מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

על חכמים ורבנים, צדיקים ויראים, אנשי השם אשר מעולם. לילך באורחות צדיקים ולדבוק במעשי ישרים.
נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2018 8:21 pm

בדבריי הבאים לא אתייחס לשאלת ההנהגה עם כלל הציבור, אחרי ככלות הכל לא הייתי שותף להתנהלות הדברים. אוכל רק לומר בכנות שזו הפעם הראשונה שנחשפתי לטענה שכזו, בניגוד לשאלות על ההנהגה עם הבחורים בישיבה, שנטחנו עד דק פעמים אין ספור בישיבה ומחוצה לה.

בנוגע לטענות אלו אשתדל להגיב למכלול הדברים שנכתבו, כמובן בהתאם לפי מה שנוכחתי וחויתי מקרוב במשך ארבע שנות שהותי בישיבה, ואין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות.

בכוונה תחילה פתחתי את הדיון עם הטענה המכריעה וכבידת המשקל ביותר, היות והדברים היו ידועים מאוד לכל מי שנכנס ובא בשערי הישיבה, מה מקום יש לטרוניא ולקובלנא? כל אחד שהגיע ידע כי לא מובטח לו מאומה בתחום זה, ואם פיתח ציפיות מוגזמות אין לו להלין אלא על עצמו.
זוהי תשובה ראשונה ואמיתית בכל הקשור להגינות וליושר. על טענה זו לא הגיבו בכלל.

כעת אגע בס"ד בהנחות היסוד שהוצבו כאן בזה אחר זה ע"י הכותבים השונים, שלאחר מעט התבוננות - סותרות זו את זו, וכמו שיתבאר אי"ה.

למרות תפקידו המרכזי והבלעדי של רבינו זצוק"ל בתור איש צוות יחיד ודמות סוחפת וממגנטת, ציר שהכל נע סביבו בישיבה הק', כל מי ששהה פרק זמן נכבד בישיבה יודע כי מוגזם מאוד לומר שכל המסתופפים והחוסים בישיבה הגיעו בעטיו. הראיה המוחצת לכך, מעבר לעובדות כפי שהתרחשו ואירעו, היא שכולם ידעו את העובדה שהוזכרה לעיל, והיא מוסכמת על כולם, שלרבינו לא היו כל כללים וקוים ברורים באשר לבחירת חברותות / מקורבים / אנשי סוד. לא היית יכול למתוח שום קו מקביל בין אלו שליקט מבין הבחורים. מכאן שכל מי שהגיע לישיבה, ובירר היטב את שלפניו, הפנים את המצב כי הגעתו לישיבה אינה מותנית בשום קירוב. דווקא בזמני, היו רבים מן המקורבים פרומרעס מאוד.

גם בתקופות מסוימות שנתדלדלה הישיבה במספר, והיו כמה אברכים שניסו להביא בחורים לישיבה, מעולם לא יכלו להבטיח קשר / קירוב מסוים עם רבינו. ולהיפך, תמיד הדגישו כי מאומה לא צפוי בהקשר הזה, וכי משתלם לבוא לישיבה בשל סיבות אחרות.

חלק משמעותי מבחורי הישיבה לא באו לישיבה על דעת לקבל מרבינו בדווקא. זו היתה, לפחות בתקופתי, לפניה ולאחריה, מסגרת מאוד מוצלחת ונוחה לבחורים שונאי מסגרת. ולהיפך, כמה שהתקרבת יותר לרבינו, כמעט תמיד זה היה מחייב וכובל אותך פי כמה וכמה להשתתף בכל התפילות והשיעורים וכו' וכו'. חלק מן המקורבים נדרשו גם לדעת את השיעורים ולשלוט בהם היטב, אחרת היו מליטים פניהם בבושה ובמבוכה בכל מיני הזדמנויות, כגון בסעודות השבת. כמובן שהיו 'תקנים' שונים, ולא היה בזה כללים.

אנקוט לדוגמא את היתרונות שהיו בישיבה לשונאי מסגרת. ראשית, התפילה לא התחילה בשבע בבוקר אלא מאוחר יותר. לא היו מחויבים – מצד ה'בדיעבד' - לבוא לכל התפילות אלא לחלקן. מלבד בסדר הראשון בו למדו כולם את אותה המסכת, במשך כלל שעות היום והלילה, ובימי שישי ושבת למדו כל אחד את שלבו חפץ, ומלבד בסדר א' לא היו מחוייבים ללמוד בחברותא, גם לא מחוייבות חברתית.

מאידך גיסא, היתה נוחות ובחירה רחבה יחסית במציאת חברותות, היה מגוון של אברכים מצויינים או טובים שהביעו נכונות ללמוד עם בחורים. האוירה מאוד נחמדה ולא מלחיצה. אין דפוסי התנהגות מסוימים. מצד החברה, כל אחד יכול היה להתנהג בפתיחות ובשחרור, בלי לפחד מה יגידו עליו בשידוכים.

לבחורים מבוגרים היו כמה יתרונות, לא היה עליהם לחץ להתחתן כמו בישיבות עם ה'ועדים', אף אחד לא עקב אחרי היעדרויות והמתין להם מסוקרן לדרוש מפיהם. וכו' וכו'. הדלת של רבינו להתייעצות מקיפה תוך סיפוק בירורים ועמידה בדרישות וכו' היתה פתוחה לכל! כנ"ל, גם השתתפותו המאוד נדיבה בשמחות, דווקא מחמת שהכיר בכך שהוא איש צוות יחיד, כפי שהתבטא לא פעם.

התנאים הגשמיים היו מעולים ביותר. מגורים בשערי חסד הקסומה והשקטה. אוכל מצוין, חדרים מרווחים וכו' וכו'.

משונה מאוד עד מגוחך הוא המשפט
'בחור שהוא לא קירב היה מאוד מסכן, ולמעשה לא היה לו מה לעשות בישיבה'
. רחוק לגמרי מן המציאות, ולא אוכל לנקוב בשמות מפני הצינעה והכבוד.

ככלל, לא זכור לי בחורים 'מסכנים' בישיבה. היו שהיה להם קשה דווקא עם חוסר המסגרת והחברה המגובשת והחונקת, ומהם שאכן עזבו או חזרו למקום ממנו באו.


כעת ליחס של רבינו. בזמני לא היה בחור שהשקיע לאורך זמן ובצורה עקבית שלא קיבל קירבה, אם כי כמובן שאם נתקנא באחרים המקורבים יותר, זה לא סיפק אותו. היו הזדמנויות רבות להתקרב, היה את השיעור במשניות אחר התפילה שהמקורבים כמעט כולם לא נכנסו אליו, והותירו מקום לכלל להתגדר בו. אלו שנכנסו בקביעות – התקרבו מאוד.

כפי שכבר נרמז בדברי א' הכותבים, לא היה בחור שקדן או עובד ד' מעבר לממוצע שלא קיבל קירוב, גם אם לא מיידי. מי שהשקיע בשמיעת השיעורים והבנתם גם לא יצא ריקם. כנ"ל, אלו שהתמידו בהגעה לתפילות ושמרו את משמרת הישיבה.

אז מה נשאר? מספר מצומצם מאוד של ממורמרים שחיכו ליותר. הרבה פעמים זה היה בשל חוסר יכולת להתמודד עם קבלת ביקורת ושבט מוסר. לכאלו היה קשה מאוד להסתדר ולהתמודד עם מנת הריחוק שקיבלו מדי פעם. פעמים זה היה בשל חוסר פירגון וקנאה במקורבים יותר.

אודה על האמת, שאנכי הק' מהרגע הראשון שדרכתי על המפתן זכיתי לקירבה, אולי בזכות אבי שליט"א תלמידו, אם כי היו בחורים נוספים בני תלמידים מובהקים וקרובים שלא זכו לכך. אולם דווקא בשל כך, לא אוכל לומר שלא קיבלתי מלוא חפניים מנה אפיים על כל מחדל או מדה רעה שמצא בי בשפע. בלעתי המון תוכחות כפי שזכור היטב לכל בני תקופתי. גם ויתרתי על המון מרצונותי בשביל כך.

באופן כללי, ההתייחסות של רבינו לנושאים אלו היתה שהוא לא מסביר את עצמו, זו הנהגה חינוכית לכל דבר, שהיתה ונהגה גם במקומות אחרים. אמנם כן, שב'מעלות' היתה לכך משמעות יתר, וכפי שטענו, שבישיבות אחרות היה יותר מרחב.

חשוב מאוד להדגיש, דווקא מחמת שלא היו כללים, אזי הכבוד וההערכה החברתית לא הוענקו במקביל ליחס הקירבה, ולכן בסופו של יום - אין להפריז בנזק. לכל כלל כמובן יש יוצאים מן הכלל והתורה על הרוב דיברה.

מה שצוטט בדבריי לעיל היה בהקשר מאוד מסוים. הגיעו קבוצת בחורים מיוחדת מאוד מפוניבז', וציפו מאוד לקירוב. הרגישות היתה גבוהה היות והיו בני גילי. רבינו בצעד נדיר מבחינתו שאל אותי בעדינות מה לעשות, כאשר הוא ציפה ממני שאומר שבתקופה הקרובה יאכל לבדו בביתו למנוע את הרגשת הקיפוח. כך הגבתי למרות הקושי האישי שלי, והתחושה הטבעית כי אינני אמור להפסיד מחמת בואם של אלו לאחר שנתיים שאני 'מוחזק' בכך. רבינו הביע את שביעות רצונו באופן מופגן, ופעמים רבות הודה לי על כך. לאחר מספר חדשים הוא השיב אותי לבדי, לפעמים עם תלמיד נוסף, לשולחנו, תוך ההתנצלות הנ"ל, כי אינו מסוגל לסעוד במחיצת כל אחד מתלמידי הישיבה, ואין לו ברירה אחרת. בצורה זו, כאשר לא היה זה עם בואם לישיבה כקבוצה היה להם קל יותר.

כללו של דבר, אין ספק כי נולדו קשיים ומצוקות מסוימות אצל מעט מן הבחורים כתוצאה מהנהגת הקירוב והריחוק בכלל, וכן הרגשת קיפוח או קנאה אצל כמה, אבל הדברים רחוקים ממה שתואר בהקצנה ובהגזמה.

אולי יש עוד מקום להרחיב, ותן לחכם ויחכם עוד.
נערך לאחרונה על ידי נוטר הכרמים ב ב' אפריל 16, 2018 8:31 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שאלת תם
הודעות: 103
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שאלת תם » ב' אפריל 16, 2018 8:29 pm

נוטר הכרמים כתב:שאלת תם או שאלה קשה? משהו באמצע, כנראה.

ובכן, אין זמני אתי כעת, אני ממהר לכולל, אבל במילה אחת.

הנתונים, לפחות בתקופתי, היו רחוקים מן הרושם העולה מן המתואר, וכמה הנחות יסוד שמבצבצות מן הדברים פשוט לא נכונות כלל, וכפי שאבאר אי"ה בהזדמנות הבאה. אך לו יהי כמתואר, תשובתך בצידך, אם אכן זו היתה ההנהגה, הרי שידעו עליה מראש, ומי שבא, בא אדעתא דהכי, אז מה בעצם הטענה? רבינו התחייב למישהו. הרי כו"ע מודו שלא היתה לאף אחד בישיבה הנהגת 'ריחוק' יותר מאשר במקומות אחרים, אז מה בכך שקירב כמה?

אבל המציאות היתה הרבה יותר מורכבת ומרתקת, ועל כך אי"ה בהזדמנות קרובה.

חודש טוב.


הדברים שכתבתי נכונים ומדויקים מאד וכפי שהרחיב וחיזק את דברי הרב משוש דורים בטוב טעם ודעת.

אני הייתי בתקופתך בישיבה ואני יודע בדיוק על מה אני מדבר.

ובכדי שתשובתך תהיה מושלמת, תן דעתך על כך שהיו כאלו בישיבה שרה"י היה חייב להם מבחינת תרומתם לישיבה בדברים מסוימים, ועכ"ז הם זכו ליחס קר ומתנכר .[כמובן שכשאני אומר "חייב", אינני מתכוון שבאמת היה חייב להם, כיון שסו"ס עשה להם טובה שהחזיקם בישיבה, אבל עדיין היה אמור להיות להם עדיפות על פני אחרים.]
התשובה ההגיונית היחידה שנראית בעיני ממה שנאמר עד כה, היא מש"כ דעת האברך שהרגיש שהוא מוגבל בכך ובצירוף למה שנאמר כבר לעיל שגם לגדולי עולם יש חולשות (ומי כמונו יודע זאת וד"ל).

ועדיין אני חושב שהקושיה גדולה מהתירוץ, ואכתוב זאת לך ולכל אלו שעוסקים עם בחורים (או עם ילדים): איש חינוך צריך לדעת שהאחריות על כתפיו היא עצומה ונוראה, מסתובבים סביבו נשמות שהם בבחינת 'יהלומים בחול', אם רק ירימו אותם יחזקו אותם במילה טובה וידריכו אותם נכונה, הם יאירו לארץ ולדרים, בכל נשמה כזאת מלבד שתלוי כל עתידו, גם דורותיו אחריו תלויים בו ובמובן מסוים תלוי בו כל כלל ישראל ואין צורך להרחיב בכך, ומכלל הן אתה שומע לאו, עד כמה יכולה להיות התביעה לעת"ל על איש חינוך שבחיוך אחד ובהארת פנים אחת (וכ"ש במחמאה אחת) היה יכול לשנות את כל עתידם הרוחני של דורות שלמים וכפי שנתבאר, ומתפקידו של איש החינוך לחזר אחר אותם יהלומים ולא להמתין שהם יגיעו אליו (ואם הוא חש שאינו יכול לעשות זאת, עליו לדאוג לכך שאחרים יעשו זאת). [ובספר 'במחיצתם' מספר שהרב שך אמר לו פעם שלא מגיע לו לקבל כסף מהישיבה, והנני לצטט את לשונו שם (עמ' 283): "אסביר לך מה נקרא למלא תפקיד של ראש ישיבה; בקלצק מילאתי את תפקידי כראש ישיבה, שם לא חיכיתי עד שפנו אלי, אלא ידעתי את דרגתו של כל בחור ומה חסר לו, דיברתי עם כל בחור כדי להעלותו על המסלול הנכון לפי דרכו. בקלצק, שלא כמו כאן שהיתי בישיבה יום ולילה".]

(לענ"ד מה ששללת ישר את הנושא, הוא כפי הפתגם הידוע: 'השבע איננו מבין את הרעב', אתה שזכית לקרבה יתירה, אינך מבין את אלו שלא זכו לכך.)

הערה: הנני רואה שכבר הקדמת אותי ושלחת הודעה מורחבת בנושא שעדיין לא הספקתי לקרוא. דברי אלו נכתבו טרם תגובתך המורחבת.

שאלת תם
הודעות: 103
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שאלת תם » ב' אפריל 16, 2018 9:44 pm

ועתה לאחר תגובתך המורחבת:

א. המשפט שהגדרת אותו כמשונה ומגוחך, הנו משפט מדויק להפליא, אך כפי שכבר כתבתי לעיל בסוף דברי, אתה שהיית נמנה על חוג המקורבים, לא היית מודע לתחושות של חוג המרוחקים, ולכן גם מה שכתבת בסוף דבריך שהדברים מוקצנים ומוגזמים, אינו נכון כלל וכלל.

ב. גם מה שכתבת שכולם ידעו לקראת מה הם באים, איננו נכון בעליל, וכפי שכבר כתב הרב משוש דורים. רבים מאלו שהגיעו רצו להסתופף בצלו של אדם גדול וחשבו שהיחס אליהם יהיה לכה"פ כשווה בין שווים (כמו למשל יחסו של הגרש"ז לכל אחד), והתאכזבו קשות מהיחס המפלה כלפיהם. כאמור לעיל רבים מהבחורים לא הרשו לעצמם לעבור ישיבה, כיון שכבר היו מבוגרים יחסית וזה לא פשוט לעבור ישיבה, מה גם שלפעמים היו מגיעים לישיבה לאחר לימודם בישיבה או בישיבות אחרות, כך שלעבור שוב היה יכול להזיק להם בשידוכים, ובפרט שלפעמים היו כבר בגיל השידוכים או קרוב לכך ואף פעם לא יודעים כמה זמן תיקח תקופה זאת. [וכבר רמזתי בהודעתי הקודמת לכך שהיה מצופה מרה"י שלכה"פ יאמר לבחור (בעצמו או ע"י שליח) שכדאי לו לעבור ישיבה ולא להמשיך כאן. אני חושב שבחורים רבים שהיו מבהירים להם זאת בתחילת דרכם בישיבה (בדרכי נועם כמובן) שאין להם סיכוי אצל רה"י, היו עוזבים את הישיבה ומגיעים אל המנוחה והנחלה.]

ג. רוב הדברים שכתבת לגבי ה'מעלות' של שונאי המסגרת וכו', נכונים ברובם, אם כי אין הדברים מדויקים כלל וכלל, בחור שונא מסגרת היה הולך לישיבת מיר (וכפי שרבים אכן עשו זאת לאחר עזיבתם את 'מעלות'), בישיבה בחורים מבוגרים היו צריכים לברוח מרה"י כמו שפנים, היה פחד נוראי להיתפס אצלו בזמנים לא טובים ובמצבים לא טובים ואכמ"ל, בחורים חיו בפחד מתמיד ממנו (דבר שלא מצוי בישיבות סטנדרטיות, בטח לא אצל בחורים מבוגרים), ולעומת זאת לא קיבלו שום משוב חיובי כשכן היו בסדר.

ד. אתה מדבר על אלו שהשקיעו ברצינות שכן זכו בסופו של דבר לקרבה, אינני יודע מה נקרא להשקיע ברצינות? האם לשבת בשיעורים ולנסות להבין את רה"י (הרבה פעמים ללא הצלחה, אודות לסגנון דיבורו) ואח"כ לשבת ולשמוע את ה'חוזר' (שגם הוא לצערי לא תמיד היה האדם הכי נכון בשביל לחזור על השיעורים ובמידה רבה היה מנסה לחקות את רה"י במקום להשלים את החסר), כאשר רה"י רואה שאתה משתתף בחזרה ולכה"פ מנסה להבין, לא נקרא להשקיע ברצינות? האם השתתפות מלאה בסדרים ובתפילות, לא נקרא להשקיע? ברור שבסופו של דבר, לאחר תקופה ארוכה של השקעה, היו שנשברו והפסיקו להשקיע, אבל ממש לא נכון לומר שאלו שהשקיעו קבלו יחס. מלבד זאת כבר כתבתי את דעתי בהודעתי הקודמת שראש ישיבה צריך ליזום את הקשר ולא לחכות שישקיעו וכו', אדרבה אלו שאינם משקיעים צריכים יותר יחס בכדי לקדם אותם ולעזור להם לעלות על המסלול. (כמובן שרה"י זצ"ל לא היה חייב לסבור כמוני, אבל יותר נראה לי לע"ע שהוא לא נהג כן מתוך הכרעה שכך יש לנהוג, אלא מתוך חולשה וכמו שנתבאר לעיל).

חשבונות רבים
הודעות: 704
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ב' אפריל 16, 2018 9:58 pm

מישהו מוכן להסביר לי איך יש מקום בפורום לכל הלשון הרע הזה?!

קרית מלך
הודעות: 196
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ב' אפריל 16, 2018 10:06 pm

אינני בטוח שמדובר בלה"ר בפרט שידועים דברי מרנא החזו"א על ידיעת אופיים של גדולינו, אך ברור שמדובר כאן בנושא השייך אך ורק לחוג התלמידים המצומצם שלמדו בישיבה אי לכך מסתבר בהחלט שכדאי להעביר את ההתכתבות הזאת לפרטי.
לגופם של דברים - לא למדתי במעלות, ולא זכיתי להכרות אישית עם הגר"ש, אבל ברור שנידון שכזה אפשר בהחלט שיכתב על כל אחד מראשי הישיבות בנוגע להתנהגות כזאת או אחרת.

צבי וחמיד
הודעות: 180
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ב' אפריל 16, 2018 10:09 pm

חשבונות רבים כתב:מישהו מוכן להסביר לי איך יש מקום בפורום לכל הלשון הרע הזה?!


גא''מ

שאלת תם
הודעות: 103
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שאלת תם » ב' אפריל 16, 2018 10:16 pm

חשבונות רבים כתב:מישהו מוכן להסביר לי איך יש מקום בפורום לכל הלשון הרע הזה?!

א. בעיקרון פתיחת הנושא הייתה בכדי להבין את הנהגתו של רה"י זצ"ל בנושא זה (ואדרבה הייתה כאן מחשבה שיהיה לטובת נשמתו להוריד טינה מאלו שיש בלבם על כך).

ב. לגבי לה"ר על נפטרים, אם יש או אין, הוא נושא רחב, ולמשל עיין כאן: http://olamot.net/sites/default/files/p ... /5_208.png (ועיי"ש בדברי הגר"י קמינצקי זצ"ל שאין איסור לה"ר על ת"ח שמת ורק איסור מוציא ש"ר.)

ג. בכל אופן אם אכן נראה לתלמידי החכמים שיש כאן בעיה של ביזוי ת"ח וכדומה, הרי שגם אני ישמח אם ימחקו את ההודעות, כי לא לזה כיוונתי.

אברך
הודעות: 314
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 12:13 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אברך » ב' אפריל 16, 2018 10:57 pm

כאחד שזכה ללמוד אצל אחד מגדולי ראשי הישיבות שנפטר בתקופה האחרונה, זה היה מאד מאד ידוע שמתוך כ300 בחורים שלמדו בישיבה, היו מעטים שהראש ישיבה היה מקרב, היו אולי עשרה בחורים שהיו מוזמנים אצלו לסעודות שבת, והיו עוד עשרה שהיה מגישם לעמוד, וכך על זה הדרך היו מקורבים מעטים שזכו ממנו ליחס אישי וחם, שאר הבחורים היו שומעים את השיעורים ואת השיחות ומגיעים לעונג שבת, אבל לא זכו לקירבה מיוחדת, ואכן היתה קצת קנאה בבחורים שזכו לכך, וזה לא היה קשור למי שניסה להתקרב. אבל כולם ידעו שמי שזכה להיו מקורב יותר, יש לו דרישות רבות יותר, היכן היית בשיחה? בשיעור? בשיעור חומש? וכדומה, כגודל הקירוב כך גודל התביעות, וזה לא היה קל בכלל.
לסיכומו של דבר, ענין זה מצוי והיה מצוי מאד כמעט את כל גדולי ראשי הישיבות בדורנו. אם ננסה לרדת לפרטים, למשל אצל הגר"א פילץ שליט"א, מי שיודע קשה להיות מקורב אליו, יש לו קרוב לתשע מאות בחורים בישיבה, הוא לא יכול לקרב את כולם, מי שניגש אליו להתייעצויות ולשאול שאלות באופן קבוע, מרגיש מקרוב יותר, זה המציאות, ואפילו שכל ישיבת תפרח מבוססת רק עליו, ואף שיש שם רמי"ם נוספים, אבל הכל סביבו, הוא הדמות והוא העיקר. כמובן שניתן לחלק בינו לבין אחרים, אבל באופן כללי הדבר מצוי מאד אצל רבים מראשי הישיבות הגדולים ביותר. יכול להיות שאצל הגרש"א ציפו ליותר כיון שזה ישיבה קטנה, אבל עדיין אין כאן בדל של טענה או ביקורת ח"ו על גדול בישראל.

דרומי
הודעות: 3728
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ב' אפריל 16, 2018 11:03 pm

כדאי לפתוח אשכול בענין זה במדור של חינוך, באופן כללי ובלי שמות מפורטים.

זהו בהחלט נושא שראוי לדיון ורבים שיש להם משקעים מהעובדה שבישיבה בה למדו לא מספיק 'קירבו' אותם.

אברהם
הודעות: 1157
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אברהם » ב' אפריל 16, 2018 11:09 pm

בגלל פתיחת הזמן אין עיתותי כעת להאריך.
אבל כדי שלא אשתוק במקום שראוי לבאר, אכתוב בקצרה את אשר אני הבנתי.

בדור מפונק כמו שלנו, אם רבינו היה מחזר אחרי הבחורים הם היו בורחים ממנו, הוא היה איש תובע מאד מעצמו וממקורביו. דוקא בגלל שהציב עצמו בישיבה כ'בלתי ניתן להשגה', היתה השתוקקות ורצון, ומי ששאף לזה באמת – הצליח.
לא, לא מספיק רק להגיע לסדרים ולהקשיב ל'חוזר', אלא באמת לנסות להגיע לפסגות שלו.

נכון, אמנם, שהיו גם מקורבים 'פשוטים', אבל זה הוא חלק מהעניין, כך הוא הצליח לעורר את ה'קנאת סופרים' להתקרב אליו.

איך אני יודע את זה?
מנסיון אישי. לי הקטן לא היה כוח לכל המתח סביבו, ההתעלמות וההתייחסות שהיו לסירוגין, אבל כאשר נתגלה לו שאני עומד לעזוב הוא החל לקרבני וכו' בצורה מופלגה. אז התברר לי שסיבת ההתעלמות לא היתה מפני שלא מצאתי חן בעיניו, אלא דרך לגרום לי לשאוף לקבל ממנו. אך אצלי כבר היה מאוחר, בטיפשותי לא היה לי כוח לקבל ממנו מכות אוהב ולגדול.
עוד 'הוכחה' לזה, מה שהזכרתי כבר שראיתי בעצמי וכן סיפרו לי כו"כ, שקודם כניסתנו לישיבה היה נוהג עמנו מאד בקירוב, ורק כאשר נכנסנו ללמוד החל לנהוג בדרך זו של 'שמאל דוחה וימין מקרבת' כחלק מדרכי החינוך שלו.

עובדיה חן
הודעות: 897
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי עובדיה חן » ב' אפריל 16, 2018 11:15 pm

האם נכון שבישיבת מעלות התורה לא היה כ"כ חברה אלא קובץ של יחידים,האם זה מכוון מהרה"י או שזה נעשה באופן טבעי שמבוגרים באו ולא גדלו בציערותם משיעור א.

משוש דורים
הודעות: 368
הצטרף: ב' נובמבר 14, 2016 12:23 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי משוש דורים » ב' אפריל 16, 2018 11:19 pm

עובדיה חן כתב:האם נכון שבישיבת מעלות התורה לא היה כ"כ חברה אלא קובץ של יחידים,האם זה מכוון מהרה"י או שזה נעשה באופן טבעי שמבוגרים באו ולא גדלו בציערותם משיעור א.

הוא נלחם בכך בכל כוחו, כשהיא רואה כמה בחורים מדברים יחד (שלא בשעת הסדרים), היה ניגש להפרידם.

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ב' אפריל 16, 2018 11:22 pm

תם, נראה לי לא חכם ולא איטלגנטי להרחיב ולהתעקש, בפרט שניכר שישנם כאן, למרבה הצער, משקעים ומירמור מצטבר. כל המלל אודות התקוות להסתופף וכו' לא עונה על השאלה כלפי השנים שלנו, הדברים היו ידועים דיים לכל מי שבא לאחר בירור מינימלי! תקרא שוב את דבריי ותראה שהשתדלתי מאוד להעמיד את הדברים באיזון הראוי.

כיהודי, אבחר לחתום את הנושא מבחינתי בשאלה מאתגרת, אדרבה, תנקוט לי דוגמא או יותר של ראש ישיבה שמקרב בחורים, ולא מעורר סביבו אי נחת. וכי למרן הרב שך לא היו מקורבים יותר שנהפכו עם הזמן למושאי קנאה? וכי לא הכרנו נפגעים מאי קבלת הסכמה וכד' לעומת תלמידים אחרים.

בדרך כלל היחס השווה והמשווה הוא אצל אלו שאין אצלם מתן יחס מיוחד, זו המציאות. וזה לא קונץ. יש לי המון דוגמאות ליחס מפלה כלפי מקורבים בישיבות. כך זה בפוניבז' ע"י א' מזקני ראשי הישיבות, כך זה בחברון, ועוד ועוד. אז להפיל על רבינו האשמות בדברים שכה הפליא בהם, לא ראוי ולא צודק. ביודעי שגם להכי רחוקים שבין תלמידיו דאג לכוללים, לחיידר לילדיהם, ואף לפרנסת ביתם, בהמוני מקרים, הדברים שכתבת הם ממש עוול. זו דעתי, והאמת והשלו' אהבו.

שאלת תם
הודעות: 103
הצטרף: ג' ספטמבר 20, 2016 4:57 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי שאלת תם » ג' אפריל 17, 2018 12:21 am

נוטר הכרמים כתב:תם, נראה לי לא חכם ולא איטלגנטי להרחיב ולהתעקש, בפרט שניכר שישנם כאן, למרבה הצער, משקעים ומירמור מצטבר. כל המלל אודות התקוות להסתופף וכו' לא עונה על השאלה כלפי השנים שלנו, הדברים היו ידועים דיים לכל מי שבא לאחר בירור מינימלי! תקרא שוב את דבריי ותראה שהשתדלתי מאוד להעמיד את הדברים באיזון הראוי.

כיהודי, אבחר לחתום את הנושא מבחינתי בשאלה מאתגרת, אדרבה, תנקוט לי דוגמא או יותר של ראש ישיבה שמקרב בחורים, ולא מעורר סביבו אי נחת. וכי למרן הרב שך לא היו מקורבים יותר שנהפכו עם הזמן למושאי קנאה? וכי לא הכרנו נפגעים מאי קבלת הסכמה וכד' לעומת תלמידים אחרים.

בדרך כלל היחס השווה והמשווה הוא אצל אלו שאין אצלם מתן יחס מיוחד, זו המציאות. וזה לא קונץ. יש לי המון דוגמאות ליחס מפלה כלפי מקורבים בישיבות. כך זה בפוניבז' ע"י א' מזקני ראשי הישיבות, כך זה בחברון, ועוד ועוד. אז להפיל על רבינו האשמות בדברים שכה הפליא בהם, לא ראוי ולא צודק. ביודעי שגם להכי רחוקים שבין תלמידיו דאג לכוללים, לחיידר לילדיהם, ואף לפרנסת ביתם, בהמוני מקרים, הדברים שכתבת הם ממש עוול. זו דעתי, והאמת והשלו' אהבו.

אם רוצים לסכם את דבריך (ואת דבריהם של עוד כמה חברים כאן) במשפט אחד, אז זה יוצא בערך כך: 'הוא התנהג כמו שכולם מתנהגים וזהו'.

אם נוח לך אם תשובה בסגנון כזה, אז שיהיה לך לבריאות, לי מאד לא נוח אם תשובה כזאת (מה גם שזה נקרא לתרץ קושיה בקושיה). [ושוב הנני חוזר בשלישית; ההתייחסות המזלזלת שלך בנושא, נובעת מכך שלא היית מהסובלים מכך.]

מה שכתבת שעזר גם לרחוקים, זה נכון מאד, אבל שוב זה לאחר שבאו וביקשו.

אני בכל אופן רוצה להעלות 2 אפשרויות נוספת שהתגבשו בדעתי תוך כדי הדיש בנושא;
1. אולי ראה מרן זצ"ל שישנם כאלו שעדיף להם להתפתח בכוחות עצמם ולא להיסמך באילן גדול, כי עד כמה שהיה מחנך לחשיבה עצמאית ושכל אחד צריך לגדול לפי דרכו, עדיין אי אפשר להתעלם מכך שברגע שנסמכים על אדם גדול, הרי שמקבלים את צורת חשיבתו ואת סגנון לימודו, והוא מטביע את חותמו בתלמיד, לכן היו כאלו שרה"י הכיר בהם שלפי תכונותיהם עדיף להם להתפתח באופן עצמאי ואם יקרבם הרי שבאופן אוטומטי ישפיע אליהם להידבק בו ולקבל את סגנונו והדבר ימנע מהם להתפתח ולהגיע לאן שיכולים להגיע.
2. יתכן שהכיר בהרבה תלמידים שרק אם יעבדו בכוחות עצמם, יגיעו לאן שצריכים להגיע, כיון שצריכים מאד להתאמץ, ואם הוא יעשה להם את העבודה, אפילו באופן חלקי, הרי שלא ימצו את כל כוחותיהם (בבחינת 'אם אין אני לי מי לי'), ולכן עם כל התועלת שיכולה לצמוח מקירובו, עדיין סבר שהתועלת בריחוקו תהיה גדולה יותר, למרות כל הכאב הכרוך בכך, כי אדרבה דווקא מתוך כך שהבחור יודע שאין מי שיעזור לו לעשות את העבודה, מגייס הוא את כל כוחותיו הגופניים והנפשיים ומשקיע בתפילות מעומק הלב.

והנה למרות ההסבר שכתבתי, צריכים אנו לדעת שזהו רק לגבי מרן רה"י זצ"ל שאומרים שידע מאד לזהות תכונות נפשם של אנשים (ומסתמא גם סייע לזה ראייתו הרוחנית), אבל אנו אין לנו להתנהג אלא כמו שהבאתי לעיל את דברי מרן הרב שך זצ"ל, ופשוט וברור שראש ישיבה שאינו יכול לנהוג כך (כמו שכתבו על הרב פילץ ועל עוד ראשי ישיבות), הרי שמחויב הוא להעמיד אנשי צוות ולחלק את התלמידים באופן כזה שלכל תלמיד(לכה"פ בשנותיו הראשונות בישיבה) יהיה קשר אישי עם איש צוות (או איזה אברך) שיודע מה נעשה עמו, מנחה אותו ועוזר לו להתמודד עם קשייו.

ובזה כמדומני שחתמתי את הנושא מבחינתי.
נערך לאחרונה על ידי שאלת תם ב ג' אפריל 17, 2018 11:09 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

מאור עינים
הודעות: 147
הצטרף: ב' אפריל 27, 2015 11:16 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי מאור עינים » ג' אפריל 17, 2018 1:16 am

אברך כתב:כאחד שזכה ללמוד אצל אחד מגדולי ראשי הישיבות שנפטר בתקופה האחרונה, זה היה מאד מאד ידוע שמתוך כ300 בחורים שלמדו בישיבה, היו מעטים שהראש ישיבה היה מקרב, היו אולי עשרה בחורים שהיו מוזמנים אצלו לסעודות שבת, והיו עוד עשרה שהיה מגישם לעמוד, וכך על זה הדרך היו מקורבים מעטים שזכו ממנו ליחס אישי וחם, שאר הבחורים היו שומעים את השיעורים ואת השיחות ומגיעים לעונג שבת, אבל לא זכו לקירבה מיוחדת, ואכן היתה קצת קנאה בבחורים שזכו לכך, וזה לא היה קשור למי שניסה להתקרב. אבל כולם ידעו שמי שזכה להיו מקורב יותר, יש לו דרישות רבות יותר, היכן היית בשיחה? בשיעור? בשיעור חומש? וכדומה, כגודל הקירוב כך גודל התביעות, וזה לא היה קל בכלל.
לסיכומו של דבר, ענין זה מצוי והיה מצוי מאד כמעט את כל גדולי ראשי הישיבות בדורנו. אם ננסה לרדת לפרטים, למשל אצל הגר"א פילץ שליט"א, מי שיודע קשה להיות מקורב אליו, יש לו קרוב לתשע מאות בחורים בישיבה, הוא לא יכול לקרב את כולם, מי שניגש אליו להתייעצויות ולשאול שאלות באופן קבוע, מרגיש מקרוב יותר, זה המציאות, ואפילו שכל ישיבת תפרח מבוססת רק עליו, ואף שיש שם רמי"ם נוספים, אבל הכל סביבו, הוא הדמות והוא העיקר. כמובן שניתן לחלק בינו לבין אחרים, אבל באופן כללי הדבר מצוי מאד אצל רבים מראשי הישיבות הגדולים ביותר. יכול להיות שאצל הגרש"א ציפו ליותר כיון שזה ישיבה קטנה, אבל עדיין אין כאן בדל של טענה או ביקורת ח"ו על גדול בישראל.

במחילה הדוגמא מהגר"א פילץ לא קשורה, נכון שמחמת ריבוי הבחורים היה קשה להתקרב אליו, ונכון שמי שהשקיע מטבע הדברים היה לו יותר שייכות וקירבה אליו, אבל אין ולא היה שום ניהוגי קרבה לפלוני ונהוגי ריחוק לאלמוני, לא זכור לי שמישהו חש הפליה ביחס של ר' אביעזר אליו,

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 17, 2018 8:42 am

שאלת תם כתב:
נוטר הכרמים כתב:תם, נראה לי לא חכם ולא איטלגנטי להרחיב ולהתעקש, בפרט שניכר שישנם כאן, למרבה הצער, משקעים ומירמור מצטבר. כל המלל אודות התקוות להסתופף וכו' לא עונה על השאלה כלפי השנים שלנו, הדברים היו ידועים דיים לכל מי שבא לאחר בירור מינימלי! תקרא שוב את דבריי ותראה שהשתדלתי מאוד להעמיד את הדברים באיזון הראוי.

כיהודי, אבחר לחתום את הנושא מבחינתי בשאלה מאתגרת, אדרבה, תנקוט לי דוגמא או יותר של ראש ישיבה שמקרב בחורים, ולא מעורר סביבו אי נחת. וכי למרן הרב שך לא היו מקורבים יותר שנהפכו עם הזמן למושאי קנאה? וכי לא הכרנו נפגעים מאי קבלת הסכמה וכד' לעומת תלמידים אחרים.

בדרך כלל היחס השווה והמשווה הוא אצל אלו שאין אצלם מתן יחס מיוחד, זו המציאות. וזה לא קונץ. יש לי המון דוגמאות ליחס מפלה כלפי מקורבים בישיבות. כך זה בפוניבז' ע"י א' מזקני ראשי הישיבות, כך זה בחברון, ועוד ועוד. אז להפיל על רבינו האשמות בדברים שכה הפליא בהם, לא ראוי ולא צודק. ביודעי שגם להכי רחוקים שבין תלמידיו דאג לכוללים, לחיידר לילדיהם, ואף לפרנסת ביתם, בהמוני מקרים, הדברים שכתבת הם ממש עוול. זו דעתי, והאמת והשלו' אהבו.

אם רוצים לסכם את דבריך (ואת דבריהם של עוד כמה חברים כאן) במשפט אחד, אז זה יוצא בערך כך: 'הוא התנהג כמו שכולם מתנהגים וזהו'.

אם נוח לך אם תשובה בסגנון כזה, אז שיהיה לך לבריאות, לי מאד לא נוח אם תשובה כזאת (מה גם שזה נקרא לתרץ קושיה בקושיה). [ושוב הנני חוזר בשלישית; ההתייחסות המזלזלת שלך בנושא, נובעת מכך שלא היית מהסובלים מכך.]

מה שכתבת שעזר גם לרחוקים, זה נכון מאד, אבל שוב זה לאחר שבאו וביקשו.

אני בכל אופן רוצה להעלות 2 אפשרויות נוספת שהתגבשו בדעתי תוך כדי הדיש בנושא;
1. אולי ראה מרן זצ"ל שישנם כאלו שעדיף להם להתפתח בכוחות עצמם ולא להיסמך באילן גדול, כי עד כמה שהיה מחנך לחשיבה עצמאית ושכל אחד צריך לגדול לפי דרכו, עדיין אי אפשר להתעלם מכך שברגע שנסמכים על אדם גדול, הרי שמקבלים את צורת חשיבתו ואת סגנון לימודו, והוא מטביע את חותמו בתלמיד, לכן היו כאלו שרה"י הכיר בהם שלפי תכונותיהם עדיף להם להתפתח באופן עצמאי ואם יקרבם הרי שבאופן אוטומטי ישפיע אליהם להידבק בו ולקבל את סגנונו והדבר ימנע מהם להתפתח ולהגיע לאן שיכולים להגיע.
2. יתכן שהכיר בהרבה תלמידים שרק אם יעבדו בכוחות עצמם, יגיעו לאן שצריכים להגיע, כיון שצריכים מאד להתאמץ, ואם הוא יעשה להם את העבודה, אפילו באופן חלקי, הרי שלא ימצו את כל כוחותיהם (בבחינת 'אם אין אני לי מי לי'), ולכן עם כל התועלת שיכולה לצמוח מקירובו, עדיין סבר שהתועלת בריחוקו תהיה גדולה יותר, למרות כל הכאב הכרוך בכך, כי אדרבה דווקא מתוך כך שהבחור יודע שאין מי שיעזור לו לעשות את העבודה, מגייס הוא את כל כוחותיו הגופניים והנפשיים ומשקיע בתפילות מעומק הלב.

והנה למרות ההסבר שכתבתי, צריכים אנו לדעת שזהו רק לגבי מרן רה"י זצ"ל שאומרים שידע מאד לזהות תכונות נפשם של אנשים (ומסתמא גם סייע לזה ראייתו הרוחנית), אבל אנו אין לנו להתנהג אלא כמו שהבאתי לעיל את דברי מרן הרב שך זצ"ל, ופשוט וברור שראש ישיבה שאינו יכול לנהוג כך (כמו שכתבו על הרב פילץ ועל עוד ראשי ישיבות), הרי שמחויב הוא להעמיד אנשי צוות ולחלק את התלמידים באופן כזה שלכל תלמיד(לכה"פ בשנותי הראשונות בישיבה) יהיה קשר אישי עם איש צוות (או איזה אברך) שיודע מה נעשה עמו, מנחה אותו ועוזר לו להתמודד עם קשייו.

ובזה כמדומני שחתמתי את הנושא מבחינתי.

לענ"ד הנושא לא סוכם במדויק, ולכן ארשה לעצמי לחרוג מהחלטתי הקודמת, ולהוסיף עוד אי אלו דברים ותובנות בנושא.

א. בכל דבריי, לא באתי להעניק פרשנות או תירוץ להנהגת רבינו. האפשרויות שהעלית יחד עם האפשרויות שהעלו ר' אברהם ואחרים הינם מסתמא נכונות, ולא רק. זו ודאי דרך חינוכית, וכיון שאני לא שמעתי מרבינו הסברים, איני רואה צורך לתת פרשנות משלי. כל דבריי באו להוריד מ'חומר הקושיה' ע"י הצגת המציאות בצורה שונה ממה שהוצגה על ידך. לא נראה לי כי יש בדבריי זלזול בנושא, ולהיפך, באתי להעמיד את הדברים באיזון ובפרסקטיבה הנכונה כפי שהיא נראית לי ולרבים מחבריי.

ב. סליחה אם מישהו נפגע מנימת דבריי על המרמור שודאי ישנו, זה בהחלט משקל נגדי ל'שובע' ולתחושות בהם אני מואשם. ז"א אף אחד מבינינו איננו אויבקטיבי לגמרי בנידון.

ג. הדוגמאות שהובאו מהקירובים בעולם הישיבות, לא הובאו בתור תירוץ, הנה כולם נוהגים כך, אלא להצביע על כך שבסופו של יום ישנה כאן ה'אליה וקוץ בה'. מי שמקרב, פועל יוצא מכך שאחרים מרגישים רחוקים. ישנם סוגי קירוב שלא שייך לכלול בהם את כולם.

ד. כאן אנו באים לעיקר הנקודה, ואפתח בהמחשה חריפה.

כידוע הרבה מן הסבל של בחורים בישיבות מתנקז סביב נושא החברותות. כל משגיח בראש ובראשונה מאבחן את הבעיה. האם לבחור המתלונן ישנה בעיית קיום אמיתית עם החברותא. היא איננה טובה או מתאימה עבורו, או שהבעיה היא שלחבירו ישנה חברותא טובה יותר. כך זה מסתמא ברוב המקרים.

אין ספק שהרבה מן המצוקות הרגשיות והתחושות הנפשיות נובעות מ'קנאת איש מרעהו' כפי שגילה לנו החכם מכל האדם בקהלת שזהו ציר מרכזי שעליו נע כל העולם. יתירה מזו, גם מצוקה אמיתית שישנה לאדם, מתעצמת שבעתיים בגלל הקנאה שלאחרים אין את הבעיה.

כעת לנושא שלנו. כמדומני שהויכוח שלנו הוא האם המציאות בישיבה היתה, מצוקה חריפה וקיומית לחלק מן הבחורים שלא זכו לקירבה מרבינו, שהם היו מסכנים ממש ולא היה להם מה לחפש. כביכול הקירבה לרבינו היתה חזות הכל. זה היה הנושא המשמעותי היחיד בחיי הישיבה ובמה שיש לה להציע, או שלא.

לענ"ד עיקר הסבל, המובן והמוצדק מאוד, שהיה בשוליים, לכל מיני בחורים, בעיקר למובחרים, היה סוג של קנאת איש מרעהו, שאגב, גם המקורבים בינם לבין עצמם סבלו מזה לא מעט. זהו תופעת לוואי שמלווה כל חברה באשר היא.

לטענתי, היות ולישיבה היה מה להציע מעבר לקירבה היתירה מרבינו, והיות ואחרי ככלות הכל, לרוב הבחורים היו מגוון אפשרויות בהישג יד שבמאמץ עקבי יכלו להתקרב אל רבינו לא מעט, אזי אי הנוחות סביב הנושא הזה נכנס בקטגוריה הזאת. ומשכך, אין להתעלם מן הנקודה הכואבת, שאלו הם פני החיים בכל מקום. אותם מקורבים שתפסו את המרכז ב'מעלות', מיד עם חתונתם נאלצו להתמודד קשה בכוללים, ולרוב, גם אם נשארו ללמוד בכולל של הישיבה, מקומם לא נשמר כפי שהיה. [כפי שכבר כתבתי, היחס לבחורים היה שונה לגמרי מאשר לאברכים, ויש לזה גם סיבות טכניות וגם סיבות עקרוניות].

לא נשכח, שאחוז ניכר מאלו שבאו ל'מעלות', לא באו רק מ'אהבת מרדכי' והביקוש לחסות בצל רבינו, אלא ברחו ממקומותיהם הקודמים, או מחמת שמיצו שם או מחמת שסבלו שם. כמדומני ש'מעלות' שיקמה והעמידה על הרגליים הרבה יותר בכמות ובאיכות מאשר ישיבות אחרות, [והיו זמנים שחלק משמעותי מהבחורים היו נחשבים ל'טיפוסים' ולנפגעים של מקומות אחרים. וד"ל].

מכל הסיבות הללו ועוד כמדומה שבתיאורים של תם ומשוש דורים שולטת ההקצנה, והינם נותנים רושם לא נכון כלל.

המיצג כאילו היעד והיעוד של כולם היה להתקרב לרבינו, הינו ביחס לתקופתי, פשוט לא נכון. בזמני אפילו האופציה של מיר כמעט לא היתה קיימת. בימים של טרום 'פרידמן' היו קשיים לא קטנים בהתאקלמות שם גם מבחינה לימודית - חברתית וגם מצד התנאים הגשמיים, ואני מדבר מנסיון אישי, כאשר במקביל אלי, שני אחיי הגיעו לשם לקבל תורה מדודי שליט"א.

כך גם הטענה כלפי רבינו שהיה עליו להמליץ לבחורים שלא קיבלו קירבה מספקת, לעזוב, איננה נכונה כלל.
מבחינת רבינו, רוב הבחורים קיבלו תועלת ממנו ומן הישיבה, בפרט לטווח ארוך, גם כאלו שלא נכחו בסביבתו כלל, הושפעו מאוד מהאוירה החיובית הכללית.
כמדומני שקשה להצביע על בחורים שירדו רוחנית או לימודית בגלל הגעתם לישיבה, ויש לזה כמה סיבות, ומהם שהוזכרו.
רבינו עצמו התייחס לכל מי ששהה בישיבה אפילו לתקופה של חצי שנה כ'תלמיד' לכל דבר וענין, והיו לזה הרבה השלכות, שמתן הסכמות הינה אחת מהם.

יצויין שבאמת היו במשך השנים מקרים שונים של המלצות לעזוב, מכל מיני סיבות, כידוע ליודעים, רובם במרומז. בדרך כלל הבחורים לא היו מעוניינים.

בן ירושלים
הודעות: 459
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ג' אפריל 17, 2018 5:13 pm

אני שייך לדור שלפני הקמת הישיבה. כך שאיני יכול להתיחס על תקופת הישיבה. אבל בזמן בחרותי כל מי שהגיע לבית בגשר החיים היה מתקבל בחום ובלבביות.
אמנם היתה תחושה של כאלה שזכו מאד להערכה אבל הגר"ש פחות "שידר" איתם בדברים מעבר ללימוד, והיו כאלה שהקשר היה יותר לבבי וחמים ולא רק הערכה. בדרך כלל היתה תחושה שיש לגר"ש סימפטיה לבעלי כשרון והם קצת חצופים. אבל גם כאלה שלא היו בקטגוריה זו הרגישו מאד מחוברים וקשורים.
במשך השנים היתה תחושה שלפעמים הוא שקוע בשרעפים ולא תמיד ממוקד בשואל או לפעמים היה סתם קצר רוח :
שני סיפורים. א. לפני שנים הגעתי אליו בצהריים קיציים. היו שם כמה וכמה , ובדרך הביתה מהישיבה התיחס אליהם מאד בקוצר רוח . איכשהוא הצלחתי להיכנס הביתה ואז פלט שמהבוקר לא טעם כלום. היה לו חם (זו היתה התקופה שבה משום מה הלך עם מגפיים גם בקיץ) הוא שחרר המגפיים ישב לאכול משהו ואז מצב רוחו השתנה לבלי הכר. מה זה מלמד? שגם הוא היה בן אדם שפעם מצב רוחו כזה או אחר. בפרט שלא היו שעות מוגבלות לקבלת קהל כמו אצל הגרי"ש או ר' חיים קנייבסקי, אלא בכל השעות אנשים נדנדו ובאו, וקורה שלבן אדם, גם גדול אין סבלנות או שהוא עסוק בלימוד ולא יכול להתפנות ולחייך לכל אחד.
לפני כשנתיים פנה אלי ידיד , ת"ח חשוב, שאינו מתלמידיו של הגר"ש אלא היה קשור עמו בעניני צבור, בבקשה שאלך לבקש בשמו מחילה מהגר"ש כי "יש לו הרגשה שיש לרבינו קפידא עליו". הוא תיאר לי שפעם הגיע והר"ש לא הכניס אותו, ופעם הזעיף פניו אליו וכו'. היתה לו תיאוריה שלימה למה זה קרה, ובקש שאסביר הענין לר' שמואל.. הקש ששבר אותו היה שהציעו לביתו בחור מהישיבה והצד השני לא הסכים . "כנראה שר' שמואל אמר להם לא לגשת" סיכם.
ניגשתי לגר"ש וכששמע במה מדובר, תפס אותי בהתרגשות בזרוע ואמר "שטותים והבלים", וחזר על זה עוד פעם, תגיד לו שזה ממש שטותים, מאיפה הוא לקח כאלה דברים. אין לי שום דבר נגדו ואז הוסיף דברים בשבחו של אותו אדם כת"ח חשוב. העליתי את הקושי בשידוכים במיוחד לנאמנים לדרכו. רבינו תפס את הדברים ברצינות רבה ואמר " אנחנו מאמינים שכל השידוכים משמיים , אדם לא ניזוק מכך." ואז ברך עם כל הלב ובשפע רב. (כן, לאלו שמתענינים, היא נשואה לאברך בן תורה יקר יקרים...)

אש משמים
הודעות: 1423
הצטרף: ב' אפריל 24, 2017 7:14 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אש משמים » ג' אפריל 17, 2018 7:45 pm

בן ירושלים כתב: היה לו חם (זו היתה התקופה שבה משום מה הלך עם מגפיים גם בקיץ) הוא שחרר המגפיים ישב לאכול משהו ואז מצב רוחו השתנה לבלי הכר.

מה זה?????

לענין
הודעות: 1099
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי לענין » ג' אפריל 17, 2018 11:08 pm

אולי שייך לקשריו המשפחתיים עם סקווירא? (כשהיה גר בגשר החיים היתה לו שייכות איתם? היה מתפלל בזכרון בתיה?)

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' אפריל 17, 2018 11:34 pm

ההיטפלות לפרטים הקטנוניים האלו מעיקה.

אינני יודע פשרה של כל הנהגה. ככלל חשש עד למאוד לנזקי מזג האויר הקריר. נתיירא ממש מפני צנים בחרדה של ממש. זכורני גם שבאותו ליל ש"ק פר' וירא תש"ס ביקש על כך ברכה מהגראי"ל זצ"ל. יש שטענו בלהט שסיבת החרדה היתה כי אביו נפטר מדלקת ריאות. גם אצל רבינו זיע"א שנדם לבו בסערה, הסבל המוקדם היה מלב - ריאות כידוע.

יש לציין עוד למה שכבר דובר לעיל, רבינו לא חשש ל'מה יאמרו הבריות' וכתוצאה מכך נגזרו כל מיני הנהגות לא מקובלות שנימוקם עמו - דייקא.

דודי צח
הודעות: 426
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2016 6:20 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דודי צח » ג' אפריל 17, 2018 11:38 pm

גם אני ביקרתי אצלו בתקופת תמוז, וכיסה עצמו בשמיכת פוך עבה ולבנה

קרית מלך
הודעות: 196
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' אפריל 18, 2018 12:14 am

מעשה שהיה בימי בחרותי [לפני כעשרים וחמש שנים] בבחור ממשפחה ירושלמית שלא הצליח להסתדר בישיבה גדולה, מחמת קרבתי לבחור רציתי לסייע בידו, אי לכך נסעתי עם חבר נוסף לשערי חסד לבקש מרבנו הגר"ש זצ"ל שיסייע בענין - כידוע שאצלו היתה הכתובת ה[כמעט] יחידה לענינים שכאלו - ואכן נענה מיד ואמר לנו שנפנה לישיבה פלונית בבית וגן בשמו לבקש שיקבלו את הבחור, אך הם סירבו לקבל בטענה שהוא אינו מתאים לרמת הישיבה, חזרנו לשערי חסד והצענו בפניו את דברי הנהלת הישיבה הנ"ל. אמר לנו הגר"ש שנשוב ונאמר להם בשמו שכהיום (לפני 25 שנים!) בחור שאין לו ישיבה זו שאלה של פיקוח נפש ברוחניות, ועל כל ישיבה לשאת בעול של כלל ישראל ולכן עליהם לקבלו, הבחור שהיה עמי העיז ואמר לרבנו שאם אלו הם פני הדברים אולי שיקבלו לישיבתו ל"מעלות התורה", נענה הגר"ש ואמר ראשית גילו לא מתאים [מדובר היה בבחור לשיעור א' ישי"ג] ומלבד זאת הוסיף גם חובה זו לכלל ישראל כבר קיימנו בישיבתנו מעבר לחיוב... דבריו פעלו את פעולתם והבחור התקבל לישיבה.

אהרון 37
הודעות: 203
הצטרף: ב' אפריל 13, 2015 9:10 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי אהרון 37 » ד' אפריל 18, 2018 2:21 am

הוזכר כאן נושא, האם הגיעו לישיבה בעיקר בגלל הגר"ש זצ"ל?

לכאורה ניתן לבחון עניין זה עכשיו לאחר פטירתו, לראות מה קורה בישיבה מצד מספר הבחורים?.

עובדיה חן
הודעות: 897
הצטרף: א' מאי 21, 2017 7:27 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי עובדיה חן » ד' אפריל 18, 2018 6:49 am

היה לו הנהגה בשנים מסויימות, כשהוא עייף היה נשכב על הספסל וישן?

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 18, 2018 8:31 am

אהרון 37 כתב:הוזכר כאן נושא, האם הגיעו לישיבה בעיקר בגלל הגר"ש זצ"ל?

לכאורה ניתן לבחון עניין זה עכשיו לאחר פטירתו, לראות מה קורה בישיבה מצד מספר הבחורים?.
מבחן תמים או קנטרני? אין כאן שום מבחן או מדד.
יובהר קצרות, הויכוח שהתנהל פה לא נסוב סביב העובדה הפשוטה והברורה כי רבינו זצוק"ל היה הציר המרכזי והיחיד של המקום שנקרא ישיבת מעלות התורה וכולל האברכים שעל ידה. ברור כי ישיבה איננה פנימיה נוחה ותנאים גשמיים נאותים. מי שיצר ושמר על האוירה הרוחנית והתורנית ויצק תוכן ואיזו שהיא מסגרת לאוסף הבחורים והאברכים היה רבינו זצוק"ל, ובהיעדרו - המושכל הראשון במשך כל השנים היה שאין לישיבה קיום ארוך טווח. אנו מקוים שנופתע לטובה מה'ישיבה על קברו' ומה שממשיך במקום - מרוחו ומכוחו - למרות הכל.

הויכוח היה רק אם יש מה לחפש במקום כמות שהוא היה בחייו - על כל יתרונותיו וחסרונותיו, מכוחו ובניהולו הצמוד - מעבר לקירבה ישירה ממנו וקבלה של תלמידים לרב. זה הכל.

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 18, 2018 8:24 pm

סיפור נחמד מאוד מתוך רשימות תלמיד:

פעם ישבנו בסעודת יו"ט ושרו מים רבים לא יוכלו וכו' במנגינתו המיוחדת של רבינו, ובאמצע אמר רבינו שישנו פסוק שבו מופיע 'נהרים' בלשון זכר ולא 'נהרות' נקבה, ולא הצליח להיזכר איפה, וכמובן שאף אחד לא ידע, וניסו לומר לו אולי באיוב ולא הסכים וכן בכל הספרים והסכים לעיין רק בישעיהו ותרי עשר, וקצת חיפש ולא מצא, ולאחר כעשר דקות ששרו כמה שירים ביקש שיביאו לו תרי עשר ופתח בחבקוק והראה לנו את הפסוק, ולפליאתנו הסביר את עצמו שפתאום עלו לו כמה פסוקים לפני ואחרי ולכך ידע לאיזה נבואה לקשר את זה, והתחיל לומר את הפסוקים, שאנו יכול להיות שלא ראינו אותם מעולם, והשתוממנו על המראה. ואח"כ בדקתי במחשב ומצאתי שיש עוד בישעיהו, והבנתי למה רבינו חיפש גם בישעיהו.

בדרך אגב פעם אמר לי שהרב בענגיס ידע את כל התנ"ך בעל פה מילה מילה, ושאלתי על הרב מטשיבין וחשב וחשב כמה דקות ולבסוף אמר לי 'את כל השמות בדברי הימים לא נראה לי', הוא ידע דברים אחרים בעל פה וכו'.

צופר הנעמתי
הודעות: 1673
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אפריל 18, 2018 8:28 pm

אוי ואבוי שמשתוממים מכך שת"ח זוכר פסוקים בחבקוק ש"אנו יכול להיות שלא ראינו אותם מעולם".

דרומי
הודעות: 3728
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 18, 2018 8:42 pm

האם אין זה באחת ההפטרות?

מעט דבש
הודעות: 2756
הצטרף: ד' אפריל 04, 2012 1:17 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי מעט דבש » ד' אפריל 18, 2018 9:20 pm

הפטרת יו"ט שני של שבועות.
חבקוק ג, ח
הֲבִנְהָרִים חָרָה ד' אִם בַּנְּהָרִים אַפֶּךָ אִם בַּיָּם עֶבְרָתֶךָ כִּי תִרְכַּב עַל סוּסֶיךָ מַרְכְּבֹתֶיךָ יְשׁוּעָה:

בן ירושלים
הודעות: 459
הצטרף: ד' יוני 03, 2015 1:55 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי בן ירושלים » ד' אפריל 18, 2018 9:55 pm

מעט דבש כתב:הפטרת יו"ט שני של שבועות.
חבקוק ג, ח
הֲבִנְהָרִים חָרָה ד' אִם בַּנְּהָרִים אַפֶּךָ אִם בַּיָּם עֶבְרָתֶךָ כִּי תִרְכַּב עַל סוּסֶיךָ מַרְכְּבֹתֶיךָ יְשׁוּעָה:

מי שלא יצא מימיו מארץ ישראל לא נתקל בפסוק זה בהפטרה של יו"ט שני. רק אם הכיר התנ"ך ולא דרך ההפטרה.

דרומי
הודעות: 3728
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי דרומי » ד' אפריל 18, 2018 10:36 pm

אם אמר 'תיקון ליל שבועות' רואה את זה שם (מכיון שההפטרות של שבועות הובאו בשלמותן)

קו ירוק
הודעות: 2943
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' אפריל 18, 2018 10:42 pm

צופר הנעמתי כתב:אוי ואבוי שמשתוממים מכך שת"ח זוכר פסוקים בחבקוק ש"אנו יכול להיות שלא ראינו אותם מעולם".

למה אוי ואבוי, כי יש אנשים שמתהדרים בידיעת תנ"ך בחושבם שזה הופך אותם לאנשי המעלה? ..
הרי הגמרא אומרת שת"ח צריך שיהיה בקי בכ"ד ספרים, כלומר הוא תלמיד חכם גם בלי זה! כי הוא יודע את כל התורה שבעל לפה, אלא שהוא צריך כ"ד קישוטים ככלה. הכלה זה לא הקישוטים. הכלה זה התורה.
וזה כר נרחב ורק הערתי בקצרה. ואכן מי שבקי בכל התורה בעומק העיון וזוכר גם פסוקי התנ"ך זו מעלה !

צופר הנעמתי
הודעות: 1673
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ד' אפריל 18, 2018 11:21 pm

קו ירוק כתב:למה אוי ואבוי, כי יש אנשים שמתהדרים בידיעת תנ"ך בחושבם שזה הופך אותם לאנשי המעלה? ..
הרי הגמרא אומרת שת"ח צריך שיהיה בקי בכ"ד ספרים, כלומר הוא תלמיד חכם גם בלי זה! כי הוא יודע את כל התורה שבעל לפה, אלא שהוא צריך כ"ד קישוטים ככלה. הכלה זה לא הקישוטים. הכלה זה התורה.
וזה כר נרחב ורק הערתי בקצרה. ואכן מי שבקי בכל התורה בעומק העיון וזוכר גם פסוקי התנ"ך זו מעלה !

כי זה עצוב שברור לאנשים שהם לא היו אמורים להתקל בספר בשם חבקוק באף צומת, ושהם מופתעים כל כך מזה שיצא לגר"ש אוירבך לפתוח אותו פעם ואפילו לזכור משם משהו.

חשבונות רבים
הודעות: 704
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 11:10 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי חשבונות רבים » ד' אפריל 18, 2018 11:23 pm

מן הסתם עומק כוונת הרב צופר לתמוה תמיהה רבתי איך יתכן שיש מי מחברי הפורום שלא ראה פסוקים אלו מעולם אחרי שהלכה פסוקה היא בשו"ע שחייב האדם ללמד את בנו תורה שבכתב כולה!
נכתב לפני שראיתי את התגובה השניה שלו

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אפריל 18, 2018 11:50 pm

עוד דברים עסיסיים, קשור בקשר הדוק ל'אוי ואבוי לדור'... מן הרשימות הנ"ל.

שאלתיו בתקופה האחרונה על דרך הלימוד בישיבות שלומדים מאוד לאט, ואמר לי שאין זה כל כך מטריד אותו אם סדר אחד ביום לומדים לאט את כל השיטות וכו', ובתנאי שבשאר הסדרים ילמדו גמ' רש"י ותוס' בחזקה עם חשבון הסוגיא וכו' שזה תמיד היה עיקר הלימוד גמ' עם תוס', אולם עם גם בשאר הסדרים לא מספיקים ומתעכבים באמת לא יצא מזה כלום.

פעם סיפר לי שהיה איזה ראש ישיבה באמריקא שהיה אצלו וסיפר לו שלמדו אצלם עכשיו שלושה חודשים את הסוגיא דצרת סוטה, והראש ישיבה לא היה ניחא ליה בזה, ושאלו מה הדין דסוטה ספק האם מתייבמת או לא, (משנה מפורשת בסוטה) והלה ענה לו דיברו מזה דיברו מזה ולא היה יכול לומר את הדין. ואמר לי שזה מה שקורה שלומדים צרת סוטה שלושה חודשים, ושאלתיו איך העיז לשאול כזו שאלה הרי אם הלה היה יודע היה נעלב, וענה לי שהיה ברור לו שלא ידע.

וכך סיפר לי שבעבר עשה מעשה כזה עם אחד מגדולי תלמידי מיר בחו"ל ובשנחאי שהיה עילוי גדול, וכל הזמן היה אומר לו למה אינו לומד כדרך שלומדים בישיבות וכו', ופעם כשלמדו יציאות השבת בישיבה של אותו גאון שאלו רבינו שמבואר בתורה שאסור להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים, ומה הדין להכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, והלה לא השיב מיד וקצת התבלבל, ולאחר שהבין מה שעשה לו, אמר לו רבינו לכן אני לומד בצורה אחרת, וגם כאן אמר לי שהיה ברור לו שלא ידע לענות מיד.

תמיד היה לומד משניות אחרי התפילה בבוקר ובעוד הזדמנויות, ונראה לי שבשנים האחרונות הגביר מאוד לימוד המשניות. תמיד היה אומר בשם אביו שהיה גוער בבחור שאינה יודע משנה מפורשת, 'אפי' משנה לא לדעת?'. הוא היה יודע משניות בעל פה, ופעם דיברתי עמו על כלי העגלה במשנה בכלים ומיד אמר לי את כל המשנה בע"פ, וכך פעמים רבות ראינו שיודע את המשניות בע"פ.

פעם ביקש ממני שאלמד עמו משניות והיה בסדר זרעים, הגענו לאיזו משנה שאמרתי לו שאת המשנה הזו לא זכיתי אף פעם להבין, ואמר לי שאני צודק היא אמנם משנה קשה אולם אומר אותה עמו בפה, אפי' שלא מבינים יש לומר בפה את המשנה.

דרכו תמיד היתה שהיה מרומם מאוד את התלמידים בכל דרך, וכידוע שאמר בכינוס עת לדבר שתמיד גדולי הדור היו מרוממים את הכלל ישראל וזה תפקידם. פעם בא אלי בסדר א' כאשר הייתי די חדש בישיבה ואמר לי בפני החברותא ששם לב בזמן האחרון שעדיין איני יודע את כל הש"ס, שהיו כמה דברים שלא ידעתי, ואני השתוממתי על הדברים, ואפי' לא הרגשתי צורך להתנצל כי מאיפה אדע את כל הש"ס, ולא הבנתי למה פנה אלי, ואח"כ הבנתי שכוונתו היתה לרומם ולהדריך שצריך לדעת את כל הש"ס ואין טענת איני יודע מועילה.

גם כאשר התארסתי, שאל מתי נקבע זמן החתונה, ונמצא שהיו חמישה חודשים בין האירוסין לחתונה, מיד אמר לי, 'נו, בחמישה חודשים אפשר לגמור את כל הש"ס', אמרתי לו שצריך גם ללמוד בעיון את סדרי הישיבה וכו' ולא השיב לי.

צעיר_התלמידים
הודעות: 383
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' אפריל 19, 2018 12:01 am

המעיין בספר בנתיבות ההלכה של ארגון והגית על סת"ם במובא בשם הגרש"א זצ"ל , יראה דבר פלא ביחס לידיעותיו של הגר"ש בתנ"ך וצע"ג.

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 19, 2018 12:14 am

צעיר_התלמידים כתב:המעיין בספר בנתיבות ההלכה של ארגון והגית על סת"ם במובא בשם הגרש"א זצ"ל , יראה דבר פלא ביחס לידיעותיו של הגר"ש בתנ"ך וצע"ג.
למה לדבר סרה בלי לפרט, אדרבה, אנא באר לנו ה'צע"ג'.

צעיר_התלמידים
הודעות: 383
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 1:32 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי צעיר_התלמידים » ה' אפריל 19, 2018 12:22 am

נוטר הכרמים כתב:
צעיר_התלמידים כתב:המעיין בספר בנתיבות ההלכה של ארגון והגית על סת"ם במובא בשם הגרש"א זצ"ל , יראה דבר פלא ביחס לידיעותיו של הגר"ש בתנ"ך וצע"ג.
למה לדבר סרה בלי לפרט, אדרבה, אנא באר לנו ה'צע"ג'.

אין לפני הספר, אני רק זוכר שמובא שם אאל"ט שהגר"ש הסתפק משהו כמו איך קראו לאבא של יחזקאל הנביא, ניסיתי כל הזמן לתרץ ששונאים שלו הביאו, או שלענווה הוא עשה זאת והתלמיד התמים לא הבין, ועדיין צ"ע.

נוטר הכרמים
הודעות: 4627
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אפריל 19, 2018 12:47 am

'שונאים אפקוהו לקלא' - מזכיר את המכתבים של ה'משמר הלוי' להגראי"ל זצ"ל, יעוי' במשמר הלוי שבת - עירובין במכתבים בסופו סי' ה.

ישנו אברך צעיר שליקט לפני מס' שנים כמעט את כל מה שנדפס מרבינו זצ"ל בקבצים ובספרי זכרון וכד', ונתקבץ חומר של קרוב לארבע מאות עמ', והגישו לפני רבינו זצוק"ל. רבינו לא הביע שביעות רצון מזה, והלה לא הפיץ את עבודתו. כיון שסייעתי מעט לאותו אברך הוא הביא לי העתק. ישנם שם כמה וכמה דברים מקבצי בנתיבות ההלכה, כולם נכתבו ע"י תלמידים. על רשימה אחת יודעני שרבינו הביע מורת רוח מהצורה בה נכתבו הדברים, כך שבכל מקרה לאו מר בר אשי חתים עלה.

מאחר שלא נכללו בליקוט הנ"ל דברים על סת"ם מתוך הקובץ הנ"ל, עדיין בסקרנותי אעמודה לשזוף את המדובר.

נעמן
הודעות: 132
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל

הודעהעל ידי נעמן » ה' אפריל 19, 2018 12:55 am

אני זוכר שמובא שם, שפעם הסתפק קצת האם מפורש שיחזקאל היה כהן, ומייד פתח וראה שמפורש.
ואח"כ הרבה ליסר עצמו על שכחת דבר זה.
(ג"א לא חושב שהיה כל התנ"ך שגור על לשונו ממש, ודאי בשנים האחרונות.
אבל פשוט שהיה לו הרבה טעם ועיון בלימוד התנ"ך, חושבני שיותר מהממוצע אצל החכמים, וגם לשונו הייתה שזורה בהרבה פסוקים)

פעם (אינני זוכר את ההקשר), שאלני 'איפה כתוב הביטוי יין ישמח'?
וכמובן שציטטתי מ'ברכי נפשי', אבל הוסיף 'יש עוד מקום', ולא נזכרתי, אז גער בי בחביבות 'אתה הרי צריך לדעת תנ"ך'...
וניגן לעצמו את הפסוק מקהלת 'יין ישמח חיים' כמה פעמים, במנגינת קהלת הידועה.


חזור אל “משפחות סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שומר-הגחלת ו־ 18 אורחים