מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
בברכה המשולשת
הודעות: 10288
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2019 2:02 pm

.השוחט כתב:יישר כח למגיבים המחזקים.

דומני שהמעשה עם האדר"ת היה שלפני שבירך דיין האמת בפטירת הרבנית התמהמה זמן רב יחסית.
וביאר שאמרו "כשם" שמברך על הטובה כך מברך וכו',
ורצה להרגיש אותה השמחה כמו בעת שנישאה לו, וזה לוקח קצת זמן....
מסתמא יש כאן מומחים שיוכלו לקשר למקור יותר מדוייק.


אני ראיתי את זה לגבי בת שנפטרה לו, רח"ל

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ג' אפריל 30, 2019 2:03 pm

באמת לא הייתי בטוח. יישר כח על התיקון.
ואמר שרצה לשמוח כמו בעת שנתבשר על לידתה.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 30, 2019 3:51 pm

כל פעם שאתא השוחט, ממש 'שהחיינו'.

אוצרך הטוב לנו פתח, וייטער און וייטער, ואל תמנע טוב.
גם פה וגם על השאר. הגראי"ל, הגרמי"ל, ועוד, ואל תצדק הרבה. אין רגישות לאף אחד מריבוי שבחיו של מישהו, מי שקשה לו, לא מחויב לקרוא.

התיאורים שלך עולים בקנה אחד עם תיאורים שונים ששמעתי מתלמידים רבים. אני ניסיתי כמ"פ אצל האח ר' מרדכי לדלות פרטים על השבת, ולא נידב הרבה. יש קצת בספרי גם על זה.

===============

אגב, אתמול ראיתי בספריית הרמב"ם ספר מיוחד מאוד (שכחתי את השם) של שיחות עם יהודי בשם ר' דוד פוקס ששימש בחינוך ובהוראה ב'נתיב מאיר' ובכל מיני מקומות נוספים. תיאורים מרתקים במיוחד ונדירים במידת החידושים שבהם מכלי ראשון על רבותיו, ר' חיים קרייזוירט ור' שלמה זלמן ועוד. יש שם סיפורים מדהימים על ר' שלמה זלמן. הלואי שמישהו יעלה כאן.

בנוגע לר' שמואל, יש שם שני איזכורים מענינים. אני מצטט בערך.

הא' לרב פוקס הנ"ל נפטרה נכדה ממחלה קשה. הטיפולים בה והניתוחים עלו הון תועפות. עלתה הצעה להגיש את כל הסיפור הנורא באיזו תוכנית בתקשורת, מבוקשת מאוד, שאמורה לכסות את כל ההוצאות, אך דא עקא היא תשודר בשבת. היתה אפשרות שיהיה כיתוב מפורש שלא צולם בשבת. ר' שלמה זלמן היה כבר בחדשים האחרונים, הוא נשאל על כך וצידד לחומרא תוך שהוא נותן את ברכתו שהכסף יגיע בדרכים אחרות - לא מפוקפקות. ר' שלמה פישר שמע מזה והגיב שזה לא יתכן שהגרש"ז הורה כך במקום פיקוח נפש. הלכו לר' שמואל, ור' שמואל גם אמר, איני מאמין שכך אבא אמר, כנראה השאלה לא הוצגה נכון, והורה לחיוב בשופי (בסוף ברכת צדיק נתקיימה בדרכים מופלאות והכסף הגיע בדרכים אחרות).

הב' רש"ז התבטא שישנם שאלות שאני לא יתיר כי אני שייך לדור הקודם, ובני (כשהכוונה כנראה לר' שמואל) יתיר. כמו חולה שמתרפא משמיעת מוזיקה האם יכולים להפעיל בשבת ע"י יהודי, אני לא מסוגל לעכל כזאת מציאות של פיקו"נ, ובני כן. (המחבר מרמז שהבן גם לא מיקל... אבל כנראה מחוסר היכרות עם הגישה ההלכתית של ר' שמואל...).

כל הספר מלא וגדוש בדברים מרתקים.

בברכה המשולשת
הודעות: 10288
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 30, 2019 3:58 pm

נוטר הכרמים כתב: אגב, אתמול ראיתי בספריית הרמב"ם ספר מיוחד מאוד (שכחתי את השם) של שיחות עם יהודי בשם ר' דוד פוקס ששימש בחינוך ובהוראה ב'נתיב מאיר' ובכל מיני מקומות נוספים.


לנטוע שמים?

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 30, 2019 4:01 pm

בברכה המשולשת כתב:
נוטר הכרמים כתב: אגב, אתמול ראיתי בספריית הרמב"ם ספר מיוחד מאוד (שכחתי את השם) של שיחות עם יהודי בשם ר' דוד פוקס ששימש בחינוך ובהוראה ב'נתיב מאיר' ובכל מיני מקומות נוספים.


לנטוע שמים?

אכן. תודה.

לייטנר
הודעות: 4739
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי לייטנר » ג' אפריל 30, 2019 4:46 pm


נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 30, 2019 5:52 pm

מישהו מחו"ר המקום שלח לי באישי:
עבד אצלי סייד מאד נחמד, תימני בא בימים בשם =========.
אבא שלו היה מארי, מלמד תורה לנערי התימנים, והוא נעבאך, גלש מן הדרך - כמו שהיה מצוי אז לצערנו הרב, בימי הדמדומים.
הוא גר ב'כנסת' בעלת הניחוח הירושלמי העתיק, מקום שחיו בו גדולי עולם. דמעות עלו בעיניו כשהראיתי לו את תמונתו הצבעונית של רבי אריה לוין, שלדבריו - היה גר בדלת שמול ביתו (התמונה התפרסמה בכריכת הספר החדש. כפי ידיעתי היא צולמה ע"י צלם מטעם המגזין האמריקני 'לייף' שביקר בירושלים בימים ההם).
ניסיתי, כדרך צעירי ימינו, לדלות מפיו פנינים על הגדולים שהכיר.
תכל'ס, חוץ מגעגועים לדמות הפלאית של ר' אריה לא היה לו ממש משהו לספר עליו, חוץ מזה שהיה מלוה אותו מדי פעם בדרך לבית הכנסת. גם את 'בת שבע' (מסתמא הרבנית קנייבסקי, כנראה היתה באה אליהם הרבה לעזור להם וכדומה) הוא זכר והזכיר.
ר' שלמה זלמן, למרות שהיה אז די צעיר, היה דמות נערצת בשכונה, ובכל פעם שהיה עובר ברחוב, היו הילדים נעצרים ממשחקם ביראת כבוד, ומביטים אחריו. הנ"ל חמד להתקרב אצל הגרש"ז, ואכן היה 'נדבק' אליו פה ושם, והגרש"ז היה מקרבו בחיבה. הוא מספר בערגה על הפשטות העצומה של ר' שלמה זלמן, מיטת ה'סוכונות' הפשוטה, והכוס חסרת הידית שאותה לא אבה להחליף ('אמרתי לו, באידיש כמובן, ר' זלמן, למה לא כוס חדשה? אבל הוא אמר לי, אני רגיל ככה לשים את האצבע'... עכ"ל).
הנ"ל שגורים בפיו פרקי תנ"ך על בוריים, כפי מסורת התימנים ללמוד בעל פה ולשנן שוב ושוב. למרות מרחק השנים, והתהום הרוחני שנפערה לרגליו, עדיין הם חרותים בזכרונו כהוגן. כמה וכמה פעמים כשהיה אצלי הוא התחיל לשנן פרקי מקרא... גם אצל הגרש"ז הוא היה עושה את החכמה הזאת, ור' שלמה זלמן בעדינותו האופניינית היה מתנצל לפניו - 'תסלח לי ====, אני ממש ממש לא מתכוין לפגוע, אבל התורה שאתה אומר היא פשוט נזם זהב באף'... (אני מבין שכבר אז פירש לסטרא דשמאלא).
אודות רבי שמואל (בן גילו לערך) הוא מספר שכבר אז היה ניכר בגדלותו וברוממותו. זו אינה צריכה לפנים, ולא נצרכה אלא למה ששאלתיו האם היה לו קשר אתו (בעקבות הקירבה אל אביו הגדול), על כך השיב שכפי שהכירו הוא היה צנוע וביישן, ותדיר היה מהלך כשהוא שקוע בתכלית בלימודו, ולא היה לו קשר עם בני גילו, היה שקט ולא חברותי. זאת אומרת, ר' שמואל החייכן שהכרנו, שתמיד יש לו את המילה הנכונה לכל אחד, ובכל מקום שמגיע הכל חפצים בקרבתו, זה מגיל מבוגר יותר.
לא העליתי את זה ברבים, מפני שיהיו שיפרשו שכוונתי לגנאי ח"ו (כמו שעושים לי תמיד באשכול עליו זיע"א), אך חשבתי אולי נקודה זו מתולדותיו תמצא בה טעם.

אתה רשאי לפרסם בכל דרך שהיא את מה שכתבתי לך, כמובן בעילום שם הסייד - שלא שאילתיו אם ניחא ליה בפרסום זכרונותיו ברבים.

מעניין אך לא חידוש גדול. אני הייתי שם את האצבע, על התקופה של אחרי החתונה, וזה התעצם עם הזמן. כפי שרבינו מעיד בהספדו, הרבנית ע"ה היא זו שהנחתה ועוררה אותו להתייחס לפלוני שזקוק לכך וללכת במסירות נפש לשמחתו של אלמוני כי מה הוא אשם...
אכן רבינו זצוק"ל לא נולד עם זה, וזה רק מגביר בנו גם את ההערכה אליו זי"ע, אך, חשוב מכך, נוטע בנו תקוות להשתנות בכל מיני תחומים. אפשי ואפשי. וכלשונו, 'זה לא גזירת הכתוב'...
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ד' מאי 01, 2019 2:05 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גלרשטיין
הודעות: 243
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי גלרשטיין » ד' מאי 01, 2019 12:02 pm

אשמח מאוד אם יעלו לכאן את הקונטרסים ״אליבא דשמואל״, זה מאוד מעניין אותי.

חכם הרזים
הודעות: 112
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2011 8:59 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חכם הרזים » ד' מאי 01, 2019 3:09 pm

נוטר הכרמים כתב:מישהו מחו"ר המקום שלח לי באישי:
עבד אצלי סייד מאד נחמד, תימני בא בימים בשם =========.
אבא שלו היה מארי, מלמד תורה לנערי התימנים, והוא נעבאך, גלש מן הדרך - כמו שהיה מצוי אז לצערנו הרב, בימי הדמדומים.
הוא גר ב'כנסת' בעלת הניחוח הירושלמי העתיק, מקום שחיו בו גדולי עולם. דמעות עלו בעיניו כשהראיתי לו את תמונתו הצבעונית של רבי אריה לוין, שלדבריו - היה גר בדלת שמול ביתו (התמונה התפרסמה בכריכת הספר החדש. כפי ידיעתי היא צולמה ע"י צלם מטעם המגזין האמריקני 'לייף' שביקר בירושלים בימים ההם).
ניסיתי, כדרך צעירי ימינו, לדלות מפיו פנינים על הגדולים שהכיר.
תכל'ס, חוץ מגעגועים לדמות הפלאית של ר' אריה לא היה לו ממש משהו לספר עליו, חוץ מזה שהיה מלוה אותו מדי פעם בדרך לבית הכנסת. גם את 'בת שבע' (מסתמא הרבנית קנייבסקי, כנראה היתה באה אליהם הרבה לעזור להם וכדומה) הוא זכר והזכיר.
ר' שלמה זלמן, למרות שהיה אז די צעיר, היה דמות נערצת בשכונה, ובכל פעם שהיה עובר ברחוב, היו הילדים נעצרים ממשחקם ביראת כבוד, ומביטים אחריו. הנ"ל חמד להתקרב אצל הגרש"ז...

משהו פה לא מסתדר לי
מה לר' שלמה זלמן ור' שמואל לכנסת
הם גרו בשערי חסד
ואם תאמר כונתו לשערי חסד
א"כ מה לר' אריה לוין ולשערי חסד
במושגים ירושלמיים זה מקום אחר עולם אחר
הוא מתבלבל בין אנשים שונים

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 01, 2019 3:14 pm

חכם הרזים כתב:
נוטר הכרמים כתב:מישהו מחו"ר המקום שלח לי באישי:
עבד אצלי סייד מאד נחמד, תימני בא בימים בשם =========.
אבא שלו היה מארי, מלמד תורה לנערי התימנים, והוא נעבאך, גלש מן הדרך - כמו שהיה מצוי אז לצערנו הרב, בימי הדמדומים.
הוא גר ב'כנסת' בעלת הניחוח הירושלמי העתיק, מקום שחיו בו גדולי עולם. דמעות עלו בעיניו כשהראיתי לו את תמונתו הצבעונית של רבי אריה לוין, שלדבריו - היה גר בדלת שמול ביתו (התמונה התפרסמה בכריכת הספר החדש. כפי ידיעתי היא צולמה ע"י צלם מטעם המגזין האמריקני 'לייף' שביקר בירושלים בימים ההם).
ניסיתי, כדרך צעירי ימינו, לדלות מפיו פנינים על הגדולים שהכיר.
תכל'ס, חוץ מגעגועים לדמות הפלאית של ר' אריה לא היה לו ממש משהו לספר עליו, חוץ מזה שהיה מלוה אותו מדי פעם בדרך לבית הכנסת. גם את 'בת שבע' (מסתמא הרבנית קנייבסקי, כנראה היתה באה אליהם הרבה לעזור להם וכדומה) הוא זכר והזכיר.
ר' שלמה זלמן, למרות שהיה אז די צעיר, היה דמות נערצת בשכונה, ובכל פעם שהיה עובר ברחוב, היו הילדים נעצרים ממשחקם ביראת כבוד, ומביטים אחריו. הנ"ל חמד להתקרב אצל הגרש"ז...

משהו פה לא מסתדר לי
מה לר' שלמה זלמן ור' שמואל לכנסת
הם גרו בשערי חסד
ואם תאמר כונתו לשערי חסד
א"כ מה לר' אריה לוין ולשערי חסד
במושגים ירושלמיים זה מקום אחר עולם אחר
הוא מתבלבל בין אנשים שונים

אי משום הא לא קשיא, המרחק בין שערי חסד לכנסת זה כמו מכפר לודים ללוד... המרחק קטן מאוד, והשיירות מצויות מאוד.
כל המעוניין לצאת משערי חסד לכיוון מרכז העיר / גאולה ולשמור את עיניו יוצא דרך שכונת כנסת (רחוב הנצי"ב).

חכם הרזים
הודעות: 112
הצטרף: ד' נובמבר 30, 2011 8:59 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חכם הרזים » ד' מאי 01, 2019 3:36 pm

נוטר הכרמים כתב:
חכם הרזים כתב:
נוטר הכרמים כתב:מישהו מחו"ר המקום שלח לי באישי:
עבד אצלי סייד מאד נחמד, תימני בא בימים בשם =========.
אבא שלו היה מארי, מלמד תורה לנערי התימנים, והוא נעבאך, גלש מן הדרך - כמו שהיה מצוי אז לצערנו הרב, בימי הדמדומים.
הוא גר ב'כנסת' בעלת הניחוח הירושלמי העתיק, מקום שחיו בו גדולי עולם. דמעות עלו בעיניו כשהראיתי לו את תמונתו הצבעונית של רבי אריה לוין, שלדבריו - היה גר בדלת שמול ביתו (התמונה התפרסמה בכריכת הספר החדש. כפי ידיעתי היא צולמה ע"י צלם מטעם המגזין האמריקני 'לייף' שביקר בירושלים בימים ההם).
ניסיתי, כדרך צעירי ימינו, לדלות מפיו פנינים על הגדולים שהכיר.
תכל'ס, חוץ מגעגועים לדמות הפלאית של ר' אריה לא היה לו ממש משהו לספר עליו, חוץ מזה שהיה מלוה אותו מדי פעם בדרך לבית הכנסת. גם את 'בת שבע' (מסתמא הרבנית קנייבסקי, כנראה היתה באה אליהם הרבה לעזור להם וכדומה) הוא זכר והזכיר.
ר' שלמה זלמן, למרות שהיה אז די צעיר, היה דמות נערצת בשכונה, ובכל פעם שהיה עובר ברחוב, היו הילדים נעצרים ממשחקם ביראת כבוד, ומביטים אחריו. הנ"ל חמד להתקרב אצל הגרש"ז...

משהו פה לא מסתדר לי
מה לר' שלמה זלמן ור' שמואל לכנסת
הם גרו בשערי חסד
ואם תאמר כונתו לשערי חסד
א"כ מה לר' אריה לוין ולשערי חסד
במושגים ירושלמיים זה מקום אחר עולם אחר
הוא מתבלבל בין אנשים שונים

אי משום הא לא קשיא, המרחק בין שערי חסד לכנסת זה כמו מכפר לודים ללוד... המרחק קטן מאוד, והשיירות מצויות מאוד.
כל המעוניין לצאת משערי חסד לכיוון מרכז העיר / גאולה ולשמור את עיניו יוצא דרך שכונת כנסת (רחוב הנצי"ב).

זה כבר מזוייף מתוכו
הסיפור הוא על בני השכונה כל טעמו וריחו סביב זה
אם ר' שלמה זלמן הזדמן דרך הילוכו פעם בחודש לכנסת זה לא עושה אותו בן השכונה
אולי ר' שמואל בדרך לעץ חיים היה מזדמן יותר
ר' שלמה זלמן כבר מזמן לא היה בעץ חיים
אבל אלו דקדוקים שלא לצורך
הסיפור הוא על השכונה כאמור
יש מספיק סיפורים ומספיק המצאות בכל האשכול הזה
בא נשאיר משהו לאנשים אחרים

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 08, 2019 9:23 pm

חילוקים במהות ענינם של ימי הספירה

בזוהר הק' (רעיא מהימנא פרשת בהעלותך דף קנב עמוד ב) מובא בנוגע לפסח שני ולשבעה ימים שאחריו, וז"ל,
למעבד פסח שני על אינון דלא יכילו או דאסתאבו במסאבו אחרא, אי רזא דפסח רזא דמהימנותא דישראל עאלין בה שלטא בניסן וכדין איהו זמנא לחדוה איך יכלין אלין דלא יכילו או דאסתאבו למעבד בירחא תניינא דהא אעבר זמנא, אלא כיון דכ"י מתעטרא בעטרהא בניסן לא אתעדיאת כתרהא ועטרהא מנה תלתין יומין וכל אינון ל' יומין מן יומא דנפקו ישראל מפסח יתבא מטרוניתא בעטרהא וכל חילהא בחדוה, מאן דבעי למחמי למטרוניתא יכיל למחמי, כרוזא כריז כל מאן דלא יכיל למחמי מטרוניתא ייתי ויחמי עד לא ינעלון תרעיה, אימתי כרוזא כריז בארבעה עשר לירחא תניינא דהא מתמן עד שבעה יומין תרעין פתיחן, מכאן ולהלאה ינעלון תרעי, ועל דא פסח שני.

בנוגע לדברים אלו אמר מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל ('דרכי שמואל שיחות ליל שבת קודש' ח"ב פרשת אמור שיחה ג):
"כמו שיש שלושים יום קודם הפסח, (כוונתו למה שהיה רגיל להביא מדברי מהר"א אזולאי, זקנו של הרחיד"א, ומובאים בקיצור בספר חומת אנך (פרשת בא), וז"ל, ויש לרמוז ענין יקר הערך והוא פלא שכתב מז"ה ז"ל בחסד לאברהם דף כ"ג דפוס אמשטרדם כי ה' ברב רחמיו וחסדיו הרבים בכל שנה שלשים יום קודם לפסח מתחיל להוציא נפשות ישראל מהיכלות הטומאה מעט מעט שיעור חלק אחד משלשים בכל לילה באופן שבליל ביעור חמץ כל פושעי ישראל עומדים בפתח היכל החיצון משערי טומאה שיעור חלק אחד משיעור הכמות שהיו נכנסים ליל שלשים ואחד קודם הפסח ובליל פסח אין נכנסים כלל ועיקר וכלם פטורין ובני חורין זהו תורף דבריו בקצור), כך גם יש שלושים יום לאחר הפסח שנשארת ההארה מפסח וכל השערים פתוחים, וכשנגמרו השלושים יום והשערים צריכים להיסגר ניתנו עוד שבעה ימים שהשערים נשארים פתוחים. ורבינו הגר"א כתב שיש בפסח שני שבעה ימים כמו בפסח ראשון, ואף ששם יש שבעה ימים שמפורשים בתורה וכאן יש רק יום אחד להקרבה, ומשמע בדבריו שבשבעה ימים הללו יש הארה יותר מהשלושים יום, ומתחדשים בו ההארות כמו בפסח ראשון, והם יותר מהשלושים יום שלפניהם, ולכל זה זכו בגלל שהאנשים הטמאים גם השתוקקו לקירבת ד' שאמרו למה נגרע וגו', וכמבואר בספרי (זוטא פ"ט ז) לא שאנו מבקשים אכילה ושתיה אלא שיזרק עלינו הדם...
ועיקר עבודת ימי הספירה תיקון הדעת, הדעת המתפשט, מתפשט מאליו עד ההוד, "לך ד' הגדולה והגבורה וגו' וההוד וגו' שעד אז מתפשט מאליו, אבל המידות הכתובות בהמשך הפסוק "כי כל בשמים ובארץ לך ד' הממלכה" שהם מידות ה'יסוד וה'מלכות', בהם צריך עבודה עצמית, שאע"פ שבכל ימי הספירה יש באיזה בחינה הסתר פנים כי הם ימי עבודה, בחמישה שבועות הראשונים עד היסוד יש סיוע מלעילא שעדיין השערים פתוחים ונמשך ההארות שהיו ביציאת מצרים, ורק בשני השבועות שקודם מתן תורה, שהם כנגד 'יסוד' ו'מלכות', הם ימים שכל כולם עבודה עצמית מצד האדם לפי ההכנה שלו למתן תורה.

האם מישהו יודע מקור,

א' לחילוק מהותי בין חמשת השבועות הראשונים לשני השבועות האחרונים של הספירה.
ב' לחלוקה של הפס' ב'ויברך דוד', לך ד' הגדולה וכו' לב' ענינים שונים.

פרנקל תאומים
הודעות: 2489
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' מאי 08, 2019 11:10 pm

נוטר הכרמים כתב:חילוקים במהות ענינם של ימי הספירה
האם מישהו יודע מקור,
א' לחילוק מהותי בין חמשת השבועות הראשונים לשני השבועות האחרונים של הספירה.

ראה במאמרי ל''ג בעומר לזקני ה''בני יששכר'' זי''ע, שמחלק בין ל'ב הימים שקודם ל''ג בעומר ובין טו''ב הימים שמל''ג בעומר עד סיום הספירה, (כולם ביחד בבחינת ''לב טוב'' שרואה אני את דברי רבי אלעזר בן ערך מכולם), והטו''ב ימים שמל''ג בעומר ואילך הם בבחינת ''וירא אלוקים את האור כי טוב'', ''אין טוב אלא תורה'', שכבר מתחיל להתנוצץ בהם האור של מתן תורה דחג השבועות, ואז אור התורה מתגלה, משא''כ בל''ב הימים הראשונים שהם בבחינת ''ל''ב נתיבות החכמה'' שהן סתומות ונעלמות (ושבשל היותן סתומות ונעלמות, התורה רק רמזה עליהן בל''ב תיבות שישנן מתחילת ספר בראשית עד המילה ''טוב'' מהפס' ''וירא אלוקים את האור כי טוב". אמנם את המילה ''טוב'' התורה כבר כותבת בפירוש, היות שהיא כבר מורה על גילוי של התורה).

שמואל שלומוביץ
הודעות: 237
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' מאי 08, 2019 11:16 pm

ודומני שבספר אפיקי מים להגר"מ שפירא בעניני ספיה"ע עוסק בחלוקה זו ומבארה לפי"ד.
עוד דברים יותר קרובים לנוסח שהביא הרב נוטר לדברי הגר"ש זצ"ל ראיתי פעם בשם סידור הרב בעל התניא בעניני ל"ג בעומר. אבל שם חתם החלק הראשון ג"כ בל"ג בעומר ולא בסיום השבוע של הוד דתרעין פתיחין.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 09, 2019 1:17 am

ראה סידור עם דא"ח שער הל"ג בעומר. ובכ"מ.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 23, 2019 8:32 am

בס"ד יצא לאור כרך נוסף ואחרון בסידרת 'שיחות ליל שבת קודש', ספרים נפלאים ביותר, שכאשר קורא בהם מי שזכה לשמוע בחיים, רואה את בעל השמועה כנגדו. הכרך הזה הוא על במדבר דברים ומועדים. עשרות שיחות מן השנים האחרונות.

שמעתי מהגאון רבי אליהו ליברמן שליט"א שר' אהרן בעלזער אמר שאם רצונך להכיר מישהו לך והתחקה אחר דבריו באגדה ובמוסר... והתבטא שבספרים אלו הוא רואה את רבינו זצ"ל.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 29, 2019 8:31 pm

בספר השיחות החדש עמ' טז, שיחה שנאמרה בליל חג השבועות:
וכתב רבינו הגר"א, שבשעת מעמד הר סיני עם ישראל זכו להשיג את הנשמה, מה שלא שייך להשיג בעולם הזה, שהנשמה רק חופפת מעל האדם "מרחוק ה' נראה לי" מרחוק מרחוק ממש, ורק את הנפש והרוח בקושי אנחנו משיגים.

לדאבוני אינני משיג פשר הדברים אל נכון. אודה ואשמח בכל מקור שמאיר את הענין, מרבינו הגר"א או מספרים אחרים.

----

אגב, מי שמעוניין לקרוא על חג השבועות במחיצת רבינו זצוק"ל, יעלעל לאחור באשכול זה, כתבה שלמה, שלימים במעט שינויים ותוספות הפכה לפרק בספרי.

דמשק
הודעות: 682
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דמשק » ד' מאי 29, 2019 9:01 pm

נוטר הכרמים כתב:בספר השיחות החדש עמ' טז, שיחה שנאמרה בליל חג השבועות:
וכתב רבינו הגר"א, שבשעת מעמד הר סיני עם ישראל זכו להשיג את הנשמה, מה שלא שייך להשיג בעולם הזה, שהנשמה רק חופפת מעל האדם "מרחוק ה' נראה לי" מרחוק מרחוק ממש, ורק את הנפש והרוח בקושי אנחנו משיגים.

לדאבוני אינני משיג פשר הדברים אל נכון. אודה ואשמח בכל מקור שמאיר את הענין, מרבינו הגר"א או מספרים אחרים.

ראה נפה"ח ש"א פט"ו באריכות. וכ"כ באלשיך לאיוב (לב ח) עה"פ אכן רוח היא באנוש ונשמת שדי תבינם בשם הזוה"ק.
ועי' ליקו"ת ריש פר' האזינו ושה"ש טז ד. ונזכר בקיצור כמ"פ גם בשפ"א.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מאי 29, 2019 10:59 pm

פלאי פלאים. יישר כח.

ומן הסתם קשור לסילוק הזוהמא של חטא אדה"ר.

בתבונה
הודעות: 1124
הצטרף: ו' אוגוסט 12, 2016 3:58 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בתבונה » ד' מאי 29, 2019 11:01 pm

דמשק כתב:
נוטר הכרמים כתב:בספר השיחות החדש עמ' טז, שיחה שנאמרה בליל חג השבועות:
וכתב רבינו הגר"א, שבשעת מעמד הר סיני עם ישראל זכו להשיג את הנשמה, מה שלא שייך להשיג בעולם הזה, שהנשמה רק חופפת מעל האדם "מרחוק ה' נראה לי" מרחוק מרחוק ממש, ורק את הנפש, והרוח בקושי אנחנו משיגים.

לדאבוני אינני משיג פשר הדברים אל נכון. אודה ואשמח בכל מקור שמאיר את הענין, מרבינו הגר"א או מספרים אחרים.

דברי הגר"א בזה מובאים בנפה"ח שער א פרק ט"ו ופרק ט"ז
יש כאן שתי נקודות ומביא שם זאת גם מהגר"א בהיכלות
1. על הנר"ן פט"ו
ענין הג' בחי' נר"ן שמושפעי' כביכול מנשימת פיו ית"ש. שבחי' הנפש היא הבחי' התחתונ' שהיא כולה בתוך גוף האד'. ובחי' הרוח הוא בא דרך עירוי מלמעל'. שחלק וקצה העליון שלו קשור ונאחז למעל' בבחי' התחתונ' של הנשמה. ומשתלשלת ונכנסת גם בתוך גוף האד' ומתקשרת שם בבחי' העליונה של הנפש....אמנם בחי' הנשמה. היא הנשימה עצמה שפנימיות עצמותה מסתתרת בהעלם ומקורה ברוך כביכול בתוך נשימת פיו ית"ש. שאין עצמות מהותה נכנסת כלל בתוך גוף האדם. ואד"הר קודם החטא זכה לעצמותה. ובסיבת החטא נסתלקה מתוכו ונשארה רק חופפת עליו.

*ע"פ האמור שם אולי יש להוסיף פסיק , בין המילים הנפש והרוח.

2. שכן הוא גם בשרשו העליון פט"ז
וז"ש שם בשעה שעמדו ישראל על הר סיני לקבל את התורה. היו מבקשים לשמוע הדברות מפי הקב"ה. וכמ"ש ישקני מנשיקות פיהו. שבעת המעמד המקודש זכו כולם שהיה חופף ומאיר עליהם זיו ניצוצי זהר בחי' הנשמה מנשמת פיו יתב' כביכול. והוא סוד הכתרים שזכו בסיני. ושמחת עולם על ראשם. ועי"כ זכו להשיג סתרי פנימית נשמת התו"הק. כמ"ש בזוהר (בהעלותך קנ"ב א') אוריית' אית לה גופא כו' חכימין עבדי דמלכא עלאה אינון דקיימו בטורא דסיני לא מסתכלי אלא בנשמת' דאיהו עקרא דכלא אורייתא ממש.

אלטנוישול
הודעות: 92
הצטרף: ב' דצמבר 23, 2013 11:24 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אלטנוישול » ה' מאי 30, 2019 3:55 am

ראה במאמר ד"ה ואתה תצוה תשמ"א לאדמו"ר מליובאוויטש זצוק"ל (ובריבוי מקומות בתורת חב"ד). ומרגלא בפומיה דחסידי חב"ד, שגילוי עצם הנשמה גבוה מגילוי אליהו.

אלטנוישול
הודעות: 92
הצטרף: ב' דצמבר 23, 2013 11:24 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אלטנוישול » ה' מאי 30, 2019 4:08 am

.השוחט כתב:יישר כח למגיבים המחזקים.

דומני שהמעשה עם האדר"ת היה שלפני שבירך דיין האמת בפטירת הרבנית התמהמה זמן רב יחסית.
וביאר שאמרו "כשם" שמברך על הטובה כך מברך וכו',
ורצה להרגיש אותה השמחה כמו בעת שנישאה לו, וזה לוקח קצת זמן....
מסתמא יש כאן מומחים שיוכלו לקשר למקור יותר מדוייק.

[בסמוך תיקנו שזה היה עם בת].


שמעתי פעם מהריי"צ מליובאוויטש זצוק"ל שדין אבלות הוא בכלל עבדו את ה' בשמחה "אלא שאיני יודע איך עושים זאת".

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 30, 2019 10:46 am

מסתמא בשם הריי"צ כמובן. לא מפ"ק.

יש מזה כבר בראשונים בסוכה בסוגיא דעוסק במצוה.
יש ברש"י משמעות שאין לאבל רח"ל חיוב להיות בעצבות, אלא רק דין ניהוג מעשים של אבילות.
ויותר מפורש שם ברא"ש על אתר דברים בהירים.

וממילא אם אין חיוב כזה, הדר דינא לקיים מצוה ככל מצוה בשמחה.
וגם אילו היה חיוב להיות בעצב, עכ"פ היה לו להיות מעורב בשמחה על כך שמקיים רצון ה'.
וכבר מצינו בש"ס, גילו ברעדה. ועיי"ש בתלמידי רבינו יונה בשני אופנים.

וקצת שייך לזה, בחזו"א יש סימן על סדר כתיבת התורה והמסתעף.
וכותב שם שרוה"ק שורה רק בשמחה.
וספר ירמיהו ואפילו איכה נכתבו ככל הנביאים והכתובים ברוה"ק,
וע"כ שרתה עליו שמחה באותה שעה. יעויי"ש.

תוספת על פי הערה בסמוך.
הסימן הוא באו"ח סי' קכ"ה, ושם ליתא.
בינתיים נמצא מקור רק מפי השמועה (וציינו למעשה איש ח"ד).
וכל עוד לא יימצא מפי כתבו, הדרנא בי מהלשון כתב החזו"א.
הן אמנם גם שמועה מוסמכת משמיה דהחזו"א, מילתא היא.
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב ה' מאי 30, 2019 2:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זכריה הקרחי
הודעות: 17
הצטרף: ד' מאי 01, 2019 7:27 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי זכריה הקרחי » ה' מאי 30, 2019 1:42 pm

לא נכון!
[נכון שיש סימן ע"ס כתיבת התורה, ונכון שהאמירה הנ"ל מיוחסת לחזו"א, אך אינו אמת שכך כתב, לא שם ולא במק"א, וכידוע ההבדל התהומי בין אמירה לכתיבה בתורתו].

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 30, 2019 2:26 pm

בסימן ההוא (או"ח קכ"ה) אכן בדקתי ואינו שם.

לגבי האם במק"א נכתב רק ע"י אחרים משמו או יש גם ממנו ז"ל, נמתין ונראה.
בהחלט יכול להיות שאני טועה בזה.
אם יש למישהו מאגר חזון איש עם יכולת חיפוש, נא יחפש ירמיהו ושמחה.

דמשק
הודעות: 682
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דמשק » ה' מאי 30, 2019 2:27 pm

מעשה איש ח"ד עמ' קס"ג.

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 30, 2019 2:39 pm

ייש"כ הרב דמשק.
שם (במעשה איש) בשם ר' שמעון אשר כהן ששמע מהגר"י סרנא ששמע מפ"ק.
דומני מקור די נאמן.
ומ"מ גם המשיב שיחי' הסכים שזה נאמר בשמו, ואם הבנתי נכון, הוא גם לא בהכרח מכחיש השמועה, רק טען שא"א לומר 'כתב החזו"א' כאשר הוא עצמו לא כתב זאת,
וכמו שביאר לנכון שיש הבדל עצום בין אמירה בעל פה במסגרת שיחה לבין קביעת דברים בספרו לדורות.
ואני מתקן זאת בל"נ בהודעתי לעיל, מדין אל תשכן באהליך וגו'.

שייף נפיק
הודעות: 1954
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שייף נפיק » ה' מאי 30, 2019 2:53 pm

קצת שייך לזה, בחזו"א יש סימן על סדר כתיבת התורה והמסתעף.
וכותב שם שרוה"ק שורה רק בשמחה.
וספר ירמיהו ואפילו איכה נכתבו ככל הנביאים והכתובים ברוה"ק,
וע"כ שרתה עליו שמחה באותה שעה. יעויי"ש.

עיין בספר ייטב פנים לבעל הייטב לב שכ' כעי''ז (יפה לעינים אות יח)ומבאר שם הנהגת החסידים יעו''ש ותרו''צ

דמשק
הודעות: 682
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דמשק » ה' מאי 30, 2019 3:06 pm

יד המלך פ"ז מיסודי התורה ה"ד.
שמחה.png
שמחה.png (30.75 KiB) נצפה 2164 פעמים

מחולת המחנים
הודעות: 2750
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ה' מאי 30, 2019 3:14 pm

אולי אפשר לומר שכמו חולה העובר ניתוח נחוץ, הרי אף שכאבים נוראים אופפים אותו, הוא שמח ביודעו כי יש תכלית לכל הכאבים שהוא עובר, וכמו כן מי שרואה את כל הסבל הגדול, ודאי כואב לו מאד בנפשו, אך מכל מקום הוא שמח כי הוא יודע שמאת ה' היתה זאת, ובודאי יש תכלית לכל הכאבים.

חרסון
הודעות: 584
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חרסון » ה' מאי 30, 2019 3:18 pm

על דרך 'ורבי עקיבא משחק' (מכות בסופה).

סעדיה
הודעות: 1375
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי סעדיה » ה' מאי 30, 2019 6:12 pm

אלטנוישול כתב:
.השוחט כתב:יישר כח למגיבים המחזקים.

דומני שהמעשה עם האדר"ת היה שלפני שבירך דיין האמת בפטירת הרבנית התמהמה זמן רב יחסית.
וביאר שאמרו "כשם" שמברך על הטובה כך מברך וכו',
ורצה להרגיש אותה השמחה כמו בעת שנישאה לו, וזה לוקח קצת זמן....
מסתמא יש כאן מומחים שיוכלו לקשר למקור יותר מדוייק.

[בסמוך תיקנו שזה היה עם בת].


שמעתי פעם מהריי"צ מליובאוויטש זצוק"ל שדין אבלות הוא בכלל עבדו את ה' בשמחה "אלא שאיני יודע איך עושים זאת".

ספר העיקרים.PDF
הגר"ש איגר
(142.43 KiB) הורד 35 פעמים

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 30, 2019 7:38 pm

שלחו לי קטע מופלא הממחיש את חיוב השמחה אף בעת צרה ואבל רח"ל, מתוך הספר "יסודי עולם" על הגה"ק ר' שלומקה מזוויהל, שממש זה עתה נכנסים ליא"צ שלו.

וכך מסופר שם:

וידום אהרן!

והנה חלה גם בנו חביבו הרה"צ רבי יצחק זצ"ל. הרופאים נאבקו על חייו זמן רב אבל הוא הלך הלוך ודעוך. הובילוהו לקרסניסטב הסמוכה לזוועהיל כי לפי דעת הרופאים יכל אוירה הטוב להיטיב את מצבו, אך ללא הועיל. על אף כל זאת ולמרות שהיה זה כבר השני בילדיו שנטה למות, לא ניכרו בפניו של רבינו שום שינוי או התפעלות. הן בטל ומבוטל הוא לגמרי לבורא כל העולמים ואין לו שום רצון חוץ מרצונו יתברך.

באותה תקופה עצמה בה שכב רבי יצחק על ערש דוי, הגיעה בת אחיו אדמו"ר רבי גדלי' משה לפרק שידוכין ונכבדות דובר בה עם הבחור יוחנן טברסקי בנו של הרה"ק רבי שלמה בן ציון זי"ע האדמו"ר מטשרנוביל. הגיעו הדברים כמעט לידי גמר והתרצות הצדדים אלא שבנוגע לפרט מסוים עדיין התלבטה משפחת החתן המיועד ובקשה פסק זמן לצורך יישוב הדעת. הוחלט בין הצדדים כי עקב המרחק בין מקומות מושבותיהם והטורח לשוב ולנסוע מהכא להתם, ישובו כל אחד לביתו, והיה אם בסופו של הדבר יחליט צד החתן לחיוב, ושלחו שליח והודעה בפיו עם תשובה חיובית לאותו ענין שנתלבטו בו, ויהא בכך משום אות שהשידוך נגמר בסימן טוב ובמזל טוב וכל אחד מהצדדים ישתה "לחיים" בביתו הוא.
בינתיים הלך מצבו של רבי יצחק והדרדר עד שעלתה נשמתו השמימה והוא בעודו באבו. ועל פניו של רבינו ששיכל כבר את בתו וכעת עומד הוא ללוות למנוחות את בנו חביבו, לא ניכר כל שינוי. המוני בני זוועהיל החלו נאספים להלויית המת, מבכים מרה את פטירתו בטרם עת. רק רבינו שמר על שלוותו.
והנה, בעיצומן של ההכנות להלוויה הכאובה הגיע... השליח מבית המחותנים עם תשובה חיובית לשידוך... "נו" הורה רבינו לבנו אדמו"ר רבי גדלי' משה זי"ע , "הבה ונשתה 'לחיים' לכבוד גמר השידוך..."

נדהם רבי גדלי' משה. לזאת לא פילל ועד כדי כך לא תיאר לעצמו. את כל פליאתו ותדהמתו הצליח לבטא במילה אחת שמקופל היה בה הכל: "טאטע!" קרא לאביו, והשאלה זעקה מאליה.

נענה לו רבינו ולימדו פרק בהלכות חיים של יהודי. "אלו הם שני דברים: אבלות היא דין בשולחן ערוך וצריך לקיים אותה, אבל 'לחיים' בגמר שידוך הוא ענין של הודאה והכרת הטוב כלפי שמיא, ואין זה נוגע בזה..."

מיד נמזגו הכוסיות וברכות לחיים נשפכו אל חלל הבית המתאבל.

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 30, 2019 7:43 pm

סיפור קטן על השקידה והמסירות אליה בבית רבינו, אותו שלח לי ידיד, עדות שמיעה מקרובי משפחה.

סיפר לי שאר בשרו בשם זוגתו שהיא זוכרת שהם היו נוסעים בחופשים לדוד והדודה הגר"ש זי"ע, והיא זוכרת שהרבנית נמנעה מאכילת כרוב וחסה וכד' בשעה שהוא למד [כנראה בדיוק היה כזה סיפור שהיה ירק כזה והיא נמנעה], כי רעש הלעיסה הנשמע היטב יפריע לו בלימוד.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 30, 2019 7:59 pm

ספר חדש ומיוחד במינו 'מגילת ספר' - 'דברות שמואל'.
מאת תלמידו המובהק של רבינו במשך קרוב ליובל שנים, הגאון רבי אוריאל איזנטל שליט"א.

איתמחי גברא ואיתמחי קמיעא, ותבאנה האותיות המצו"ב ותגדנה דבר הספר ומעשהו. לפניכם הקדמת הספר ותוכן הענינים.

היו לפני חלקים גדולים מן הספר, אין ספק שמעבר לעצם הדברים החשובים, עשירות גדולה במרחב הנושאים, הלכה ואגדה, עצה והדרכה, וכל מילי דמיטב, כתובים בידי תלמיד חכם אמיתי!!
מגילת ספר.jpg
מגילת ספר.jpg (102.22 KiB) נצפה 2033 פעמים
קבצים מצורפים
.מגילת ספר דברות שמואל.pdf
(500.29 KiB) הורד 178 פעמים
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ה' מאי 30, 2019 9:01 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 5499
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm
מיקום: בני ברק

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' מאי 30, 2019 9:17 pm

.השוחט כתב:כמדו' שחשב לצרף גם הקדמה ותוכן, ולא יצאה אל הפועל מחשבתו זו.

ראה לעיל.
=====

מודים על כל טיפה וטיפה מן הים הגדול.

בן ירושלים
הודעות: 536
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' מאי 30, 2019 9:53 pm

נוטר הכרמים כתב:ספר חדש ומיוחד במינו 'מגילת ספר' - 'דברות שמואל'.
מאת תלמידו המובהק של רבינו במשך קרוב ליובל שנים, הגאון רבי אוריאל איזנטל שליט"א.

איתמחי גברא ואיתמחי קמיעא, ותבאנה האותיות המצו"ב ותגדנה דבר הספר ומעשהו. לפניכם הקדמת הספר ותוכן הענינים.

היו לפני חלקים גדולים מן הספר, אין ספק שמעבר לעצם הדברים החשובים, עשירות גדולה במרחב הנושאים, הלכה ואגדה, עצה והדרכה, וכל מילי דמיטב, כתובים בידי תלמיד חכם אמיתי!!
מגילת ספר.jpg

כמי שנחשף לחומר הגלם (הרשימות של הגאון ר' אוריאל שליט"א) אפשר לומר שיש שם חומר מרתק, ומאד מאפיין את רבינו ראש הישיבה, ובעיקר אוטנטי.
מענין איך יצא הספר לאחר העיבוד.

בן ירושלים
הודעות: 536
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ה' מאי 30, 2019 10:05 pm

.השוחט כתב:סיפור קטן על השקידה והמסירות אליה בבית רבינו, אותו שלח לי ידיד, עדות שמיעה מקרובי משפחה.

סיפר לי שאר בשרו בשם זוגתו, שהיא זוכרת שהם היו נוסעים בחופשים לדוד והדודה הגר"ש זי"ע, והיא זוכרת שהרבנית נמנעה מאכילת כרוב וחסה וכד' בשעה שהוא למד [כנראה בדיוק היה כזה סיפור שהיה ירק כזה והיא נמנעה], כי רעש הלעיסה הנשמע היטב יפריע לו בלימוד.

סיפור דומה שמעתי מהאחיינית הרבנית וולס שלעיתים רבינו והרבנית היו באים לביתה והרבנית הקפידה לא לאכול דברים שעושים רעש בלעיסה בזמן שהוא למד.

אברך
הודעות: 328
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אברך » ה' מאי 30, 2019 11:42 pm

אני קורא את דברי מו"ר הרב השוחט שליט"א, ואני משתומם מפעם לפעם.
כתלמידו של הרב השוחט לשעבר לפני יותר מעשרים וחמש שנים, אינני זוכר כמעט שהיה מספר סיפורים, השיעורים היו קולחים ובהירים והיו סיכומים וכו', אבל לא סיפורים.
ואני אומר לעצמי איזה פספוס, מדוע אינני זוכר סיפורים מאוצרו הבלתי נלאה.
כמגיד שיעור כיום, כמעט כל מקום שאני יכול להכניס סיפורים שראיתי בעצמי אצל גדו"י אני מכניס, לענ"ד זה כל כך חשוב, וזה מעורר מאד את הבחורים.
יתכן ואני פשוט לא זוכר, או שישנתי הרבה בשיעורים, עכ"פ חבל שלא זכיתי לזכור ולשמוע סיפורים נפלאים כ"כ שמחזקים כל כך.
ושוב יש"כ על הדברים של כל המשתתפים כאן שכמובן מוסיפים חיזוק ויראת שמים.

.השוחט
הודעות: 271
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ו' מאי 31, 2019 3:07 am

איזו שמחה.
דומני שיש ברכה בירושלמי (מוכר לי רק מסיפו"צ על מהריל"ד והגרחי"ז) על מי שזוכה לראות בחייו את תלמידו עשה פירות...
לגוף הענין. דומני שתמיד היו קצת...
אלא שמא מה שהצטבר לאט לאט במשך 25 שנה, יוצא כאן די מרוכז.
וגם יאה מעשה הסיפור לזקנים יותר מאשר לצעירים.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דמשק, חלמישצור, פנחסויפלל ו־ 42 אורחים