי"ז הידועים ששם אדנות הוא אופן קריאת שם הוי"ה, כלומר שכשאנו קוראים "אדני" כך היא צורת הקריאה של "הוי"ה. ש"כמדומה לע"ד שאין כן פשטות הדברים" שהרי הקריאה שאנו מכירים הוא שמביטים באותיות והוגים אותם, וכאן מביטים באותיות וקוראים דבר אחר לגמרי עכת"ד נראה להעיר מהאי דכתיב בעזרא וּכְתָב֙ הַֽנִּשְׁתְּוָ֔ן כָּת֥וּב אֲרָמִ֖ית וּמְתֻרְגָּ֥ם אֲרָמִֽית [עזרא ד ז] וביארו המפרשים שם שגם כאשר קראו למלך קראו בשפה שבה היה כתוב ולא בלשון אחרת, הרי לנו שגם אם היו קוראים בלשון אחרת עדיין היו מוגדרים ככאלה הקוראים את הנשתון ולכן הוצרך הכתוב לומר לנו שלא רק שנכתב בארמית אל גם קראו אותו בה ואתי שפיר כדברי הגרי"ז.

לכאורה הביאור בדברי הגרי"ז פשוט הרבה יותר, והוא שכיון ששמו של ה' נאסר בהגיה ממילא נתחדש אופן אחר בו אנחנו מצביעים על השם עצמו ולא רק על מושא השם, וכמו בסדר העבודה ביוה"כ שאומרים את המילה 'השם' ומתכוונים להויה, [וכמדומה שיש דיון בפמ"ג מי שאמר ברוך אתה השם יוצא יד"ח מדין כינוי, ולמש"נ זה אינו, שהרי הוא כינוי של השם בעצמו ולא כינוי של האלוקים עצמו].
זאת ועוד ששם ה' איננו עוד סתם מילה שבאה לסמן איזה מושא כמו בכל מילה אחרת שהיא, שהרי אין לנו תפיסה בה' אלא בשמו, וכנאמר בכי תבוא 'ליראה את השם הנכבד והנורא את יקוק אלהינו' אלא שזה כבר תוספת עמקות.
וכמדומה עוד, שבספר תורת חיים לסנהדרין לפני ארבע מאות שנים כבר נכתב הרעיון הזה של הגרי"ז.

דנני
הודעות: 158
הצטרף: ג' ינואר 03, 2017 1:58 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דנני » ה' מרץ 15, 2018 3:03 pm

איני בתוך הענין וכמדומה שהגר''מ פיינשטין זצ''ל בתשו' כ' בדיוק הפוך מהרב מבריסק.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » ה' מרץ 15, 2018 3:47 pm

דעת_האברך כתב:בהנ"ל שהגר"ש לא אהב לקבל מחלוקות יסודיות בין הראשונים בעיקרי הסוגיא, הרי זה מתאים לשיטתו של החזון איש כפי שיודע כל העוסק בדבריו, שדוחק לעיתים בכח גדול לשונות הראשונים, והעיקר שלא יסתרו את הסברא הברורה שעלתה לו ממעמקי הסוגיא. האם היה שייכות בין הגר"ש לחזון איש ולתורתו?

http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... 00#p326457

גן הירק

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי גן הירק » ה' מרץ 15, 2018 4:17 pm

גביר כתב:יישר כחו של הרב דורשי יחודך.
ובהאי דתמה על דברי מרן הגרי"ז הידועים ששם אדנות הוא אופן קריאת שם הוי"ה, כלומר שכשאנו קוראים "אדני" כך היא צורת הקריאה של "הוי"ה. ש"כמדומה לע"ד שאין כן פשטות הדברים" שהרי הקריאה שאנו מכירים הוא שמביטים באותיות והוגים אותם, וכאן מביטים באותיות וקוראים דבר אחר לגמרי עכת"ד נראה להעיר מהאי דכתיב בעזרא וּכְתָב֙ הַֽנִּשְׁתְּוָ֔ן כָּת֥וּב אֲרָמִ֖ית וּמְתֻרְגָּ֥ם אֲרָמִֽית [עזרא ד ז] וביארו המפרשים שם שגם כאשר קראו למלך קראו בשפה שבה היה כתוב ולא בלשון אחרת, הרי לנו שגם אם היו קוראים בלשון אחרת עדיין היו מוגדרים ככאלה הקוראים את הנשתון ולכן הוצרך הכתוב לומר לנו שלא רק שנכתב בארמית אל גם קראו אותו בה ואתי שפיר כדברי הגרי"ז.

אם הבנתי נכון את דבריך הנשתון היה נקרא רק בשפה אחרת ולא במשמעות שונה, וא"כ זה לא שייך כלל לנושא, הלא יש במשנה כמה וכמה דברים שנקראים בכל לשון כולל קריאת שמע, אם קוראים קריאת שמע בשפה הערבית יוצאים יד"ח, כך ששפה שונה ומשמעות שונה הם שני ענינים נפרדים לחלוטין.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מרץ 15, 2018 5:44 pm

דעת_האברך כתב:סוף סוף נפניתי אמש לעבור על זכרונותיו\חוויותיו\תובנותיו של הרה"ג נוטר הכרמים שליט"א והתענגתי על הדברים עד לאחת. הרגשתי שאני מקבל עוד זוויות שעדיין לא קיבלתי לפני כן, בפרט על הצורה של הנהגת רב ותלמיד שלו, מסירות נפשו לעזרה לשני גם על חשבון עצמו וכבודו ובזיונו, היחס לתפילה שלו ועוד [דרך אגב, הבאתי את הדברים לתלמיד חכם אחד שהכיר את הגר"ש זצ"ל מימי איתרי לפני כמה עשרות שנים והוא נהנה מאד, אך אמר שלפי מה שקרא בדברים אלו נוכח כי הנהגת הגר"ש השתנתה מאד מימי איתרי, אז היה הרבה יותר "עדין" עם התלמידים וגם לא ניכר כל כך בשיעוריו אלא בעיקר דיבר בלימוד].

כמה הערות בפי:
1. כותב הרב נוט"ה שהגר"ש לא הגדיר את סברותיו עד הסוף והשתמש עם תנועות ידיים והרבה לב כדי להדגיש את הנקודות שבא לומר ולכן אין הדברים ניתנים להעברה ברורה הרבה פעמים. אין זה מתיישב עם תורותיו שנדפסו ממנו באופן ישיר ובאופן עקיף בדברי תלמידיו באורחות שבת ועוד, שמביאים ממנו סברות חדות וברורות.

2. מצד אחד כתב הרב נוט"ה וכן עוד תלמידים אחרים כאן, שהגר"ש לא היה כופה דעתו ונותן תבנית מסוימת לתלמידים, אלא מגדל כל אחד לפי מה שהוא, לפי כשרונותיו ונטיותיו. מצד שני, כותב הרב נוט"ה שהגר"ש ראה אצלו כל מיני נטיות בלימוד, וניסה לעקור אותם ממנו בכל כוחו.

3. מצד אחד כתב שהגר"ש לא אהב ליצור מחלוקות יסודיות בין הראשונים על עיקרי הסוגיא, מצד שני כתב שעיקר לימודו היה למצוא חילוקים בין שיטות הראשונים.

4. בהנ"ל שהגר"ש לא אהב לקבל מחלוקות יסודיות בין הראשונים בעיקרי הסוגיא, הרי זה מתאים לשיטתו של החזון איש כפי שיודע כל העוסק בדבריו, שדוחק לעיתים בכח גדול לשונות הראשונים, והעיקר שלא יסתרו את הסברא הברורה שעלתה לו ממעמקי הסוגיא. האם היה שייכות בין הגר"ש לחזון איש ולתורתו, האם נשמע ממנו בעניין גדולת החזון איש?

5. לגבי אורחות שבת, האם עבר על הספר כולו עם המחברים ונתן את סברותיו, או שרק בעניינים מסוימים ששאלו אותו אמר להם דעתו?

1. ברור שבס' ארחות שבת לא נכנס לדקויות של סוגיות ושיטות, ונקט רק סברות וצדדים פשוטים יותר לכל מיני נפ"מ. בחידושיו שנדפסו במקומות שונים אין קו אחיד.

2. לפי רוחו של כל אחד ואחד זה קו מנחה. כעת גם 'לפי רוחו' וכוחותיו וכו' יש לדאוג לבחור שיתפתח נכון בהתאם ליכולותיו וכשרונותיו היחודיים, ואין זה מחייב שיש להניחו לילך אחר נטיית שרירות לבו בעצלותו וכו'. [לדוגמא, התופעה של עצלות המחשבה, שמצויה גם אצל בעלי יכולת עיונית גבוהה, וכן ע"ז הדרך]. לא כתבתי על עקירת נטיות אלא על ניתוב והדרכה שלא לילך שבי אחרי פלפולים והברקות כזב.

3. נתבאר היטב בדבריי, לא אהב להרחיק את צדדי המחלוקת בין הראשונים אלא לקרב כפי האפשר דפליגי מיניה וביה בסברות עדינות ומשמעויות דקות בתוך הצד הפשוט יותר.

4. נשמע הרבה מאוד, והובא מעט מזעיר בספר מראש מקדם בפרק העוסק בזה. לעיל הובאו דברים שדיבר עם הגר"ד יפה בזה.

5. הוא העיר הרבה יותר ממה שנדפס, הוא עצמו גנז חלק מהערותיו (מעד ראיה).

יישר כח על המשוב.

בקשר להבדל בין איתרי למעלות התורה, זה ברור מאוד, ויש לזה הרבה סיבות, גם טכניות וגם עמוקות יותר. הנתון הפשוט, המעגל הקרוב אליו ביותר מבין תלמידי הישיבה שהה עמו כמעט כל המעל"ע! במשך כמעט כל ימות השנה. ומשא"כ באיתרי שהיה אתם שעתיים עד שעתיים וחצי ביום בסדרים. היחס אחר, והקירבה אחרת. רבינו זצוק"ל התבטא על כך רבות באזני אאמו"ר שליט"א שהוא מבין תלמידיו באיתרי וההבדלים ביחס אלינו - הדור השני. אבי בהספד במעלות הגדיר במילה אחת, הם ראוהו מאחוריו, ואנחנו חסינו בצילו.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' מרץ 15, 2018 9:00 pm

פלתי כתב:
דורשי יחודך כתב:הרב מענה איש היקר, לגבי הערותיכם בספק ספקא:
א. לפי מיעוט הבנתי, ואיני יכול לקחת אחריות על זה, אך כך אני מרגיש, על זה גופא רבינו נלחם, שלא לומר על חידושים גדולים, שהיו כה פשוטים לראשונים עד שלא ראו צורך להסביר אותם, כי הרי רואים אנו שהראשונים התעכבו על דברים יותר פשוטים, הראשונים טרחו לבאר שורש כל דין, ולכן דבר שאין לו רמז בגמרא, והינו מחודש מצד עצמו, סבר שלא יתכן שלא יראה הרשב"א צורך להסביר אותו ו"לעשות עסק" ממנו.

לא זכיתי להבין. בשלמא אם היה מוכיח באותות ובמופתים מן הגמרא או לכה"פ מהראשונים דס"ס לא הוי מטעם רוב, א"כ שפיר דמי לחלוק על גדולי האחרונים בלא משוא פנים.
אבל עם סברא קלושה כזו שלא ראינו שהרשב"א התעכב על זה... וכי האיסור והיתר הארוך, הפרי חדש, הפני יהושע, הפרי מגדים והשב שמעתתא, וכי הם לא ידעו סברא זו? איך כל הנך גדולי עולם כתבו שדעת הרשב"א שס"ס הוא מטעם רוב, ולא חשו לסברא זו?


הערה חשובה לענ"ד, הדורשת התייחסות.

כדאי לציין שהרי יש הרבה קושיות על היסוד שס"ס הוא מדין רוב, ואינני זוכר אם הגר"ש הציע אותם אז או לא, יתכן שכן, בכל אופן יש לדון בנקודה המדוברת מצד עצמה.

אולי לא דייקתי מספיק בהבאת הדברים, כי חלק מהטענה היה שאין בדברי הרשב"א שום הכרח לומר שבא לפרש את שורש הדין, לשון הרשב"א בתוך דבריו הוא "דספק ספיקא כרוב ואפשר דעדיף מינה" (כמדומני; אין הלשון לפני כעת), ובפשטות בא לדבר על כוחו של ס"ס, ולאו דוקא לפרש את יסודו. ומאחר ולא מצינו בשום מקום אחר שהרשב"א ירד לבאר את שורש הדין, סבר שזה כדברי נביאות להעמיס דבר כזה בדברי הרשב"א.

אינני מוסמך כמובן לייצג את רבינו, ובכל זאת אנסה לגעת בדברים שהעלית.

ויש לנתח את ההערה למרכיביה השונים.

בדברי מר אני רואה בעצם שלש נקודות:
א. שסובר שזה שלא מצינו ברשב"א בשום מקום שטרח לבאר את שורש הדין הוא "סברא קלושה".
ב. איך אפשר לחלוק על גדולי האחרונים בסברא קלושה כזאת.
ג. וכי איך סברו גדולי האחרונים, ואיך ישיבו על הטענה, אע"כ שאין זה דיוק.

כעת נתייחס לכל נקודה מצד עצמה:
א. כאמור לעיל, רבינו טען שאין שום סיבה לחשוב שהרשב"א כאן בא לבאר את יסוד הדין, ואדרבה המפרש כן עליו להביא ראיה. ומצטרף לזה מה שהרשב"א לא ראה לנכון לבאר חידוש זה בשום מקום בחיבוריו המיועדים לבאר את דיני התורה. זאת ועוד אחרת, בדבריכם הוגדר ענין זה כ"סברא", ובאמת אם באים להסתכל על הנתונים מבחוץ, כסברא בעלמא, אז בקל אפשר לדחות אותם, אבל רבינו ניסה לחיות את הדברים, כשמסתכלים על הרשב"א ושואלים את עצמינו "האם לזה הוא התכוין", ורואים את הדברים בהקשר של דרך הרשב"א, ודרך הראשונים, ושאר דברי הרשב"א, סבר רבינו שזה פשוט לא נראה.

ב. רבינו סבר שצריכים ללמוד את הדברים ולבחון אותם על פי השכל שקיבל מהקב"ה, וצריך לחתור לאמת כפי שהיא נראית לו, הוא לא יכל לוותר על האמת הנראית לו משום שגדולי האחרונים לא היו סבורים כך.

ויש להוסיף תוך זהירות, שהרושם שקיבלתי מרבינו (ושמעתי בשמו דברים מפורשים מעין זה) שמגדולי האחרונים שעקרו הרים וטחנום בפלפולם, והרבה מגופי תורה נתגלו על ידם, והם רבותינו אשר כל תורתינו עברה דרכם ומהם קיבלנו, מכל מקום דרכם בהרבה מקומות להפליג בחידושים שאינם נובעים בישירות מפשטות הסוגיות, והואיל והיתה לו מטרה לבנות את הסוגיות משרשן ובפשטותן, לא נרתע לנטות מדברי האחרונים, כמובן תוך כדי זהירות מופלגת בכבודם. (ושמעתי פעם הערה טובה, שדוקא רבינו זצ"ל שלא נרתע לחלוק על גדולי האחרונים, הוא זה שהיה מופלג ומיוחד בהערצתו הגדולה ואימתו מרבותינו גדולי הדורות.)

ג. איך הבינו האחרונים, לא כ"כ הפריע כנראה לרבינו, הוא אחז שמוטל עליו לחתור לאמת כפי שהוא רואה אותה, ובכלל כנ"ל אות ב' לגדולי האחרונים היו דרכים אחרות, ולא ראה את עצמו משועבד להם. זהו מה שנראה לי בענין זה ואם שגיתי כו'.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' מרץ 15, 2018 9:04 pm

דעת_האברך כתב:

4. בהנ"ל שהגר"ש לא אהב לקבל מחלוקות יסודיות בין הראשונים בעיקרי הסוגיא, הרי זה מתאים לשיטתו של החזון איש כפי שיודע כל העוסק בדבריו, שדוחק לעיתים בכח גדול לשונות הראשונים, והעיקר שלא יסתרו את הסברא הברורה שעלתה לו ממעמקי הסוגיא. האם היה שייכות בין הגר"ש לחזון איש ולתורתו, האם נשמע ממנו בעניין גדולת החזון איש?


אע"פ שההערות לא הופנו אלי, כמובן, מ"מ אם יורשה לי לציין משהו בנוגע להערה 4: באמת רבינו העריץ מאד מאד את מרן החזו"א, וכבר דובר מזה למעלה. ואכן יש הרבה משותף וכפי שגם אני כתבתי למעלה.
אולם לענ"ד יש להצביע כאן על הבדל מהותי:
כפי שהחזו"א בעצמו כותב באחד ממכתביו, אצלו העיקר זה העיון בגמרא, ורק אם יש ראשונים מפורשים נגדו הוא מוכרח - מוכרח, לא רוצה! - לבטל דעתו. לכן כל עוד שניתן לידחק בד' הראשונים, הרי הוא מוגן... הסברת דברי הראשונים לא היתה משימת חייו של החזו"א, הוא מוכן להציע מהלך משלו, וכמעט ניתן לומר שהוא ראה את עצמו כאחד מהראשונים... ולכן אף שטורח הרבה לבאר דבריהם, לא איכפת לו כ"כ לידחק.

לא כן הוא אצל רבינו זצ"ל, אף שלפעמים מוכן אף הוא להגיד "לולי"ד הראשונים", אבל בכללות הוא ראה את עצמו כמשועבד לראשונים, ולא רק משועבד אלא רוצה באמת לבאר דבריהם, ולכן מאד לא אהב לידחק בדבריהם ולהכניס בהם את מחשבותיו, אלא שתמיד חתר לבאר את דבריהם באופן שיתאים גם להלך רוח העולה מן הגמרא, וכמו כן היה מוכן לפעמים הביע לאן רגשות לבו נוטים אפילו בהכרעה בין הראשונים.

יחזקאל ר
הודעות: 82
הצטרף: ה' מאי 21, 2015 12:56 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי יחזקאל ר » ה' מרץ 15, 2018 9:34 pm

האם מישהו מהידענים דכאן או מי מתלמדיו יודע היכן כתוב מה דמביא כמה פעמים מהגר"א דמעלת אביי ורבא שהיו יותר 'טוחנים' ובכלל מה הכוונה בזה הענין
קבצים מצורפים
Doc3.pdf
(121.22 KiB) הורד 318 פעמים

בן אליהו
הודעות: 1015
הצטרף: ב' מאי 31, 2010 10:05 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן אליהו » ה' מרץ 15, 2018 9:39 pm

דורשי יחודך כתב:
פלתי כתב:
דורשי יחודך כתב:הרב מענה איש היקר, לגבי הערותיכם בספק ספקא:
א. לפי מיעוט הבנתי, ואיני יכול לקחת אחריות על זה, אך כך אני מרגיש, על זה גופא רבינו נלחם, שלא לומר על חידושים גדולים, שהיו כה פשוטים לראשונים עד שלא ראו צורך להסביר אותם, כי הרי רואים אנו שהראשונים התעכבו על דברים יותר פשוטים, הראשונים טרחו לבאר שורש כל דין, ולכן דבר שאין לו רמז בגמרא, והינו מחודש מצד עצמו, סבר שלא יתכן שלא יראה הרשב"א צורך להסביר אותו ו"לעשות עסק" ממנו.

לא זכיתי להבין. בשלמא אם היה מוכיח באותות ובמופתים מן הגמרא או לכה"פ מהראשונים דס"ס לא הוי מטעם רוב, א"כ שפיר דמי לחלוק על גדולי האחרונים בלא משוא פנים.
אבל עם סברא קלושה כזו שלא ראינו שהרשב"א התעכב על זה... וכי האיסור והיתר הארוך, הפרי חדש, הפני יהושע, הפרי מגדים והשב שמעתתא, וכי הם לא ידעו סברא זו? איך כל הנך גדולי עולם כתבו שדעת הרשב"א שס"ס הוא מטעם רוב, ולא חשו לסברא זו?


הערה חשובה לענ"ד, הדורשת התייחסות.



אענה חלקי גם אני: למיטב הבנתי הגר"ש זצ"ל לא "הקשה קושייה" על האחרונים הנ"ל מכח "הסברה הקלושה" הנ"ל כלשונך, [אשר אי בדידי תליא אינה קלושה כלל וכלל], אשר מכוחה דחה את דבריהם. כיוון שבאמת אין בסברה הזאת פירכה על "ס"ס מדין רוב" לגופו של עניין.
הייתה זאת סברה שבנתה אצלו גישה ללימוד ונקודת מוצא שהכל צריך להיות מבואר מיניה וביה בגמרא וראשונים. ולכן לא קיבל ס"ס מדין רוב ולא קיבל קם דינא מדין ייאוש. ומן הסתם גם לא קיבל שזה נהנה וזה לא חסר פטור רק מצד כופין על מידת סדום, ואת הסבר הנתיבות לספק הגמרא בהגוזל ומאכיל אם רשות יורש כרשות לוקח, ואת ההסבר בדעת המ"ד שברי ושמא ברי עדיף מצד ספק גזל, ואת הסבר האבנ"מ שקני את וחמור הווי מצד קניין שבטל מקצתו בטל כולו ועוד כהנה וכהנה.

ומה סברו גדולי האחרונים הנ"ל? לדעתי בדיוק את הסברה שלו שהכל צריך להיות כבר מבואר "מיניה וביה", רק שהם הבינו אותה מכיוון אחר: כיוון שלדברי הגר"ש מתחדש דין חדש שנקרא ספק ספיקא, ואם כן מה מקורו מהתורה בהכרעת ספיקות?
ומניין שאבו חז"ל דין זה? וכן על זה הדרך בקם דינא וכו' וכו'.
מה שאין כן לדבריהם לא חידשה הגמרא שום "דין" חדש, רק "גדר" חדש. כלומר: החידוש בס"ס הוא רק שגם הוא נכנס לדין רוב הידוע לנו מהתורה. ושגם בקם דינא יש ייאוש. וכו' וכו' ואין צורך לחדש "דינים חדשים" שהחסרון בכך גלוי ובולט.
נערך לאחרונה על ידי בן אליהו ב ה' מרץ 15, 2018 9:47 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי פלתי » ה' מרץ 15, 2018 9:44 pm

דורשי יחודך כתב:
פלתי כתב:
דורשי יחודך כתב:הרב מענה איש היקר, לגבי הערותיכם בספק ספקא:
א. לפי מיעוט הבנתי, ואיני יכול לקחת אחריות על זה, אך כך אני מרגיש, על זה גופא רבינו נלחם, שלא לומר על חידושים גדולים, שהיו כה פשוטים לראשונים עד שלא ראו צורך להסביר אותם, כי הרי רואים אנו שהראשונים התעכבו על דברים יותר פשוטים, הראשונים טרחו לבאר שורש כל דין, ולכן דבר שאין לו רמז בגמרא, והינו מחודש מצד עצמו, סבר שלא יתכן שלא יראה הרשב"א צורך להסביר אותו ו"לעשות עסק" ממנו.

לא זכיתי להבין. בשלמא אם היה מוכיח באותות ובמופתים מן הגמרא או לכה"פ מהראשונים דס"ס לא הוי מטעם רוב, א"כ שפיר דמי לחלוק על גדולי האחרונים בלא משוא פנים.
אבל עם סברא קלושה כזו שלא ראינו שהרשב"א התעכב על זה... וכי האיסור והיתר הארוך, הפרי חדש, הפני יהושע, הפרי מגדים והשב שמעתתא, וכי הם לא ידעו סברא זו? איך כל הנך גדולי עולם כתבו שדעת הרשב"א שס"ס הוא מטעם רוב, ולא חשו לסברא זו?


הערה חשובה לענ"ד, הדורשת התייחסות.

כדאי לציין שהרי יש הרבה קושיות על היסוד שס"ס הוא מדין רוב, ואינני זוכר אם הגר"ש הציע אותם אז או לא, יתכן שכן, בכל אופן יש לדון בנקודה המדוברת מצד עצמה.

אולי לא דייקתי מספיק בהבאת הדברים, כי חלק מהטענה היה שאין בדברי הרשב"א שום הכרח לומר שבא לפרש את שורש הדין, לשון הרשב"א בתוך דבריו הוא "דספק ספיקא כרוב ואפשר דעדיף מינה" (כמדומני; אין הלשון לפני כעת), ובפשטות בא לדבר על כוחו של ס"ס, ולאו דוקא לפרש את יסודו. ומאחר ולא מצינו בשום מקום אחר שהרשב"א ירד לבאר את שורש הדין, סבר שזה כדברי נביאות להעמיס דבר כזה בדברי הרשב"א.

אינני מוסמך כמובן לייצג את רבינו, ובכל זאת אנסה לגעת בדברים שהעלית.

ויש לנתח את ההערה למרכיביה השונים.

בדברי מר אני רואה בעצם שלש נקודות:
א. שסובר שזה שלא מצינו ברשב"א בשום מקום שטרח לבאר את שורש הדין הוא "סברא קלושה".
ב. איך אפשר לחלוק על גדולי האחרונים בסברא קלושה כזאת.
ג. וכי איך סברו גדולי האחרונים, ואיך ישיבו על הטענה, אע"כ שאין זה דיוק.

כעת נתייחס לכל נקודה מצד עצמה:
א. כאמור לעיל, רבינו טען שאין שום סיבה לחשוב שהרשב"א כאן בא לבאר את יסוד הדין, ואדרבה המפרש כן עליו להביא ראיה. ומצטרף לזה מה שהרשב"א לא ראה לנכון לבאר חידוש זה בשום מקום בחיבוריו המיועדים לבאר את דיני התורה. זאת ועוד אחרת, בדבריכם הוגדר ענין זה כ"סברא", ובאמת אם באים להסתכל על הנתונים מבחוץ, כסברא בעלמא, אז בקל אפשר לדחות אותם, אבל רבינו ניסה לחיות את הדברים, כשמסתכלים על הרשב"א ושואלים את עצמינו "האם לזה הוא התכוין", ורואים את הדברים בהקשר של דרך הרשב"א, ודרך הראשונים, ושאר דברי הרשב"א, סבר רבינו שזה פשוט לא נראה.

ב. רבינו סבר שצריכים ללמוד את הדברים ולבחון אותם על פי השכל שקיבל מהקב"ה, וצריך לחתור לאמת כפי שהיא נראית לו, הוא לא יכל לוותר על האמת הנראית לו משום שגדולי האחרונים לא היו סבורים כך.

ויש להוסיף תוך זהירות, שהרושם שקיבלתי מרבינו (ושמעתי בשמו דברים מפורשים מעין זה) שמגדולי האחרונים שעקרו הרים וטחנום בפלפולם, והרבה מגופי תורה נתגלו על ידם, והם רבותינו אשר כל תורתינו עברה דרכם ומהם קיבלנו, מכל מקום דרכם בהרבה מקומות להפליג בחידושים שאינם נובעים בישירות מפשטות הסוגיות, והואיל והיתה לו מטרה לבנות את הסוגיות משרשן ובפשטותן, לא נרתע לנטות מדברי האחרונים, כמובן תוך כדי זהירות מופלגת בכבודם. (ושמעתי פעם הערה טובה, שדוקא רבינו זצ"ל שלא נרתע לחלוק על גדולי האחרונים, הוא זה שהיה מופלג ומיוחד בהערצתו הגדולה ואימתו מרבותינו גדולי הדורות.)

ג. איך הבינו האחרונים, לא כ"כ הפריע כנראה לרבינו, הוא אחז שמוטל עליו לחתור לאמת כפי שהוא רואה אותה, ובכלל כנ"ל אות ב' לגדולי האחרונים היו דרכים אחרות, ולא ראה את עצמו משועבד להם. זהו מה שנראה לי בענין זה ואם שגיתי כו'.

כל השיקולים הנ"ל עמדו גם לפני הפנ"י והפמ"ג והש"ש. אכן מותר לרבינו לחלוק עליהם מסברא, אבל עם כל הכבוד, בלי ראיות מוכרחות כנגדם פשיטא לי שאין סברת רבינו שקולה כנגד סברתם. גם להם היה שכל ישר וגם הם חתרו לאמת.

בן ירושלים
הודעות: 767
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' מרץ 15, 2018 9:56 pm

נוטר הכרמים כתב:
דעת_האברך כתב:סוף סוף נפניתי אמש לעבור על זכרונותיו\חוויותיו\תובנותיו של הרה"ג נוטר הכרמים שליט"א והתענגתי על הדברים עד לאחת. הרגשתי שאני מקבל עוד זוויות שעדיין לא קיבלתי לפני כן, בפרט על הצורה של הנהגת רב ותלמיד שלו, מסירות נפשו לעזרה לשני גם על חשבון עצמו וכבודו ובזיונו, היחס לתפילה שלו ועוד [דרך אגב, הבאתי את הדברים לתלמיד חכם אחד שהכיר את הגר"ש זצ"ל מימי איתרי לפני כמה עשרות שנים והוא נהנה מאד, אך אמר שלפי מה שקרא בדברים אלו נוכח כי הנהגת הגר"ש השתנתה מאד מימי איתרי, אז היה הרבה יותר "עדין" עם התלמידים וגם לא ניכר כל כך בשיעוריו אלא בעיקר דיבר בלימוד].

כמה הערות בפי:

בקשר להבדל בין איתרי למעלות התורה, זה ברור מאוד, ויש לזה הרבה סיבות, גם טכניות וגם עמוקות יותר. הנתון הפשוט, המעגל הקרוב אליו ביותר מבין תלמידי הישיבה שהה עמו כמעט כל המעל"ע! במשך כמעט כל ימות השנה. ומשא"כ באיתרי שהיה אתם שעתיים עד שעתיים וחצי ביום בסדרים. היחס אחר, והקירבה אחרת. רבינו זצוק"ל התבטא על כך רבות באזני אאמו"ר שליט"א שהוא מבין תלמידיו באיתרי וההבדלים ביחס אלינו - הדור השני. אבי בהספד במעלות הגדיר במילה אחת, הם ראוהו מאחוריו, ואנחנו חסינו בצילו.

ידידי הטוב. נגעת בנקודה מאד יסודית שאני מתחבט בה מאד. בזמני מתקופת איתרי הקשר היה סביב לימוד והתעלות בדרך המביאה ל"גדלות" כ"א לפי ענינו. דיבורי עבודת ה' ומוסר היו שוליים. בזמנו בסעודה שלישית היה מדבר הרבה על הפרשה בעיקר על כל מיני ענינים במשך חכמה. לפעמים הבחורים העלו שאלות בהלכה.במוצ"ש היה הזמן מיוחד לדיבור בלימוד בסוגיות הנלמדות. רק אחרי שהקים את "מעלות" התחיל לומר במוסר. אחד מהבחורים העיז פנים ושאל אותו " מה זה כאן, במקום שיהיה מענין הרב התחיל עם מוסר?" והגר"ש התנצל שזה מה שהבחורים רוצים וצריכים.
גם כשהקים את הישיבה , לא היה בדעתו לדבר במוסר , והתבטא : אם צריך לומר שיחות מוסר אז אומר".

אני מעיז וטוען שגם דמותו בעינינו היתה כזאת, ולא כפי שתלמידי מעלות רואים אותו. האוירה היתה מאד משוחררת ו ללא דיסטנס. אפילו התפילות הארוכות וההתלהבות כמעט ולא היו קיימות. כשהיה הולך להתפלל בבית כנסת רגיל התפילה היתה מאד סבירה מבחינת הזמן. רק לעיתים כשהיו מתפללים מעריב בבית, היה מאריך בתפילה.
אפשר להסביר זאת בשתי דרכים : בצעירותו יותר הסתיר עצמו, ובשנים האחרונות זה "התפרץ" החוצה. (כך טען אחיינו הגר"י פוס בהספדו.)
ואפשר שגם אצלו חלו שינויים עם השנים, הרבה יותר פנימיות בעבודת הקודש.
אני נזכר עכשיו שבשנים ההם לא היה שום רמז לשליטתו בתורת הסוד, ובשנים המאוחרות זה היה ידוע לכל וכמעט ללא הסתרה.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ה' מרץ 15, 2018 10:12 pm

פלתי כתב:
דורשי יחודך כתב:
פלתי כתב:כל השיקולים הנ"ל עמדו גם לפני הפנ"י והפמ"ג והש"ש. אכן מותר לרבינו לחלוק עליהם מסברא, אבל עם כל הכבוד, בלי ראיות מוכרחות כנגדם פשיטא לי שאין סברת רבינו שקולה כנגד סברתם. גם להם היה שכל ישר וגם הם חתרו לאמת.


הרב פלתי שליט"א, אני לא עורך דינו של רבינו, ואינני בא להוכיח את צדקת דרכו נגד דרכים אחרות. ואדרבה, כך נאה וכך יאה, הבוחר יבחר. כשם שפשיטא לך שאין סברת רבינו שקולה כו', כך ישנם כאלה שפשיטא להו שרבינו (ואיננו יחיד בגישה זו) צודק בדרכו, והבוחר יבחר.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי פלתי » ה' מרץ 15, 2018 10:41 pm

"הרב פלתי שליט"א, אני לא עורך דינו של רבינו, ואינני בא להוכיח את צדקת דרכו נגד דרכים אחרות. ואדרבה, כך נאה וכך יאה, הבוחר יבחר. כשם שפשיטא לך שאין סברת רבינו שקולה כו', כך ישנם כאלה שפשיטא להו שרבינו (ואיננו יחיד בגישה זו) צודק בדרכו, והבוחר יבחר"
יתכן.
אני לא באתי לקטרג, כך שאין צריך סניגור. רק שעם כל הצפת הרגשות הבה ולא נאבד פרופורציות.
נערך לאחרונה על ידי פלתי ב ה' מרץ 15, 2018 10:45 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמחו
הודעות: 278
הצטרף: ו' נובמבר 13, 2015 12:37 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי שמחו » ה' מרץ 15, 2018 10:45 pm

פלתי כתב:הרב פלתי שליט"א, אני לא עורך דינו של רבינו, ואינני בא להוכיח את צדקת דרכו נגד דרכים אחרות. ואדרבה, כך נאה וכך יאה, הבוחר יבחר. כשם שפשיטא לך שאין סברת רבינו שקולה כו', כך ישנם כאלה שפשיטא להו שרבינו (ואיננו יחיד בגישה זו) צודק בדרכו, והבוחר יבחר.

יתכן.
אני לא באתי לקטרג, כך שאין צריך סניגור. רק שעם כל הצפת הרגשות הבה ולא נאבד פרופורציות.

אינני יודע לאיזה חוג הינך משתייך. כל מי שדרכה רגלו בעולם הישיבות הליטאי המצוי אינו מופתע כלל מדרכו של הגר"ש לנטות מסברת גדולי האחרונים, ואדרבה...

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי פלתי » ה' מרץ 15, 2018 11:01 pm

בסדר גמור. אין לי רצון לקלקל למישהו את רגשות ההתעלות.

סעדיה
הודעות: 1602
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי סעדיה » ו' מרץ 16, 2018 12:39 am

בן ירושלים כתב:אני מעיז וטוען שגם דמותו בעינינו היתה כזאת, ולא כפי שתלמידי מעלות רואים אותו. האוירה היתה מאד משוחררת ו ללא דיסטנס. אפילו התפילות הארוכות וההתלהבות כמעט ולא היו קיימות. כשהיה הולך להתפלל בבית כנסת רגיל התפילה היתה מאד סבירה מבחינת הזמן. רק לעיתים כשהיו מתפללים מעריב בבית, היה מאריך בתפילה.
אפשר להסביר זאת בשתי דרכים : בצעירותו יותר הסתיר עצמו, ובשנים האחרונות זה "התפרץ" החוצה. (כך טען אחיינו הגר"י פוס בהספדו.)
ואפשר שגם אצלו חלו שינויים עם השנים, הרבה יותר פנימיות בעבודת הקודש.
אני נזכר עכשיו שבשנים ההם לא היה שום רמז לשליטתו בתורת הסוד, ובשנים המאוחרות זה היה ידוע לכל וכמעט ללא הסתרה.

אולי יש הבדל בין עובד בישיבה של מישהו אחר, וממילא תפקיד מוגבל יש לו, להיות הר"מ/משגיח/משיב כל חד לפום שיעורא דיליה, לבין ישיבה 'שלו' שהוא הרב של התלמידים בכל תחום.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ו' מרץ 16, 2018 12:58 am

פלתי כתב:"הרב פלתי שליט"א, אני לא עורך דינו של רבינו, ואינני בא להוכיח את צדקת דרכו נגד דרכים אחרות. ואדרבה, כך נאה וכך יאה, הבוחר יבחר. כשם שפשיטא לך שאין סברת רבינו שקולה כו', כך ישנם כאלה שפשיטא להו שרבינו (ואיננו יחיד בגישה זו) צודק בדרכו, והבוחר יבחר"
יתכן.
אני לא באתי לקטרג, כך שאין צריך סניגור. רק שעם כל הצפת הרגשות הבה ולא נאבד פרופורציות.


בזה אני מסכים אתך מאה אחוז!
דרך אגב הייתי מציג את הדברים כך: מי שמקבל את דרכו של הגר~ש נגד גדולי האחרונים משום שהגר~ש ככה סבר זהו אכן סכלות כי כפי שכתבת אין סברת הגר~ש שקולה כנגד סברת כל גדולי האחרונים הנ~ל. שונה הדבר במי שמקבל את הדרך מפני שחש שנפתחו עיניו והשתכנע בצדקת הדרך מצד עצמה בבחינת האמת עד לעצמה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ו' מרץ 16, 2018 1:18 am

סעדיה כתב:
בן ירושלים כתב:אני מעיז וטוען שגם דמותו בעינינו היתה כזאת, ולא כפי שתלמידי מעלות רואים אותו. האוירה היתה מאד משוחררת ו ללא דיסטנס. אפילו התפילות הארוכות וההתלהבות כמעט ולא היו קיימות. כשהיה הולך להתפלל בבית כנסת רגיל התפילה היתה מאד סבירה מבחינת הזמן. רק לעיתים כשהיו מתפללים מעריב בבית, היה מאריך בתפילה.
אפשר להסביר זאת בשתי דרכים : בצעירותו יותר הסתיר עצמו, ובשנים האחרונות זה "התפרץ" החוצה. (כך טען אחיינו הגר"י פוס בהספדו.)
ואפשר שגם אצלו חלו שינויים עם השנים, הרבה יותר פנימיות בעבודת הקודש.
אני נזכר עכשיו שבשנים ההם לא היה שום רמז לשליטתו בתורת הסוד, ובשנים המאוחרות זה היה ידוע לכל וכמעט ללא הסתרה.

אולי יש הבדל בין עובד בישיבה של מישהו אחר, וממילא תפקיד מוגבל יש לו, להיות הר"מ/משגיח/משיב כל חד לפום שיעורא דיליה, לבין ישיבה 'שלו' שהוא הרב של התלמידים בכל תחום.
כשכתבתי 'כמה סיבות' היה ברור לי שאכן יש כמה טעמים, ואחד הנימוקים הגלויים לעין שב'מעלות' הוא שימש רשמית בכל התפקידים, אבא, אמא, ראש ישיבה, משגיח, אב בית, מגיד שיעור, יועץ וכו' וכו'. באיתרי זה אחרי הכל בתפקיד פחות מחייב, ואף שכבר אז היה מיוחד במעורבות, עדיין לא דמי כלל. להמחשה, באיתרי מישהו היה מעיז לבקש ממנו שיברכו בברכת הבנים בערב יוה"כ? [מעשה שהיה, ואכמ"ל].

זקני דרום
הודעות: 94
הצטרף: ו' אוקטובר 20, 2017 2:30 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי זקני דרום » ו' מרץ 16, 2018 1:23 am

עושה חדשות כתב:שאלה צדדית,
כמה שאני נתקלתי, נראה לי שהוא לא נתן הסכמות לכל מחבר ספר, אלא רק ספרים שיש בהם טעם גדול לשבח, בירורי הלכה עמוקים, חידו"ת כהוגן, דברי אגדה עם טעם, וכד'. ולא כ'מסכימים' אחרים הנוהגים טובת עין בכל מחבר ספר. (וכמובן יש בזה פנים לכאן ולכאן, ואכמ"ל). האם זה נכון? כלומר האם היו כאלו שביקשו הסכמה ולא קיבלו, לא כי היתה איזו בעיה אלא סתם כי הספר לא מי-יודע-מה?

מכר שלי בן י"ד שנים כתב קו' הערות על מסכת ברכות וקיבל את הסכמתו

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי קרית מלך » ו' מרץ 16, 2018 8:23 am

גן הירק כתב:
קרית מלך כתב:המעיין בדברי רבנו בבית ועד למחנכים יראה שכוונתו היתה ממש להיפך מהמצטט בדבריו הדגיש שבהכרח לייסד מקום שיתן כלים למחנכים מבלי שיזדקקו להגיע לחכמת הגויים, אכן יש צורך לפעמים להשתמש בחכמתם אך כל זה צריך להיות מתוך יראת ה' טהורה!!!

כמובן שהמעיין בדבריו יראה בדיוק כפי שכתבתי - יש חכמה בגויים, וצריך להעזר בהם.
כמובן מתוך יראה טהורה וכו וכו

נ.ב. גם מבלי להכיר את רבינו אישית דומני שכל נסיון לשוות לרבינו תדמית של איש מנותק זהו ממש היפוך דמותו. אכן. צריכים להעזר בכלים הארציים, ובלבד שלא יהפכו למנחילי דרך והשקפות, ופשוט.
להלן הדברים שוב, ישפטו הרבנים הקוראים.

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 60#p442775


אכן טוב הדבר שכעת הוספת את ההדגשה שזה צריך להיות מתוך יראת ה' טהורה, אין כאן ויכוח על הציטוט אם הוא נכון אלא על ההשמטה שהיא הכרחית! שכן קוטב דברי רבינו בדבריו שם הם שגם במקרים שצריך להעזר בחכמת הגויים הרי שזה צריך להיות מתוך יראת ה' טהורה. לעצם הערתך, כל באי שער ביתו של רבנו ידעו שהוא היה רחוק מאד מאד מלהיות "מנותק" אדרבה ואדרבה, כל הנהגתו נבעה מתוך ההכרה הברורה של נבכי ונפתולי העולם הזה על כל מרכיביו

מענה איש
הודעות: 1022
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: חשך אור העולם! רבינו שמואל איננו!!!!

הודעהעל ידי מענה איש » ו' מרץ 16, 2018 9:17 am

אגב רבינו היה מבטא, כמדומני, עם קמץ תחת הסמך של "ספק", אינני יודע מה יותר מדוייק


לכאורה המשמעות המילולית של ספק ספיקא הוא ספק שיש עליו ספק וא'כ המילה ספק אינו סמוך וצ''ל קמץ ולא בשוא


חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 193 אורחים