עמוד 24 מתוך 50
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 1:19 am
על ידי לענין
נעמן כתב:פעם (אינני זוכר את ההקשר), שאלני 'איפה כתוב הביטוי יין ישמח'?
וכמובן שציטטתי מ'ברכי נפשי', אבל הוסיף 'יש עוד מקום', ולא נזכרתי, אז גער בי בחביבות 'אתה הרי צריך לדעת תנ"ך'...
וניגן לעצמו את הפסוק מקהלת 'יין ישמח חיים' כמה פעמים, במנגינת קהלת הידועה.
יש ע"ז מעשה נפלא שהובא באחד הקונטרסים שהעלו כאן ממנו זצ"ל על חג הסוכות (כמדו') שהיה אצל הגרי"ז, יבאו המציינים והידענים וכו'
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 1:27 am
על ידי מ,א,ור
נוטר הכרמים כתב:'שונאים אפקוהו לקלא' - מזכיר את המכתבים של ה'משמר הלוי' להגראי"ל זצ"ל, יעוי' במשמר הלוי שבת - עירובין במכתבים בסופו סי' ה.
ישנו אברך צעיר שליקט לפני מס' שנים כמעט את כל מה שנדפס מרבינו זצ"ל בקבצים ובספרי זכרון וכד', ונתקבץ חומר של קרוב לארבע מאות עמ', והגישו לפני רבינו זצוק"ל. רבינו לא הביע שביעות רצון מזה, והלה לא הפיץ את עבודתו. כיון שסייעתי מעט לאותו אברך הוא הביא לי העתק. ישנם שם כמה וכמה דברים מקבצי בנתיבות ההלכה, כולם נכתבו ע"י תלמידים. על רשימה אחת יודעני שרבינו הביע מורת רוח מהצורה בה נכתבו הדברים, כך שבכל מקרה לאו מר בר אשי חתים עלה.
מאחר שלא נכללו בליקוט הנ"ל דברים על סת"ם מתוך הקובץ הנ"ל, עדיין בסקרנותי אעמודה לשזוף את המדובר.
[/להרב נוטר הכרמים וכל הנלוים עליו א) ייש"כ על הדברים הנלבבים והמחזקים ב) ועוד הרבה יותר חשוב מאשר לדון על כל מיני ספקולציות ונידושים למיניהם [b]אולי תואיל להביא לציבור אסופת השיעורים ע"ס המסכתות וכו' שיהא בהם הרבה הרבה יותר תועלת וזיכוי הרבים ותועלת לנשמתו ואף אם עדיין רוצים ללבן הכתבים אפשר להדגיש עליהם לע"ע שאינם מוגהים כל הצורך ותזכו בזה להפצת תורתו b]
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 1:52 am
על ידי קו ירוק
נעמן כתב:אני זוכר שמובא שם, שפעם הסתפק קצת האם מפורש שיחזקאל היה כהן, ומייד פתח וראה שמפורש.
ואח"כ הרבה ליסר עצמו על שכחת דבר זה.
(ג"א לא חושב שהיה כל התנ"ך שגור על לשונו ממש, ודאי בשנים האחרונות.
אבל פשוט שהיה לו הרבה טעם ועיון בלימוד התנ"ך, חושבני שיותר מהממוצע אצל החכמים, וגם לשונו הייתה שזורה בהרבה פסוקים)
פעם (אינני זוכר את ההקשר), שאלני 'איפה כתוב הביטוי יין ישמח'?
וכמובן שציטטתי מ'ברכי נפשי', אבל הוסיף 'יש עוד מקום', ולא נזכרתי, אז גער בי בחביבות 'אתה הרי צריך לדעת תנ"ך'...
וניגן לעצמו את הפסוק מקהלת 'יין ישמח חיים' כמה פעמים, במנגינת קהלת הידועה.
לשלוף 'ויין ישמח חיים' זו רבותא עצומה לדעתי.
אני הרבה שנים בעל קורא, ולקח לי זמן להיזכר בפסוק..
(זה בסוף כשכבר יש לאות מההכנה והחזרה המרובה...)
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:01 am
על ידי אב בבינה
עוד בענין דרך הלימוד בישיבות.
לפני כמה שנים כשלמדתי בישיבה בחו"ל בחוה"מ סוכות נכנסתי אליו, ושאל אותי מה לומדים, ואמרתי לו קידושין, והתחיל מיד לדון בסוגיא של אתרוג שוה לאילן, ובבושת פנים אמרתי לו שלא הגענו לזה עדיין... ואז הוא ענה, מה עשיתם כל הזמן, עסקת רק במה שכתב רש"י האשה נקנות "לבעלה"??!
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 8:33 am
על ידי נוטר הכרמים
מ,א,ור כתב:[/להרב נוטר הכרמים וכל הנלוים עליו א) ייש"כ על הדברים הנלבבים והמחזקים ב) ועוד הרבה יותר חשוב מאשר לדון על כל מיני ספקולציות ונידונים למיניהם [b]אולי תואיל להביא לציבור אסופת השיעורים ע"ס המסכתות וכו' שיהא בהם הרבה הרבה יותר תועלת וזיכוי הרבים ותועלת לנשמתו ואף אם עדיין רוצים ללבן הכתבים אפשר להדגיש עליהם לע"ע שאינם מוגהים כל הצורך ותזכו בזה להפצת תורתו b]
נושא הוצאת השיעורים הוא משני בחשיבותו ובסדרו לעומת הוצאת ספרי רבינו עצמו, כרכים מוכנים ממש עמ"ס שבת, ועוד מסכתות, גדולים בכמות ובאיכות. שוקדים על כך, והדברים מתנהלים באחריותו של הגר"י פטרוף שליט"א. אדרבה, אשמח אם יזרזו את המזורזין.
מכמה וכמה סיבות, אין טעם להוציא שיעורים, ללא עריכה יסודית אמיתית, ובמקרה הזה אוכל לומר שאין חכם כבעל הנסיון. רבינו זצוק"ל תמיד הזהירני על כך, ובכמה מקרים שהודלפו שיעורים לכל מיני מקומות שבענו רק נזק.
האסופה הנ"ל היא מקבץ ממה שכבר נדפס, לרוב מכת"י רבינו עצמו, במקומות שונים. ארהיב עוז להציג כאן רק את המפתח לתועלת המעוניינים. רוב החומר נמצא באוצר.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 8:53 am
על ידי שאלת תם
וכך סיפר לי שבעבר עשה מעשה כזה עם אחד מגדולי תלמידי מיר בחו"ל ובשנחאי שהיה עילוי גדול, וכל הזמן היה אומר לו למה אינו לומד כדרך שלומדים בישיבות וכו', ופעם כשלמדו יציאות השבת בישיבה של אותו גאון שאלו רבינו שמבואר בתורה שאסור להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים, ומה הדין להכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, והלה לא השיב מיד וקצת התבלבל, ולאחר שהבין מה שעשה לו, אמר לו רבינו לכן אני לומד בצורה אחרת, וגם כאן אמר לי שהיה ברור לו שלא ידע לענות מיד.
הסיפור נשמע מוזר מאד, ולפענ"ד שגה בזה הכותב והשאלה של הגר"ש הייתה אחרת (כל ילד שלומד משניות יודע שאין הבדל בין הוצאה להכנסה).
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 9:09 am
על ידי חיים סגל
אכן כך, ובודאי לא כך היה מעשה
ולא צריך להסתייע מכך שכל ילד יודע, אלא מכך שבמשנה הראשונה עצמה הדברים מפורשים הכנסה של העני מרה"ר ליד בעה"ב שברה"י
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 11:16 am
על ידי אמיר כרמי
נוטר הכרמים כתב:ושאלו מה הדין דסוטה ספק האם מתייבמת או לא, (משנה מפורשת בסוטה)
הכוונה לספק סוטה?
וכך סיפר לי שבעבר עשה מעשה כזה עם אחד מגדולי תלמידי מיר בחו"ל ובשנחאי שהיה עילוי גדול, וכל הזמן היה אומר לו למה אינו לומד כדרך שלומדים בישיבות וכו', ופעם כשלמדו יציאות השבת בישיבה של אותו גאון שאלו רבינו שמבואר בתורה שאסור להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים, ומה הדין להכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, והלה לא השיב מיד וקצת התבלבל, ולאחר שהבין מה שעשה לו, אמר לו רבינו לכן אני לומד בצורה אחרת, וגם כאן אמר לי שהיה ברור לו שלא ידע לענות מיד.
נשמע מוזר מאוד הרי זה מפורש במשנה הראשונה.... שו"ר שכבר העירו בזה
ואולי צריך לומר ששאלו על מעביר מרשות היחיד לרשות היחיד דרך רשות הרבים?
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 12:22 pm
על ידי משוש דורים
אב בבינה כתב:עוד בענין דרך הלימוד בישיבות.
לפני כמה שנים כשלמדתי בישיבה בחו"ל בחוה"מ סוכות נכנסתי אליו, ושאל אותי מה לומדים, ואמרתי לו קידושין, והתחיל מיד לדון בסוגיא של אתרוג שוה לאילן, ובבושת פנים אמרתי לו שלא הגענו לזה עדיין... ואז הוא ענה, מה עשיתם כל הזמן, עסקת רק במה שכתב רש"י האשה נקנות "לבעלה"??!
גם אצלו אפשר לומר שחל במשך השנים שינוי.
זכורני שבחורף תשמ"ו למד בישיבה מסכת כתובות ואמר שיעורים בכל הסוגיות (גם הקלות שבפרק א'), והגיע בסוף החורף אחר סוגיית קלב"מ שבפרק שלישי.
ואילו בפעם השנית שלמד כתובות (אאל"ט בשנת תשנ"ג) בקושי גמר את הפרק הראשון. וחודש וחצי עסק בסוגיית ברי ושמא.
גם זה ראיתי אצלו שלפעמים היה נתקע בסוגיא זמן רב, אני זוכר לדוגמא בסוגיית אין ספק מוציא מידי ודאי בפסחים דף ט', שמסר שם 8 שיעורים כלליים (אולי אף יותר), ופעמים אחרות שהיה מריץ סוגיות במהירות ממש.
ניתן לומר שלא ניהל את הישיבה באופן מתוכנן כשאר הישיבות ששומרים שבחור יצא בסוף שנות הישיבה עם עיקר סוגיות נשים ונזיקין בידו, אלא למד לעצמו והשלים להתייגע בסוגיות שלא ליבן כ"צ, והבחורים שמעו תורה מפיו, ולא היה איכפ"ל מה ילמדו ומה לא ילמדו. מסתבר, שכיון שרוב התלמידים היו בגילאים יותר מבוגרים, סמך ע"ז שכבר למדו עיקרי הסוגיות קודם לכן.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 2:10 pm
על ידי לענין
קו ירוק כתב:נעמן כתב:אני זוכר שמובא שם, שפעם הסתפק קצת האם מפורש שיחזקאל היה כהן, ומייד פתח וראה שמפורש.
ואח"כ הרבה ליסר עצמו על שכחת דבר זה.
(ג"א לא חושב שהיה כל התנ"ך שגור על לשונו ממש, ודאי בשנים האחרונות.
אבל פשוט שהיה לו הרבה טעם ועיון בלימוד התנ"ך, חושבני שיותר מהממוצע אצל החכמים, וגם לשונו הייתה שזורה בהרבה פסוקים)
פעם (אינני זוכר את ההקשר), שאלני 'איפה כתוב הביטוי יין ישמח'?
וכמובן שציטטתי מ'ברכי נפשי', אבל הוסיף 'יש עוד מקום', ולא נזכרתי, אז גער בי בחביבות 'אתה הרי צריך לדעת תנ"ך'...
וניגן לעצמו את הפסוק מקהלת 'יין ישמח חיים' כמה פעמים, במנגינת קהלת הידועה.
לשלוף 'ויין ישמח חיים' זו רבותא עצומה לדעתי.
אני הרבה שנים בעל קורא, ולקח לי זמן להיזכר בפסוק..
(זה בסוף כשכבר יש לאות מההכנה והחזרה המרובה...)
אם ראית את הודעתי שלמעלה מהודעתך תוכל להבין שזה שכפול של סיפור שהיה אצל הגרי"ז
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 2:15 pm
על ידי סעדיה
לענין כתב:אם ראית את הודעתי שלמעלה מהודעתך תוכל להבין שזה שכפול של סיפור שהיה אצל הגרי"ז
כמדומני שהסיפור היה עם הגר"ח [ור"מ בלוי].
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 2:26 pm
על ידי אוצר החכמה
קו ירוק כתב:נעמן כתב:אני זוכר שמובא שם, שפעם הסתפק קצת האם מפורש שיחזקאל היה כהן, ומייד פתח וראה שמפורש.
ואח"כ הרבה ליסר עצמו על שכחת דבר זה.
(ג"א לא חושב שהיה כל התנ"ך שגור על לשונו ממש, ודאי בשנים האחרונות.
אבל פשוט שהיה לו הרבה טעם ועיון בלימוד התנ"ך, חושבני שיותר מהממוצע אצל החכמים, וגם לשונו הייתה שזורה בהרבה פסוקים)
פעם (אינני זוכר את ההקשר), שאלני 'איפה כתוב הביטוי יין ישמח'?
וכמובן שציטטתי מ'ברכי נפשי', אבל הוסיף 'יש עוד מקום', ולא נזכרתי, אז גער בי בחביבות 'אתה הרי צריך לדעת תנ"ך'...
וניגן לעצמו את הפסוק מקהלת 'יין ישמח חיים' כמה פעמים, במנגינת קהלת הידועה.
לשלוף 'ויין ישמח חיים' זו רבותא עצומה לדעתי.
אני הרבה שנים בעל קורא, ולקח לי זמן להיזכר בפסוק..
(זה בסוף כשכבר יש לאות מההכנה והחזרה המרובה...)
בלי להפחית מגדולת הגרש"א. הרבותא בחידות הוא כשאתה עונה כשאתה השואל זה לא חכמה.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 2:32 pm
על ידי קו ירוק
גם כדי לשאול צריך לדעת, כשזה דבר שולי ולא מרכזי (אם אפ' לו' כך על ד"ת) ...
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 2:36 pm
על ידי אוצר החכמה
מהנסיון שלי זה לא כך לפעמים קופץ לך פסוק ואתה שם לב לדבר מסויים (למשל כאן שהנה מוזכר יין משמח בקהלת) ואז אתה שואל את השאלה. לפתור זה קשה.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 3:09 pm
על ידי ידידיה
שו"ר שקימחא טחינא טחנתי, ומחקתי.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 3:15 pm
על ידי צעיר_התלמידים
אמיר כרמי כתב:נוטר הכרמים כתב:ושאלו מה הדין דסוטה ספק האם מתייבמת או לא, (משנה מפורשת בסוטה)
הכוונה לספק סוטה?
וכך סיפר לי שבעבר עשה מעשה כזה עם אחד מגדולי תלמידי מיר בחו"ל ובשנחאי שהיה עילוי גדול, וכל הזמן היה אומר לו למה אינו לומד כדרך שלומדים בישיבות וכו', ופעם כשלמדו יציאות השבת בישיבה של אותו גאון שאלו רבינו שמבואר בתורה שאסור להוציא מרשות היחיד לרשות הרבים, ומה הדין להכניס מרשות הרבים לרשות היחיד, והלה לא השיב מיד וקצת התבלבל, ולאחר שהבין מה שעשה לו, אמר לו רבינו לכן אני לומד בצורה אחרת, וגם כאן אמר לי שהיה ברור לו שלא ידע לענות מיד.
נשמע מוזר מאוד הרי זה מפורש במשנה הראשונה.... שו"ר שכבר העירו בזה
ואולי צריך לומר ששאלו על מעביר מרשות היחיד לרשות היחיד דרך רשות הרבים?
וכן המשנה דספק סוטה הרי מצוטטת בסוגיא ביבמות דצרת סוטה והיא הרי לב הסוגיא, ( אא"כ אותו ראש ישיבה למד רק את דף ג ב), כך שאת התותים האלו יצאו ויבשרו לסוסים ולחמורים.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 3:39 pm
על ידי בן ירושלים
סעדיה כתב:לענין כתב:אם ראית את הודעתי שלמעלה מהודעתך תוכל להבין שזה שכפול של סיפור שהיה אצל הגרי"ז
כמדומני שהסיפור היה עם הגר"ח [ור"מ בלוי].
בדידי הוי עובדא. בחוה"מ סוכות כשמזג יין אמר : ויין ישמח ..." כולנו השלמנו : לבב אנוש. והוא : "נו , יין ישמח..
וכך כמה פעמים עד שהשלים "חיים". כמובן הביך אותנו: לא שמעתם את הקריאה בקהלת?
אח"כ סיפר שאצל ר' חיים כשרצה שיביאו יין אמר : ויין ישמח חיים". (דומני שסיפר שגם ר' חיים עשה את ההצגה הזאת שישלימו לו "חיים" ולא היה מי שישלים.)
בכלל הגר"ש בחן לפעמים על הנביא וכן על רש"י בחומש ותמיד העיר על מי שלא שלט.
פעם בסעודה שלישית במזמור לדוד, שאל מישהו : "שבטך" בט' או בת'?
באירוסין שהרבו במתמאות על החתן שאלו היכן מוזכר מחמאות (החתן שהיה מגזע חבדי ואמר כל יום תהילים , ידע להשיב " חלקו מחמאת פיו" (תהילים נה
כב) והגר"ש נהנה מאד.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 3:46 pm
על ידי מעט דבש
'רוממות המועדים' סוכות
- ויין ישמח.PNG (233.49 KiB) נצפה 12290 פעמים
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 6:41 pm
על ידי קו ירוק
אז צדק הרב אוצה"ח פה, כי זה חידוד ידוע ..
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=19&p=450692#p450664
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 7:58 pm
על ידי הרואה
קו ירוק כתב:צופר הנעמתי כתב:אוי ואבוי שמשתוממים מכך שת"ח זוכר פסוקים בחבקוק ש"אנו יכול להיות שלא ראינו אותם מעולם".
למה אוי ואבוי, כי יש אנשים שמתהדרים בידיעת תנ"ך בחושבם שזה הופך אותם לאנשי המעלה? ..
הרי הגמרא אומרת שת"ח צריך שיהיה בקי בכ"ד ספרים, כלומר הוא תלמיד חכם גם בלי זה! כי הוא יודע את כל התורה שבעל לפה, אלא שהוא צריך כ"ד קישוטים ככלה. הכלה זה לא הקישוטים. הכלה זה התורה.
וזה כר נרחב ורק הערתי בקצרה. ואכן מי שבקי בכל התורה בעומק העיון וזוכר גם פסוקי התנ"ך זו מעלה !
מה זה התורה?
כ"ד ספרים הם לא חלק מהתורה?
האמת כמובן שהגדרת תלמיד חכם זה לא אדם שיודע את כל התורה, אלא שיש לו אחיזה מסויימת, וצריך שידע כ"ד ספרים, והכוונה להדגיש את זה כדבר יותר עיקרי ממסכת פלונית או סדר פלוני.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 8:42 pm
על ידי נוטר הכרמים
דעת לנבון נקל שלא קבילית עלי אחריות דאחריני, לא על אמיתות הסיפורים וכמובן לא על דיוקם.
====
משוש דורים, מוזר לקרוא שוב ושוב את ביקורותיך המרומזות. כמדומני שלמדת שש שנים בישיבה הק', זה מה שנטלת עמך בציקלונך?
לגוף דבריך, מקומם להפנות האשמה של אי תכנון לעמוד במקצב 'נשים נזיקין' כאשר האוירה השלטת היתה הרבה מעבר לכך. בזמני, נשים נזיקין זה היה המינימום ולא המקסימום, כמובן כל חד לפום חורפא דיליה. הרי כל המסגרת היתה חסרת מסגרת, סיימו והתחילו מסכתות באמצע זמן; התעכבו בסוגיות כל פעם במינון אחר, הכיצד אתה למד מכך שרבינו טובת עצמו דרש? ממש ההיפך הוא הנכון. בכל עת היה ממשש את הדופק ומתעניין אצל התלמידים, אלו שהקשיבו לשיעורים והיו צמודים לקצב. הרי בסוגיות שבהם התעכבו מאוד, העלה אברכים ובחורים מסוימים לפסגות! כפי שמעידים רבים.
מי גידל ורומם, טיפח והצמיח יחידים רבים יותר ממנו? הערב נכחתי בסיום הש"ס שנלמד לעי"נ הטהורה באחד הכוללים בבני ברק. שם נשא דברים, א' מחשובי תלמידיו במעלות, הגאון המופלג, עיניו כיונים על אפיקי התלמודים, רבי חיים דוידוביץ שליט"א, ת"ח שלא פסיק פומיה מגירסא כידוע לכל באי כולל גרטלר. [ממשפחת דוידוביץ מחיפה, ת"ח מופלג אף הוא, ששלשה מבניו למדו בישיבה].
כיום הזה, כמעט שני ירחים תמימים לאחר פטירת רבינו זיע"א, והאדם הדגול הזה, שמעולם לא נודע כרגשן במיוחד, געה בבכי חסר מעצורים. קולו נשנק למשך דקות ארוכות. תיאר את הדביקות והשקיעות בתורה בכל המצבים, ואת הנשיאה על כפיים של התלמידים. למשמע הדברים המרטיטים נפתחו מחדש ארובות עינינו. פשוטו כמשמעו. כמוהו ישנם עשרות ומאות תלמידים, אם לא יותר, בלי שום גוזמא, ופוק חזי.
אז לבוא ולצייר כל הזמן את ההיפך מזה. להתלבש בעקשנות על הריחוק, ואח"כ על האגוצנטריות, כביכול.
ולא היה איכפ"ל מה ילמדו ומה לא ילמדו.
כמה התעניין אצל
כל תלמידי הישיבה, אלו שפקדו בקביעות את מקומותיהם בסדרים, על לימודם והספקיהם.
מעקב אחר דבריך לאורך האשכול מאופיין בתסמיני 'אורח רע', וכאשר לא מדובר באורח, הרי שמדובר כאן בזריקת אבנים אל תוך באר המים.
אם היה רע כ"כ, איך שרדת זמן ארוך שכזה?
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ה' אפריל 19, 2018 9:08 pm
על ידי זבולון
נוטר הכרמים כתב:סיפור נחמד מאוד מתוך רשימות תלמיד:
פעם ישבנו בסעודת יו"ט ושרו מים רבים לא יוכלו וכו' במנגינתו המיוחדת של רבינו, ובאמצע אמר רבינו שישנו פסוק שבו מופיע 'נהרים' בלשון זכר ולא 'נהרות' נקבה, ולא הצליח להיזכר איפה, וכמובן שאף אחד לא ידע, וניסו לומר לו אולי באיוב ולא הסכים וכן בכל הספרים והסכים לעיין רק בישעיהו ותרי עשר, וקצת חיפש ולא מצא, ולאחר כעשר דקות ששרו כמה שירים ביקש שיביאו לו תרי עשר ופתח בחבקוק והראה לנו את הפסוק, ולפליאתנו הסביר את עצמו שפתאום עלו לו כמה פסוקים לפני ואחרי ולכך ידע לאיזה נבואה לקשר את זה, והתחיל לומר את הפסוקים, שאנו יכול להיות שלא ראינו אותם מעולם, והשתוממנו על המראה. ואח"כ בדקתי במחשב ומצאתי שיש עוד בישעיהו, והבנתי למה רבינו חיפש גם בישעיהו.
בדרך אגב פעם אמר לי שהרב בענגיס ידע את כל התנ"ך בעל פה מילה מילה, ושאלתי על הרב מטשיבין וחשב וחשב כמה דקות ולבסוף אמר לי 'את כל השמות בדברי הימים לא נראה לי', הוא ידע דברים אחרים בעל פה וכו'.
יש לציין גם לזה [כבר הובא לעיל]:
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 12:45 am
על ידי איש_ספר
מחקתי (באיחור לצערי) כמה הודעות.
יובהר כי אין איש הסובר, כי צדיק יש בארץ אשר שכולה אין בו, ומ"מ לא לשם כך נועדה מסגרת זו.
לא נהגו כך בעבר כלפי אישים נוספים ולא ינהגו כך גם בעתיד.
(ואם יש מי שמבקש להטיף לשנות את הסגנון, עם כל מיני מליצות נבובות על אהבת האמת, מוטב לו שיתחיל באישים שלא היתה מחלקות סביבם, ולכה"פ לא בכאלו שהכותב נקט צד לעומתם...)
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 12:45 am
על ידי אליפלט
בדידי הוה עובדא
כשנבחנתי אצלו לישיבה על כתובות ד"ט. ושאל אותי האם כשהבועל אנס א"א אם אסורה לבועל.
שזה דבר מפורש שם בגמ'.
רק שבישיבות הרבה מלומדי דף זה לא יודעים את התשובה [מסיבות מובנות...]
וגם אני הקטן, זה במקרה ממש [או בלה"ק השגחה פרטית], שידעתי דבר זה.
וזה אומר הרבה עליו.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 12:49 am
על ידי מיני ומינך
-
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 1:30 am
על ידי יענק'ל
אליפלט כתב:בדידי הוה עובדא
כשנבחנתי אצלו לישיבה על כתובות ד"ט. ושאל אותי האם כשהבועל אנס א"א אם אסורה לבועל.
שזה דבר מפורש שם בגמ'.
רק שבישיבות הרבה מלומדי דף זה לא יודעים את התשובה [מסיבות מובנות...]
וגם אני הקטן, זה במקרה ממש [או בלה"ק השגחה פרטית], שידעתי דבר זה.
וזה אומר הרבה עליו.
תעשה לי טובה מה למען ה' זה אומר
תסביר לי את זה ואולי עוד כמה וכמה הודעות כאן מה, מה,
הוא שאל שאלה בכתובות ט גמרא מפורשת וזה אומר, שמה, שהוא מה..
באמת תסביר לי
האשכול הזה נהיה מוזר יותר מרגע לרגע
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 1:36 am
על ידי אליפלט
אז ככה
זה רק אומר שמעניין אותו כל התורה ולא רק ה'רייד'. והוא גם מלמד לזה.
הא ותו לא מידי. אם זה כלום אצלך, שיהיה..
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 2:19 am
על ידי נוה הלבנון
בן ירושלים כתב:באחת השנים כדי לעודד את הלימוד בקשתי מהגר"ש שיבחן גם הוא. הוא הסכים.
הגר"ש תפס בזרועו של המנהל ואמר : בדרך כלל במבחנים אני מקפיד שהמלמד לא יהיה נוכח.
מה היה העניין בזה שבחן תלמידים ללא המלמדים? (דבר שלא נתחדש לי עתה)
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 8:33 am
על ידי חשבונות רבים
איש_ספר כתב:מחקתי (באיחור לצערי) כמה הודעות.
יובהר כי אין איש הסובר, כי צדיק יש בארץ אשר שכולה אין בו, ומ"מ לא לשם כך נועדה מסגרת זו.
לא נהגו כך בעבר כלפי אישים נוספים ולא ינהגו כך גם בעתיד.
(ואם יש מי שמבקש להטיף לשנות את הסגנון, עם כל מיני מליצות נבובות על אהבת האמת, מוטב לו שיתחיל באישים שלא היתה מחלקות סביבם, ולכה"פ לא בכאלו שהכותב נקט צד לעומתם...)
סוף סוף! ברוך מקיץ נרדמים.
אבל בעניין הסגנון, אזהרת חז"ל על אבק לשוה"ר איננה המלצה בעלמא. ויעויין בחפץ חיים כלל ט דין ב ובבאר מים חיים אות ז
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 10:19 am
על ידי שאלת תם
נוה הלבנון כתב:מה היה העניין בזה שבחן תלמידים ללא המלמדים? (דבר שלא נתחדש לי עתה)
נ"ל פשוט; א. כדי שהתלמידים לא ילחצו מהצוות. ב. כדי שלא יתבזו בעיני המלמד. ג. שהמלמד לא יתבזה מהם. ד. שהמלמד לא יוציא את הנשמה לילדים לאחר המבחן. [ה. כמובן שאם המנהל והמפקח נמצאים, יש לחשוש מביקורת שתהיה להם על המלמד.]
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 11:35 am
על ידי בן אליהו
אליפלט כתב:אז ככה
זה רק אומר שמעניין אותו כל התורה ולא רק ה'רייד'. והוא גם מלמד לזה.
הא ותו לא מידי. אם זה כלום אצלך, שיהיה..
ייש"כ. גם אני הקטן הסקתי את הנ"ל מהסיפור שהבאת, והרשים אותי. במיוחד לאור העובדה שעל פי הנראה מהמסופר אודותיו, השקיע מיטב כוחותיו דווקא בעומק הסברות בכל סוגייה.
ויעויין בהקדמת האגלי טל
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: ו' אפריל 20, 2018 1:58 pm
על ידי בן ירושלים
שאלת תם כתב:נוה הלבנון כתב:מה היה העניין בזה שבחן תלמידים ללא המלמדים? (דבר שלא נתחדש לי עתה)
נ"ל פשוט; א. כדי שהתלמידים לא ילחצו מהצוות. ב. כדי שלא יתבזו בעיני המלמד. ג. שהמלמד לא יתבזה מהם. ד. שהמלמד לא יוציא את הנשמה לילדים לאחר המבחן. [ה. כמובן שאם המנהל והמפקח נמצאים, יש לחשוש מביקורת שתהיה להם על המלמד.]
נכון. רק להוסיף: הגר"ש שחי בצורה טבעית וזורמת ללא גינונים , מן הסתם לא נהנה מהמבחנים הרשמיים והמעושים. לכן כדי לתת לתלמידים תחושה כזאת, לא הסכים שאנשי הצוות יהיו נוכחים.
ובענין דומה. כשבאו אליו נצעירים והוא התבקש (ע"י האבא או אחרים) לבחון אותם, הוא סירב עד שהתרשם שזה רצון הילד עצמו.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:15 am
על ידי מעט דבש
אעלה לכאן קישורים על הגרש"א מרחבי הפורום, אשר אחד מן החכמים גמר חיפוש מחיפוש, ותשוח"ח לו.
נשלח אלי בפרטי ע"מ לפרסם.
ערכתי קצת וסידרתי, ואעלה לכאן קישורים אלו בחלוקה לקטגוריות, בכמה הודעות.
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:17 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:18 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:19 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:21 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:22 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:23 am
על ידי מעט דבש
Re: מרן הגר"ש אויערבאך זצ"ל
פורסם: א' אפריל 22, 2018 12:24 am
על ידי מעט דבש
תמונותעם הגר"ג טולידאנו זצ"ל ויבלחט"א הגרב"ש הכהן דויטש, הגרמ"צ ברגמן
viewtopic.php?p=314433#p314433עם ר' נחמן טוקר
viewtopic.php?p=384501#p384501בהכתרת אחיו ר' עזריאל לרב בבית וגן
viewtopic.php?p=304437#p304437